Zdravím všechny šikovné účetní. Mám problém s elektronickým podáním daňového přiznání a potřebovala bych poradit.
Vysvětlím situaci: Jako OSVČ fyzická osoba jsem měla několik let firmu, tj. provozovnu, zaměstnance, zboží, DPH... včetně externí účetní. Firmu jsem předloni zrušila a nastoupila na HPP jako zaměstnanec. Živnosťák jsem si nechala a podnikání mám jako vedlejší činnost.
A teď ten problém - dosud mi podávala daňové přiznání účetní, zřídila jsem si kvůli tomu datovou schránku a ona to posílala rovnou ze svého účetního programu nějak prostřednictvím mojí datovky na finanční úřad. Za loňský rok jako zaměstnanec a zároveň OSVČ na vedlejšák si musím DP podat sama, a to je kámen úrazu - nejsem schopná v tom EPO to vyplnit, nerozumím tomu, bojím se toho, až mě to rozbrečelo. U kroku 2 jsem skončila - samý paragraf a zákon. Bojím se to dál vyplňovat, aby se to někam neposlalo, pokud to bude špatně.
Formulář daňového přiznání (ten růžový) jsem zvládla celkem v pohodě, stáhla jsem si interaktivní v excelu do počítače. Ve formátu XLS nebo PDF bych jim to klidně datovkou poslala, ale to FÚ nechce, chtějí export do XML. Zkusila jsem propojit můj růžový formulář s EPO, vyjelo mi plno chyb, nemám odvahu ani kapacity se s tím naučit - ztrácím se v tom! Elektronický podpis taky nemám.
Jak se vyhnout elektronickému podání DP? Pokud má člověk datovku, tak za podání na papíře jsou prý velké pokuty.
Bylo by řešením znepřístupnění datovky? Nemám povinnost jí mít, zřídila jsem si ji na vlastní žádost, kvůli účetní. Zrušení je prý možné až po mojí smrti, ale dočetla jsem se o možnosti znepřístupnění. Slyšeli jste o tomto způsobu? A jak se to prakticky dá udělat?
Nebo vás napadá jiná možnost, jak podat DP normálně na papíře? Bývalou účetní už kontaktovat nelze. Nebo mám přece jenom ještě zkoušet to EPO? Jsem zoufalá a přijde mi to šílený...
Děkuji za všechny rady.