Delete |
|
(24.11.2011 15:51:00) Nemám stanovenou žádnou dys- poruchu od odborníka, v PPP jsem byla kdysi jako dítě, ale dělali tam s námi jen IQ testy jako součást přijímaček do matematické třídy.
Ale co se trochu víc zajímám o dys- poruchy a práce s nimi, mám podezření, že můj problém je dysmúzie. Kromě jakýchkoliv rytmů, pohybu na hudbu, neschopnosti zopakovat melodii, nerozlišování tónů, neschopnosti rozložit akord na tóny, a neovládání zpěvu mám pocit, že to má vliv na moji schopnost naučit se anglicky. Mám slušnou pasivní znalost, psanému textu rozumím slušně, nemám problém s jinými jazyky, ale ty "melodické" (angličtina, francouzština) prostě nevnímám nebo spíš je vnímám jako směs nesrozumitelných zvuků.
Naštěstí to nemělo vliv na mé studium, na ZŠ jsem angličtinu neměla a na SŠ jsem měla i němčinu, takže jsem z angličtiny nemusela maturovat.
Problémy mám pouze doma, kdy manžel a jedna z dcer s absolutním hudebním sluchem nechápou mé potíže a já zase v mnoha ohledech nerozumím jim . Ostatní dcery jsou celkem normální, ale rytmus ovládají všechny a angličtinu sluchově taky berou, tak jsem ráda, že se nepomamily .
|
Delete |
|
(24.11.2011 15:52:42) Jo a jinak pravou a levou nerozlišuju, a jakmile vlezu do budovy, nedokážu najít dveře ven a úplně ztrácím představu o směrech . Venku s tím až takový problém nemám...
|
|
lipoo |
|
(24.11.2011 16:14:38) lorax-ono jde i o to,aby to dítko,který za to fakt nemůže,ale psychicky na to má-třeba dodělalo střední školu...třeba u maturity bude náš synek mít o dvacet minut víc času-mi bylo řečeno..teď je ve třeťáku....je na elektrotechnice,takže pak si myslím,že fakt nebude v práci až takový problém ten pravopis-notabene,když všechno píše na noťasu a má zaplou kontrolu pravopisu
|
lipoo |
|
(24.11.2011 18:38:14) tak ono u dys poruch je nutná "normální inteligence"-jinak to není dysporucha,ale prostě "blbost"
|
|
Delete |
|
(24.11.2011 20:36:30) LoroX, no tak já četla údaj ještě nižší, pod 95, ale už je to déle, tak třeba se nám průměrné IQ trochu zvedlo .
|
Delete |
|
(24.11.2011 21:45:30) Tak ten si asi nepřečtu .
Já k doktorům taky nelezu ani nevodím děti, kromě povinného očkování a preventivek. Nevyhledala jsem pomoc ani tehdy, když mi dvojky do tří let nemluvily (uměly pouze zdvojovat slabiky), ale to bylo proto, že jsem v tom neviděla zásadní problém. Takže ano, člověk si často pomůže sám, nějak to vyřeší...jde o to, že tu ta možnost je a pro mnohé je snažší a psychicky lépe zvladatelnější, když na to nejsou sami....
Ono s těmi doktory jinde a u nás je to známé....ale nevím, co je lepší. Častější návštěvy zvyšují jak pravděpodobnost, že se něco podělá, tak ale i pravděpodobnost, že se najde pravá příčina problému a odstraní se.
Zrovna tohle beru jako fakt a nějak mě neomezuje, protože je to na každém, jak často tu odbornou pomoc vyhledá. Kdyby mi někdo nařídil povinné prohlídky na x odborných pracovištích několikrát do roka, vzteknu se. A vzteknu se i tehdy, kdyby mi to chtěl někdo zakázat.
A celkem mě netrápí, jak to dělají ostatní.
Já mám problém se zbytečnými odklady a s odchodem ze ZŠ v šestnácti....a tedy i se vším, co se odehraje mezi tím a následkem toho. Ale opět, je to jen můj problém a na ostatní můžu být naštvaná (protože moje školně zralé děcko vypadá vedle odklaďáků jako miminko), ale to je tak všechno . Pro někoho by to byl důvod dát také odklad. Pro někoho to důvod není....
|
Delete |
|
(25.11.2011 7:50:02) LoroX, no mám to v sobě podobně, co se týče mě a mých dětí. Ale chápu tu potřebu českých rodičů se něčeho domáhat dřív, protože mám pocit, a tady na rodince se narážka na to objevuje často, že dlouhodobá soutěž týkající se vývoje dětí má u nás hluboké kořeny. A protože i škola je potom nastavená na průměrné děti a vybočení z průměru jakýmkoliv směrem je problém, je tendence ty děti nejpozději k začátku školní docházky plus mínus srovnat. A třeba u toho mluvení je to potom celkem znát, když se začne později. Je pak třeba méně času na nacvičení problémových hlásek, které je ale vhodné mít zvládnuté už při nástupu do školy, aby nebyl problém se čtením a psaním....atd, také slovní zásoba a schopnost tvořit věty, "hrát si s češtinou" může zůstat nižší. A zase dávat odklad jen kvůli špatné výslovnosti, když ostatní je zralé, to také nepovažuju za šťastné...
Prostě není to tak jednoduché, aby se člvěk mohl snadno rozhodnout. Proto asi dost lidí podléhá snáz "módním vlnám", tedy, jestliže je teď běžné do PPP chodit, tak raději půjdou než nepůjdou. Dřív to zase byla ATB kvůli každé rýmičce, předtím Sunar místo MM....To, jaký vliv mělo uspěchávání vývoje, se třeba také časem ukáže...
Jo a já s holkama Vojtovku dělala, ale jsem líná, takže nijak extra....a s vývojem na tom byly podobně jak tvoji kluci, jen jedna se vyvíjela plynule, druhá skokově. Netroufám si ale odhadnout, jak by dopadly bez Vojtovky, u nás byl problém i se zakláněním hlavičky, Péťa se vůbec neudržela vleže na zádech...to jsou věci, které jim Vojtovka opravdu pomohla vyřešit.
|
|
|
Delete |
|
(25.11.2011 8:18:17) LoroX, no právě u nás je problém opačný, mám dvě holky, které, ač podzimní, byly obě školně zralé už v září. Tu první jsem tedy mohla dát do Montessori, kde jsou věkově smíšené třídy a tak se tam měsíc, dva úplně ztratěj, navíc ona byla sice malá, ale "hodně rozumná", takže by asi nebyl problém ani v běžné třídě. Jenže nejmladší je takový diblík, pořád se vrtí, pořád chce být v centru pozornosti a proti těm "velkým" prostě působí fakt až miminkovsky. Přitom je samostatnější a sebevědomější než spousta jiných, ale holt má ve třídě o dva roky starší děti, tak je to vidět. No ale mně doporučovali odklad i u dvojčat, jsou únorové (měly být dubnové). Prý motorický neklid, u jedné nezralost řeči, u druhé nevyhraněná lateralita (teď už zkřížená lateralita). No neposlechla jsem, šly normálně....a od začátku hodnocené jako klidné (kam zmizel motorický neklid?), šikovné, bezproblémové...Takže klidně mohly být dva zbytečné odklady...a ano, v tom lednu, únoru jsem si ještě nebyla jistá, jestli na to opravdu mají, ale půl roku je hrozně dlouhá doba.... A školy chtějí rozhodnutí od rodičů třeba do konce dubna, května, ani nevím, jestli ještě platí, že vyjádřit se můžeš až do konce srpna, ale i kdyby ano, neznám nikoho, komu by škola dala ten čas, navíc prázdninový provoz PPP.... On ten zlom nastává u většiny právě mezi šestým a sedmým rokem. Ale částečná nezralost v některém z ohledů, zejména lehká "mimoňovitost" se právě u prvňáčků dříve nejen tolerovala, ale hlavně očekávala a byla tomu přizpůsobená výuka. Teď, díky spoustě odkladů, nastal posun. Mimoňovitost čerstvých šestileťáků se začíná brát jako problém, protože těch mimoňů je najednou ve třídě menšina. Chápu, že je to snažší pro rodiče i učitelku, ale že spoustě těch dětí uteče ten správný čas, kdy mají chuť na čárky a slabiky, to nikdo moc neřeší. Pak se řeší, že půlka dětí už umí číst, má za sebou numeraci, zato mají problém se psaním, protože je nudí základní nácvik (držení tužy, čárky, kolečka), výuka se přizpůsobuje tempu většiny, takže se urychlí ty přípravy (nácvik numerace, slabikování) a to zase poškodí ty děti, které by to ještě potřebovaly..... No a jasně, že když tohle někdo vidí u staršího dítka, dá mladšímu raději odklad, protože si tím ušetří půlku problémů. Někdy mám pocit, že za chvíli nebude dítě školně zralé ani v deseti...
A je to zase o tomtéž...prostě soutěž a potřeba průměrného dítěte. Co já vím a čtu tady na rodině, odklad je zase výdobytek hlavně našeho školství. Jinde jdou děti do školy v určitém věku a individuální rozdíly se řeší průběžně, nikd se nehroutí z toho, že dítě je v něčem pozadu a v něčem jiném zase napřed.
Ano, znám děti, kterým odklad prospěl. Ale kdyby nemusely zapadnout do průměru, nepotřebovaly by ho . Je to stejné jako s dys- poruchama, pro mě úplně stejné....prostě ten papír řeší problém neprůměrnosti a šetří nervy z toho, že dítko vyčnívá...
|
lipoo |
|
(25.11.2011 8:27:59) Ivo-náš by-pokud by se čekalo,jak bude mít chuť na čárky a slabiky-nešel do školy asi nikdy..ale je fakt,že když měl "správně" jít do školy,tak ječel,že do žádné školy nikdy v životě nepůjde,až byl v tom odkladovém roku,tak už to bylo v pohodě
|
Delete |
|
(25.11.2011 8:37:01) lipoo,
ano, já nepopírám, že jsou děti, které odklad potřebují..ale stejně tak jsou děti, které ho nepotřebují a stejně ho mají....a hlavní problém vidím v tom, proč ho ty děti potřebují....prostě se očekává, že budou ve všem průměrné a ony nejsou. Odklad jeden nebo více problémů vyřeší, ale další může způsobit....
Podobně jako ty diagnźy dys- poruch...vždyť i když má D. papír, tak stejně řešíš, že místo hodnocení zkoumaného jevu mu učitelka hodnotí něco jiného. Ale to není o IVP, to je o tom, že průměrné dítě zvládá sledovat víc jevů současně, takže se to ve stejnou dobu vyžaduje od všech. Když tohle učitel umí řešit, nepotřebuje žádné papíry z PPP ani IVP, a dělá to. Když tohle řešit nechce nebo neumí, žádný papír ani IVP ho k tomu nedonutí . Rozdíl je hlavně v tom, že když máš nějaký ten papír v ruce, máš větší šanci se toho nebo onoho někde domoci. Ale většinou to stejně skončí tak, že buď přijmeš přístup učitele nebo dáš dítě jinam .
|
lipoo |
|
(25.11.2011 9:05:11) přesně tak-na té základce to tak je,že hlavně záleží na učiteli!!!Starší taky byl dys-ale v první třídě se to ejště nevěděla-učitelka,co je měla v té první třídě byla perfektní-individuální přístup,individuální hodnocení-individuální úkoly,prostě děcka dostali opsat dva sloupečky textu,náš jenom jeden-s vsvětlením,že když má jen jeden má to líp napsané,než když toho má psát moc...byla fakt super-a to žádný papír neměl..na začátku druhé třídy jsme papír teda dostali,dala jsem ho mimořádně krávě učitelce a už to jelo...."on si myslí,že nemusí nic dělat,práskne mi sešitem na stůl stylem "však já to nemusím"-což byl totáááální nesmysl....Kluk byl plachý,citlivý,nemluvný-a o své dys a úlevách absolutně nevěděl....o tom se dozvěděl až ve třetí třídě,kde dostali jinou učitelku a přešli na jinou školu,a bylo jich tam víc,takže bylo "dyslektici už nepíší poslední větu"-měli bzučáky na lavicích a tak...takže tam už to o sobě věděl,že "něco je"....v druhé třídě nosil dom na opisování sešity spolužaček,asi aby si jako vzal mustr,a to co nadrápal ve škole musel doma přepisovat..tenkrát jsem byla ještě tak blbá a nezkušená,že jsem se tomu nepostavila..ale je fakt,že mladej to nějak neřešil,tak jsem to neřešila ani já...prostě to nadrápal znovu
|
|
lipoo |
|
(25.11.2011 9:08:05) mi se na IVP líbilo to,že dostal na pololetí a na konci roku takový tři stránky "hodnocení"-takže to bylo fajn takové shrunutí,co mu jde,nejde,co je potřeba procvičovat...i když se na to na rodičáku zeptám-tak mi řekne jednu větu "mluví,vyrušuje"-ale tady to bylo všechno hezky popsané do detailu:-D
|
Delete |
|
(25.11.2011 10:20:33) No to je to, co nechápu.....proč to nejde bez toho IVP . Zrovna tohle já bych pvažovala za samozřejmost. Těžko zlepšit něco, o čem nevím, že je v tom problém...
|
lipoo |
|
(25.11.2011 13:50:30) Protože učitelka má práci navíc,holt to musí sestavit a sepsat...
|
Delete |
|
(25.11.2011 14:03:13) S IVP má té práce ještě víc....
|
lipoo |
|
(25.11.2011 14:51:36) však právě- otom píšu...že to IVP moc učitelky nechcou,páč je to práce navíc
|
Pawlla |
|
(26.11.2011 5:25:00) Nechci se hádat,ale jak nechtějí?Není to u SVP povinnost?
|
lipoo |
|
(26.11.2011 9:21:51) je to povinnost,pokud to doporučí SPC nebo PPP....to je jasný..já to si formulovala blbě,prostě "že se jim to moc nelíbí"..teda ředitelce asi jo,páč má prachy navíc,ale učitelce,která to musí všechno vypracovávat asi ne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|