Otázka
Odpověď
Re: Problémy v kolektivu
4.4.2000 Silvie Nedvědová
Dobrý den,
Vaše pozorování mi připadají velmi výstižná. To, co popisujete, dítě je klidné v kontaktu s jednou osobou, ale v situaci, která poskytuje velké množství podnětů, je jakoby ztracené, a začne dělat vylomeniny, se může objevit u LMD. Pokud byste stála o přesnější stanovení, zda se jedná o LMD, či nikoli, možná by bylo vhodné zkusit navštívit ještě neurologa.
Řada dětí má však projevy, které popisujete, aniž by měla současnými metodami jednoznačně zjistitelné LMD. V některých případech jde opravdu jen o určitou „nezralost nervové soustavy“, někdy ale může jít i o projevy, kterými dítě něco sděluje, ne zcela vědomě, a často podle dospělého neadekvátně, o svých potřebách, stavu, v němž se právě nachází. Verbálně, slovy, neumí zformulovat, co se právě děje, co potřebuje, to ostatně často neumí ani řada dospělých, ale má nějaký nejasný, ale dost silný pocit, a na jeho základě začne něco dělat. Někdy mohou takto reagovat děti bez jakýchkoli známek neurologické odchylky, které jsou ale velmi vnímavé, např. na neverbální signály, na jejich soulad se situací, s mluveným projevem. Požadavky ve školce, množství dětí, požadavky na dodržování určitého řádu, odlišný styl komunikace, mohou být pro takové dítě zátěží, na kterou reagují popsaným "neklidem".
Některé pedagogicko psychologické poradny nabízejí rozvíjející programy pro předškoláky, v DYS - centru jsme měli i skupinky předškolních dětí, letos se bohužel nedal dohromady potřebný počet zájemců, lze ale, pokud jste z Prahy, nabídnout i individuální rozvíjející program nebo terapii hrou. Telefon na DYS - centrum je 0602 265 410.
O EEG biofeedbacku, ale i o formách a projevech LMD a o možnostech terapie, včetně vhodných potravinových doplňků, pojednává příručka Dr. Tyla, která je k nahlédnutí na hlavní straně Rodiny.
Starší, ale také velmi podnětná a čtivá je kniha Dr. M. Šebka: Neklidné děti a jejich výchova, která se zaměřuje i na ty případy, kdy LMD prokázáno nebylo, a dítě přesto reaguje Vámi popsaným způsobem.
Možná, že by Vašemu synovi vyhovovala Škola hrou, která je v Praze 6 nebo škola Waldorfská, kde je jiný systém výuky a přístupu k žákům, ale pražská škola v Jinonicích má už počty žáků ve třídách stejně vysoké jako běžné školy, Bratrská škola v Praze 8 v Tusarově ulici organizuje domácí vzdělávání, právě touto dobou, na jaře probíhá zápis do dalšího ročníku. V řadě škol jsou tzv. mikrotřídy, kde jsou počty dětí nízké, a o tom, které školy je v obvodě zřizují, a jaká je jejich kvalita mívají přehled pedagogicko psychologické poradny. Přehled škol pro děti se speciálními potřebami vydává soukromá pražská PPP, lze si jej objednat, telefon je 4148 0250.
Hodně štěstí
Silvie Nedvědová
Vaše pozorování mi připadají velmi výstižná. To, co popisujete, dítě je klidné v kontaktu s jednou osobou, ale v situaci, která poskytuje velké množství podnětů, je jakoby ztracené, a začne dělat vylomeniny, se může objevit u LMD. Pokud byste stála o přesnější stanovení, zda se jedná o LMD, či nikoli, možná by bylo vhodné zkusit navštívit ještě neurologa.
Řada dětí má však projevy, které popisujete, aniž by měla současnými metodami jednoznačně zjistitelné LMD. V některých případech jde opravdu jen o určitou „nezralost nervové soustavy“, někdy ale může jít i o projevy, kterými dítě něco sděluje, ne zcela vědomě, a často podle dospělého neadekvátně, o svých potřebách, stavu, v němž se právě nachází. Verbálně, slovy, neumí zformulovat, co se právě děje, co potřebuje, to ostatně často neumí ani řada dospělých, ale má nějaký nejasný, ale dost silný pocit, a na jeho základě začne něco dělat. Někdy mohou takto reagovat děti bez jakýchkoli známek neurologické odchylky, které jsou ale velmi vnímavé, např. na neverbální signály, na jejich soulad se situací, s mluveným projevem. Požadavky ve školce, množství dětí, požadavky na dodržování určitého řádu, odlišný styl komunikace, mohou být pro takové dítě zátěží, na kterou reagují popsaným "neklidem".
Některé pedagogicko psychologické poradny nabízejí rozvíjející programy pro předškoláky, v DYS - centru jsme měli i skupinky předškolních dětí, letos se bohužel nedal dohromady potřebný počet zájemců, lze ale, pokud jste z Prahy, nabídnout i individuální rozvíjející program nebo terapii hrou. Telefon na DYS - centrum je 0602 265 410.
O EEG biofeedbacku, ale i o formách a projevech LMD a o možnostech terapie, včetně vhodných potravinových doplňků, pojednává příručka Dr. Tyla, která je k nahlédnutí na hlavní straně Rodiny.
Starší, ale také velmi podnětná a čtivá je kniha Dr. M. Šebka: Neklidné děti a jejich výchova, která se zaměřuje i na ty případy, kdy LMD prokázáno nebylo, a dítě přesto reaguje Vámi popsaným způsobem.
Možná, že by Vašemu synovi vyhovovala Škola hrou, která je v Praze 6 nebo škola Waldorfská, kde je jiný systém výuky a přístupu k žákům, ale pražská škola v Jinonicích má už počty žáků ve třídách stejně vysoké jako běžné školy, Bratrská škola v Praze 8 v Tusarově ulici organizuje domácí vzdělávání, právě touto dobou, na jaře probíhá zápis do dalšího ročníku. V řadě škol jsou tzv. mikrotřídy, kde jsou počty dětí nízké, a o tom, které školy je v obvodě zřizují, a jaká je jejich kvalita mívají přehled pedagogicko psychologické poradny. Přehled škol pro děti se speciálními potřebami vydává soukromá pražská PPP, lze si jej objednat, telefon je 4148 0250.
Hodně štěstí
Silvie Nedvědová