Holky, co to tady řešíte, myslíte, že je Kat majitelka té školky?! Jakým způsobem má asi ovlivnit počet dětí ve třídě? Nezaspaly jste dobu? To co Kat popisuje je úplně běžná státní školka, je to prostě průser, do kterého se nacpaly ještě dvouleté děti
A teda nápad umožnit 25 dětem volnou hru při jednom dospělém, kdy máte zcela jasnou informaci, že tam vládne momentálně "pošťuchovací atmosféra" mě osobně přijde doslova nebezpečný.
Kat, my máme v práci sice starší děti, ale asi ještě vyšší levely toho pošťuchování.
Vlastně jediná metoda, která u nás funguje, je systém odměn, v horších případech i trestů. Tím jsou myšleny sociální tresty, jako na chvíli dítě vyloučit ze společné činnosti, v bezpečném koutku má příležitost se zklidnit (máme ve třídě barevnou lepící páskou vymezený "magický" kruh, který je v tu chvíli výsostným územím, nikdo to dítě nesmí teď obtěžovat), ale nejdůležitější součástí trestu je okamžitě se věnovat tomu ublíženému dítěti, přehnaně pofoukat bebí, komentovat, že se mohl stát vážný úraz a tak. S agresorem chvíli nikdo nekomunikuje, středem zájmu je oběť.
Strašně to žere čas, nesnáším to, ale po určité době i ty méně inteligentní děti (máme i děti s MR) pochopí, že se o ten čas okrádají samy - taky forma trestu. Nemůžeme, co já vím - malovat, házet si, doplň - dokud nebudete natolik v klidu, abyste neohrožovali jeden druhého.
No a odměny jsou nastaveny podle možností a tužeb. Děti sbírají třeba nálepky, razítka, bodíky (za určitý počet bodíků je vyšší odměna, dá se spolupracovat i s rodiči - někdy se bohužel s rodiči domluvit nelze. Ale měli jsme i rodinu, kde chlapeček za každý celý relativně klidný den dostával kostičku lega z vytoužené stavebnice), někdo funguje na rozkrájené gumové bonbony (po domluvě s rodiči samozřejmě, ve výsledku dítě dostane třeba 3 medvídky za den, jsou to fakt kousíčky).
Nejvyšší odměna za extra super povedené chování, nějaký nadstandard, oceníš to, s čím víš, že má to které dítě fakt problém, a teď zrovna se mu to podařilo - u nás momentálně vozit se na "prezidentské" židli - učitelčina židle na kolečkách, která je běžně pro děti tabu.
Funguje to tak, že např. potřebuješ, aby děti stály chvíli v klidu ve frontě - předem oznámíš, že už držíš v ruce krabičku s odměnou a díváš se, komu ji můžeš dát, a okamžitě rozdáváš všem, kdo jsou v klidu. Většinou to na tu chvíli zafunguje.
Hlavní je dobře odhadnout, za jak dlouho jsou ty děti schopné dosáhnout na tu odměnu, zpočátku, než pochopí systém, ji musí dostat okamžitě, potom postupně prodlužuješ čas, nakonec ukážeš, kam má dojít ručička na hodinách, nebo pořídit přesýpací hodiny, nějakou srozumitelnou časomíru na monitor, zkrátka aby dětí viděli, kolik už mají za sebou a kolik před sebou.
Největší divočina je na začátku šk. roku a pak po každém větším volnu, postupně bude potřeba odměn ubývat. Ale někomu vyhovuje je sbírat celý rok, to prostě záleží na dítěti.
Jasně, že to tobě nemusí fungovat, jen píšu, jak se s tím snažíme vypořádat u nás.
Přeji ti pevné nervy