| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diskuze : Hlavní : Tuzemská politika

  (?)
[<<Předchozích 20] Názory 2130 z 143802  [Dalších 143772 >>]
K_at 121378
1.3.2024 10:57:04
Vážný, tohle všechno udržíš v operační paměti a lovíš z hlavy? Mě to vždycky fascinuje, jak sypeš z rukávu všemožná data, citáty, údaje.
Vážný2 158667
1.3.2024 10:44:13
Sovice, s tím EQ můžeš mít pravdu.

Trochu jsem nad tím přemýšlel a to, snad máš pravdu, že něco není původní záměr nemusí být nutně odmítání toho člověka, ba ani té orientace. Nemám rád evangelikální heslo, že Ježíš miloval hříšníka a nenáviděl hřích. Jeden poměrně moderní letniční pastor se v jednom svém textu ptal, jestli to jde. A jestli to Ježíš opravdu dělal. A kdyby to dělal, zda by k němu hříšníci přicházeli pro pomoc.

Já to vnímal homosexualitu (nikoli homosexuály!) doteď jako ani ne jako nemoc, ale technicky řečeno poruchu proti standardům vloženým do světa. Obecně je součástí evangelikální víry určitá poloha mezi tím, že svět je krásně stvořen a že je zlem zničen. Včetně nás samých, jako jeho součásti. Koneckonců Kalvín (velký vzor evangelikalismu) jasně říkal, že svět ve zlém leží a každý člověk je do té míry zkažený, že sám není schopen ani nápravy ani rozpoznání toho a jedině ten, nad kým se Bůh slituje a přivede ho sám k pokání bude zachráněn.

Možná ale je i to, že prostě v onom zkaženém světě, kde jsme nějak zkaženi všichni (v tom není vůbec rozdíl mezi homosexuály a jinými lidmi, všichni jsme hříšníci), prostě Bůh už na to nehledí jako na něco, co má být "napraveno" k původním záměrům, ale třeba i jinak, třeba věrným svazkem.

Potíž je, že jednak Bůh skrze Mojžíšův zákon společenství Izraele homosexuální praxi zakázal pod trestem smrti (ale tam bylo těch trestů smrti spoustu, třeba na práci v sobotu, nebo na cizoložství, ba i předmanželský sex). A pak mnoho z toho zopakoval ke Kristu obrácený apoštol Pavel (původně farizeus, člen hnutí z něhož se zrodil dnešní judaismus) v listu Římanům a pak v 1.Kor 6.9 a v 1.Tim 1.10. Dost jsem to studoval, protože antické reálie jsou hodně důležité pro pochopení prvotní církve a je jasné, že v Řím odsoudil homosexualitu, která byla jako určitá dekadence praktikována hromadně římskými vyššími vrstvami. Někteří římští filozofové dokonce cítili třeba se vyjádřit, že i láska s ženami má co do sebe. Ale manželství v Římě zůstalo velkou věcí k plození dětí a ochraně rodiny, proto se nám zachovalo v rámci římského práva po tisíciletí. (Zase je zajímavé, jak to ale v různých evropských kuturách nabralo různé právní zvaklosti.)

V Korinťanech (btw. Korint bylo námořnické město se vším, co k tomu patřilo) píše, že kdo praktikuje homosexualitu, nedostane se do Božího království a směřuje podle volby slov (arsenokoites, malakoi) k homosexualitě spíše řeckého střihu, tj. vztahům, kdy starší muž-občan uváděl mladíka do společnosti a v řadě případů s ním měl i sex. Některé městské státy to zakazovali, ale byla to rozšířená praxe. Vůbec řecký model manželství byl zvláštní, vedle manželky měli muži i "kulturní společnice" a samozřejmě otrokyně. (Opět, bavíme se o horních patrech společnosti, průměrný švec, byť občan, si takto nežil, natož bezprávný otrok.)

Z toho je logický argument dnešních homosexálních křesťanů, že oni jsou jiní. Že chtějí vlastně jen podobně věrné vztahy. Mám známého, odborníka na tohle, který kolem evangelikálních církví pečuje (sám gay) o obě skupiny homosexuálů, z nichž to žádná nemá lehké v církvi. O ty, co se jako on rozhodli pro život v celibátu jako to správné a o ty co se rozhodli pro věrný párový život.

Samozřejmě, evangelikální církve většinově odmítli prohlášení ETF a ČCE k tomuto v podstatě jako ohýbání Bible.

Ta polívka je kvůli aktivistům všech stran moc zkalená a těžko v tom najít jasné řešení, proto si myslím, že je jednak občansky velmi dobře, co a jak bylo přijato, byť bych šel o pár kousků dál jasným prohlášením ekvivalence a vypořádával se s "obchodem" s dětmi jinudy. Nebránil bych ani adopcím, protože prostě na OSPODech je posoudit, kdo je lepší a přijatelný. (A mnoho manželských párů s 2-3 vlastními dětmi zažilo při posuzování pro NRP na střídačku, že jednou byl špatný rodič on, jindy ona.)

Z hlediska církví bych k tomu přistupoval podle pravidla nechat žít. Akorát to má háček, že u evangelikálů se praktikuje kázeň vůči zřejmým hříšníkům, čili pokud někdo třeba začne žít na hromádce, tak je to na vyloučení. Ale většinou se mu doporučí, zda v tichosti nechce odejít. Čili ti lidé spíš žijí při sborech než ve sborech.

A pak, je tu otázka ekumeny: Velde sebe budou muset žít ty církve, které požehnání svazkům homosexuálů praktikují a které ho odmítají. (ŘKC zaujala pozici kočkopsa.) A nejde o to, abychom se navzájem prokleli a prohlásili za nekřesťany. To opravdu není imho Boží cíl.
sovice 18997
1.3.2024 9:14:45
Jerry,

láska se ovšem projevuje i v tom, že milovaného člověka varuješ, když jsi přesvědčen, že si zadělává na problém. Nebo mu dokonce v něčem i aktivně bráníš (třeba dítěti).

Naprosto ale souhlasím, že tažení mnoha křesťanů proti LGBTQ+ nemá s láskou k bližnímu společného zhola nic a musí dát ohromnou práci namluvit sama sobě, že má.

Na okraj si dovolím podotknout, že tažení proti manželství pro všechny u nás není ani tak na linii křesťan / nekřesťan, ale na linii starší (často vlivní) muži a jejich příznivci / zbytek lidí. Pochopitelně církve, kde jsou starší muži v čele téměř výlučně a k tomu mají třeba mocenský aparát oddělený od "laiků", jsou nějak směřovány, evangelíci, kteří mají ženy farářky a vnitřní demokratičtější systém, zase míří jinam. A náš parlament je totéž v bledě modrém, poměr sil je jasně vidět, přitom křesťanů tam tolik zase není. (Spíš se křesťanství a hlavně tradiční rodina najednou hodí do krámu.)
sovice 18997
1.3.2024 8:59:42
Vážný,

V podstatě pozitivně naklonění k homosexualitě jsou hlavně evangelící (a to schválili jen žehnání, nikoli sňatky), a starokatolíci (taková varianta středoevropských anglikánů). A možná i metodisté.

K tomu "evangelíci schválili jen žehnání, nikoliv sňatky" musím podotknout, že v praxi to má podobu svatebního shromáždění, včetně vzájemných slibů a tak. Sňatek jako takový synod schválit ani nemůže - nemáme svátostné manželství a i u manželského obřadu je sňatek ve smyslu zákona primárně ten podpis na papíru pro matriku, kam se pak musí odnést. To stejnopohlavním parum prostě poskytnout nelze, ani nějak ekvivalentně k uzavírání registrovaného partnerství na úřadě, protože to bylo mimo státním zákonem dané pravomoci faráře (nevím jak teď, ale registrovane partnerství nebylo možné uzavřít ani na každé matrice).
Čumča. 160024
1.3.2024 8:51:39
Kat, dala....a spoustu zase vzala, tím, když ďábla spatřovala v lecčems (když se to zrovna hodilo)

sovice 18997
1.3.2024 8:39:06
Kat,

pro mě má organizovaná víra, jak jsi to hezky pojmenovala, smysl velký, protože mě ta neustálá konfrontace s Písmem, Božím slovem a chápáním ostatních lidí postrkuje, ukazuje cesty a možnosti. Ale lidi mají jako zdroj inspirace a vývoje a jako olej proti zatuhlosti i leccos jiného, proč ne ~s~

V bitvě mezi dobrem a zlem myslím stojíme pořád, ale jestli tohle už je TA bitva, to netuším.
Jerry G. 159407
1.3.2024 8:37:37
Ale promiň, tvoje teoretické formulace nad vadností a tak jsou projevem poněkud nižšího EQ.
Termíny jako vadný, vada bereš jaksi technicky, ale ony mají v souvislosti s živými tvory degradující, dehonestující podíl. Jsme společnost lidi, ne strojů, společnost s logikou i emocemi. Z tohohle hlediska jsou tvé úvahy prostě chybně, protože to nereflektují.

Sovice,

z mojich chabych znalosti o krestenstvi, tak nejdulezitejsi je `Laska k bliznimu svemu´, respektive nemuzes milovat Boha, kdyz zaroven nemilujes blizniho sveho. V mem pojeti to znamena s k ostanim chovat empaticky, laskave a s respektem. Pokud tohle clovek nedodrzuje, tak nema cenu se moc rozebirat pravidla stara 2000 let, protoze to zakladni pravidlo proste miji.

Jestli jsou Vazneho nazory spis liberarnejsi. Ups.
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 39806
1.3.2024 8:35:48
sovice, kdyby k náboženství přistupovali všichni jako ty a tobě podobní, možná bych i svou averzi vůči němu překonala :-) bohužel jsou mnohem víc slyšet ti druzí, mající pocit, že víra je skvělý mocenský nástroj a podle toho s náboženstvím zacházejí...
sovice 18997
1.3.2024 8:29:42
Žženo,
díky. Ono to není snadné, nevyzobavat. A taky nemám ráda, když se Bible používá jako cihla k mlácení bližních po hlavě nebo jako štokrle, abych si mohla myslet, že na ni vylezu a budu ostatní převyšovat. ~:-D
[<<Předchozích 20] Názory 2130 z 143802  [Dalších 143772 >>]
Historický archiv této diskuse najdete zde.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.