Radka, dcerka 5 let |
• |
24.7.2003 10:49:04
Dcerka je pětiletá, takže školou zatím nepovinná, ale chci napsat svou zkušenost ze střední školy. Učila jsem se celkem dobře, docela mi to myslelo, ale tělocvik a hlavně gymnastika mě moc nebavily. Byla jsem baculka, na druhém stupni na základce z tělocviku vždy za dva,což mi až tak nevadilo. Byla jsem lepší v něčem jiném.Po příchodu na střední školu a na internát se toho dost změnilo.Začala jsem hubnout vlivem internátní stravy a taky jsem začala sportovat, plavat a hrát volejbal. Úplně mně proto zaskočila trojka z tělesné výchovy na konci školního roku!! V pololetí to bylo za dva, s čímž jsem počítala. Píšu proto, že dodnes to považuji za nespravedlnost, nikdo se mě nezastal, rodiče se to dozvěděli až po vysvědčení, na rodičáku před se mluvilo o důležitějších předmětech, třídní učitel i vychovatelka proti tomu neudělali vůbec nic.Pravděpodobně tam zafungovala nějaká osobní averze proti mně, možná jí vadilo i to, že mně konečně aspoň nějaká část sportu začala bavit. Poučením však zůstává, že pokud dítě cítí nespravedlnost, je třeba to rozhrábnout, počítat i s případnými následky, ale nenechat dítě s touto nespravedlností samotné.Ještě teď,skoro po 18 letech to považuji za neukončené a ráda bych té paní učitelce, samozřejmě už s odstupem těch let, ale přesto řekla: "Ty krávo!!!!"
|
Kateřina (Markétka, 3 a 3/4 roku) |
• |
22.6.2001 11:40:41
Jarko, tak si tu spolu zase medíme a zase se usmívám (přátelsky!!!) nad tím, že hned přihazuješ zkušenosti s odrostlými dětmi potažmo s dospělými. Víš ono to známkování kontra slovní hodnocení je asi trošku složitější. Jak se z předchozích příspěvků vyjevilo, někdy může klasicky známkující učitelka udělat zázraky, zatímco ta služebně starší nadělá slovním hodnocením víc škody než užitku. Je to v lidech a v jejich přístupu. Naše paní učitelka na prvním stupni celou první třídu používala pouze jedničky a dvojky, za hodně velké zlobení černé puntíky a za mimořádnou snahu či výkon červené. Byla báječná, strašně hodná, přitom byla po obrně, tělesně postižená a měla už svoje léta. Jako páťáci jsme za ní pořád o přestávkách chodili, stýskalo se nám. Jednou jsem viděla, jak váhá, jestli má holčičce v první třídě napsat v pololetí velikou dvojku nebo trojku, protože té holčičce nešlo nic, jediné v čem vynikala, byla kázeň, nikdy nerušila a nebyla hlasitá aní o přestávkách. Když jsem se začala o tohle téma zajímat, jako první mi vytanul tenhle zážitek a napadlo mě, že paní učitelka měla strašnou smůlu, že nemohla slovní hodnocení psát. Taky mě napadlo, že slovní hodnocení by dostaly děti, a rodiče, v případě zájmu, by si vyslechli, jak by to vypadalo v případě "normální" klasifikace. Aspoň probůh v té první, druhé třídě... Jo, napsala jsem e-mailem podrobný dotaz jedné poslankyni, jak to vypadá s tou Bílou knihou... Měj se pěkně. K.
|
Jarka, dvě dcery |
• |
22.6.2001 11:22:01
Ahoj Kateřino, s tím chválením je to 100% pravda. A neplatí jenom na maléd děti, ale i na ty větší. Já jsem už dávno dospělá a když si rodinka blahem vrní při svíčkové a pronášejí vzletné řeči o mém kuchařském umění, tetelím se blahem. I každá ta učitelka přece musí být ráda, když za ní přijde rodič a řekne jí, že je rád, že práve ona učí jeho dítě. Já jsem se chválení naučila používat snad nejvíc ve svém životě během několikaletého pubertálního vývoje své starší dcery. Pochvala bylo to jediné, co na ní jakž takž platilo. Kolikrát se to ve mě vařilo, nejradši bych jí přetáhla potěhem /:o)/, ale občas jsem se ovládla a vykouzlila úsměv a každou výtku, kterou jsem jí musela říct, jsem vyvážila pochvalou za něco jiného. Ono se to dá a zabírá to. Dost lidí má ale tendence všechno, co je správně, hezky, dobře považovat za samozřejmost a nekomentují to, zatímco jakékoli vybočení tím horším směrem dokážou omlátit o hlavu. A když je něčemu takovému vystaveno malé dítě, může to pro něj mít opravdu následky na celý život. I já se přikláním k tomu chválit, chválit, chválit. A ne jenom děti, ale každého, manžela, maminku, tatínka, tetičku ... Všem nám potom bude líp. Tohle umí skvěle jedna moje kolegyně. Stačí zaskočit k ní do kanceláře a okamžitě jásá: jé, ty jsi dneska hezká, tobě to sluší, máš nový vlásky, viď?, nebo no ty jsi zhubla, že jo? Ne, tak to se mi asi zdá, ale vypadáš nějak hubeně. Ona to myslí opravdu upřímně a opravdu to dělá divy. A hlavně, nic to nestojí, pár hezkých slůvek ahned je nám líp.:o))
|
Kateřina, dcera 3,5 roku |
• |
22.6.2001 10:55:21
Ahoj Jarko, je to přesně tak, jak píšeš. Každý soudný rodič používá při výchově chválu co nejvíc odmalička. A to nejen, když se něco povede, ale třeba i v případě, že dítě v situaci, kdy nějak zlobí, jednoho dne zlobit přestane. Místo "doufám, že zas nebudeš zlobit" řekne "mám radost, že tentokrát nezlobíš, to je fajn". Zjednodušuju, ale dítě, které v tom vyrůstá a podobně láskyplný přístup má i ve školce, je pak zbytečně zklamané z horší známky než jedničky či černého puntíku, přestože se tak strašně snaží. Tak nevím, pořád doufám, že Markétka, až půjde do první třídy, už s tím nebude muset zápolit. To je přece jasný, že pochvala stimuluje daleko víc než trest a pokárání...
|
Jarka, dvě dcery |
• |
22.6.2001 10:42:31
Souhlasím s tím, že by se měla oceňovat snaha. každé dítě má jiné schopnosti a zatímco jedno zvládne něco s přehledem, druhý to třeba zvládne taky, ale stojí ho to hodně úsilí. Já jsem jako žačka druhé třídy strašně toužila po hvězdičce do písanky za hezky napsanou stránku. Tak strašně jsem se snažila, malovala jsem se s každým písmenkem a pořád jsem měla tu vidinu té hvězdičky. Za celý školní rok jsem dostala jenom jednu. Myslím, že když se u dětí neoceňuje snaha, ale jenom se kritizuje výsledek, přestanou se snažit, protože je to stejně k ničemu. Já jsem se na to tenkrát taky už vykašlala. Jako malé mi nedocházelo, že musím umět hezky psát, protože ten rukopis mně bude provázet celý život. Mě šlo o ty hvězdičky. Kdybych jich dostala víc, třeba bych teď psala hezčí písmenka, co já vím. A vy buďte rády, že sem se nepíše ručně. To byste si toho ode mne moc nepočetly. Ale je fakt, že jste tady samé príma holky a možná by mi některá z vás tu hvězdičku dala - za snahu. :o)))
|
Šárka + syn 9 |
• |
22.6.2001 10:16:34
Klasické známkování "výchov" mi připadá nefér. Paní učitelka mého syna je v tomto ohledu celkem v pohodě - zrovna včera jsem si prohlížela jeho výkresy za 3.tř.
Sama jsem si ale užila trojky z tělocviku na střední škole, kdy naše gymnázium bylo ve stejné budově se sportovní školou a tedy jsme měli tytéž šlachovité tělocvikářky, které nás známkovaly podle tabulek (inspirovaných snad nominacemi na Olympiádu). Ne že by mě to nějak poznamenalo do života, ale jediná 3 mezi téměř samými jedničkami před přijímačkami na VŠ - to naštve. Notabene za nějaký čas jsem se dozvěděla, že jsem astmatička a tudíž podávat skvělé výkony v době, kdy jsem se nikterak neléčila, bylo opravdu nemožné. Něco málo ke slovnímu hodnocení. Můj syn chodí do školy, kde jsou děti v první třídě hodnoceny pouze slovně. Považuji to rozhodně za správnou myšlenku, ALE... Naše paní učitelka předchozích 15 let děti klasifikovala klasicky a přechod na tuto novinku zřejmě nezvládla. Místo známek dokázala nastolit stejný stres u dětí červenými a černými puntíky škrtnutými či neškrtnutými obrázky atd. I na rodičovských schůzkách padaly věty typu "Víte paní Nováková, že ten váš je nejhorší protože má už osm černých puntíků?!" nebo "Dnes ten diktát dpadl tak hrozně, že jsem rozdala 15 černých puntíků a jen dva červené". A podobně. Vysvědčení syna, který nyní dostává samé jedničky, obsahovalo tři řádky podobného znění - v matematice pracuje dobře. Takže, jako všechno, je to v lidech, skvělá paní učitelka dokáže zázraky i s klasickou známkovací stupnicí, její méně zdatné kolegyni se to nepodaří ani bez používání známek. |
Blanka,Štěpán 6,5 (po prázdninách do 1.třídy) |
• |
22.6.2001 9:57:53
Jak to tak tady čtu, je to pořád stejné, jako když jsem chodila do školy já v 70.letech. Taky jsem dostala ve druhé třídě dvojku z pracovní výchovy na vysvědčení - dodnes nevím, vlastně, proč. Ale já, dítko snaživé, které se učilo dobře a každou horší známku neslo těžce, jsem se s tím dost dlouho vyrovnávala. Paní učitelka byla jinak hodná, nevím, čím jsem ji naštvala. Taky mi dala jednou pětku z výkresu - neuměla jsem nakrelit postavy- krasobruslaře na kluzišti.Pamatuju si, že jsme to pak doma museli trénovat. No, řekněte, ve druhé třídě... Nicméně, z výtvarky dvojka nebyla a na konci roku už ani z pracovního vyučování...Zůstala jen ta vzpomínka. Po prázdninách uvidíme, jak náš prvňák se s takovými potížemi vyrovná. Ve školce s tím problémy neměl. Tam s nimi hodně kreslili - dokázali úplné zázraky. Myslím si, že je to hlavně v učitelkách, jak k dětem přistupují a hodnotí snahu. Já se tehdy mohla přetrhnout a nebylo by mi to nic platné. V hudebce mě to nepostihlo, tím zase trpěli jiní stejně jako v tělocviku. Myslím si, že ve "výchovách" by mělo být nějaké jiné hodnocení - asi podle snahy, ne podle výsledku. Vždyť za to nikdo nemůže, že nemá nadání, ale přesto se může snažit o co nejlepší výsledek.A Nadaní na to můžou kašlat...
|
Tana, 2 deti |
• |
22.6.2001 1:50:29
Take si myslim Mirko, ze je vse
v lidech a ne v pisemnem ohodnoceni... Nevedela jsem, ze rodice v Cechach tolik usiluji o pisemne ohodnoceni svych deti. Vzpominam si na vysvedceni sve dcery z prvni tridy, kdy jsem nejdrive sjela ocima znamky, a pak teprve kladne ohodnoceni. Jsem mama, ktera ma rada ve vsem jasno a jenom pisemne ohodnoceni by me neuspokojilo. Mozna, ze by pomohlo pomalym zackum v prvni, max. 2. tride, ale dal uz asi ne. Vzdyt ne jemom dospeli se ve svem zivote potykaji s ruznymi nezdary, casto se do stresu dostanou i nase deti. A skola je jednou z instituci, kde se mu nauci celit. Mam sikovne deti, ale pokud prijde neuspech, hned je povzbuzuji a pofoukam bolistku... Nikdy nic spatneho o pani ucitelce pred detmi nerikam a uz vubec nejsem typ, ktery by si na ni "doslapnul". Deti to citi take tak a sve pani ucitelky respektuji. Nakonec i v Americe maji ucitele nizke platy a uz vubec to neni prestizni zamestnani. Moc si preji vypestovat u svych deti pozitivni nahled na svet, aby nezacaly nadavat na vsechny a na vsechno pri prvnim velkem neuspechu. Ja vim, ze hodne formuje nase deti prostredi, ve kterem vyrustaji, ale z velke casti je to v nas, rodicich. Pomalu se blizi konec skolniho roku, nesetreme pochvalami (vzdy se neco hezkeho najde) a podekujme vsem ucitelum, aby se v zari vratili vsichni do svych trid. Aby se nestalo, tak jako v USA, ze zacnou vase deti ucit nekvalifikovani lide (mych deti se to letos netykalo). Zdravi Tana |
Mirka |
• |
21.6.2001 16:52:13
Jako maminka bych dítěti moc přála slovní hodnocení, jako učitelka trošíčku kroutím hlavou: na nižším stupni - príma, možná, na vyšším - katastrofa, protože ani známky ( a je jich jen pět) nemají ze všech škol ani přibližně stejnou kvalitu. A co teprve, když k nám (na střední školu)nastoupí slovně hodnocené dítě!!! Rodičům totiž nelze napsat: vaše dítě je lajdák a nic nedělá...Hodně rodičů je normálních a fajn, takže si poradí s různými "zaoblenými" větami, jenže zbývá spousta těch druhých, kteří vezmou cokoliv, co není zrovna sprostá nadávka, jako ohromně kladné a pak trvají na tom, že jejich dítě je geniální...Ještě opatrně k úrovni škol: syn patřil k "problémovým" v tom, že měl písemky rychleji, že měl jedničky bez učení...Po změně školy ale měl jiné učebnice a zjistili jsme, že umí sotva polovinu látky. První dva měsíce jsme se museli učit každý den 2 - 3 hodiny, protože ve škole doslova zíral na věci, které ostatní dávno znali...Jedničky bude mít zřejmě zase, a chtěla bych jen "písemnou" pochvalu jeho nové učitelce - když má písemku první, nafasuje - omalovánky! Jako dysgrafikovi mu to jen prospěje, taky už jeho "skupinka" měla jedničku z výtvarky - sám by ji v životě nedostal, ale měl dobrý návrh, který jeho kamarádi bezvadně provedli (plakát na téma "Život v přírodě" a tvořili ho 4 "piditrempíci":o))Myslím, že celá věc není v hodnocení, ale jako všude - v lidech. Ovšem špatné známky z výchov mě samotné připadají jako teror.
|
Kateřina (Markétka, 3 a 3/4 roku) |
• |
21.6.2001 8:49:48
Upřímně mě těší, že jste se ozvaly na můj názor a že maminek, které by slovní hodnocení ve škole upřednostňovaly, je zřejmě víc než dost.
Míšo, Tvoje zkušenost s tou nešťastnou dřevěnou krabičkou dokazuje jednu věc: dítě, které není přecitlivělé, se sice z takového zážitku počurávat nezačne, ale přesto si to pamatuje nadosmrti, že to byla ze strany učitelky křivda či necitelnost nebo jak to nazvat. Já jsem byla taky hrozná nešika, zůstalo mi to a přitom naše paní učitelka byla v rámci dobových možností fantastická. Přesto si ty ušmudlaně přišité knoflíky pamatuju dodneška i ty dvojky a trojky v ručních pracích (horší známky nám až do 4. třídy nedávala) a spíchnout si vlastní šaty se mi ještě nepodařilo. Jarko, Ty musíš být neuvěřitelné sluníčko, protože pokaždé potěšíš, potěšíš a ještě jednou potěšíš. Takových učitelek jako je Tvoje kamarádka kdyby bylo víc... K tomu ta hudebka u Tvojí dcery, jsi fajn. Šárko, taky jsem měla v první třídě velkou jedničku a byla jsem na to hrdá. Ale ne každé dítě ji může dostat, protože by to prostě nebylo "spravedlivé". Proč má dítě, které je pomalejší, mít očička smutná? Třeba se hrozně snaží, ale slabiky se prostě pletou. Ti rychlejší se tolik snažit nemusí, jde to samo a kdyby paní učitelka pomalejším dala jedničku jen za snahu, mezi dětmi by to vypadalo jako nespravedlnost. Souhlasím s Tebou, že děti se začnou trošičku zocelovat vůči drobným křivdám, s kterými se budou v životě setkávat prakticky neustále, ale já bych toho takhle nevinné děti ještě aspoň do té třetí třídy ušetřila. Zdůrazňuji JÁ OSOBNĚ. A co se týče učitelských autorit, určitě máš do velké míry pravdu. Vycházela jsem z vlastní zkušenosti, kdy mě rodiče mohli bez problému odkázat na paní učitelku, protože věděli, že jí můžou bezmezně věřit. Uznávám, že ne vždycky je to takhle ideální, viz zcela opačný případ mé sestry, která ze čtvrté do páté třídy šla s tím, že už konečně nebude mít tu k...u. Škoda, spousta dětí byla takhle zbytečně znechucena a demotivována. Pak už měla sestra pořád na vysvědčení nějakou tu trojku, opakuju, že byla chytrá a nadanější než já, která jsem měla vyznamenání. Naštěstí bez problému odmaturovala, ale ty čtyři první roky ve škole byly zřejmě důležitější, než se zdálo. Dášo, zkušenosti Tvého syna jsou ukázkou toho, co bych si vpodstatě přála. Napsala jsi, jak to chodí u něj ve škole. Myslím si, že takhle by to mělo vypadat. Suma sumárum si myslím, že je nejvyšší čas přestat děti "motivovat" známkami a začít důkladně měnit přístup k prvňáčkům a druháčkům, ať si babičky a tetičky nad slovním hodnocením kroutí hlavou, jak chtějí. Koneckonců vysvědčení s velkou jedničkou můžou svému miláčkovi vyrobit samy... |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.