| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Vývojová dysfázie v první třídě

 Celkem 23 názorů.
 Tečka. 


Téma: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 18:45:42)
Mohly(i) byste se podělit, jak jste pracovaly s prvňáčky s VD? Zajímá mě hlavně, jak se děti učily písmenka, jak jim to šlo - nešlo, jaké byly potíže ... ale budu ráda za každý příspěvek k věci. Přínosné budou jistě zkušenosti maminek i učitelek, nebo dalších zúčastněných.

Mám v práci prvňáčka s VD, a nedaří se nám najít funkční systém, vše vyčtené selhává ~7~ Jako nejhorší faktor vnímám, že nechodí k žádnému odborníkovi, logopedie, nic ~n~ Má jen doporučení PPP, jinam s rodiči nechodí.
 Tečka. 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 19:21:33)
Tut, děkuji, tak nějak jsem doufala, že se ozveš :-)
Můžeš napsat, jak konkrétně se kluci učili hlásky, písmenka?

Ten "můj" cvrček vůbec nerozeznává hlásky, slabiky, neslyší to tam ... Nějaké rozlišení prvního nebo posledního písmenka ve slově, to se vůbec nechytá.
Komunikuje normálně, rozumí i mluví, i když hodně patlá, ale rozumět mu je. Jednoduché říkanky zvládá celkem rychle se naučit, matematika mu jde normálně, i když je hodně pozadu, ale chápe pěkně. Má i ADHD, jemná motorika nic moc, ale viděla jsem horší, hrubá motorika úplně super, je to malý živel :-)
 Delete 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 19:05:33)
Tečko,

mám k dítěti s VD asistenta, ale kolegyně vedle to zvládla i bez asistenta. Ono dost záleží na míře problému a na problémech přidružených...

Ten "můj" dysfatik v první třídě prakticky nemluvil a ne vždy rozuměl, co říkají ostatní. Hodně ale dokázal okoukat, většinou prostě dělal to, co dělali ostatní. K ověřování toho, co umí, jaem používala výhradně neverbální metody, obrázky, pomůcky.

Všechno jsem doprovázela ukazováním, kreslením, psaním na tabuli.

Potřeboval získat jistotu, takže mu vyhovovalo příliš neměnit způsoby práce, měl radši cvičení, která už jsme dělali, se zvyšující se obtížností. Než se naučil řešit nové úlohy, pracovat novým způsobem, potřeboval vždy několik kroků udělat s pomocí, pak pod dohledem, potom sám, ale pořád si ověřoval, že to dělá správně. Ze začátku radši všechno opsal a udělal podle někoho, bál se spolehnout na sebe. To se učil mnohem déle, než čtení, psaní, počítání.

Číst se učil srovnatelně s ostatními, ale porozumění tomu, co čte, je mizerné i teď, na začátku třetí třídy. A až teď taky už celkem srozumitelně mluví, i když zdaleka nezvládá všechny hlásky. Je za tím ale hodně práce rodičů, logopedie včetně logopedických pobytů. Bez toho se obávám, že to půjde velmi pomalu.

Kolegyně dysfatik na tom byl s mluvením i porozuměním lépe, takže v mnohém dělal rychlejší pokroky, ale rozhodně to nešlo "samo". Akorát až teď prozradila matka dítěte, že toho asistenta mohlo mít dítě taky, ale ona se bála vyčlenění, tak o tom nikomu neřekla. Kolegyně šla při tomto zjištění do kolen, protože při skoro 30 dětech ve třídě by asistent fakt bodnul.
 Tečka. 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 19:36:10)
Delete, tož to musela mít z přístupu maminky kolegyně radost ... Ale je určitě dobrá, když to tak parádně zvládla i bez AP ~g~

A písmenka se tedy učí jakoby nápodobou? Prostě píše nebo říká to, co ostatní, ale moc tomu nerozumí ...
Jo, jo, ukazování, obrázky, atd., to samozřejmě používáme, funguje to dobře, v prvouce, v matematice dobré, jen mě zajímá, jestli lze nějak pomoct v tom, aby uslyšel ten rozdíl v hláskách? Nebo prostě počítat s tím, že jednou k tomu dozraje?

Holky děkuju moc, pište dál :-)
 Delete 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 20:45:24)
Tečko,

v tomto směru potřebuje intenzivnější nácvik, víc trénovat hláskování, skládání a rozkládání slov, trénování rozpoznání délky slabik a další cvičení na sluchovku, ale hodně je to o tom dozrání.

Jo a mohlo by třeba pomoci logozrcadlo...že si zapamatuje, jak vypadá pusa při vyslovování toho kterého písmene, tak dokáže určit třeba to počáteční písmeno....a pokud sám tu hlásku nezvládá vyslovit, tak mu to ukazovat na sobě....
 Tečka. 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 21:04:38)
Zrcadlo zní jako hodně dobrý nápad, díky moc.
Můžeš, prosím, zkusit nahodit nějaká ta další sluchová cvičení? Jakákoliv inspirace bude dobrá ...

S napodobováním mi došlo až teď, jak to píšete, že je fakt jako houba, nasává všechno okolo, určitě ve zvýšené míře oproti jiným dětem - co vidí, slyší u ostatních, to zopakuje, včetně nežádoucích jevů ~t~
 Delete 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(2.10.2016 0:09:35)
Tečko,

pořídila jsem si soubor cvičení sluchového vnímání Pavučinka (stojí asi 500 Kč, tak zkus, jestli ti to nekoupí škola), jsou v tom 4 pracovní sešity a CD s cvičeními. Na začátku je třeba to hláskování.

Z CD zní zvuky, které vydávají různá zvířata, dítě ukazuje (označuje), které zvíře slyšelo. Pak je tam poznávání písniček. Ukazování koleček ke každé slabice (rytmické básničky), pak to poznávání dlouhých a krátkých slabik (znázornění slov pomocí teček a čárek). Potom rozlišování slov ve větách (vždy dítě nejdřív poslouchá, pak opakuje, pak zaznamenává. Hledání slov, která začínají stejnou slabikou (obrázky), spojování slabik, jak je dítě slyší za sebou. Potom totéž s počáteční a koncovou hláskou a hláskováním. Pak hledání hlásek i uvnitř slova...

Z CD zní vyhláskované slovo, pak je tam pauza, aby to dítě mohlo zopakovat, pak řekne, co je to za slovo a ukáže obrázek. Postupně se zvyšuje obtížnost (prodlužují se slova), střídají se obrázky a řady písmen, kde má dítě kroužkovat slyšené hlásky...

Další sešity už jsou pak na měkké a tvrdé slabiky atd.

Pak jsou i další publikace, napadá mě od Jiřiny Bednářové Sluchové vnímání...ale bude to všude dost podobné. Tady u té Pavučinky je výhoda to CD.

Já to občas použila pro celou třídu a třeba i v hudebce, třeba ty zvuky zvířat, písničky nebo délky slabik...
 TaJ 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(2.10.2016 0:14:18)
Delete, na to sluchové vnímání jsme měli taky ještě na počítači CD z edice Chytré dítě - "Naslouchej a hrej si", to bylo na takové věci taky fajn...
 Ivka3 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 19:54:49)
Dcera je v 1.tř., má VD s velkou vadou řeči a nadprůměrným IQ (dvakrát výjimečné děti). Dle toho jsme vybírali školu, pí.uč.atd. Což se nám asi podařilo díky uživatelce odsud :-)
Že budou problémy s českým jazykem všichni očekáváme. Zatím moc písmenka neberou, asi jen pozvolna. Ale vidím to doma, že si nedokáže zapamatovat hned písmenka. Umí se podepsat, zná pár písmenek, ale toť vše.
 Tečka. 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 20:52:13)
Ivko, a jak se ta písmenka učí? Máte na doma nějaké speciální úkoly?
 Ivka3 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 21:10:16)
Zatím ne, vůbec nic, nechávají si cvičné sešity ve škole, nosí je jen občas, cca 1x týdně.Pravda je, že se mi zdá, že jedou pomalu, ale nemám důvod učitelce nedůvěřovat, tak čekám, jak to bude pokračovat~d~~d~
 Kafe 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 20:33:38)
Písmenka, čtení - to mu v 1. třídě šlo bez problémů. Jako výslovnost všelijaká, že... To čtení mu i pomohlo ve výslovnosti. Problémem jsou diktáty, protože ty hlásky prostě neslyší.
 SleepWell 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 20:56:47)
mam syna, dysfatika, ktery je prave v prvni tride.

Muzu se zeptat, co konkretne mas s onim ditkem za problem? Ja jsem odevzdala papiry z SPC ucitelce a tim to skoncilo. Ve tride je 31 deti, ucitelka podle me nema zadnou sanci se o deti zajimat nejak individualne. Takze syn zatim nejevi znamky toho, ze by nejak zaostaval, ale ja mam pocit, ze zatim se ani nic moc nenaucili. Delaji uvolnovaci cviky, rozpoznavaji umisteni samohlasek ve slovech a to je asi tak vsechno mam pocit. Logiku ma syn nadprumernou, takze az do slovnich uloh to asi bude v pohode. Dokonce se dokazal naucit i kratkou basnicku, coz jsem ani necekala. Byla to nejaka basnicka o drakovi, tak jsem mu vyrobila komiks, aby to lepe zvladl pochopit a prekvapil me, ze se to naucil.

Takze jsem prekvapena, ze uz jsi narazila na problemy. Ale mozna mas ve tride min deti, jedete rychleji...?

Ja jsem strasne nestastna z toho poctu deti ve tride. Jsou tam jeste dalsi dve deti, ktere dochazeji do SPC (my uz ne, s nami se rozloucili, ze jsme v pohode - no nevim...) a asistent ve tride neni a nebude. Ja se bojim az prave prijde neco slozitejsiho - cteni, psani. Zatim mam pocit, ze se deti jen uci akceptovat rad ve skole a to je cele.
 Tečka. 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 21:37:24)
Mantak, jasně, zatím je to hlavně o tom, jak to chodí ve škole a vzájemném poznávání. Dětí je malinko, je to specka, takže prostor pro individuální práci tam nějaký je.
Nevím, jestli problém, třeba bude prcek později víc v pohodě, je to fakt teprve měsíc.
Ale už samozřejmě došlo třeba na rozkládání slov na slabiky, krátké - dlouhé, rozeznávání, jakou hlásku slyší na začátku slova, začali jsme M, a to se vůbec nechytá. Tak jsem chtěla vědět, jaké má kdo zkušenosti, jestli nezbude, než počkat, až dozraje, abychom ho právě zbytečně netrápili něčím, co prostě nezvládne, jak mu pomoct ...
Když není žádná spolupráce s rodiči, tak se musíme spoléhat jen na vlastní úsudek, doporučení z PPP je celkem na nic, jsou tam jen obecné věci.
Intelektově je asi pod průměrem, ale třeba je to nepodnětným prostředím, těžko teď říct.
 SleepWell 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(2.10.2016 0:05:30)
no...nevim. U naseho syna mi prislo, ze nejvic udelal cas. Al jine maminy jsou presvedcene, ze nejvic udelala vytrvala a pravidelna prace s ditetem. My jsme do specky dochazeli asi dva roky a pred tim rok na logo, samozrejme jsme cvicili, co jsme meli za ukol, ale jsem presvedcena, ze zrovna u nej slo opravdu o to dozrat. Neco podobneho je kdyz se uci cist deti. Nektere dozraji ve 4, jine v 5 a jine v 7 letech. Skolu zacinaji kolem 6,5 let a predpoklada se, ze uz na cteni budou v prumeru zrale. Ale ty, co nejsou - do tech se to nasilim dostat neda.

Ale take je mozne, ze zrovna nas kluk je na tom relativne dobre nebo to dokaze kompenzovat. Tezko rict. Kazdopadne mluvi jak cizinec, shodu podmetu s prisudkem ma jako kolo stesti, az asi pred mesicem akceptoval predcitane pohadky (drive nebyl schopen porozumet poslouchanemu textu, sice jsme to trenovali, ale fakt mi to prislo, ze to jde uplne mimo nej. A ted najednou zmena). No - uvidime dal, co se jeste objevi.
 Tečka. 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 21:56:29)
Jinak samozřejmě držím palce, 31 prvňáčků, to je mazec ... Tak snad mají ve SPC pravdu, když si myslí, že nebudete víc péče potřebovat ~;(( Když bude učitelka dobrá, tak máte určitě šanci, přinejhorším to bude znamenat víc práce doma ~6~
 Yanull & 2 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 22:01:07)
Syn síce VD nemá, ale je tam nejaký problém s priestorovou analýzou (nevie ani kresliť, teda je to na úrovni škôlkára). Naučiť ho písať bol očistec, nedokázal si zapamätať tvary písaných písmen, nevedel, ktorým smerom má ťahať linku... Takže som mu tie písmenká modelovala z tej tvrdnúcej modelovacej hmoty, aby si ich všetky "ochytal", večer pred spaním som mu ich písala na chrbátik a hádal, čo to je. Napokon sa to podarilo, síce mu stále robím pomocné čiary (2. roč.), inak píše od linajky po linajku a na čistom papieri sú z písmen kone na pol strany, každé inak veľké, ale píše, všetky si pamätá.
Sluchovú analýzu som s deťmi "nenápadne" nacvičovala ešte pred nástupom do školy, takže v tom nebol žiaden problém. Keď šli do školy, zložili slovo z hlások a naopak rozložili slovo na hlásky, aj pomerne dlhé, i cudzie. Takže vlastne už začali aj čítať (tlačenú abedecu už poznali ani neviem odkedy z tých rôznych puzzle a pod.). Akurát sa museli preorientovať na "slabikové" čítanie (u nás sa genetické nepoužíva).
 TaJ 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 23:43:09)
Tečko, taky mám syna s dysfázií, lehkou expresívní...ve škole zvládá dobře, ale chodí do logo třídy s malým počtem dětí ve třídě a taky jsme s ním pracovali už od 3,5 let - SPC, logopedie apod... Matematika mu jde výborně a baví ho a v češtině žádný větší problém taky nenastal, on jednotlivá písmenka uměl přečíst už před nástupem do školy, ve škole už se pak naučil skládat je do slabik....učili se klasickým slabikováním...v tomhle směru asi moc neporadím, my jsme se doma ani nijak moc neučili, dostali jsme vždycky za úkol číst nějaké slabiky apod...ale jemu už ve výslovnosti chybělo jen ř, které naskočilo během podzimu a jinak rozuměl i mluvil celkem v pohodě....zatím se u něj ta dysfázie trochu projevuje u slovních úloh v matematice, že je pro něj náročnější přelouskat si, co vlastně má počítat, jinak pak už problém není... Ale jinak tedy nechápu rodiče, proč s tím klučinou někam nechodí, tohle je pro něj velká nevýhoda....protože takové to první a poslední písmenko, vytleskávání slabik apod., to všechno jsme my s ním dělali ještě ve školce....
 SleepWell 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(1.10.2016 23:55:26)
s tim ctenim to je zajimave. Loni jsem prvne slysela o splyvavem cteni, ze to je pro dysfatiky lepsi.

Loni ale kluk proste nebyl schopen pobrat princip cteni. A letos zacal sam od sebe cist splyvave, coz povazuju za zajimave. Samozrejme jen jednoducha slova, kde se stridaji souhlasky a samohlasky, takze jede treba mmmmmmmmmmmmaaaaaaaaaaaaa - ma . A pak ssssssooooooo - so. A pokracuje mmmmmmmaaaaaaaasssssooooo- mmaassoo - maso!

Asi to je fakt principielni rozdil.
 Dobra1 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(2.10.2016 13:05:28)
Zkus to podle metodiky Sfumata - všechny nevýbuchové hlásky, tedy i souhlásky, vyslovovat dlouze a hodně nahlas, přitom se dítě celou dobu dívá na písmenko, aby se co nejlépe spojilo to, co slyší, s tím, co vidí.
 sarmi 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(2.10.2016 16:26:38)
a v papirech z ppp nema doporuceni k vrazeni do predmetu specialne pedagogicka pece? tam by prave mel prostor 1x tydne jednak procvicovat prave tu sluchovku, se kterou ma nejvetsi problemy a mohla by dochazet i maminka, ktera by dostala presne instrukce, jak s ditetem doma idealne DENNE pracovat. opravdu je nutna kooperace s rodici, aby byl videt nejaky pokrok. zalezi tedy, jeslti jsou rodice informovani a vi o moznostech. mozna rodice nikam nechodi, protoze je to nenapadne, mysli si, ze skola vsechno zvladne...
jak to tedy mate?
 SleepWell 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(3.10.2016 12:44:18)
ale vzdyt tecka psala, ze se jedna o specku-skolu. U nas mame pobliz specku-skolu a ve stejne budove je i SPC na typ vad, na ktery je specializovana skola. A dopoledne mela psycholozka i spec. pedagozka vyhrazene na deti ze skoly, odpoledne resily externisty.

Zalezi, jak to maji u Tecky zarizene. Jestlize maji skolu nebo tridu specku, cekala bych tu peci primo tam, psychologa i spec pedagoga, ktery rekne rodicum co maji delat. Proc by meli nosit potvrzeni nebo doporuceni dalsich cinnosti odjinud?
 sarmi 


Re: Vývojová dysfázie v první třídě 

(3.10.2016 16:43:14)
aha, tak to se ke mne nedostalo, cetla jsem uvodni prispevek.~d~

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.