Otázka
Odpověď
Re: Bilingvismus
12.3.2001 Silvie Nedvědová
Dobrý den,
bohužel se přímo touto problematikou nezabývám, jen vím, že výzkumy tohoto druhu proběhly např. v Kanadě, která je dvojjazyčná oficiálně. Tady na Rodině se dají najít zkušenosti maminek z dvojjazyčných rodin. Jsou různé.
Domnívám se, že je-li dítě celkově zdravé, a jeho schopnosti týkající se řečových a jazykových dovedností jsou aspoň průměrné, sluch má v pořádku, rodinné vztahy jsou dobré, rodiče mají na dítě dostatek času a vztah k řeči, kterou mluví druhý je u obou partnerů tolerantní až pozitivní, neměl by být problém, a dítě se může vyvíjet dvojjazyčně bez problémů.
U tak malého dítěte se samozřejmě nedá úroveň jeho řečových schopností zjistit nějakou exaktní metodou, spíš lze jen přibližně vzít v úvahu, jak probíhalo těhotenství a porod, bylo-li všechno normální, a zda nikdo v bližším příbuzenstvu netrpí nějakou poruchou, která by měla vztah k řeči, ať už mluvené nebo psané, neměl ve škole výrazné problémy s osvojováním gramatiky, čtením… Dítě koncem prvního roku „říká“ několik málo slov, takže důležitým ukazatelem také je bezproblémový vývoj motoriky, a také to, jak dítě komunikuje neverbálně a naopak, jak živě a přiléhavě reaguje na signály z okolí.
Pohodové, klidné, podporující prostředí je další velmi důležitou podmínkou, v níž se může řeč dítěte dobře rozvíjet. Naopak, nepříznivý vliv má, vztahují-li se k řečové komunikaci nějaké nepříjemnosti, dítě vycítí, že je vývoj řeči s obavami sledován, je odmalička příliš striktně opravována výslovnost nebo dospělí nemají opravdový zájem o to, co jim dítě samo chce sdělit, národnost a řeč jednoho nebo druhého je „shazována“…
Mějte se hezky
Mgr. Silvie Nedvědová
bohužel se přímo touto problematikou nezabývám, jen vím, že výzkumy tohoto druhu proběhly např. v Kanadě, která je dvojjazyčná oficiálně. Tady na Rodině se dají najít zkušenosti maminek z dvojjazyčných rodin. Jsou různé.
Domnívám se, že je-li dítě celkově zdravé, a jeho schopnosti týkající se řečových a jazykových dovedností jsou aspoň průměrné, sluch má v pořádku, rodinné vztahy jsou dobré, rodiče mají na dítě dostatek času a vztah k řeči, kterou mluví druhý je u obou partnerů tolerantní až pozitivní, neměl by být problém, a dítě se může vyvíjet dvojjazyčně bez problémů.
U tak malého dítěte se samozřejmě nedá úroveň jeho řečových schopností zjistit nějakou exaktní metodou, spíš lze jen přibližně vzít v úvahu, jak probíhalo těhotenství a porod, bylo-li všechno normální, a zda nikdo v bližším příbuzenstvu netrpí nějakou poruchou, která by měla vztah k řeči, ať už mluvené nebo psané, neměl ve škole výrazné problémy s osvojováním gramatiky, čtením… Dítě koncem prvního roku „říká“ několik málo slov, takže důležitým ukazatelem také je bezproblémový vývoj motoriky, a také to, jak dítě komunikuje neverbálně a naopak, jak živě a přiléhavě reaguje na signály z okolí.
Pohodové, klidné, podporující prostředí je další velmi důležitou podmínkou, v níž se může řeč dítěte dobře rozvíjet. Naopak, nepříznivý vliv má, vztahují-li se k řečové komunikaci nějaké nepříjemnosti, dítě vycítí, že je vývoj řeči s obavami sledován, je odmalička příliš striktně opravována výslovnost nebo dospělí nemají opravdový zájem o to, co jim dítě samo chce sdělit, národnost a řeč jednoho nebo druhého je „shazována“…
Mějte se hezky
Mgr. Silvie Nedvědová