1kulička |
|
(10.2.2021 7:42:58) Ahoj, chci se zeptat, jak se učí/učily vaše děti násobit ve druhé třídě? Mám pocit, že s žádným dítětem jsem se tolik nenadřela, jako s tou nejmladší. A to princip násobení chápala už ve 4 letech, kdy jí nedělalo problém spočítat a rovnou vyhrknout kolik je 3x3, 2x4 atd. Když jí teď dám tyto lehčí příklady, tak fakt počítá 3+3+3, a u těch větších čísel není líná a počítá 6+6+6+6+6+6 - v čemž samozřejmě dělá chyby, dlouho to trvá a je frustrovaná, že je to strašně těžký. Jedou podle Hejného. Asi to už moc prožívám, protože školní psycholog má představu, že s ní budu hodinu denně dělat přípravu do školy (kvůli čtení, nemá dobrou syntézu a analýzu slova). Malá po škole udrží pozornost maximálně tak čtvrt hodiny, hodina je utopie. Navíc nám teď nařídili karanténu a online vyučování zase 3h denně. To jí snad raději budu učit sama už ... Nicméně, chtěla bych vědět, jak se učí vaše děti - u starších toto neznám. Přijde ještě fáze, kdy se budou učit násobit nazpaměť? Já nějak nechápu, proč nezačínají s násobilkou 2,3, ale jedou rovnou všechna čísla najednou?
|
CisloPi |
|
(10.2.2021 7:59:23) No jo, Hejný. Ale mají na to pak myslím nějaké tabulky násobků, které mohou používat.https://www.h-mat.cz/sites/default/files/pomucky/H-MAT_nas.tabulka.pdf
|
Delete |
|
(10.2.2021 9:35:14) Tohle ale není výmysl Hejného, ale normální součást didaktiky.
Nejprve se má vybudovat představa o principu násobení, potom teprve násobilkové řady.
Baopak, když se to neudělá, děti se učí 200 příkladů zpaměti (zvlášť násobení a zvlášť dělení) a ti se slabší pamětí jsou zoufalí, protože to nezvládají ani ve čtvrté třídě a netuší, jak to udělat jinak.
|
CisloPi |
|
(10.2.2021 10:20:30) To je pravda, jen v určité fázi si myslím, že to opakované sčítání není už to pravé. A co vím ze svých (pravda, omezených) zkušeností s Hejným, tak právě místo drilu nastupuje ta tabulka. Ale nevím, v jaké fázi je třída malé 1kuličky.
|
Delete |
|
(10.2.2021 11:46:24) Jsou v druhé třídě, pravděpodobně teď teprve začínají s vyvozováním násobení, takže na zautomatizování je právě brzy. Co bude později, záleží právě na učiteli, sice základ je myšlenka, že dítě odloží pomůcku, když ji přestane potřebovat (tu tabulku násobků), ale přeci jen už se po různých kritikách na to pamětné počítání trochu víc dbá.
My třeba také měli tabulku násobků v té druhé třídě, měli jsme i v první třídě tabulku součtovou, byly vždy na pracovních sešitech natištěné, učili jsme se je používat a skutečně to používání přešlo tak nějak samo, jak jsme víc a víc počítali. A to byla 80. léta.
|
|
|
|
|
Dari79 |
|
(10.2.2021 8:22:27) My máme taky Frause, i když už si to nepamatuju, tak myslím, že mi to nesmyslné nepřipadalo
Myslím, že se první učili přirozeně násobit 2,5,10 - ano, metodou postupného sčítání, ale ono je to logické
2x8 = 8+8 a to znají už z první třídy násobky 5 a 10 se na prstech dobře počítají...
no a 6x6 pak nemáš počítat 6+6+6+6+6+6, ale právě 5x6=30 (to už umím) + 6 je 36...
Teda "máš" u Hajného neplatí, můžeš si právě najít cestu, která vyhovuje tobě...
Spíš teda, i já v tom vyšším ročníku, narážím na to, že holt v distanče je Hajný/Fraus blbý v tom, že celkem (podle mě) předpokládá tu normální výuku a právě to "hraní", na které my doma čas nemáme... Čili, je to takové "ošizené".
Jinak násobilku se jistě může naučit, jak chce - my taky už v předškolním roce jsme měli doma násobilkový válec https://www.zbozi.cz/vyrobek/quercetti-tubo-pitagorico/ atd. atd. atd.
Pak jsme trénovali násobky v řadě - čili 4,8,12,16,20... s ukazováním na prstech - to asi to dítě používalo nejvíc u těch těžkých případů typu 7x8...
|
1kulička |
|
(10.2.2021 9:45:51) Dari, díky, ten válec je hezký, jen úplně nevím, jestli by to nesvádělo k tomu, že nebude namáhat mozek. Popsala jsi to hezky, tak bych taky uvažovala, ale dcera vůbec nějak nechápe, že ty pětky jsou jednoduché na sčítání i násobení. S tou 6x6 a 5x6 jsem jí to tak přesně vysvětlovala, ale vypadá to, že ve škole to tak vůbec nedělají. Mají takové cvičení, kdy vyplní celou řadu pro víc čísel, něco jako ty tabulky, ale ona s tím moc neumí pracovat - respektive jsem jí to musela ukázat a vysvětlit. Tak nevím, jestli je holka tak mimo nebo to ve škole dělají nějak blbě. Asi kombinace s velkým počtem žáků...ach jo.
|
Vítr z hor |
|
(10.2.2021 9:58:56) Tohle se da hezky resit na te matematicke vaze. Na jedne strane jsou treba 4 petky (4 zavazi s petkou), na druhe strane bud 1 dvacitka nebo 2 desitky. Vaha se srovna, “ukaze”, ze 20 a 20 vazi stejne, i kdyz se to sklada z ruznych zavazi.
Pak se ty 4 petky sundaji, polozi vedle sebe, vyscitaji - a zase se muzou povesit zpatky. Matematicka vaha ty pocetni postupy nazorne a hmatatelne provaze.
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(10.2.2021 8:32:49) Jo, takhle nějak se to učili, v Montessori. A k tomu další varianty i na pracovních listech. Pak i trénovali násobkové řady zpaměti, nějakou tleskací hrou.
Důležité je pochopení principu násobení, to ano. Dle mého názoru je velice důležité umět násobilku zpaměti, zautomatizovat, ať nad tím nemusí pokaždé bádat a rozkládat a sčítat, až bude počítat rovnice, zlomky, nemluvě o dělení. Vždycky ráno cestou do školy jsme si říkali násobkové řady a příklady zpaměti. Fakt téměř každý den, asi 10 minut. Vyplatilo se to.
|
|
Marika Letní |
|
(10.2.2021 8:37:45) "Malá po škole udrží pozornost maximálně tak čtvrt hodiny, hodina je utopie."
Tak to nedělej v kuse, ale po částech. Dělej přestávky. Příklady nebo slova mohou být po bytě a může to být "běhací" cvičení. To si pamatuju, že jsme dělali.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.2.2021 8:40:08) příprava do školy hodinu denně ale nemusí znamenat hodinu od 4 do 5, třeba může něco přečíst, než nachystáš svačinu, po svačině písanku, pak jít ven a teprve potom třeba počítat, co se týká násobilky, sice to teď jde pomalu, ale zase tomu bude rozumět a poradí si i po prázdninách, kdy ti, co to umí zpaměti, hádají časem se to taky uloží do paměti, ale bude k tomu právě i to pochopení
|
1kulička |
|
(10.2.2021 13:35:01) Pracuji do pěti momentálně dceru učím, aby si už dělala alespoň něco samostatně, samože to rozkouskuju. To jakž takž zvládám i během práce, ale je to zatraceně náročný no... ještě něco přidávat.... děkuju moc za nápady na pomůcky, něco určitě pořídím - myslíte, že se to budou učit ještě celou druhou a procvičovat a zažívat?
|
|
|
Vítr z hor |
|
(10.2.2021 8:50:13) Na trapeni s nasobenim tu tusim Anika kdysi doporucila tohle:
https://www.amazon.de/-/en/4538-HABA-Times-Equal-Swat/dp/B0012KYZDK/ref=mp_s_a_1_5?dchild=1&keywords=klatsch&qid=1612943210&sr=8-5
Nam to neuveritelne pomohlo. Taky jsme pouzivali listecky s priklady (flash cards), ale to neni takova zabava, dite se driv unavi. Byt teda je treba rozlisovat, ze u te hry dite NERIKA vysledek, jen dava placnutim najevo, ze ho zna (a v pripade pritomnosti konkurence jde i o rychlost), zatimco u flash cards uz ho rika (tam uz je ta znalost naprosto aktivni).
|
|
Bouřka |
|
(10.2.2021 8:57:39) Dítě je na normální škole s klasickou výukou matematiky. Násobilku začínali taky obecným principem, postupným sčítáním. Šlo spíš o pochopení principu, takže postupně sčítali, řešili různě graficky, jak pochopili princip, tak rovnou najeli i na dělení. A teprve když uměli tohle, tak začali klasické násobkové řady. Paní učitelka měla vždy připravené pracovní listy k jednotlivým číslům, kde to bylo různou formou - postupné sčítání, vybarvování v síti, práce s věcma ve skupinkách, násobkové řady a nakonec to dělení. Vlastně si to ošahali z různých stran a úhlů. Ty řady jeli tuším 2, 5, 10, 3, 4 - to nacvičovali fakt dlouho a nejsem si jistá, jestli tohle stihli v té druhé třídě. Něco už možná tenhle rok. Každopádně na začátku roku se hodně opakovalo. A až letos fakt začalo ve větším to trénování klasických příkladů. 6,7,8,9 už vzali poměrně rychle a vlastně to dokončili poměrně nedávno, takže v půlce třetí.
|
Vítr z hor |
|
(10.2.2021 9:05:13) Tohle je skvela nazorna pomucka na uvedomeni si podstaty nasobeni, vztahu mezi scitanim a nasobenim. Dite si to proste samo zkousi a hned uvidi, kdyz se splete.
https://insgraf.cz/vyuka-mer-delek-objemu-a-vahy/4337-matematick-v-ha.html
|
|
|
TaJ |
|
(10.2.2021 9:16:22) Syn se v logo třídě násobilku učil taky tím postupným sčítáním, plus jsme měli doma vždycky někde na tabuli napsanou tu řadu násobků za sebou, aby to měl pořád na očích...a trénovali jsme to všude možně, třeba při čekání na autobus, nebo kdekoli...a ve škole pak už přímo příklady na násobení trénovali třeba tak, že učitelka měla kartičky s napsanými příklady, vždycky ukázala příklad a ukázala na někoho a měl říct výsledek...začali pomalu a postupně zrychlovali...a nebo si ve třídě mezi sebou házeli míč, vždycky někdo z nich řekl příklad a hodil míč někomu ze spolužáků a ten řekl výsledek...pokud chápe princip, tak to ostatní se prostě musí cvikem natrénovat... A jinak ta domácí příprava...syn by taky tenkrát nevydržel hodinu ani náhodou, dělali jsme to po kouskách...násobilku trénovali třeba někde cestou někam, psaní doma chvilku do sešitu, chvíli na tabuli, příklady si pak psal taky na tabuli...ta bílá tabule na stírací fixy byla u nás hodně let využitá na maximum...psal si na ni pak i vyjmenovaná slova, nebo slovíčka do AJ, měli jsme ji na takovém místě, aby ji měl pořád na očích, takže v obýváku na boku knihovny, bylo na ni vidět přímo z pohovky a čtení večer před spaním, v rámci večerního čtení, které jsem dřív četla jenom já...pak jsme se střídali, nebo už potom četl jen on...
|
|
Delete |
|
(10.2.2021 9:46:17) U Hejného dost záleží na učiteli, jak moc budou "drilovat" řady. Dřív se to moc nedělalo, ale při revizi té první řady už se objevilo i více "sloupečků".
Jinak je to prostě o tom, že čím častěji dítě násobilku využívá, tím spíš si ji zapamatuje a přestane dopočítávat.
Hodně pomáhají čtveřice příkladů z trojic čísel, které "patří k sobě". Takže když dítě ví, že 3 x 5 = 15, tak by už nemělo mít tendenci dopočítávat 5 x 3 (nebo naopak) a i 15 : 3 a 15 : 5 by mělo to třetí číslo "samo naskočit". Ale taky to není hned, aby si dítě ty spoje vytvořilo.
Jinak ve druhé třídě není vůbec nutné, aby děti násobily a dělily zpaměti, pochopení principu a schopnost dopočítat se výsledku je dobrý základ.
|
1kulička |
|
(10.2.2021 13:56:02) díky, Delete, já myslím, že začali po novém roce s násobením akorát. Před vánocema jseště nic, pokud si pamatuju. Tak zatím nemám plašit?
|
CisloPi |
|
(10.2.2021 14:14:21) Neplaš. Ale ty metody a pomůcky, co tu holky psaly, jsou fajn.
|
|
1kulička |
|
(10.2.2021 14:35:23) Moc děkuji holky všem, kdo přispěly, četla jsem pečlivě vše a ještě budu :) Koukám, že jsem asi už hysterická kapánek - nebudu na chudáka holku už tak tlačit, když má celý pololetí - mne jen vyděsila představa, že budou psát nějaký test a ona z toho bude zase nešťastná, že je to těžký a dlouhý.
|
|
Bouřka |
|
(10.2.2021 15:16:02) kuličko, my s násobením začali nejdřív na jaře a pořádně to začali trénovat až v té třetí třídě. Vlastně koncem podzimu opět nafásli početníky z druhé třídy, kde se řada cvičení přeskakovala a dělali to až teď. K početníkům třetí třídy se vrátili teď koncem ledna. Obecně mám dojem, že naše škola má ty postupy poněkud upravený a nejedou přesně podle učebnic, jak v matematice a češtině se některé kapitoly přeskakovaly a vracelo se k nim ve zcela jinou dobu i v jiných ročnících. Řekla bych že k užitku věci, že mají docela zmáknutý, kdy jim děcka líp nějaký věci poberou. S výjimkou angličtiny
|
|
Delete |
|
(10.2.2021 20:24:17) 1kuličko,
já vždy začínala s násobilkou až v březnu nebo dubnu a v pohodě jsme celou násobilku zvládli do konce roku s tím, že jsem vůbec netlačila na to pamětné naučení. Na to jsem se zaměřila až ve třetí třídě.
Takže ano, podle mě není důvod plašit.
|
|
|
|
|