Žžena |
|
(21.1.2015 18:29:35) Zachytili jste aktuální perlu ministra školství Chládka, že domácí vzdělávání představuje bezpečnostní hrozbu? Podle něj dědi doma chtějí učit extremisté...
Máme se bát českých domškoláčků? Je prevence extremismu racionálním argumentem proti domácí škole v naší zemi?
|
Žžena |
|
(21.1.2015 18:29:45) http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/ministr-skolstvi-je-proti-rozsireni-domaciho-vzdelavani-boji-se-extremismu--1446030
|
|
Modřinka |
|
(21.1.2015 18:37:03) Pán, který začínal svou kariéru na Vojenské politické akademii Klementa Gottwalda nemůže mít jinou touhu než "mít to pod kontrolou". Osobně se strašně těším až vypadne.
|
Kreaty |
|
(21.1.2015 19:07:07) cože? to je pravda? no tak to snad mluví samo za sebe...to se nestydí vůbec někam lézt?
|
|
Kamisi |
|
(21.1.2015 23:31:31) No jo, teď jsem si přečetla jeho životopis. Hnedle všechno do sebe líp zapadá. Už mě dlouho nic tak nevytočilo jako jeho ministerské aktivity a teď ještě životopis. To je neskutečný, co si v týhle zemi necháme líbit.
|
|
|
Lei |
|
(21.1.2015 18:51:25) Rovněž příspěvek paní Semelové je jasným argumentem proti .
|
Anni&Annika |
|
(21.1.2015 19:16:02) ..boze, co ma ten pan v hlave?
|
|
|
úča | •
|
(21.1.2015 18:58:52) Chládek je normální kretén. Skoro si myslím, že jeho blábolům je nejlepší nevěnovat ani pozornost ani publicitu.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.1.2015 19:36:43) nojo, jenže ten kretén má pod palcem naši budoucnost, myšleno obrazně i skutečně, jako učitelka o tom přece musíš taky něco vědět :(
|
úča | •
|
(21.1.2015 19:56:28) Myslím, že ne víc, než ti před ním a ti po něm. Oni ho časem zase odinstalují, dají tam jiného, pokud možno ještě horšího atdatd. až kolaps dozraje do fáze, že se MŠMT sloučí buď s MV nebo MŽP a nakonec to klekne celé. Na tu dobu připravme dobře a nejlépe doma odolné extrémisty.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.1.2015 20:11:33) já bych sloučila mšmt s ministerstvem pro lidská práva, možná i s ministerstvem obrany a vnitra, finance ne, s těma nemají nic společnýho, zdravotnictví možná okrajově, mpsv stejně tak vlastně by nám mohly stačit dvě tři ministerstva, a já bych to degradovala (nebo povýšila?) na rádce a stačili by dva tři rádcové - to by se ušetřilo peněz :) a efekt by byl stejný
|
|
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.1.2015 19:16:34) no jo samej extremista... :-D
|
|
Tragika |
|
(21.1.2015 19:41:40) Žženo, odkud čerpáš tyto informace?
|
Žžena |
|
(21.1.2015 19:44:20) Tragiko, odkaz na článek je v druhém příspěvku, dneska to bylo ve zprávách v rádiu.
|
Tragika |
|
(21.1.2015 20:00:05) Aha, odkaz nemohu otevřít. Jedno se domácím školákům upřít nedá. Mají většinou víc sourozenců, než děti, které školu navštěvují. A jelikož je islám šířen dělohami jeho žen, spatřuje v tom pan ministr Chládek asi podstatný shodný rys. Jinak si to nedovedu vysvětlit.
|
|
|
|
susu | •
|
(22.1.2015 7:28:44) Ne každý domškolák je z teroristické rodiny. Ale hrozbu v tom spatřuju také, protože já být teroristou, tak pro dítko zcela jistě zařídím domškolu, protože mu tak můžu daleko lépe vymýt mozek aniž by si toho kdokoli všiml.
|
Kamisi |
|
(22.1.2015 7:59:12) Chládek nemluvil o teroristech, ale o extrémních světonázorech: „Vzhledem k tomu, že tu máme i extrémní světonázory, tak opravdu to může být v této politické situaci nebezpečné." Pisatel článku to pochopil po svém, otázkou je, jestli tím Chládek opravdu myslel teroristy. V každém případě je pro něj hodně důležité mít to POD KONTROLOU, což nasvědčují i další jeho rozhodnutí a názory.
|
susu. |
|
(22.1.2015 8:04:58) Pro extrémní světonázory to platí plně stejně. Když se rodinka nácků rozhodne tak vychovat své děti, tak domácí škola jim to skvěle umožní.
|
Žžena |
|
(22.1.2015 9:24:33) Rodinka nácků vychová nácky ze svých dětí i tehdy, budou-li chodit do běžné školy.
|
Anni&Annika |
|
(22.1.2015 9:26:58) Zzeno...a jeste to ty deti budou sirit mezi spoluzaky jak kazatele. A pokud budou dobri v presvedcovani, maji uspech, ze presvedci celou skolu.
|
|
Kafe |
|
(22.1.2015 9:37:55) Žženo - nebo rodina nácků vychává ze svých dětí pravý opak.
|
|
susu. |
|
(22.1.2015 9:54:30) Jistě, ale nebude tak snadné jim názor rodiny přčdkládat jako jedinou možnou pravdu, protože ve škole se setkají i s názory odlišnými. V domškole ovšem ne.
|
|
|
|
Kafe |
|
(22.1.2015 9:37:03) Velmi teoreticky to určitý problém být může, ale dá se to ošetřit osnovami a přezkoušením. Navíc extrémismu lze vychovat i děti chodící do běžných škol. Takže je ta Chládkova obava dosti na vodě.
|
susu. |
|
(22.1.2015 9:57:36) Liško, to přezkoušení je právě nejisté. Jak jsem tak dřív četla o domškole, tak učitelky, podle mě, jdou rodičům dost na ruku, a současně je některé věci prostě nenapadnou. Takže možnost zneužití domškoly tímto způsobem tam vidím.
|
Kafe |
|
(22.1.2015 10:06:23) Susu - tak pak by se Chládek mohl v této oblasti vyřádit (aby přezkoušení odhalilo, i třeba nějaké nedostatky co se týče názorové diversity/vůbec znalosti jiných názorů a toleranci k jiným názorům).
|
Kafe |
|
(22.1.2015 10:07:37) Navíc extrémistické názory lze pochytit i ve škole, a to někdy i přímo od učitelů.
|
susu. |
|
(22.1.2015 10:10:58) Liško, jistě, já jen že mi přijde vhodnější setkat se s množstvím různých názorů než jen s jedním, tím rodinným.
|
Tragika |
|
(22.1.2015 15:20:31) Susu, jestli si myslíš, že klasická základka jde rodičům domškoláků na ruku, tak tě mohu ujistit, že pravý opak je pravdou. Když matkám stejně starých dětí povídám, co škola u přezkoušení vyžadovala, absolutně to nechápou a shodně tvrdí, že jejich jedničkář ba měl zhruba o dva až tři stupně horší hodnocení, kdyby na něj byly ve škole kladeny takové nároky. Občas mám dojem, že učitelé nejsou schopni pobrat, jak může matka bez pedagogického vzdělání a x let praxe za katedrou, vykazovat lepší výsledky, než oni. Jak může být dítě, které se škole věnuje 2 hodiny denně, po dvou letech v DŠ o celý ročník napřed? Vždyť jeho vrstevníci sedí ve škole 5 hodin a ještě mají domácí úkoly. Tohle zkrátka hodně učitelů nepobere a při přezkoušení se tě snaží nachytat na švestkách. Když se chce dítě ve druhé třídě pochlubit, že přečetlo 40 knih, je mu odpovězeno, že to se tedy není čím chlubit, protože spolužáci jich přečetli 2x víc. Když dítě vyřeší slovní úlohu jedním pohledem na její zadání, je buzerováno, že neprovádí zápis, který ve škole dělají všichni... Takto bych mohla pokračovat. Světonázor, názor, či zaujímání postoje v konkrétních situacích, rozhodně není kopírováním rodičů. Naše děti mají navzájem odlišné názory snad na vše, co si jen lze představit. Máme tady jednoho radikála, antifašistu, pacifistu a monarchistu. Doma tohle fakt nepochytili a ve škole už vůbec ne. Navíc nikdo nežije ve vzduchoprázdnu. Vedoucí oddílů, učitelé mimoškolních aktivit aj. také přinášejí jiný vhled na život. Nevím jak u vás doma, ale naši prarodiče, sourozenci a další příbuzenstvo, jsou pestrou paletou všech možných názorů a voliči zcela jiných politických seskupení.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(22.1.2015 21:04:10) Tomu, že je o rok napřed při dvou hodinách školní práce doma naprosto věřím. V normální škole se postupuje děsně pomalu, syn z toho vždycky šílel, jak všechno meldujou pořád dokola.
|
|
susu | •
|
(23.1.2015 9:19:27) "Když dítě vyřeší slovní úlohu jedním pohledem na její zadání, je buzerováno, že neprovádí zápis, který ve škole dělají všichni"
Tragiko, vidíš, já taky ten zápis považuju za důležitý. U jednoduchých úloh to vypadá srandovně, ale právě schopnost vypíchnout z úlohy podstatné věci, sepsat si je a pak s nimi pracovat, je posléze u těžších úloh docela prospěšná. A ano, považuju za dobré trénovat to už od úloh jednoduchých. ve kterých se člověk vyzná snadno.¨
A nevím, jak klasické zákůadky, ale nakolik jsem četla rubriku domškoly tady na Rodině, tak mám právě pocit, že v ve školách, které se domškolou opravdu zabývají, se právě těch různých zjednodušení objevuje docela dost.
|
|
|
Delete |
|
(22.1.2015 20:50:03) SUSU, domškoláci se pohybují ve společnosti jiných lidí podobně, jako žáci navštěvující školu. A zatímco jedni rodiče mohou za celý život "vymýt mozky" tak maximálně 10 dětem, takový jeden učitel může během jednoho školního roku zvládnout i 200 dětí, za 30 let praxe už je to slušný počet a hezky napříč generacemi, které se v tom budou postupně utvrzovat. A v té škole není žádné přezkoušení, takže k nějakému odhalení může dojít pouze náhodou...a ještě se to svede na rodiče.
|
úča | •
|
(22.1.2015 23:47:18) Já mám pocit, že vymýt mozek učitel moc nedokáže, spíš okrajově, když se najde učitel ražení charismatického sektáře, jenže těch moc není. Učitel ale má velkou moc lámat dětem charakter, škodit jim na duši a narušovat jejich mravní integritu. A naopak, pokud se něčeho takového na dítěti dopouštějí rodiče, učitel to většinou nezachrání, i když někdy může, to ale není argument proti domácí škole.
|
Delete |
|
(22.1.2015 23:55:33) účo, no jenže ono těch rodičů vymývající mozky také není tolik, takže i kdyby se vyskytl jen jeden takový učitel, pořád napáchá víc škody než několik takových doma učících rodičů. Tohle prostě tvrdí ti, co se s domácí školou nikdy nepotkali. Když jsem teď psala tu práci, tak to, co se často objevuje jako hrozba nebo riziko domácí školy, tak rodiče, co doma vzdělávají, buď jako problém vůbec nevnímají, nebo se to u nich objevuje na opačném konci spektra....a nejvíc je to právě zdravá socializace a začlenění do společnosti....
|
úča | •
|
(23.1.2015 0:02:59) Mně to je jasné. Z doma učených dětí neznám žádné slabé v mezilidských vztazích. Ve škole je jich hodně. Dtto rodiče s "extrémními" názory, max. extrémní nedůvěra v náš školský systém, což ale není bez opodstatnění a hlavně to nikoho neohrožuje. Ve škole naopak děti z rodin, kde se táta modlí ke Spartě, maminka je satanistka a X jiných lahůdek. Já jsem osobně přesvědčená, že domácí škola by měla výrazně posílit a existovat až do třetího stupně včetně.
|
|
|
|
susu | •
|
(23.1.2015 7:03:00) Holky, já fakt nevrdím, že každý domškolák má od rodičů vymytý mozek. Ale stojím si za tím, že pokud je rodič extrémní, tak mu to domškola velmi usnadní. Přijde mi to trochu jako hazard.
|
úča | •
|
(23.1.2015 8:57:03) Žádný hazard v tom není, protože dma se učí naprosté minimum dětí a extrémistů s maturitou schopných a ochotných se zabývat doma dítětem je u nás dohromady tak na prsty jedné ruky, přičemž se ještě žádný z nich neodhodlal to udělat. Ovšem někteří lidé považují za extremisty i bigotní křesťany, kteří skutečně čas od času doma vzdělávají.
|
susu | •
|
(23.1.2015 9:11:18) "Ovšem někteří lidé považují za extremisty i bigotní křesťany, kteří skutečně čas od času doma vzdělávají".
No právě. Jinak počet extremistů s maturitou bych zase nepodceňovala. U nás je to zatím malý počet lidí s domškolou, ale jo, myslím si, že další popularizace věci opravdu neprospěje a zvedne riziko domškoly u extremistů.
Je mi jasné, že ani škola klasická není žádná extra výhra. Jsem si vědomá možných rizik domškoly. Nevím, co je lepší.
|
úča | •
|
(23.1.2015 9:17:06) Domácí škola není nebezpečná ani riskantní, klasiká je i z těch rizik, kterých se bojíš ty, mnohem nebezpečnější. Biskupského gymnázia se bojíš? MŠ Voršilek? Křesťané nejsou nebezpeční. Co ti říkám jak člověk co křesťan není. Předsudků vůči náboženství je lepší se zbavit, než v nich vidět hrozbu.
|
susu | •
|
(23.1.2015 9:21:40) Účo, tohle prostě vidíme každá jinak. Vnímám domškolu jako potenciálně nebezpečnou a to víc než školu klasickou, a ty líbivé řečičky, o hodných matičkách cele se věnujících vzdělání svých robátek, mě nějak neberou.
|
úča | •
|
(23.1.2015 11:07:49) To je normální žárlivost, na to se můžeš vykašlat. Když tak si řekni - pokud jsi učitelka - že ty umíš učit najednou třicet různých dětí, kdežto matka v domácí škole jen to jedno svoje a máš klid. Pokud nejsi učitelka, ale matka, která z nějakého důvodu nechce/cítí že by nezvládla domácí školu, tak se zase nemusíš trápit a považovat za pohrdání hodné ty, co to zvládnou. Mají své důvody a ty máš zase své důvody pro veřejnou školu, víc bych v tom nehledala. Btw. tohle maniakální seřazování a poměřování je třeba jeden z důvodů, proč se někteří lidé chtějí hromadnému vzdělávání vyhnout. Já to úplně chápu, je to pruský relikt, který by vůbec ve veřejné škole nemusel být. Tohle třeba zrovna svého druhu vymývání hlav... nakonec.
|
susu | •
|
(23.1.2015 11:10:09) Proč žárlivost?
|
úča | •
|
(23.1.2015 11:23:37) Protože "obětavé matičky neberou".
|
susu | •
|
(23.1.2015 11:24:39) Hmm, nechápu.
|
|
|
|
|
Kamisi |
|
(23.1.2015 11:34:50) Já vidím za mnohem větší nebezpečí v jednotném přístupu k dětem ve školách a potřebě mít všechno pod kontrolou. Momentálně se školství vrací zpátky do doby před revolucí, to je zajímavý, že tohle znepokojuje tak málo lidí. Já nevidím hrozbu ve svobodě vzdělávání, výchovy, přesvědčení, ale právě v nesvobodě.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 11:42:17) Mám taky takový pocit, že to je stejný jako když jsem chodila do školy já a děsí mě, kolik rodičů tohle vůbec neřeší a ještě volají po zavedení tělesných trestů ve škole. Neuvěřitelný Já mám někdy pocit, že to je tím, že rodiče na děti nemají čas, nechtějí být ti zlí a tak chtějí po škole, aby je vychovala a když to teda nejde, tak je můžete i bít - hlavně ať hajzlíci dají pokoj a hlavně mě nepruďte ještě se školou doma. Šílený.
|
Kamisi |
|
(23.1.2015 12:01:55) Jo, taky vidím, že spousta rodičů přenechává zodpovědnost nejen za vzdělávání a jeho způsob, ale i za výchovu právě na institucích a nepřijde jim divný, že v nich děti nejsou spokojené a šťastné. Heslo "my jsme to přežili, oni to taky přežijou" slyším každou chvíli. Tak to mě znepokojuje mnohem víc, než když rodič převezme zodpovědnost za výchovu a vzdělávání svých dětí, i když to třeba nedělá dokonale. Ve většině škol se totiž dějou mnohem horší věci, zanechávající na dětech závažné stopy, které pak jako dospělí těžce bourají. Kdyby totiž lidi nebyli lhostejní, školy by mohly být prostředím, kde se děti vyvíjí zdravě a pak by se nemuseli někteří rodiče uchylovat k domácí výuce, protože k té většinu rodičů dovede nedostatek vhodných alternativ a často čiré zoufalství.
|
susu | •
|
(23.1.2015 12:06:26) Kamisi, když ono prostě dost dětí ve škole i spokojeno je. To je právě poněkud kec o tom, jak tam děti strašlivě trpí, chudáčci malí. Jak tak procházím v mysli třídu mé dcery, tak si myslím, že tam jsou děti spokojené hodně i bez alternativy a dom školy. Ale chápu, že si tu domškolu někteří zastánci musí sami pro sebe odůvodnit.
|
Alena | •
|
(23.1.2015 12:08:31) A to znamena co? Ze kdyz je nekde spokojeno tve dite, je to dobre i pro ostatni? Myslela jsem, ze z toho jsme za 25 let uz vyrostli.
|
susu | •
|
(23.1.2015 12:10:07) Rozumíš psanému textu? Mluvím o celé třídě.
|
|
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:11:49) Myslím, že zapomínáš, že děti nelze narvat do škatulek, ani dospělé, ale dospělí si pak vybírají sami, kde budou trávit svůj pracovní čas - a děti nemají nárok na to, aby škola byla podle jejich potřeb? Je to stejný jako kdyby říkala - no co, většina lidí nemá operovaný slepák, takže koho bolí, má smolíka, ostatní tu operaci taky nepotřebují, tak co.
|
susu. |
|
(23.1.2015 12:20:16) jentak nezapomínám, Myslím si, že se ze školy zbytečně dělá strašák - ono se tam známkuje, soutěží, jsou tam spolužáci, učitelé to hrnou, nejrespektují individualitu,....no samá hrůza. A není to až tak pravda.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:22:30) Nedělá se z toho strašák, ale ono kolikrát setkání s realitou - to je pořádný nářez - hlavně pro to dítě.
|
susu. |
|
(23.1.2015 12:24:49) Ano, často i pokud jde z alternativní školy.
|
|
|
|
|
úča | •
|
(23.1.2015 12:12:32) Ono jde ale o to, aby v rámci třídy mohli alespoň uspokojivě fungovat v zásadě všichni. Ne, aby byla spokojená část a část byla v háji. To je možné i v té nejnealternativnější třídě, když není příliš velká a když to učitel umí.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:21:32) Jenže dost učitelů to jednak neumí a jednak mají ředitelé snahu přeplňovat třídy, takže se tam nedá pomalu chodit, natož dýchat. To si pamatuju ze svý doby, ve třídě nás bylo 39, třída byla narvaná, i když se sedělo, takže jsme se při příchodu učitele nezvedali, neboť nebylo možný. A o přestávce se nesmělo přemisťovat po třídě, protože 4 dětí, které se chtěly přemístit, byly v tomto prostředí už nekontrolovatelný dav - a nedej bože, pokud by někdo chtěl popoběhnout. Pamatuju si na zkoušení - pojď k tabuli - lavici posunout dopředu a žák v řadě přede mnou se musel narvat na svou lavici, aby udělal místo a ten žák za mnou musel zas sednout dozadu a svou lavici zase přirazit k sobě - i tak větší žáci měli problém se vysoukat. Šílený. A to nemluvím o výuce - učitel vše říkal jen jednou, kdo nestihl nebo neslyšel, protože se někdo vysmrkal, měl smůlu.Hrozný stres.
|
úča | •
|
(23.1.2015 12:27:57) Ředitelé nemají "SNAHU" přeplňovat třídy. To není žádná snaha, žádný ředitel nechce mít přeplněné třídy, protože to znamená úplně pro všechny pouze potíže a stres. On ty třídy musí přeplňovat, nemá jinou možnost, pokud má školu udržet nad vodou. Školy jsou k tomu ministerstvem nevybíravě tlačeny.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:39:09) Já nevidím rozdíl mezi musí a má snahu - ono to vyjde nastejno. Jako řekni mi, co bylo skvělýho přijmout nespádový 4 děti cizinců, kteří neumějí česky, max. ahoj - a to do třídy prvňáků, kde je 28 dětí. Jasně - aby nebyla diskriminace. Jenže pak se diskriminovaly děti, které sice česky uměly, ale zas měly jiný problém. Učitelka - a co mám dělat, tihle čtyři musí být vpředu a musím se jim extra věnovat, protože neumějí česky /jasně, chápu/, těchto 5 chlapců je silně hyperaktivních, ty taky musím mít vpředu /jasně, chápu, pod dohledem/, tyto děti mají od lékaře, že mají brýle a nesmějí sedět tam a tam /jasně, chápu/, malých dětí je polovina třídy, tak pochopte, někdo v té poslední lavici sedět musí /a že pak na tabuli přes habány nevidí a díky své vadě, kterou není učitelka schopna přes sdělení doktora pochopit, protože o tom nikdy neslyšela/, nevidí na tabuli, a přesto nemá a nepotřebuje brýle, to už bylo vůbec mimo její chápání - tak to už jsem chápala těžko, ale snažila jsem se, fakt, snažila, na rozdíl od učitelky, až se to vyhrotilo.
|
úča | •
|
(23.1.2015 12:44:32) No, to je klasická "integrace" po česku. Co na to říct. Nemá to dobré řešení, když je nevezme, je to stejně blbě jako když je vezme a není to jeho vina. Na čtyři česky nemluvící cizince má mít čtyři max sedmnáctihlavé první třídy s asistentem, v každé jeden cizinec.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 12:48:18) Účo, to je zajímavé - proč by nebyla lepší skupinka čtyř cizinců s asistentem v rámci jedné třídy? (To není ironie, vážně mě to zajímá, aby nedošlo k omylu )
|
úča | •
|
(23.1.2015 12:49:58) Protože čtyři v rámci šestnácti budou gheto.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 12:53:03) Ghetto? A nebyla by to pro každého z nich motivace, že není v takové situaci sám? Že by to bylo prostě takové multikulturní prostředí, nikoliv jeden sám ztracený exot?
|
úča | •
|
(23.1.2015 12:57:00) Spíš ne, všichni cizinci nejsou kolegové a kamarádi a to ani když jsou cizinci stejného národa. A u malých dětí už to tak nefunguje vůbec, jako že by spolu držely na konto cizineckosti. Výjimky samozřejmě jsou. Ale v zásadě cizinci fungují velmi podobně jako našinci.
|
|
|
úča | •
|
(23.1.2015 12:54:44) Ale jde se na to dívat různě a záleží vždycky na tom, jací lidé s nimi budou pracovat, jaké metody použijí. Jinak i čitě prakticky ze zkušenosti z reality na ZŠ, pokud bude jedna třída se čtyřmi cizinci a ostatní cizinců prosté, vyvolá to velkou nelibost ze strany rodičů z "cizinecké legie". Bojůvky a žádosti o přesuny jisté. Kromě toho to rozkastuje třídy. Cizinecká bude chvost, i kdyby všichni cizinci byli Einsteini s chováním Buddhy. Lidé už jsou takoví.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:59:28) Účo - tady nebylo zbytí, v této škole byla první třída jen jedna, každý ročník tam má jen a pouze jednu třídu. Takže tam by to znamenalo jen jedno - přijmout na školu jen jedno dítě a ostatní ne. Ale to pochybuji, neboť vše se vyřizovalo přes tlumočníka - tedy hovory s rodiči, rodiče ani na schůzky nechodili /no, co by tam dělali, když česky neuměli/, jednou jsem tam viděla tlumočníka.
|
úča | •
|
(23.1.2015 13:07:14) Však jo. Já to celkem znám, my máme hodně cizinců, i spádových i nespádových. Často děti které na prvním obědě ve škole poprvé vidí příbor, takže jim ani nejde se najíst. Učíš je to, některé se hned chytnou a jiné ne a ne, nevíš proč, jen mlčí a bojkotují příbor, řekneš rodičům, ať jim dávají hůlky, rodiče jen vrtí hlavou a mlčí.... nebo holčička, která první dva roky prostě nemluvila, němý Bobeš. Kluci kteří na první našlápnutí startují tak, že jsou schopni způsobit vážné zranění (prvňáci), děti nepochopitelných zvyků a komunikačních vzorců. Je to docela fuška. A neustále si někdo, nejlépe koho se to vůbec netýká, stěžuje. Nemluvě o divných pánech hřmotného zjevu s řetězy a černými brýlemi, kteří se sem tam vynoří z ohybu chodby.
|
|
|
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:56:37) Jo - musely ty děti sedět v prvních lavicích, nesměly sedět spolu /aby byly nuceny mluvit česky a ne mezi sebou/, ale stejně to bylo na ho.no, protože co můžu posoudit, tak ve třetí třídě všechny tyto děti uměly skvěle matematiku, ale jen počítání, ani jednoduchou úlohu, protože nerozuměly. Uměly v podstatě dobře česky číst, ale dost často nechápaly obsah, a protože doma rodiče česky neuměli vůbec a žili ve své komunitě, tak mluvily česky velmi špatně, tudíž nesměly být zkoušeny nahlas, moc nemluvily a vůbec to bylo na ho.no /tedy pro ně/. Kde teď jsou, netuším - syn z té školy odešel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kamisi |
|
(23.1.2015 12:56:34) Možná je sporné, co obě myslíme slovem "spokojené". Já neznám moc dětí, které by rády chodily do školy a těšily se tam. Většina to tam chodí odsedět, protože musí. Pak znám pár zapálených sběratelů jedniček, těm ale dost unikají některé důležité věci, jako třeba podstata, proč se vlastně učí. Já nepotřebuju hledat odůvodnění domácího vzdělávání. Po jedenácti letech docházky a nemalých problémů v různých školách našich dětí mám dost zkušeností. Navíc jsem taky chodila do školy a ještě si toho dost pamatuju. V jistém ohledu se toho moc nezměnilo a i tu trochu svobody, která se začala nabízet, je opět snaha zazdít.
|
susu. |
|
(23.1.2015 13:08:35) NO, drilovat násobilku třeba nikoho moc nebaví. ALe ve třídě, pokud třeba i soutěží, je to baví. Dcera mi občas vykládá, co se dělo, znám její spolužáky, jo drilování je nebaví, ale se školou samotnou jsou v pohodě. Nebudu se tvářit, že nejsou nikdy žádné problémy, ale ne, škola sama a učení to není.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.1.2015 13:15:10) SUSU, třeba moji kluci soutěže s násobilkou nesnášeli, přitom jeden z nich je opravdu dobrý matematik, ale v době ,kdy se měl učit zpaměti násobilku, se zajímal o jiný věci (z matematiky) a opravdu neměl chuť předhánět se v rychlosti s ostatníma, a o rychlost mu nejde ani teď, soutěživý je, ale zatímco ostatní ještě hráli nadšeně zamrzlíka na násobilku, on vyhrával matematické olympiády pro starší kategorie - pro takový děcka jsou alternativy nsad i nutností, jinak se utluče, co v nich je
|
susu. |
|
(23.1.2015 13:21:13) Ono se dělají i jiné věci než soutěže v matematice. Nevidím navíc, proč by soutěž v násobilce měla někoho utlouct, jéžiš, to není žádné drama. To z toho dělají možná rodiče.
|
Alena | •
|
(23.1.2015 13:24:04) Muzes mi napsat, k cemu je soutez v matematice dobra? Ja to fakt nevim, ted si nedelam srandu. Jak to vypada? Vsichni stoji a rikaji vysledky a kdo nevi tak vypadava? K cemu to je? Aby ten, co ji ovlada se procvicil jeste vic a ten co vypadl a potrebuje cvicit, tupe ziral z okna a utvrdil se, ze je zase luzr?
|
Alena | •
|
(23.1.2015 13:24:26) Chtela jsem napsat v nasobilce, pardon.
|
|
susu. |
|
(23.1.2015 13:28:41) Aleno ono je spíš cílem aby se násobilku naučili i ti, kterým moc nejde. A ne, netvářím se, že to funguje stoprocentně, ale zase mi přijde škoda, kvůli těm, které to nebaví to nadopřít ani těm, které to baví. Je to o míře.
|
Tragika |
|
(24.1.2015 2:11:41) Susu, nemám sílu číst celou diskuzi, ale na tvé ,,prapranázory,, fakt musím reagovat. Soutěžení, kdo dřív řekne výsledek příkladu na násobilku, je stupidní dnes a bylo stupidní i v dobách mého mládí. Děti, které mají navrčenou násobilku již soutěžit nepotřebují a ti, kterým nejde, ze soutěže vypadávají mezi prvními, takže neprocvičí vůbec nic. Učitel předem ví, jak tahle pitomá soutěž dopadne, takže o co tady vlastně jde? Další zhovadilostí je čtení na rychlost, které vůbec nevypovídá nic o porozumění psaného textu. Píšeš, že ti přijde škoda, nedopřát soutěžení těm, které to baví? A proč je to asi baví, co myslíš? Asi proto, že to umí, že? Ale v tom případě už není nutné porážet stále ty samé spolužáky a opakovat do zblbnutí něco, co mi jde i o půlnoci se zavřenýma očima. Chce soutěžit někdo, koho to nebaví? Baví soutěžení někoho, komu to nejde? Naučí neustálé prohry a vyřazování na začátku soutěže někoho násobilku? Nikoliv. Proč se tedy soutěží?
|
Roya |
|
(24.1.2015 11:31:13) Tragiko, přesně.
|
|
Monty |
|
(24.1.2015 11:32:36) Tragiko, soutěžení je trapné, nicméně na všech školách se skutečně nesoutěží. Ani takto trapně, ani nijak jinak.
|
Roya |
|
(24.1.2015 11:52:28) Monty, že tvůj syn chodí do školy, kde se to neděje, opravdu neznamená, že máš přehled o tom, co se ve školství děje. Většina i jinak dobrých učitelek soutěžení podporuje, a to buď přímo soutěžemi toho typu, který popisuje Tragika, něbo prostě srovnáváním dětí, dáváním jednoho druhému za příklad, odsuzováním apod. Ještě mi také přijde pravděpodobné, že tvůj syn se nezmiňuje o všem, co se v jeho škole šustne a vzhledem k jeho (vašemu) specifiku nemusí ani různé věci vůbec registrovat, zatímco jiných dětí se dotýkat a působit na ně mohou.
|
|
Monty |
|
(24.1.2015 16:21:45) Žluťásku, já se nechci zapojovat, nevšimla jsem si, že už zase přesunuli téma jinam. Domškoláci jistě soutěžit nemusí, někdy ani nemají s kým, jen jsem chtěla poznamenat, že soutěžení není základní pilíř klasického vzdělávání. A navíc mám dobrou paměť, takže vím, že Tragika se nedávno o soutěžení vyjadřovala trochu jinak.
"Nemám ráda jakékoliv závodění, ale život bohužel o tom závodění je. Krysími závody to nazývá můj muž. Podívej se, kolik přihlášek přistane na té a té škole a kolik dětí nakonec přijmou. Bohužel závodí se. Koukni na dobré zaměstnání a na počet uchazečů o takové místo. Zase závody. I když dobrou práci máš, není nikde psáno, že tě z ní nevyšoupne někdo kreativnější, pracovitější, vzdělanější... Opět závody. Kdo tohle nevidí, odmítá vidět věci reálně."
To je všechno, už vás nebudu rušit.
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 13:31:47) Můj syn měl soutěže rád. V mladším věku, o němž je řeč, v pubertě už by ho to samozřejmě nebralo. Tipuji, že proto, že soutěž má v sobě prvek vzrušení a napětí, může se při ní spontánně vykřiknout a vede k cíli, který je pro dítě čitelný (mohu vyhrát) - což jinak ve vyučování moc nezažije. Tím nevysvětluji vzdělávací přínos soutěží, ani netvrdím, že jsou pedagogicky správně, je to jen pohled dítěte.
|
Monty |
|
(23.1.2015 13:35:44) Anett, můj syn právě ne. Každé dítě je jiné. Jeho bavilo, když mohl samostatně něco vypracovat a pak to někomu odprezentovat. Na prvním stupni si kolikrát postěžoval, že by v hodinách přírodopisu rád stál na stupínku místo paní učitelky. Nějaká řevnivost a soutěživost, to jde mimo něj.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 13:47:56) Monty, jasně, každý je jiný. Můj syn zpracovával a prezentoval referáty také rád, on dělal rád cokoliv, co bylo trochu akční a zbavilo ho nutnosti pasivně trpně sedět a nudit se
|
|
|
susu. |
|
(23.1.2015 13:38:01) Moje dcera měla soutěže ráda, pokud měla šanci v nich vyhrát bez námahy. A fakt nešla do rizika, že kvůli tomu bude muset něco dělat, takže zrovna u nás moc nefungovaly, ale já to právě považovala za dobré ji trochu nutit poznat, že v životě nejsou věci zadarmo a že se pro ně občas musí i něco naučit a snažit se a že to bez toho nejde.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 13:56:02) "..že v životě nejsou věci zadarmo a že se pro ně občas musí i něco naučit a snažit se a že to bez toho nejde."
Ano, to je podle mě zrovna pro nadané děti velmi důležité. Protože mé vlastní nadané dítě např. nemá problém věnovat se intenzivně a se zaujetím tomu, co ho zajímá a baví, ale má potíže s tím, co ho nezajímá a nebaví. A s tím bohužel nevystačí, bude-li chtít v životě něčeho dosáhnout, protože různé otravné povinnosti se musejí plnit a překonávat úplně ve všech oborech.
|
Monty |
|
(23.1.2015 13:58:00) "Protože mé vlastní nadané dítě např. nemá problém věnovat se intenzivně a se zaujetím tomu, co ho zajímá a baví, ale má potíže s tím, co ho nezajímá a nebaví. A s tím bohužel nevystačí, bude-li chtít v životě něčeho dosáhnout, protože různé otravné povinnosti se musejí plnit a překonávat úplně ve všech oborech."
Anett,
|
|
susu. |
|
(23.1.2015 14:00:00) "Protože mé vlastní nadané dítě např. nemá problém věnovat se intenzivně a se zaujetím tomu, co ho zajímá a baví, ale má potíže s tím, co ho nezajímá a nebaví."
Jo, to je úplně přesné.
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.1.2015 13:27:12) SUSU. já mluvím o matematice, může se to týkat samozřejmě jakéhokoliv jiného předmětu
a zrovna v té matematice - kdyby syn musel dělat co ostatní, rozhodně by nebyl tam, kde je teď, právě v té matematice. Je lepší, je rychlejší, a škola, trochu alter, mu to umožnila, klasická základka řekla, že "se to srovná" a já jsem nedovolila ho srovnat, právě v té matematice - tak proto mluvím o matematice
|
susu. |
|
(23.1.2015 13:34:44) Yuki, jenže ono se to časem opravdu srovná. Takže je to fajn mít pár let pocit, že to tvému dítěti jde a jak mu pomohlas, no a pak se to srovná. A v dospělosti to bude jedno, možná z toho bude jen další nadbytečná znalost, možná ne a z tvého syna bude další běžný učitel matematiky(nebo tak něco). Já si cením znalostí, na druhou stranu to "nebrzdění školou" mi přijde trochu jako přehánění protože se to fakt srovná.
|
. . |
|
(23.1.2015 13:41:49) Nesrovná, nesrovná, nesrovná. Už nikdy se to nesrovná. Respektive srovná se to do stejného výstupu - tj. ztratí se talent, ze kterého mohl být společnosti prospěšný vědec, a zůstanou fajn lidi, prospěšní společnosti jako úředníci třeba. Pokud nadané dítě utlučeš drilem násobilky, už nikdy z něj nebude třeba ten vědec nebo vynálezce nové techniky, materiálů, léčebných metod... Hezky se srovná s nenadanými. Není to škoda? Nesrovná se to tak, že by nadaný matemetik "přežil" 13 let klasické frontální výuky a pak pokračoval v rozvoji svého génia, pokud současně není silná osobnost, která svůj talent rozvíjí nezávisle na školních požadavcích, které ho časově vytěžují dost na to, aby neměl "čas na blbosti".
|
Rodinová |
|
(23.1.2015 13:45:30) Pokud je nekdo skutecne talent, nadany a nadprumerny, tak neverim, ze ho "ubije" 1. a 2. stupen zakladky.
|
Monty |
|
(23.1.2015 13:46:44) "Pokud je nekdo skutecne talent, nadany a nadprumerny, tak neverim, ze ho "ubije" 1. a 2. stupen zakladky."
Rodinova, přesně to si myslím taky.
|
|
jentak | •
|
(23.1.2015 13:51:09) No jo, to je hezký, nicméně většina je průměr plus lehce nad průměr a toho můžeš ubít celkem lehce. A o to jde - proč někoho ubíjet a zkoušet, co které dítě vydrží? Není lepší ho motivovat pozitivně a podívat se, kam dojde než ho ničit a koukat, jestli ho to udolá nebo ne - takový trochu mengelovský expertiment.
|
|
Alena | •
|
(23.1.2015 13:54:08) Takovych debat tady bylo. O to prece nejde. Kolikrat nadchne pro volbu povolani vyborny ucitel svym predmetem a clovek je pak ve svem vyberu stastny, objevi, ze se pro to treba hodi. Skupina uspavacu hadu nenadchne nikoho pro nic a taky nikdo nic v sobe objevit nemusi. Pro spolecnost prece nejsou potreba jen Einsteinove.
|
|
Miadina |
|
(24.1.2015 17:56:02) vidíš a já věřím, že může. Kolektiv a jeho dynamika zvládne ledascos a školní třída si přímo říká a průměrnost, protože jinakost se u nás ve společnosti a ve škole zvláště trestá.
|
|
|
susu. |
|
(23.1.2015 13:47:24) Slupko, teda myslím si, že talent skutečně tak silný, aby ten někdo byl něco jak Einstein, se utlouct drilem násobilky nenechá. Takový talent sosá jako houba, to neutlučeš.
|
. . |
|
(23.1.2015 13:52:11) Einsteinů je málo, o dost víc je těch "jen" nadaných, kteří se přes zahlušení drilem holt neprosadí. O těch píšu. Nepíšu o Einsteinovi, nepíšu o Staníkovi, nepíšu o řadě dětí a lidí, kteří bez úhony přežijí téměř cokoli. Píšu o spoustě českých dětí, které si už koncem prvního stupně myslí, že jsou blbé na matiku, ačkoli to u většiny vůbec není pravda. Ale to jsme u stejných replik jako v té dřevnější debatě o ubíjení talentů, v tom se asi neposunem.
|
susu. |
|
(23.1.2015 13:58:46) Slupko, nakolik sleduju svět kolem sebe, tak vidím, že i ty děti"blbé na matiku" docela normálně fungují, potenciál Einsteina neměly, ale jinak se prosadily celkem dobře. Přemýšlím, jestli jsem vůbec potkala někoho, kdo by tvrdil, že je nešťastný ve svém životě, protže v nem na ZŠ utloukli talent na matiku.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 14:04:32) "které si už koncem prvního stupně myslí, že jsou blbé na matiku"
Tak konkrétně u matiky to podle mě může být tím, že dítě není zvyklé něco trénovat, nad něčím chvíli sedět, je zvyklé, že všechno mu jde automaticky samo. Moje dítě takto muselo poprvé v životě zabrat právě na konci prvního stupně před přijímačkami, a najednou zjistilo, že matika je fajn, že je to všechno logické, jen tomu věnovat chvilku času a námahy. Na gymplu je v matice premiant třídy, náhle to funguje.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 14:33:00) A není to spíš přístupem školy? - No jo, ty jsi na to blbý. Ale dítěti se může ukázat, že sice mu to nejde tak snadno, ale že to může být i zábava. Jako můj syn - čeština mu fakt nejde - ale od učitelky slyší - no jo, oba víme, že s tou češtinou bojuješ a není to pro tebe snadný, ale podívej se na tohle, čeština není jen pruda, ale i zábava, záleží, jak na to budeš koukat. A jednička není ani pro tebe nedosažitelná.
|
|
|
|
|
|
Kamisi |
|
(23.1.2015 13:52:52) Jo, v běžné škole se nadání právě často srovná, to je vlastně cílem běžné školy. Mít všechny děti stejného věku na tom stejně, je to tak snadnější pro učitele. Dítě pak z nudy ztratí zájem. Nebo bude tak otravné, že otráví i všechny okolo. Jenže to "srovnání" je důsledek, ne důvod k tomu, proč to nechat být. Proč by se to mělo srovnávat? Vážně chceme jako společnost, aby byli všichni stejní?
|
Rodinová |
|
(23.1.2015 13:59:21) Chceme jako spolecnost, aby meli vsichni pokud mozno stejny start. Nejakou nadstavbu at si pak kazdy dela sam. A za sve
|
|
Alraune |
|
(23.1.2015 13:59:26) To, že se děti učí stejné věci, neznamená, že jsou a budou stejné.
To, co píšeš ty zní, jako by se člověk měl o svou jinakost úzkostlivě bát a pěstovat si ji. :) Jako by se měla jinakost piplat :) Jenže to nesmysl, pokud jsi v něčem originální, tak tě nezmění to, že se naučíš vzorec pro výpočet hustoty a násobilku.
|
Monty |
|
(23.1.2015 14:00:22) "Jenže to nesmysl, pokud jsi v něčem originální, tak tě nezmění to, že se naučíš vzorec pro výpočet hustoty a násobilku."
Alraune,
|
|
susu. |
|
(23.1.2015 14:01:27) "pokud jsi v něčem originální, tak tě nezmění to, že se naučíš vzorec pro výpočet hustoty a násobilku." Alraune, přesně.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 14:12:47) Susu, ale školu a celý oficiální vzdělávací proces tomu dítěti můžeš znechutit, to zase ano, s tím mám zkušenost. Nemyslím, že by se na děti neměly klást žádné nároky a požadavky, to rozhodně ne, ale ta forma není úplně lhostejná. Když dítě nevidí v učení vůbec žádný smysl, připadá si buzerované nebo se zoufale nudí, tak mu to nic moc do života nedá. Ideál pro každé jednotlivé dítě neexistuje, ale nevidím jako zbytečnost, když rodiče hledají školu, která by dítěti sedla co nejlépe.
|
susu. |
|
(23.1.2015 14:25:14) Anett jo, znechutit určitě, ale já to fakt nevidím jako problém školství jako takového, ale jako smůlu na konkrétního učitele. A to tě může potkat i v alternativě.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alraune |
|
(23.1.2015 13:38:59) Moje dítě rádo chodí do školy, přitom není sběratel jedniček a ani učitelka není ideální... ale škola je sociální prostředí a ona má vysokou potřebu prosadit se ve společnosti.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(23.1.2015 12:02:11) jentak, nejde ani tak o čas, ale o to, že povinnosti a úkoly školy nejsou primárně moje starost. Škola, kterou musím jako rodič "řešit", je podle mne špatná škola.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:09:48) Tak škola mých dětí patří do oblasti mého zájmu - prostě já chci svému dítěti poskytnout kompletní a komplexní péči a přijde mi to tak OK.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 12:13:38) "Škola, kterou musím jako rodič "řešit", je podle mne špatná škola."
Monty, s tím souhlasím. Ne že bych nebyla ochotná se školou spolupracovat, když se vyskytne problém, ale řešit školu neustále, i když se neděje vlastně nic mimořádného, to mi připadá jako závada na straně školy. Teď mi přešlo dítě z takové ZŠ na gympl a já se nemohu vzpamatovat z toho rozdílu - na ZŠ jsem měla týden co týden vzkazy v mailu nebo v žákovské knížce, tady půl roku NIC. Pokud se něco děje, škola si to evidentně umí vyřešit beze mne, mně si nikdo nestěžoval ani na třídních schůzkách. Dítě má slušné známky a pochvaluje si, že s nimi učitelé jednají na úrovni.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:16:21) A ty máš problém se svým dítětem se bavit o škole a zajímat se? Ale jo, i to je přístup, ale já mám jiný - mé dítě mi chce sdělit, co dělali, co bylo ve škole, po škole, co tento učitel, co tento spolužák, co bylo na tréninku apod. - a koukej, věděla jsi, že .............. Chovala bych se jako totální blb, když bych ho odbyla stylem - tvoje škola, tvá práce, nezajímá mě to.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 12:22:45) Jentak, ne, to je nepochopení. Když má dítě chuť mi cokoliv sdělovat, tak ho rozhodně neodbývám a sama se o jejich život aktivně zajímám. Tedy i o život ve škole. Ale vadí mi, když na mě škola přehazuje řešení každodenních problémů, které ve škole vznikly a ve škole probíhají a já je z domova vyřeším obtížně.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:26:53) Aha - asi myslíš takový to - vyrušuje. To ano. Já spíš myslela, že reaguješ na to, co jsem psala - zkuste si promluvit se synem, má v poslední době nějaké výpadky a začal být zamlklý a podrážděný a dejte mi prosím vědět, jestli zjistíte, z čeho pramení jeho současný stav. Takhle to funguje u nás - a nevadí mi to, potřebuju vědět, že se něco děje, dřív, než se to vyhrotí. Mám zkušenost, že syn se choval doma jinak a ve škole taky, až pak to neustál a ono ho to semlelo.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 12:33:20) Jentak, jojo, tak jsem to myslela. Ono je to tu už dlouhé a nepřehledné. Přesně tento typ zpráv: vyrušuje, vykřikuje, houpe se na židli, běhá po chodbě, svačí při hodině, říká sprostá slova, nepíše domácí úkoly ... Já chápu, že takový žák je otravný a náročný, ale já to fakt nedokážu spravit tím, že mu doma každý den zopakuji: nevyrušuj, nevykřikuj, nesvač při hodině, neběhej po chodbě ... A fakt je zajímavé, že na tom gymplu se nejspíš chová trochu jinak. Proč asi?
|
jentak | •
|
(23.1.2015 12:46:10) Tak tyto sdělení taky neznám - a nedělám si iluze, že syn je svatý, jen to prostě řeší rovnou ve škole. Jen jednou jsem řešila cosi podobného u staršího syna - dostal poznámku, že dal opsat sousedovi svou písemku, že syn mi to vysvětlí a pokud mi to nebude jasné, mám se ozvat. Že s ním mluvili, ale syn jim podal určité vysvětlení a oni ten zvažují, co s tím a že jim přijde, že synovi na tomto nepřijde nic závadného. Tak jestli bych to s ním mohla probrat. Tak jo - doma v klidu jsme o tom mluvili a přišla jsem na to, jak přesně se to stalo a proč a jak syn uvažuje, ale že v rozčilení nad poznámkou nebyl schopen argumentovat věcně rovnou ve škole. Probrali jsme to doma, napsala jsem učiteli zprávu, jak to bylo a že syn pochopil, že ani takhle skutečně ne. A bylo po problému.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
úča | •
|
(23.1.2015 11:43:33) PŘESNĚ!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|