Melisska |
|
(16.7.2020 20:34:54) Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda někdo máte zkušenost se školkou, která navrhuje odklady dětem, u kterých s tím rodiče vůbec nepočítají, a činí tak ve velké míře? Naše školka je jinak úplně báječná, ale v této jedné věci pro mě naprosto nepochopitelná. Děti zde procházejí v lednu psychologickým testem (můžeme nepodepsat souhlas, ale to obvykle nikdo neudělá). Tento test u většiny dětí najde nějaké nedostatky a začne se mluvit o odkladu. Později se dělá ještě jeden test, kterým některé děti „projdou“, dalším je navrhován odklad. Rodiče bývají často velice překvapení, předtím je nic takového nenapadlo – často se jedná o prosincové či lednové chlapečky a holčičky, které nemají žádné problémy. Většina rodičů se ovšem nechá zviklat a tak tam tyhle šikovné a chytré děti zůstávají. Bilance odkladů v naší školce za poslední čtyři roky je 1/3 – 2/3 – 1/3 – 1/2 dětí s odkladem; každý rok přitom vím ještě o dalších dětech, kterým navzdory návrhu odklad rodiče nakonec nedali. Setkali jste se někdy s něčím podobným? Tedy výrazným prosazováním odkladů ze strany školky u dětí, kde to rodiče nenapadlo, a s následným velkým množstvím odkladových dětí? Je mi těch dětí líto, mnohé z nich jsou tam podle mého zcela zbytečně. Díky za odpověď.
|
K_at |
|
(16.7.2020 20:39:49) Cože???? OŠD se NAVRHUJE. Zda dítě zůstane v MŠ, zkusí najít přípravnou třídu nebo půjde do 1.třídy, to je na rodičích. A už vůbec školka nemůže, nesmí rozhodnout že dítě nepůjde do 1.třídy. To je zcela mimo kompetence. Jistě testování, resp test školní zralosti či připravenosti dítě při pochybnostech absolvovat může. Ale výsledek je sdělen hlavně zakonemu zástupci. Pedagog je informován. Ale hlavně, o vystavení žádosti o OSD žádá rodič. Ne školka.
|
Melisska |
|
(16.7.2020 20:50:22) Samozřejmě, že školka to pouze navrhuje. Jenže většina rodičů se nechá zviklat, uvěří tomu, že školka a "její" psycholožka tomu rozumí... I když je to do té doby vůbec nenapadlo. Moje dcera šla do školy loni (navzdory doporučení odkladu, které jsme vzhledem k těm velkým počtům brali s rezervou) a první třídu s přehledem zvládla.Přišla ale o svou nejlepší kamarádku, se kterou se zná od miminka a vždycky spolu chtěly sedět... Tam, ač byla prosincová, se maminka nechala přemluvit. Litovali toho už v září, dívku školka strašně nebavila a musela to tam pak ještě zvládnout celý rok...
|
K_at |
|
(16.7.2020 21:26:36) Počkej, to že je dítě prosincové ještě neznamená, že je zralé. A pokud rodič souhlasil, tak už je to jeho boj. To, že spolu chtěly holky sedět v lavici, to je hezké, ale nemá to vliv.
|
Melisska |
|
(16.7.2020 21:31:30) Říkám, že už v září toho litovaly... Teď mi maminka opět zopakovala, že to byla chyba a bylo to zbytečné... Nebýt toho, že je školka přemlouvala (stejně jako nás a další rodiče), tak by je nikdy nenapadlo o odkladu uvažovat...
|
Federika |
|
(16.7.2020 21:35:57) Báro, ale už dlouho nemusí dítě vůbec k zápisu,stačí rodič.
|
Federika |
|
(16.7.2020 21:41:23) Taky si myslím. Nicméně pořád je to tak, že zápis dítěte je víceméně formální záležitost. Já jsem šla k zápisu s tím,že budu chtít odklad, vždycky se divili, že není důvod, ale já jsem věděla, proč ho chci. I do PPP jsem přišla s tím, že chci vlastně razítko a vysvětlila jsem proč. Jeden syn šel teda čerstvě v šesti, protože byl fakt hodně napřed, ale i ten měl formálně odklad, jen si ho "dal" až v pátý třídě, šlo to díky soukromé škole.To je fuk, jiná záležitost,ale podle mě rozhodují rodiče. Zneužívat by se to nemělo , ale znají své dítě nejlíp. testy ve školce by taky výlučně rozhodovat neměly, vypovídají jen o jedný stránce věci.
|
K_at |
|
(16.7.2020 21:44:46) Federiko, normální by být mělo to, že vnímáš dítě jako celek. Já i hodně vnímám tu sociální stránku věci. Přijde mi důležitá.
|
Federika |
|
(16.7.2020 21:49:41) Ano, právě. Všechny moje děti byly hodně vepředu co se čtení týče,plynně četly, žádnej problém s nějakými testy, držením tužky, mluvily anglicky, německy, na první pohled jsem byla praštěná, že vůbec chci odklad. Nejstarší syn-ADHD,(mnohem později se přišlo na to, že AS) chvilku neposeděl, kaskadér, nedovedu si představit,že by to v šesti useděl. Mladší syn, no dobře, ten šel, i když je srpnovej, ale fakt tak od 4. třídy byl velkej rozdíl, po emoční, sociální stránce mezi dětmi mnohdy i o dva roky staršími. A dcera-měla jít do Year 1 čerstvě v pěti. malinká, dětská, v hlavě poníky a Barbie. To je fuk, že četla a počítala, prostě mimino. Jsem moc ráda, že šla do Year 1 až v šesti. Prostě rodič zná svý dítě nejlíp. Měl by to ale fakt dobře zvážit.
|
K_at |
|
(16.7.2020 21:53:59) Federiko, no asi tak. A když máš takové "Mimi", které má navíc problém s řečí, grafomot., Zrakovou percepcí a ještě vysoká nemocnost, tak hnát ho do 1.třídy mi přijde zbytečné.
|
Federika |
|
(16.7.2020 21:56:18) Kat, to rozhodně. A v tom by měla mít nějaké slovo i ta školka, PPP a tak.
|
|
K_at |
|
(16.7.2020 22:04:45) Báro, myslím, že u dysfazie je to vždycky o více úrovních. Pár dětí u mě bylo, když mají zázemí, v různých dovednostech jsou v pohodě, jsou to jinak děti trochu do života, tak za rok jim dysfazie zázračně neodezni. Takže ano, do školy.
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(16.7.2020 21:54:58) Federiko, to je pravda, znát to je. Srpnový syn je jinde, než jeho spolužáci. Ale on bude jinde i za 20 let, odklad by mu v tom nepomohl. Je to samotář a individualista.
|
Federika |
|
(16.7.2020 21:59:56) Lassie, jasně, u někoho by to nic neřešilo.Mýmu synovi to pomohlo fakt hodně, zopakoval si pátou třídu a vzhledem k tomu, že jsme v září přešli do jiné školy, předtím chodil do anglické, tak vlastně ani "neopakoval", navíc dělal jinej anglickej program a k tomu přijímačky na gympl. Takže se ani nenudil. Sociálně to byl velký rozdíl, na gympl šel zralej a psychicky naprosto vyrovnanej, předtím se i po té sociální stránce snažil zuby nehty marně držet krok s těma -v jeho případě fakt téměř nebo úplně o dva roky staršíma klukama. j to individuální a je dobrý najít dobrýho psychologa, třeba v tom PPP, se kterým to můžu probrat.
|
|
|
|
|
Melisska |
|
(16.7.2020 21:55:00) Dcera má taky jako červnová ve třídě o rok starší děti, ale aspoň v té první třídě mi spíš připadalo, že je to špatné pro ty starší... Holčička, která už čte plynule jako dospělý člověk, se musí mezi těmi hláskujícími logicky nudit...
|
K_at |
|
(16.7.2020 21:58:24) Problém není, že umí číst. Problém bývá, pokud učitel nechce, neumí udělat pro čtoucí děti jiný program. Stejně jako pro matematicky pokročilé děti třeba.
|
Federika |
|
(16.7.2020 22:00:59) Jo, Kat, potvrzuju, že moje "čtoucí" děti nikdy problém neměly, jednak jich bylo ve třídě víc a jednak je nikdo nenutil slabikovat.
|
|
Melisska |
|
(16.7.2020 22:04:21) Třeba se nenudí, což bych jí přála, ale rozhodně je úplně někde jinde než ostatní, jak jsem slyšela při online výuce...
|
|
|
Aninabe |
|
(17.7.2020 9:34:01) Melissko, ona se někdy potřeba odkladu a plynulé čtení nevylučuje. My máme z našich dětí 4 mezi červnem a srpnem, všichni kluci, všechno odklady, ale nutné. Tři z nich číst a víc počítat neuměli. Na posledního měli v PPP nejhorší názor, on blbě vyslovoval, k tomu nechtěl komunikovat a jak byl "mladý", tak nezvládal úkoly pro šestileté děti, když mu bylo ani ne 5 a půl. V papírech z PPP má podezření na horší intelekt (v únoru). Ve školce z toho byli paf, protože teda zásadnější problém neviděli, ale budiž. Dítě v červnu téhož roku začalo říkat všechny zbylé hlásky (hlavně r, ř), brzy po začátku školního roku (odklad, takže MŠ) jsme si společně všimli, že asi čte a taky že jo. Teď už nahlas a plynule. K tomu v rámci karantény sledoval Učítelku, to byla cca nutnost, dozorovala jsem naše starší dětí před příjímačkama v jiným pokoji. A k mému překvapení začal násobit, dělit, počítat do stovky i přes, nejradši měl takový ty úlohy dopiš čísla, aby ti součet v každém řádku a sloupci čtverce dal 75 a podobně. Tak počítám, že s tím zhoršeným intelektem to nebude ten případ, prostě se jednoduše paní v PPP bál a nespolupracoval. Ale nerozporuju, že odklad zjevně potřeboval, že se takhle rychle srovná jsme nečekali nikdo. Ale extrémně citlivý je stále. I když procvičujeme výslovnost i teď, občas začal vynechávat L, tak na tom pracujeme, lepší se to. Jde do malé školy, jen něco nad 10 dětí ve třídě, tak snad si s tím nějak poradí. Vyřizovat něco v PPP (že je trochu napřed) nemám nejmenší chuť, zase by mlčel jako ryba, kdyby se mu pracovník nelíbil .
|
|
|
Saamajna |
|
(17.7.2020 11:55:40) Diva Baro, "Já jsem rozhodně za, aby rodiče byli ti poslední, kdo rozhodnou."
Tak to mame tady u nas, v Severnim Poryni a Vestfalsku. Pred lety to tady bylo jako ted v Cechach, rodice si v podstate mohli delat, co chteli. Vedlo to k dost problemum prave kvuli velkym vekovym rozdilnum ve tride, dospelym v gymnaziu pred maturitou... Tak se zavedlo DATUM. A dite, co je pred a rodice si preji odklad, musi mit opravdu obrovsky problemy dolozeny doktory a psychology, vpodstate musi byt opravdu postizeny. Jinak nemas sanci.
Starsi dcera je narozena 3.9., datum bylo 30.9., je druha nejmladsi je tride.
Koukla jsem, tak to je v jinych spolkovych zemich: datum je vsude mezi 30.6. a 30.9. Mladsi deti muzou i driv, poradni (a i rozhodujici😂) hlas ma pak skola.
Odkaz v nemcine tady: https://www.bildungsserver.de/innovationsportal/bildungplusartikel.html?artid=1098
|
Federika |
|
(17.7.2020 13:46:54) Tak já jsem moc ráda, že u nás pořád mají hlavní slovo rodiče. Oni rozhodují, kdy dítě nastoupí do školy, kam do školy nastoupí, jestli se má dítě hlásit na gympl, jestli chtějí změnit školu, jestli si během školního roku odjet na týden na dovolenou...
|
|
Melisska |
|
(18.7.2020 13:08:43) To je myslím dobrý přístup. Nebo rozhodně krok správným směrem. Pak nehrozí ty odklady pro prosincové děti a tak...
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(16.7.2020 21:37:02) Báro, ne. Myslím, že asi 3.rok už dítě k zápisu vůbec nemusí.
|
|
|
|