Yuki 00,03,07 |
|
(27.11.2014 21:18:44) Jdu v pondělí na pohovor (jen si nejsem jistá, jestli o to fakt stojím, je to daleko, moc daleko) a ředitel se mě ptal, jestli mám učitelské portfolio - co to je? jak to vypadá? zatím to na žádné škole nebylo a to jsem jich pár za posledních let prošla.
Sice jsem si k tomu přečetla teorii na internetu, ale nějaký skutečný příklad, co to obnáší? já jsem mu teda řekla, že nemám, což prý nevadí, ale ráda bych věděla, co se to zase vymyslelo, jak to vypadá a k čemu to je - myslím prakticky k čemu to je učiteli
Co jsem viděla, tak to má být mimo jiný snad i nějaká úvaha o postoji k učení, to bych napsala klidně během přestávky, ale nějak mi uniká zatím smysl.
|
úča | •
|
(27.11.2014 21:29:43) Tak už se chystejte, kolegyně, brzy bude jinak.... Vzhledem k tomu, že momentálně opět studuji, jsem v kontaktu s expertkami na tomto pracujícími. A od kolegů se dozvídám, že už i nadšené pilotní školy existují. I když shoda asi moc není (jak jinak), podle jednoho kolegy, u kterého ve škole zrovna "implementují", to znamená, že prý "každoročně musíš mít papír, že jsi něco vyštudoval". Ústav pro další vzdělávání je instituce takových činorodých šikulek. Celkem by mě zajímalo, co všechno ještě český učitel pokousá a spolkne, ale asi toho bude ještě dost.
|
Epepe |
|
(27.11.2014 22:26:19) No, ale tohle mají třeba doktoři taky ...
|
úča | •
|
(27.11.2014 22:32:18) Doktorské portfolio?
|
Epepe |
|
(27.11.2014 22:46:27) Nějaké ty body či co.
|
úča | •
|
(27.11.2014 22:51:55) Aha, tak to nevím, musím se příbuzných doktorů zeptat. Ale pokud jo, tak věřím, že to u nich souvisí s tím, co kde udělali, na co se kvalifikovali.
|
vlad. |
|
(27.11.2014 23:19:15) Ale prdlajz, sbíráš body a cáluješ za to prachy ČLK nebo IPVZ, abys měla každých pět let jakýsi certifikát, o kterém existuje právní rozklad, že pokud nechceš dělat primáře nebo jít do výběrového řízení na privát, tak ho vlastně nepotřebuješ.
|
|
|
|
Margot+1 |
|
(27.11.2014 22:46:40) ano, bohužel si mi zrovna nedávno na něco takového stěžoval kamarád doktor v Londýně :( Ale to neříká nic o nesmyslnosti jakýchkoliv "portfolií".
|
brumbambule |
|
(27.11.2014 23:10:09) Nejenom lékař, ale každý zdravotnický pracovník, musí za určitý počet let nasbírat daný počet bodů. Body se udělují za různé vzdělávací akce, přednášky a to jak s aktivní tak pasivní účastí. Celoživotní vzdělávání mi příjde smysluplné ve všech oborech.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(27.11.2014 23:30:57) u učitelů nejde o body. vzdělávat se musí, to je jasný, dělat svou práci taky, ale v příkaldu toho portfolia je samozřejmě životopis, ale pak je tam tam text, který je asi na A4 možná víc a začíná takto (zkopírováno)
Následující ukázka je autentickým příkladem osobní vzdělávací platformy. Je součástí profesního portfolia jednoho ze spoluautorů tohoto evaluačního nástroje. Po pětadvaceti letech výuky zjišťuji, že pedagogika se stala mým úhlem pohledu na svět. Nevnímám ji jen jako vědu o přenosu znalostí a dovedností, cestu k zajištění mezigenerační výměny zkušeností, ale jako „způsob, jak řešit obecné věci lidské“. Zjišťuji, že věci posuzuji kantorskýma očima. Nevím, jestli je to dobře, ale uvědomuji si, že je to tak. Navíc se mi potvrzuje, že práce s dětmi, jejich vzdělávání, je nejen vědou nebo zaměstnáním, ale také (a někdy především) uměním. S postupujícími lety pohlížím na pedagogiku také stále více jako na úkol. Citát: „Jaký větší a lepší dárek můžeme přinést obci než učit a vzdělávat naši mládež,“ který mi kdysi připadal patetický, začínám brát velmi vážně. Víra, politika i vývoj technologií, od kterého lidstvo očekávalo také vytvoření prostoru pro zlepšení lidských kvalit, vytvoření lépe fungující lidské společnosti, selhávají. Všechny tyto tři velké vize přinášejí jen další utrpení. Skutečnost, že žijeme ve šťastnější části světa, na tom nic nemění. K dosa- žení skutečného pokroku je a bude nutné....
k čemu to je???
|
Kudla2 |
|
(28.11.2014 0:24:47) Ježiši Kriste, to je jak za komančů, "Co pro mě znamená práce socialistického učitele" úplně stejnej vyprázdněnej slovník... debilové, debilové, debilové
|
Yuki 00,03,07 |
|
(28.11.2014 8:52:32) já zírám, jaká je shoda u tohoto tématu
nic proti složkám s nápadama, samozřejmě životopis a doklady ze školení, to neškodí a je to doklad, že tam člověk fakt byl a třeba si něco zapamatoval, ale blábolení opravdu nééééé!
|
|
úča | •
|
(28.11.2014 9:33:09) Jj, zvláště to "naplňování cílů". Oni se vždycky nějak odkopou, dřív se naplňovaly uzávěry sjezdu KSČ... v devadesátkách se těmhle lidem říkalo stará struktura.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(29.11.2014 10:21:09) Šuplíku, to o blbečcích vedle sebe si můžeš myslet při té inspekci, zvlášť až ti budou prohlížet a kontrolovat portfolio s blábolama
|
úča | •
|
(29.11.2014 11:07:20) Mělo by se jako další nástroj hodnocení kvality učitele zavést, že učitelé budou hodnotit inspekci. Ve zvláštním portfoliu. Také by se mohlo zavést, že u učitelů (vždy po hospitaci), se bude vyhodnocovat BMI, kdo je tlustý, tomu neprodlouží smlouvu, protože má problém s KK zdravý životní styl.. Dále by měl existovat nějaký nástroj, který by umožnil monitorovat a vyhodnocovat chování učitelů v soukromí, jestli třeba nejedí salám z papíru nebo nefandí Baníku či se neoddávají pokleslé četbě. To by přece všechno šlo prostřednictvím portfolia dokázat. Další věc, bytové zařízení, úklid vůbec, doložte, že máte čistě vymalováno a nikde se neváli čurbes. Vyžehleno. Umyté auto. Prostě ta kontrola musí být, je to pro naše dobro.
|
úča | •
|
(29.11.2014 13:03:56) Především zdokumentovat, co je podložené, to JE, ostatní není. Podle mě to je záměr, neříkám, že přímo Trundy a spol., ti jsou na to imho moc hloupí, spíš těch, co je mají pod palcem a uvědomují si, jak mocný - a pro ně nebezpečný- element je svobodný, učící učitel. Takoví lidé by třeba mohli i vychovat nějaké méně tupé a podřídivé masy. Nejlíp se tomu zabrání, když i učitel bude otrok a pěkně vystrašený.
|
|
|
Delete |
|
(29.11.2014 17:44:35) Dámy, nenapovídat .
|
Delete |
|
(29.11.2014 20:20:11) Šuplíku,
jde to, ale dře to. Zatím se to nějakému učení jen lehce přibližuje. V pátek jsem tam měla dokonce dvě asistentky, a alespoň jsem mohla srovnat a znovu si uvědomit, jak je super ta, která je "moje".
Portfólio po mně nikdo nechce, nějaké "slušné hadry" (do divadla se taky chodí ve slušném oblečení - to je pro změnu z diskuze na FB) taky ne, ředitelka už se vůbec nediví, že zvyšuju hlas, rodiče jsou slušní a většinou vstřícní....
No a dokumentaci spíš nestíhám, než stíhám, a zástupkyně je vděčná, když jí to donesu, i když pozdě, a že za mnou nemusí letět a upomínat mě.
Takže zatím dobré. Ale mění se starosta, nejspíš i ředitelka, kdo ví, co bude za několik týdnů. Zatím jsem vděčná za to, co je.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
úča | •
|
(27.11.2014 23:43:06) Nu, a to je ono pověstné jádro pudla. Nepochybně celoživotní vzdělávání je smysluplné, a nejen smysluplné, ono je dokonce potřebné, ve všech oborech. Včetně řemeslných profesí a pomocných činností. Žádný profesionál, který zodpovědně dělá svoji práci se bez něj neobejde a hlavně ho ANI NENAPADNE SE BEZ NĚJ OBEJÍT. Je to pro něj potřeba a sám si nejlíp najde, KDE se může naučit to, co potřebuje. Naopak neprofesionála můžeš posílat na školení každý kvartál, můžeš ho donutit vytvářet portfolia nebo cokoliv jiného, zůstane stejně nevzdělaný, jak byl, když opustil školu. Přesto může být počet jeho certifikátů úctyhodný a portfolio třeba zahltit server. U každého odborníka je to, jestli na sobě pracuje, vidět přímo na kvalitě jeho práce. Ne, že to nejde a musí se to dokladovat štemply. Popř., pokud by stát nemohl jinak, lze přezkoušet. Doktoři atestace mají.
U učitelských portfolií a dalších zhovadilostí, a jak je vidět, ani u těch doktorských, ovšem o žádné celoživotní vzdělávání nejde, jde o výkon moci a hlavně o příjmy, ovšem nikoliv učitelské.
Jinak kolegyním vřele doporučuju k četbě manuál pro učitelská portfolia autora páně Trundy, je to pěkně čtivé a asi kouzlem nechtěného (nenapadlo ho nejspíš, že by si to nějaký učitel mohl přečíst), radí učitelům, jak je třeba se k problému postavit. Především by úvodem svá portfolia mělo předložit vedení a předsedající předmětových komisí. A pak je třeba požadovat vybavení a technologie, trvejte na elektronických portfoliích jako nejpokrokovější variantě a leckde budete už jen tímhle mít vystaráno. Odvolávejte se rovnou na soudruha Trundu, hlavního superportfolijníka.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(28.11.2014 9:41:32) ještě k tomu celoživotnímu vzdělávání - řekla jsem loni řediteli školy, hned v září, že jsem si našla školení, který mě zajímá, je to obor, který přímo souvisí s učitelstvím - a sice výuka nadaných, vím o tom hodně a měla to být mezinárodní konference v Praze, nechtěla jsem na to ani korunu, jen dva dny volna on mi řekl, že na té škole žádný nadaný děti nejsou, na škole ní že mě pošle, protože to musí, ale bude nějaký užitečnější školení na žádný školení mě neposlal, jen mi vlastně zabránil v mým dalším vzdělávání
to se pak těžko vzdělává :(
|
úča | •
|
(28.11.2014 10:44:22) Hlavně se tohle děje naprosto běžně. Já jsem zase měla svého času zájem o primární prevenci, měla jsem i nějaké svoje práce, nasbíraná data atd, klasicky stejný postup jako u tebe: "My tu ale máme metodika primární prevence a tady to tvoje nepotřebujeme, školení metodika stálo dost, ty nedostaneš nic, natož volno." Za půl roku metodik odešel dělat zástupce na jinou školu. A začala se komplet od začátku vyškolovat náležitě vybraná paní z prvního stupně, u které bylo jasné, že nikdy nikam neodejde a taky nikdy nerozpoutá žádné řešení čehokoliv." Nabízela jsem, ve volnu a zadarmo, že naučím prvostupňové kolegyně tonální intonaci a pár dalších věcí, které sice mají umět z fakulty, ale neumí je ani jedna, a přitom je nutně potřebují, pokud mají učit HV podle RVP. Tak to mi šéfka rovnou řekla, že je to zbytečná věc, o kterou nemá zájem a tak by šlo pokračovat do nekonečna. Já se vzdělávám pořád, protože mě moje práce zajímá, a jsem kdykoliv hotova o tom, jak pracuju, mluvit. Ale lidem, kteří sami nic neumí, než se přiživovat na dřině druhých, blbečky dělat nehodlám, a radši si budu svoje děti učit doma, mýt nádobí a třít bídu. Lepší bída na svobodě, než být nástroj destruktivní moci. Aspoň za mě.
|
|
|
|