Otázka
Odpověď
Re:Kreslení
3.4.2002 21:37:02 Silvie Nedvědová
Dobrý den, Radko,
můj názor je, že to děláte dobře, tak, jak to popisujete.
Podle tabulek navíc, je pro čtyřleté dítě naprosto přiměřená kresba „hlavonožce“. To je hlavička s očima a čtyřmi čárovitými končetinami. U pětiletého je to trup a hlava bez krku, už s náznaky obličejových rysů, končetiny jsou dosud přiměřené ve formě čar.
U šestiletého dítěte přibývají prsty a jejich správný počet, znázornění chodidel nebo bot, pozitivně je hodnoceno, pokud aspoň nohy už jsou zachyceny obrysem, ne jen čarou, mělo by přibývat realističnosti u znázornění obličejových rysů. Pozitivní je znázornění aspoň nějaké části oblečení. Krk může dosud chybět.
Modelování, stavebnice, stříhání, lepení…, to vše motoriku ruky rozvíjí. Kreslí-li syn v současné době technické věci, může to být i tím, že ho tyto věci mnohem více oslovují, zajímají, jsou pro něho mnohem výraznější.
Řekla bych, že postavy budou dřív a lépe kreslit holčičky, protože jejich motorika dříve dozrává a jejich zájmy mají více sociální charakter, případně je pro ně často důležitá otázka vzhledu. Také jejich oblíbenými hračkami jsou panenky.
Zajímají-li chlapce auta tramvaje, technické součástky, je přirozené, že je kreslí.
Možná, bude-li se synovi líbit nějaký sport, zaujme ho třeba loutkové představení… bude se časem snažit zachytit i postavy. Touto cestou bych se asi vydala, kdyby to vypadalo, že technické zájmy dítěte se stávají přece jen příliš jednostrannými. Při koupi Lega bych třeba koupila takové, že tam budou i panáčci – řidiči, kosmonauti, rytíři, ale třeba i postavičky znázorňující členy rodiny… Zájem o části lidského těla, vnímání jejich tvaru, rozvíjejí i hry, třeba s prstovými barvami (doporučit mohu Jovicolor), obtiskování nabarvených rukou, ťápoty nohama, v létě lze třeba obkreslovat se navzájem do písku; výroba masek, líčení obličeje na karneval nebo improvizované divadelní představení, skládání rozstřihaných obrázků postaviček, postavičky z různých tvarů, kamínků, časem i puzzle…
Myslím, že pro zdravý rozvoj celé osobnosti svého syna děláte víc, když mu sice nabízíte různé zájmové činnosti, ale zároveň vnímáte a respektujete jeho vlastní styl, než kdybyste se ho křečovitě snažili naučit jednotlivým izolovaným dovednostem, které „má“ umět.
Pokud mají s babičkou vytvořen vlastní komunikační styl, a synka by třeba to obkreslování nebo kreslení s vedením ruky bavilo, a babička by vytvořila atmosféru hry, a ne nátlaku, asi bych je nechala, ať se tak spolu baví. Nezdálo by se mi ale vhodné kreslení motivované vyhrožováním typu „když to nebudeš umět…, a „takovej velkej kluk…“
Mějte se pěkně
Mgr. Silvie Nedvědová
můj názor je, že to děláte dobře, tak, jak to popisujete.
Podle tabulek navíc, je pro čtyřleté dítě naprosto přiměřená kresba „hlavonožce“. To je hlavička s očima a čtyřmi čárovitými končetinami. U pětiletého je to trup a hlava bez krku, už s náznaky obličejových rysů, končetiny jsou dosud přiměřené ve formě čar.
U šestiletého dítěte přibývají prsty a jejich správný počet, znázornění chodidel nebo bot, pozitivně je hodnoceno, pokud aspoň nohy už jsou zachyceny obrysem, ne jen čarou, mělo by přibývat realističnosti u znázornění obličejových rysů. Pozitivní je znázornění aspoň nějaké části oblečení. Krk může dosud chybět.
Modelování, stavebnice, stříhání, lepení…, to vše motoriku ruky rozvíjí. Kreslí-li syn v současné době technické věci, může to být i tím, že ho tyto věci mnohem více oslovují, zajímají, jsou pro něho mnohem výraznější.
Řekla bych, že postavy budou dřív a lépe kreslit holčičky, protože jejich motorika dříve dozrává a jejich zájmy mají více sociální charakter, případně je pro ně často důležitá otázka vzhledu. Také jejich oblíbenými hračkami jsou panenky.
Zajímají-li chlapce auta tramvaje, technické součástky, je přirozené, že je kreslí.
Možná, bude-li se synovi líbit nějaký sport, zaujme ho třeba loutkové představení… bude se časem snažit zachytit i postavy. Touto cestou bych se asi vydala, kdyby to vypadalo, že technické zájmy dítěte se stávají přece jen příliš jednostrannými. Při koupi Lega bych třeba koupila takové, že tam budou i panáčci – řidiči, kosmonauti, rytíři, ale třeba i postavičky znázorňující členy rodiny… Zájem o části lidského těla, vnímání jejich tvaru, rozvíjejí i hry, třeba s prstovými barvami (doporučit mohu Jovicolor), obtiskování nabarvených rukou, ťápoty nohama, v létě lze třeba obkreslovat se navzájem do písku; výroba masek, líčení obličeje na karneval nebo improvizované divadelní představení, skládání rozstřihaných obrázků postaviček, postavičky z různých tvarů, kamínků, časem i puzzle…
Myslím, že pro zdravý rozvoj celé osobnosti svého syna děláte víc, když mu sice nabízíte různé zájmové činnosti, ale zároveň vnímáte a respektujete jeho vlastní styl, než kdybyste se ho křečovitě snažili naučit jednotlivým izolovaným dovednostem, které „má“ umět.
Pokud mají s babičkou vytvořen vlastní komunikační styl, a synka by třeba to obkreslování nebo kreslení s vedením ruky bavilo, a babička by vytvořila atmosféru hry, a ne nátlaku, asi bych je nechala, ať se tak spolu baví. Nezdálo by se mi ale vhodné kreslení motivované vyhrožováním typu „když to nebudeš umět…, a „takovej velkej kluk…“
Mějte se pěkně
Mgr. Silvie Nedvědová