Defuckto |
|
(4.12.2015 6:06:26) Dobrý den, zajímalo by mne, jak probíhal vývoj u vašich dysfatiků. Např. pokud má dítě, které ještě ve čtyřech letech nemluvilo, tak kdy začalo mluvit, jakou školku a školu jste navštěvovali, zda mělo dítě asistenta, v kolika letech do první třídy. Jak je na tom takové dítě např. v pubertě....Plus jestli znáte nějakého dospělého dysfatika, tak zda vše dohnal, nebo jsou už na něm nějaké trvalé známky....Máme v rodině čtyřletého chlapečka s dysfázií, nemluví, tak nás zajímá možný vývoj a zkušenosti ostatních. Děkuji moc.
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(4.12.2015 7:37:39) já mám doma dysfatika - jestli se tomu tak teda říká prostě nemluvil ještě skoro v pěti - slovní zásoba asi 40 slov včetně zvuků zvířat, rozumněl ale všechno, chodili jsme na logo a chodíme od 3 let, pasivní slovní zásoba ale velká nespolupracuje, má autistické rysy, čekáme na vyšetření logopedka nás strašně strašila, že každé slovo se bude muset mechanicky naučit... což byl fakt děs... nedokázal složit ani dvě slabiky.. nebo to trvalo neskutečně dlouho třeba 4-6 týdnů jedno slovo jako auto a to se to chtěl naučit sám.. slova která ho nezajímala.. tak se nechtěl učit vůbec
teď mu je 5,5 asi před 3mi měsíci mu naskočila ta slovní zásoba a používá slova o kterých jsme ani nevěděli, že je zná, bohužel výslovnost má naprosto příšernou, začínáme od základů jako je v, f, bě, pě, vě, nespolupracuje, je mu to úplně jedno, domluví se do školky chodí normální, do školy by měl jít v září, ale bude mít odklad.. je dost uzavřený a i sociálně je slabší je narozený nakonci června... hloupý rozhodně teda není, na vyšetření k psycholožce jedeme za 14 dní, aniž by o tom logopedka věděla, při minulé kontrole nám to doporučila taky, má pocit, že po dvouletech docházky k ní, by syn měl už spolupracovat lépe a né celou dobu sedět na klíně mě nebo manželovi zatím doma ze starších dětí mám nejstarší je asociální dysgrafik a dysortografik s vysokým iq - to jsme zjistili až loni v sekundě na víceletém gymnáziu, ikdyž znaky tam byly už od malinka prostřední má adhd a hraniční pas..
jinak nejmladší je dost svůj nevím, do jaké míry je do dysfázií, má dost vyhraněné zájmy, co ho nebaví, tak ho prostě nebaví a nejde mi moc ho přinutit k věcem, které jsou potřeba, sociálně je takový dost stydlivý, nemá rád hodně lidí,nové lidi.. to možná způsobilo trochu i to, že loni byl 10 měsíců doma protože byl nemocný.. a už si toho dost užil, takže je dost nedůvěřivý...
nedokáže přesně uposlechnout pokyny dospělých, například chodí na sport, kde si mají např. dát barevné dresy přes svoje... jeho představa si obléct něco cizího děsí, takže to odmítá udělat.. nebo dát si pruh látky za kalhoty... taky ne... kvůli tomu a té řeči, volíme odklad, nemáme tady specku, kdyby tady byla specka a mohli k němu přistupovat individuálně určitě by školu zvládl, ale v normální bychom to určitě nedali, je dost specifický. navíc bohužel s tím mluvením souvisí i hrubá motorika, takže má problémy s oblékáním, to se naučil až velice dlouho a trvá mu to dlouho, je zase velice ale šikovný na jemnou motoriku, hezky kreslí, pečlivě vymalovává a staví neuvěřitelné věci z lega, to je jeho nejoblíbenější zábava.
|
Kukurice29+3. |
|
(4.12.2015 8:00:32) A vidíš nějaký posun? Mám tříletáka. Nemluví jen sem tam něco, ale tak na úrovni mladšího rok a půl starého bráchy. Taky všemu rozumí. Měl krátkou uzdičku pod jazykem a neumí s ním příliš hýbat. CHodí na logo a od září by měl nastoupit do logo školky. Cvičím s ním, ale příjde mi, že nevidím žádnou změnu ani malinký pokrok. On je hodně divoky a když nechce, tak nespolupracuje absolutně v ničem. Někdy jsem z toho zoufalá. On je moc srdečný a jinak je šikovný, ale nevidím žádný pokrok. Máme doma dělat cvičení, aby se naučil s tím jazykem hýbat, ale on nechce a nedá se donutit.
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(4.12.2015 8:29:34) kukuřice, u nás paradoxně nejmladší syn, ten dysfatický měl oproti starším sourozencům rozhýbaný mluvidla nejlépe a má.. a je mu to k ničemu.. zasekl se na úrovni tak roku a půl s tím vydržel do těch skoro pěti.. a kousek.. těch 40 slov.. posun nula nula nic.. občas přidal jedno dvouslabikové slovo typu - auto, moni... nebo něco takového.... rozšířilo se to od těch 3-5 let tak na 50 slov a pak najednou před dvěma měsícema to udělalo skok.. a naskočila mu slovní zásoba kterou měl pasivní.. nicméně výslovnost děsná.. hrubá motorika pořád fakt pokulhává.. do 4,5 nebyl schopný si svléknout tričko.. prostě motoricky nebyl schopný si to svléct... jemnou motoriku má zase na výbornou po dvou dětech.. které oblékání zvládali +- ve dvou letech a mluvili normálně to byl šok (jako na logo jsem chodila z oběma.. ale mluvili oba) jinak on pusu nezavře.. ale ve chvíli, kdy se snažíme trénovat, opravovat, tak okamžitě se zasekne.. prostě naprosto nespolupracuje.. nedaří se mi na něj najít páku, on ale všeobecně je takovej svůj
takže ano, posun vidím.. ale nemyslím, že to je naší snahou, nebo snahou logopedky..
teď jsem byla čerstvě na logopedii tento týden, řešila jsem to s logopedkou, že syn nechce vůbec spolupracovat.. on tam teď s ním byl pákrát manžel.. a ten všechno odkejve, takže přesto, že jsme neměli naučené jedno písmenko, dala další úkoly..tak jsem jí to řekla, jak to je.. že prostě nechce, že jak začnu trénovat, opravovat, tak radši nemluví vůbec.. tak říkala, ať s ním jenom mluvíme (no to samozřejmě děláme, mluvíme pořád) ať ho teda neopravuju, ať jenom zopakuju správně větu (no to taky samozřejmě dělám)..
jinak ztkus si najít na netu - jdou stáhnout obrázky - dějová posloupnost nebo časová posloupnost, synovi se to teď u ní moc líbilo... třeba toto: https://www.pinterest.com/pin/481674122622354815/
děti to nejen skládají ale můžou to i popisovat, nebo ty jim a rozpovídají se u toho..
protože můj syn všechny snahy bojkotuje, ale toto ho zaujalo, tak to zkusíme..
jinak on furt staví lego a o tom i si hodně povídáme.. takže najít něco o čem je dítě ochotné povídat.. a prostě povídat.. no.. ale myslím, že to stejně všichni dělají... a pokud je dítko ochotné i trénovat (ty moje dvě předtím byly.. dcera původně ne, pak ale přišla na to, že jí to jde a že jí děti líp rozumí tak najednou z toho že dva měsíce nechtěla, tak hrozně chtěla) ale syn nejmladší prostě nechce...
|
Kukurice29+3. |
|
(4.12.2015 8:38:53) Syn mi říká ze všech slov, které má zopakovat jen poslední slabiku. Lego ho taky baví a povídáme si s ním tak. Mladší syn už začíná mluvit na stejné úrovní, jako prostřední, ale u toho prostředního nevidím žádný posun nikam. Když začnu říkat básničku nebo povídat, tak mlčí a nechce ani poslouchat a ani opakovat. Na odkaz se určitě podívám. Děkuji za tip. Někdy jsem z toho zoufalá. Přitom jsme hodně upovídaná rodina. Pořád si povídáme. Společně večeříme a u toho si povídáme, ale on říká na všechno jen auto nebo amion (kamion). Jinak nic nebo pár slov, které mu nejdou vůbec rozumět. Nechce odpovídat, když se ho někdo zeptá, jak se jmenuje, tak řekne auto. Neumí říct ani svoje jméno a ani nechce. Přitom je hrozně šikovný a i chytrý. Perfektně pracuje s čísly. Ale to mluvení je problém.
|
Czeperka |
|
(4.12.2015 8:42:41) Kukuřice, nezoufej, máme doma také tichého matematika ;-)
|
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(4.12.2015 8:45:45) kukuřice kolik mu je.. to je jak u nás... to stejné.. náš syn s nikým cizím nemluví.. a nemluvil.. jen ve školce, tam už je ale třetí rok amá stejné paní učitelky, které jsou spíš náhradní maminky navíc první rok ve třech letech tam byl se starší dcerkou, která mu dělala tlumočníka.. další rok nebyl.. protože celý rok byl nemocný a teď jede sám.. ale nastal ten zlom, že mu naskočila ta pasivní slovní zásoba, paní učitelky z toho byly v šoku, kolik toho umí říct... rozumět mu ale moc není na dotazy okolí ale neodpovídá logopedie probíhá tak, žez ně z apůl hodiny vymámí pár slov.. sedí mi naklíně a pořád se jakoby snaží schovat... je mu to prostě nepříjemné..
přitom jak píšeš, my jsme ukecaná rodina taky, pořád tady někdo mluví
neboj, ono se to poddá, já syna občas už přistihnu, že si něco i zpívá... ale je to teď čerstvě
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(4.12.2015 8:47:14) jo syn tvoří věty, ale vynechává předložky, spojky, částice, špatně skloňuje, časuje.. jsou to takové patvary
ale jako dělá už i vtipy... ä samozřejmě sprostá slovo.. to je dílo
|
|
Kukurice29+3. |
|
(4.12.2015 8:48:26) Syn má tři. Dostal doporučení do logopedické školky, tak jsem zvědavá. Od září by měl nastoupit. Za posledního půl roku nenastal vůbec žádný posun. žádné nové slovo ani písmeno.
|
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(4.12.2015 12:31:50) u nás to tak taky bylo, navíc logo školku tu nemáme ani v dosahu.. fakt se to zlomilo až v těch pěti, já už propadala panice
|
|
|
|
Persepolis |
|
(4.12.2015 9:51:22) "Slitovcovce" je krásný slovo
|
|
|
|
Kafe |
|
(4.12.2015 9:09:25) "zasekl se na úrovni tak roku a půl s tím vydržel do těch skoro pěti.. "
U nás to samé. V roce a půl došlo ke zlomu a najednou se vývoj řeči zastavil. Rozmluvil se až v 5 letech a nyní, 7 let, 1. třída, hrozně patlá. Ale lepší se to. Kupodivu se čtením i diktáty nemá žádné potíže. Dokáže už číst krátké věty a nosí jedničky. Má k tomu ADHD - zejména nízkou koncentraci. K tomu pomohla strattera - díky ní se zlepšila koncentrace a příjmová dysfázie zmizela. Teď už má jen expresivní, tedy přesněji patlá. Slovní zásobu má jinak přiměřenou věku.
|
Kafe |
|
(4.12.2015 9:12:00) Je v soukromé ZŠ, malý počet dětí ve třídě. Asistenta nemá. Není třeba. Předtím byl 2 roky v logo školce a rok v logo nuláku. V té první třídě má i angličtinu (celkem ok) a doma navíc ještě francouzštinu (tu umí pasivně).
|
|
Eržika. |
|
(4.12.2015 9:18:46) Syn se naučil číst ve druhé třídě, ve čtvrté četl bezpečně s porozuměním. Čtení je pro něho náročné, ale přečte, co potřebuje. Ve věkově smíšené třídě bez známkování nebyl problém s porovnáváním, IVP nemá, škola je z podstaty inkluzivní, není nutné stanovovat IVP. Na asistenta nárok nemá.
|
|
|
|
|