Ve slabikáři je to alternativa ke spojování, které bývá nepřehledné (změť čar odněkud někam). Barvy jednak dobře ukáží, co k sobě patří, a jednak dobře odliší, co už bylo použito.
V matematice barvy slouží k názoru, dětem se rozlišuje lépe než třeba plné a prázdné kolečko. Bez názoru, zejména při počítání kolem desítky, moc dětí počítat nezvládá, zejména ze začátku.
V prvouce bývá vybarvením určena odpověď, zvýrazněno správné řešení apod. U dětí, které ještě neumí psát, je to jedna z mála možností, jak mohou některé úkoly řešit.
Obecně jde o odpočinkovou činnost, která je u prvňáků (ale nejen) důležitá, takže je to způsob, jak může dítě pracovat a zároveň relaxovat, což je pro ně přijatelnější, než nařízený pětiminutový odpočinek a nicnedělání.
Jinak mám dojem, že se v pracovních sešitech až tak nevybarvuje, máme tak jedno cvičení týdně ve slabikáři a jedno v prvouce
.
Ten odpor k vybarvování znám také jen odtud. Na Vánoce jsem připravila dětem 4 různé obrázky, takže měly k dispozici stovku omalovánek...dala jsem jim je mezi dobrovolné úkoly pro "rychlíky"....za necelý měsíc byly omalovánky pryč a to zoufalství, že už tam nejsou....přitom k dispozici byla řada různých úkolů, počítání, osmisměrky, rébusy, hledání rozdílů....a dětem bylo úplně jedno, že vybarvují pořád dokola stejný obrázek
.
Do pracovních listů z matematiky také zařazuju menší obrázky na vybarvování podle výsledků, u většiny je to to první, co si vyberou, že budou dělat. Stejně tak v češtině vybarvování políček s určeným písmenem.
Na konci pracovního sešitu z matematiky je zařazený obrázek na vybarvení, který si děti mají vybarvit "za odměnu", že zvládly celý pracovní sešit (tak je to popsáno v metodice)...no a někteří už ho "potají" vybarvují od prvního dne, co pracovní sešit dostali
.
Pokud někdo vybarvuje nerad nebo se mu zrovna nechce, má vždycky možnost řešení zakroužkovat nebo nějak výrazně označit (zejména v prvouce). Takže jo, občas se vyskytne černě přečáraný rámeček se správným řešením...pokud je to ten požadovaný, je to OK. Rozhodně to ale není většinový jev, spíš hodně ojedinělý. A řekla bych, že výtvarku naopak moje děti mají hodně rády, ale tam se s pastelkami skoro nepotkají
.