| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Zohledňování žáků s SPU

 Celkem 42 názorů.
 Majákova 


Téma: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:07:42)
Prosím všechny zdejší učitelky o vaše zkušenosti, jak konkrétně zohledňujete v klasifikaci specifické poruchy učení - především v českém jazyce nebo jazycích obecně.

Já v poslední době narážím na to, že z PPP přicházejí žáci pouze s konstatováním na papíře, že se u nich jedná o SPU nebo s nálepkou "zdravotní znevýhodnění". Dle zákona prý už nesmějí PPP specifikovat konkrétně poruchu. Takže všichni žáci mají v papírech jen okopírované úplně stejné pokyny pro práci s nimi - to už znám nazpaměť, kopírují to PPP všem (přizpůsobit se tempu, zvýšit názornost, zohlednit v klasifikaci aj.). Ano, chápu, zákon je zákon. Jenže já vůbec nevím, co mám vlastně zohlednit...nevím, o jakou poruchu se jedná...zda zohlednit čtení, nebo pravopis, nebo všechno v ČJ včetně literatury, slohu...nevím.

Další velké úskalí je zohlednění poruchy v klasifikaci. Jak to děláte vy? Hodnotíte veškerou práci žáka a potom zlepšíte výslednou známku za pololetí třeba o stupeň? Kolegyně třeba nezapočítává do klasifikace diktáty, což mi přijde podivné, když vlastně zase nevím, jakou poruchu dítě má. Mám rovněž kolegy, kteří SPU vůbec nezohledňují a "nějaký papír z poradny" je vůbec nezajímá. Jeden kolega se tak nyní dostal do problémů - dle rodičů SPU v klasifikaci nezohlednil, on tvrdí, že zohlednil, PPP se vyjádřila jen v obecném smyslu, že "by měl", nic konkrétního, vlastně jen doporučení (nevím, do jaké míry je pro pedagogy závazné, když je to v papírech nazváno jen jako "doporučení"). Podle mě je to vždy napadnutelné, těžko obhajitelné.

Musely jste někdy vy dokazovat, jakým způsobem dítě zohledňujete a jakou měrou?
 Majákova 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:24:13)
Buchli, v dřívějších letech byla vždy v papírech konkrétně uvedena SPU, např. dyslexie. V posledních cca 2-3 letech nosí moji žáci v papírech z PPP jen obecné konstatování "tělesné znevýhodnění" nebo tak něco. Když jsem se ptala naší výchovné poradkyně, proč už nejsou v papírech uvedeny konkrétní poruchy,jak to bylo dříve, že nevím, co mám vlastně zohlednit, bylo mi řečeno, že se to už podle zákona (snad na ochranu osobnosti, nevím přesně) nesmí. Takže zohledňuji pomalejší tempo, snažím se o individuální přístup, názornost, ale moc si nevím rady se zohledněním poruch (když nevím jakých, jen odhaduji) při klasifikaci. PPP dává jen obecná doporučení, nic konkrétního. Vidím kolem sebe, že i ostatní kolegové v klasifikaci těchto žáků docela tápou - každý si to dělá po svém...někdo zohledňuje podle mě příliš, někdo zase vůbec. Někdo hodnotí třeba jen literaturu a sloh a mluvnici neznámkuje, někdo nehodnotí třeba diktáty, někdo hodnotí vše a výslednou známku dá o stupeň lepší, někdo nezohledňuje vůbec. Založila jsem tuto diskuzi ze zvědavosti, jak to děláte konkrétně vy.
 ivaxx 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:57:53)
Tak to slyším poprvé, že se nesmí uvádět konkrétní porucha. Mám dítě s tzv. dvojí výjimečností - nadané, ale s poruchou pozornosti a dyslexií. Z poradny (naposledy v červnu 2014) do školy nosím papír, kde je konkrétně uvedeno vše pro jednotlivé předměty, co by škola měla pro dítě zohlednit.
Jestli to zohlední je druhá věc. Naše zkušenost je dost negativní - nezohledňují nic. Když jsme prosili, aby dítě nesedělo v 6. lavici, bylo nám řečeno, že je moc vysoké... Nechceme se hádat, ale de-fakto do poradny chodíme jen proto, abychom věděli my, co od něj očekávat a co ne.

Zároveň sama učím na VŠ a objeví-li se student s poruchou učení, dostávám oznámení ze studijního opět o konkrétní poruše, nikoli jen obecně. Zohledňuji, což u nás v praxi vypadá tak, že mu poskytujeme na písemné zkoušky tolik času, kolik potřebuje.
 sylvaina 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:16:40)
Naše pí učitelka zlepšuje dceři známku z diktátu o stupeň. Výslednou známku potom určuje z těch dílčích.
 Majákova 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:26:34)
Sylvaino, učitelka tvé dcery ale asi ví, jakou SPU tvoje dcera má, ne? Jedná se o dysortografii? Má to uvedeno v papírech z PPP?
 sylvaina 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 20:08:28)
Dysgrafie a ano, má to v papírech.
 HelenaPa 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:32:31)
Je to absurdistán. Jako bys přišla např. na internu a tam ti do zprávy pro praktického lékaře napsali, že jsi nemocná a má tě léčit. A nic víc. A on bude sice dělat to nejlepší podle svého vědomí a svědomí a stejně se nemusí dobře trefit, protože není specialista internista.
Obzvlášť pokud máme čím dál víc dětí integrovat, pracovat s nimi v maximální možné míře individuálně, tak prostě potřebujeme tyto informace mít. Zatracenej zákon na ochranu osobních údajů je tu těžce kontraproduktivní.

A teď jak k tomu přistupuji já. Pokud mám v papírech napsané o jaké dys- se jedná, tka je to jasné. U těch, kteří už ají tu nesmyslnou obecnou formulaci se zeptám rodičů, o co jde. Vysvětlím jim, že pokud mám jejich dítěti pomoct, jestliže mám zohlednit jeho potíže, musím vědět, jaké má. Většinou to rodiče berou jako projevení zájmu o dítě a jako snahu mu pomoci a vyjít vstříc, takže mi pak řeknou i to, co se v poradně dozvěděli oni. Nejen to, co je v obecném cancu s razítkem. Pokud by mi odmítli upřesnit (ještě se nestalo), tak bych asi ulevovala maximálně okamžitým ústním přezkoušením místo písemného. Pokud oni nespolupracují, nevidím důvod se přetrhnout.
 Majákova 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:39:08)
Heleno, chápu to dobře, že pokud rodiče nemají snahu SPU s tebou řešit, třeba za celé pololetí za tebou nepřijdou, neinformují se, nemají zájem a spoléhají se jen na obecný canc z PPP na papíře a tím se ohánějí, tak ty nebereš při klasifikaci na něj zřetel?
Mně také přijde ideální a hlavně rozumné (i jako matce, nejen jako učitelce), když by mělo moje děcko SPU, tak si půjdu s češtinářem o tom promluvit. Mnoho mých žáků ale mají "nějaký"...i pěkně starý papír z PPP, rodiče za mnou nikdy nebyli, nevím vůbec, o jaké poruchy se jedná, přesto vyžadují zohlednění v klasifikaci.
 HelenaPa 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:48:49)
Majáková - Zatím se mi to nestalo. Těch s obecným papírem máme zatím jen pár (ti nejmladší). A rodiče zatím vždycky spolupracovali, ale musela jsem se jich sama aktivně zeptat. Rozhodně to není tak, že by sami chodili a hlásili mi. Ale pokud by někdo spolupracovat nechtěl, tak bych se omezila opravdu maximálně na to ústní přezkoušení místo písemného.
 Dream 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:41:25)
Tak s tim jsem se nesetkala. Deti nosi z PPP konkretni dg a s tim související zohlednění. Vzdy je tam uvedena SPU konkretne. K tomu je samozrejme info o vyhlášce. Asi bych oslovila rodice, jak mas detem pomoct, kdyz nevis s cim...
 Majákova 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:49:51)
Dream, ale někdy tomu rodiče vůbec nerozumí...setkala jsem se víckrát s tím, že mi povídají, že mají nějakou "dys", ale neví přesně jakou. Navíc mi rodiče mohou navykládat cokoliv, nemám možnost si něco ověřit, PPP mi více nenapíše. Často je papír třeba z prvního stupně a má platnost po celou dobu školní docházky. Rodiče si už mnohdy ani nepamatují, jakou SPU jejich děti mají, někdy je jich více.
 Raduza 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:01:48)
Nám říkal v PPP, že maximálně na dva roky.
 ivaxx 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:02:59)
Také tak. Před 3 lety dokonce jen na rok, pak opět na dva.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:56:53)
Majáková,

ono je jedno, o jakou dys- poruchy jde, tedy pokud je to jedna ze skupiny dyslexie, dysgrafie, dyortografie, protože ve výsledku má to dítě podobné problémy. Ta SPU jen říká, z čeho vycházejí. To je podstatné pro nápravu té které oblasti, a pro kompenzaci.

Třeba u dysgrafika si leckdo představí, že škaredě píše, ale ono je to o tom, že to psaní jako takové ho natolik zaměstnává a vyčerpává, že už nemá kapacitu na řešení pravopisu, dokonce ani hláskové stavby, protože donutit tu ruku dělat přesně to, co se od ní chce, je pro něj nadliský úkol. Takže ve výsledku dysgrafik, i když má písmo koneckonců celkem úhledné, tak vynechává písmena a píše pravopisné chyby. Když mu pak dáš jen doplňovačku, vyfikne ji bez chyby.

Dyslektikovi zase nemá moc smyslu dávat doplňovačku, protože má problém přelouskat, případně při diktátu sledovat, co je tam napsáno, a ve výsledku je pro něj snazší napsat diktát. Pomůže mu třeba vynechání některých úseků, aby měl větší prostor na kontrolu toho, co napsal.

Dysortografikovi nemá smysl dávat na testování znalostí cokoliv psaát ani doplňovat (tím nemyslím, že to nemá trénovat a učit se, jen na tom nemá být založené hodnocení znalostí), ale jestli to umí, zjistíš nejlépe ústně.

Podobně lze pořešit poruchy pozornosti, kde často stačí vyměnit písemný úkol za manipulační apod.

Pak nemusíš nijak zohledňovat a měnit klasifikaci, protože vykompenzuješ jejich problém a srovnáš tím podmínky s ostatními.

Samozřejmě, že jen tohle nestačí, důležitá je náprava příčin jejich obtíží, intenzivnější práce doma, učení se kompenzačních mechanismů atd.

Ve vyšších třídách potom už ani nebývá problém v češtině, kterou už mívají kompenzovanou, ale obtíže se odrážejí v jiných předmětech, kde se čím dál více pracuje s textem, a těm dětem většinou chybí ten čas, případně třeba schopnost se jen z toho textu učit.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:13:30)
Šuplíku,

netřeba...to zjistíš pár pokusama, co dítěti vyhovuje víc, takže nemusíš vědět, jakou poruchu má. Většinou to vychází z nějakého oslabení něčeho, zrakového vnímání, sluchového vnímání, z problémů s pozorností...

Jeden ze směrů spec. ped., zejména v zahraničí, pak pro všechny poruchy užívá jednotný název dyslexie.

Samozřejmě, že na druhém stupni se to zjišťuje hůř, ale třeba v matematice máš celkem prostor a víc možností, jak ten který úkol zadat...ze začátku vystřídáš pro všechny, pak zjistíš, že některé dítě v určitém typu úkolu selhává nebo naopak, dopadá lépe než v těch ostatních...

U -pisů je to těžší, je tam méně hodin a běžných způsobů ověřování znalostí se moc nepoužívá, většinou jen dva....a ústní dost málo....
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:50:56)
Šuplíku,

já jsem na druhém stupni učila, takže dost vím, o čem píšu. Málokteré dítě jde na druhý stupeň jako nepopsaný list, jako někdo, kdo doposud neměl žádný problém, a najednou má. Od toho jsou pak výchovní poradci, aby tohle řídili (minimálně tě na konkrétní děti upozornil, u nás se to navíc řeší při každé ped. radě, takže přehled o dětech se SPUCH mají všichni. Školní speciální pedagog, případně PPP tě může navést, třeba podle starších zpráv, jak s dítětem pracovat, ale co konkrétně mu vyhovuje nebo mnevyhovuje v tom tvém předmětu, na to si stejně musíš přijít sama.

Jinak co se týče rozdílu mezi prvním a druhým stupněm, tak to, co je na prvním stupni výhoda, tedy že je máš skoro na všechno, a máš jich "jen" třicet, je i nevýhoda. Protože ty s tím dítětem musíš pracovat v sedmi nebo osmi předmětech, a v každém musíš najít způsob, jak mu pomoci, případně jestli mu nějak pomoci. A člověk má pak tendenci zobecňovat, jako že když má zkrácený diktát v ČJ, tak se mu zkrátí i práce v M, jenže ono to může vést k opačnému efektu, dítě je pak moc rychlé, nudí se, takže ve výsledku mu spíš škodíš. Nebo že dítě, které hezky maluje, bude i hezky psát a naopak, říkáš si, že když dítě bojuje se psaním, tak nepovedený obrázek je jen jiný projev téhož a ejhle...stačí mu dát návod, vhodný nástroj, ukázat mu, na co koukat...a dítě tvoří nádgherná díla, zatímco to psaní je pořád stejný boj....
Navíc během toho prvního stupně dochází k vývoji, ke změnám, co fungovalo v druhé třídě, ve čtvrté absolutně selhává a naopak...Na druhém stupni většinou už jak něco najdeš, tak to lze používat pořád, protože stav už je ustálený.

Navíc tedy nikde nepíšu, že je to jednoduché, je to prostě něco, co člověk musí chtít zjišťovat a řešit. Pro mě je to ale jedna z mála věcí, které mi ve školní práci dávají smysl ~d~.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 20:05:11)
Šuplíku,

vím, že učíš na gymplu.

I na gympl jde přeci dítě s tím, že mělo nějaké obtíže, dokonce může mít i nějaké ohledy (více času) při přijímačkách, tak mi neříkej, že nevíte dopředu, že tam takové dítě máte.

Výchovného poradce byste taky mít měli, myslím, ten má zase kompetence získat třeba od rodičů starší zprávy nebo alespoň si s nimi o průběhu předchozích let popovídat. No a předat si na ped. radě informace o tom, že máš ve třídě dítě s SPU by snad také mělo jít.

Tak co se nedá použít?
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 20:44:33)
šuplíku,

píšu o způsobu, jak ty informace získat. Většinou stačí jeden rozhovor s rodiči. Zejména u gymnaziálních studentů se dá předpokládat, že rodiče se o vzdělávání svých dětí zajímají, takže nevidím důvod, proč by zrovna tohle nešlo.

A když ty informace má třídní, mohou je získat i ti ostatní ~d~.

Jsem rodič, dítě oficicální diagnózu nemá, ale o jeho problémech a specificích jsem třídního informovala. Tato specifika jsou respektována a zahrnuta do práce se třídou. Na jiném gymnáziu také matikář nepotřeboval žádný papír ani návod, aby věděl, jak k dítěti přistupovat. Jediné, co potřeboval, abychom mu sdělili, co se odehrálo v předchozích letech.

Někde to prostě jde a někde ne.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 21:12:53)
Šuplíku,

ale to píšu od začátku i já ~d~.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 22:13:20)
Šuplíku,

no jo, já to psala v odpovědi Pruhované, a jak jsem to jednou napsala, tak už jsem to znovu neopakovala, mělo to být doplnění toho původního příspěvku.

Jela jsem dvě různé linky, přitom jsem ale své odpovědi vlastně započítávala do obou.

v tom začátku jsem to hlavně myslela tak, že je jedno, jestli je dítě dyslektik, dysgrafik nebo dysortografik, protože ty projevy navenek jsou stejné, nebo hodně podobné, prostě má problém s češtinou a pravopisem. Je jiný způsob, jak těm dětem pomoci, ale na to zase není třeba znát tu diagnózu, spíš by se fakt hodilo, aby poradna individualizovala doporučení a nedávala všem stejný papír. Takhle holt člověk musí zkoušet a hledat sám a někdy to dost trvá
 Raduza 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:01:17)
Delete, když jsi tady, tak toho využiju :-). Může mít dysortografie něco společného s tím, že dítě nedokáže zapsat správně slovní úlohu a odpověď na otázku. Syn má dobře výsledky, ale vždycky to ztroskotá na sestavení zápisu a odpovědi. On tu odpověď i řekne, ale jak začne psát, tak tu větu nedokáže správně sestavit. Docela mu to kazí známky.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:16:22)
bromelie,

podle mě ano. Zejména když to umí říct. Neřeknu ti, jestli je to zrovna z důvodů dysortografie, ale evidentně je problém v přenosu do písemné podoby. Dá se s tím pracovat, jak s ověřováním znalostí, tak s nápravou.
 ivaxx 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:01:41)
Delete, když to čtu, tak bych si tě moc přála mít u syna ve škole. Vystihla jsi to přesně - kluk je v sekundě, češtinu nakonec už nějak dá, ale prostě dlouhé texty z učebnic je problém. Řešíme to zatím tak, že část načítá on, část mu načtu já - výrazně více si pamatuje, co slyší, než co čte.
 Pruhovaná 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:18:48)
To napřed píšeš, že "ono je jedno, o jakou dys- poruchy jde" a pak jasně pokračuješ tím, že je vhodný rozdílný přístup k dysgrafikovi, dyslektikovi, dysortografikovi...
Tak to přece není jedno, ne?
A když to poradna nenapíše a rodič neví a nekomunikuje, tak co s tím?
 sarmi 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:21:20)
tak to po te poradne chtej, to, ze nema vypisovat konkretni ulevy je podle me pitomost (snad se nepletu). my mame zpravy kompletni.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:34:43)
Pruhovaná,

v tom začátku jsem to hlavně myslela tak, že je jedno, jestli je dítě dyslektik, dysgrafik nebo dysortografik, protože ty projevy navenek jsou stejné, nebo hodně podobné, prostě má problém s češtinou a pravopisem. Je jiný způsob, jak těm dětem pomoci, ale na to zase není třeba znát tu diagnózu, spíš by se fakt hodilo, aby poradna individualizovala doporučení a nedávala všem stejný papír. Takhle holt člověk musí zkoušet a hledat sám a někdy to dost trvá.
 Bledulík 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 17:00:25)
Delete, prosím, kde by se dala najít takováto doporučení? Jasná a jednoduchá doporučení pro všemožné dys. Kniha, kurz, stránky? Díky
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 18:54:01)
Bledulík,

tak to nevím. Já se tím zabývám 15 let, od svého prvního setkání na mém prvním pracovišti. Zjišťuju, kde se dá, hodně jsem se naučila tady na rodině od rodičů, jejichž děti ty problémy mají.

Co a jak s kterým dítětem, to zjišťuju v průběhu praxe, jak se s různými dětmi potkávám, loni jsem pomáhala kolegyni, která vede na naší škole nápravy, na specce jsem si napsala závěrčku na téma dyskalkulie...prostě jsem si nějakou představu a přehled postupně vytvářela sama.

Jínak poměrně hodně uznávaná je v tomto Zelinková - Poruchy učení, pro dyskalkulii pak Josef Novák.
 sarmi 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 19:30:50)
vzdycky je nejlepsi, kdyz se divas "pod ruce" nekomu, kdo to umi. kdyz nikdo takovy neni, pak jsou na miste ty kurzy, knihy, ale i bakalarky a diplomky.
z autorek-odbornic krome delete zminovane zelinkove je taky pokorna, od ni napr. https://www.kosmas.cz/knihy/60360/cviceni-pro-deti-se-specifickymi-poruchami-uceni/
vhodnejsi je samozrejme pro prvnostupnacky a ucitelky naprav. je to takovy jeden z mnoha kaminku do mozaiky.
 Raduza 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 18:57:53)
Syn tam měl předloni všechno. Jakou má poruchu a jak má škola postupovat. Nicméně ho stejně jen poslali do "dys" kroužku, který je jednou týdně a jede se normálně dál. Ale ty děti co mají poruchu větší, chodí na češtinu do zvláštní třídy a mají češtinu zvlášť. TAkže to mají ve škole možná vyřešeno takto. Ty tři "lehčí" neberou v potaz. Jestli se můžu zeptat. Ty vůbec nepoznáš dyslektika nebo dysortografika?
 sarmi 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 19:08:11)
nase poradna vzdy vyspisuje konkretne. zejm. u dysortografiku vyslovne vypisuje ktere oblasti ma ucitel zohlednit - napr. spojovani slov, skupiny dytyny/ditini, chybejici delky, vynechavky pismen, u dyslektiku ci adhd napr. zkraceny diktat s casem na kontrolu apod.

pokud s tim mas problem, chtej po vychovne poradkyni, at se spoji s poradnou a pozaduj konkretni ulevy v pisemne forme.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(26.1.2016 20:37:13)
to je podivné s tím neuváděním poruchy. to nemůže v tomto směru dát rodič "povolení"?
také by z PPP měli dát doporučení, jak přesně by měly vypadat úlevy, IVP atd.
 Martina, 2 děti 
  • 

Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 9:18:53)
Ráda bych se zeptala zde přítomných učitelek na jednu věc: mám pocit, že dnes je v každé třídě několik dětí, které mají nějaké dys- nebo jiné diagnostikované problémy. Vím, že v minulosti se spousta problémů neodhalila a s dětmi se to pak táhlo, ale dnes mi to připadá jako opačný extrém. Je opravdu možné, aby každé dejme tomu 15té dítě mělo něco, kvůli čemu by mělo mít ve škole úlevy? Možná, že to v praxi tak není, ale tady na rodině mi opravdu připadá, jako by měl dnes skoro každý nějaké specifické potřeby. Asi to nedokážu dobře vyjádřit, ale myslím, že každý má nějaké individuální schopnosti a potřeby a určitě by se na ně v rámci možnosti měl brát ohled u všech dětí, ale kde je ta hranice, kde třeba určitá nešikovnost přechází v nějakou dysfunkci. Vím, že dys- apod. opravdu existují a je dobře, že se s tím pracuje. Opravdu se nechci nikoho dotknout a přiznávám, že o problematice skoro nic nevím. Proto se ptám: je těchto problémů opravdu tolik? Je to tím, že je lepší diagnostika nebo je nějaký jiný důvod? Děkuju.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 13:37:56)
Martino,

procento dětí v populaci se příliš nemění, ale změnil se přístup. Zjistilo se, že děti, které za nás končily ve zvláštní škole jako téměř nevzdělatelné, často nejsou vůbec hloupé, ale mají nějaký problém, většinou specifickým způsobem odstranitelný nebo alespoň kompenzovatelný, který jim brání podávat výkony, které by jejich inteligenci odpovídaly.

Kdy a kde nastal ten zlom, to přesně nevím, u nás nejspíš otevřením hranic po revoluci.

Já si pamatuju, jak jen z naší první třídy odešly během prvního roku do zvláštní školy minimálně dvě děti (pamatuju si i jména), a další roky pak ještě další.
 Majákova 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 14:02:27)
Delete, ale neodcházely jen do zvláštních škol. Byly specializované dyslektické třídy. Sama jsem kdysi v takovýchto třídách učila. Dnes v rámci integrace se většinou ruší, u nás už se zrušily dávno.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 14:07:58)
Majáková,

za mého dětství žádné dyslektické třídy nebyly. Zato zvláštní školy ano, ta naše škola měla s tou zvláýštní spojenou budovu, takže jsme měli přehled, kam tym děti odešly ~d~.

Dyslektické třídy začaly později, v době, kdy jsem začala učit, jsem nastoupila do školy, která byla pro malý počet žáků ve třídě spádovou PPP doporučovaná v podstatě jako dyslektická. Ale bylo to poprvé, co jsem o něčem jako dys- poruchy slyšela, pár let po revoluci, i pro mé tehdy o hodně let zkušenější kolegyně se teprve s dys- poruchami seznamovaly, visel nám ve sborovně seznam a vysvětlení, co je co.
 Majákova 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 14:19:31)
Delete, tak co já vím, na naší zš byly dyslektické třídy celá 80.léta a možná i dříve, to nevím. V 90.letech jsem v nich začínala učit. Zrušeny byly kolem roku 2005, nepamatuji si přesně.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 14:34:29)
Majáková,

tak někde třeba byly, ale u nás se vše lifrovalo do zvlášní ~d~.
 N. 
  • 

Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 16:04:10)
Natupovala jsem do 1. tridy v roce 1986 a od druhe tridy byla jedna trida v rocniku (ze 3) pro dys poruchy.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 16:27:03)
Tak já yačínala o něco dříve a prošla dvě základky, v jedné dvě paralelky, z prvního stupně se to lifrovalo vedle do zvláštní, druhý pak rozdělili na studijní a zbytek. Na druhé základce čtyři paralelky, na prvním stupni ani náznak nějaké speciáklní třídy, ale protože kousek byla opět zvláštní škola, předpokládám, že postup stejný, jak na té první. No a druhý stupeň opět rozdělený - jedna třída výběrovka matematická (z celého okresu), jedna třída studijní spádová a dvě třídy zbytek.

O 4 roky později, když jsem začala doučovat, měla jsem kluka, co papíry z PPP měl, ale byl právě na té škole s malým počtem žáků. Jo a bylo to v Praze, ty moje základky ne, a jak vím od mého muže, který v Praze vyrostl, tak těch rozdílů mezi Prahou a "zbytkem světa" (v tuto chvíli jen moje rodné město) bylo hodně.
 Delete 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 18:47:30)
Šuplíku,

a jo, vyrovnávačky. To bude ono. Jenže já to znám fakt jen z toho seriálu, v mém rodném městě nic takového nebylo, podle mě je tam suplovaly ty školy zvláštní, kterých bylo dost.
 Eržika. 


Re: Zohledňování žáků s SPU 

(27.1.2016 18:38:54)
Naše poradna to taky píše jak přes kopírák.
Naštěstí psycholog ve velkoměstě přesně specifikuje - ale zase nemá poradenské razítko...

Ale ve školách, kam dítě chodí/chodilo není nutné řešit známky ani IVP...

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.