Myšutka* |
|
(27.1.2015 11:25:01) Prosím o radu - existuje nějaká knížka, nebo cvičení co se dají stáhnout, pro dyslektiky - dysortografiky, ve kterých by se dal procvičovat pravopis? Syn je ve čtvrté třídě a letos na podzim mu v PPP určili dyslexii, dysortografii a dysgrafii... Kompenzuje to inteligencí, zvládá v podstatě všechno kromě pravopisu. Tím, že má potíže číst a nemá grafickou paměť, tak se nedá říct, že si to zapamatuje čtením a jeho chyby jsou děsné. Trénujeme sice různé doplňovačky, ale jemu to nějak "uniká".
|
Lída+2 |
|
(27.1.2015 11:39:05) syn to má léta taky, prostě vyplňovačky, co najdu na netu....když přestane vyplňovat, zhorší se mu známky.......
Na psaní, konečně jsme našli propisku s kterou píše líp.
Za ty roky taky ze spousty věcí vyrostl, nebo jak to napsat, spíš se s tím sžil.
|
Miri30 |
|
(27.1.2015 11:47:31) Jak už tu někdo psal, základ je pero, které mu sedne. U nás třeba bylo důležité, aby to mohl rychle opravit, takže jsme skončili u Frixion. Jinak doplňovačky, ale pokud opravdu chci efektivně procvičit pravopis, pak mu předčítám ta slova, protože jsem zjistila, že někdy bojuje s tím, co má vlastně to vynechané slovo být a zbytečně se nad tím zasekne. Také cvičíme zpaměti, tj. já dávám slova, on mi je hláskuje (včetně i/y atd.)
|
Myšutka* |
|
(27.1.2015 12:13:50) Já právě váhám nad tím předčítáním, protože ve škole mají právě hodně doplňovačky a tam mu to taky nikdo nepřečte. Je fakt, že pokud mu to slovo řeknu, je to pro něj snadnější, ale to ve škole nikdo dělat nebude. Další věc je, že sama třeba vím, jak má to slovo být napsané, ale neumím mu vysvětlit proč, sama jsem na ZŠ bojovala a diktáty byly všechny za 5, zachraňovala to literatura. Časem se to srovnalo a kontrola pravopisu ve spojení s naší zlatou sekretářkou mi ostudu minimalizuje.
Stejně tak bojujeme s povinnou četbou, že zná řecké báje a pověsti líp, než maturant, je hezký, ale má všechno naposlouchané. A paní učitelka mi na otázku, jestli jde o to znát obsah, nebo to přečíst nedokázala odpovědět. Připustila, že pro něj je nereálné některé knihy přečíst v termínu, ale neuleví mu (navrhovala jsem, že by přečetl část a zbytek by si odposlouchal).
|
Miri30 |
|
(27.1.2015 16:34:31) Já Ti rozumím, takže spíš potřebujete trénovat to, co dělá ve škole. U nás je to tak, že je z ČJ nehodnocený, díky doporučení z PPP, takže já spíš stavím na tom, aby to ovládal. Že by někdy v životě potřeboval doplňovat i/y do doplňovačky, pochybuji. Spíš stavíme na diktátech a slohu. Snažím se, aby trénoval i psacím písmem a zároveň se učí všemi deseti na klávesnici, to je pro něj velká úleva. V kombinaci s kontrolou pravopisu ve Wordu si pak troufnu trvat na tom, aby text zpracoval bez chyby.
|
|
Myšutka* |
|
(27.1.2015 17:47:20) Vidíš, to mi nedošlo, že tím ulehčením mu fakt pomůžu. Zkusím to, je fakt, že někdy to tak děláme už teď.
|
|
|
ivaxx |
|
(27.1.2015 19:24:35) Se synem docházíme k výborné psycholožce a její závěr, pod který bych se podepsala: dítě dyslektik, ať si čte co chce, hlavně ať čte. To, jestli povinnou četbu odposlouchá nebo přečte, není až tak důležité - i poslech mu rozšíří slovní zásobu a "zkulturní jej". Protože je mluvené slovo většinou zkrácené, řešíme to tím, že mu občas něco předčítáme nahlas.
|
Myšutka* |
|
(27.1.2015 19:59:48) Potíž se v tom, že naše paní učitelka nepobírá, že někdo cituji: "ták inteligentní a s takovým rozhledem" může nezvládat pravopis a nezvládá číst... Je hodná, dodržuje doporučení z poradny, ale je vidět, že na kluka kouká jak na UFO.
|
ivaxx |
|
(27.1.2015 21:58:30) Myšutko - vyhledej si "děti s dvojí výjmečností" , příp. knihu Š. Portešové "Rozumově nadané děti s dyslexií". Nám moc pomohla, poté, co syn tuto diagnózu obdržel. Já, ani učitelka jsme nechápaly, např. proč má diktáty na 4 a čtvrtletní práce, které neobsahovaly nic jiného než doplňovačky za 1, proč chybuje v mat. úlohách, když si je sám přečetl (vyměnil Karla za Karlu atd.), zatímco, když mu je úloha přečtena, vyřeší ji zpaměti.... Bylo toho více a já se na něj i často zlobila. Vztekáme se stále, ale už je to položené v jiné rovině - vím, že to není tím, že by se flákal ve škole, nedával pozor atd.
|
|
|
|
|
|
|