Dobrý den,
sice nemám děti, ale studuji obor zaměřený obecně na lingvistiku a komunikaci - moje profilace je dětská řeč (její vývoj, poruchy, atd.). Poud má vaše dcera tři a půl roku, tak je normální, že nemluví jako dospělá - děti v tomto věku ještě neznají všechna gramatická pravidla, experimentují s řečí, atd. Celou gramatiku dítě zvládne až kolem pátého roku věku a do té doby je normální, že zaměňuje hlásky, že dochází k přesmyčkám ve slovech (jednak u hlásek, ale také slabik nebo i větších částí slov) - děti ve věku mezi druhým a šestým rokem tvoří mnoho neologismů, ať už se jedná pouze o slova nebo celé věty. Navíc experimenty s řečí u dětí rozvíjí jednak myšlení, jednak i pochopení, jak jazyk funguje. A co se týče toho, že vaše dcera ještě ne vždy rozlišuje rody, tak to je také normální - děti pronikají do tajů skloňování, časování a podobných složitějších gramatických operací do čtyř let. Být vámi, tak bych se zatím příliš nestresovala tím, že vaše dcera ještě vše nezvládá - každé dítě se vyvíjí (i jazykově) různou rychlostí a hláskový a gramatický vývoj bývá ukončen povětšinou v době těsně před nástupem do školy. Ale existují i děti, které celou gramatiku zvládnout až např. v sedmi nebo osmi letech.
Na rozdíl od odpovědi paní magistry na váš dotaz, bych Vám doporučila (pokud byste chtěla řešit řečovou situaci vaší dcery)navštívit dětskou psycholožku. Na logopedii by Vám toho prozatím asi mnoho neřekli, protože podle toho, co jste zde uvedla, tak se nejedná o nesprávné tvoření hlásek nebo jejich špatnou výslovnost. Spíše psycholog by Vám mohl poradit, proč si vaše dcera nespojuje výraz s jeho obsahem apod.
Přeji pěkný den.
S pozdravem Jana Jánská
P.S.: Pokud byste chtěla doporučit nějakou literaturu z oblasti logopedie, předškolní pedagogiky nebo dětské řeči obecně, tak se můžete na mě obrátit.
Předchozí