Re: Koho bůh trestá a koho chrání?
Napíšu svůj pohled na tyto věci, je to pohled věřícího a chápu, že pro atheisty je v podstatě k ničemu, když pro ně Bůh není. Můj pohled existenci Boha předpokládá a je založen na tom, jak jsem já Boha poznala. Otázka je to složitá a vysvětlení nebude ani zdaleka úplné, protože to by vyžadovalo mnoho a mnoho popsaných stran a ani tak by to nebyla odpověď úplná a zcela uspokojující, každé vysvětlení přináší další a další nevysvětlené otázky, takže napíšu ve zkratce, jak si to vysvětluji já s vědomím, že se v mnoha věcech mohu mýlit a mnoho věcí pro mě zůstane skryto až do konce mého pozemského života.
Lidé si často představují, že je to právě Bůh, který nás uvádí do zkoušek a který na nás sesílá různá trápení, aby zkoušel naši víru a oddanost. Vystihuje to přísloví „Koho Bůh miluje, toho křížem navštěvuje.“ I mezi křesťany je rozšířená představa Boha, který klade do cesty lidem různá pokušení, aby zkoušel jejich sílu mu odolat a také plánuje a způsobuje lidem různá utrpení a těžkosti, aby zkoušel jejich víru.
Mnoho lidí i křesťanů si Boha představuje jako tvrdého nelítostného soudce, despotického vládce, který zkouší oddanost svých poddaných tím, že na ně sesílá nejrůznější utrpení. My ale známe Boha jako milujícího Otce, nazvali bychom milujícím otcem člověka, který by zkoušel lásku svých dětí k sobě tím, že by je týral a způsoboval jim utrpení?
Podle Bible zlo způsobující bolest, utrpení, nemoci, smrt, katastrofy osobní i společné, prostě všechno to, co znamená těžkou zkoušku, když tím procházíme, je důsledkem lidského hříchu a je přítomno zde na světě, není to dílo Boží, ale dílo svobodných vůlí lidských i duchovních, které volí zlo. Dokud jsme tady na tomto světě, jsem vystaveni tomu, že stvoření je poškozeno a poničeno hříchem. To je důvod toho, že na nás přicházejí zkoušky a utrpení. Lidé často obviňují Boha, že utrpení na světě je nespravedlivě rozděleno, že trpí nevinní a viníkům se často utrpení vyhýbá. Jenže to je právě důkazem toho, že toto utrpení není od Boha, ale je ze zlého. Zlo nebude spravedlivé, naopak zlo je zlem právě proto, že není spravedlivé, že způsobuje utrpení veskrze nespravedlivě především těm, kteří jsou ti lepší, méně vinní. Utrpení a bolest není výsledkem Božího jednání, je výsledkem a důsledkem lidského jednání a zlé volby, je třeba si uvědomit že nejen zlé volby v oblasti hmotné, viditelné, ale především volby zla v oblasti duchovní, jak židokřesťanská biblická tradice tak ale i naprostá většina ostatních nábožensko-filosofických systému uznává, že naše duchovní volby určují nakonec to, co se děje ve světě viditelném hmotném. Utrpení je nespravedlivé ve smyslu, že přichází mnohdy na nevinné malé děti, na bezbranné, právě proto, že je dílem zla a zlo nebude působit spravedlivě.
V Písmu je na mnoha místech psáno, že některé pohromy jsou trestem Božím, že Bůh sám je uvede na lidi. Podívejme se do Jeremiáše:
Jeremjáš 6:19 Slyš, země: Hle, já uvedu na tento lid zlé věci, ovoce toho jak smýšleli, neboť nevěnovali pozornost mým slovům a můj zákon si zprotivili.
Jeremjáš 2:17 Což sis to nezpůsobila sama? Opustilas Hospodina, svého Boha, v čase, kdy tě vodil svou cestou.
18 Co máš teď z cesty egyptské, z toho, že piješ vody Nilu? Co máš z cesty asyrské, z toho, že se napájíš vodami Eufratu?
19 Tvá vlastní zloba tě ztrestá, tvé odvrácení se ti vymstí. Uznej a pohleď, jak je to zlé a trpké, že opouštíš Hospodina, svého Boha, je výrok Panovníka, Hospodina zástupů."
I na dalších místech Bůh říká, že zlé věci, které na ně dopadnou jsou důsledkem jejich vlastních nepravostí, jejich hříšných bezbožných rozhodnutí a jednání, není to Boží vůle pro ně, aspoň ne ta původní, mnohokrát Bůh zdůrazňuje, jak je miloval a kolik dobrého pro ně chtěl, avšak za těchto okolností už je nemůže chránit, s bolestí v srdci je vydává napospas jim samotným, důsledkům jejich vlastního smýšlení a jejich vlastních činů. Jejich vlastní zlo jim přináší utrpení a přináší ho všem, nejen rodičům i dětem, protože zlo není spravedlivé a zlo přináší utrpení všem a nevybírá si spravedlivě.
Když to shrnu, jak pokušení tak zkoušky nejsou od Boha ale jsou důsledkem hříchu jsou ze zlého. Právě proto nás Pán Ježíš učí, abychom se modlili neuveď nás do pokušení, ale zbav nás od zlého, protože Boží vůle je zachránit nás ze zkoušek a ode všeho zlého. Kdyby zlo a utrpení, které na nás v různých zkouškách přichází, byla Boží vůle, kdyby to způsoboval sám Bůh, proč by nás učil, abychom ho prosili, aby nás do zkoušek neuváděl a zachraňoval od zlého. Když se modlíme tato slova, je nesmírně důležité modlit se je s vírou a jistotou, že Bůh nás chce vysvobodit ze zkoušek a z utrpení, že přesně to je Boží vůle zachránit nás ze zlého.
Dokážu pochopit, že tento pohled bude pro mnohé nepřijatelný a nedávám ho sem s úmyslem přesvědčit nesouhlasící, pouze dát inspiraci těm, kdo se chtějí nad věcí zamýšlet podobným způsobem.
Odpovědět