Jak se vaše děti učí dělit? Taky u toho mají zaokrouhlovat?
Páťák přišel s tím, že příklad
47:21
mají v prvním kroku dělit pod sebou jako čísla zaokrouhlená na desítky, tedy
50:20.
To vyjde 2 a potom dopočítají zbytek klasicky pod sebou jako 47-2*21, tedy zbytek 5.
..................................
Vypadá to zdánlivě dobře, ale potíž je v tom, že to vychází jen ve speciálním případě a nelze to zobecnit.
Jiný příklad:
89:14 je 6 a nějaký zbytek.
Po zaokrouhlení to bude 90:10, tedy 9.
Našla jsem teorii, že se mají obě čísla zaokrouhlovat buď nahoru nebo dolů, ale to taky nefunguje.
80:10 je 8.
90:20 je 4.
..................................
Tady jsem k tomu našla diskuzi a je tam i obrázek z učebnice, ale nevysvětlilo se tam nic. https://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=40051
Netušíte prosím někdo, jak se pak má dál postupovat v jednom z těch případů, kdy to nevychází? Dělit samozřejmě umím a algoritmus, jak dojít na několikátou iteraci ke správnému výsledku v případě zaokrouhlení, mě sice napadá, ale potřebovala bych vědět, jak se to chce po dětech. Kluka jsme naučili dělit normálně, ale stejně bych chtěla vědět, co a jak. Pořád nevím, jestli to jen nechápu, protože syn přinesl jen půlku informací a to podstatné vypustil z hlavy nebo jak si to vysvětlit.
V tom růžovém boxíku se to vůbec nevysvětluje, protože říkají, že zbytek musí být menší než dělitel, ale zapomněli říct, že nesmí být záporný, a kdyby byl, tak jaké mají nastat kroky ke korekci. Případně by tam museli dát podmínky, za kterých to vychází a metodu lze použít? Nebo je to metoda jen na odhad a výsledek má být plus mínus autobus? Teorii o odhadu ale zase neodpovídá to, že tam píší "vypočítej" a ne odhadni.
Co s tím, prosím? Moc díky.