Klauri |
|
(23.1.2020 12:04:12) 10 let života ptáčat-třída romských dětí a pár majoritních dětí vzniklá na popud ostatních rodičů. Poslední natáčení s dětmi +- 17-18 let starými. Jak rozdílný život dokáže asi při podobném nadání dětem připravit rodina. Oba chlapci učitelkou považování za nadané studijně i sportovně. Jeden chlapec studuje gymnázium a je úspěšný i ve sportu, druhý nesportuje, nestuduje a asi pojede ve stejné linií jako jeho rodiče. Přemýšlím jestli aspoň Janek se poučil z chyb svých i rodičů a postaví se tomu v dospělosti čelem.
|
Klauri |
|
(23.1.2020 12:04:19) https://www.ceskatelevize.cz/porady/10267754387-ptacata/215562264000004-vana-a-janek/
|
|
Analfabeta |
|
(23.1.2020 15:15:32) Nechci malovat čerta na zeď, ale obávám se, že se nepoučí. Ono je krásné vykládat, že bez vzdělání je život těžký, ale když přijde v 17 letech 1.dítě (a častokrát ještě dříve, než v 17 letech), v 18 další a do 25 let má mladá žena klidně i 5 dětí, pak je xx let doma na mateřské, tak si vzdělání nedoplní a je vymalováno. Prostě komunita je opět strhne zpět. Oni prostě nejsou zvyklí soustavně makat. Potvrzuje hodně lidí, co s touto komunitou přišli do styku, že třeba děcka jsou nesmírně talentovaná, ale přijde puberta a veškerá práce jde rázem do kelu, a to třeba jen proto, že se prostě musí soustavně trénovat, makat. pak se nemůžou divit tomu, že je předběhnou děti, co třeba neměly takový talent od Pánaboha, ale dohnali to tréninkem, pílí a soustavnou prací. Uvedu příklad, ne z rodiny romské, ale bílé: když byla dcera předškolák, osvojili si jedna rodina u nás malou holčičku z děcáku. Neskutečný talent od Pánaboha na muziku a zpěv. Jenže rodina se dítěti nevěnovala, později dítě dokonce i týrala a nikdo s tím nic nesvedl, protože nikdo nechtěl nic vidět. Ani sociálka, ani škola, nikdo. Vyvrcholilo to okamžikem, kdy se adoptivním rodičům narodilo vlastní dítě a oni ten den, kdy se narodilo vlastní, odvezli milou holčičku zpátky do ústavu. Už ji nepotřebovali, Pámbu jim dal vlastní dítě. Odchod holčičky do ústavu obrečela tenkrát celá ulice, hlavně to, že hned odpoledne viselo na šňůře vyprané veškeré oblečení, připravené pro vlastní dítě... Ale proč to píšu: ta holčička byla talent od Pánaboha, slavíček, takový talent se hned tak nevidí. Jenže s ní nikdo nepracoval. Za rok, za dva už nebyla slavíček, protože ji převálcovaly děti, které sice takový talent neměly, ale chodily do ZUŠky a zpívaly tam ve sboru. Rozdíl byl naprosto zřetelný.
|
...j.a.s... |
|
(23.1.2020 17:10:30) Analfabetko, je jistě víc lidí, co to měli s rodiči špatné a kvůli tomu jaksi nestihli rozvinout svůj talent. Otázkou je, zda pak lidem nerozvinutý talent chybí, když jej nerozvíjí ani na prahu dospělosti sami? Když je hodně silný talent a dítě to chce, tak se kolikrát prosadí i navzdory blbým rodinným poměrům. Samozřejmě v případě sociálního zatížení je to opravdu těžké. Taky je komplikované říci, zda všechny děti mají možnost rozvinout nebo vůbec poznat svůj talent? Tohle přece nikdy nebude zcela spravedlivé. Co třeba rodiče, co ten talent u dítěte prostě nepoznají, nepodpoří a místo toho jej budou směrovat úplně jinam?
|
Analfabeta |
|
(23.1.2020 22:01:12) To přece nepopírám. S nadanými dětmi kolikrát neumí pracovat ani školství, tam taky moc záleží na tom, na jakého učitele dítě padne. Rodiče to poznat nemusí, zvláště ti, co sami mají vzdělání dosti nevalné a jsou prakticky na hraně analfabetismu.
|
Analfabeta |
|
(24.1.2020 0:47:18) To máš těžký. Co mají dělat rodiče, když má dítě chodit na trénink (do hudebky...), když rodič musí namakávat v práci? Prodavačky v supermarketech mají běžně pracovní dobu do 22:00, než se dostanou domů, je půlnoc. Dopoledne je dítě ve škole, máma doma, a další týden se můžou vidět. nebo když jsem pracovala v dětském domově jako vychovatelka, měla jsem pracovní dobu 12-20, ob týden 8-20 v So i NE. Vydržela jsem to 8 měsíců, to se bez prarodičů prostě nedalo s malým dítětem dělat, to šlo dělat jen s odrostlými dětmi, které nepotřebují dohled. Jenže já měla dítko tříleté... Jak to má dělat rodič, který má třeba partnera, ale ten maká třeba jako obchodní zástupce nebo řidič kamionu, a rodina ho vidí jen večer, a to ještě ne každý? Jak to chceš udělat? Přitom rodina na dítě nekašle, akorát neumí zařídit rozvíjení jeho talentu. Vím to podle sebe: 6-leté dítě se ráno samo budilo a vypravovalo do školy, protože maminka v práci zařezávala už od 6:00. Zase jsem přišla odpoledne dřív domů a mohla jsem v zimě třeba zatopit v kotli, což to malé dítě skutečně neumělo a ani bych to po něm nemohla chtít, na tu dovednost bylo opravdu malé.
|
Kudla2 |
|
(24.1.2020 0:56:38) Analfabeto,
jak už jsem řekla - přece je možnost naučit to dítě chodit do té hudebky nebo na jiný kroužek samotné, když to jinak nejde a je to volba "buďto takto, nebo vůbec".
|
Klauri |
|
(24.1.2020 6:17:58) Kudlo jenže otec Janka v některém dílu dlouhodobě vysvětluje, že ho samotného bude pouštět tak ve 14 letech a že ani on nikam sám nechodil.
|
|
Renka + 3 |
|
(24.1.2020 8:20:55) Kudlo, jestli jsi ten dokument viděla, Jankovi v té době bylo 7 let, bydlel v Brně v problematické části zvané Bronx, což u samo o sobě o něčem vypovídá. Navíc nevíme, kde ten basket byl, jak by se tam ten prvňák dostával. Děti z menších měst v tomhle mají výhodu, ale prvňáka běhat po velkoměstě bych taky nenechala, leda by to měl někde u nosu. Tak se dá pochopit, že ten otec nechtěl, aby kluk jezdil sám, třeba měl sám špatné zkušenosti.
Janek později hrál fotbal a tam už asi na doprovodu nezávisel a stejně skončil Ještě ho šel trenér přemlouvat, aby se vrátil. A když jeho mladší bratr se dokázal v tom fotbale dostat celkem vysoko, tak tam nějaká podpora být musela. Spíš si myslím, že jde o osobnostní nastavení, něco mě baví a chci něco dokázat, ale musím makat a dát tomu ty tréninky, a to už člověk musí mít v sobě.
|
Klauri |
|
(24.1.2020 8:53:47) V jednom díle a to o prázdninách po druhé třídě, p. učitelka s tatínkem znovu mluvila a zase si mlel svou. Janek teď přiznává, že i s fotbalem skončil proto, protože ti kluci byli tréninkové dál. Myslím, že ten mladší bratr Janka měl štěstí, že se ve fotbale svezl s Jankem a byl pro trenéry ZB věkově zajímavější.
|
Renka + 3 |
|
(24.1.2020 9:11:49) Já jsem tedy pochopila, že ti ostatní byli dál proto, že na čas fotbal hrát přestal a vypadl z toho. Ale nevím, jestli přestal z důvodu, že se mu tam nechtělo chodit nebo byly nějaké objektivní důvodu. Spousta talentovaných dětí skončí se sportem v době, kdy tomu chce dát ten dril a dřinu, jednak tomu to úsilí dát nechtějí a pak přijde puberta a jiné zájmy, a podpora rodiny v tom nehraje roli. Někdy i rodiče dost tlačí na pokračování a děti už nechtějí. Jen těch pár dříčů s talentem to dotáhne někam dál, ale musí mít tu vlastní vnitřní motivaci.
|
Klauri |
|
(24.1.2020 9:17:15) Těžké období měl zjevně velké, protože dítě, které učitelka považovala za nadané i studijně v šesté třídě měl 3 nedostatečné a 2 z chování. Myslím, že za jeho přístupem je osobní nastavení, ale bohužel rodina v tomto případě hrála taky velkou roli. Obecně ta třída nedopadla nijak špatně. Nejméně 3 studují SŠ. Učitelka, která je měla 1-5 třída se fakt u těch dětí snažila a výsledek je u spousty dětí v této třídě vidět.
|
Renka + 3 |
|
(24.1.2020 9:25:27) Mě tedy hodně překvapil Patrik, takový malý agresivní hajzlík to byl, muselo to s ním být pro všechny těžké. I když třeba u té nehody . A nakonec vypadá jako rozumný mladý muž, tak snad mu to vyjde.
|
Klauri |
|
(24.1.2020 9:31:03) Patrik hodně překvapil, myslím, že mu hodně pomohl odchod do Anglie. Dokáže i dobře formulovat myšlenky a proč některé věci dělat a které ne. Myslím, že to bude spokojený anglický instalatér. Překvapil mě, že se učil i na dokončení české školní docházky a že má dokončenou i českou ZŠ.
|
Renka + 3 |
|
(24.1.2020 9:45:04) To dokončení české ZŠ taky překvapilo, i jak přijel už takový vyklidněný. Myslím, že byl jako dítě prostě hodně nezralý. Ale stejně jak se to stane, že někdy vzorné dítě, znám z okolí, holčička premiantka, dělala mažoretky, hrála na piano, celou ZŠ vzorná, hodná, šikovná, doma podporovaná. Dnes feťačka, má dvě děti, o které se stará její mamka, ona krade, pak je vždy chvíli v léčebně a pořád dokola. A klučina, o kterém si lidi myslí, že dopadne jednou špatně a v 18 je z něj úplně jiný člověk.
|
|
|
Klauri |
|
(24.1.2020 9:32:45) Ale když si všimneš už od prvních dílů, byla patrná velká spolupráce rodičů se školou u Patrika.
|
|
|
|
|
|
|
|
daba+holčička |
|
(26.1.2020 13:59:43) No já kvůli tomu volila ZŠ hned naproti ZUŠ, aby mohla chodit sama z družiny a vždycky jsem jí vyžebrala tu poslední hodinu, abych jí vyzvedla jako by tý družce byla. A sport dělá gynmatiku, protože ta u nás byla naproti školce, od 17:00 Možná jsem taky zabila nějaký jiný talent, ale tohle musí stačit. Teď už si všechno objede sama.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(24.1.2020 0:55:09) Báro,
tak pokud chodí to dítě už do školy a o ten kroužek fakt stojí, tak proč by byl problém naučit ho jezdit samotného? Myslím, že naše generace, kterou nepovažuju za nijak extra otužilou, zvládala chodit sama do školy už od 1. třídy a bylo to normální.
A navíc tedy si nejsem jistá, jestli systematické zatěžování sportem na závodní úrovni u malého dítěte je to pravé ořechové, a jestli mu nakonec neprospěje víc, když to nebude dělat (třeba i proto, že si to ta rodina nemůže dovolit)
|
Kudla2 |
|
(24.1.2020 11:22:43) Taodvedle,
vždyť tvrdíš v podstatě to samý co já.
|
Kudla2 |
|
(24.1.2020 11:24:03) A rozhodování užší kontakt s rodinou versus sport na závodní úrovni taky není tak úplně jednoduchý, aby se dalo říct "správný je jedině toto".
|
|
|
Klauri |
|
(24.1.2020 11:26:10) Atletické třídy byly a jsou na ZŠ Porubská už od 70.let a ty fakt nejsou v ostravském Bronxu
|
Klauri |
|
(24.1.2020 11:55:25) No mezi hokejisty do Vítkovic to fakt ne.Je škoda, že nepřišla nabídka z Porubské.
|
|
|
|
|
|
|