Re: Waldorfská škola a řád
Já myslím, že ohledně té svobody a řádu je to trochu jinak. Tzn. že jako u všeho záleží především na učiteli, protože dle mého soudu je právě ŘÁD a určitá kázeň nedílnou součástí waldorfské pedagogiky. Pochopitelně otázkou je, nakolik je pak skutečně naplňována, nakolik se shoduje s představou o řádu a/nebo svobodě učitele na jedné straně a rodičů na druhé.
Mně osobně dost imponuje, pokud si učitel nehraje na "boha", ale dokáže být přirozenou autoritou, umí navázat s dětmi (a též jejich rodiči!!!) vztah a prostřednictvím tohoto - často velice přátelského až rodinného - vztahu je vede, vychovává a učí. Waldorfští učitelé se o toto minimálně snaží, naopak na běžných základkách i po 20 letech svobody a pokusů o změny ve školství je to stále raritní...
Odpovědět