Každámu vyhovuje něco jiného.
Já svým dětem posílala v začátku svoji tabulku a pak trochu kreativnější verzi z netu, ale princip podobný.
Návod jsem dávala, aby si vypsali na lístečky, co mají udělat. Třeba různé barvy podle předmětů, na každý lísteček jedno zadání.
Pak si udělat 5 - 7 sloupečků, podle toho, jestli chtějí (nebo potřebují) pracovat i o víkendu, a rozdělí si papírky do těch sloupečků pokud možno rovnoměrně. U mě nemají termínky, tak to je jedno, u termínovaných úkolů už v tuhle chvíli jde úkol zařadit tak, aby byl před termínem.
Ideálně nenaplňovat žádný z dnů nadoraz, aby se tam dalo doplnit nebo přesunout něco, co se objeví později nebo na to v dřívějších dnech nebyl čas.
Později, když už má dítě i představu, co mu jak dlouho trvá, se dá i počítat ne na počet lístečků, ale na délku úkolů...na lísteček si připíše odhadovaný čas.
Doporučila jsem jim psát si u toho "pracovní deník" a poznamenávat si, co stihli, co ne, proč, co se jim nedařilo, co stihli lépe, než mysleli...
Nechci od nich posílat žádné vypracované úkoly, ale celkem jsem trvala na tom, aby se od prvního týdne učili nšjak si to uspořádat. Klidně úplně jinak, než jsem popsala, ale aby to byla co nejvíc jejich práce.
Jsou to třeťáci, takže nějaká dopomoc rodičů tam bude, ale snažila jsem se, aby to šlo co nejvíc bez ní. Někteří vím, že to fakt zvládají a rodiče jim pomáhají jen v tom, že jim zadání vytisknou.
Jinde se to hodně snaží řídit maminky. Jedna mi osobně řekla, že dítě si plánuje samo, ale ona má pořád tendenci mu do toho zasahovat a výsledek je pak jenom horší. Jiná zase, přes upozornění, že děti opravdu nemusí vyplňovat všechna cvičení a že neočekávám, že během jednoho týdne zvládnou všechno nové učivo perfektně, že to tak nefunguje ani ve škole, měla potřebu donutit dítě udělat opravdu vše...
Takže zatímco děti zvyklé i ze školy si práci řídit dost samy se s tím celkem popasovaly, maminky jim v tom dělaly binčus
.
A všechny děti, co mi poslaly sebehodnocení, mi napsaly jako jednu z výhod učení doma to, že si mohou samy rozhodnout, kdy co udělají (měly napsat 3 nejlepší věcí na učení doma).
No a co se týče chaotiků a x různých míst. Není to dobře, že to tak je, ale když už to tak je, tak se to nejspíš na poslední měsíc nezmění.
Takže bych si napsala ta místa, kam se úkoly zadávají, k nim předměty, které se tam zadávají a den, kdy se tam zadávají. Tohle se totiž moc měnit nebude a pokud ano, tak jen u minimálního počtu předmětů.
To bych měla někde na očích. Pokud je dítě schopné si to z těch míst dostat samo, tak bych to dala na oči jemu. A první krok by prostě bylo si v příslušný den z příslušných míst vypsat příslušná zadání do nástroje, který hodlám dále používat. Já jsem tabulková lsítečková, takže já bych psala lístečky a skládala je do tabulky. Někdo jiný by si je nakopíroval rovnou do elektronického kalendáře (to mě třeba prodí, to přepínání oken a kopírování z jednoho do druhého), nekdo zkupíruje do jednoho souboru z různých míst a pak krmí kalendář, někdo vypíše na jedno místo a pak přepisuje do kalendáře...
Ale to KDE, KDY a CO na začátku by mělo být stejné pro všechny způsoby.