Dáša (3 děti) |
• |
21.6.2001 0:19:16
Dneska dostal můj syn první vysvědčení. Chodí do školy v Německu a bylo to pro něj těžké, neboť na začátku roku neuměl ani slovo německy. Dnes se velmi těšil, dokonce si oblékl i košili bez odporování. Přinesl si vysvědčení dvě. Jedno oficiální slovní hodnocení, ve kterém paní učitelka pochválila vše, co mu šlo opravdu výborně a co ne, o tom se jen zmínila jen jednou větou a to ještě v kladném smyslu:"Míša maluje obrázky velýma barvama a jsou plné fantazie."Druhé vysvědčení bylo jen pro děti. Je na něm namalovaná nádherná mašle, kterou si mohou vymalovat. Dále tam stojí:"Míšo, jsi velmi přátelský a pomáháš, kde je potřeba. Rád svačíš se svojí třídou. Výborně pracuješ na denním i týdenním plánu.Staráš se dobře o svoje věci. Dokážeš rozveselit smutné děti. Rád nám předčítáš své vlastní vymyšlené příběhy na čtecím trůnu. Psát opakovací diktáty Ti dělá radost.Jsi výborný i o přestávkách a rád hraješ fotbal."Závidím svému synovi. Sice jsem mívala na základce jedničky,ale tu záři v očích, s jakou mi přečetl své vysvědčení, tak tu jsem určitě neměla. Mají na příští rok slíbené od paní ředitelky opět slovní hodnocení, ale pak už nastoupí bohužel pravá nemecká přísnost.
|
Šárka, syn 10 let |
• |
20.6.2001 16:14:41
Milá Katerino,
ani nevíš, jak moc s Tebou v mnoha vecech souhlasím. Kdyz se muj syn narodil (1991), byla jsem skálopevne presvedcena, ze nez pujde do školy, budeme mít na výber prinejmenším z nekolika typu škol a slovní hodnocení bude urcite zcela bezné. Moje naivita byla nezmerná - v roce 1998, kdy David nastupoval do školy, jsme v celém našem velkém meste meli na výber celý JEDEN typ školy - školu základní. Takze vybráno bylo rychle. Na otázku po moznosti slovního hodnocení jsem byla informována, ze rodice ve Sdruzení rodicu jednoznacne tuto moznost odmítli (duvod: ten jiz zmínený horší celkový prospech!). Ale na druhou stranu, Katerino, kdyz se na ty prvnácky diváš a povídáš si s nimi, uvedomíš si, ze pokud pro nekoho známky (tím míním jednicky) neco úzasného znamenají, jsou to práve prvnácci a druhácci. Kdyz nesou ukázat vysvedcení s jednickou, je to pro ne úzasné (slovní hodnocení ne, protoze to mnozí z nich neumí ješte precíst, navíc neví, jak odpovídat na otázky sousedu ci príbuzných ve stylu "Tak co, byly na vysvedcení jednicky?"). Víš, s tou dvojsecností u naznacení, ze ucitel není ideální, bych to nevidela tak tragicky. Jiste, zálezí na typu dítete, ale ver mi, ony ty naše deticky jsou chytré a vnímavé a dokázou si podivuhodne prebrat realitu kolem sebe. Já jsem k zádné premrštené úcte k ucitelum nebyla nikdy vedena (vzdyt pocházím z malého místa a tam jsme vetšinu z ucitelu znali jako sousedy i s jejich horšími vlastnostmi vcetne mezer ve vzdelání), a presto jsem s kazdým z nich vycházela dobre. Podobne neváhám svému synovi ríci, ze urcitá vec není tak, jak nekterá z jeho paní ucitelek ríkala (konkrétne naposled o rozvodech uzitkové a pitné vody zde ve meste) a ze to vím od svých kolegu, kterí jsou odborníci pres tuto oblast, nebo ze s necím, co udelala nekterá paní ucitelka, nesouhlasím, ale ze je mozné, ze ona videla situaci jinak nebo ze mela další informace, které my nemáme a které její jednání ovlivnily. Presto David povazuje své ucitelky a ucitele za autoritu a jako k takovým se k nim i chová. Víš, ono je sice opravdu únavné a nepríjemné kazdý den se setkávat s príhodami typu, ze jedna ucitelka Tvému díteti vynadá, ze utíká po chodbe, druhá zase, ze se priloudal z obeda k šatnám pozde, jedna mu nedovolí dojít si ze dvora do trídy pro pití (protoze dozor je jen na dvore a ne na chodbe), …. …. ….. Na druhou stranu si uprímne myslím, ze práve mému synovi to muze i trochu prospet, aby byl lépe zocelen do reálného zivota. S drobnými nepríjemnostmi, nespravedlnostmi se prece kazdý z nás setkává dnes a denne a prece je potreba se nehroutit, nekabonit se, nenadávat, ale rešit ty, které lze, a prenést se pres ty, které rešit nejdou, a pokud mozno ješte s dobrou náladou. Tak se to ti naši mazlícci musí nekde naucit. To víš, ze bych chtela pro Davida úplne jinou školu (tedy nemyslím tu konkrétní, ta špatná není, ale jiný typ), ale kdyz to nejde, snazím se najít v tom, co prozívá, aspon zrnko uzitecnosti, abych z nej nevychovala ufnukaného neštastníka nepríjemného pro své okolí. Jinak Ti samozrejme preju, aby se zacaly dít zázraky a aby za ty dva az tri roky nejen Tvoje Markétka, ale i ostatní deti měly možnost takového výběru škol, aby každé dítě našlo takovou, která je pro ně ta pravá. |
Jarka,dvě dcery |
• |
20.6.2001 15:13:53
Ahoj Kateřino, mluvíšmi z duše. Takové slovní hodnocení, jaké jsi napsala, je pohlazeníčko po duši. I já patřím k těm nešťastníkům, kteří měli na svém prvním vysvědčení jednu velkou trojku. Nastupovala jsem do první třídy s měsíčním zpožděním vinou těžké angíny a prostě se mi nepoadřilo zapadnout. Dodnes si pamatuju svoje pocity, kdy jsem přišla do nového prostředí, mezi nové děti, nikoho jsem neznala a hned jsem musela dohánět ten první měsíc. tu trojku jsem tenkrát moc obrečela, nicméně mě to nepoznamenalo nějak fatálně. Odmaturovala jsem s vyznamenáním. Je to opravdu hodně v učitelkách. Mám kamarádku učitelku na prvním stupni. Když před pár lety dostala své první prvňáčky, nemohla se dočkat, jak se na ně těšila. V srpnu napekla z vizovického pečiva ježečky a každé dítě od ní mělo první školní den jednoho na lavici. Ale ještě před tím, než začal školní rok, napsala každému dtěti dopis, který poslala na domácí adresu. Představila se jako jeho paní učitelka a každému tomu drobkovi napsala, jak se na něj těší, uklidnila ho, že se nemusí ničeho bát, že si budou hodně hrát a povídat a že se naučí spoustu nového. Moc se mi to líbilo, tu třídu má ještě dnes, jsou to čtvrťáci a pořád je pro ně jejich hodnou paní učitelkou. Když mi o těch svých dětech vypráví, žasnu, co o koždém ví, jaké má problémy, co který potřebuje, je prostě úžasná. A to má své tři děti, z toho dva "klacky" v pubertě. Škoda, že takových není víc. bylo by hodně spokojených dětí a hodně rodičů, kteří by mohli být v klidu.
|
Míša, syn 4 roky |
• |
20.6.2001 14:00:26
Ahoj Kateřino,
s tím slovním hodnocením mi mluvíš s duše. Na výběr školy mám ještě dva roky a už teď mě to děsí. A k té podpoře ze strany rodičů - vzpomínám si, že když jsem přinesla tu již zmíněnou pětku z dřevěné krabičky (nadto s poznámkou paní učitelky, že nechápe, jak takové nemehlo mohlo mít samé jedničky), moje maminka zažbrblala něco o káčách, které nemají ve školství co dělat. A pak o víkendu na chatě vytáhla prkýnka a pilku a dokázala mi, že pod správným vedením jsem schopná tu blbou krabičku udělat. Díky mámě nemám z toho neúspěchu v "dílnách" dodnes mindrák a nebojím se vzít do ruky šroubovák, když můj syn potřebuje opravit nějakou hračku. |
Kateřina (Markétka, 3 a 3/4 roku) |
• |
20.6.2001 11:44:25
Tak jsem se víc než po měsíci dostala zase na Rodinu, pročítám si, co je zhruba kde nového a zaujalo mě tohle trápeníčko s učitelkou.
Samozřejmě, že na dvojku či trojku z "vedlejšího" předmětu se můžeme dívat s úsměvem, děťátko pochválit za snahu, vidět v jeho výtvorech jeho originální vidění a o učitelce si myslet svoje. Jak jsem to četla, Jarka elegantně vyřešila i omezenost učitelky hudební výchovy. Anžto jsem ale tak trochu šťoura, nemůžu si odpustit jedno velké AVŠAK. Ten stud a lítost, které dítě prožije, když paní učitelka znectí jeho výkon v jakékoliv výchově špatnou známkou, je dosti často zapamatovatelný na celý život. Dobrý a milující rodič se snaží dovést svoje dítě k tomu, aby se nad tím naučilo mávnout rukou a věřit si. Některým dětem ale trvá déle, než se to naučí a mohou z toho být dost frustrované. Moje sestra měla bohužel příšernou učitelku od první do čtvrté třídy. Tehdy, v první polovině 70. let, to byla zapálená komunistka, zlá ženská a děti ve třídě měla rozdělené na oblíbence a "ty špatné". Moje sestra, ačkoliv byla nadaná a chytrá, se jí nikdy nezavděčila, vždycky udělala aspoň něco špatně a když už se jí všechno povedlo, aspoň "zlobila". Začala si kousat nehty, začaly se jí kazit oči, protože seděla v některé z posledních lavic a bezmezná důvěra v učitelku se postupně ztrácela. Dodnes nerozumím tomu, proč ji moji rodiče nenechali převést do béčka (sestra chodila do 1.A), asi tomu tehdy nepřikládali takový význam a v té smutné době se báli jakkoliv ozvat, vybočit z řady. Ono je to trochu dvojsečné, naznačit dítěti, že paní učitelka není zrovna ideální, protože dítě, zvlášť na prvním stupni, by mělo svému učiteli bezmezně věřit. Pořád potřebuje pocit bezpečí a myslím si, že takováhle - i když malá - disharmonie mezi rodiči a učiteli, ho narušuje. Já vím, že nikdo není dokonalý, učitelé (dneska vlastně spíš učitelky) mají malé platy, svoje rodiny, svoje starosti a celé školství vůbec stojí za starou belu. Přičemž ovšem čest všem výjimkám (Zuzko...). Jsem ale horlivou zastánkyní slovního hodnocení VŠECH předmětů na prvním stupni a po pravdě řečeno, rodiče, kteří to odmítají vůbec nechápu. Je tu někdo takový, kdo mi může napsat svoje důvody k tomu, aby děti - zvlášť ty malé - byly známkovány klasicky? Abych uvedla svoje důvody pro slovní hodnocení, napíšu jeden příklad. Dejme tomu Tomášek je hodný, přemýšlivý kluk, který má sice obě ruce levé, ale zato kuřeti by neublížil, natož spolužákovi. Na prvním vysvědčení, které je pro takové dítě velkou událostí se mu skví obrovská trojka, protože škrábe jako kocour, pletou se mu slabiky a pořád si plete "p" a "b". Ještě k tomu zpívá falešně a v odečítání do desíti má taky mezery... Místo co by paní učitelka napsala třeba: "Tomášku, jsi hodný kluk, všechny věci máš vždycky v pořádku připravené a líbí se mi, že pozorně posloucháš, co Vám ve třídě vykládám. Jen si dej pozor na psaní, hodně si doma maluj kolečka a vlnky, protože sám dobře víš, že psaní Ti ještě moc nejde. Časem se to zlepší, ale ještě se o trošku víc snaž. Písmenka se Ti sice pletou, ale když si budeš hodně číst a prohlížet různé knížky, zlepší se to. Uvidíš, jakou budeš mít radost, až si sám přečteš svou oblíbenou pohádku. Jsem ráda, že Tě mám ve třídě. Kdyby všechny děti byly tak hodné a pozorné jako Ty, mohla bych Vám toho o světě říct mnohem víc. Tvoje paní učitelka. Tak jsem tu tím svým románem částečně popsala, jaké mám pocity, když si čtu trápení jedné maminky a zkušenosti a rady maminek jiných. Nevím, jak to vypadá s Bílou knihou školství v parlamentě, ale doufám, že až půjde moje dcera do školy, nebudu muset vyhledávat školu se slovním hodnocením někde v tramtárii. Howgh. |
Mirka, dítě 10 let |
• |
19.6.2001 16:53:02
Tohle je tak napůl k pláči a napůl pro zasmání: můj syn, děsný nešika, se účastnil závodu v oddíle a jednou z disciplín bylo přišívání knoflíků. Protože bylo přesně předepsáno, jak přišívat, doma jsme chtěli "trénovat". Syn si navlékl nit do jehly a pak - světe div se - provlékl nit KNOFLÍKEM!!! Ten samozřejmě spadl z niti na druhém konci, syn ho jehlou nabral znovu...Když jsme se s manželem dost nasmáli, zeptala jsem se Františka, kde na tomhle postupu byl. Prý:"Ve škole. Já jsem dostal dvojku, protože jsem za hodinu přišil jen jeden knoflík!" "Kolik jich přišila paní učitelka?""No ani jeden, ona nám to jen ukázala!" No, na konci roku jsme měli dvojku a spolu se všemi rodiči príma zážitek - jedničku měla jen dcera pana ředitele a její nejlepší kamarádka. Dítě, jehož maminka učí pracovní výchovu na jiné škole a dotyčnou práci dělala se synem doma, tak z ní dostala trojku - knoflíky byly přišité dobře, ale byly málo barevné...Takže: dítě chválit a tiše si myslet své...(I když taky učím...)Mimochodem jsem kdysi dostala pětku z vaření - na rozdíl od paní učitelky neumím (a nikdy umět nebudu) uvařit za hodinu hrachovou polévku z nenamočeného hrachu!
|
Dáša (3 děti) |
• |
19.6.2001 12:42:56
Taky se mi zdá krutá v první třídě dvojka. To už je lepší pro děti slovní hodnocení.Dvě naše děti navštěvují školu v Německu. První vysvědčení byl pro mě šok. Dcera přinesla dvojku z tělocviku, hudebky i z chování. Tady prostě mají jedničku jen ti úplně nejlepší, což jsou tak dva či tři žáci a to ještě ne ze všech předmětů. Takže ten nejlepší žák ve třídě měl ve druhé třídě tři jedničky a pět dvojek. Takže hlavu vzhůru, ještě na tom nejsme v Čechách tak špatně. Jen se nesmíme kvůli tomu na děti zlobit a raději jim to rozumně vysvětlit.
|
Jarka, dvě dcery |
• |
19.6.2001 12:12:14
My nemáme problém s výtvarkou aručními pracemi, dokonce ani s tělocvikem, ale s hudebkou. Mladší dcera má prostě hluch a nedokáže čistě zazpívat vůbec nic. Asi v páté třídě jí učitelka zkoušela ze zpěvu před celou třídou. Dovedu si představit, jak se chuděra styděla. Dostala čtyřku a doporučení, ať se naučí zpívat čistě, že jí přezkouší! Přišla tenkrát domů celá smutná z té známky a z toho, jak se proboha naučí čistě zpívat čistě, když jí to opravdu nejde. Krátce na to byly třídní schůzky a já jsem k té paní učitelce šla ve vší vážnosti pro radu, jak mám dceru tedy naučit zpívat. S kamennou tváří jsem se jí ptala, jestli mi může doporučit nějaké příručky, nebo kursy, které se zaměřují na získávání hudebního sluchu u dětí, kteří ho nemají. Že jsem netušila, že něco takového je možné a že sama velmi ráda zpívám a ráda bych, aby podobné potěšení zažívala i dcerka. Až mi jí bylo líto, nebyla schopná mi odpovědět, tak jsem jí řekla, že už jí nebudu zdržovat a zkusím se někde popídit sama. Od té doby má dcera pokoj. Už jí neznámkuje kvalitu zpěvu, ale jestli umí slova písně a teorii.
|
Míša, syn 4 roky |
• |
19.6.2001 9:40:48
Jako rodič tenhle problém ještě neřeším, ale mám v živé paměti svoje vlastní vysvědčení se samými jedničkami a dvojkou z tělocviku (a to v době, kdy se se samými jedničkami chodilo na střední školu rovnou a kvůli dvojce z tělocviku bych musela dělat příjímačky). Nejsem neohrabaná ani líná, jenže paní učitelka měla tabulky, kolik má skočit 11 letá dívka do dálky a podle těch jela. Já jsem byla malá a hubená (v těch jedenácti jsem vážila 25kg) a nemohla jsem splnit limity vypočítané na děti o 10cm vyšší a 10kg těžší.
Tehdy se za mě přimlouvala celá sborovna, ale bylo to málo platné. Naši si s paní učitelkou promluvili na třídních schůzkách a když pochopili, že podle ní není důležitější předmět než TV, taky to pustili z hlavy. Vysvětlili mi, že paní učitelka si nejspíš takto léčí svoje mindráky a že jsem šikovná holka, co umí skvěle běhat a lyžovat (jednou jedinkrát jsem na 2.stupni měla z TV jedničku a to právě v pololetí, kdy byl lyžák). Taky by mi přišlo lepší, kdyby se výchovy hodnotily jen slovně, ale když to nejde, je asi opravdu nejdůležitější přístup rodičů. Chce to dítěti vysvětlit, že nemůže mít talent na všechno (ono dětem zvyklým jinak na úspěch se nezdar těžko překusuje), že ho přesto máme rádi, a když paní učitelka neuznává snahu, je to její problém. Mimochodem - dostala jsem za celou školní docházku jen dvě pětky - jednu z dřevěné krabičky (pracovní vyučování) a druhou z hodu granátem (branná výchova). Ani jednu z těhle dovedností jsem v životě zatím nepotřebovala. |
Šárka, syn 10 let |
• |
19.6.2001 9:06:14
Milá Evo, já mám taky syna tretáka. Maluje moc rád, maluje hodne a maluje pekne. Nicméne ze školních výkresu dostane skoro vzdy dvojku nebo dve mínus, nebot výkresy nejsou podle predstav paní ucitelky na kreslení. Samozrejme, ze Davídkovi to vadí, ale nemyslím, ze má cenu "neco s tím delat". Moc dobrou radu Ti dala Zuzka - dulezité je, ze se Tobe a ostatním clenum rodiny líbí výtvory Tvé dcery a ze ona treba nekdy maluje proto, ze chce svým výkresem neco vyjádrit. Ta dvojka na vysvedcení prece nic neznamená. A pokud jde o slovní hodnocení - rocice v mnoha trídách nesouhlasí se slovním hodnocením výchov, nebot by pak jejich deti mely horší celkový prumer - tomu ríkám duvod za všechny prachy! Jednu úsmevnou príhodu ze školy z kreslení: Deti mely nakreslit neco s mikulášskou tématikou. David namalovat hezky obrázek pokoje a okna ,za nímz byl cert s Mikulášem. Bylo to jako u nás doma a tak steny nechal bílé. Paní ucitelka mu rekla, ze úplne bílé nikdy zdi nemohou být. Tak si David vzpomnel, ze jsem ríkala neco o tom, ze rohy v pokoji uz jsou tmavé a ze by bylo potreba vymalovat, vzal tu vyplachovací vodu, v níz vyplachovat štetec od cerné barvy z certa a touto zredenou cerní vymaloval ten pokoj na obrázku a paní ucitelce to vysvetlil. Ta neco zabrucela a dala mu 2-. Kdyz mi to vyprável, moc jsem se smála (a tím pofoukala jeho bolísku nad nespravedlností, ze prece udelal presne to, co bylo pozadováno a stejne to nebylo dobre). Dnes na tuto príhodu obcas s úsmevem vzpomeneme oba. A hudebka - tam píšou diktáty z not!!!! Víte o nekom, kdo nehraje na zádný hudební nástroj a potreboval nekdy noty?? A ti co hrají, ti se je prece obvykle naucí, ze. A pokud nenaucí a stejne hrají a dobre hrají, pak mají muj ješte vetší obdiv. Proste škola je casto absurdní. A proto je u nás doma zavedeno, ze na konci školního roku sice pochválíme za hezké vysvedcení, ale na malou oslavu a na pizzu se jde ne za vysvedcení, ale proto, ze zacínají prázdniny a to je treba oslavit. Jo, a muj manzel, kdyz David mel v pololetí dostat dvojku (uz ani nevím z ceho, to jsem matka, co?!), Davidovi rekl: "To nevadí, aspon to Tvoje vysvedcení nebude tak jednotvárné". Takze se mej a berte tyto drobné ústrky s humorem, jinak Vás škola vynervuje a znicí. Zivot je o necem jiném nez o dvojce z výtvarky. |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.