Venavella |
|
(22.5.2011 19:43:45) Ahoj, mám k vám prosbu - Jaké používáte pomůcky při vzdělávání svých dětí? Já mám například Logico piccolo, hodně stahuju z www.komen1.estranky.cz, vymýšlím a čerpám z různých portálů. jako metodu se snažím, aby si na to přišel sám, případně vysvětlím princip a dolaďuje jen detaily. Má SPU a je hypoaktivní, takže uvítám i jiné nápady jak ho motivovat, jak s ním pracovat.
1) Jaké používáte pomůcky? Kde je berete - nákup, výroba, NET? 2) Jaké vidíte výhody/nevýhody domácí školy proti školnímu vyučování? 3) Jaké metody výuky používáte, např. obdoba frontální výuky, montessori, dalton....
|
perdita |
|
(22.5.2011 22:04:52) Venavello, nejsem klasický domácí učitel, ale měla jsem dceru kvůli úrazu, rehabilitaci a následné nemoci teď doma tři měsíce:
1) Jaké používáte pomůcky? Kde je berete - nákup, výroba, NET? pomůcky na matematiku jsem vyráběla, na geometrii jsem vymýšlela všelijaké úkoly, které by ji zaujaly a zároveň by procvičila práci s pravítkem, na angličtinu pochopitelně kupované knihy-beletrii a cvičebnice Letts, jinak jsme využívali cvičebnic a učebnic a z webů generovaných pracovních listů podle toho, co bylo potřeba procvičit. Slovní druhy jsme například dělaly hrou (na papírek napíšete přídavné jméno, založíte, pošlete dál, napíšete podstatné jméno.... a vznikne vám více či méně humorný text). Suma sumárum naprostá směsice. Hodně jsme si povídaly a dělaly sem tam nějak pokus.
2) Jaké vidíte výhody/nevýhody domácí školy proti školnímu vyučování? Pro mne byly nevýhody pracovní, v době, kdy se mi pracuje nejlépe, tedy dopoledne, jsem se věnovala dceři, nebo s ní byla na rhb. Dcera postrádala společnost dětí, ačkoli má bratra a měla návštěvy. Výhody se týkaly stylu práce, možnosti ji zcela přizpůsobit její kondici, rozpoložení, potřebám. Většinou byla radost a potěšení s ní pracovat a vidět, jak uvažuje.
3) Jaké metody výuky používáte, např. obdoba frontální výuky, montessori, dalton.... Využívala jsem prvků daltonu, protože dcera chodí do školy s d. prvky, ale jen velmi okrajově.
ale to vše se týkalo jen relativně krátké doby. Te´d zpětně vidím, že jsem některých příležitostí nevyužila dostatečně, ale tak už to chodí, když d.š. přijde neplánovaně
|
|
Helča + J+V+M |
|
(28.5.2011 17:26:00) Ahoj Žluťásku, tak jsem si teď v rychlosti stáhla Tvůj "výtvor" na poli čj a ma a doufám, že mi to manžel v pondělí stihne vytisknout, abych si to mohla i přečíst. Využívám toho, že je s drobotí venku a mě tu "trápí" jenom droboť, kterou si nosím s sebou. Už se těším na počtení si. Jseš moc šikovná. Klobouk dolů.
|
Helča + J+V+M |
|
(29.5.2011 16:48:25) Žluťásku, nenacházím slov. A což potom, až si to přečtu podrobně. Fakt, klobouk dolů.
|
Helča + J+V+M |
|
(4.6.2011 10:00:48) Ahoj Žluťásku. Tak jsem to četla večer i ráno a je to super. Myslím, že spoustu matematických nápadů využiji (pokud se ujmou :-P) na Jeníkovi a češtinu zase na Veru. A možná se jednou pustíme i do dějin. Zatím převládá příroda, lidské tělo, zeměpis, značky, rostliny a stromy, a technika (kde naprosto tápu, ale Jeník má trpělivost mi to vysvětlovat znova a znova).
A jen bych měla dotaz. Jedeš pak ještě nějak podle osnov? Nebo je "zapasuješ" do vašich projektíků a toho, co děvčata zajímá?
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(4.6.2011 15:58:16) Žluťásku, osnovy se těžko hledaj, protože už neexistujou. Co mají všechny děti v ČR umět je v rámcovym vzdělávacim programu (http://www.alternativniskoly.cz/pouzite-terminy/ramcovy-vzdelavaci-program/). Tam to teda není rozděleno přesně od ročníků - je tam jen co maj děti zvládnout v prvnim období (1. - 3. třída) a co ve druhym (4. - 5. třída). Konkrétní dělení do ročníků si pak každá škola dělá sama (ve školnim vzdělávacim programu), jak se jí chce, takže řídit se jinou školou, než vaší, nemá moc význam - to už se rovnou můžeš řídit tím rámcákem....
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(4.6.2011 17:22:58) Obecný osnovy vydaný MŠMT existovaly před lety a už neplatí. Na jejich místo nastoupil právě ten rámcák.
I když novej ministr chce zas zavádět zpátky osnovy, ale to doufám, že mu neprojde, páč tam se nemohly slučovat předměty a bylo přesně dáno, co se kdy má učit (učitelky byly kárány i za to, když něco děti naučily dřív a třeba to, jak si naše děti jedou každý jinak, nebylo možný)...
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(4.6.2011 19:45:01) Aha, dík. Tak to mi uniklo, že už to vytvořili (teda pro ty tři předměty). Budu pevně doufat, že to zůstane jako možnost, nikoli jako povinnost...
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(4.6.2011 21:22:56) Ty kořeny by jim měly pomoct poznat slova příbuzná u vyjmenovaných slov. To je ale pro třeťáky tak těžký učivo, že v tom stejně plavou skoro všichni... U dítěte s dysfázií je otázka, zda je to vůbec v jeho silách (u Bojka, kterej má i receptivní, myslim není). Já na vyjmenovaná slova dost používala tohle: http://diktaty.ewa.cz/diktold/ - líbí se mi, že dítě hned vidí, co je správně. A říkala jsem jim, že za zvládnutý považuju, když to udělaj nad 90% - čekat na 100 by u některých dětí prostě nešlo.
Ohebný a neohebný je poměrně krátká informace, horší je pak děti naučit, jak s těma ohebnýma nakládat - aby poznaly pády a časování, což budou potřebovat kvůli i/y.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(4.6.2011 21:51:55) Jo tak to souhlas. Já nepochopila, že ti jde o pořadí v osnovách. Holt to je ta nevýhoda osnov - to diktování, kdy co se má učit. Ono nejde jen o to, že Tobě to přijde divně uspořádaný, ale i o to, ža každý dítě to potřebuje jinak, protože holt žádný dvě nemyslí stejně... Mně teď jedna maminka ukazovala "správný pořadí jak učit násobilku". Bylo tam že se začíná násobilkou deseti, pak myslim pěti atd. a ptala se mě, zda to dělám stejně. A já na ni, že ne, protože ji (násobilku) neučim vůbec odděleně Učim nejdřív ten samotnej princip, že jde o opakovaný sčítání, čili děti hned při seznámení s násobilkou počítaj najednou cca násobilku jedný až pěti, protože se učí, že třeba 3x4 je 4+4+4, a to prostě spočítat umí. Naštěstí Ty se na nějaký pořadí klidně můžeš vykašlat a dělat si to po svym. A já zatim taky
|
|
|
Žanika | •
|
(6.6.2011 8:05:53) Jeno, jen k té násobilce, takže své dětičky nikdy neučíš, že 3x4 má v hlavě automaticky naskočit? - Nemyslím tím prvotní vysvětlování, co to vlastně znamená, ale myslím, zda jsi proti pamětnému učení se násobilky jako takové.
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(6.6.2011 16:46:21) Žaniko, jak u koho. Někdo se to fakt naučí tak, jak píše Žluťásek (většinou ty matematicky zdatnější děti) a u někoho dojde na to pamětný učení. Nechám je pár měsíců násobit opakovanym sčítáním a pak dojde na kartičky s celou malou násobilkou (barevně odlišený a na každý kartičce jeden příklad, zezadu výsledek) - to si rozložíme na kobereček tak, že v prvním řádku je 1x1, 2x1, 3x1 atd. druhej řádek 1x2, 2x2, 3x2 atd. Když to máme rozložený, tak si říkáme: násobilku jedný už umíš, tak mu můžem celou uklidit. (řádek i sloupec) Násobilku deseti taky už umíš, tu můžem taky celou uklidit. (řádek i sloupec) Co násobilku dvou? Umíš? Tak taky uklidíme... atd. Většinou uklidíme vše do pěti a pak i násobilku devíti, protože to je jako násobilka desíti mínus jednou to číslo. Takže obvykle zbyde takovej obdélníček: 6x6, 7x6, 8x6, 6x7, 7x7, 8x7 6x8, 7x8, 8x8 Pak si řeknem, že 7x6 je totéž, jako 6x7, 8x6 je totéž jako 6x8 atd., takže vždy jednu kartu z páru taky vyřadíme. A zbyde nám 6 příkladů, který se takový dítko naučí zpaměti.
To je ideální stav. Čim slabší dítě, tim je ta kupička k naučení větší.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(6.6.2011 16:52:18) Jo a to pamětný učení pak probíhá tak, že si přečte příklad, spočítá výsledek a otočením kartičky zkontroluje. Pokud má správně, dá kartičku na kupičku doprava, pokud špatně, dá ji doleva. Když skončí, vezme znovu vše zleva a jede zase - dokud nejsou všechny vpravo.
Pak jsou děti, který si fixujou spíš násobkový řady (3,6,9,12,15,18 atd.), takže když se jich zeptáš na 6x3, tak si řeknou tu řadu. Je to rychlejší, než opakovaný sčítání, ale i tady je cílem, aby se to zautomatizovalo, páč když pak musej násobit pod sebou - třeba 1558 . 59 _____ tak si musej hlídat ještě kolik jednotek či desítek se přesouvá a kdyby ještě dopočítávaly násobilku opakovaným sčítáním, tak než se něčeho dopočítaj, zapomenou ty přesuny.
|
|
Žanika | •
|
(7.6.2011 12:51:24) Díky za info ohledně násobilky, vždy ráda zjišťuji, srovnávám atd. ROny se učil násobilku loni, takže nás to čeká už jen s Willym A tak u nás neplatí, že u prvního jsem si to vyzkoušela a u druhého to jen zpraktikuji naprosto stejně. Takže třeba využiji něco z toho, co jste napsali. Teď nás po prázdninách čeká násobení písemné, takže budu ráda za to, že jsme ten základ "obyčejné" násobilky zvládly
|
žanika | •
|
(7.6.2011 13:46:48) Chtěla jsem se zeptat, zda máte někdo zkušenosti z přírodopisnými učebnicemi od Frause. Nejlépe pro 4. třídu, ale i tak, zda je potřeba k tomu příručka učitele. Vím, že pro češtinu ne a pro matiku jo. Tak proto se ptám
|
Tragika |
|
(7.6.2011 16:28:44) Na mail mi přišel odkaz na novou šklu, která se zakládá pár km od našeho bydliště. Nějak nevím, co si o tomto projektu myslet. Klasické základky jsou v okolí děsné, kvalitní ZŠ přes 20 km jízdy autem. Domácí školu dělat nechci a stále nevím, kam půjdeme příští rok na zápis. Budu moc ráda, když se na stránky podíváte a napíšete svůj názor. Je jasné, že 90% stojí a padá na učiteli, kterého ještě nemají, ale stejně si nejsem jistá, zda má takový projekt budoucnost.
www.dobra-skola.cz
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(7.6.2011 17:23:07) Mně se to celkem líbí - integrovaná tematická výuka a Holt jsou moji oblíbenci. Že je o takový věci čím dál větší zájem mě hodně těší. Navíc tam odkazujou na moje webovky Robinsona neznám a na dvacetiminutový video teď koukat nebudu...
Jako Klub dětí zapsaných v domácím vzdělávání a v reálu docházejích do miniškoly jsme taky začínali, když jsme ještě nebyli registrovaní. Má to řadu výhod - hlavně mnohem míň papírování. Pokud mají vyhovující prostory, nic nebrání tomu, aby si časem zažádali o zápis do školskýho rejstříku a měli nárok na dotace - čimž by kleslo školný. Ale tohle Ty asi víš - je to podobný, jako s tou vaší školkou.
Rizika: 1) podobný akce velmi často končí na nedostatku zájemců (u nás to bylo na hraně s 12ti žáky, a to jsme na tom ještě dobře - podobná aktivita teď v Českých Budějovicích stojí na třech dětech) 2) že ještě nemají učitele - protože takových, jakýho chtějí, je v celý republice bohužel jen pár
Asi Ti nezbyde, než tam zajet a chtít se setkat osobně...
|
Tragika |
|
(10.6.2011 13:36:12) Ještě se vracím k mému tématu. Hodně mne zaráží, že pár nadšenců rozjíždí školu a nemají to hlavní - učitele. K tomu je polovina června, takže nejvyšší čas pro případné zájemce, aby věděli na čem jsou. Pokud dobře chápu tenhle projekt, jednalo by se o jakousi malotřídku, takže děti, které mají domácí vyučování, či jsou zatím ve škole by měli též vědět co je od září čeká. Jeden učitel podle mne školu nespasí. Co když onemocní, či si uprostřed roku najde jinou práci? Co pak bude s dětmi? Minimálně dva učitelé by asi měli ve škole fungovat, ne? 5 tisíc korun při 15ti žácích je hodně nízké školné. Přiznávám, že jsem vůči tomuto projektu značně skeptická.
|
Tragika |
|
(10.6.2011 18:16:25) Učitele teprve hledají.
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(10.6.2011 18:28:55) Tragiko, na jednu stranu souhlasím - však jsem taky učitele psala jako jedno ze dvou rizik.
Na druhou stranu u nás nedávno byl na návštěvě někdo, kdo chce podobnou školu, jako máme my a taky nemá učitele. Je to prostě matka, která má jinou profesi a je rozhodnutá sehnat pro učitele budovu i peníze, zajišťovat PR atd. - prostě poskytovat zázemí, aby mohla v jejich obci vzniknout škola, ve který bude jejímu dítěti dobře. Na domškolu se jednoduše necítí, zatímco na ty věci okolo ano. Už jednala s obcí, s krajem atd. - fakt je aktivní. My byli jen učitelky a zas nám chyběl někdo, kdo by dělal ty věci okolo (nějak jsme je zvládly, ale ona pak nezbejvá energie na to učitelování). Myslim, že to je podobný, jako hledání soukromýho učitele pro jedno dítě. Akorát že tam jsi ve výhodě - máš nějaký peníze, a ty nabídneš. Tady těžko můžeš něco slibovat učiteli, když nemáš dost platících zájemců a zároveň těžko sháníš zájemce, když nemáš učitele... Já loni taky byla několik měsíců ve škole sama. Zodpovědnost to teda byla hnusná, kolikrát jsme si říkala, že stačí, abych si zlomila nohu a škola by byla v pytli, ale bylo to holt přechodný období... Teď už jsme dvě a ještě asistentka.
Nedaleko od nás vzniklo občanský sdružení, který disponuje kvalitními a zkušenými učiteli a řediteli, mají ošéfovaný i jednání na obci a tisk, ale pro změnu v celý obci není vhodná budova (budova pro školu musí být zkolaudovaná jako školské zařízení), takže nestačí najít jen prostory s dobrými parametry.
Co se týká těch pěti tisíc - mně teď vyšlo, že na školku o 15ti žácích budem chtít měsíční školkovné 4 tisíce (provoz 7:30 - 16hod, jedna učitelka do 12:30, druhá od 10hod). Takže 5 tisíc může bejt reálných - záleží na nájmu, svozu odpadu atd.
|
Žanika | •
|
(13.6.2011 16:17:00) Žluťásku, krásně Tak to má být!
|
|
|
|
|
Mlada |
|
(15.6.2011 20:31:44) Tragiko. Kamarád rozjížděl soukromou školu asi před - ty jo, ono už je to dlouho - 12 lety, také byl ze začátku sám, v době začátku školy s jedním kolegou. Spoustu let ji vydupával ze země. Škola dnes funguje, mají něco přes 20 dětí. Školné mají minimální, podle stránek 800 Kč měsíčně. Ano, sehnat učitele byl největší problém (zvlášť když všichni dlouho byli pod tabulkovými platy). Teď je kolektiv ustálen, nemýlím-li se. Ale škola musí být zařazena do systému, to se schvaluje někdy v zimě. ???
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|