| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Na všechno nové ať si děti přijdou samy

 Celkem 47 názorů.
 nomiš +2 


jen tak dál 

(25.5.2010 8:52:37)
~R^ Kéž by bylo takových učitelů víc a víc. Příští rok nás čeká zápis a mám skutečnou hrůzu z toho, že ten zvídavý malý tvoreček zapadne někam, kde ho semelou kola systému a bude muset většinu svého času prosedět s rukama za zády a nabiflovat, co pí učitelka říká... Snad už je škol s modernějším přístupem víc, ale podle referencí jsou to pořád ještě jehly v kupce sena. Paní učitelku z článku obdivuju, že to zvládla a i přes problémy vydržela, a ještě si odnesla poučení, skvělé!
 Kladrubka 
  • 

Re: jen tak dál 

(25.5.2010 11:34:38)
Taky bych si takovou učitelku pro své dítě přála... Ale kde zjistit, zda se někde v okolí takoví osvícení pedagogové nacházejí? Všechny děti, co známe v okolí jsou mladší, tak není ani koho se poptat...
 Anonymní myška 
  • 

Skvělé 

(25.5.2010 8:56:28)
Skvělá pedagožka!!!!
Sama jsem měla s češtinou problémy a to, že nyní jsem schopná psát(jakž-takž) bez chyb, není zásluha učitelů českého jazyka, ale moji čtenářské vášně. Jsem schopna si vizualizovat, co jak se kde píše.
Včera večer při pořadu Krásné ztráty narazili hosté pořadu na téma: základy práva na středních školách. Neexistují. Přitom taková chemie, kterou 80% z nás nikdy potřebovat nebude, je skoro všude.
Pamatuji si jak na vysoké škole při předmětech: občanské, rodinné a trestné právo bylo narváno. Dost mi vadí, že všechny pro život potřebné oblasti jsou nacpány do předmětu zvaného občanská nauka, jedna hodina týdně.
 Winky 
  • 

Re: Skvělé 

(25.5.2010 12:15:59)
souhlasím s Tebou - taky umím gramatiku jen díky tomu že hodně čtu :-) znovu jsem českou mluvnici otevřela až v momentě kdy jsem začala VYUČOVAT angličtinu - proto abych mohla vůbec pojmenovat určité gramatické jevy i česky :-) a musím říct, že tu českou mluvnici jsem pochopila až díky anglické, protože na AJ jsem měla štěstí na skvělé učitele tady i v zahraničí, bohužel u ČJ ne.

A s těmi ostatními předměty - přesně tak. I když - ona i ta chemie je všude kolem nás, jenže namalovaní "pavouci" jsou prostě jen obrázky bez spojitosti s reálným životem, kdežto čisticí prostředky, přísady do jídla atd - to jsou "živé" věci se kterými máš právě už tu svou vlastní zkušenost, takže kdyby to šlo navázat z téhle strany, vsadím se že i ta chemie by se krásně učila. To samé fyzika - taky její pravidla využíváš prakticky denně, ať jde o rovnováhu, optiku nebo třeba spalovací motory. Ale tou "frontální výukou" předané "hotové" poznatky opravdu fungují ve smyslu pochopení a porozumění těm procesům.
 Anonymní myška 
  • 

Re: Skvělé 

(25.5.2010 19:52:05)
Winky, souhlasím, že chemie a fyzika nás provázejí všude. To co jsme se, ale v těch předmětech naučili je z 80% zbytečnost. Je to samozřejmě o schopnosti učitele zaujmout a o metodě, kterou zvolí. Kdyby byla hlavní náplň chemie a fyziky práce s pokusy, pozorování přírody a dávání informací do souvislostí, nic proti.....
Bohužel mi připadá, že většina učitelů chemie si hraje(možná i nevědomě) na alchymisty. To znamená, kámen mudrců je tajemství, hlavně jej neprozradit. Tedy čím více vzorečků, tím více zmatku a publikům nechápe... Hurá já jsem ten jediný, vyvolený, strážce tajemství....~d~
 markéta s párkem 
  • 

jak obejít biflování? 

(25.5.2010 14:55:04)
Mně pořád není jasné, jak lze obejít biflování. že se zruší diktáty do speciálního sešitu, to rozumím. Píšeme texty z jiných předmětů a i tam budeme kontrolovat gramatiku. Ale jak s věcmi, které se prostě musí naučit nazpaměť - typicky vyjmenovaná slova a vzory na skloňování a časování. Já už dnes taky píšu hlavně "pocitově", tj. jestli mi dané slovo nepřipadá na pohled divné. Většinou to stačí, protože jsem od malička velký čtenář. Ale někdy nevím a pak hrábnu do hlubin paměti. A i když budou děti "nuceny" hodně číst, stejně budou takové, které budou číst málo a na vizuální stránku slova se spoléhat nemohou. A to, jak se v článku píše, že si děti každou chybu vysvětlí a odůvodní. Ježišmarja, to si už vůbec neumím představit. Vždyť určitě dělá chyby většina a dělá jich hodně a jsou to chyby, které se opakují. Přijde mi, že pak nemůžou mít na nic jiného čas :-)
 štěpánka 
  • 

Re: jak obejít biflování? 

(25.5.2010 18:17:46)
Markéto,
biflování obejít nelze. To jenom někteří "moderní" pedagogové, kteří neviděli živé dítě 10 let si myslí, že ano.
Je zajímavé, že nikomu nevadí trénovat tenis proti stěně a donekonečna se snažit strefit míčkem kam chci. 10x, 100x, 200x. A že prostě pro pochopení některých věcí (zejména přírodní vědy, matematika) musíš udělat totéž, to je každému, zejména rodičům proti mysli.
Přestaňme si lhát do kapsy, přestaňme produkovat nevzdělance s maturitou. Neopakujme chyby školských systémů států na západ od našich hranic. Poučme se z toho, že od některých moderních metod ustupují....
Nic proti autorce článku. Snahu o změnu oceňuji vždy. Ole jak se říká ocaď pocaď...~d~~d~~d~
 withep 


Re: jak obejít biflování? 

(26.5.2010 6:48:35)
Ono přece nejde jen o biflování, jde o respektování biologických, psychických a sociáních potřeb dítěte. Dítě je od přírody zvídavé a zkoumavé, jenže tradiční škola jde proti tomu a brzdí nebo zastavuje tyto jeho potřeby namísto toho, aby jich využívala a rozvíjela je. Dítě se potřebuje cítit v bezpečí, aby mohlo vstřebávat a zpracovávat informace, takže je důležité pěstovat ve třídě dobré vztahy (mj. tím předcházet šikaně). Dítě se potřebuje pohybovat, 45 minut sezení v lavici (za našich dob ještě dokonce s rukama za zády...) ho unaví a otráví, těžko pak může podávat nějaký mentální výkon. Potřebuje zpětnou vazbu, ne laciné pochvaly a nicneříkající známky (všichni víme, jak nahodile známky vznikají). A snáze se naučí souvislostem než nesouvislým řadám prázdných pojmů, které mu nezapadají do života. Potřebuje se naučit sociálním kompetencím, periodická tabulka prvků je hezká věc, ale v životě zpravidla k ničemu.

Za pár let taky budeme hledat dobrého učitele a dobrou školu, a nebudeme mít na to, abychom si zaplatili nějakou alternativu. Tohle by přece už mohlo být v českých školách normální. Z mnoha ohlasů se domnívám, že se toho však nezměnilo o mnoho víc než že se ve VV kreslí i něco jiného než Aurory a VŘSR...
 Muška 
  • 

Úžasně napsáno 

(26.5.2010 13:56:24)
Úžasně a jasně napsáno!! Velký souhlas a velká gratulace k tomu,že někdo NAHLAS vyslovil názor,že takovýto způsob výuky produkuje pologramotné děti.Nic proti konkrétním učitelům,ale tento způsob výuky taky není rozhodně můj "šálek kávy".
 ZuziP 


Re: jak obejít biflování? 

(27.5.2010 23:04:47)
V matematike ziadne biflovanie potrebne nie je.
 štěpánka 
  • 

Re: jak obejít biflování? 

(28.5.2010 13:41:49)
ZuziP, omyl. Chtějí-li studenti něco spočítat, musejí mít "napočítáno" - ne nazpaměř, ale musejí mít zažité "povolené" postupy, které nejsou v rozporu s matem.pravidly....~t~ Jinak nedokáží vyřešit ani lineární rovnici (mluvím o matematice, ne o počtech, takže tak cca od 8.třídy)
 janaa 


Re: jak obejít biflování? 

(3.6.2010 14:50:40)

Je vidět, že většina z nás to vidí hodně podobně... biflováním se toho člověk pro praktický život moc nenaučí. Škole je stále chápána jako instituce, která má do dětí nahustit spoustu vzdělání. Ale v živoě jsou i důležité vztahy a komunikace, jak řešit problémy, škola by měla v dětech uchovat tu touhu po nových infromacích. Vždyť každé dítě se učí samo chodit, mluvit... jenže dneska je spousta dětí připravena o tu chuť už po 3 měsících chození do školy.... ( např obě moje děti). Beru i podle svých zkušeností ze školy. Známky, tresty, ale i pochvaly berou vnitřní motivaci k učení...a myslím, že tenis je přeci něco jiného než učení. Je to sport. Vřele doporučuji knížku Respektovat a být respektován a Mýty ve vzdělávání od paní Nováčkové.... určitě by si to měli přečíst učitelé... aspoň k zamyšlení.... má to smysl.
 Iris 
  • 

Doma 

(25.5.2010 19:10:28)

Tyto vzdělávací metody rozvíjejí u žáků klíčové kompetence, nabiflovat se musí doma - tak nějak samozřejmě se počítá, že na domácí přípravě se podstatně podílejí rodiče. Ve škole se dítě naučí pracovat s informacemi, obhajovat svůj názor, spolupracovat. Vyjmenovaná slova a násobilku se musí naučit samo. Má to svoje pozitiva i negativa. Jako jiné metody.
 Pawlla 


Re: Doma 

(25.5.2010 19:16:32)
No jistě,že rodiče,co by taky celý den doma dělali?~z~
 štěpánka 
  • 

Re: Doma 

(25.5.2010 19:59:12)
Pawlo,
to je těžké. Dříve se biflovalo ve škole, kdo nestíhal, biflovaL i doma. Dnes se volá po tom, aby se nebiflovalo, dobrá tak ve škole nebudeme biflovat. Jenže ZÁKLADY prostě znát musíš, jinak si nic negůglíš. Nebo ano, ale vůbec nevíš co. Takže ve škole si budeme hrát, děti se to naučí doma. To taky nejde, samozřejmě. Je třeba trochu to vybalancovat. Nebiflovat nelze, zpestřit výuku ve škole je dobré, ale nejde to furt.~3~
 Lenka, 1 dcera 


Zkušenost 

(25.5.2010 19:54:18)
Moje dcera chodila do zmíněné školy, přímo paní učitelku Staňkovou neměla, ale opravdu to není škola biflovací, ale komunikační. Výborná atmosféra a přesto se děti naučily. V době, kdy tam dcera chodila, šlo jen o 1. stupeň, takže máme zkušenost s přestupem na klasickou školu ve smyslu klasické náročnosti (vč. biflování). Přestup byl pokud jde o známky bez problémů, pokud jde o vztah ke škole jako instituci, tak ten je v prčicích. A rozhodně to není jen pubertou.
 Malenka 
  • 

biflování nebo opakování? 

(25.5.2010 20:42:42)
...tam je totiž možná ten zakopaný pes. Opakovat a prosvištívat různé gramatické jevy nebo násobilku lze mnoha různými formami, dokonce i s pohybem a venku. Slova z pravopisného cvičení mohou mít děti třeba napsaná na zádech a "loví" se vždy určitá skupina slov (neživotná podstatná jména, vzor pán, násobky sedmi..) Za hodinu se dá vystřídat řada činností nebo typů jazykových a matematických her, které biflování ani trochu nepřipomínají a přitom neustále opakují probíranou látku. Zároveň udržují děti v pohotovosti a nenechají je jen roboticky dosazovat výsledky bez zapojení mozku. Proč by měly děti biflovat druhy našich dravců nebo rozdíl mezi ptákem a savcem místo toho aby šly ven a prohlédly si je? (a že se to tak stále ještě děje!)O tom myslím uvažuje rozumný rodič a učitel. Je zbytečné se brzdit úvahami o potřebě nebo nepotřebě biflování.
 štěpánka 
  • 

Re: biflování nebo opakování? 

(25.5.2010 20:46:36)
Malenko, u starších dětí to tak dobře zase nefunguje (vyzkoušeno¨).~d~~d~~d~
 Malenka 
  • 

Re: biflování nebo opakování? 

(25.5.2010 20:56:43)
Rozumím, ale vadí mi, že se s tím biflováním počítá tak brzo, víš? A že je to naprosto převažující požadavek. Pro řadu učitelů to je dosud velká úspora práce a nic jiného. Ono i to biflování člověk snáší líp, když ví, proč to dělá. Medik ví, proč se bifluje anatomii a tak to vydrží. Ale to už je vysoká škola. Proč se ve třetí třídě bifluje přírodověda? Prolistuj tu učebnici a zjistíš, že tam je všechno, co jsi s dětmi jako máma objevila na vycházce a nejspíš jste toho objevili i víc. Ale když je to najednou text v učebnici, je veliká práce ho bez chyby nacpat do hlavy.
 štěpánka 
  • 

Re: biflování nebo opakování? 

(25.5.2010 21:06:55)
Souhlasím. Dle mého zbytečné. 1.-3. třída by se měla soustředit na to naučit děti POŘÁDNĚ číst a psát. Číst třeba knížky o přírodě - ve škole, povídat si o tom co četli, zahrát si hry, jaké tu popisuješ apod. Hry s násobilkou a jednoduchým počítáním, malé děti to mají rdy a dobře se tím učí.~R^
S hodnocením přírodovědy na 1.stupni souhlasím. Je tam toho moc, stejně to zapomenou. Měli by spíše zkoumat a tak.~5~~5~~5~
 Anonymní myška 
  • 

Re: biflování nebo opakování? 

(26.5.2010 7:42:24)
Malenko, moje děti jsou zatím na prvním stupni a nějak moc se nebiflují.
Tedy na rozdíl od mé školní docházky, co si pamatuji. Syn je ve třetí třídě, výjmenovaná slova spíše procvičují písemně, ale aby je někdo zkoušel stylem teď mi výjmenuj, to né. Až jsem se divila a trochu mám obavy, aby ve vyšších ročnících to po něm nechtěli. To je právě také jádro pudla, co nevyžaduje jedna uč.bude vyžadovat ta další a naopak.
Jinak syn měl trochu problém a angličtinou, mluvený a psaný projev, že je rozdílný.
Tak jsem zavedla "angličtinu na záchodě" To co zrovna probírají mu vypíšu na kartičky a ty potom lepím na záchodové dveře. Tak-že hned jak si sedne na prkénko, hned chtě-nechtě studuje a sním i celá rodina. Doporučuji!!!
 Malenka 
  • 

záchodové dveře 

(26.5.2010 9:48:33)
...bohužel nemáme naproti záchodu :o))) Ale dost mě to pobavilo.
Já jsem prostě chtěla napsat, že když je toho opakování dostatek, tak toho biflování už pak nemusí být tolik, víš. Mám zkušenost, že učitelé používají třeba diktáty nebo jeden typ cvičení na doplňování a on jaksi mozek pak jede jen na půl plynu. Některá cvičení přitom naopak vyžadují mozek skoro celý a nebo musí děti zapojit a vyřešit kvůli výsledku spoustu meziúkolů, aby mohly správně odpovědět. Když srovnám své žáky ze třetí a páté třídy, tak ten rozdíl v objemu informací, dovedností...který jsou motivované děti schopné vstřebat, byl obrovský. Spíš pro mě jako učitele byl problém zajistit pro ně dostatek materiálu. Neměla jsem problém probrat to, co bylo v učebnici, ale já učebnici neberu jako jediný závazný zdroj a cíl.
 Muška 
  • 

Re: biflování nebo opakování? 

(26.5.2010 14:06:00)
Ono je to trochu složitější, než se zdá.Myslím,že škola,kde by děti seděly s "rukama za zády",jak tady někdo psal, už neexistuje.Mám jednu dceru na prestižním, leč ryze biflovacím gymnáziu.A nemůžu si to vynachválit.Nejen já,ale i dcera jsme max.spokojeny,úspěšnost přijetí na tuto školu je 1 ku 7:-),úspěšnost přijetí absolventů na VŠ jedna z nejvyšších v ČR.Proč je teda na této škole tak narváno? Mladší dceru jsem před několika lety dala k učitelce,o které kolovaly výborné zvěsti,že učí tzv.nově, jinak,alternativně...a za rok jsme utíkaly pryč do klasické jazykové základky.Ne kvůli samotné paní učitelce,ale právě kvůli tomu způsobu výuky.Po roce dcera neuměla(a musím to říct natvrdo)-NIC.Vyjmenovaná slova?Jen formou nějaké básničky,kterou v reálu neuměla použít.Malou násobilku se učili tak,že si přehazovali míček,takže nějaká rychle nadrilovaná násobilka to samozřejmě nebyla a z bystrého dítěte se rázem stalo pomalé, na první pohled méněchápavé dítko.Fakta o historii (vlastivěda) taky neuměla,o přírodovědě ani nemluvím.Sice chodili do lesa,na vycházky(což ostatně dělají i ted),ale té praxe si moc neodnesla.O teorii takřka nezavadili,prý se to mají naužit prožitkem.Asi jsem příliš kritická,příliš tlačím na výkon(u sebe jsem to měla stejně),ale tento způsob výuky rozhodně není obecně pro každého.Jsem štastná,že se letos dcera dostala na stejné gymnázium jako starší dcera.
 Malenka 
  • 

Nepolarizovat 

(26.5.2010 22:09:27)
Myslím, že není potřeba tvrdit, že se bavíme o škole "s rukama za zády" a škole, kde se děti jen válí. Rozhodně jsou děti, které působí jako studijní typ už od MŠ (mám takovou sestru), ale nemyslím si, že by měl učitel připravovat vyučování jen pro takovéto děti. V současné době se spíš musíme vyrovnávat s tím, že velké procento dětí potřebuje studijní motivaci teprve získat. Nejhorší je sledovat bystré a nadané děti demotivované už v deseti letech, ze kterých se stávají trojkaři a čtyřkaři už na konci prvního stupně. Spíše jsem zastáncem menších kolektivů, kde má učitel šanci věnovat se nadaným dětem i dětem kompenzujícím nějaký hendikep, než elitním společenstvím ...a ze zkušenosti to shledávám jako funkční :o)
 Gladya, bývalá dasa, 


není to jednoduché 

(25.5.2010 21:23:06)
Učit dnešní děti asi není jednoduché a učitelé, kteří se se snaží jít na to jinak než tradičně jsou potřeba. Jen bych biflování nezavrha úplně, někdy se i mechanicá paměť hodí. Ale zvlášť na prvním stupni (a ani později) by biflování v žádném případě nemělo být převládající forma.

A trochu bych se zastala třeba v diskusi zmiňované chemie a chemických vzorců. Beru to tak, že neuškodí, když děti získají základní představu o příslušné vědní disciplíně.

A podepisuji, že by prospělo zařadit už v ZŠ do výuky nějaké právní a myslím že i ekonomické minimum.
 štěpánka 
  • 

Re: není to jednoduché 

(25.5.2010 21:25:47)
Dášo,
a kdo by to měl učit? Myslím právní a ekonomické minimum.... A podle čeho?
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: není to jednoduché 

(25.5.2010 23:27:49)
uznávám, že to nejde hned, museli by se připravit učitelé. Učilo by se to například v rámci oproti současnosti posílené občanské výchovy. A šlo by opravdu jen o základy, třeba umět si spočítat, že asi seriozní nabídka úvěr 50 000 za 999 měsíčně vůbec nemusí být až tak výhodná ( pro šťouraly dodávám, že samozřejmě může). V tomhle jsme jako národ pologramotní a pak není divu, kolik lidí se nechá ve finanční tísni nalákat lichvářskými firmami.
 Anonymní myška 
  • 

Re: není to jednoduché 

(26.5.2010 7:58:28)
Dášo určitě ano. Myslím, že RVP dává školám obrovský prostor vytvořit si vlastní osnovu. Zrovna ekonomické a právní minimum bude děcka i bavit. Ale určitě hodně záleží kdo ho bude učit.
Studovala jsem etopedii(poruchy chování), tolik dětí na ZŠ neví, že např.šikana je nejen nemorální, ale i trestná. Nebo problematika squoterství, graffity, držení drog, gambling..... Na to všechno je šíleně málo času a prostoru. Navíc to s dětmi často probírá třídní učitel, což je dle mně dost kontraproduktivní, chybí otevřenost apod......
Možná bych to zařadila do nějakého zážitkového kurzu, kde by přednášeli odborníci, lidi z neziskovek atd...
 markéta s párkem 
  • 

Re: není to jednoduché 

(26.5.2010 12:30:15)
Jsem pro školu hrou, ale výsledkem by mělo být, že děti umí mluvit, přemýšlet, hledat, ale základní věci, že mají v hlavě. AŤ si vyjmenovaný slova třeba malujou, křičej je na sebe, tahaj z klobouku, ale ať je umějí. Ne že je výsledkem, že vědí, kam se podívat, aby je našly.

 Veveruše 


Re: není to jednoduché 

(28.5.2010 22:07:14)
~t~Pamatuje si někdo z vás všechna vyjmenovaná slova k jiné obojetné souhlásce než k "Z"? Já tedy ne, a to si na svém pravopisu docela zakládám~j~
 štěpánka 
  • 

Re: není to jednoduché 

(30.5.2010 17:22:47)
Veveruše,
já si na svém pravopisu též zakládám (ale netové diskuse, kdy si to po sobě nepřečtu to zrovna neukazují~t~). Na rozdíl od tebe se však domnívám, že jednou z příčin toho že Y/I se mi splete zcela vyjímečně je právě to, že jsem kdysi ta "vyjmenovaná" slova znala zpaměti všechna. Díky tomu dnes vím, že nějaké slovo vyjmenované je ale vyjmenovat je už neumím. Další cestou k pravopisu je jeho nekonečné procvičování - diktáty, doplňovačky, hledání chyb apod. a samozřejmě četba, kdy se nám do paměti "otiskne" správná podoba slov.....
A po Z: brzy, jazyk, ozývat se, nazývat se, Ruzyně.~t~
 Ronja 
  • 

Re: není to jednoduché 

(12.6.2010 18:33:59)
To já taky - a neuměla jsem je nikdy.
 Jana 
  • 

To chci pro sve dite - a proto Waldorfska skola! 

(26.5.2010 9:34:09)
Skoda, ze v Cechach byla driv takova jazykova bariera - jinak by tenhle zpusob uceni/ vyuky mohl byt rozsirenejsi.
Precist si tak par knih od Rudolfa Steinera a nakouknout do Waldorfske skoly...
 Tenna /2 


Dlouhé čekání na změny 

(26.5.2010 10:34:10)
Paní učitelce Staňkové samozřejmě nelze než zatleskat. Velice smutné ovšem je, že toto všechno bylo možno slyšet v posluchárnách pedagogické fakulty již před patnácti lety a přesto se to dosud nerozšířilo do základních škol, není to běžný a samozřejmý způsob práce učitelů - stále se jedná jen o nadšené jednotlivce, kteří se těmito zásadami řídí ~:( ~n~
 Muška 
  • 

Re: Dlouhé čekání na změny 

(26.5.2010 14:14:52)
A to je moc dobře,že je jen pár nadšenců a ostatní že učí tak,jak se vždycky učívalo.Mám pocit,že většina soudných rodičů pro dobro svého dítěte volí spíše ten drilovací způsob,proč ne obohacený o pár prvků "novějších metod",ale škola hrou ve smyslu: Naučíme tě,kde máš co hledat,..." si moc příznivců nezíská.
 Katka +3 


Re: Dlouhé čekání na změny 

(26.5.2010 16:54:18)
Mluv za sebe, prosím.
V dnešním světě je potřeba tolik informací, že kdyby je měly všechny děti pobrat hned na základce, musela by trvat o pěkných pár let déle. A je dost smutné, když potom člověk na poště potká vyfiknutého pána, který není ve svém zralém věku schopný si v telefonním seznamu najít číslo, prostě proto že neví, jak se hledá v abecedním seznamu.
Takže škola by dětem určitě měla dát základ ve smyslu "číst+psát+počítat" a potom by je měla vybavit především znalostmi nutnými pro samostatné vyhledávání informací a práci s nimi.
 Muška 
  • 

Re: Dlouhé čekání na změny 

(26.5.2010 19:02:26)
Mám pocit.... to jsou moje slova za mne samotnou, Katko+3!!Nedovolila bych si generalizovat,jen když tak zvolna sleduji situaci ve školství,u svých známých, ve své široké rodině pedagogů(teda kromě mě:-)),nedá mi to vyjádřit můj názor, NEBO NEMUŽU?A příklad s pánem a telef.seznamem je tak trochu mimo,já rozhodně nepopírám ani v zásadě neodmítám "novější" metody,ale pro sebe je beru jen jako doplněk,lehké zpestření,nikoli cestu,kterou bych chtěla, aby se mé děti vydaly.
 štěpánka 
  • 

Re: Dlouhé čekání na změny 

(27.5.2010 17:16:16)
Katko,
toho vyfiknutého pána nejspíše ve škole nenaučili (nenabiflovali~d~) abecedu, protože jinak by v tom seznamu hledal o 106~t~~t~~t~
 Tenna /2 


Re: Dlouhé čekání na změny 

(26.5.2010 22:52:59)
To je nepochopení. Nehovoří se o tom, že by se snad děti neměly učit - jen o tom, že žádoucího cíle je možno dosáhnout metodami, které jsou efektivnější a pro děti příjemnější a přijatelnější.
Kdybych chtěla být jedovatá, napíši, že je krásně vidět zrovna na vaší reakci, že jste se ve škole sice velmi drilovala, ale nenaučila se porozumět správně textu (což je mimochodem oblast, ve které podle různých srovnávacích výzkumů čeští žáci opakovaně zaostávají za dětmi z jiných zemí, narozdíl od encyklopedických znalostí, kde naopak excelují.)
 Muška 
  • 

Re: Dlouhé čekání na změny 

(27.5.2010 10:56:05)
:-)).Reakce viz výše.Nic nezatracuji,jsem otevřena změnám a novým přístupům,ale u mne rozhodně nepřevažují a doufám,že ani u mých dětí ne.Jak píšu jinde,ano,drilovala jsem(což jsme ostatně dělali všichni,asi i vy,že ano?,i mé děti drilují-myslím,že určité oblasti(násobilka,vyjm.slova,určitá fakta z historie či přírodovědy atd.)bez drilu ani nejdou,výsledky máme myslím velmi dobré:-)).A nové přístupy-jistě,ale v plné míře těm,kteří o ně stojí, v omezené míře těm,kteří si výuku chtějí jen zpestřit.Ale už dost-myslím,že takových reakcí už tady bylo napsáno dostatečně.Pěkný den.
 Pafča+3(10/02,10/04,1/09) 


Re: Dlouhé čekání na změny 

(27.5.2010 11:56:57)
Já teda nevím, ale v článku není nic o tom, že by se děti neučily!! Dítě, které musí odpovídat na otázku proč? musí znát souvislosti a nejenom tupě něco zopakovat. Dítě, které je nuceno se spolužákem debatovat o tom, co je správně se naučí argumentovat a mnohdy až poté, co něco musíte vysvětlit někomu dalšímu to sami pořádně pochopíte!
Ve článku je zdůrazněno čtení s porozuměním, nutná kontrola pravopisu při jakémkoli psaní (mezipředmětový vztah jako vyšitý :-) nutnost znalosti nejen sbírat, ale i třídit a propojovat (a potom si je i lépa zapamatuji)

Já to vidím u dcery v první třídě. Když píše do písanky třeba právě diktát, píše bez chyb, dává si pozor, samá jednička. Jakmile si píše něco sama, nebo mají "volné psaní", rázem je tam chyb jako naseto!!!
 Muška 
  • 

Re: Dlouhé čekání na změny 

(27.5.2010 15:49:21)
Ano, v článku není nic o tom, že by se děti neučily:-)).Pěkný den.
 Veveruše 


Re: Dlouhé čekání na změny 

(27.5.2010 23:50:43)
Pro jejich dobro?~q~ Já jsem proplula ZŠ, SŠ a VŠ sice bez problémů a s poměrně dobrým prospěchem, ale skoro nic si ze žádné z těch škol nepamatuju. Učila jsem se jen kvůli známkám, resp. na ZŠ jsem se naštěstí ani moc učit nemusela. A ve škole mě to vůbec nebavilo, jediné, co mě tam táhlo, byly kamarádky~Rv Můj manžel nebyl tak přizpůsobivý, takže i přes velmi vysokou inteligenci opustil naše školství s výučním listem bez maturity~:(. Ovšem na rozdíl ode mě si možná i díky tomu, že na něj naše školství nepůsobilo tak dlouho, zachoval zdravou a přirozenou touhu po vzdělání a po práci si rád čte různé naučné knihy a na rozdíl ode mě si i to, o čem čte, pamatuje~e~. Zato já u naučných knih usínám a jsem schopná po večerech tak maximálně brozdat na rodině~d~ Pro své kluky bych si způsob výuky, jaký je v článku, strašně moc přála, ale obávám se, že na nejbližší základce se takhle asi neučí, a ráda bych, aby děti měly ze školy blízko domů i aby měly blízko kamarády ze školy~n~
 Veveruše 


Oprava a doplněk 

(27.5.2010 23:59:59)
Oprava, místo touhy po "vzdělání" mělo být touha po "vědění".
Jinak touha po vědění je jasně patrná u malých dětí - jak jsou nadšené z nových věcí a objevů. Když si ty své kloučky představím, jak budou za pár let tupě sedět v lavici bez možnosti diskutovat s učitelem, natož se spolužáky, a jen zapisovat a následně papouškovat u zkoušení nadrilovaná fakta, větší část vyučování se budou nudit nebo čmárat či číst pod lavicí atd., jako jsem to měla já, tak se mi z toho dělá skoro zle:-©
 Tenna /2 


Souhlas 

(28.5.2010 20:06:50)
Veveruše, úplně souhlasím, i mně je z toho smutno, mám už školáčky a už to u nás probíhá, bohužel ~n~ Školu jsme se snažili vybírat pečlivě podle nejlepšího vědomí a svědomí a stejně se to bohužel tak docela nepovedlo ~n~ Ta setrvačnost ve školství je neuvěřitelná ~:(
 mati.h 


Výjimečný pedagog 

(2.6.2010 10:21:29)
výjimečná pedagožka - bohužel.~n~~6~
 Míša M. 
  • 

skvělá učitelka 

(5.6.2010 14:27:54)
Blanka Staňková je moc dobrá učitelka. Mě samotnou učila v letech 1996 - 1998 (4. - 5. třída) a její styl výuky mi vyhovoval. Tehdy se sice u ní ještě psaly diktáty, ale když to zpětně zhodnotím, tak nové metody již zaváděla a bylo to fajn. A mimochodem, vyjmenovaná slova jsem uměla a umím zpaměti doteď (všechny), i když teď už píšu pocitově, takže mi to je v podstatě k ničemu:-) Paní učitelku moc pozdravuji.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.