KoproFka |
|
(24.4.2023 20:14:38) Chtela jsem se zeptat, zda-li je normální, aby pi ucitelka davala písemky z matematiky na sl.ulohy s bleskovym výpočtem. Dle jejich slov to znamena, ze si dite ulohu jen precte a bez zapsani zápisu jen napise postup vypoctu a vysledek. Dal nic, ani odpověď, zkouska. Pry timto způsobem udelaji vic oh, nez kdyby je vsechny musely rozepisovat i s postupem.
Dceri toto moc nevyhovuje, pisu narovinu. Ona si to prave potrebuje napsat tak, aby vedela, co ma pocitat.
Dle pi ucitelky tim rozviji deti, ktere reseni po precteni hned vidi, ale treba nedokazou bez chyby napsat zapis.
Mne to nedava hlavu ani patu, nikdy pred tim jsem se s tim nesetkala a vlastně ani nevim, jak mam toto dceru naucit.
Ted psali test - ze zadaných 5 slovních uloh, maji udelat min. 4 tímto zpusobem. Dostala za 4. Podle mne byla uplne zmatena.
Znate to?? Je to normální??
|
Aninabe |
|
(24.4.2023 20:23:41) Záleží na tom, v jaké je třídě. V tomhle jim dávám volnou ruku a musím říct, že cca 80-90% si klasický zápis nepíše. Natož zkoušku, to můžu říkat, že by měli pro vlastní jistotu, ale to je tak všechno. Protože je to zdržuje. Ale je to 2. stupeň. No už vidím, 4. třída... Tam jsme dělali taky jen úsporný zápis, děti to měly vesměs spočítané hned. Určitě bych zápis nezakazovala, druhá věc je, jestli potom stíhá. Čas je omezen obvykle jen koncem hodiny, o přestávce dopsat nenechávám.
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 21:55:39) Ja teda ale ziju v tom, ze reseni sl. ulohy ma 3 části: zapis, výpočet a odpověď. Tohle nas ve škole drilovali. To uz tedy ted neplati?
Jako do skoly jsem chodila v minulem století i tisicileti, to jako uznavam, ze mi mohlo neco uniknout. Syn byl ve 4.tr před 8 lety a ten tedy tohle takto nepocital, to vim zcela jiste. Stejna skola, jina ucka.
|
Monika |
|
(24.4.2023 22:06:27) Koprofko, učení tímto stylem, jak píšeš dospěje přesně k tomu, jak jsi dopadla ty - k utkvělé představě, že existuje jen jediný správný způsob řešení. Proč proboha myslíš, že by nebylo možné nějakou úlohu vypočítat (tj. dospět ke správnému výsledku), aniž bys napsala zápis a odpověď??? Když budeš sčítat v obchodě cenu nákupu, budeš si to taky zapisovat i s odpovědi "u pokladny zaplatím 833,- Kč a když použiju 1.000,- Kč bankovku, vrátí mi 167 Kč"
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 22:18:21) No tak v krámu si to taky na papir nehazu, tvuj priklad zrovna je snadny i pro 1.st. deti.
Jen mi slo o to, ze ja vnimam spravne reseni sl.ulohy ve 3 krocích. To nam vzdycky rikali. A to tady uz neni.
|
Monika |
|
(24.4.2023 22:24:27) Koprofko, já fakt nevím, jestli to myslíš vážně nebo si děláš legraci ("spravne reseni sl.ulohy ve 3 krocích. To nam vzdycky rikali. A to tady uz neni"). Proč myslíš, že takovéto "zásady" a "jediné možné postupy" jsou neprůstřelné? Nám toho ve škole říkali (jsem ročník 1974)
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 22:28:41) No nedělám. Proste v matice mam za to, ze správne vyreseni sl.ulohy ma obsahovat zapis, výpočet a odpoved.
Jeste i syn to tak měl - je to 8 let. Řešilo se to i pri přijímačkach na víceletý gympl, ze je treba tam mit všechny kroky a zadny nesmi chybet.
|
Dari79 |
|
(24.4.2023 22:39:28) A to právě opravdu ne.
A už vůbec ne na prvním stupni.
A už vůbec ne - jen jediným správným způsobem.
To je otročina a ne matematická logika.
Ale je jasné, že někde se tak děti ještě pořád učí. Hlavně, aby byl výsledek celou větou a psacím písmem. To právě má (měl) ten synovec. Výsledek věděl za vteřinu a minutu kroužil odpověď...
(Např. zadání - maminka dala každému dítěti půl litru šťávy. Děti byly 4. KOlik litrů šťávy musela maminka připravit? Na první dobrou ví, že 2 litry... Moje dítě by za to napsalo "2" a bylo by to správně. Ale v jejich pracovním sešitě (a s jejich učitelkou) musel psacím písmem napsat: Maminka musela připravit 2 litry šťávy. Proč proboha...)
|
TaJ |
|
(24.4.2023 23:42:37) Dari, já myslím, že ty odpovědi se píšou proto, aby si uvědomily, co vlastně počítaly, na co odpovídají...slovní úlohy jsou nejen o počítání, ale i o pochopení textu...
|
|
|
Aninabe |
|
(25.4.2023 19:10:01) Koprofko, tady prrr. Na VÍCELETÝ (osmiletý) gympl nikdy nebyl povinný jediný zápis postupu u slovní úlohy nebo čehokoli jiného. Cermat mi dělaly na osmileté v posledních letech 3 děti. Postup je povinný u úloh 3-5 pro deváťáky, to opět nejsou slovní úlohy, ale rovnice, úpravy výrazů a zlomky (deváťáky jsem přímo připravovala). Takže ne - k PZK postup ve SLOVNÍ úloze nepotřebuje dítě v žádném případě. Úplně stejně poslouží třeba podtrhnutí informace v textu nebo nakreslený obrázek, je to na každém dítěti.
|
Alena |
|
(26.4.2023 8:02:36) ". Na VÍCELETÝ (osmiletý) gympl nikdy nebyl povinný jediný zápis postupu u slovní úlohy " To neni pravda. JPZ je tu 6 let, letos po sedme, Koprofka pise o dobe pred osmi lety, kdy si gymnazia stavela testy sama (pokud nrvyuzila komercni produkt typu SCIO ) a bodovani postupy ci slovni odpovedi je klidne mozne.
|
Aninabe |
|
(27.4.2023 18:06:34) Aleno, beru to, že byl zmiňován Cermat, v tom to povinné není. U nás byl Cermat od začátku, tj. hned od 2015. Jen v roce 2012 ještě dělal nejstarší syn SCIO, tam postupy už vůbec nebyly. Sama na zápisu netrvám. Jsem ráda za nějaký početní postup, ze kterého je zřejmé, že to dítě spočítalo samo a nebyl to náhodný záchyt informace v éteru. Zrovna dnes jsem opravovala testy, vše slovní úlohy. Zápis měl málokdo, většinou ti, co to nakonec moc dobře nedali (ale devítka). Doporučuji spíš obrázky, náčrtky. Na to měli v testu i předkreslenou pomůcku.
|
|
|
|
|
* Liv |
|
(25.4.2023 5:45:11) Musím se Koprofky zastat, za mých časů na mý ZŠ (minulý století 😬) se na zápisu bazírovalo. Vím to přesně, protože to pro mne bylo utrpení. Výsledek jsem viděla na první dobrou a pak jsem namáhavě dysgraficky smolila ten zatracený postup...
Koprofko, váž si toho, že dcera má rozumnou učitelku. A trochu spolu s dcerou - tj obě - potrénujte číselnou představivost, 830-8 300-83 000-830 000 je fakt dobrý umět dát z hlavy. Jak pak řešíš třeba převod jednotek? To si to všechno píšeš?
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(25.4.2023 8:39:00) " to pro mne bylo utrpení. Výsledek jsem viděla na první dobrou a pak jsem namáhavě dysgraficky smolila ten zatracený postup..."
přesně a nejhorší byla učitelka, co trvala na tom, že výsledek musí být podtržený 2x a podle pravítka (ačkoliv pak byl i v té odpovědi) a bez toho je to nesplněná úloha... naštěstí jsme ji měli jen krátce, jinak bych z té matiky asi propadla
bleskové úlohy bych brala pokud na nich nestojí celá známka a děti mají možnost prokázat umění obojího (umí udělat zápis a lehčí úlohu umí spočítat i bez zápisu)... dodnes si vážím své učitelky na matiku, že mi tolerovala vynechané zápisy, nedodržené postupy, nepoužité vzorce a dokonce i nad chybou ve výpočtu dokázala přimhouřit oko, pokud bylo jasné, že jsem to počítala správně - dala si tu práci a propočítávala to podle mých zápisů, neškrtla jen proto, že výsledek nebyl správný (a já dostala třeba za 3 místo za 5)
sama jsem byla dost v šoku, když mi děti donesly ze školy zadání "odhadni, kolik stolů bude potřeba, když...", šílela jsem, jak může znít zadání "odhadni" místo "vypočítej" a teprve postupně jsem pochopila, že tenhle přístup do té matematiky patří taky, jen je třeba se oprostit od myšlení "za nás to tak vždycky bylo"
|
TaJ |
|
(25.4.2023 9:52:27) Rose, jo, ty odhady měl syn taky, ale mně to ani divný nepřišlo, jednak měli v sešitě přímo nadpis "odhad" a jednak mi to přišlo normální, že občas jej potřeba umět něco jen přibližně odhadnout a není nutné vždycky počítat úplně přesný výsledek.
|
|
|
sylvaina |
|
(25.4.2023 9:16:48) A co je na tom? Čemu to vadí si to napsat?
|
Vaitea |
|
(25.4.2023 9:52:43) "A co je na tom? Čemu to vadí si to napsat?"
Nevadí to vůbec ničemu, zvláště, když nechce jeden zůstat na úrovni matematiky 4. třídy a ještě v dospělosti vzpomínat na svoji "genialitu" demonstrovanou " ježíš jak mě ty zápisy obtěžovaly, kouknu a vidím výsledek"
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(25.4.2023 10:03:14) " v dospělosti vzpomínat na svoji "genialitu" demonstrovanou " ježíš jak mě ty zápisy obtěžovaly, kouknu a vidím výsledek"
no jenže to není vzpomínání na genialitu... to je vzpomínka na zoufalství člověka, co na napsání zápisu a odpovědi potřeboval mnohem víc času i energie než na celou početní operaci jakožto dysgrafik jsem prostě tu odpověď psala neúměrně dlouho a to jsem jinak byla aspoň celkem dobrá ve slohu, tak mi nedělalo problém tu větu sestrojit (na rozdíl od mých dětí, které zdržovalo i tohle)...
|
|
* Liv |
|
(25.4.2023 13:41:44) Vaiteo, pardon, trochu přeháníš
... když nechce jeden zůstat na úrovni matematiky 4. třídy a ještě v dospělosti vzpomínat na svoji "genialitu" demonstrovanou " ježíš jak mě ty zápisy obtěžovaly, kouknu a vidím výsledek...
já jsem svůj příspěvek psala o tom, že skutečně v mém dětství škola na zápisu a slovní odpovědi bazírovala - čímž jsem potvrzovala tvrzení zakladatelky, že to tak opravdu po nás chtěli.
A pak jsem taky psala, že mně to - narozdíl od zakladatelky - neskutečně prudilo, protože umím poměrně dobře počítat, ale dnes bych bezpochyby byla diagnostikována jako dysgrafik.
Takže napsat zápis a především větu - "Babička utržila za prodej hrušek a jablek na trhu celkem 58 Kčs" pro mne bylo mnohem náročnější než ty jabka a hrušky a jejich prodejní ceny z hlavy spočítat.
Jinak genialitou demonstrovanou ve 4. třídě ZŠ se fakt neopájím, pár dalších akademických úspěchů mne ještě v životě potkalo
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(25.4.2023 15:19:54) "za mých časů na mý ZŠ (minulý století 😬) se na zápisu bazírovalo."
Za mých taky. Jsem systematik a psala jsem ráda, tak mi to nevadilo, i když jsem u lehkých úloh věděla řešení hned.
Na druhou stranu vím, že se už dlouhé roky je trvání na jednom postupu považováno za zkostnatělé a že se má dětem nechat prostor pro jiná řešení. Takže si umím představit i to, že zápis a odpověď nebude vyžadována.
Mně osobně by se přístup učitelky "slovní úloha bleskově" taky nelíbil. Když chci trénovat rychlé počítání, tak bych nevolila slovní úlohy. Navíc její požadavek na to, aby se toho v písemce stihlo hodně, není v souladu s jejím dalším tvrzením, že bylo dost času.
|
Stará husa |
|
(25.4.2023 16:39:46) Pamatuju si, že za mě se také psala odpověď na slovní příklady. Ale tehdy se považovalo za slušné i mimo matematiku odpovídat celou větou, takže mi to tehdy přišlo běžné a normální, jestliže otázka byla, kolik měl Pepíček korun, napsat Pepíček měl dvacet korun. Na druhou stranu, pokud už na tom dnešní učitelé netrvají, taky dobře. Zvlášť, pokud si může dítě, které to potřebuje, udělat písemný výpočet třeba i na kus papíru.
|
|
|
Cimbur |
|
(26.4.2023 8:55:59) Jo, to se bazírovalo. Úplně špatně to nebylo, protože těch několik návyků ze základky se mi náramně hodí dodnes. Je to právě ten zápis slovní úlohy, který člověka donutí si věc opravdu zanalyzovat. A pak taky členění slohovky z češtiny. Aplikuji to na každý text, který vytvářím. Úvod, stať, závěr. Donutí mě to dát myšlenkám strukturu. Ale jinak se mi ty bleskovky docela líbí, jako trénink to není špatné. Akorát dětem s pomalejším čtením bych to raději přečetla nahlas.
|
|
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(25.4.2023 9:50:02) Podle mě nejsou dobré ani tak strikní požadavky, ale ani to zakazovat dětem psát si zápis a postup.
|
Alena |
|
(25.4.2023 9:52:57) "ale ani to zakazovat dětem psát si zápis a postup" nemam dojem, ze by v uvedenem pripade deti mely zakazane si cokoliv psat.
|
Alena |
|
(25.4.2023 10:02:30) Na otazku, jestli maji zapis zakazany, mi K. odpovedela:"No, ona ho hlavne nestihne. Kdyz jsem se dnes ptala, kolik casu na to mají, tak pry dost, tak asi 15 minut, rikala ucka. Ale ja ji moc nevěřím, tedy, myslim, ze maji casu méně."
|
|
|
TaJ |
|
(25.4.2023 10:03:29) Aleno, přesně, v úvodním příspěvku píše KoproFka tohle: "...si dite ulohu jen precte a bez zapsani zápisu jen napise postup vypoctu a vysledek. Dal nic, ani odpověď, zkouska. Pry timto způsobem udelaji vic oh, nez kdyby je vsechny musely rozepisovat i s postupem."
Takže postup výpočtu tam evidentně psali, jen zkoušku a odpověď ne...trochu si to protiřečí s tím "kdyby je všechny musely rozepisovat i s postupem"
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:26:22) KoproFko, jeden můj syn (má AS) to tak měl, má nějaký speciální nadání na matiku,koukne se. a vidí výsledek. Zápisy neměl nikdy rád. U přijímačak měl ten rok jako jedinej plnej počet bodů z matiky, celkem bez přípravy. Takž jemu to vyhovovalo. Ale jestli to takhle dělali ve škole, to nevím. Spíš asi ne.
|
Aninabe |
|
(24.4.2023 20:28:18) Naše děti trpěly, když si zápis musely dělat.
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:37:15) Jo, to on taky. Ale asi ho musel dělat, protože na gymplu měl zase pak blbý známky , výsledky nestačily. Až pak na přijímačkách z matiky na VŠ zase super, tam to možná bylo taky bez zápisu nevim Já taky zápisy nesnášela.
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 22:04:30) Ja prave s matikou problemy nikdy nemela, ale prave mi pomahalo si to zapsat. Resp. nic jineho ani neznam. I ted v praci fur pocitam a taky si to hodim vzdycky na papir. Uz jen, pro případnou zpetnou kontrolu.
Nejsem typ, co koukne a hned vidi výsledek bez počítání.
A tedy brala jsem, ze to co delam ja je normální. Dost me překvapuje, ze to bezne neni.
|
Monika |
|
(24.4.2023 22:10:29) Koprofko, je normální si to zapsat, když výsledek "nevidíš". U toho příkladu s letenkami ho asi "nevidí" většina lidí (i když postup je lehký). Ale prostě si ten "zápis" a hlavně výpočet uděláš jenom v hlavě - rozmyslíš si postup (vynásobím cenu jednosměrné letenky dvěma, od výsledku odečtu cenu zpáteční letenky) a v hlavě vypočítáš - což je samozřejmě těžší, než si to napsat. A smyslem toho, co chce učitelka je, aby si děti vyzkoušely a uměly použít obě možnosti ...
|
|
Dari79 |
|
(24.4.2023 22:17:55) Hlavně nekazit dětem myšlení postupy, které jsme se učili my před 30 lety.
To "ohýbání" mozečku jinak je geniální, já jsem nadšená... Ale samozřejmě chce to i učitelku, která tomu rozumí, čili dělá to dobře.
Synovec je chytrý dítě, chodí na základku, kde se učí "klasicky" a strašně ho to nudí.
Škola a zejména matematika fakt nemá být o tom, že se zvolí 1 cesta a tou se jede, ať už je to ta "klasická" nebo "moderní". Zvlᚍ na prvním stupni, kde je matematika fakt jednoduchoučká a opravdu ji musí zvládnout každý, protože to v životě bude potřebovat furt... Je přece jedno, jak to to dítě vyřeší, když to bude dobře.
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 22:24:59) Podivej, Dari, to jsem si taky myslela, ze matika na zs je easy peasy. Jeste se synem to taky tak bylo. Narazim az ted u dcery.
Pred vanoci treba bleskove z hlavy pocitali násobky 10, 100, 1000. Tzn ze z hlavy bleskove pocitali priklady jako 8300×100. To se tedy fakt přiznám, ze tohle je z hlavy pro mne tezky a kdyz to chci mit rychle a správně, tak si to napíšu.
A ted jsem prave zjistila, ze jsem na matiku asi uplne bla. A to jsem dobrovolně maturovala z matiky za 1.
|
Monika |
|
(24.4.2023 22:32:17) Koprofko promiň, ale ty si z nás děláš legraci, že jo???
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 22:58:09) A v cem ti prijde, ze si delam legraci?? To, ze kdyz 9letymu dítěti reknu, at mi rekne kolik je 8300 × 100 a ono to nevi, ze je divny?? Hloupy??
Tyjo ja si fakt tohle musim napsat, ja ty čísla musim videt. V hlave je nevidím. Ani malovat nedokážu z hlavy, aby to bylo hezky, musim mit předlohu - to jsem pak jako kopirka. Moje vlastni malovani hezky neni.
Asi mi teda neco v mozku chybi, jak tak zjistuju. A dcera bude zrejme po mne.
|
Federika |
|
(24.4.2023 23:20:18) Koprofko, ale tohle si asi většina lidí fakt nemusí psát. Dokonce ani mladší děti ne.
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 23:43:20) ... no tak to me překvapuje. Ja to totiž zkusila v praci. 3 chlapi, 1 zena. Furt v praci pocitame - dispecink logistiky- trasy, ceny, příplatky.... nejsou to zadni blbci, chlapi maji vetsinou dopravni průmyslovku, 1 ma 3 roky VŠE, kolegyne OA.
Všichni mi rekli pockej, ja si to musim napsat. Z hlavy rychle ani jeden.
Nepočítáme tedy v tak velkych cislech, jsou to max. desítky tisic. Tak mozna i tim to bude.
Tak asi mam divnou soc.bublinu.
|
Monika |
|
(24.4.2023 23:48:04) Koprofko, nikdo (kromě možná aspergerů a spol) nepočítá čísla v řádech desetitisíců z hlavy. Pokud ovšem to není násobení deseti, stem, tisícem a pod. Ale umět vynásobit dvěma a odečíst dvě čísla (viz. zadání s letenkami) z hlavy, to je myslím něco, co by děti měly trénovat (i když to možná nikdy v práci nepoužijí, já bych to taky v práci spočítala na kalkulačce - ale protože jsem pohodlná, ne že bych to nedala, kdyby to muselo být).
|
|
Federika |
|
(25.4.2023 0:00:27) Koprofko, no počkej. Já jsem na matiku docela blbá,pořád to opakuju svým dětem, aby je proboha třeba nenapadlo za mnou s něčím přijít Ale tak něco vynásobit zpaměti deseti, stem, tisícem...? 830, 8 300, 83 000. 830 000...? To snad jde z hlavy ještě rychlejš, než když si to budeš psát,ne?
|
|
|
TaJ |
|
(24.4.2023 23:53:11) Federiko, no, já jsem právě zjistila, že já si to napsat musím, připsat tam ty dvě nuly, abych pak to číslo přečetla správně...pokud by mi to někdo zadal jen slovně, tak mi bude asi déle trvat, než si to představím napsané.
|
Federika |
|
(25.4.2023 0:05:10) TaJ, a není rychlejší si říct prostě za sebou : 8300,83 000, 830 000? Násobím stem, tak dvě nuly, dvě čísla, dvě sekundy a mám to.
|
TaJ |
|
(25.4.2023 7:45:52) Federiko, vidíš a tohle mě třeba vůbec nenapadlo 😁. Ale tak já na matiku a logické myšlení nikdy moc nebyla, no...😁
|
|
|
|
|
Dari79 |
|
(25.4.2023 7:35:40) O tom to přece není.
Je to o tom, že když učitelka není ....., tak bude tolerovat jakoukoli odpověď, když bude správná.
Já bych jí na otázku, kolik je 8 300 x 100, řekla 8 300 a dvě nuly za tím, takže osmedesáttři tisic, osmset třicet tisíc... Takže osm set třicet tisíc. Třeba.
Ve čtvrté třídě jde přesně o tohle - chápat, že když násobíš stem, tak "připisuješ dvě nuly" a umět přečíst velký čísla - to se trénuje. A umět to klasické pořadí - stovky, tisíce, desetitisíce, statisíce, milion.
A potom sčítání a odčítání, takže umět to správně napsat "pod sebe", aby tisíce byly pod tisícema a tak...
Úplně "z voleje" bych čekala třeba zadání - kolik je 83 x 1 000 - no, to už by asi mělo i ty pomalejší děti trknout, že 83 000. Nebo že 8 x 100, že je 800 a tak. Ale zrovna 8 300x100, to určitě je na zamyšlení se, nebo napsání si...
Moje dítě by to třeba řeklo jinak a tvoje zase jinak. Třeba by řeklo, já si to napíšu... a když to napíše a přečte dobře (tedy "neztratí se v nulách"), tak taky fajn.
A pořád je to první stupeň, kde pořád platí, že každý dítě dozrává jinak (a taky jsou kolikrát různě staré ty děti), takže někdo s tím nemá problém žádný a někomu z těch nul jde hlava kolem a někdo to "vidí" hned...
Pokud by učitelka chtěla fakt "bleskově a z voleje" ty "horší" násobky a ještě třeba u komplikovaných čísel - třeba 83 520 x 100 - tak je ..... ta učitelka, ne to dítě, že si to hned nepředstaví... Ale předpokládám, že ve třídě mají pověšené i nějaké ty pomůcky, na které se můžou aspoň dívat, nebo si to můžou rozmyslet, nebo jsou ty příklady lehčí. A nebo jdou postupně - 83x10, 83x100, 83x1000, 83x10000 ...
Každej normální (učitel i rodič) jde od lehčího k těžšímu...
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(25.4.2023 9:56:37) Podle mě to není o tom, jak je kdo chytrý. Každému zkrátka mozek funguje jinak, někdo si příklad napíše, někdo ne. Jde o to, aby si to člověk mohl dělat podle sebe.
|
|
|
|
|
|
Dana |
|
(26.4.2023 7:28:06) Někdo si to musí rozepsat, někdo to zvládne z hlavy. Co vyhovuje jednomu, nevyhovuje druhému. Zrovna slovní úlohy bych bleskově nedělala. Ať třeba nepíšou odpověď, jen výsledek, když zase psaní dělá někomu problémy. Ale mají na to přiměřený čas, aby i rozepisovači to stihli. Až časem ty úlohy budou složitější, tak si je stejně budou rozepisovat všichni, kromě matematických geniů.
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(24.4.2023 20:36:34) A oni maji vyslovene zakazany zapis? Kdyz si ho poznamena, tak ji strhne body?
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 21:51:02) No, ona ho hlavne nestihne. Kdyz jsem se dnes ptala, kolik casu na to mají, tak pry dost, tak asi 15 minut, rikala ucka. Ale ja ji moc nevěřím, tedy, myslim, ze maji casu méně.
Navic zy ulohy nejsou uplne snadný pro tyhle deti. Na muj vkus nejsou dobre napsane. Jedou podle ucebnice Alter 4. V tom testu treba byla tato uloha: Letenka pro jednu cestu Praha-Londyn stoji 8103 kc. Jestlize koupime i zpáteční letenku (plati pro cestu tam i zpět), zaplatíme 13.359 kc. O kolik korun zaplatime vice, jestli letime do Londýna a zpet a nevyužijeme vyhody zpatecni letenky. No a tohle treba nespocitala, protoze mi rekla, ze to spočítat nejde kdyz nevi, kolik stoji letenka Londyn-Praha. Coz ma teda vlastne pravdu.
|
Monika |
|
(24.4.2023 21:58:13) Koprofko a dceru nenapadne, že ty jednosměrné jízdenky asi stojí stejně oběma směry? Nebo to je takový typ "jsem rýpal", který hledá nedokonalosti zadání z principu (a nebo mají myslím tyto sklony děti s autistickými poruchami)? Úplně správná odpověď by asi byla "za předpokladu, že letenka Londyn-Praha stojí také 8.103,- Kč, potom zaplatíme o ... víc". Jinak bych řekla, že toto už jsou velká čísla a pro děti je hlavně těžké se na to počítání v hlavě bez zápisu dostatečně (dlouho) soustředit. A je dobré to trénovat ...
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 22:13:25) Ne, neni rypal, prave. Auti rysy nema ani v naznaku. Jen rikala, ze nemuze vedet, kolik stoji opacna letenka, protoze ta cena tam neni napsaná. Spis mi prijde, ze v tom spechu - maji to mit rychle, tam tenhle udaj nevidela a nemela uz cas nad tim premyslet. Ona je navic spíš ticha, nezepta se, když to treba uplne nepochopi.
Me prave prijde, ze na nějaké bleskove pocitani tyhle ulohy moc nejsou. Jsou spise složitější. Nejsou jednoduche - kdyby to byly jabka, hrusky svestky, nebo kone a kravy, neco proste predstavitelneho a jednoznačně zadaneho...
Teda ještě upresnim, oni si to muzou spočítat na papíře, tohle z hlavy tedy nepočítají. Ale nemaji moc casu na to si to promyslet a pripadne rozepsat...
|
Monika |
|
(24.4.2023 22:26:55) Koprofko, tak jestli si to můžou napsat, ale tvoje dcera si to "nestíhá rozmyslet", tak je prostě pomalá a ne že jí chybí zápis. Protože zápis ve skutečnosti řešení úlohy časově jenom protahuje
|
|
Dari79 |
|
(24.4.2023 22:31:58) Ale to je přece taky normální.
já tomu říkám - holt to dítě neumí přemýšlet tak, jako tvůrce učebnice...
Když dítě tenhle příklad nevyřeší, tak je na místě se zeptat, proč. Pokud řekne, že nevěděla, kolik stojí cesta zpátky sama o sobě, tak je prostě fakt, že to v zadání nebylo. MOhlo být zadání napsaný líp (samotná cesta tam stojí 4 203 Kč, zpátky stojí stejně). A rozhodně za to nemá to dítě ztratit body (%, stupeň známky...). Můj syn by to tam napsal: "Hm, a kolik stojí letenka zpátky?"
Já bych třeba v daném případě rozhodně nenutila dítě "domýšlet si" příště - čili ohnout mu mozek tak, aby umělo přemýšlet, jako autor učebnice. Vážím si toho, že jeho mozek přemýšlí po svém... Zvlášť, když letenky běžně kupujeme a opravdu stojí v různé dny různé ceny, takže dnešní děti opravdu nemusí umět přemýšlet "klasicky dospělácky", že "když to tam není, tak jsou ceny stejné". Každý dítě přece dneska ví, že letenka ve středu stojí jinak, než v úterý Naopak je užitečný, že dítě ví, že je fajn plánovat cestu i podle ceny letenek - že letět od úterý do soboty může být o půlku levnější, než od středy do neděle...
Já si naopak "vtipný" odpovědi mýho dítěte fotím...
(Jestli chce učitelka "jenom" vědět, jestli dítě umí spočítat 2x4203 - 6 589 Kč, tak to může zadat i takto.)
Naopak - já jsem schopná se zastat dítěte, kterýmu strhnou body v testu jen proto, že má napsat 5 vět o něčem, on je napíše, ale mezi dvě nedá tečku, tak mu to "hnidopišsky" neuznají, protože "když tam není tečka, tak to není věta". Ale moc často u nás ve škole tohle nezkoušejí...
|
|
|
|
|
|
Limana |
|
(24.4.2023 21:39:11) U nás u páťačky taky někdy jedou na rychlý výpočet bez zápisu. Postřehla jsem, že v hodině, že by to bylo i v písemce nevím.
Co by za to dal můj druhák, který koukne a má spočítáno, ale cokoliv napsat je porod.
|
|
Monika |
|
(24.4.2023 21:52:06) Myslím, že je to úplně normální, pokud potřebuješ něco obyčejného v životě spočítat, taky si to nepíšeš obvykle na papír ne? Děti by měly asi zvládat (při přiměřené obtížnosti úlohy) oboje - jak počítat "z hlavy", tak psát zápis. Samozřejmě různým dětem vyhovuje něco víc a něco míň, ale od toho je škola, aby se snažily učit i to, co nejde samo, ne?
|
|
Dari79 |
|
(24.4.2023 21:57:57) Na prvním stupni je normální, že děti výsledky "vidí".
Sama jsem říkala synovi mnohokrát - když vidíš, nemusíš počítat.
Ale samozřejmě jsou děti, které na matematiku nebo logiku nemají nadání, takže nevidí a musí počítat a to samozřejmě také není špatně.
Čili - myslím, že největší problém je s učitelkami, pokud všechny děti nutí psát zápisy, i když oni samy to nepotřebují, ale i ta, která by zakazovala zápisy, když je někdo potřebuje... I ta, která jede "na čas". Každé dítě přece potřebuje jiný objem času, než mu něco dojde.
Podle mě by všechny úlohy na prvním stupni měly děti řešit logikou a ne "počítáním". A obrázkama, když je potřeba, a ne zápisama... A výsledek stačí číslo, rozhodně nemusí být celou větou a ještě psacím písmem
|
Monika |
|
(24.4.2023 22:03:15) Dari, já myslím, že s těmi zápisy jde i o vybudování návyků pro pozdější, náročnější úlohy. Jasně, že část dětí si příklad se třemi žlutými jablíčky a "o dva kusy více hrušek" nemusí zapsat, aby spočítaly, kolik je celkem kusů ovoce. A stejně tak chápu, že to počítání s cenami letenek už si většina raději napíše, udělala bych to asi taky (tedy, já bych to dala do kalkulačky), ne kvůli postupu, ale jsou to větší čísla. Dobré je podle mého umět počítat různými způsoby ...
|
|
Dari79 |
|
(24.4.2023 22:05:16) Mě na tom "vidím" vadí jenom to, že když to dítěti kontroluješ a má pod úlohou prostě jen 2 865 a nic víc, tak vlastně nikdy nevím, jestli ten výsledek uhádl, opsal nebo opravdu spočítal. A když je špatně, tak nevíš, proč to má špatně, protože není zapsaná ta jeho úvaha.
Snažím se mu vysvětlit, že i ten zápis tudíž jakýsi smysl má, ale zatím spíš neúspěšně. Ale rozhodně nejde o ten "formální zápis", jaký jsme se učili my, před 30 lety, ale o "jakýkoli" zápis, který má logiku, nejlíp ty obrázky...
Ono to přijde, až ty příklady budou těžší...
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 22:48:36) No, Dari, tohle jsi presne trefila. Vadi mi presne tohle. + tedy jsem uplne ricna z toho Bleskove, priznam se.
Ona neni superrychlik, je spise pomalejší, ale nic mimo normu. Mezy rychliky patrim ja a syn a dost jsem na sobe musela zapracovat, kdyz se mi narodila. Pokud na ni tlacim a chci po ni moji frekvenci, je to špatne. Je ve stresu a nedava to. Jenze ja mam s timhle problém odjakziva, mě ten mozek většinou jede rychleji, nez ostatním. V praci dost trpim, kdyz nekoho zaucuju, vždycky se musím strasne zpomalit a porad kontroluju, jestli dotycny porad stiha... Asi proto mi obcas v legraci rikaji pani ucitelka - ale teda hodne me chvali, pry prave proto, ze ukazuju vic zpusobu aby si mohli vybrat ten, ktery je pro ne snazsi.
U techto uloh mi prave prijde, ze kdyz to nezapise a lovi to z textu (ktery neni uplne kratky) tak se ji muze stat, ze počítá s blbymi čísly a vyjde ji to blbe.
Navic doted jsem si myslela, ze prave logiku ma dobrou. Ucila jsem ji o covidu doma, byla v 1.a pak ve druhe tride (Jejich skola mela distancku az od zari), a dost jsem tedy byla nadsena, ze s tim nema problem - slovní ulohy jeli uz v 1.tr. Vubec bych to do ni nerekla totiz.
|
Monika |
|
(24.4.2023 22:56:47) Jsi rychlá a bystrá, ale 8300 x 100 si musíš zapsat? Navíc tedy jsi psala, že napsat si příklad dcera může, takže fakt nevidím problém, kromě tvé utkvělosti na "zápisu a odpovědi" ...
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 23:04:30) Musim. Fakt. V hlave to rychle oddělit nedokážu. Když to číslo jen slysim a nevidím ho napsany.
A tedy zpětně se divim, dle tvých reakci, jak jsem s tim vubec mohla prezit a nemit problem v matematice. Obzvlášť, pokud v praci v podstatě cely zivot neco porad počítám. Jako fakt.
|
Federika |
|
(24.4.2023 23:23:27) No dobře, nedokážeš to v hlavě, dcera taky ne. Ale v čem je problém, když si to může, smí napsat? A ty samozřejmě taky, že jo?
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 23:35:23) Problem je ten, ze nekdy muze nekdy nemuze, resp. to nestihne ptz. na to neni cas. Ze neni dulezity, ze to spocita dobre a tak, jak to umi, ale ze ji uci neco, co dobte nechápe - nevidi. A strasnej problem mam se slovem bleskove v matematice u slovnich uloh.
|
Federika |
|
(24.4.2023 23:37:16) Hmm, nevím, děti to taky takhle na rychlost dělaly, respektive nejmenovalo se to tak, ale byly to "pětiminutovky" a ty by se zápisem jinak nestihly, dcera to dělá doteď, je v osmičce.
|
|
Vítr z hor |
|
(25.4.2023 7:11:49) Koprofko, chapu, ze dceri to nevyhovuje, ale ja zavidim uz jenom to, ze vubec mate slovni ulohy. U mych deti ve tride se bleskove pocitalo z hlavy i na papire - pouze zakladni ciselne operace. A smytec.
Tak jsem s nimi aspon obcas delala slovni ulohy sama. Zapisy jsem do deti hustila uz proto, ze drive nebo pozdeji nastane chvile, kdy to z hlavy proste nedaj a pro zminenou situaci je dobry mit nastroje.
Aktualne bojujeme s funkcemi - dcera je dava z hlavy a nechape, proc by mela neco nekam psat…
|
|
|
|
sylvaina |
|
(25.4.2023 9:14:09) Mám to stejně. Já si čísla zkrátka musím napsat, jinak to nespočítám. Přitom na matiku jako takovou jsem dost dobrá. Jenom počty mi nejdou. Holky to mají po mně. Předpokládám, že to nějak souvisí s ADHD nebo nějakou dys. V běžném životě mi to nijak nevadí. A co jsem si všimla, většina lidí v mém okolí by si takle velká čísla stejně nasypala do kalkulačky, než by to počítalo z hlavy.
|
|
|
|
|
|
|
neznámá |
|
(24.4.2023 22:50:45) Naše děti píší slovní úlohy stejně. Jen výpočet a výsledek. Občas nějakou napíší celým postupem, asi aby to uměly, ale většinu úloh pouze takto zkráceně. Dělalo se to tak už u nejstaršího před 8-9 lety, nějak mě nenapadlo nad tím dumat. Ale já mám češtinově dys děti a na matematiku jsou naopak hodně nadaní, tak jim takový postup vyhovuje. Pro ně je očistec napsat zadání a vymyslet odpověď, to jsou někdy perly.
|
KoproFka |
|
(24.4.2023 23:13:35) Ja ale vubec nevěděla, ze tohle je ted správně. Že to takhle lze. Ze staci jen výsledek, event. Napsat jen ten priklad a výsledek.
|
Monika |
|
(24.4.2023 23:43:50) Koprofko, proboha, jaký "že to teď takhle lze"??? Ono to snad někdy nešlo? Záleží přeci na zadání, ne? Když učitel chce zápis a odpověď, tak holt to chce. Když ne, stačí výsledek - to přeci není žádný přírodní zákon nebo ústavní princip ... A pro účely učení a vzdělávání je užitečné umět oboje.
|
TaJ |
|
(24.4.2023 23:46:04) Moniko, jo, to je pravda, hodit se může obojí.
|
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(25.4.2023 9:46:19) Podle mě je v pořádku, když se děti takový postup naučí, vyzkouší si ho a pokud jim vyhovuje, mohou ho používat. Jako malý testík by to učitelka dát mohla. Ale aby to požadovala v písemce , to se mi nezdá. Vždyť je někdy dobré při opravování písemek vidět nejen výsledek ale postup, tak učitel pozná kde a proč děti chybují. Zkrátka jako doplněk, zpestření, alternativa je to ok, ale v žádném přépadě bych nezavrhovala klasický přístup.
|
|
Martina, 2 kluci |
|
(25.4.2023 9:55:46) Nechápu, jak v dnešní době je možný trvat na jediném možném způsobu nalezení výsledku. Chceš-li zápis a pomůže ti, zapiš si. Líp uvažuješ jen v hlavě, zápis by byl práce navíc, nepiš si. Líbí se ti ti ztvárnit obrázkem? Namaluj si to. Udělej cokoliv, co zrovna tebe pomůže dovést k výsledku. Stejně každý dojde časem k úloze, kterou bez soupisu/obrázku/zapsaného výpočtu prostě nedá. A je škoda, když do té doby má vypěstované pocity zmaru nad zápisem, který píše kvůli učitelce. Učím matiku, teda na druhým stupni. Na otázku "musím psát zápis?" jsem odpovídala už miliónkrát - "pokud chceš a pomůže ti, tak ano". Stejně tak i výpočty 830x100,...někdo to vidí, někdo si to napíše, cílem je objevit výsledek, ne? Dělat matiku na rychlost je zrůdnost. Ano, vylezou najevo rozdíly v rychlosti výpočtu, ale nevyleze, jak dítě uvažuje, tedy jak by se jeho myšlenky daly využít v postupu. Proto tolik lidí nemá rádo matiku - mají představu nějakých superpostupů, které se aplikují na nepochopitelný slovní zadání.
|
Marika Letní |
|
(25.4.2023 15:46:10) "Stejně tak i výpočty 830x100,...někdo to vidí, někdo si to napíše, cílem je objevit výsledek, ne? Dělat matiku na rychlost je zrůdnost. Ano, vylezou najevo rozdíly v rychlosti výpočtu, ale nevyleze, jak dítě uvažuje, tedy jak by se jeho myšlenky daly využít v postupu."
Souhlasím.
|
|
|
Cimbur |
|
(26.4.2023 8:52:53) Hlavu i patu mi to dává. Ale myslím, že to trochu diskriminuje děti, které mají potíž s rozvojem čtení. Ve čtvrté třídě máš děcka, které "vyfotí" odstavec a mají přečteno a taky děcka, které se budou prokousávat textem několik minut.
|
|
|