susu | •
|
(18.6.2014 9:49:58) Taky bych to špatně nesla. No, nepouštět dítě na katechismus a nepokoušet osud s církevními školami. Přijde mi to hodně strašné.
|
radka | •
|
(18.6.2014 9:51:11) v čem je to strašné? zarytí ateisti jsou na tom úplně stejně jako zarytí věřící - fanatismus je špatný vždy
|
Alraune |
|
(18.6.2014 9:51:45) Myslím, že u Susu nejde o ateismus :)
|
|
susu | •
|
(18.6.2014 9:56:29) Náboženství prostě vnímám hodně negativně.
|
černá kočka a dva kluci |
|
(18.6.2014 10:02:32) Susu, máš to asi jako můj muž. Když se to tak vezme, tak to je vlastně taková veliká prověrka pevnosti vztahu
|
susu | •
|
(18.6.2014 10:04:12) Musí to být těžké.
|
černá kočka a dva kluci |
|
(18.6.2014 10:18:18) Máš pravdu, je to těžké. Ale pořád si říkám : nikdo neumřel ani se na to nechystá, nikdo neonemocněl, máme dítě, které milujeme a ono nás, slunce svítí, ptáci zpívaj - tak co vlastně řeším?
|
Samarlu |
|
(18.6.2014 10:20:12)
Chození do kostela fakt není tak strašný jako těžká nemoc.
|
|
susu | •
|
(18.6.2014 10:20:33) Možná jak psala Adriana, zkusit nabídnout i jiné kamarády a podobně pozitivní činnost. Církve a sekty často a rády loví právě na přátelskost.
|
susu | •
|
(18.6.2014 10:26:52) Jojo, naprosté nepochopení, to je ono. Nějak mi ta dokonalost křesťanství unikla.
|
černá kočka a dva kluci |
|
(18.6.2014 10:33:42) já ti docela rozumím. Znám člověka, který má tak špatné vzpomínky, že se mu přitom ježí chlupy na těle. Podle toho, co mi vyprávěla, to fakt nebylo nic příjemného. Ale bylo to někde úplně jinde před mnoha lety.
|
susu | •
|
(18.6.2014 10:35:31) Když ono to strašně záleží na spoustě okolností a prostě tomu špatnému z principu věci nezabráníš. Což já ovšem vidím jako docela podstatný nedostatek.
|
Samarlu |
|
(18.6.2014 10:36:21) No právě, že tomu špatnému nikdy nikde nezabráníš.
|
susu | •
|
(18.6.2014 10:37:09) Když nezabráníš, musíš se vyhnout.
|
Martina, 3 synové |
|
(18.6.2014 10:43:00) Susu, pro tebe by asi bylo hodně těžké, mít věřící dítě, viď.
|
susu | •
|
(18.6.2014 10:49:46) To jsem napsala hned na začátku.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.6.2014 14:33:36) a co bys s tím dělala?
|
susu | •
|
(19.6.2014 8:12:37) Ráchel, byla bych naprosto zoufalá. Netuším, co bych dělala. Brala ybch to jako své naprosté rodičovské selhání. A nemyslím si, že bych zvládla pohodové vztahy do budoucna.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.6.2014 13:23:37) susu, tak to je mi tebe i tvých dětí líto. jako fakt.
|
susu | •
|
(20.6.2014 8:16:44) Ráchel mě tebe taky a tvých rodičů ještě víc.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samarlu |
|
(18.6.2014 10:34:52) To bude tím, že křesťané jaksi nejsou dokonalí.
Od nás věřících okolí často žádá, abychom byli hlava otevřená a tolerantní. Tak to zkus taky, susu. Špatnou zkušenost můžeš udělat kdekoli. A je kvůli tomu celej svět zlej?
|
susu | •
|
(18.6.2014 10:36:40) Celý svět ne, jenom náboženství, například.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.6.2014 14:34:15) Báro, susu v tomto smyslu píše u každé diskuse na téma náboženství, která se tu objeví
|
susu | •
|
(19.6.2014 8:19:19) Divá Báro jo, mám blbé zkušenosti s křesťanstvím. Ne nechci to víc rozebírat. A na základě své zkušenosti opravdu vidím křesťanství jako naprosté vymytí mozku. Jakkoli může být daný křesťan jako konkrétní člověk fajn, vždycky má částečně vymytý mozek. vŽDYCKY JE TAM NĚDO, KDY NENÍ SÁM SEBOU, ALE JEN SLEPĚ VĚŘÍCÍM.(sorry za caps, ale zrovna sedí.) Ta scéna od Ráchel jak říká vlasnímu otci, že miluje Ježíše, je pro mě typickým důkazem vymytí mozku.
|
Monty |
|
(19.6.2014 8:23:33) susu, jaký je tak zhruba rozdíl mezi vymytím mozku křesťanstvím a vymytím marketingem, potažmo "výzkumy britských vědců"? Proč ti přijde nebezpečný věřit v Boha, zatímco věřit v nápoj na hubnutí, potravinové doplňky nebo "cereálie" je OK?
|
boží žena |
|
(19.6.2014 8:28:00) Kde píse ze věřit v marketing nebo nápoje je ok?
|
Monty |
|
(19.6.2014 8:32:33) boží, nikdo, ale vycházím z reality, ve které holt každý něčemu věří.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 8:33:58) Jasné klasická zavádějící otázka Vysvětli něco co jsi vůbec ne tvrdila Bezva diskuze
|
Monty |
|
(19.6.2014 8:36:58) Proč zavádějící otázka? Ty myslíš, že věří jen křesťani (nebo buddhisti), zatímco ateisté v nic nevěří? Já se ptala celkem jasně, v čem konkrétně je víra v Boha horší a více "vymývačská" než víra v něco jiného.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 8:39:52) No jo ale on nikdo netvrdil ze je to horší nebo jo?
|
|
boží žena |
|
(19.6.2014 8:40:40) Jinak ano já nevěřím na nic
|
Monty |
|
(19.6.2014 8:45:49) boží, ty nevěříš na nic? Tak to by tě měli ukazovat na vědeckých konferencích.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 8:46:21) Ne je to bezne
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 9:45:48) A věříš tomu, že když zavřeš dveře ledničky, zhasne tam světýlko?
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:52:08) Martino, tomu není potřeba věřit, to s edá vyzkoušet, Ten kontakt si můžeš zmáčknout sama prstem a světýlko zhasne, ten výstupek na dveřích ledničky(některých) taky vidíš a kdyby nic, dá se tam dát kamera.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 10:25:39) Každý ví, jak se dá ověřit, že světýlko v ledničce zhasne - ALE děláš to někdy? Nebo prostě věříš?
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:31:49) Jasně , že jsem si to zkusila, i dceři jsem to ukázala. (Doufám, že jsem ji tím neochudlia o vlastní poznání.) Ale teda nemám potřebu to opakovat každý týden.
|
|
|
|
boží žena |
|
(19.6.2014 12:37:14) tady je vidět, že u nekterých je víra prostě pouhý nedostatek znalostí a vědění
jinak chvilku mi nejde net, pak oběd a diskuzi už nedám
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:45:15) boží, tak pokud víš, jak vznikl život na Zemi a umíš to zcela věrohodně a logicky dokázat, jsi v tuhle chvíli jediná a nejpozději letos dostaneš Nobelovku. Zatím všechno, co je, jsou teorie, ať už teistické nebo ateistické.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 12:58:48) Kde sem psala ze vím?
Tvůj způsob diskuze je dost manipulativni to uz sem ti psala Na mne to nezkousej
|
Monty |
|
(19.6.2014 13:05:29) boží, tak mi nemanipulativně vysvětli, co to podle tebe znamená, že víra je nedostatek informací nebo vědění. Zajímalo by mne to.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 13:12:16) A ty mi Monty nemanipulativne vysvetli, proc ma podle tebe ateismus VSECHNY znaky nabozenstvi a ktere konkretne. Ptam se od vcerejska, ale tak nejak me otazky ignorujes.
Muzes samozrejme rict, zes nemela pravdu, ale to je pro tebe zrejme neprekonatelna prekazka.
|
Monty |
|
(19.6.2014 13:18:02) Lady Vendetto, už jsem ti to psala několikrát. Dokonce s citacemi.
http://finmag.penize.cz/kaleidoskop/264970-ateismus-jako-nabozenstvi
Ateismus je založen na "víře", že neexistuje žádná skutečnost, jíž by bylo možno nazvat bohem. Ateista na základě tohoto přesvědčení zpravidla vnímá a utváří hodnoty svého života, pohlíží na smysl života a na skutečnost smrti. Pokud je tedy pro ateistu přesvědčení o neexistenci boha východiskem k utváření hodnot jeho života, dá se tu mluvit o určitém náboženském směru. Náboženství lze totiž definovat, jako postoj člověka k základním životním otázkám, k otázkám po slmyslu života a smrti, které se utváří na základě vtahu ke skutečnosti, která člověka přesahuje. V případě teisty je to na základě víry v existenci boží, v případě ateisty pak na základě víry v boží neexistenci.
http://www.vira.cz/otazky/ateismus.html
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 13:34:22) Monty, nevysvetlila jsi nic. Psala jsi pouze o vire, coz neni jedina a dokonce ani nutna soucast nabozenstvi. Kdyz jsem ti nabidla ritualy, tak jsi psala o tom, ze nekdo ma ritual divani se na televizi. Kdyz jsem napsala, ze divani se na televizi neni stezejnim znakem a podminkou ateismu, prestalas odpovidat. Vira je pouze JEDEN znak. Ty jsi psala, ze ateismus ma VSECHNY znaky nabozenstvi. Ale nebylas schopna vysvetlit, ktere to vlastne jsou. A ani to vysvetlit nemuzes, protoze to jednoduse neni pravda.
|
Monty |
|
(19.6.2014 13:36:46) Lady Vendetto, fajn, stačí když napíšu, že PRO MNE má všechny znaky náboženství? Jestli pro tebe ne, tak tě nemá cenu přesvědčovat, ani to nemám v úmyslu.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 13:39:56) No mne je jasne, ze pro tebe. Ale ktere znaky krome viry mas na mysli, z tebe jaksi nemuzu vypacit.
|
Monty |
|
(19.6.2014 13:43:18) Lady Vendetto, protože utváří postoj k životu a ovlivňuje ho stejně jako víra. Viz ta poslední citace. Pro tebe je to třeba málo, pro mne dost, tak už to na světě chodí.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 13:44:27) Ok, spatne ses vyjadrila. Beru.
|
|
|
|
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 13:37:30) ...ale ok, mozna ses jen nesikovne vyjadrila. Jen nevim, proc je pro tebe takovy problem to uznat.
|
|
|
|
boží žena |
|
(19.6.2014 13:21:35) To uz jsme ji ale vyvrátili Na příkladu viry ve vodnika a nevira ve vodniky
|
|
|
boží žena |
|
(19.6.2014 13:20:27) Je to celkem jednoduchý Vysvětlovala jsem to uz včera Na příkladu bouřky Tak vzniklo náboženství Ze strachu
Kdyz vím co je bouřka nemusím si tam dosazovat nadpřirozené ho boha
Kdo neví jak a proč se zhasne světlo Musi tomu pak jen verit
|
Anni&Annika |
|
(19.6.2014 13:24:32) bozi, tohle vysvetlen nas ucili taky...kdysi na zakladani skole za totace...ale...kdo vi urcite, ze to vzniklo takhle? Ze s bali bourky a zacali verit na bohy atd...atd...to take nelze dokazat
|
boží žena |
|
(19.6.2014 13:26:29) Jak vzniklo dle tebe?
|
Anni&Annika |
|
(19.6.2014 13:48:33) bozi, ja nad tim nepremyslela jak by to mohlo byt jinak, ale co urcite nedelam....neverim vsemu, co me naucili za totace ve skole
|
Anni&Annika |
|
(19.6.2014 13:49:35) pardon...vloudil se mi tam nejaky jiny smajlik...mel tam byt tenhle...
|
|
boží žena |
|
(19.6.2014 15:48:28) nám až dávno po totáči
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 14:38:49) Ano, to je typické materialistické pojetí, které se za komunistů učilo ve školách: "lidé se báli přírodních jevů, nerozuměli jim, tak si vymysleli boha a další nadpřirozené bytosti. My už jsme dál, máme vědu, která nám to vysvětlí, takže nadpřirozené bytosti ani boha nepotřebujeme." Zjednodušený pohled na věc, eliminující vliv církve na společnost.
|
Ananta |
|
(19.6.2014 15:04:24) To s tou bouřkou nám říkali na ZŠ, asi na to měli nějaký manuál. Jedna spolužačka byla katolička a chodila do kostela, byla před třídou veřejně zesměšnována, když něco neuměla, že má čas chodit v hábitu po dědině místo učení. Jinak jsem ji neměla ráda, šikanovala.
|
Monty |
|
(19.6.2014 15:10:00) Ananto, asi měli, nám to říkali taky.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 15:47:34) nám ne
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.6.2014 17:06:36) taky tak, to bylo určitě v osnovách. a v osmé třídě byla v učebnici kapitola "O škodlivosti náboženství".
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 14:06:13) "Tak vzniklo náboženství Ze strachu"
Čistě jen ze strachu asi ne. Spíš z potřeby vysvětlit přírodu, svět, vesmír a řád, kterým se to všechno včetně lidské společnosti řídí. A pojmenovat si smysl toho všeho tak, aby to lidský rozum byl schopen pobrat. A také trochu tak, aby lidská společnost fungovala způsobem, jaký byl považován za žádoucí.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 15:49:55) jaký řád myslíš?
|
|
boží žena |
|
(19.6.2014 15:52:35) A také trochu tak, aby lidská společnost fungovala způsobem, jaký byl považován za žádoucí
to až později kdy církev přímo zastrašovala, peklem a zatracením
dělala z lidí ovce
ted už mají u nas marný, ale přijde to zas jen to nevude krestanství lidi jsou nepoučitelný
|
|
boží žena |
|
(19.6.2014 17:41:24) ale jinak ano nemusí to být jen strach, stačí prostá nevědomost
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 8:39:53) Monty, nevěřím vnápoje na hubnutí ani nic podobného.
|
Monty |
|
(19.6.2014 8:44:45) susu, to je fuk, v co věříš. Každý v něco věří. Někdo věří ve výchovu RaR, někdo v přirozený porod, někdo v kojení do pěti let... a někdo věří v Boha. Mně by zajímalo, proč tě děsí zrovna ten Bůh, protože podstata je ve všech případech stejná - neohrožuje tě víra jinýho člověka, ohrožuje tě max. fanatické prosazování této víry. Kdyby Hitler věřil, že jsou Němci nadlidi a nechal si to pro sebe, nemusela být II. světová válka (zjednodušeně řečeno). Mně osobně je úplně jedno, kdo v co věří, pokud není pro okolí nebezpečný fanatik - a když je, tak už je mi zas jedno, co fanaticky prosazuje, jestli Ježíše nebo porod doma.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 8:46:04) Tak to mas asi široký význam slova vira
|
Monty |
|
(19.6.2014 8:54:03) boží, podle tebe je víra jen víra v Boha? Ty se denně dostáváš do celé řady situací, kdy se musíš rozhodovat, jak tu kterou informaci zpracuješ, jestli jí uvěříš nebo neuvěříš - a jak se na základě toho vyhodnocení zachováš. Když tě osloví žebrák s nějakou báchorkou, tak mu ji buď uvěříš nebo neuvěříš, když ti dítě vypráví, že ve škole všichni zlobili, jen ono ne, tak mu buď uvěříš nebo neuvěříš, když si v krámě kupuješ salám, tak buď uvěříš tomu, že je v něm 70% masa, jak stojí na obalu, nebo tomu neuvěříš, když se manžel vrátí pozdě z práce a tvrdí, že měli poradu, můžeš mu věřit nebo ne... a při každým tomhle rozhodování bereš v potaz nějaké své předešlé zkušenosti, nějaké informace zvenčí (od kamarádů, z tisku, z televize...), které pak ovlivní tvůj postoj. Já opravdu netuším, v čem je pro tolik lidí škodlivé nebo přímo nebezpečné uvěřit zrovna v Boha. Resp. chápu, že může mít nějaké blbé zkušenosti, zvlášť když prakticky s každou organizovanou náboženskou skupinou se pojí nějaké ty ošklivosti, dovedla bych pochopit, že v roce 2014 někdo bude katolíkům mít za zlé třeba pedofilní skandály kněží, ale pokládat je šmahem za nebezpečné šílence, to mi hlava nebere, no.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 8:59:07) Ano to rozlišují To co popisuješ je rozhodování na základě me nálady a předchozích zkušenosti
Nikoli vira Za viru a ano neumím to správně definovat považuji Bud v nadpřirozené andělé bůh čerti Neprokazatelně například posmrtně životy duchové a jiné energie Atd. V přeneseném slova smyslu i to co jsi použila například homeopatika užívání sava a jiné nesmSly Jo treba ty cerealie A ne nic takovýho neverim
|
|
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 8:59:56) Monty, ono to v reálu není u mě tak horké, prostě se bohem, jako většina nevěřících, vůbec nezabývám. Vypadá to tak v takovýchto diskusích, protože se tu řeší dané téma a ano, moje názory na víru nejsou lichotivé.. No a je zajímavé, jak věřící popíchne, když si někdo dovolí napsat, že si nepřeje, aby jeho dítě bylo věřící.
|
boží žena |
|
(19.6.2014 9:02:00) To je něco co si proste věřící neumí představit Ze se bohem nevěřící člověk vůbec nezabyva
|
boží žena |
|
(19.6.2014 9:03:47) Ze bůh nevericiho zajímá asi jako třetí argentinská liga ve fotbale A ano i o ni si muzes cas od času podiskutivat
|
|
Monty |
|
(19.6.2014 9:05:25) boží, tak tady se jím zabýváš už druhej den, například. Myslím, že se spousta věřících i nevěřících zabývá Bohem úplně stejně. Jedni si myslí, že je, a nemají potřebu se tím nijak dál zabývat, a druhý, že není... to je asi tak jediný "rozdíl".
|
boží žena |
|
(19.6.2014 9:10:01) Tak to si myslíš špatně
Nezabývá se jim proste vůbec Ale jak sem psala těžko pochopit
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:11:20) Moty, nevěřící se zpravidla bohem mimo takovéto diskuse nezabývají.
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:17:06) Sorry, Monty, né Moty
|
|
Monty |
|
(19.6.2014 9:18:30) susu, ale to je blbost, sama jsi před chvílí psala, jak se jím zabýváš, když učitelka dětem vykládá o křesťanské tradici svátků. Kdyby ti to bylo tak u prdele, jak tvrdíš, tak to vůbec nebereš v potaz. Ty se svou nevírou zabýváš prakticky stejně jako věřící vírou - ve chvíli, kdy na ni narazíš, tak to "řešíš".
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:28:25) To není blbost, já se jím nezabývám a zabývat nechci, ovšem věřící mi to neumožňují a do jisté míry mě svou netolerancí k mým názorům nutí řešit důsledky jejich jednání.
Předpokládám, že ty se taky nechceš zabývat třeba SJ, ale když ti pořád budou zvonit na dveře, tak ti nic moc jiného nezbyde.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:14:22) Monty,
pokud je někdo věřící a aspoň trošku praktikuje, tak se Bohem zabývá MNOHEM víc než nevěřící ne-Bohem.
Protože s ním denně komunikuje, chodí do kostela nebo nějakého shromáždění... prostě na Boha (a tedy implicitně i na to, že podle něho je) myslí nesrovnatelně častěji než nevěrec, který se existencí Boha po většinu času vůbec nezabývá.
To je jako bys řekla, že ten, kdo žije třetí argentinskou ligou ve fotbale, se jí zabývá úplně stejně jako ten, kterýmu je ukradená.
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:17:32) "To je jako bys řekla, že ten, kdo žije třetí argentinskou ligou ve fotbale, se jí zabývá úplně stejně jako ten, kterýmu je ukradená. "
Kudlo. Ten komu je ukradená ,je maximálně otrávený, že v TV není nic jiného. A když si postěšžuje, tak se opět dozví, že je antifotbalový fanatik.
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:21:32) susu, ale já bych v tomto případě neprotestovala proti třetí argentinské lize, netvrdila, že je to nesmysl atd. a pokud se to někomu líbí, tak bych neříkala, že je jen z toho titulu úplně vymatlanej, vymezovala bych se spíš proti té televizi, a to ještě ne tehdy, kdyby byl třetí argentinská liz vyhrazen jeden z mnoha kanálů, ale kdyby byly tendence pouštět ji na všech hlavních kanálech bez možnosti přepnutí.
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:23:57) Kudlo, to zase klidně na net napíšu, že je to podle mě blbost a i v reálu povím, pokud na to dojde řeč.
|
|
|
|
Monty |
|
(19.6.2014 10:37:12) Kudlo, "...pokud je někdo věřící a aspoň trošku praktikuje, tak se Bohem zabývá MNOHEM víc než nevěřící ne-Bohem."
To je právě to - podle mého názoru (a podle toho, co vidím kolem sebe a co čtu nebo slyším v TV) je daleko nejvíc těch, co sice věří, ale nepraktikují. A takový člověk se tím prostě nijak nezabývá, nemá důvod. Takže je to vlastně o tom vnímání slov "víra" a "náboženství", jak psala Anett.
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:40:16) tak ale snad to praktikování k tý víře dost patří, ne?
Pokud někdo tvrdí, že věří, ale nemodlí se a do kostela nechodí, tak to ta jeho víra IMHO ztrácí dost podstatnej rozměr.
|
Monty |
|
(19.6.2014 10:42:16) Kudlo, to právě patří k náboženství, k víře ne.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 10:50:47) "je daleko nejvíc těch, co sice věří, ale nepraktikují"
Také si myslím. Narozdíl od susu vnímám u nás tendenci považovat za divné fanatiky právě ty praktikující. Jsme země s tradičným odporem a nedůvěrou k velkým církvím, každý si raději věří individuálně po svém.
|
Monty |
|
(19.6.2014 10:54:05) "Jsme země s tradičním odporem a nedůvěrou k velkým církvím, každý si raději věří individuálně po svém."
Anett, ano, a právě proto nechápu ten odpor a přesvědčení, že každý, kdo věří, má názory a životní projevy jako středověký aspirant na světce.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:01:32) Monty, protože málokdo z těch antikatolických ateistů podle mě opravdu zná nějaké běžné praktikující katolíky, ti totiž většinou nikomu o své víře nijak nevykládají a nijak ji v kontaktu s bezvěrci ostentativně neprezentují. Jejich odpor je nejspíš založen na setkání s nějakým šílencem nebo na základě informací o smutných temných kapitolách z historie katolické církve.
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:55:22) tak ani na praktikování víry nevnímám nic divného, ale chápu to trochu jako soulož.
Je to intimní záležitost každého a nepochybuji, že správně provedené to dotyčnému přináší velkou slast, ale jaksi se nehodí provozovat to veřejně na ulici a přesvědčovat ostatní, aby to provozovali také.
Stačí otevřenost, však oni si, když budou chtít, k tomu najdou cestu sami.
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:00:02) Kudlo, a on někdo kromě Jehovistů přesvědčuje?
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 11:02:49) Monty,
já to nepozoruji, ale třeba Susu říká, že ona ano.
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:08:55) Kudlo, no tak ale susu je zjevně trošku předpojatá, takže bere jako přesvědčování nejspíš i to, že někde na mezi stojí kaplička a nemá vysvětlivky.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 11:11:07) Mozna je predpojata, ale agitka ve skole je podle me nepripustna, v tom ma pravdu. A zcela spravny byl argument o muslinskem duchovnim - to by bylo jine toco, kdyby ho pozvali do skoly. Reditelka by si mohla hledat misto.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:18:57) "A zcela spravny byl argument o muslinskem duchovnim - to by bylo jine toco, kdyby ho pozvali do skoly. Reditelka by si mohla hledat misto."
Já myslím, že beseda s muslimským duchovním by mohla být naopak v dnešní době velice zajímavá a velice přínosná. O islámu kromě předsudků a stereotypů nevíme nic moc.
Samozřejmě je něco jiného beseda s představitelem "domácí" církve a s představitelem největší "nepřátelské" církve, ale informativně cenné mohou být obě.
|
|
|
|
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 11:04:38) Vsechna misionarska nabozenstvi presvedcuji. Proto jsou take krestane i muslimove o tolik uspesnejsi v zemich s mizivou vzdelanosti. Jinak take existuji nabozenstvi, ke kterym se neda konvertovat. Napriklad Jezide nebo Alawite.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 11:09:33) Alawité nejsou náboženský směr, ale dynastie - k Přemyslovcům nebo Habsburkům se taky konvertovat nedá.
Jezidé jsou něco jako zednáři, k těm se přidat lze, ale musejí oni chtít.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:11:51) Martinu, třeba k hinduistům se nepřidáš. K Hare Kršna můžeš, k hinduismu ne. A k židovství prý taky ne, prostě se tak musíš narodit.
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:12:49) susu, ale můžeš, jen to pro Židy nemá takovou váhu, konvertitů je dost, ale "legitimní" je jen původ po matce.
|
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 11:13:24) K judaismu se pridat muzes a dokonce by te pak meli akceptovat jako rodileho zida. Samozrejme je to teorie,,praxe muze vypadat podstatne jinak.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:15:41) Já právě četla, že nemůžeš. Že aspoň jeden z tvých rodičů by muesl být židovského původu. Jinak máš smůlu a do vyvoléného národa se nedostaneš. Nevím, jestli nepřehodnotili časem, ale ne, dřív to právě nešlo.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 11:27:19) K židovské víře konvertovat lze bez ohledu na původ, ale u mužů je nutná obřízka (stejně jako u muslimů).
Pěkně byla židovská konverze popsána v seriálu Sex ve městě: jedna z hrdinek se provdala za Žida, rabín její konverzi napřed rituálně třikrát odmítl, aby se ujistil, že má opravdový zájem.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:40:35) Přiznám se, že je to pro mě nové, já četla, že židovská konverze bez patřičného původu rodičů je nemožná. Ale není to tak podstané abych se hádala, v každém případě, židé na rozdíl od křesťanů opravdu nevyvíjejí misijní činnost.
|
|
|
|
|
Ananta |
|
(19.6.2014 11:19:55) K hinduismu se může přidat kdokoliv, to je třeba i ten budhismus, který patří pod hinduismus.
|
Ananta |
|
(19.6.2014 11:21:02) Jo a nedávno šly dokumenty o příslušnících různých církví, kteří byli konvertovaní, většinou myslím z ateistických rodin a tam byl kluk, který neměl židovský původ a židé ho přijali, říkal, že to jde.
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:27:17) Anato, mám na mysli hinduismus, ne budhismus. A ne, nemůžeš konvertovat, protože součástí je kasta a tu nemáš. Takže ti nikdo nebud bránit uctívat hinduistické bohy, možná se ti podaří si vzít hinuistu, ale ty nikdy nebudeš plnprávnou hindusitkou, a ani tvoje děti. možná až další generace, až se na to zapomene a dětetem se podaří propracovat k nezpochybnitelné kastě.
|
Ananta |
|
(19.6.2014 12:28:01) Susu, kastovní systém byl dávno zrušen, ale někde si na něj ještě hrají. Budhismus spadá pod Hinduismus.
|
Cimbur |
|
(19.6.2014 12:29:20) Budhismus spadá pod Hinduismus?
|
Ananta |
|
(19.6.2014 12:33:12) "V tzv. „hinduismu“ můžeme rozlišit dva základní koncepty dharmy: vaidika dharma (वैदिक धर्म = védské držmo) a sanátana dharma (सनातन धर्म = věčné držmo). K různým druhům dharmy patří i neortodoxní směry, které nevycházejí z učení Véd, jako například buddhismus, džinismus.."
http://cs.wikipedia.org/wiki/Hinduismus
|
|
|
Ananta |
|
(19.6.2014 12:31:33) Mám na mysli kastování podle původu, zrodu v určité rodině příslušné k dané kastě.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 12:42:20) Zrusen.... Mozna zakonem, ale kasty jsou stale soucasti vyznani i kultury mnoha asijskych zemi.
|
|
|
susu | •
|
(20.6.2014 8:06:27) Ananto, ofisiálně byl kastovní systém zrušen, neoficiálně se jím řídí dál.
|
|
susu | •
|
(20.6.2014 8:08:54) " Budhismus spadá pod Hinduismus. " Asi jako křesťanství ppod judaismus.
|
|
|
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 11:34:25) Pridat se muzes k neohinduistickym smerum, ovsem hinduismus neni zadne komplexni nabozenstvi, je to spis soubor ruznych verouk, takze tady taky neni jednoznacna odpoved. K jezidum se clovek vubec pridat nemuze a nemuze se k nim ani prizenit / privdat.
|
|
|
radka | •
|
(19.6.2014 14:57:44) přidat se můžeš k čemukoliv - myšlenkově a srdcem není to o institucích, to je tvůj velký omyl
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:06:34) Monty, mně se zdá, že dneska už snad nepřesvědčují nijak aktivně ani ti Jehovisté. V devadesátých letech jich byly plné ulice a prováděli masivní podomní misijní činnost, ale v posledních letech jsem dávno žádné nikde nepotkala. Snad jen Mormoni tu stále neúnavně chodí po ulicích.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 11:08:24) U nas SJ parkrat byli. Nemam s nimi problem, mam mezi nimi par pratel.
|
|
Len |
|
(19.6.2014 11:09:21) Tak u nas presvedcuji Jehoviste i evangelici, chodi od dveri ke dverim. Je tu nejaka urodna puda.
|
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:08:04) Monty jo, Mám zkušenost s apoštolksou církví ale i s baptistickou, s adventisty, s katolíky, samo že i jehovisty a ano, přesvědčují úplně všichni. Někteří jasně a agresívně, někteří skrytě, někteří veřejně, někteří spíš v osobním montaktu,.... záleží na dané církvi a osobnosti jednotlivce, ale ano, zatím úplně všichni, pokud naznačíš i jen malý zájem skončí to agitačkou.
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:10:35) susu, a jak je možný, že ty zkušenosti máš, když tě náboženství nezajímá a v Boha nevěříš? Jak se k tomu dá přijít? To k vám jako běžně choděj domů na kafe?
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:13:47) Ale no tak, Monty, to, že se teď nezajímám, neznamená, že jsem se nezajímala nikdy. Zajímala, ale vyhodnotila jako blbost a už se nezajímám.
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:19:51) susu, no jo, ale z toho mi vychází, že ses Bohem zaobírala možná víc, než spousta věřících, co si prostě řekli, že Bůh je a do žádný církve kvůli tomu patřit nemusí. Já se přiznám, že pro mne byl Bůh nejdřív jen revolta proti komunistům, protože jsem věděla, že se jim to nelíbí - pubertální postoj, byť z dnešního hlediska "angažovanej". Pak jsme na střední probírali teorie vzniku života na Zemi a vyšlo mi, že nejpravděpodobnější je ta "kreativní inteligence", že to má nejmíň logických děr. Jinak jsem se za celej život bavila s jedním farářem - jezuitou, za kterým chodila věřící kamarádka, s jedním evangelickým farářem, od kterýho jsem si půjčovala knížky a potkala jsem pár Jehovistů, buď na ulici nebo v rodině známých. Kromě těch Jehovistů se mne nikdo o ničem přesvědčit nesnažil.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:23:42) Chápeš rozdíl mezi minulostí a současností, Monty?
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:29:05) susu, v tomhle případě mi přijde nepodstatnej. Ty ses tím v minulosti zabývala, a poměrně intenzivně, podle toho, co píšeš, a vyhodnotilas, že nic jako Bůh není. Tvrdíš, že se tím nezabýváš, ale na druhou stranu píšeš, že ti vadí, když se o víře někdo někde zmiňuje - takže se tím zabýváš dál, jen z pozice "zarytě nevěřícího". Podívej, moje máti opravdu vážně tvrdí, že Bůh není, protože ho kosmonauti ve vesmíru neviděli a názorově se ztotožňuje s komunisty, což je pro mne osobně hodně velký extrémismus, ale nezažila jsem, že by takhle vyšilovala při jakékoli zmínce o něčem náboženským. Jí to opravdu nezajímá, bere to jako pohádky pro malý dětičky, ale právě proto, že ji to vůbec nezajímá, tak to taky vůbec neřeší a nijak proti tomu nevystupuje. To je ten rozpor, na který se snažím poukázat.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:37:01) Nevím, co s tím máš za problém Monty. nezabývám se, nechci se zabývat a vadí mi, když mne s náboženstvím někdo obtěžuje. Co je na tom nepochopitelného? Nechci nic než toleranci.
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:41:37) susu, ale sama moc tolerantní nejsi, protože vidíš náboženskýho čerta za každým rohem. Jak už ti tu pár lidí napsalo, žijeme v zemi, která je k vírám i nevírám jedna z nejvíce benevolentních na světě, takže v čem je problém? Že se lidi kolem tebe málo tváří, že žádný náboženství neexistuje a nikdy neexistovalo? Chápeš, že věřící děti se taky v klasický škole budou učit o Darwinovi a přeberou si to po svým, stejně jako tvoje nevěřící děti besedu s farářem? Že ta tolerance je právě o tomhle?
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:46:15) Monty rozdíl je v tom, že věřící děti, pokud jejich rodičům vadí Darwin, můžou jít do školy církevní. A kam má jít nevěřící dítě, když se mu náboženství vnucuje i na škole státní? Státní škola má být nenáboženská.
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:49:11) Státní škola JE nenáboženská. Jsme sekulární stát. Jinak ti to velmi přesně napsala Anett, vidím to úplně stejně jako ona.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:54:52) monty není,pokud na ní probíhají náboženské besedy s dětmi bez vědomí rodičů. Ano oficiálně se tak tváří, ale myslím si, že na více státních školách je nenápadně předkládáno hlavně a pouze křesťanství.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:59:07) "na více státních školách je nenápadně předkládáno hlavně a pouze křesťanství"
To je velmi překvapivé, že ve středoevropské zemi s křesťanskou tradicí se na školách nenabízí primárně Taoismus
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:01:23) Anett, je to překvapivé, pokud ty školy mají být nenáboženské.
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:05:09) susu, chápeš, že to v tvým pojetí NEJDE??? To by se na tý státní škole mohla učit jen matematika a tělocvik. A možná ani to ne.
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:08:15) Ale jde. Několikrát jsem psala, že mi nevadí historie. Ale že mi vadí besedy s faráři a články o stvoření světa v češtině. Nevidíš v tom rozdíl?
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 12:09:01) Tak to asi těžko, jakýpak náboženský náboj je třeba ve výtvarce, češtině, cizím jazyku, chemii?
Já bych Susu chápala v momentě, kdy by to tam někdo do těch dětí valil systematicky v duchu, že je to jediná správná varianta. Nebo kdyby je věřící učitelka v tomto duchu evangelizovala.
Že budou mít jednou za tři roky besedu s farářem, to by mi žíly fakt netrhalo.
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:11:44) Kudlo, tak vzhledem k tomu, že drtivá většina klasiků byla věřících, stejně tak i malířů (odklon ke světským motivům ve výtvarném umění je poměrně novodobá záležitost) je to dost na pováženou. Ten hroznej Bůh prostě leze ze všeho, člověk aby se pomalu bál otevřít konzervu.
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 12:16:23) proto si myslím, že je docela s výhodou znát křesťanskou symboliku, aby člověk, když třeba přijde do galerie, věděl, co tam dělá ten nahatej strejda na těch zkříženejch klackách, a zrovna tak třeba řeckou mytologii, aby nemusel dumat nad tím, proč tam jinej strejda s kozíma nožkama visí hlavou dolů a zas další strejda do něho píchá kudlou.
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:17:39) ...píchá kudlou...
Teď jsem si poprskala monitor.
|
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:19:53) Kudlo, ano, já si to myslím taky, proto to přesně takhle podávám synovi. I když bych ho měla správně mlátit Biblí přes hubu, jakmile se nepomodlí, když sáhne do pytlíku s brambůrkama.
|
|
|
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:15:31) Kudlo, susu podle toho, co píše vadí, že se z historie i současnosti důsledně neodstraňuje jakákoli zmínka o Bohu a náboženství a faráři smí volně chodit po ulicích...
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:21:34) Monty, píšeš blbosti.
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:22:47) susu, to je právě věc názoru, mně zas přijde, že je píšeš ty... já to jen dovádím ad absurdum, protože se to nabízí.
|
susu | •
|
(20.6.2014 8:07:40) Akorát mi to Monty nepodsouvej jako moje názory.
|
|
|
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:20:20) Kudlo, já tady právě píšu, že ano, u nás se věřící učitelka pokouší(pokoušela) nenápadně evangelizovat. A že ve jménu tolerance jí to dost prochází(procházelo.) A zjištuju, že prosté napsání, že mi něco takového vadí, ze mě dělá fanatika, který by pomalu i rušil matematiku. Místní dámy to umí hezky rozšířit. A považuju za dobré o tom psát, protože se tak může dít na víc školách a možná to vadí více rodičům a děje se tak s tichým souhlasem víc věřících rodičů. Nic víc. Matiku rušit nemíním.
A budu zase muset jít.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 12:28:21) susu, ale ano, to se může stát, že se na státní škole vyskytne učitel, ketrý se tam snaží děti nenápadně obracet na svou víru, ale to je jednotlivý případ, který můžeš snadno řešit (stěžovat si, nebo dát dítě jinam). Neznamená to, že ateisté jsou u nás na každém kroku masově atakováni katolickými misionáři. To se opravdu neděje, to bych si toho za čtyřicet let musela všimnout.
|
susu | •
|
(20.6.2014 8:11:58) "susu, ale ano, to se může stát, že se na státní škole vyskytne učitel, ketrý se tam snaží děti nenápadně obracet na svou víru, ale to je jednotlivý případ, který můžeš snadno řešit (stěžovat si, nebo dát dítě jinam). " Anett, jo, ale mě zarází, pro kolik z vás včetně tebe je takový přístup přijatelný a tolerovatelný - Vlastně o nic nejde. Jedna beseda dítku neuškodí. ... A kdyby byl učitel nácek a dělal dítkům besedy v tomto duchu taky by sis řekla, že jedna beseda neučkodí? A pokud by ti to vadilo, ta na základě čeho přistupuješ k různým besedám různě, když přece jedna neuškodí?
|
Ropucha + 2 |
|
(20.6.2014 10:09:36) "A kdyby byl učitel nácek a dělal dítkům besedy v tomto duchu taky by sis řekla, že jedna beseda neučkodí?"
Nacismus je zákonem zakázaná ideologie, resp. její propagace je ze zákona zakázaná
Křesťanství zákonem zakázané není, ani za komunistů nebylo zákonem zakázané, bylo "jen" silně nežádoucí.
Je otázka, zda ty vaše besedy jsou opravdu cílenou snahou obracet děti na víru, nebo jsou jen součástí kulturního a společenského vzdělávání. To bych si já osobně ujasnila, než by mi případně začalo vadit, že se besedy pořádají.
|
susu | •
|
(20.6.2014 10:20:15) A proč by ti to vadilo, když jedna beseda neuškodí?
|
Kudla2 |
|
(20.6.2014 14:12:47) proč srovnáváš náboženství a fašismus?
|
|
|
|
Monty |
|
(20.6.2014 10:18:04) susu, a co je tak hrozného na tom, že se nevěřící dítě dozví něco o náboženství? Vždyť je to součást kulturní historie tohoto národa. Jasně, pokud by tam byl farář denně a existovalo nějaké reálné podezření, že učitelka loví dušičky do církve, chápu, že se to každému nemusí líbit, ale protestovat proti jednorázové návštěvě faráře ve škole mi přijde opravdu trochu extrémistické.
|
susu | •
|
(20.6.2014 10:22:10) Monty, hrozného nic, jen to do státní školy nepatří. Nebo budeme tolerovat kde co, vždyť to přece není nijak hrozné?
|
Monty |
|
(20.6.2014 12:32:14) susu, ale vždyť ty sama voláš po toleranci k tvému světonázoru, tak proč ji upíráš ostatním?
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 12:41:00) tak ale třeba já jsem výslovně řekla, že by mi to vadilo.
Já si myslím, že kdo je stran své víry nebo nevíry pevný, tak si může klidně dovolit diskutovat i s jinověrci nebo s nevěrci, aniž by ho to nějak rozhodilo.
Zajímalo by mě, CO KONKRÉTNĚ považuješ na víře za tak nebezpečné?
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 12:43:19) a mě právě takový diskuse s nefanatikama docela dost bavěj, a dokonce i s mírnýma fanatikama, pokud dokážou udržet nějakou fazónu (jako je třeba ta naše pí. učitelka z lidušky, s tou s rozkoší diskutuju třeba o ženomužských otázkách).
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 12:09:07) Matiku radši ne: např. Euler byl syn faráře a studoval teologii.
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:11:13) Není potřeba pro matiku vykládat, že byl farářův syn a dál se matika může učit.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 12:18:25) Opravdu ti nevadí matematické zákony zformulované věřícími lidmi, pokud se o jejich víře nebude mluvit?
Tak to zas tak netolerantní nejsi.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 12:08:54) "pokud ty školy mají být nenáboženské"
To si pleteš pojmy. Státní škola neznamená, že nesmí nabídnout dobrovolnou výuku náboženství. Pokud o ni žáci a rodiče nemají zájem, nikdo je tam násilím nepožene. Stejně jako je tam nikdo nepožene ani na církevních školách, kde pro změnu nabízejí ateistům výuku etiky. Opakuji, nemůžeš požadovat, že se ve veřejném prostoru s náboženstvím vůbec nepotkáš, to je nereálná utopie. Věřících lidí je na světě více než bezvěrců, máš štěstí, že žiješ zrovna v Čechách, všude jinde na světě bys to měla mnohem horší.
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:13:49) "Pokud o ni žáci a rodiče nemají zájem, nikdo je tam násilím nepožene."
Anet, nebo se to udělá tak, že se rodičům neřekne a děti se tam prostě v rámci vyučování přivedou. A jak tu čtu, tak to přece nevadí, když je to křesťanství.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 12:20:03) susu, kam je přivedou? Na pravidelné hodiny katechismu? Představuješ si, že farář během tří besed ročně vymyje dětem mozek, nebo jaké přesně nebezpečí si představuješ? Tvoje děti neumí kriticky myslet a tvořit si vlastní názor?
Nezdá se ti, že mnohem netolerantnější je společnost k těm věřícím, kteří odmítají evoluční biologii, protože žádná škola, kde by se ji nemusely VŠECHNY děti POVINNĚ učit neexistuje, ani mezi těmi církevními? Na církevních školách to mají maximálně vyvážené pár hodinami dobrovolného náboženství, to je vše.
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:22:24) Anett, copak ty nechápeš, že ať vymyje mozek nebo ne, na státní školu to prostě nepatří?
A zase zítra.
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:24:57) A třeba to, že se Václav Havel kamarádil s dalajlámou, to se na státní škole říkat může?
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 12:33:18) "na státní školu to prostě nepatří"
To je věc názoru a konsenzu. Proč by nemohlo patřit, když to většina lidí bude vnímat pozitivně. Státní neznamená nutně ateistický, na to není žádný zákon, pokud vím. Naopak, dobrovolné náboženství se na státních školách oficiálně nabízí. Když to tobě osobně vadí, řeš to. Bude-li takových většina, na škole to nebude. Bude-li naopak většina mlčet nebo dokonce souhlasit, holt to tam třeba bude.
|
susu | •
|
(20.6.2014 8:14:53) "To je věc názoru a konsenzu. Proč by nemohlo patřit, když to většina lidí bude vnímat pozitivně. Státní neznamená nutně ateistický, na to není žádný zákon, pokud vím."
No současné státní školy mají být nenáboženské pokud vím, a proto to tam nepatří.
O řešení se snažím. A ano píšu to i tady, burcuju opozici.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 11:59:53) Křesťanství je tradiční náboženství - přece nebudeme bourat kostely, aby svým vypínáním nepobuřovaly bezvěrce či přívržence jiných náboženství.
Máme jména křesťanských svatých, máme sakrální stavby, katolické a evangelické státní svátky, biblická přirovnání - je to prorostlé celou naší kulturou.
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:03:08) Martino, no jo, a chudáci nevěřící děti musej ve škole číst třeba Babičku, což je kniha o starý bábě, která se - představ si tu hrůzu - normálně modlí, a docela často!
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.6.2014 13:39:52) češtinářka (gympl) mojí dcery konstatovala, že bez znalosti Bible nemá člověk šanci pořádně porozumět literatuře a dějinným souvislostem. a že má dcera v tomto velký náskok. Je fakt, že pro dceru absolutně není problém udělat rozbor básně apod., protože je od dětství zvyklá přemýšlet o podobenstvích, alegoriích, přirovnáních... to jen tak na okraj
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 13:41:32) Alespon castecnou znalost Bible povazuji za neodmyslitelnou soucast vzdelani. Bible je take kniha, ktera se nejvic zaslouzila o rozsireni ateismu.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.6.2014 13:43:51) to nevím. ale zcela jistě se zasloužila o rozšíření křesťanství.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 13:46:29) O to se zaslouzili spis krestane samotni a jejich misijni cinnost.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 12:00:45) tak u nás na škole myslím ne.
Jinak to považuju za krásnou možnost se o tom pobavit a říct třeba, že tohle není žádný dogma, že vlastně nikdo NEVÍ, jak je to doopravdy, že ti věří tomu a jiní zase onomu a někdo třeba ničemu, a že krásný na tom je, že se dotyčný může rozhodnout v tomhle směru zcela podle sebe a že se mu nic nestane ani za jednu takovou volbu.
A že nemají věřit NIKOMU, kdo jim bude tvrdit, že má v tomhle směru patent na rozum. Ani farářovi, ani imámovi, ani komunistickýmu politrukovi
|
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:01:19) susu, a ty myslíš, že je to nějaké spiknutí proti nevěřícím nebo co? Pořád nerozumím, v čem vidíš tu netoleranci nebo "ovlivňování". My historicky patříme k zemím, kde se ujalo jako převažující náboženství křesťanství, to už nezměníš, tak to prostě bylo. Máme se tedy v rámci tvé podivné představy o toleranci tvářit, že ne a všechno, v čem nějak figuruje Bůh nebo víra "tolerantně" zlikvidovat?
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:05:04) Monty, prostě nechci aby to tam bylo, když je ta škola nenáboženská. Na nebáženské státní škole nemají besedy s faráři co dělat. Ty v tom problém nevidíš, protože jsi věřící. Jaké je tvoje stanovisko na hodinou besedu dětí s imámem? Několikrát do roka třeba? Oslavení pár muslimských svátků?
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:07:54) susu, mně je to úplně jedno, i kdyby byl imám ve škole obden. Moje pojetí víry je zcela jinde, než jak si to asi představuješ. A synovi poskytuji kompletní informace, nic z nich neselektuju ve prospěch jiných. Pokud si bude chtít přečíst Korán, máme ho někde v knihovně.
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:10:12) Jednak nevím, jestli nekecáš a jestli bys opravdu takovu debatu brala tak klidně. Jo, myslím si, že by to neprošlo přes hodně rodičů. Jens e to nezkouší, zůstává se u křesťanství. Ale bylo by to tóčo.
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:13:02) susu, jistě, mně je to fakt jedno. Co je na tom nepochopitelného, že někdo není v žádném směru fanatik?
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:15:28) Je to jedno i ostatním rodišům? Jak jsem četla debaty o islámu tady na Rodině, tak ne. Taková beseda by byla dobrou bouří.
|
Monty |
|
(19.6.2014 12:16:59) susu, představ si, že jsou i lidé, kteří si nemyslí, že co muslim, to terorista. A někteří pomýlení si dokonce ani nemyslí, že co křesťan, to vymývač mozku.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 12:14:17) mně by nevadil žádnej duchovní, pokud by to nebylo jednostranný a pokud by nebyl fanatik. Naopak si myslím, že nefanatickej muslim by mohl být dost přínosem.
Teď si vzpomínám, že jedna naše paní učitelka z lidušky je silně věřící a občas na hodině vedeme výživný náboženský debaty.
Beru to jako názornou ukázku pro svoje dítě, jak některý věci rozporovat a nenechat se jima zaskočit
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 11:57:16) i já... zajímalo by mě, co hroznýho by jim ten katolickej farář asi tak mohl vykládat?
|
|
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:47:45) Jinak klasika, prostě nevěřící mají být tolenatní, vždyť je to to "dobré a hodné" křesťanství a jedna či dvě besedy s farářem přece neuškodí. .
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:47:18) susu, ale ty podle mě chceš víc, než tolaranci. Toleranci k ateistovi vidím tak, že ho nebudu aktivně lámat na jiný světonázor, budu tolerovat jeho osobní nastavení a životní styl, ale nebudu před ním cíleně tajit a schovávat názory vlastní nebo názory jiných lidí. Ty nemůžeš chtít "nebýt obtěžována náboženstvím" v tom smyslu, že před tebou nikdo nesmí zmínit např. křesťanské pojetí tradičních svátků nebo biblické stvoření světa apod.. To je prostě součást kultury, historie, společenského života, nemůžeš požadovat, aby to před tebou někdo zametal z tvého dohledu To je tvůj problém, že nesnášíš křesťany, oni se ale kvůli tobě nezahrabou pod zem, to není součástí tolerance.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:52:18) Ne tolerance by mi stačila. Nemusí se schovávat názory, ale je správné nenabízet jen některé názory. Psalas, že by ti debata s muslimsým duchovním nevadila. Hmm a kolika věřícím rodičům si myslíš, že by taky nevadila?
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:57:18) Nemám ponětí, kolika rodičům by vadila nebo nevadila debata s muslimským duchovním. Ale jsem přesvědčená, že by to vůbec nezáviselo primárně na jejich vlastním vyznání, ale jen na jejich otevřenosti.
A co se týče škol v Čechách, náboženství se nikde na státních školách nevnucuje, pokud ano, jde o výjimku. Ono se nevnucuje ani na církevních školách, tam studuje spousta nevěřících dětí a nikdo je tam náboženstvím neterorizuje, hodiny náboženství nemají povinné.
|
susu | •
|
(19.6.2014 12:00:33) Anett, tak já jsem hodně přesvědčená, že by to na jejich vyznání záleželo.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:29:55) Monty, tak on kategorický odpor těžko vznikne z nezájmu, ten musí vzniknout na základě zkušenosti. Komu jsou bůh a víra lhostejné a nikdy nepřišel do styku s žádnými věřícími, těžko je bude fanaticky nenávidět.
|
Monty |
|
(19.6.2014 11:32:22) Anett, no právě, takže je trochu zvláštní tvrdit, že se tím nezabývám, když se tím zabývám, ale z hlediska potírání.
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:13:54) susu, ale to je holt podstata církví, že agitují, projevíš-li alespoň náznak zájmu, mají to tak říkajíc v popisu práce. To by tě nemělo překvapovat ani děsit, s tím se člověk musí naučit vyrovnat a měl by to naučit i děti, čím dříve, tím lépe. Schovávat se není nejlepší řešení, pak to ty děti jednou zbytečně překvapí. To máš jako s komerční reklamou - když je budeš chránit a pak jednou někde narazí na reklamu, uvěří jí mnohem snáz, než když budou od mala zvyklé a imunní.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:17:37) Anett, nepodsouvej mi nic, já se nedivím, že agitují, já jen diskutuju s Monty, která tvrdila, že ne.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:23:08) Tak promiň, také jen diskutuji. S dovolením se vyjadřuji k příspěvkům, které mě zaujmou, bez ohledu na to, kdo je psal a na koho původně reagoval. Neber si to osobně.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:28:56) No jo, jsem jen trochu unavená a tak mě rozladila představa dalšího zbytečného sporu z nedorozumění.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(19.6.2014 9:03:46) susu, nemyslím, že by někoho popíchlo přání nevěřícího, aby jeho dítě zůstalo nevěřící. To je přirozená věc, stejně jako si věřící bude spíš přát, aby bylo i jeho dítě věřící - to, co je nepochopitelné (a nejen pro věřící, řekla bych) je postoj některých nevěřících rodičů, kteří berou víru asi na té úrovni jako hromadné znásilňování nezletilých nebo plánování teroristického útoku. A podle mne by debata vypadala stejně, i kdyby to bylo naopak - kdyby věřící tímto způsobem reagovali na ateismus svého dítěte.
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:10:11) Ještě jsem chtěla napsat k tomu fanatickému prosazování víry a ohrožování vírou druhých lidí. Víra druhých je mi jedno, pokud na ni nemusím pořád narážet. Takže mi třeba vadí, když věřící paní učitelka ve škole před vánoci a velikonoci pořádá pro děti debaty o křesťanském významu daných svátků, bez upozornění rodičů, prostě jen zjistíme, že daná debata už proběhla. Jak moc je toto tolerantní vůči nevěřícím a jejich názoru a jejich představám, jak vychovávat své děti? Podle mě vůbec. A naštve mě vždycky, když zjistím, že něco takového už zase bylo. Já nejsem fanatik, ale mám své důvody, proč si křesťanskou výchovu pro své dítě nepřeju. Druhým jejich víru neupírám, i když si jí nevážím, ale podle mě narážím častěji, než je mi milé na aktivity věřících směrem ke mně. Takže byla bych ráda za toleranci a nebtěžování mě a mojí rodiny něčím, co si nepřeju.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:16:44) "pořádá pro děti debaty o křesťanském významu daných svátků"
Ty svátky ale křesťanský význam mají, to je kultura a historie, před tím neutečeš a děti neuchráníš. Nevěřím, že je ve škole někdo násilím nutí, aby křesťanské pojetí svátků vzaly za své. Proč by si nemohly podebatovat o kulturní tradici, vždyť to patří ke vzdělání, stejně jako v přírodopise budou debatovat o Darwinovi.
|
|
Monty |
|
(19.6.2014 9:16:53) susu, takže ty máš v plánu zatajit svým dětem v podstatě kompletní historii lidstva, veškeré informace, související s vírou? A jak to chceš udělat? Já zrovna včera našla v učebnici češtiny článek o stvoření světa podle Bible, vyprávění nějakýho dítěte, že si o tom rádo čte. Kdybych to brala jako ty, měla bych se tím cítit být ohrožená? Tomuhle nerozumím. Na víru a náboženství narážíš dnes a denně ve všem, ať už věříš nebo ne, ať už to v kontextu bude "pronáboženský" nebo "protináboženský", nejde se tomu vyhnout...
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:21:10) Nazaměňuj slova zatajit a nemít potřebu o tom mluvit. A ano, do učebnice češtiny podle mě článek o stvoření světa dle bible nepatří. Ty jsi věřící, tobě to přijde OK, mě ne. Je pro mě přijatelný článek srovnávající stvoření světa podle různých zdrojů. Ne jenom podle bible. Což ovšem se neděje a ano, přijde mi to netolerantní.
|
Ananta |
|
(19.6.2014 9:26:02) Podle mě patří, protože křestanství je přecejen součástí naší kultury. Co bych si nepřála je povinné náboženství, myslím katolické ve školách, takový návrh už taky byl.
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:30:01) Ananto, podle mě nepatří. Je to součást historie, a ano v dějepise to zvládnu. Do učebnice češtiny biblické stvoření světa nepatří.
|
Ananta |
|
(19.6.2014 9:32:29) Susu, patří tam skoro cokoliv, život je rozmanitej a nemá smysl něco osekávat, je potřeba mít bdělost proti zneužívání náboženství k moci a manipulaci s lidmi.
|
Monty |
|
(19.6.2014 9:35:04) "... život je rozmanitej a nemá smysl něco osekávat, je potřeba mít bdělost proti zneužívání náboženství k moci a manipulaci s lidmi."
Ananto, tesat do kamene. Vidím to úplně stejně.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:37:52) Ananto, souhlas. Nemá cenu dětem zatajovat, jaká ideologie formovala naše dějiny, naši civilizaci a ve většině světa stále významně formuje. Ony se s tím stejně dříve či později setkají a je lepší, když budou mít od malička jasno, o co jde, a budou mít šanci vytvořit si k tomu vlastní postoj. Tvářit se, že náboženství neexistuje, je zvláštní druh fanatické výchovy, srovnatelný s jakýmkoliv fanatismem pronáboženským
|
Monty |
|
(19.6.2014 9:40:05) "Tvářit se, že náboženství neexistuje, je zvláštní druh fanatické výchovy, srovnatelný s jakýmkoliv fanatismem pronáboženským."
Anett, taky tak.
|
Eržika. |
|
(19.6.2014 9:41:02)
Stejně se s tím dříve, či později setkají - věřící spolužáci, a pod.
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.6.2014 13:27:16) tak to jsi tedy na omylu, protože Bible je světový bestseller
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:33:13) Ananto, přesně tak: povinná výuka jednoho konkrétního náboženství na státních školách by byla jiná káva, ale když paní učitelka dětem zmíní, že Vánoce se v historii neslavily vždy primárně proto, abychom si nakoupili domů novou elektroniku, to vážně nepovažuji za náboženskou masírku
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:36:10) Anett, u nás svolali děti ze tříd na besedu s farářem. Fakt žádné zmínění. A fakt žádné info předem a třeba vyjádření souhlasu s danou cca hodinovou besedou.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:40:56) susu, probůh, a jiné besedy předem odsouhlasujete? Třeba s policistou, s protidrogovým specialistou, s knihovnicí ... ?? Tak to doma dítěti vysvětli po svém, jak vidíš roli katolické církve ve společnosti, vezmi to jako příležitost podat mu pohledy z obou stran. To je normální výchova, neboj, dítěti jedna beseda s farářem mozek nevymyje
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:44:14) Ne, ale není to náboženská škola a proto náboženské besedy považuju za nepatřičné. Náboženství přece jen není totéž, co policejní práce. Ten policista se nesnaží je všechny dosta pod křídla policejního sboru s vírou ve velkého policistu.
|
Monty |
|
(19.6.2014 9:44:57) "Ten policista se nesnaží je všechny dosta pod křídla policejního sboru s vírou ve velkého policistu."
A ten farář jo, myslíš? Mluvilas někdy s nějakým farářem?
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:49:36) monty, právě že jo.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:47:59) susu, marná debata: jsi ukázkový příklad ateistického fanatika. Jak už jsem psala, považuji to za škodlivější, než článek o Bibli v čítance nebo debatu s farářem o křesťanských tradicích To ty projevuješ fanatickou zaslepenost a netoleranci
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:53:08) Anett, podle tebe. Ale kdybych byla ateistický fanatik, jistě by mi vadil i budhismus nebo pohnaství, což nevadí. Takže jsi vedle.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:55:20) No dobře, tak antikatolický fanatik nebo nevím, proti kterým náboženstvím konkrétně jsi tolik v opozici ...
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:59:30) Nebo prostě nejsem fanatik, jen mám blbé zkušeonsti a nemlčím o nich.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 10:07:48) O špatných zkušenostech je rozhodně dobré nemlčet. Ale tvé špatné zkušenosti neplatí univerzálně. Ano, chápu, že člověk, kterého pokouše pes, se bojí psů. Ale asi je přehnané celý život držet děti, aby se nedostaly k žádnému psovi blíž než na kilometr, a aby jim nikdy nikdo nic neříkal o psech, pokud tedy jim záoveň nebude povídat i o všech ostatních zvířatech. To už je prostě přepjatý přístup. Já bych nechala děti, ať si formují vlastní názory na základě co nejpestřejších informací z různých zdrojů. Jak sama píšeš, školní agitace sama o sobě z většiny dětí automaticky neudělá ani komunisty, ani katolíky.
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:12:17) Anett jo,jenže holt nebudu nadšená, když po ulicích budou běhat psi bez vodítka a když budou psi i ve škole chodit po chodbách, když mít psa bude případně oficiální státní ideologií, kdo nemá psa budou označovám za divného, do školky si budou děti vodit aspoň malá štěňátka a pokdu napíšu, že se mi ti nelíbí, tak mě označí za fanatika.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 10:23:53) "..holt nebudu nadšená, když po ulicích budou běhat psi bez vodítka a když ..."
Jenže nic takového se neděje. V Čechách tedy rozhodně ne. Možná v Polsku nebo v Bavorsku by se o něčem podobném dalo mluvit, ale dneska už ani tam to nebude tak horké, jak to popisuješ. Máš evidentně nějakou fóbii, chápu, že se to stane, že člověka rozhodí nějaká zkušenost, ale vidíš kolem sebe opravdu neexistující hrozby.
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:30:09) Anett, podle mě se to opravdu tak trochu děje. Prosazuje se křesťanství a komu se to nelbí, je za fanatika. Není to u nás jako v Polsku, naštěstí, ale taky to tak může skončit, když se hranice toho, co je normální, nenápafně posunou k větší toleranci křesťanství.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 10:34:39) Tolerance křesťanství nemůže být nikdy dost velká.
Kdo neuvěří, neuvěří, ale bránit někomu by bylo zpozdilé, stejně jako nutit: oboje je špatně.
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:38:48) A co tolerance ostaních náboženstí? Taky tolerance islámu není nikdy dost velká?
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:40:51) hele, pro mě je to jasný: budu tě tolerovat, pokud ty budeš tolerovat mě.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:38:31) susu,
já myslím, že štěkáš dobře, ale na špatnej strom.
Naštěstí máme zdravý ateistický základy , takže myslím, že druhé Polsko u nás nehrozí, za druhé si myslím, že je nesmysl vymezovat se proti víře jako takové, akorát je potřeba se důrazně ozvat, kdyby NÁM ji někdo chtěl NUTIT (stručně řečeno sám pro sebe ať si každej praktikuje, co chce, ale ať mě s tím neobtěžuje, a já zas na oplátku nebudu obtěžovat jeho).
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:40:45) "sám pro sebe ať si každej praktikuje, co chce, ale ať mě s tím neobtěžuje, a já zas na oplátku nebudu obtěžovat jeho). "
Kudlo, jo, ať mě s tím nebtěžují. To by bylo skvělé, kdyby se povedlo.
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:41:23) tak zas nemám pocit, že bych tady a teď byla obtěžována jakýmkoli náboženstvím.
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:59:22) Tady a teď diskutujeme o svém názoru na náboženství. Tak se vyjadřuju.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 10:45:21) " Prosazuje se křesťanství a komu se to nelbí, je za fanatika "
susu, takhle to vnímáš jenom ty, protože jsi na to tak extrémně citlivá.
Za více než čtyřicet let mého života mi křesťanství nebylo nikdy násilně vnucováno a nikdy jsem v Čechách nebyla považována za fanatika, pokud jsem odmítala jakoukoliv nabízenou víru či ideologii. Vnucován mi byl jen ten komunismus v dětství, ale to máme naštěstí už za sebou.
Na křesťanství holt narážíš a budeš narážet, protože žiješ v zemi, která je součástí tradičního křes´tanského světa. Staletí historie nevymažeš, to prostě není reálné. Ale současnost je tak krotká, že víc snad pro žádného ateistu nebo jinověrce ani nemůže být.
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:49:00) "současnost je tak krotká, že víc snad pro žádného ateistu nebo jinověrce ani nemůže být."
Přesně tak to vnímám i já a jsem za to ráda.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:18:14) Ano, ale v podobě, co popisuje susu (paní učitelka se snaží plíživě agitovat), bych to taky vnímala tak, že to do školy nepatří.
Kdyby ta paní učitelka byla muslimka nebo třeba satanistka a snažila se dětem nenápadně podstrkovat svou víru, tak by vám to taky nevadilo?
Prostě školy mají být ze své podstaty v tomhle neutrální. To v žádném případě neznamená, že by učitelé, jsou-li věřící, to měli tajit jak za starého režimu, ale měli by si být vědomi toho, že není přípustné ve škole na víru lámat nebo dokonce jen přesvědčovat.
V tomhle susu rozumím, ale asi bych měla na paměti, že to není problém víry, ale jejích projevů u jednotlivého člověka.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.6.2014 13:31:57) Kudlo, akorát jelikož má susu ke křesťnství takový vztah, jak tady prezentuje, tak je otázka, nakolik paní učitelka skutečně něco dětem "vnucuje" a nakolik je to susu paranoidní obava
|
|
|
|
Malea |
|
(19.6.2014 10:11:34) Člověče, susu, já jsem okolím považována za nábožensky nesnášenlivou, ale na Tebe fakt nemám. Ani mně by nevadila beseda děcek s farářem, pokud by je nelámal na svou víru. Ale rozhodně bych to pak doma chtěla s dítětem probrat a říct mu svůj názor a postoj k věci.
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:14:31) Hmm, vidíš, já nejsem považována za nábožensky nesnášenlivou.
|
Malea |
|
(19.6.2014 10:17:43) Ale chováš se tak
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:21:17) V reálu moc ne.Na netu ale otevřeně napíšu, že mi křesťanství vadí.
|
Malea |
|
(19.6.2014 10:25:15) Mně taky. Hluboce zakořeněná výchova dělá své . Ale neodvažuju se být tak otevřená jako Ty, zas kvůli mým špatným zkušenostem. Takže vlastně máš můj obdiv
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:49:01) Anett, jistě to dělám. A ne, právě že to není jedna beseda. Je to nenápadná pravidelná činnost paní učitelky. A není to vyrovnáno třeba besedou s budhistickým knězem, je to opravdu jen vytrvale křesťanské. Muslimského kněze nám do školy taky ještě nepozvali, zajímalo by mě jetli by to věřící rodiče brali tak v klidu, jak se snažítě mě přesvědčit, že křesťanství mám brát v klidu já.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:53:23) susu, tak holt změnit školu, nebo si alespoň promluvit s vedením, máš-li pocit, že je ve škole nenápadně vedena cílená katolická agitace, o kterou nestojíš
Buď ráda, dneska si vybírat můžeš, za mého mládí se na všech školách vedla otevřená agitace komunistická a žádný rodič z toho své děti vysvobodit nemohl. Kupodivu to děti z katolických rodin zvládly a nevím nic o tom, že by se z nich houfně stávali zanícení komunisté
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:57:49) Ono se naštěstí houfně nestávali komunisté ani z dětí nevěřích. Na škole to řešit chci.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:29:59) susu, člověče, v celé diskuzi vystupuješ jako největší fanatik V naší současné sekulární společnosti se náboženské motivy objevují ve veřejném životě včetně státních vzdělávacích ústavů tak zřídka, že mi připadá opravdu legrační, považuje-li to někdo za netolerantní a cítí se tím ohrožován. Myslím, že snad v žádné jiné evropské zemi by jsi nebyla "obtěžována" otázkami náboženství tak málo jako v Čechách.
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:32:15) Hmm,bude to školou Anett. A jsem ráda, že žiju v ČR. No a holt křesťanství není tolerantní.
|
|
|
Eržika. |
|
(19.6.2014 9:32:07) Susu, podle mě je lepší způsob vysvětlit stvoření světa, jak to měly děti ve škole: - evoluční teorii - teorii křesťanskou (přednesl tuším evangelický farář) - teorii budhistickou (přednesl také někdo znalý reálií)
S tím, že někdo si to myslí tak a jiný takto.
Jinak bible se podrobně probírá v dějepise v 7. třídě.
|
susu | •
|
(19.6.2014 9:34:11) Eržiko, já bych zmínila i legendy africké, indiánské, severské, obecně předkřesťanské a všemožné jiné. Je jich fakt hodně. Nevidím nejmenší důvod to roubvat jen na některá náboženství.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:44:46) "Nevidím nejmenší důvod to roubvat jen na některá náboženství."
susu, on nikdo nic neroubuje, převládající náboženství v našich končinách prostě bvylo v historii takové, jaké bylo. Africké legendy jsou fajn, ale v Evropě se podle nich nikdy moc nežilo Což neznamená, že se o nich děti nemohou učit, klidně mohou. Ale s našimi tradicemi prostě při nejlepší vůli nesouvisí, narozdíl od křesťanství.
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:09:26) "na víru a náboženství narážíš dnes a denně ve všem, ať už věříš nebo ne, ať už to v kontextu bude "pronáboženský" nebo "protináboženský", nejde se tomu vyhnout... "
fakt? a co když si jdu třeba do krámu koupit rohlíky, je to náboženský nebo protináboženský?
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 10:32:03) Jenomže Vánoce a Velikonoce jsou křesťanské svátky, nevidím důvod, proč to dětem tajit a asi by to ani nešlo, protože narození Spasitele a jeho zmrtvýchvstání jsou podstatou těch oslav.
I když jednou jsem vyslechla rozhovor babičky s děckem: Co jsou to ty "Dny Kladna"? No - napřed to bylo posvícení, potom Den horníků a teď jsou to Dny Kladna.
|
susu | •
|
(19.6.2014 10:37:23) Martino, jenom pro křesťany. Jinak je to oslava jara a zimního slunovratu. Křesťanské hledisko holt není jediné, byť je jako jediné pořád vnucováno.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 10:53:56) A co Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje a Den upálení mistra Jana Husa, to překryjí ateisté před dětmi čím?
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:56:55) proč by to měli překrývat?
jsou to svátky, které vznikly určitým způsobem v historii, to je přijatelné i pro ateistu.
Nakonec i o těch vánocích lze takto pohovořit - že to lidi slavili odjakživa, akorát si na to podle situace roubovali různou omáčku.
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 10:58:50) Roubování omáčky může být celkem zajímavý proces: můžeš to nějak přiblížit?
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 11:01:47) jeví se, že víceméně všichni něco slavili na konci prosince a na začátku jara.
Pohani tomu svátku říkali třeba slunovrat a příchod jara, křesťani tvrdili, že je to narození/zmrtvýchvstání Ježíše, Židé mají chanuku a nevím, jak odůvodňují velikonoce... prostě v té době měly potřebu slavit všechny kultury, jen tomu každá říkaly trošku jinak.
|
|
|
Len |
|
(19.6.2014 11:03:27) Jj, ja rikam, ze je to podle pohadky, ktere nekteri lide veri. Pro me osobne je Bible neco jako Spalicek Pohadek (bratri Grimmu). Ve skole maji nabozenskou vyuku o vsech nabozenstvich a treba o tech Vanocich si vypraveji ze vsech pohledu.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 11:05:25) ...nebo reznicka prirucka. Zvlast SZ je hodne stavnaty.
|
Len |
|
(19.6.2014 11:10:15) Jako dite me bavil jen SZ
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 11:12:00) Deti jsou totiz docela krvelacne. Viz treba oblibenost pohadky o Otesankovi apod.
|
|
|
|
|
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:00:26) Proč překrývat, to je historická událost, ale já ji nijak neslavím.
|
|
|
|
. . |
|
(19.6.2014 10:48:58) Martino, "protože narození Spasitele a jeho zmrtvýchvstání jsou podstatou těch oslav." ó nikoli pro každého. Podstatou oslav je pro mě zimní slunovrat a příchod jara, a jistě nejsem sama ;o)
"Zimní Slunovrat znamenal a doposud zimní slunovrat znamená významnou událost pro jakoukoliv lidskou kulturu Oslavy zimního slunovratu byly i u Slovanů nahrazeny křesťanskými Vánocemi, kdy oslavy zrození slunečního božstva byly nahrazeny svátkem narození Ježíše Krista. Řekové slavili dne 25. prosince zrození boha Slunce Hélia, Římané zimní slunovrat pojali jako svátek hojnosti zasvěcený Saturnovi a zrození Nepřemožitelného Slunce, v pozdním období římské říše se také na toto datum hojně rozšířily oslavy původem íránského slunečního boha Mithry, což byl bezprostřední předstupeň zařazení tohoto svátku do křesťanského ritu.
Nejstarší zmínka o slovanských oslavách zimního slunovratu pochází z 10. století Nejstarší zmínka o slovanských oslavách zimního slunovratu se nachází v tzv. Euchologiu sinajském, staroslověnské památce z Makedonie z 10. století, kde stojí: „Jašte kto vъ prъvyi denъ idetъ na kolędǫ enuarja, jakože prъvěe pogani tvorějachǫ…“, teditizování ti, kteří prvního ledna chodí slavit koledu, jako dříve pohané činili.
Zvyky starých Slovanů se za zimního slunovratu prováděly oslavy předků a Přírody Za zimního slunovratu je hranice mezi naším světem a světem zemřelých otevřena, proto se duše mrtvých svobodně pohybují po světě. U Slovanů zvykem při štědrovečerní večeři prostírat i zemřelým členům rodiny, jež bývají před večeří pozváni a na jejichž počest pak bývá připíjeno. Předkové se za zimního slunovratu mohou objevit i v podobě neznámých příchozích, proto každý i neznámý příchozí musí být řádně pohoštěn. ..."
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 10:55:53) Slupko, to všichni víme, že v předkřesťanských dobách se slavil slunovrat a slaví ho nějakou formou všechny kultury. Ale u nás holt po několik (po mnoho) staletí převládalo křesťanské pojetí, celá naše kultura stojí na křesťanských (resp. křesťansko-židovských) tradicích, tak je poněkud směšné tvrdošíjně před tím zavírat oči a trvat si na tom, že budeme akceptovat vlastní historii jen do cca devátého století a pak navážeme rovnou stoletím jednadvacátým a podivínské křesťany z toho zcela vynecháme.
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 10:59:12) Anett,
jistě není dobré z toho křesťany vynechávat ve smyslu, že by člověk dětem tajil, proč na těch obrázcích je vždycky nějaké mimino v chlívku mezi zvířaty, ale lze klidně říct "ti a ti to vnímali takto a měli takovou a takovou symboliku", tím, že to řekneš, přece nikoho na danou víru neobracíš.
|
|
. . |
|
(19.6.2014 11:23:08) Anett, nezavírám před ničím oči, jenom si toho, čemu nevěřím, jednoduše moc nevšímám, daleko víc mě "bere" to, co se reálně děje v přírodě, a ne ty příběhy, které si k tomu přiřazují věřící.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 11:25:35) Slupko, ale jo, to chápu a je to podle mě v pořádku, ale člověk se asi nesmí divit, že někdo jiný si těch příběhů všímá a třeba je i považuje za podstatné, když hrály po značnou dobu zásadní roli ve společnosti.
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(19.6.2014 10:57:17) To je sice pravda, ale podle mých pozorování se na Vánoce staví jesličky, zpívá se "Nám, nám, narodil se" a pak Ježíšek naděluje.
Velikonoce jsou tedy vykostěné důkladněji.
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:03:27) Martino, křesťané si zpívají, že se jim narodil. A hrají to v rádiu,... Nemusím se s tím ztotožňovat, to je právě ta svoboda, NEMUSET se ztotožňovat, když tomu nevěřím.
|
Kudla2 |
|
(19.6.2014 11:09:26) susu, ale však se s ničím ztotožňovat nemusíš, nebo pokládáš krásnou koledu z 15. či kolikátého století za příkaz se s něčím ztotožňovat?
Vždyť tu se nepovedlo zatrhnout ani aktivně ateistickým komančům..
|
susu | •
|
(19.6.2014 11:10:08) Kudlo, to byla reakce na Martinu.
|
|
|
|
. . |
|
(19.6.2014 11:17:10) Martino, podle mých pozorování někdo staví jesličky a někdo jede na běžky s přáteli, protože už je sníh, a dárky někde naděluje Ježíšek (jakpak to asi dělá?!?) a jinde si je nadělují lidé vzájemně , někdo zpívá to a jiný ono a někdo nic. V obchodech pravda vyhrávají koledy již měsíc předem, tož to aŤ si křesťané užijí
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.6.2014 9:04:09) Monty, máš v principu pravdu, ale mícháš asi trochu víru s náboženstvím. Víra je privátní záležitost, kterou člověk druhým lidem obvykle na potkání neprezentuje (je-li normální) a už vůbec nevnucuje. Náboženství jakožto ideologie už tu vnucovací tendenci má. Takže víra sama o sobě je opravdu neškodná, každý si může věřit, čemu chce (a podle mě také každý v něco věří, ať už v astrologii nebo v evoluční teorii nebo v převtělování atd.), ale náboženství už "hrozí" tím, že bude aktivně šířit konkrétní světonázor.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 9:20:38) Monty nemichas trochu, ale vylozene jsi to tu vcera vydavala za totez. Porad jsi mi nevysvetlila, ktere znaky nabozenstvi ma ateismus (tvrdilas, ze vsechny). Takze pokud ti budu chtit pomoct najit argument, popremyslim si o typickych znacich nabozenstvi: 1) "pritomnost" nadprirozena / nadprirozene vyssi bytosti 2) moralni kodex + odmena za jeho dodrzovani ci trest za nedodrzeni 3) ritualy a zvyky 4) nadeje v zmrtvychvstani/ reinkarnaci/ posmrtny zivot
Nehak to na ateismus nedokazu nasroubovat.
|
Monty |
|
(19.6.2014 9:32:22) Lady Vendetto, obávám se, že si nerozumíme. Základem každého "náboženství", potažmo i "organizované skupiny" je VÍRA. V Boha, v obří špagetovou příšeru, v mimozemšťany... To, jestli věříš nebo nevěříš v Boha vyjde nastejno i podle toho tvého výčtu, jen tam bude před některými slovy "ne-". Mezi vírou v přítomnost nebo nepřítomnost nadpřirozena není rozdíl - je to víra. Morální kodex + odměna za jeho dodržování či trest za nedodržení - nevěřící mají místo Božího přikázání trestní zákoník, který mimochodem z toho "náboženství" pořád ještě hodně vychází. Nezabiješ, nepokradeš, nepožádáš manželky bližního svého... to nepatří do morálního kodexu běžného nevěřícího? Anebo to nevěřící neřeší, protože když Bůh řekl "nezabiješ" a Bůh přece žádnej není, tak si může zabíjet jak chce? Rituály a zvyky - mají i nevěřící. Mezi denním sledováním zpráv v televizi a modlitbou také není žádný velký rozdíl. Vycházejme z reality roku 2014, většina věřících se opravdu nemodlí vstávaje lehaje a nechovají se jako šílenci posedlí touhou spasit/evangelizovat svět. Naděje na zmrtvýchvstání vs. naděje, že po smrti má člověk svatý pokoj... zase otázka víry. Že tělo umře nezpochybňují obvykle ani věřící, že.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 9:43:10) Ne, nerozumime. Trestni zakonik je platny i pro verici a lisi se podle zeme, ve ktere zije. Takze pro ateistu z Madarska plati stejne zakony jako pro madarskeho muslima ci hinduistu Navic, pokud ziji v demokraticke zemi, se na utvareni zakoniku mohou primo podilet - v nabozenstvi se na utvareni a formovani podilet nemohou a kodex je pricne platny pro vyznavace na celem svete, takze pro katolika z Ugandy plati totez co pro katolija ze Salvadoru. Ritualy - ano, kazdy ma sve ritualy, ale pro vyznavace tehoz nabozenstvi jsou ty ritualy stejne (patecni navsteva mesity, Velikonoce atd.). Neexistuje ateisticky ritual, ktery by dodrzovali /meli predepsano dodrzovat vsichni ateiste.
|
Lady V. |
|
(19.6.2014 9:47:29) A ohledne viry - v nabozenstvi je presne predepsano, jak a v co ma clovek verit. Ateista a neorganizovany verici ma v tomto naprostou svobodu, ale coby katolik nemuzu verit treba v existenci hinduistickych bozstev. Ateiste nejsou nijak organizovani, nejedna se o zadny spirutualni spolek, ale pouze o individuality a mozna par vetsich skupin s velmi volnou strukturou.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
radka | •
|
(18.6.2014 13:15:21) každý člověk má svou cestu, stejně své dítě jednou musíte nechat napospas jemu, se světem se bude vyrovnávat po svém, tak proč mu to ještě ztěžovat tím "znemožněním odpoutání se"?
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.6.2014 14:31:41) asi být tebou, tak to s mužem proberu v tom smyslu, že pokud bude dítěti bránit, tak jelikož se blíží puberta a s tím spojená vzpoura proti rodičům, tak ho v tom akorát ještě víc utvrdí... a opravdu si tím může ke klukovi hodně zavřít dveře.
|
|
|
|
|