Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 15:37:03) Hejného matika je super, názorná, a poože my dospělí máme jinou logiku a učení matematiky pokřivený, je lepší nechat to jen na škole, oni to naučit umí a dcka to od nich chápou, je potřeba je neplést naší matematikou, oni k ní dojdou taky, ale teď v začátku do toho nemluv a nech to na škole, nic víc nedělej a uvidíš, že to bude úplně v pohodě
|
Líza |
|
(2.4.2015 15:38:12) Souhlas s Yuki.
|
|
JaninaH |
|
(2.4.2015 16:34:10) Yuki, souhlas. Mně se tahle matematika moc líbí, moc. Vzpomínám si, jak dcera kdysi dělala přijímačky na 8G, to ještě nebyly Scia a v přijímačkách z matematiky byly úlohy jak z Hejného. Ale ona se ve škole nic takového neučila a já byla úplně zoufalá, jak ji na přijímačky připravovat, sama jsem byla zvyklá na takové úlohy jít s rovnicemi (což je jak jít s kanónem na vrabce), ty ale ona ještě neznala. Vymyslela jsem si svůj vlastní systém, ne že by to byl přímo Hejný, ale bylo to trošku podobné . Nebojuj s tím, uč se to s dcerou, vždyť je to i zábavné.´
|
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 17:07:31) Kdo "oni"? Naše děti Hejného mají, nemám s tím problém, ale jsem přesvědčená o tom, že by tenhle druh výuky měl učit učitel, kterému to sedne - ne učitel, který učil dvacet let jinak a do Hejného byl donucen. Docela nám to vyhovuje, jen jsme nepočítali s tím, že když do toho dětem nemáme fušovat, budou domů nosit úkoly. Já bych to děti ráda nechala dělat tak, že si to napíšou celé bez nás, ale děti někdy ani netuší, co se po nich chce - a je třeba do toho vstoupit a tam je občas zádrhel. Než na to přijdem Syn s tím má mnohem menší problémy, bude zřejmě matikář. Už když jsme mu plánovali odklad, ředitelka školy, která ho viděla u zápisu, nám to vymlouvala. Že prý dítě, co je nonstop "v jinym světě", které současně ale dobře počítá, je přesně dítě pro ně (je matikářka ). Takže syn nastoupil, ZŠ započal v nemocnici a průběžně ve škole nebo v nemocnici, kam chodí učitelka, pokračuje. Docela mu to jde a ani mu to ve škole nevadí. Říká, že je to asi stejně snesitelný, jako nemocnice
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 17:49:39) Lassie, já jsem úlohy pochopila v tomto případě tak, že je to příležitost pro učitele zjistit, co děcko neumí, prootže doma nemá od koho opsat
my jsem pořád zvyklí na to, že děcku je ptořeba s úlohou pomoct, aby nedostalo špatnou známku a aby se to naučilo, jenže tak to fungovat nemá, správně by úloha měla být neznámkovaná a učiteli by měla ukázat, kdo přijde domů a neví, co bylo ve škole, s kým má pak víc pracovat a kdo naopak zvládne i těžší věc, pokročit dál, prootže i sám zvládne všechno dobře
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:01:04) No to by tak správně mělo být.
|
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:03:07) No ale ještě k té pomoci rodičů - něco třeba jiný dospělý vysvětlí líp, než učitel. Takže já jsem sice byla vždy pro, aby si děti dělaly úkoly samostatně, ale když něco chtějí vysvětlit, tak jim to vysvětlím. A pak přijde to klasický "jo táááááááák".
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 18:09:02) nojo, ale vysvětlit můžeš něco, čemu rozumíš, ale když rodič sám neumí, nadělá víc škody než užitku, zvlášť když se snaží děcku vnutit svůj postup, který je jiný než postup učitelky ve škole
typicky jedna maminka na rodičáku u syna řešila, že neví, co s dcerou, protože ta neumí matiku. Babička ji často hlídá, tak jí to vysvětluje nějak, ona tomu tak nerozumí, tak jí to vysvětluje zase po svým a malá brečí, že paní učitelka to říká zase jinak
nebo moje maminka ve snaze pomoct mýmu nejmladšímu poznat hodiny mu do jeho myšlenkovýho pochodu vstoupila něčím, co ho absolutně zmátlo, já jsem ho totiž učila malinko jinak než babička, takže když on byl v půlce své úvahy, jí se zdálo, že dlouho mlčí prootže neví, tak mu začala napovídat a on byl absolutně zmatený, takže jsme babičku požádala, aby to nechala na mně a ona kupodivu poslechla a syn se naučil poznávat hodiny velice rychle, ale dvě metody najednou děcko nevstřebá
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:16:22) "nojo, ale vysvětlit můžeš něco, čemu rozumíš, ale když rodič sám neumí, nadělá víc škody než užitku, zvlášť když se snaží děcku vnutit svůj postup, který je jiný než postup učitelky ve škole"
S tím ale plně souhlasím. Já něco z Hejného vysvětlím, protože jsem denně se synem ve škole - většinou ne v hodině, ale někdy jo. Navíc syn tam nechodí na celý den a když mi učitelka to učivo dává, tak mi to říká, jak s tím naložit. Ale dcera je ve vyšším ročníku a tam třeba už nevim. Babička jí lámala a nutila sčítat pod sebe, což nebylo dobře, ale já tou dobou byla v Motole a byla jsem vůbec ráda, že se o děti někdo stará, než abych sondovala, co dělají za úkoly. Pak tedy přišla trochu krize, když jsme se vrátili, protože babička brala svou námahu za neoceněnou, zvlášť, když jsem k tomu dostávala denně sprchu typu "měly by víc číst, míň koukat na televizi, víc počítat a denně psát diktáty". Ona je tchyně zlatá, ale bývalá učitelka a v tomhle neviděla, že my se hlavně potřebujeme dát do kupy jako rodina, tak jsme třeba všichni naskákali do postele a koukali spolu na pohádky. No ale to už zabíhám.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 18:28:48) nojo, babičky, ty většinou napáchají dost škod právě tím, že ony to dělávaly jinak a halvně správně :))
ale chyba je hlavně v tom, že naše školství neučí děcko pracovat s chybou, chybu považuje za něco, co do vzdělávacího procesu nepatří, ale přece se vždycky říkalo, že chybama se člověk učí, jenže ve škole chyba nemá místo, a proto se děcko bojí mít chybu, proto nechceme, aby mělo úlohu s chybama, proto se domácí úlohy známkují a dál se s tím nepracuje, proto se známkují prvňáci přísně, protože chyba je něco, co do sešitu nepatří
toto myšlení až se změní, pak bude naše školství v pořádku, zatím není, ale třeba právě ten Hejný se snaží prosadit, že chyba je součástí vzdělávání a proto se mi líbí, je názorný a přitom netrestá chybu, naopak ji využívá k dalšímu postupu
|
|
|
|
X__X |
|
(2.4.2015 18:22:33) Lassiesevrací, u nás ve škole se učitelé tváří, že "matiku od Hejného" zas až tak moc jako dětem nevysvětlují, že děti spíš jenom navádí, aby si na princip přišly samy a že konečně jedna úloha může být klidně řešitelná i více způsoby, mít více výsledků a přesto mohou být všechny správné
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:27:05) Jsou tam úlohy, na které dítě samo přijít nemůže, pokud už podobný příklad ve škole nedělaly. Zvlášť, když ještě v tu dobu ještě neumí číst, takže ani zadání mu nic neřekne. Nejsou tam jen úkoly, kde máš přijít na číslo, které k ostatním nějak "padne". Nevim, jestli se mi nějaký konkrétní příklad povede najít na netu, ale narazila jsem už na takové.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 18:29:38) u dlouhodobě nemocných dětí je to asi problém, ale těch je minimum, a i s tím se dá něco udělat, ne?
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:33:53) Teď nevím, o čem píšeš.... Já píšu o tom, že ne na všechno dítě přijde. Nakonec i dospělí si nejdřív to zadání přečtou a pak nad tím přemýšlej. Možná jsou už "pokřivení" starou výukou, ale ten postup je stejný u jakékoliv metody. Někdy mi i volají kámošky, co mají děti ve stejných třídách, jako jsou naše děti a ptají se - nejde o to, že rodiče nevědí, ale že nevědí ty děti. A často se to stává u konkrétních úkolů, že prostě jindy není problém, ale pak se objeví nějaká novinka a je vidět, že ty děti to ještě neviděly (nedělaly). Máš u sebe tu matematiku?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 18:38:34) když dítě neví, tak neudělá, nebo zkusí a udělá s nejistým výsledkem, to přece nevadí, nebo jo? vysvětlení "nepřišel jsem na to" nebo "zkusil jsem to takto, ale nevím..." je přece dostatečný, pokud je ve třídě polovina. nebo i kdyby jen pětina dětí ,který neví, tak musí učitel vysvětlit znovu a třeba jinak, ale co zjistí, když děckaám rodiče obvolají osatní a s úlohou pomžou? učitel vysvětlí zase další věc stejně, děcka zase nepochopí, rodiče budou nadávat, učitel bude žít s pocitem, že je všechno v pořádku - to k ničemu není, to je snad lepší vzít děníček a učitelce napsat, že děcko neví, aby věděla, že se sanžilo, nezapomnělo na úlohu, ale potřebuje třeba od učitele vrátit vysvětlování o krok zpátky a navázat, jinak to k ničemu není
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:41:52) Ty mi nerozumíš - tam jsou úkoly, na které dítě nepřijde, protože jsou úplně z jiného soudku, než všechny ostatní - třeba ty mřížky. Kde má dítě vybarvovat podle výsledku a dohromady to pak dá nějaký obrazec. Oni vůbec nevěděly, že mají ty čtverečky vybarvovat, natož aby věděly jak nebo že z toho něco vyleze.
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:44:15) Protože se to dalo vyčíst jen ze zadání a ty děti nečetly - jen jim učitelka označila cvičení, které mají udělat. A nikde předtím nebyl v učebnici žádný takový příklad. To, že to rodiče vysvětlí, je stejné, jako když to pak vysvětlí učitelka - prostě říct jim, co se po nich chce, není to samé, jako jim to počítat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 18:56:03) a že jim to vysvětlí rodiče a ne učitelka není stejný, ona má vědět, jestli vysvětluje srozumitelně a komu to má vysvětlit jinak, koho si pohlídat, jestli pochopil, takto na to přijde taky, ale mnohem později a zbytečně se děcko třeba nebude chytat a nebo mu to možná rodiče vysvětlí jinak, než učitelka a ono pak nebude schopný navázat další látku, nedělala bych to
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:59:43) "nebo mu to možná rodiče vysvětlí jinak" To jsem psala teď, nešlo o vysvětlení látky. Pouze o přečtení zadání, nebo vysvětlení, co se po dítěti chce.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 19:03:00) no ale aby se přečetlo zadání, to je něco jinýho, to se přece rodiče nemusí obvolávat, přečíst zadání nemá souvislost s žádnou metodou, klasika nebo Hejný
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 19:10:22) "no ale aby se přečetlo zadání, to je něco jinýho, to se přece rodiče nemusí obvolávat, přečíst zadání nemá souvislost s žádnou metodou, klasika nebo Hejný"
To je pravda, proti tomu neoponuji. Byla řeč o Hejném a pomoci rodičů, tak píšu, že někdy prostě dítěti pomůžu. Když se v nějaké látce delší dobu neorientuje, tak s učitelkou promluvím, ale neorientovat se v látce je něco jiného, než nepochopit konkrétní zadání. Mně se taky občas stává, že někoho nechápu - tak mi to ten člověk poví jinak, nenechá mě v tom vymáchat, že je pro mé dobro, abych si na to přišla sama.
|
Dobra1 |
|
(2.4.2015 19:29:28) Ano, prelozit zadani je to jedine, kde by do toho mel rodic vstupovat. Tam to takz delam.
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 19:02:32) "a že jim to vysvětlí rodiče a ne učitelka není stejný, ona má vědět, jestli vysvětluje srozumitelně a komu to má vysvětlit jinak, koho si pohlídat, jestli pochopil, takto na to přijde taky, ale mnohem později a zbytečně se děcko třeba nebude chytat a nebo mu to možná rodiče vysvětlí jinak, než učitelka a ono pak nebude schopný navázat další látku, nedělala bych to"
Jinak, Yuki, takhle to přeci ve školství nefunguje. Naše učitelka má 24 prvňáků, z toho 4 jsou rváči, a několik dalších, co ani nevydrží sedět pět minut na židli. Bylo by to fajn, to jo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 19:04:02) nefunguje to, prootže my jako rodiče netlačíme na to, aby bylo ve třídách míň dětí, suplujeme za učitele a ředitelé pak můžou dát třídy po 30 dětech, ale jinak - tak by to fungovat mělo a dokud to tak fungovat nebude, je to špatně
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 19:04:54) děcku doma vysvětlíš a ona pak pokračuje jinak a to děcko v tom má stejný zmatek, jako když ta moje maminka učila hodiny jinak než já
|
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 19:06:49) To je ale zase popis toho, co by mělo být jinak - ale není to jinak a za daných okolností prostě člověk dělá to, co umí.
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(2.4.2015 18:54:21) ale to je chyba učitelky, že po nich chce něco, co jim před tím sama nevysvětlila, a nebo možná chtěla, by si děti něco přečetly a přišly na to samy, aby zjistila, jak moc jsou schopní něco zvládnout samy, jenže rodiče jí to zhatili, nebylo by lepší, kdyby děcka přišly s tím, že nemají úlohu, že na to nepřišli a ona by zjišťovala proč na to nepřišlo tolik dětí? to přece není o tom, že jste jim to měli vysvětlit, úloha má být zpětná vazba pro učitele, někdy se stane, že zadá blbě úlohu, třba se i splete, to se může stát
|
Lassiesevrací |
|
(2.4.2015 18:58:17) Nikdo jí nic nezhatil, děti neuměly číst, tak bylo třeba jim říct, co se po nich chce. To je něco jiného, než říct učitelce, že tomu dítě nerozumí a neví si s tím rady - jakmile se jim to zadání řeklo, pracovaly samostatně. Nebylo třeba učitelce psát, aby látku musela vysvětlovat.
|
|
|
|
|
|
|
Dobra1 |
|
(2.4.2015 22:30:02) Tak já narazila v tomhle směru na jediné, hady s dvěma neznámými, a poradila, ať to zkusí metodou pokus - omyl. Ke konci první třídy byla schopná udělat sama užší výběr logickou úvahou. Pro mě bylo důležité pochopit to, že ne všechny úlohy mají řešení. Ale protože já jsem v tomhle směru ta učitelka, mám příručku a ta to vysvětlí
|
|
radka | •
|
(3.4.2015 8:46:44) nejen že mu zadání nic neřekne, ono to zadání tam kolikrát ani není
|
|
|
|
|
|
|
|