Delete |
|
(20.12.2016 19:54:23) Aleno,
dá. Právě Montessori se při počtu do 20 dětí dá bez asistence zvládnout úplně v pohodě. Základem je právě ta věkově smíšená třída, kdy při učení těch organizačních věcí máš vlastně plnou třídu asistentů k těm několika málo novým prvňáčkům, a pak už to jede samospádem. Nemusíš 20 dětem opakovaně vysvětlovat, jak co mají udělat, nemusíš dohlížet, aby měli to nebo ono připravené v tu a tu chvíli, aby všech 20 - 30 dětí mohlo něco dělat...když je učíš skládat z papíru, nemusíš každému jednotlivě předvést, jak přehnout papír, protože ke každému prckovi máš větší dítko, co stíhá svoje i tu dopomoc tomu malému....to u těch společných činností...
Když nějaké dítě nerozumí nějakému úkolu, je vždycky dost těch, co úkol nebo pomůcku znají, takže tě kdykoliv kdokoliv může zastoupit, navíc se tím dostává o level výš, nejen, že umí, co umět má, ale umí to i předat dál, což je něco, k čemu v běžné škole většinou nestíhá dojít, i když tam na všechny ty "pomocné práce" toho asistenta máš...
Hodně práce šetří pomůcky, děti většinou nepotřebují kontrolu, jestli postupují správně, pomůcka je většinou vede sama. Když se pak děti učí psát, tak nedohlížíš na 20 dětí, jestli správně sedí a správně drží tužku, ale vždy je to pár jedinců.
A největší bonus je učení v tichu. Naučit 20 - 30 prvňáků pracovat potichu, zejména pak ve dvojicích a skupinách je téměř nemožné. Jenže když máš těch prvňáků pár a ti starší už ví, jak na to, tak se to ti malí naučí zcela jednoduše a berou to jako přirozenou věc. Takže nemusíš řešit "kázeň", můžeš se opravdu věnovat tomu provázení.
Něco jiného je věkově smíšenou třídu rozjet, ale i tam už u těch starších můžeš využít některé návyky, které se pak ti mladší učí od nich.
|
Alena |
|
(20.12.2016 20:10:44) Delete a mas zkusenost, ze to funguje, i kdyz je z toho treba 8-10 deti s nejakymi poruchami uceni (poruchy soustredeni, dys-problemy, hyperaktivita)?
|
Delete |
|
(20.12.2016 20:28:43) Aleno,
v Montessori třídě by se takový počet dětí s poruchou soustředění a chování (především ADHD, ADD) neměl vyskytovat především proto, že Montessori oběcně není pro tyto děti vhodná. Naopak pro děti s SPU (dys-) je vhodnější než běžná třída, protože máš prostor a možnosti díky pomůckám mnohé z problémů kompenzovat a reedukovat.
Jinak já mám tedy třídu nestandardního složení a ani v ní nemám 50 % dětí se SPUCH. V mé třídě mají problémy se soustředěním potvrzené z PPP 3 děti, u dalších třech jsou nějaké problémy s chováním s tím soustředěním související (z toho dvoje rodiče problém odmítají, jedni čekají na vyšetření). Plus ještě další 3 děti s nějakými obtížemi, ale bez poruchy pozornosti. Pořád je to "jen" třetina třídy a extrém v rámci celé školy. Podobně je na tom jen jedna třída (co do počtu dětí s "papírem", ale těch s poruchou pozornosti je tam méně). Takže si fakt nedokážu představit třídu, kde by takových dětí bylo 8 - 10 z 20, no a Montessori už vůbec ne .
|
Alena |
|
(20.12.2016 20:37:37) MOc diky za odpoved, pomohla mi. Prave, ze ja tu zkusenost mam. Proto si to bez asistence nedovedu predstavit. Nektere skoly nedelaji u zapisu zadne "kontroly vhodnosti" a ja mam zkusenost ze alternativu si vybiraji rodice povetsine vzdelani dobre spolupracujici, kteri maji jednak motivovane i intelektem hodne obdarene deti a pokud maji deti, u kterych se daji ocekavat vzdelavaci obtize, tim spis hledaji vstricny pristup. Takze byvaji nuzky schopnosti hodne otevrene.
|
Delete |
|
(20.12.2016 20:57:03) Aleno,
jistěže si alternativu vybírají většinou rodiče povětšině vzdělaní a dobře spolupracujici a často s dětmi, u kterých se dají očekávat vzdělávací obtíže. Jenže není alternativa jako alternativa a právě o Montessori je to s tou spíše nevhodností pro děti s ADHD dost známé. Naopak by jim měl vyhovovat Waldorf a hlavně menší kolektivy, ideálně s pravidelným režimem a řádem daným třeba rozvrhem.
Nevím o škole, která by prováděla nějakou kontrolu vhodnosti, ale často se při zápisu vede rozhovor s rodiči a většinou dojde řeč i na to, proč dítě hlásí do konkrétní školy. Případně už na dni otevřených dveří se rodiče doptávají, co a jak funguje, jak se co dělá. No a při těchto příležitostech by mělo zaznít ze strany učitele, proč Montessori pro dítě s ADHD vhodné není, pokud tedy rodiče přijdou s tím, že hledají pro své dítě vhodnou školu. Protože ona fakt vhodná není, chybí tam ten řád a pravidelnost, což dítě s ADHD potřebuje, dodává mu to pocit bezpečí, jistotu....
Pokud už tedy dítě s problémy se soustředěním ve třídě je, potom musí učitel vést toto dítě tak, aby ten pevný řád mělo, což jde ale jen do určité míry třeba v rámci týdenního plánu. Horší už je to s činnostmi, které jsou pro všechny děti společné, protože tam tu pravidelnost a řád nastavíš dost těžko, a pokud, tak spíš na úkor těch ostatních, které více či méně svážeš.
Takže pro dítě s poruchou pozornosti a hyperaktivitou alternativa jistě, vstřícný přístup určitě, ale Montessori raději ne. Je řada jiných, vhodnějších alternativ. A zajímající se dobře spolupracující rodič by tohle měl vědět.
|
|
Delete |
|
(20.12.2016 21:42:35) maargitt,
no právě, není to klasická Montessori, takže ten režim tam je...a jak píšeš, i ty pauzy jsou organizované, což právě v klasické Montessorce skoro není. Tam máš ranní elipsu a pak výkladové chvilky pro menší skupiny (většinou podle ročníku, kdy ostatní pracují samostatně). No a pak ty výchovy.
V běžné Montessori není potřeba přestávek v učení, protože dítě si udělá pauzu kdykoliv to potřebuje, přičemž klidně může v "hodině" hrát hru, číst si zcela mimo výuku, protáhnout se...
No a v tomhle režimu prostě děti s poruchou pozornosti fungovat nemůžou. Přesně, jak píšeš, často se zasní, pozornost se snadno rozptýlí, je nutné je často k činnosti vracet...a na to je potřeba ten malý kolektiv, aby se to dalo ukočírovat, případně ten asistent, protože v jednom člověku ta větší skupina ukočírovat nejde, ale je ti dost k ničemu Montessori pedagogika jako taková.
Montessori prvky, jestli dobře chápu, tak u vás především práce na pomůckách, je prostě něco jiného. S pomůckami operuje i činnostní učení, které já hodně využívám v běžné třídě. Pro děti s poruchou pozornosti je dobré i zážitkové učení, proto třeba ten Waldorf, který je asi nejvíc multisenzoriální z těch metod, co se o ně víc zajímám. Ale holt Waldorf je specifický, takže i když je pro mnohé děti tou nejvhodnější alternativou, mnozí rodiče ho nedají (jako třeba já).
Pro mě byla Montessorka především o týdenním plánu a naprosto rozdílné náplni těch plánů i v rámci jednoho ročníku. Učitelka nemusela řešit žádné házení aktovkami nebo židlemi, protože každé dítě mělo náplň činnosti podle svých potřeb a schopností a právě vytvoření plánu dítěti tak, aby mu sedl, bylo to nejpodstatnější a nejnáročnější pro učitelku. Měla jich ve třídě 15 - 20 od první do páté třídy, byly vedle sebe dvě takové třídy propojené společnou místností, plus k tomu učebna na angličtinu, kam chodily děti podle ročníků z obou tříd (to byl snad jediný pevný bod, kromě té jedné velké pauzy pro malé a dvou pauz pro velké). Každé dítě pracovalo podle toho svého plánu, občas se na nějakou činnost sešly v rámci třídy skupinky podle ročníků, občas něco dělaly obě třídy společně, ale nevím o žádných problémech s chováním v době vyučování. Jen ten druhý rok byly nějaké problémy v družině, kterou měly Montessorácké děti oddělenou, kde byla vychovatelka, co se jim to snažila příliš organizovat. Tak tam některé starší děti zvyklé si svoje činnosti organizovat samy prý "zlobily".
|
|
|
Alena |
|
(20.12.2016 21:29:06) no ano to je teorie. Ale alternativnich skol je malo, takze rodice po ni sahnou vhodnost, nevhodnost jde stranou.Navic i v alternative se najdou rodice bez realneho nahledu na sve dite (on je zivejsi, z toho vyroste).
|
. . |
|
(20.12.2016 21:41:23) Co jiného - třeba program "Začít spolu", Svobodná škola... nevím, co je k dispozici dnes, ale před 17ti lety se v Praze najít dalo.
|
|
|
|
Delete |
|
(20.12.2016 21:59:53) Aleno,
nemyslím, že alternativních škol je málo. Spíš o nich lidi málo ví. Nejen o jejich fyzické existenci, ale i o tom, jak fungují. K mnohým alternativám panuje nedůvěra, protože se od klasiky tak strašně odlišují, že si málokdo dokáže představit, že to může fungovat. I běžná domácí škola a mnohé komunitní školy domškoláků mají ze všeho nejblíž ke klasické škole, v lepším případě k projektovému vyučování nebo integrované tématické výuce, což jsou ale metody aplikovatelné i v běžné ZŠ, pokud máš ve třídě těch 15 - 20 dětí a ne 30.
Jinak třeba Začít spolu je dobrá alternativa někde mezi Montessorkou a klasikou a těch škol mi podle seznamu nepřijde až tak malý.
Montessori škol je asi o třetinu méně (mapa), přitom se o Montessori mluví a píše asi víc. Bohužel často v negativním kontextu, jak se tam děti nic neučí, jen si hrajou a válejí se po koberci, což je obraz těch zařízení, které si z Montessori vzali právě jen ten koberec a pomůcky.
|
|
Alena |
|
(21.12.2016 0:29:42) Podle poctu deti, co se kazdy rok do alternativ treba vPraze nedostanou, je jich proste malo. A navic to, ze se skola objevi na seznamu neznamena, ze to musi skvele fungovat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.12.2016 0:37:11) státní školy jsou většinou tak mizerný, že je potřeba hodně alternativ, přitom rodiče ani nechtějí, aby bylo dítě ve škole alternativní, ale aby k němu ve škole měli rozumný přístup a něco ho naučili a nezkazili mu radost z poznávání
|
Delete |
|
(21.12.2016 0:47:15) Yuki,
jo, něco takového jsem chtěla napsat, pak jsem se do toho zamotala a smazala to. Rodiče často nechtějí alternativní způsob výuky, ale spíš to, co by mohla poskytnout leckterá běžná základka, kdyby se lehce upravily podmínky. Já jsem celkem přesvědčená, že třeba u mě ve třídě by polovinu problémů vyřešilo, kdyby jich tam bylo o tu třetinu méně. Kdyby místo těch dvou paralelek, co teď máme, byly ty děti ve třech třídách, bylo by to o něčem jiném. Je to vidět při angličtině, kdy jsou děti namíchané z obou paralelek a rozdělené do třech skupin. Procento dětí se SPUCH je pořád vysoké (jsou s nimi i děti ze speciální třídy), ale ty samé děti se chovají o dost jinak, třeba proto, že ty, co to potřebují, mají každý svou lavici....i taková prkotina může udělat hodně .
|
|
|
Delete |
|
(21.12.2016 0:40:18) Aleno,
tak samozřejmě, to jsem se snažila naznačit i těmi poznámkami k tomu, co se leckdy vydává za Montessorku.
Ono ale často nejde o množství, jako spíš o dostupnost.
Každopádně, když se vrátím k tomu prvotnímu problému, tak třída s 50 % dětí se SPUCH při počtu kolem 20 žáků není v jednom člověku zvládnutelná ani v klasice, ani v alternativě, ovšem také nejde o něco, co by měl člověk kdekoliv očekávat, protože tohle prostě není standardní složení třídy kromě speciálních tříd pro děti se SPUCH. Jenže tam zase nebývá kolem dvaceti žáků.
Do Montessorky, kde je takové procento dětí se SPUCH bych svoje dítě nedala, protože by mu ta třída nemohla poskytnout to, co bych očekávala. Neměla bych v takovou třídu, učitelku, školu důvěru, pořád bych měla pocit, že je tam někde zakopaný pes a něco není tak, jak by být mělo.
|
HelenaPa |
|
(21.12.2016 6:21:06) "Každopádně, když se vrátím k tomu prvotnímu problému, tak třída s 50 % dětí se SPUCH při počtu kolem 20 žáků není v jednom člověku zvládnutelná ani v klasice, ani v alternativě, ovšem také nejde o něco, co by měl člověk kdekoliv očekávat, protože tohle prostě není standardní složení třídy kromě speciálních tříd pro děti se SPUCH. Jenže tam zase nebývá kolem dvaceti žáků."
Delete, asi tedy máme tedy výjimku. Na prvním stupni, 21 žáků ve třídě, 11 má potvrzené SPUCH, u dvanáctého to předpokládáme a čeká na termín v PPP. Nemají asistentku. Mám je na angličtinu všechny dohromady (do 23 se přece nemusí půlit, že?) a je to masakr. Pro obě strany. Když jsem na vedení prosila, jestli by je nešlo rozdělit na dvě skupiny, dozvěděla jsem se jen "Pracuj jako bys byla na malotřídce."
|
Delete |
|
(21.12.2016 21:52:18) HelenaPa,
jo, pořád ještě je to výjimka. Ale masakr to určitě je a sama potvrzuješ, že to na normální učení a zvládání prostě není.
Ono jde taky o to, v čem je problém. Ve třídě lze mít velké procento dyslektiků, dysortografiků, dyskalkuliků, a dá se to třeba i s tím "návodem" pracovat jako v málotřídce. Ale někdy stačí jedno těžší ADHádě, a bez asistenta jsi v kyblíčky, i kdyby zbytek třídy byl zlatý. A jindy tři ADHáďata budou v pohodě.
|
|
|
|
|
|
|