Li. |
|
(10.11.2010 14:05:11) Prosím, poraďte. Syn se naučil číst ještě před školou. Učil se sám a dospěl k systému hláskování. Zkrátka čte stylem: "M-a-m-i-n-k-a-maminka-m-á-má-m-í-s-u-mísu". Ve škole ale slabikují, takže si paní učitelka představuje styl: "Ma-min-ka-má-mí-su". Co s tím? Syn sice chápe, co se po něm chce, ale už si hodně vryl do hlavy to hláskování. Takže nejdříve slovo vyhláskuje, přečte, a následně rozdělí do slabik.
Mám ho nějak přeučovat na slabikování? Nebo ho nechat být s tím, že to nějak dopadne a naučí se sám číst plynule svým stylem, aniž by ho někdo učil podle speciálního slabikáře pro hláskování?
|
Insula |
|
(10.11.2010 14:08:37) Je dobře, že jsem dceru neučila číst ještě před školou (hrozně chtěla). Podobného problému jsem se totiž obávala. Zkusila bych se domluvit s učitelkou. U nás v první třídě také umí jeden chlapeček číst (nevím, jakým stylem) a učitelka ho ze slabik a podobných věcí prostě vynechává a dává mu jinou činnost.
|
Federika |
|
(10.11.2010 14:10:26) Insulo, jak, neučila? Většina dětí, které čtou před první třídou, se naučí sama, mohla by ses stavět na hlavu...
|
Insula |
|
(10.11.2010 14:19:41) Řekla jsem jí prostě, ať se to teď neučí, protože by pak mohla mít problém ve škole. Že to po ní po tom bude chtít třeba paní učitelka jinak a bude s tím mít problémy (netušila jsem, že budeme mít tak dobrou p. učitelku).
|
Federika |
|
(10.11.2010 14:23:09) Insulo, ale tomuhle normálně nezabráníš..Dítě vidí texty všude okolo,ani se tě ptát nemusí...Skládá si nápisy, nadpisy, titulky v novinách,časopisech, fakt se nemůžeš jen tak rozhodnout,že " to dítě nenaučíš"...
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(10.11.2010 14:38:09) fed přsně, moje holčička 3 a 9 měsíců už pozná slovo STOP - značku stop a ví co to je za písmenka, viděla to v pohádce a takhle pozná víc značek a víc písmen a co jí neřeknu já, jí ukáže starší syn, když se ho zeptá, takže asi taky bude do první třídy s tím, že alespoň částečně zdali ne zcela bude umět číst. stejně tak čísla, už pozná napsané všechny číslice, sama od sebe, stejně jako to před čtvrtým rokem uměl syn
|
Federika |
|
(10.11.2010 14:43:19) proto si myslím, že je to prostě blbost "rozhodnout se",že to dítě nebudu učit..Dítě, který číst chce, se prostě číst naučí a mámu k tomu fakt nepotřebuje.A už vůbec ne její svolení. A slabikování, u nás děti netleskaly, mlátily se bradou do hřbetu ruky Strčili si hřbet ruky pod bradu a pak vyslovovali to slovo a kolikrát se bouchly,tolik slabik to mělo.. vypadalo to dost děsně, zvlášť v kombinaci s těma kolozubejma tlamičkama..
|
Inka | •
|
(10.11.2010 16:13:57) Nevím jak by se dalo zabránit dítěti naučit se číst.
|
|
|
|
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(10.11.2010 14:30:05) Přiznám se, že mi teda přijde praštěný potlačovat vývojovou potřebu dítěte (a čtení je v určitém okamžiku vývojová potřeba, kdyby dítě žilo v pralese, bude se ve stejnou dobu učit číst stopy, je to prostě potřeba porozumění okolo se vyskytujícím symbolům) s argumentem, že by to později po něm mohl chtít někdo jinak :( Jako chápu tě, ale praštěný to je.
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(10.11.2010 22:25:45) Insulo, a zafungovalo to? Nechce se mi tomu věřit, že by se dítě, který se samo chce naučit číst, nechalo takhle přesvědčit.
|
Marťa11 |
|
(10.11.2010 23:27:15) Lído, také pochybuju... dítě, které se naučí číst samo k tomu nepotřebuje, aby ho rodič učil, prostě se to naučí...
pokud chtěla, aby jí to Insula naučila, tak o to třeba zájem měla, ale nebyla dítě, které se naučí před školou číst samo, protože tyhle děti to neřeší a pak jen rodiče zírají, že dítě umí číst...
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(10.11.2010 23:46:48) Přesně, Marťo, někdy to dopadá tak, že si rodič s překvapením všimne, že dítě NAJEDNOU čte
|
|
|
|
|
|
Li. |
|
(10.11.2010 14:11:27) Insulo - kdybych se s ním učila číst, tak by dnes slabikoval. Jenže já blbec si říkala, že tomu dám volný průběh a teď tu pláču. Učil se sám a intuitivně skončil u hláskování.
|
Insula |
|
(10.11.2010 14:20:21) Proto ti říkám, aby ses zkusila domluvit s učitelkou.
|
|
MM, 2 kluci |
|
(20.11.2010 16:08:59) ... resp. "přirozenější" než slabikování! Většina dětí se právě takto čtení spontánně učí (třeba momentálně s tím začáná náš mladší, 4 a půl)... Vychází z něj tzv. genetická metoda čtení. To byl jeden z důvodů, proč šel náš synek do té školy, do které šel. Zjistila jsem si o ní spoustu informací a mj. i to, jakou metodou se učí číst. Zajímalo mě to právě proto, že už číst uměl od svých 5 let. Dostala jsem odpoveď, že používají metodu genetickou a že se nepovažuje za problém, když už dítě umí něco "navíc" - že si s tím paní učitelka poradí . A taky že jo, prostě tyto děti dostávají dodatečné čtení a je to .
U Vás bych řekla, že je důležité aby paní učitelka chápala, proč ona čte tak jak čte. Že se to prostě naučila jinak. A pokud to chápe a dítěti tím tedy z její strany nehrozí nějaké nedorozumění či negativní posouzení, pak bych to nechela být. Když dítě už čist UMÍ, tak nemá smysl a dokonce může být na škodu, o přeučovat. Poradila si s tím přece v podstatě dobře - přečte to správně a navíc pak splní požadavek paní učitelky, aby se to rozkládalo na slabiky... So what?
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.11.2010 14:56:30) j´docela zírám, že se dá dítěti vnutit, aby se o čtení nezajímalo - moji kluci četli oba před první třídou, nejstarší teda hláskoval a pak to rychle spjil a brzo to hláskování nepotřebval a mladší četl knížky dřív než šel do školy, toho jsem nic neučila, oprostě jsem zjistila, že čte nadpisy kapitol a pohádek vzhůru nohama a přitom to byly třeba i nadpisy řeckých bájí, to fakt nemohl odvodit z obrázku tak jsem zjistila, že čte :) jakým postupem se učil nevím zakázat jsem mu to nestihla :))) ale stejně bych mu to nezakazovala, ať dělá, co ho baví
teď je ve druhé třídě, čte pořád a všechno (občas má zákaz čtení a to je největší trest)
|
|
|
Liškodlak |
|
(10.11.2010 14:09:03) Nechala bych být. Kdyby byly nějaké potíže s učitelkou, dala bych s ní řeč.
|
|
Federika |
|
(10.11.2010 14:13:06) Li., Denis měl podobný "problém". Četl před nástupem do školy, přičemž se sám učil tím lepením písmenek k sobě. Ve škole slabikovali-ale vzhledem k tomu,že četla většina třídy, brzy četli celý slova. Na začátku jsem pozorovala, že si občas předem tu slabiku vysloví rozděleně, ale během týdne už to nedělal.Teď ani neslabikuje, normálně čte... Takže si myslím,že to za chvíli nebudeš muset řešit, přejde plynule do čtení bez slabikování a tam už je pak jedno, jak se to učil..
|
|
Rajka | •
|
(10.11.2010 14:13:20) Ahoj, oba moji synové (6 a 5 let) se naučili číst sami - prostě si prohlíželi staré Čtyřlístky a pak jsem s úžasem zjistila, že po písmenkách čtou. Starší je teď v první třídě a učí se číst genetickou metodou (nikdy předtím jsem o ní neslyšela) - a je to právě to samé, vyslovují jednotlivé hlásky a spojují je do slov. Asi se poraď s paní učitelkou, synka bych do ničeho nenutila, hlavně aby neměl ze čtení blok.
|
|
sarmi |
|
(10.11.2010 14:16:48) je to tak, ze na vetsine zs se uci cist pouze slabikovanim. cteni po pismenkach - tzv. geneticka metoda, je u nas zatim v mensine. pokud vim, ze syn bude chodit do skoly v nasem meste, zjistim si, kde se jak deti uci cist a pokud bude mit sam snahu se naucit cist jeste pred skolou, budeme to delat tak, aby ve skole nebyl zmateny. presto si myslim, ze ucit se cist a mit radost z pokroku je pro prvnaky silne motivacni, proto ho do uceni pred nastupem do skoly nebudu tlacit. slabikovani se poji s citankami, pracovnimi listy apod.), podle kterych se vsude uci. na hlaskovani je treba mit (ci vytvorit si) zvlastni pracovni pomucky - uci se nejdrive pouze velka pismena.
|
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(10.11.2010 14:17:16) Li, dcera si naučila trochu číst hláskováním, teď ve škole slabikuje a popravdě řešeno ani nevím, jestli nějak naráží nebo ne, zatím se nezmínila, i když teda je pravda, že zatím delší slova nečtou. Já ji rozhodně nemíním nějak zásadně cepovat, řekla bych, že podstatné je naučit se číst. Asi by bylo fajn promluvit s učitelkou, řekla bych, že s dětmi, co se naučily samy číst "geneticky" musí mít své zkušenosti.
|
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(10.11.2010 14:35:55) osobně nevidím problém v tom, jak s naučí plynule číst (syn mi taky takto skládal slova, ještě než šel do první třídy, sám od sebe), ale slabikovat se prostě musel naučit a to z toho důvodu, že to má více významů - například se podle toho dělí slova, když vyjdou na konec řádku a když je nebude umět vyslabikovat, jak ho potom rozdělí? zkus to s ním doma natrénovat tleskáním, to se nám hodně osvědčila, na čtení to taky nepraktikoval, ale slabikovat se naučil a to je myslím, to důležité.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.11.2010 14:52:22) to mi dělal nejstarší, učitelka to ale nevěděla, říkala, že čte dobře, ale dlouho mu to trvá, tak jsem jí vysvětlila, že si slovo přehláskuje, v duchu složí a pak jí ho řekne po slabikách - a od té doby mohl po svým, že ho nebude učit něco, co nepotřebuje, když se to naučil jinak když ho pak nidko nenutil do slabikování, začalo ho čtení bavit a během pár týdnů četl knížky
|
Federika |
|
(10.11.2010 14:55:24) jo, Yuki, přesně takhle to dělal Denis-v duchu, někdy i rychle polohlasně to vyslovil jednotlivě a hned řekl tu slabiku..."Problém" fakt zmizel, jakmile už četli plynule, slova..Taky bych řekla učitelce, že si to sám takhle začal slepovat už před školou, proto u těch slabik teď váhá...Ale podle mě je to jen krátký přechodný období, za chvíli to bude úplně v pohodě, i bez jakýkoli snahy...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.11.2010 14:58:01) jj, jen ta učotelka má vědět, že to děcko už umí a nechat ho, aby se dál snažilo po svým, teda okud mu to jde, jinak ho to šíleně brzdí a hlavně otravuje a tím pádem odrazuje. Když syn nemusel najednou slabikovat, tak ho čtení začalo mnohem víc bavit (tak nevím, jestli je to ale dobře, pak aby jim to člověk zakazoval :))))
|
Piškot s Piškůtky 6/04+11/09 |
|
(10.11.2010 18:14:37) Mám to stejně, dcera se sama naučila číst po slabikách a ve škole se učí geneticky-po hláskách, když jsem se o to před šk.rokem zajímala, zda to není problém tak nebyl a opravdu není. Teď čte dost plynule po hláskách v duchu pak řekne slovo celé, přečte i těžká dlouhá slova. Prostě na systém najela, přijala ho bez problémů a slabikovat už zapomněla.
|
Piškot s Piškůtky 6/04+11/09 |
|
(10.11.2010 18:15:52) Teda má to stejně, ale v opačném systému :o)))) píšu rychleji než myslím... :o)
|
januska.1 |
|
(10.11.2010 18:38:54) Tak obě mé děti uměly před školou číst a nebyly samy.Číst uměla asi třetina dětí.Učitelka říkala,že tyto děti jsou ve výhodě,protože učení jim jde zkrátka rychleji a cítí se důležitější.Plně se s tím ztotožňuji.Mladší dcera byla při nástupu do školy znalostmi tak na druhou třídu,1.třídu zvládla s úsměvem na rtech.Dnes chodí na VŠ a v pohodě.
|
|
|
|
|
|
|
Li. |
|
(10.11.2010 18:40:02) Dnes byly ve škole konzultační hodiny, tak jsem vyrazila za učitelkou. Problémem je, že syn ve škole zatím stačí s přehledem (jedou dost pomalu, čtou zatím jednotlivá písmenka, občas nějakou slabiku). Učitelka si ale všimla, že syn čte už delší texty, ale že hláskuje. Zkušenosti s přeučováním prý nemá, ale hláskování ve škole prý nemá místo. Máme ho naučit slabiky. Chjó, slabiky umí, v případě dotazu s přehledem slova na slabiky rozdělí správně, jen při čtení neslabikuje.
Dohodla jsem se s učitelkou, že syn přestane číst před spaním (vždy mi přečte první stránku příběhu, já následně dočtu kapitolu), aby si hláskování neupevňoval a já mu budu dávat číst jednoduché texty s krátkými slovy, které se bude učit číst slabikováním. No, snad to bude mít pozitivní výsledek, snad se nesnažím leváka předělat na praváka.
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(10.11.2010 18:52:53) Li, hm, tak to ti teda nevím, nechápu, proč by hláskování nemělo mít ve škole místo ...
|
Li. |
|
(10.11.2010 18:55:01) Učitelka tvrdila, že při hlsákování se používá jiný slabikář atd. Slabikování je prý nutné, bez něho bude syn prý handicapovaný. Já fakt nevím, co dělat.
|
Honza | •
|
(10.11.2010 20:17:39) Ahoj, my máme stejný problém, dcerka se naučila hláskováním číst od starších sourozenců, kteří se hláskováním číst taky učily. Hláskuje a slabikovat nebude. Učitelka je v pohodě a moc to neřeší. Moje zkušenost: děti se naučily hláskováním číst rychleji než slabikováním. Na učitelku bych se vykašlal a dítě ať si čte, jak ho baví.
|
|
|
|
Federika |
|
(10.11.2010 19:44:47) Li., to je škoda, že to učielka moc nechce chápat.Samozřejmě že musí umět slabikovat, ale nemusí nutně číst touhlemetodou..Já fakt problém neměla díky tomu,že oni prakticky slabikovali jen pár dní, hned pak přešli na plynulý čtení slov, kde už to nepoznáš, jakou metodu se to učil..Při tom slabikováníto znát bylo, že se sám učil vlastně tím hláskováním... Tak zkuste přežít tu dobu slabikování-nechápu, proč nemůže číst normálně, proč musí slabikovat-a pak už problém nebude, ne?
|
Li. |
|
(10.11.2010 20:07:09) Federiko - ono je i zvkáštní, že hláskovat umí syn zhruba rok. Naučil se to sám, ale hned na tom skončil. Nikam se neposunuje, čtení se nestává plynulejším. No, nechám tomu volný průběh a uvidíme.
|
Federika |
|
(10.11.2010 20:28:35) Li., aha, tak pak možná ta učitelka nějakej důvod má, protože ze slabik ty děi přecházejí rychle na plynulý čtení slov.Možná bych pak prostě cvičila čtení, denně, beu ohledu na metodu...Většinou pak ty slova naskočí brzy, třeba potřebuje prostě trochu času. Jakmile by právě bez problémů četl slova, už by učitelka neměla jak zkoumat,jakou metodou k tomu dochází....
|
|
|
|
|
|