| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Matematika Hejného

 Celkem 80 názorů.
 simiki+koťátko 03/07 


Téma: Matematika Hejného 

(2.4.2015 13:36:14)
Už se to tu určitě řešilo, a tuším i podle odkazů na netu, že to má celkem dobré ohlasy, ale já stále nedokážu přijít na chuť této matice, nedává mi smysl, nehledě o těch políčkách, co se sečítají směrem dolů (tudíž nejvrchnější políčka se sčítají dvakrát, nespatřuji v tom logiku...), nemluvě o pro mě nelogickém krokování dozadu dopředu, jakmile chce dcerka něco spočítat, musí doma krokovat, nebo si udělat "osu" na počítání... Přitom si myslím, že počítání už do 18 se dá krásně zvládnout i pod sebou, prostě mi chybí ta klasická metoda a nedokážu si vzpomenout, jak jsme to měli mi jako prvňáčci, když jsem byla malá, tedy kolik jsme v tuto dobu už uměli... Jsem jediná, komu to nesedne? Jak tomu přijít na chuť, když v tom nevidím logiku, protože se tomu asi nevyhneme?
 Miri30 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 13:49:44)
Těžko radit. Když v tom nespatřuješ logiku, tak tomu asi těžko přijdeš na chuť.

Mně naopak většina příkladů v této učebnici logická přijde. Sem tam mi něco přijde trochu překombinované, ale to je dost v menšině. Když nechápe ani kluk, tak pak vysvětluji jiným způsobem. A jak to sedne dcerce?
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:02:12)
Neodkážu posoudit, někdy se mi zdá, že dobře, a jakmile dělá domácí úkol, má tak 2-3 špatně ze 6. Někdy mi povolí nervy a začnu křičet, to je pravda, že fakt nevím, za co má jedničky, protože to na to neodpovídá, tedy ne že nejsem šťastná za jedničky :) ale když jsem minule řešila s ní slovní úlohu o vlaštovkách (na střeše seděli vlaštovky, 8 z nich ulítlo, sedm tam zůstalo, kolik jich původně bylo) a malá suverénně napsala 0, po té, kdy mi zalezly oči zpět do důlků tak napsala 7, a to už jsem nedávala. Chybí mi klasické počítání, množiny a tak... už ji učím od té doby s vlaštovkami po mém, protože toto fakt mi nedává logiku, ale zřejmě jsem asi jediná, protože všude je na to tak dobrý ohlas... asi někde něco jen přehlížím....
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:05:29)
seděli = seděly
 Monika 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:15:18)
To je sranda, jak je ti smutno po množinách, na které nadávali zase naši rodiče, jako teď někteří na Hejného? (prostě "takové blbé novinky, to za nás nebylo:-)) Pokud tvoje dcera nepřijde na to, jak vypočítat tu úlohu o vlaštovkách, tak to nebude nedostatkem "normálního" počítání, ale bohužel asi právě problémy s logikou (po mamince? - nic ve zlém). Syn tedy má také Hejného matematiku, ale kromě "vyplňování" těch jeho cvičebnic (jeho moc baví) také ve škole "normálně počítají" - klasické sloupečky sčítání a odečítání do samostatného sešitu.
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 11:13:33)
Nevím, jestli to je s logikou (jsem členka Mensy, tak nevím ~;) ) , kterou v tom nespatřuji, nebo spíš překombinováváním věcí (jj, ten výsledek nula je pro mě nepochopitelný ~:-D
 Dana 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 19:30:59)
Mám zkušenost, že na matematiku podle Hejného nadává hodně rodičů a některé děti jsou z toho úplně zoufalé. Počáteční nadšení z " nové výuky matematiky" již i u některých odborníků vyprchalo. Připadá mi, že to časem s touto metodou výuky dopadne jako s výukou pomocí množin za nás.
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 20:15:14)
postoj rodiče ovlivní hodně a pokud učitelka neumí správně učit Hejného, tak to dělat dobře prostě nemůže, když to zkombinuješ, vyjde z toho paskvil, který kazí pověst metodě, která rozhodně není špatná
 Ráchel, 3 děti 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:29:43)
začnu křičet, to je pravda, že fakt nevím, za co má jedničky, protože to na to neodpovídá

no, to by sis teda měla odpustit, moc jí tím nepomůžeš, teď nemyslím jen s tím konkrétním dom. úkolem, ale celkově co se vztahu k učení týče

jinak u této matematiky se předpokládá, že to doma rodiče s dětmi dělat nemají - a pokud ti to nesedí, no tak to už vůbec ne
 Liliana 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 2:40:57)
Simiki fakt nechci rýpat, ale co ti se ti proboha nezdá logického na úloze o vlaštovkách?
totiž právě TOHLE je matematika, tedy porozumět logice počtů a spatřit ji v příkladech, ať už jakýchkoliv - ať jsou to číslice, čtverečky, množiny nebo vlaštovky.

a ne nadrilovat si způsob počítání ať už "klasiky" nebo neklasicky

souhlasím s Monikou, pokud dcera nechápe úkol o vlaštovkách, tak jí prostě matika asi "nespíná" (a právě proto tím spíš potřebuje tyto úkoly aby se je naučila řešit). Ale taky mohla být jen unavená, demotivovaná či tak něco, zvlášť pokud na ni u toho nervózně řveš.

O to v matice jde, chápat ten princip, a je jedno jaká metoda, princip je vždy stejný, protože "matematika" je jen jedna.
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 11:14:55)
Lili, nepsala jsem právě nic o nelogice o vlaštovkách, jen že počítání, které mají ve škole, nijak vlastně nepřispívá k tomu, aby vyřešila právě tak banální úkol o vlaštovkách...
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:04:58)
Třeba ty chlívky, tedy ty políčka, tři vedle sebe, pak dvě pod nimi, pak jedno dole. Logicky podle mě to je jako mističky, které prostě třeba mají kuličky, a je úkolem zjistit, kolik je kuliček postupným sčítáním. Padle Hejného ne. Princip:

A B C
D E
F

kdy logicky F je pro mě součet A plus B plus C
ne podle Hejného. F je z pro mě nelogického důvodu součet A plus B plus B plus C
a tady pak přestalo mé chápání chápat, a dál to nechávám plně na dcerce, protože jsem tomu přestala rozumět... kde dělám chybu?
 HelenaPa 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:08:44)
Musíš sečíst A+B a napsat do D. Pak sečteš B+C a zapíšeš do E. Pak sečteš D+E a zapíšeš do F. To jsme dělávali i postaru, to není nic nového.
 sarmi 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:14:24)
pocitame podobne priklady, jako pyramidy, takze zakladna je siroka, vysledek je na spici.
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:14:28)
jj princip jsem pochopila, ale nepochopila jsem, proč se sečítá B dvakrát. Brala jsem to jako postupné sečítání většího množství čísel, tedy sčítání po troškách, proto mi nedává smysl počítat B dvakrát...
 sarmi 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:19:28)
asi v tom hledas neco, co tam neni. vedle sebe muze byt klidne x policek, jde o to, ze se scitaji proste dva sousede. jde jen o procviceni scitani vetsich a vetsich cisel.
 HelenaPa 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:22:11)
Sarmi - přesně tak, je to jen spousta příkladů v jednom cvičení.
"Naše" paní učitelka říká, že se při přechodu na Hejného metodu obávala, že děcka budou míň počítat. Opak je pravdou. Prý toho celkově v hodinách napočítají mnohem víc.
 N. 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:30:39)
Jak pisi ostatni neni to postupne scitani prvniho radku, ale vzdy se sectou dve sousedni pole a vysledek se napise pod ne.
 Miri30 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 15:17:02)
Tak v tom tu logiku prostě nehledej, ber to, jak to je. Co se s tím má dělat chápeš, tak o co jde?
Upřímně - jestli Tě dráždí pyramidy, tak mi věř, že další roky bude hůř ~;)
Neboj, dcerka se naučí počítat dobře a pro sebe to ber jako luštění křížovek.~;((~;((~;((
 Delete 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 22:21:58)
simiki,

tyhle "hrozny" se ve variantě "pyramida", tedy nejvíc políček dole a sčítá se nahoru, jsou typem logické úlohy, žádné spadávání kuliček, ale platí pravidlo a na základě dodržení toho pravidla úlohu řešíš.

Používá se nejen v Hejného matematice, má je i Nová škola (činnostní učení), i SPN....
 Delete 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 23:10:03)
Šuplíku,

vidíš, já jim sem tam podšoupnu hrozen, sem tam mají pyramidu, teď už jsou schopni i zpětně domýšlet základny, když mají částečně vyřešené vyšší stupně....

Rozdílu v tom, že jedno by jim šlo lépe a druhé hůře, jsem si nevšimla.

Ale mám jich 25, že jo, tyhle výzkumy se dělají na větším vzorku ~;).
 Jirka 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 1:25:05)
No ale to ti musí připadat nelogický i Pascalův trojúhelník, ne? Ten se počítá podobně.

To, co předvádíš, je vyloženě antimatematické myšlení. Musíš si uvědomit, že v matematice není nic "jako mističky s kuličkami" a nic není pravda "logicky". Matematické struktury žádný vlastní smysl, jehož prizmatem by se o nich dalo uvažovat, nemají, a když nějaké "logické" tvrzení není v souladu s definicemi a axiomy, tak je prostě neplatné, byť by to bylo sebeabsurdnější. Prostě je blbost jen se pokusit nad tím takhle uvažovat, vede to jen na scestí. V tomhle je matematika jiná než, dejme tomu, studium literatury, kde znalost autorova života může změnit naše pochopení jeho díla až radikálně. Okolnosti (nejen) matematikova života jsou ve vztahu k jeho teoriím naprosto irelevatntní.

Jinak, pokud tě zajímá, jestli je tahle hříčka něčím, zajímavá, zkus tohle: Udělej si tu pyramidu úplnou (nevynechej žádný políčko), do základny (nejdelšího řádku) vepiš mocniny dvojky (1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024...). Jaká čísla budou první v každém řádku?
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 11:19:17)
"Okolnosti (nejen) matematikova života jsou ve vztahu k jeho teoriím naprosto irelevatntní." ~:-D~R^
 Lída+2 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 5:52:11)
.....promiň,ale podobné sčítání a na přeskáčku vyplněné obrazce najdeš každý týden několikrát v novinách, jako křížovky, doplňovačky...jak pro děti tak dospělé.....

....mě osobně to přijde lepší než co jsme měli my.....víc různých druhů příkladů, logických hádek a podobně.....mnohem méně suché matiky(komínky příkladů)....


 kreditka 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 13:52:45)
Nqaše prvňačka teď počítá do 20, sem tam jim učitelka mimo známkování zkusí dát příklad i nad 20. Používají klasickou metodu...
 HelenaPa 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:06:51)
Já jsem byla dost otrávená a proti tomu, aby to u syna ve škole zaváděli. Zavedli jim to od 3. třídy, takže první dva roky měl klasiku. Ale neměl s ní nejmenší problém. V listopadu byla otevřená hodina i pro rodiče. A musím říct, že jsem byla překvapená příjemně a až na jedinou výtku jsem všechny ostatní vzala zpátky. Děti v hodině pěkně pracovaly, spolupracovaly, vymýšlely různé postupy. A některé typy úloh řešily rychleji a "praktičtěji" než já, stará struktura.
 N. 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:29:12)
Pokud tomu nerozumis, tak dcerce neplet hlavu.
Nech si od ni vysvetlit, jak to delaji ve skole, pokud dcerka opravdu nevi, popros ucitelku.
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:41:52)
Pravda, nerozumím tomuto způsobu, a už říkávám dcerce, ať si matiku dělá sama, že už klasických příkladů nebo to, co pochopím, ji opravím, u ostatních karet, kde tápu, tak prostě jen doufám, že to má správně.

Jsem dopadla, nechápu ani učivo matiky pro prvňáčky ~t~
 Jája s čápátkem 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:42:35)
Proč ji opravuješ?
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:49:07)
Protože nevidím důvod ji neopravit, pokud udělá chybu...
 N. 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 16:10:46)
Kdyz vidis, ze tam ma chybu, vyzvi ji, at chybu zkusi sama najit a opravit. To ji da vic, nez kdyz to za ni opravis ty.
A opravdu, nech ji, at ti vysvetli, jak to delaji ve skole. Dcerka si pri tom zopakuje, co delali, a lepe si to pak osvoji.
Ale svuj zpusob pocitani ji nentu, nejlepe ani neukazuj. Zkazis ji tim radost z objevovani matematiky.
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 11:20:20)
N., tak to dělám, myslela jsem tím "opravit ji" ne jako jééé tam má být 8 místo 4, ale přesně, jak ty píšeš, přeci nebudu dělat úkoly za ní....
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 11:21:09)
jak ji říkám, její škola, její vědomosti, její povinnosti, její pořádek, její úkoly.
 Jája s čápátkem 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 17:02:40)
Rad tu máš dost. Jen je škoda ničit dítěti radost z objevování. Když na Tvůj neradostný pohled změní výsledek z osmičky na sedmičku, podívala bych se sama na sebe, co to asi znamená...
 ivaxx 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:33:41)
Simiki - zkuste si vyžádat ukázkovou hodinu pro rodiče. Hejného matematika je skvělá, ale musí se umět učit. Naše děti ji neměly, dost jsem toho litovala a tak jsme ji dělali alespoň občas doma místo klasického opakování. Musela jsem si ale před tím hodně promyslet a i si načíst, jak příklady dětem vysvětlit. Líbila se jim.

Kamarádů holčička ji měla ve škole a byli z toho zoufalí - dítě chybovalo, nechápalo. Problém byl s paní učitelkou - ona si příklady s dětmi "nehrála", ale prostě jim říkala naučené postupy a ony je musely doslova kopírovat. Naprosto tam vymizel prvek, kdy de-fakto děti samy objevují zákonitosti matematiky. Po několika měsících přešla třída na klasickou učebnici a bylo po problémech. S tou učitelka pracovala výborně.
 Markéta, kluci 13 a 6 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:36:18)
A proč tomu máš přijít na chuť, učí se to dcera, ne? Pokud se ve škole učí nějakou metodou, přijde mi kontraproduktivní, abys ji to učila nějakou jinou, umět to má ze školy.
 Jája s čápátkem 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:41:42)
Jsou i otevřené kurzy Hejného matematiky pro rodiče http://www.h-mat.cz/pro-rodice#kurz

Ale obecné doporučení zní, aby rodiče nezasahovali dětem do učení/dělání úkolů. Hejného matematikou se děti učí především myslet. Zapomeň na to, co jste se učili vy. Tohle je metoda mnohem efektivnější. Ikdyž se na začátku může zdát pomalejší...

A tady video s panem profesorem http://video.aktualne.cz/dvtv/dobry-ucitel-matematiky-ji-nemusi-umet-rika-pedagog-hejny/r~4cc918f4a89911e4a10c0025900fea04/

Tím, jak u ni sedíš a děsíš se, když udělá chybu, ji neučíš nic dobrého... Lepší by bylo nechat ji dělat úkoly samotnou, předat jí odpovědnost. Vždyť o nic nejde...
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 11:22:32)
Já opravdu u ní nesedím, vidím úkoly, až mi je donese, kolikrát ani nevím, co mají za úkol, nechávám toto vše na ni. Nemám čas u ní sedět s úkoly, to bych nedělala nic jiného doma...
 Kaja222 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 14:42:16)
krokovani je genialni.

Diky krokovani nemaji deti problem prijmout zaporna cisla a naucit se s nima pracovat - scitat, odcitat a dokonce nasobit i delit.

Kdybys videla sedmaky, jak se zapornyma cislama bojujou, jak nechapou scitani zapornych cisel, jak nechapou roznasobovani zavorek zapornym cislem....pak bys silu teto metody pochopila.

Tyhle problemy deti, ktere prosly krokovanim nemaji.



 Babsi+2 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 16:53:23)
Já krokovala i "před Hejným". Uklízečky sice trošku nadávaly, když jsem čmárala na zem, ale co. Extra chytré děti veděly jak na celá čísla už od druhé-třetí třídy, ty průměrné tak od pětky, lehce natvrdlým to došlo v sedmičce a ti nenadaní/líní to nepojmou ani ve čtvrťáku na střední. Stejně tak zlomky.
A jsem ráda, že jsou lidi, co se nebojí vystoupit proti některým prvkům tolik opěvované HMat...byť bude asi brzy drsně setřena.
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 15:37:03)
Hejného matika je super, názorná, a poože my dospělí máme jinou logiku a učení matematiky pokřivený, je lepší nechat to jen na škole, oni to naučit umí a dcka to od nich chápou, je potřeba je neplést naší matematikou, oni k ní dojdou taky, ale teď v začátku do toho nemluv a nech to na škole, nic víc nedělej a uvidíš, že to bude úplně v pohodě
 Líza 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 15:38:12)
Souhlas s Yuki.
 JaninaH 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 16:34:10)
Yuki, souhlas. Mně se tahle matematika moc líbí, moc.
Vzpomínám si, jak dcera kdysi dělala přijímačky na 8G, to ještě nebyly Scia a v přijímačkách z matematiky byly úlohy jak z Hejného. Ale ona se ve škole nic takového neučila a já byla úplně zoufalá, jak ji na přijímačky připravovat, sama jsem byla zvyklá na takové úlohy jít s rovnicemi (což je jak jít s kanónem na vrabce), ty ale ona ještě neznala. Vymyslela jsem si svůj vlastní systém, ne že by to byl přímo Hejný, ale bylo to trošku podobné ~:-D.
Nebojuj s tím, uč se to s dcerou, vždyť je to i zábavné.´~:-D
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 17:07:31)
Kdo "oni"? Naše děti Hejného mají, nemám s tím problém, ale jsem přesvědčená o tom, že by tenhle druh výuky měl učit učitel, kterému to sedne - ne učitel, který učil dvacet let jinak a do Hejného byl donucen.
Docela nám to vyhovuje, jen jsme nepočítali s tím, že když do toho dětem nemáme fušovat, budou domů nosit úkoly. Já bych to děti ráda nechala dělat tak, že si to napíšou celé bez nás, ale děti někdy ani netuší, co se po nich chce - a je třeba do toho vstoupit a tam je občas zádrhel. Než na to přijdem ~:-D
Syn s tím má mnohem menší problémy, bude zřejmě matikář. Už když jsme mu plánovali odklad, ředitelka školy, která ho viděla u zápisu, nám to vymlouvala. Že prý dítě, co je nonstop "v jinym světě", které současně ale dobře počítá, je přesně dítě pro ně (je matikářka :-)). Takže syn nastoupil, ZŠ započal v nemocnici a průběžně ve škole nebo v nemocnici, kam chodí učitelka, pokračuje. Docela mu to jde a ani mu to ve škole nevadí. Říká, že je to asi stejně snesitelný, jako nemocnice ~t~
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 17:49:39)
Lassie, já jsem úlohy pochopila v tomto případě tak, že je to příležitost pro učitele zjistit, co děcko neumí, prootže doma nemá od koho opsat

my jsem pořád zvyklí na to, že děcku je ptořeba s úlohou pomoct, aby nedostalo špatnou známku a aby se to naučilo, jenže tak to fungovat nemá, správně by úloha měla být neznámkovaná a učiteli by měla ukázat, kdo přijde domů a neví, co bylo ve škole, s kým má pak víc pracovat a kdo naopak zvládne i těžší věc, pokročit dál, prootže i sám zvládne všechno dobře
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:01:04)
No to by tak správně mělo být.
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:03:07)
No ale ještě k té pomoci rodičů - něco třeba jiný dospělý vysvětlí líp, než učitel. Takže já jsem sice byla vždy pro, aby si děti dělaly úkoly samostatně, ale když něco chtějí vysvětlit, tak jim to vysvětlím. A pak přijde to klasický "jo táááááááák". ~:-D
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:09:02)
nojo, ale vysvětlit můžeš něco, čemu rozumíš, ale když rodič sám neumí, nadělá víc škody než užitku, zvlášť když se snaží děcku vnutit svůj postup, který je jiný než postup učitelky ve škole

typicky jedna maminka na rodičáku u syna řešila, že neví, co s dcerou, protože ta neumí matiku. Babička ji často hlídá, tak jí to vysvětluje nějak, ona tomu tak nerozumí, tak jí to vysvětluje zase po svým a malá brečí, že paní učitelka to říká zase jinak

nebo moje maminka ve snaze pomoct mýmu nejmladšímu poznat hodiny mu do jeho myšlenkovýho pochodu vstoupila něčím, co ho absolutně zmátlo, já jsem ho totiž učila malinko jinak než babička, takže když on byl v půlce své úvahy, jí se zdálo, že dlouho mlčí prootže neví, tak mu začala napovídat a on byl absolutně zmatený, takže jsme babičku požádala, aby to nechala na mně a ona kupodivu poslechla a syn se naučil poznávat hodiny velice rychle, ale dvě metody najednou děcko nevstřebá
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:16:22)
"nojo, ale vysvětlit můžeš něco, čemu rozumíš, ale když rodič sám neumí, nadělá víc škody než užitku, zvlášť když se snaží děcku vnutit svůj postup, který je jiný než postup učitelky ve škole"

S tím ale plně souhlasím. Já něco z Hejného vysvětlím, protože jsem denně se synem ve škole - většinou ne v hodině, ale někdy jo. Navíc syn tam nechodí na celý den a když mi učitelka to učivo dává, tak mi to říká, jak s tím naložit. Ale dcera je ve vyšším ročníku a tam třeba už nevim. Babička jí lámala a nutila sčítat pod sebe, což nebylo dobře, ale já tou dobou byla v Motole a byla jsem vůbec ráda, že se o děti někdo stará, než abych sondovala, co dělají za úkoly. Pak tedy přišla trochu krize, když jsme se vrátili, protože babička brala svou námahu za neoceněnou, zvlášť, když jsem k tomu dostávala denně sprchu typu "měly by víc číst, míň koukat na televizi, víc počítat a denně psát diktáty". Ona je tchyně zlatá, ale bývalá učitelka a v tomhle neviděla, že my se hlavně potřebujeme dát do kupy jako rodina, tak jsme třeba všichni naskákali do postele a koukali spolu na pohádky. No ale to už zabíhám.
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:28:48)
nojo, babičky, ty většinou napáchají dost škod právě tím, že ony to dělávaly jinak a halvně správně :))

ale chyba je hlavně v tom, že naše školství neučí děcko pracovat s chybou, chybu považuje za něco, co do vzdělávacího procesu nepatří, ale přece se vždycky říkalo, že chybama se člověk učí, jenže ve škole chyba nemá místo, a proto se děcko bojí mít chybu, proto nechceme, aby mělo úlohu s chybama, proto se domácí úlohy známkují a dál se s tím nepracuje, proto se známkují prvňáci přísně, protože chyba je něco, co do sešitu nepatří

toto myšlení až se změní, pak bude naše školství v pořádku, zatím není, ale třeba právě ten Hejný se snaží prosadit, že chyba je součástí vzdělávání a proto se mi líbí, je názorný a přitom netrestá chybu, naopak ji využívá k dalšímu postupu
 X__X 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:22:33)
Lassiesevrací, u nás ve škole se učitelé tváří, že "matiku od Hejného" zas až tak moc jako dětem nevysvětlují, že děti spíš jenom navádí, aby si na princip přišly samy a že konečně jedna úloha může být klidně řešitelná i více způsoby, mít více výsledků a přesto mohou být všechny správné ~d~
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:27:05)
Jsou tam úlohy, na které dítě samo přijít nemůže, pokud už podobný příklad ve škole nedělaly. Zvlášť, když ještě v tu dobu ještě neumí číst, takže ani zadání mu nic neřekne. Nejsou tam jen úkoly, kde máš přijít na číslo, které k ostatním nějak "padne". Nevim, jestli se mi nějaký konkrétní příklad povede najít na netu, ale narazila jsem už na takové.
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:29:38)
u dlouhodobě nemocných dětí je to asi problém, ale těch je minimum, a i s tím se dá něco udělat, ne?
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:33:53)
Teď nevím, o čem píšeš.... Já píšu o tom, že ne na všechno dítě přijde. Nakonec i dospělí si nejdřív to zadání přečtou a pak nad tím přemýšlej. Možná jsou už "pokřivení" starou výukou, ale ten postup je stejný u jakékoliv metody. Někdy mi i volají kámošky, co mají děti ve stejných třídách, jako jsou naše děti a ptají se - nejde o to, že rodiče nevědí, ale že nevědí ty děti. A často se to stává u konkrétních úkolů, že prostě jindy není problém, ale pak se objeví nějaká novinka a je vidět, že ty děti to ještě neviděly (nedělaly). Máš u sebe tu matematiku?
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:38:34)
když dítě neví, tak neudělá, nebo zkusí a udělá s nejistým výsledkem, to přece nevadí, nebo jo?
vysvětlení "nepřišel jsem na to" nebo "zkusil jsem to takto, ale nevím..." je přece dostatečný, pokud je ve třídě polovina. nebo i kdyby jen pětina dětí ,který neví, tak musí učitel vysvětlit znovu a třeba jinak, ale co zjistí, když děckaám rodiče obvolají osatní a s úlohou pomžou? učitel vysvětlí zase další věc stejně, děcka zase nepochopí, rodiče budou nadávat, učitel bude žít s pocitem, že je všechno v pořádku - to k ničemu není, to je snad lepší vzít děníček a učitelce napsat, že děcko neví, aby věděla, že se sanžilo, nezapomnělo na úlohu, ale potřebuje třeba od učitele vrátit vysvětlování o krok zpátky a navázat, jinak to k ničemu není
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:41:52)
Ty mi nerozumíš - tam jsou úkoly, na které dítě nepřijde, protože jsou úplně z jiného soudku, než všechny ostatní - třeba ty mřížky. Kde má dítě vybarvovat podle výsledku a dohromady to pak dá nějaký obrazec. Oni vůbec nevěděly, že mají ty čtverečky vybarvovat, natož aby věděly jak nebo že z toho něco vyleze.
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:44:15)
Protože se to dalo vyčíst jen ze zadání a ty děti nečetly - jen jim učitelka označila cvičení, které mají udělat. A nikde předtím nebyl v učebnici žádný takový příklad.
To, že to rodiče vysvětlí, je stejné, jako když to pak vysvětlí učitelka - prostě říct jim, co se po nich chce, není to samé, jako jim to počítat.
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:56:03)
a že jim to vysvětlí rodiče a ne učitelka není stejný, ona má vědět, jestli vysvětluje srozumitelně a komu to má vysvětlit jinak, koho si pohlídat, jestli pochopil, takto na to přijde taky, ale mnohem později a zbytečně se děcko třeba nebude chytat a nebo mu to možná rodiče vysvětlí jinak, než učitelka a ono pak nebude schopný navázat další látku, nedělala bych to
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:59:43)
"nebo mu to možná rodiče vysvětlí jinak"
To jsem psala teď, nešlo o vysvětlení látky. Pouze o přečtení zadání, nebo vysvětlení, co se po dítěti chce.
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:03:00)
no ale aby se přečetlo zadání, to je něco jinýho, to se přece rodiče nemusí obvolávat, přečíst zadání nemá souvislost s žádnou metodou, klasika nebo Hejný
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:10:22)
"no ale aby se přečetlo zadání, to je něco jinýho, to se přece rodiče nemusí obvolávat, přečíst zadání nemá souvislost s žádnou metodou, klasika nebo Hejný"

To je pravda, proti tomu neoponuji. Byla řeč o Hejném a pomoci rodičů, tak píšu, že někdy prostě dítěti pomůžu. Když se v nějaké látce delší dobu neorientuje, tak s učitelkou promluvím, ale neorientovat se v látce je něco jiného, než nepochopit konkrétní zadání. Mně se taky občas stává, že někoho nechápu - tak mi to ten člověk poví jinak, nenechá mě v tom vymáchat, že je pro mé dobro, abych si na to přišla sama.
 Dobra1 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:29:28)
Ano, prelozit zadani je to jedine, kde by do toho mel rodic vstupovat. Tam to takz delam.
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:02:32)
"a že jim to vysvětlí rodiče a ne učitelka není stejný, ona má vědět, jestli vysvětluje srozumitelně a komu to má vysvětlit jinak, koho si pohlídat, jestli pochopil, takto na to přijde taky, ale mnohem později a zbytečně se děcko třeba nebude chytat a nebo mu to možná rodiče vysvětlí jinak, než učitelka a ono pak nebude schopný navázat další látku, nedělala bych to"

Jinak, Yuki, takhle to přeci ve školství nefunguje. Naše učitelka má 24 prvňáků, z toho 4 jsou rváči, a několik dalších, co ani nevydrží sedět pět minut na židli. Bylo by to fajn, to jo.
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:04:02)
nefunguje to, prootže my jako rodiče netlačíme na to, aby bylo ve třídách míň dětí, suplujeme za učitele a ředitelé pak můžou dát třídy po 30 dětech,
ale jinak - tak by to fungovat mělo a dokud to tak fungovat nebude, je to špatně
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:04:54)
děcku doma vysvětlíš a ona pak pokračuje jinak a to děcko v tom má stejný zmatek, jako když ta moje maminka učila hodiny jinak než já
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:06:49)
To je ale zase popis toho, co by mělo být jinak - ale není to jinak a za daných okolností prostě člověk dělá to, co umí.
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:54:21)
ale to je chyba učitelky, že po nich chce něco, co jim před tím sama nevysvětlila, a nebo možná chtěla, by si děti něco přečetly a přišly na to samy, aby zjistila, jak moc jsou schopní něco zvládnout samy, jenže rodiče jí to zhatili, nebylo by lepší, kdyby děcka přišly s tím, že nemají úlohu, že na to nepřišli a ona by zjišťovala proč na to nepřišlo tolik dětí? to přece není o tom, že jste jim to měli vysvětlit, úloha má být zpětná vazba pro učitele, někdy se stane, že zadá blbě úlohu, třba se i splete, to se může stát
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:58:17)
Nikdo jí nic nezhatil, děti neuměly číst, tak bylo třeba jim říct, co se po nich chce. To je něco jiného, než říct učitelce, že tomu dítě nerozumí a neví si s tím rady - jakmile se jim to zadání řeklo, pracovaly samostatně. Nebylo třeba učitelce psát, aby látku musela vysvětlovat.
 Dobra1 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 22:30:02)
Tak já narazila v tomhle směru na jediné, hady s dvěma neznámými, a poradila, ať to zkusí metodou pokus - omyl. Ke konci první třídy byla schopná udělat sama užší výběr logickou úvahou.
Pro mě bylo důležité pochopit to, že ne všechny úlohy mají řešení. Ale protože já jsem v tomhle směru ta učitelka, mám příručku a ta to vysvětlí~b~
 radka 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 8:46:44)
nejen že mu zadání nic neřekne, ono to zadání tam kolikrát ani není:-)
 Yuki 00,03,07 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 18:24:32)
mravenečníku, kdepak, děti matematicky nenadané Hejného zvládnou líp než klasiku, i když to tak na první pohled možná nevypadá, Hejný má matematiku názornou a logika se v tomto věku (začátek školy) rozvíjí neskutečným tempem a dá se to využít, když se ví jak na to, ale dá se taky ubít, když se to dělá blbě
 Ráchel, 3 děti 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:35:39)
tak tak. první dva roky měl syn klasiku a bylo to zoufalství, od třetí přešel na Hejného a jde mu to mnohem líp
 Dobra1 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:28:13)
To, co delas, je v teto metode velka chyba. Podstatou je, abz deti na pocitani prisly sami, pripadne v diskuzi se spoluzaky. Jde o to, ze na co takhle prijdou, tak si mnohem vic pamatuji [to je dokayano].Pokud ma spatne cokoliv, nevadi, ucelem domacich ukolu je krome procvicovani to, aby ucitel vedel, kde to dite nedava a je potreba se na to s nim podivat.
Nejlepsi, co bys mela delat, je nechat ji delat matiku samotnou a vubec se k ni nepriblizovat. Neco vic bych delal pouze v pripade, ze by to dcera dlouhodobe nedavala, coz by ale spis ukazovalo na nezvladnuti ze strany ucitele.
A jeste neco, vydz jsou na kazde strance ev. dvoustrance priklady lehke, stredni a tezke. Ukolem ucitele je mimo jine poznat, jake ma ve tride zaky a ukoly jim podle toho odstupnovat.
 arantxa 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 19:44:16)
Syn je prvnáček a taky má Hejného. On je nadšený a mě to teda nelogické zatím nepřipadá. Počítá do 20. Krokují jen ve škole. Během písemek můžou používat různé pomůcky,i přesto většinu příkladů spočítá zpaměti. Mě osobně se líbí hlavně příklady na prostorovou představivost např. plány budov.
 Lassiesevrací 


Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 20:21:32)
Plány budov jsou dobrý.
 Muška 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(2.4.2015 23:51:56)
Simiki, jsem ráda, že někdo sdílí můj názor...:). Naštěstí u nás ve škole se kombinují oba přístupy. Sice sem tam se ještě objeví Fraus, to je další chuťovka, kdy dcera většinou nechápe a já sedím nad úkolem kolikrát i hodinu:((. A to je dcera bystrá, chytrá, nadaná, přesto té matice Hajný a hlavně Fraus nemůžu přijít na chuť, přijde mi to zbytečně překombinované.
 N. 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 8:16:52)
Muška: Autor tech ucebnic je prof. Hejný a nakladatelství se jmenuje Fraus.
Nakladatelství Fraus má i jiné řady učebnic. Třeba Matematiku s čtyřlístkem.
Proto Hejný a Fraus nemusí znamenat tu stejnou učebnici.

Ale spojeni Hajný, zejména Fraus je nesmyslné, Hejného učebnice jsou jen Fraus, v jiném nakladatelství nevyšly.
 Muška 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 21:38:33)
Tím líp, takže přesněji - Hejný z nakladatelství Fraus, jen to vidím, že dcera nese úkol v tašce, tak vím, že nás čeká pěkné odpoledne nad jediným úkolem:)!A to jsme výběrová škola, děti prošly sítem 220/50 volných míst, a rodiče si po odpoledních volají, aby se poradili, jak na který úkol....:)
 N. 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(3.4.2015 21:58:39)
A ve ktere tride mas dite? Protze v prvni tride v Hejnem nic sloziteho neni, u nas ve tride to zvladaji vsichni(nebo aspon nam to ucitelka na rodicaku tvrdi). A to je obycejna nevyberova spadpva skola.
 Mirka, syn 4,5 roku 
  • 

Re: Matematika Hejného 

(3.5.2015 0:06:21)
Dobrý večer, existuje, prosím Vás, nějaký seznam škol, které vyučují matematiku podle Hejného? Jedná se mi o Prahu a případně Středočeský kraj. Nemůžu to nikde najít. Děkuji moc.Mirka

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.