9.1.2013 19:07:12 Žanika, Rony 03, Willy 05
Pokračování domácí školy na druhém stupni
Myslím, že každému z nás na tom záleží, tak si dovoluji přidat tento dlouhý příspěvek. A i když se to asi ne každého týká tak osobně jako nás, tak věřím, že se za to každý nějak postaví. A ty, kterých se Dš netýká nebo jsou proti, tak se prosím zdržte negativních komentářů.
"Dobrý večer,
všechny zdravím v roce 2013. My (Judita Kapicová, Hanka Tůmová, Slávka
Simonová) jsme ho například dnes zahájily pobytem na ministerstvu školství
na prý poslední poradě řídícího týmu pokusného ověřování druhého stupně
domácího vzdělávání. Naše pocity z celé akce byly smíšené a rády bychom se o
získané informace s vámi podělily a požádaly vás o pomoc. Pokud by vás
napadlo jak pomoci, případně se znáte se současným ministrem školství Fialou
nebo jeho náměstkem Fryčem, zavolejte (603 588 614) nebo napište (
jaroslava.simon@gmail.com) Slávce Simonové. Děkujeme.
Tak tedy: Experiment domácího vzdělávání (DV) na druhém stupni ( Pokusné
ověřování individuálního vzdělávání - POIV ) probíhal čtyři roky a potom
byl postupně o dva roky prodloužen. Každý rok Národní ústav vzdělávání ( NUV
- dříve Výzkumný ústav pedagogický) sesbíral informace od škol ( v
experimentu je jich 6) a od rodin a sepsal zprávu za celý rok o průběhu
experimentu. Tu každý rok představil na schůzce řídícího týmu experimentu (
zástupci ministerstva, NUV, inspekce, ředitelé škol a ADV - to je to, kde
jsme dnes byly ). Letošní zpráva obsahuje ještě doporučení, co by měl
obsahovat paragraf 41, pokud se druhý stupeň dostane do školského zákona.
Zpráva je pro domácí vzdělávání příznivá a druhý stupeň doporučuje povolit.
( Opírá se o studii NUV, z které vyplývá, že kromě nás a Slovenska je v
ostatních zemích domácí vzdělávání povoleno celou školní docházku ).
Experiment u
ž ministerstvo prodlužovat nechce. Novela školského zákona by snad měla být
do příštího září.
Bez ohledu na kladné doporučení ( ministerstvu podřízené organizace ) NUV,
vypracovala ministerská skupina pro DV na pokyn nadřízených čtyři varianty
1. Zachovat první stupeň DV ve stávající podobě a druhý stupeň DV nepovolit
2 .Povolit DV po celou dobu povinné školní docházky a podmínky zpřísnit
3. Zrušit paragraf 41, který povoluje DV na prvním stupni. Upravit paragrafy
18 a 19, které pojednávají o individuálním vzdělávacím plánu školních dětí a
přidat do nich DV
4. Zrušit paragraf 41 a nepovolit domácí vzdělávání v ČR vůbec
Z těchto čtyř vypracovaných variant měla skupina vybrat dvě, které podpoří.
Vybrala 1. a 2.( o 3. a 4. se tedy už jednat nebude )
Ministerstvo vytvořilo a vybralo varianty bez vědomí řídícího týmu (Pro
ředitele to bylo stejné řekvapení jako pro nás.)
Další zásadní jednání má proběhnout příští úterý, bude se rozhodovat mezi
variantou 1 a 2.
Nejlepší by asi bylo prodloužit experiment a stáhnout materiál o DV z porady
na ministerstvu, dokud nebude dopracovaný a prodiskutovaný.
Další možností by bylo prosadit upravenou variantu 2 - bez zpřísněných
podmínek a pokud možno s co největší částí normativu (To jsou peníze, které
přicházejí do školy na dítě. Na prvním stupni v současné době dostávají
školy na dítě v DV čtvrtinu normativu. ) V návrhu je čtvrtina pro druhý
stupeň. To škola ustojí s několika dětmi, určitě ne s 80ti jako ve Vraném.
Pravděpodobně by tam DV na druhém stupni skončilo.
Pokud bude přijata varianta 2 bez úpravy normativu, musíme začít hledat
školu s dostatečnou kapacitou volných míst a vstřícným ředitelem, který nám
umožní DV na druhém stupni alespoň v současné podobě a bude mu stačit
čtvrtina normativu. Nevíte o nějaké?
Myslíme si, že z čím více stran se bude ministr a náměstek dozvídat
informace o DV, tím lépe. Nejúspěšnější byly zatím vždy osobní kontakty. Do
úterý už je ale málo času.
Snad se nám podaří celou situaci zvládnout a ustát do doby, než naše doma
vzdělávané děti změní k lepšímu celou společnost.
Děkujeme všem, kdo se jakoukoliv formou podílejí na aktivitách kolem
legislativních úprav domácího vzdělávání.
Judita Kapicová
Odpovědět