Otázka
Odpověď
Re: Dys-centrum
18.11.2000 Silvie Nedvědová
Dobrý den, Heleno,
podle mého by Vám s tímto problémem mohla opět pomoci poradna, kde jste byli na vyšetření. V jednotlivých poradnách bývá praxe různá, ale v řadě pražských poraden mají psychologové rozdělené „svoje“ školy, do škol pravidelně docházejí, paní učitelky znají a o potřebách dětí, které byly v poradně vyšetřeny s nimi hovoří. I v případě, že by to ve Vaší poradně běžné nebylo, myslím, že má-li paní učitelka určité pochybnosti o tom, jak má porozumět zprávě z poradny, neuděláte chybu, když se na poradnu obrátíte znovu, a požádáte příslušného psychologa, který zprávu psal, zda by nemohl paní učitelku kontaktovat a o zprávě a synovi s ní osobně pohovořit.
Bohužel u neklidných dětí se často stává to, co popisujete, škola dítě nechce zařadit, pokud nepatří do „její oblasti“, a je-li už ve škole zařazeno, používá tuto skutečnost jako prostředek nátlaku na rodiče. Možná je v pozadí něco jako názor, že pokud se rodičům pohrozí, oni dítě nějak ukázní, zdá se, že paní učitelka opravdu není příliš s problematikou LMD obeznámena, jinak by asi věděla, že tenhle postup u dětí s LMD fungovat nebude.
„Vyhození“ dítěte ze školy je velmi krajní možnost, ale tato možnost skutečně existuje. Je to ale v každém případě dlouhodobý postup, ovšem nepříjemný. Syn by musel mít opakované důtky, snížené známky z chování, Vy byste byla pozvána k výchovné komisi, kde by se celá záležitost řešila, ještě i tehdy by měla být navržena spíše určitá opatření k jinému řešení situace
Nevím, v jaké třídě je Váš syn, pro děti na prvním stupni je možnost navštěvovat specializovanou třídu s menším počtem dětí, o tom, zda ve Vašem obvodě taková třída je, by opět měli vědět v poradně. Na druhém stupni je situace složitější.
V Praze 5, Na Zlíchově 19, je specializovaná škola pro děti se specifickými vývojovými poruchami chování. Telefon je 53 44 82.
V Praze 4, Soukromá základní škola Klíček, Donovalská 1863, telefon: 792 21 33
Pokyn MŠMT ČR, o kterém na naší www stránce hovoříme, je pokyn č.j. 2347/92-21 O specifických vývojových poruchách učení v základních školách, a budete-li mít zájem, mohu Vám ho poštou nebo faxem zaslat.
DYS-centrum Praha poskytuje informace o péči, na kterou mají děti nárok, nikoli veškerou tuto péči. Určitým způsobem doplňujeme práci poraden, děti k nám mohou chodit na reedukaci, nácvik relaxace, skupinovou terapii, můžeme zprostředkovat vyšetření, pořádáme i kurzy pro rodiče, kde se rodiče mohou blíže informovat o způsobu, jakým se svým dětem věnovat.
Další informace, např. o možnostech pomoci, najdete ve starších dopisech a odpovědích na téma LMD, v diskusních klubech, a také, když si na hlavní stránce Rodiny ťuknete na některou z podkapitol v rubrice „Školáci“.
Přeju, aby to dobře dopadlo
Mgr. Silvie Nedvědová
podle mého by Vám s tímto problémem mohla opět pomoci poradna, kde jste byli na vyšetření. V jednotlivých poradnách bývá praxe různá, ale v řadě pražských poraden mají psychologové rozdělené „svoje“ školy, do škol pravidelně docházejí, paní učitelky znají a o potřebách dětí, které byly v poradně vyšetřeny s nimi hovoří. I v případě, že by to ve Vaší poradně běžné nebylo, myslím, že má-li paní učitelka určité pochybnosti o tom, jak má porozumět zprávě z poradny, neuděláte chybu, když se na poradnu obrátíte znovu, a požádáte příslušného psychologa, který zprávu psal, zda by nemohl paní učitelku kontaktovat a o zprávě a synovi s ní osobně pohovořit.
Bohužel u neklidných dětí se často stává to, co popisujete, škola dítě nechce zařadit, pokud nepatří do „její oblasti“, a je-li už ve škole zařazeno, používá tuto skutečnost jako prostředek nátlaku na rodiče. Možná je v pozadí něco jako názor, že pokud se rodičům pohrozí, oni dítě nějak ukázní, zdá se, že paní učitelka opravdu není příliš s problematikou LMD obeznámena, jinak by asi věděla, že tenhle postup u dětí s LMD fungovat nebude.
„Vyhození“ dítěte ze školy je velmi krajní možnost, ale tato možnost skutečně existuje. Je to ale v každém případě dlouhodobý postup, ovšem nepříjemný. Syn by musel mít opakované důtky, snížené známky z chování, Vy byste byla pozvána k výchovné komisi, kde by se celá záležitost řešila, ještě i tehdy by měla být navržena spíše určitá opatření k jinému řešení situace
Nevím, v jaké třídě je Váš syn, pro děti na prvním stupni je možnost navštěvovat specializovanou třídu s menším počtem dětí, o tom, zda ve Vašem obvodě taková třída je, by opět měli vědět v poradně. Na druhém stupni je situace složitější.
V Praze 5, Na Zlíchově 19, je specializovaná škola pro děti se specifickými vývojovými poruchami chování. Telefon je 53 44 82.
V Praze 4, Soukromá základní škola Klíček, Donovalská 1863, telefon: 792 21 33
Pokyn MŠMT ČR, o kterém na naší www stránce hovoříme, je pokyn č.j. 2347/92-21 O specifických vývojových poruchách učení v základních školách, a budete-li mít zájem, mohu Vám ho poštou nebo faxem zaslat.
DYS-centrum Praha poskytuje informace o péči, na kterou mají děti nárok, nikoli veškerou tuto péči. Určitým způsobem doplňujeme práci poraden, děti k nám mohou chodit na reedukaci, nácvik relaxace, skupinovou terapii, můžeme zprostředkovat vyšetření, pořádáme i kurzy pro rodiče, kde se rodiče mohou blíže informovat o způsobu, jakým se svým dětem věnovat.
Další informace, např. o možnostech pomoci, najdete ve starších dopisech a odpovědích na téma LMD, v diskusních klubech, a také, když si na hlavní stránce Rodiny ťuknete na některou z podkapitol v rubrice „Školáci“.
Přeju, aby to dobře dopadlo
Mgr. Silvie Nedvědová