| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Počítače ohrožují vzdělanost našich dětí?!

[<<Předchozích 100] Příspěvky 101110 z 155 [Dalších 45 >>]
  • 
6.12.2006 7:38:47
V matematice nejde o znalost vzorců. To je právě ten strašný omyl, který do nás základní školy natloukly. Proč? Protože znalost vzorce se velmi dobře kontroluje. Takže se velice často sníží škola k tomu, že se prostě jen zkouší vzorce. Vždy když slyším, že se někde učí děcka vzorce bez toho, aby jej odvozovaly, se mi pomyslně otvírá kudla v kapse. Taková matematika je pak vážně k ničemu.

Matematika je jediný předmět (snad ještě s výjimkou dobře vedené fyziky), který je přímo určen k tomu, aby rozvíjel logické myšlení a poznávání souvislostí. Proč zrovna matematika? Protože v matematice jsou úvahy a odvození jasně vyjádřitelné, výjimky snadno zdůvodnitelné a důkaz je jednou provždy.

Jinými slovy. Když dítě nezná vzorec, je všechno v pořádku. Když jej neumí odvodit, byť neuměle třeba s pomocí obrázku, je to problém.

Nemůžete počítat na počítači nebo dokonce programovat, pokud nedokážete sestavit vzájemné souvislosti mezi čísly. A věřte, že to na středních školách často problém je. Děti nemají problém s tím, naťukat vzorec do správné kolonky. Děti mají obrovský problém už se zadáním příkladu: Je dána cena 654 Kč bez DPH. DPH činí 5%. Vložte do buňky C6 vztah, který určí cenu včetně DPH.
Pak přijdete na to, že nejsou schopné si rozebrat ani tak krátké pravidlo jako je "Procento je setina základu".

Kdysi kdesi se naučily tři vzorce o vztahu základu, počtu procent a procentové části, které zapomněly a už je nejsu schopné odvodit ani s nimi pracovat. Tak na takovouhle "matematiku" můžeta opravdu nadávat kolik chcete a dostane se vám jen mého souhlasu.

Ale prosím, neříkejte, že MATEMATIKA je k ničemu. Na matematice, jejích "nepochopitelných" teoriích a "hrách a hříčkách" je založena celá naše současná technologie a potažmo i společnost.
6.12.2006 7:18:29
:o)
Ano, máš pravdu, můžeš na PC skoro beztrestně zkoušet zůzné věci a tak se mnoho naučit, je pravda, že tímto praktickým přístupem se spousta lidí naučí víc, než na kursech. Nicméně jsou věci, jež je jednodušší a rychlejší si přečíst, než pracně na ně přijít sám.
Já jsem doma také takový "počítačový virus" jak mě nazval jeden kolega a u mého muže se to oslovení hned ujalo. Skoro je to přesné, jsem schopná odinstalovat součásti systému a pak se divit, že mi něco nepracuje. :-)
Naštěstí se to vždy podařilo vrátit zpět, ale jednou (poprvé když jsem něco vyvedla-dala jsem do PC dva antivirové programy a ony se "hádaly") tak jsem to nesla známým opravit (jsou to lidé, kteří nám PC prodávali), ti mi řekli co se s tím dá dělat a celkem si vystačím už sama s příručkama a logikou...
Ale třeba manžel k tomuto vůbec nemá vztah a když je nejhůř, klidně požádá svého PC-vira (mně), abych mu s něčím pomohla. On nemá takovou odvahu do toho šťourat.
Nicméně musím říct, že někdy asi moc horlivosti škodí, fakt to může být někdy až na škodu. Někomu je fakt vhodnější jít na kurs, než si ničit PC. :o)
6.12.2006 6:58:40
A já mám zase zkušenost i opačnou. Moje děti v předškolním věku vůbec počítač neznaly, a věnovala jsem jim prakticky všechcen volný čas. Čtení, povídání, vyrábění, malování, hry, akce.
Musím říct, že se to na jejich schopnosti kreslit nepodepsalo, a ještě ani v 5-ti letech nenakreslili postavu s prsty a krkem.
Také se čtením to je stejné. Knih mají fůry, čtu jim z nich ještě dnes, když jsou školáci, protože se čtením mají stále velké problémy. Ale knihy mají rádi. Ovšem, že by z nich získali "obtisk" správného psaní pravopisu, jak tady kdosi psal, to nikoliv. Takhle to nějak nefunguje, ikdyž jsem si dlouho myslela, že ano.
Někdy se prostě můžem rozkrájet a nejde to. Nezapomeňme, že děti jsou už hotoví tvorové a nepředěláme je k obrazu svému, můžem jen "dotvarovat".
Nelie
6.12.2006 5:58:05
Lukasi - pokud by se brala jen pasivni znalost, tak TV a PC jsou na vyuku jazyku skvele pomucky.
Docela by me zajimala ta fyziologicka stranka mozek/PC...promin, ale zni to jako dalsi kachna ala mobily skvari mozek...
Lukáš Dostal
  • 
6.12.2006 2:24:04
Milý Strašidelný Bobe, neber to prosím jako mentorování z mé strany, ale opět Tvůj velmi logicky znějící úsudek, že je důležitá kvalita informací a nikoli médium, neodpovídá realitě. Speciálně u dětí fakt záleží na tom, kdo a jak informaci a zážitek zprostředkuje. Pro dítě je tisíckrát (asi ještě víc) přínosnější, když mu máma či táta byť falešně zpívají písničku, než když si tu písničku poslechne v dokonalém profesionálním provedení v televizi. Tím prvním získá základy hudebnosti, přínos televize pro rozvoj hudebnosti dítěte je nulový. Ještě zřetelnější je to u jazyků - ty se dítě do nějakých 9 let jenom z televize nenaučí nikdy. Pro děti je totiž zcela zásadní podmínkou intelektuálního vývoje sociální interakce a tu mu nikdy televize nedá.

Mohl bych tu ještě psát o negativním fyziologickém působení televize na mozek dítěte (zcela bez ohledu na typ programu), ale to je jiné téma.
Lukáš Dostal
  • 
6.12.2006 1:59:26
Strašidelný Bobe, Tvoje argumentace je brilantní, má logiku, přesto se míjí s realitou. Udivuje mne, že Ti uniklo jádro mého sdělení, ač jsem ho ještě pro jistotu pro některé zbrklé a příliš rychlé čtenáře rodiny.cz vypíchl v perexu - že co zní logicky ještě zdaleka nemusí odpovídat skutečnosti, natož být pro dítě prospěšné.

Ad půlroční náskok v matematických dovednostech (nikoli aritmetice):

v tomto věku je půlrok setsakramentsky hodně, vzhledem k tomu, že studie zkoumala soubor téměř 100.000 dětí. Jen pro představu - ekonomové spočítali, že kdyby se průměrná délka školní docházky v USA prodloužila o pouhý jeden rok, vzrostlo by tempo růstu ekonomiky o 6-15%.

Ad být pozadu v počítačové gramotnosti:

počítač je nástroj. Mám-li dobré předcházející vzdělání a patřičnou motivaci, tak zvládnu základní operace potřebné pro naprostou většinu povolání během několika málo týdnů. Pominu-li programování, které pokud vím bohužel není běžnou součástí výuky informatiky, pak seznámení se s běžně užívanými aplikacemi opravdu nevyžaduje o mnoho vyšší inteligenci, než si udělat řidičák. Rozhodně to nepřináší žákům žádné nové, natož tvůrčí myšlenkové přístupy, které by rozvíjely jejich osobnost. Základem práce s textovými editory apod. je naučit se poměrně rigidní sekvenci kroků, které bez znalosti programování dokonce v sobě nemají žádnou logiku, nýbrž je potřeba je prostě znát. Na rozdíl např. od aritmetiky.

A nakonec pro jistotu - fakt neříkám, že počítač je špatný. Článek pouze říká, že neplatí ona sugestivní úměra - čím více počítačů a čím dříve, tím lépe pro budoucnost našich dětí. Moc hezky, protože ze zkušenosti o tom tady píše učitelka informatiky Kiri.
Jahůdka
  • 
6.12.2006 0:09:14
Mohu Vás ubezpečit, že moje dcera maluje postavičky se vším všudy co k nim patří už hezky dlouho a to jí v lednu budou tři roky. Jenom místo prstíčků maluje "bambule". Dokonce se nedávno dopracovala k tomu, že nemaluje ruce a nohy jenom jako jedinou čáru, ale zdvojenou. Je pravda, že někdy třeba zapomene cosi namalovat, ale stačí když jí řeknu, že jí chybí to a to a ona to domaluje přesně tam kam to patří. Jinak kreslí i jiné věci - domek, psí boudu, kytky, ptáka na stromě ... Proto jsem schopná uvěřit tomu, že když by dítě dostatečnou dobu vidělo obrázek parního stroje, tak ho dokáže - byť kostrbatě - nakreslit.
Nelie
5.12.2006 23:52:45
sissi - souhlasim. Kim nema ve skole predmet vypocetni technika - oni PC pouzivaji prubezne vsude (snad krome telocviku) a zaci se uci tim, ze ty programy pouzivaji, ne teorii ale praktickym pristupem. A kdyz chtela pouzit cheats na Sims - tak se naucila, jak do toho programu vlezt, neb nebyl, kdo by ji s tim pomohl. Chtela si delat fotky - stahla si program a naucila se s nim zachazet. Nikdo ji to neucil (ja mam jiny program, manzel taky...kazdemu vyhovuje neco jineho)
Nelie
5.12.2006 23:41:01
ono to asi bude pristupem skoly k PC. Dcera je v 7 tride v Kanade, kazdy zak ma vlastni web stranky (pristupne v ramci skolni web), umi pouzivat hodne programu - text editory, spreadsheats, grafy...ted delala 10min film pro skolni projekt, sestrihala/grafiku pridala/ruzne triky - na PC a pak prepalit na DVD (coz byl ponekud slozitejsi proces diky Windows/Apple/DVD compatibilite:)))
psani vsemi 10 se naucili ve 3 tride (paradox, oni pisi ve skole vicemene jen tiskacim, psaci brali ve 4 tride a jen okrajove a vlastne to vubec nepouzivaji) Nerekla bych, ze ji dela problemy cteni/psani - ona je velky knihomol a problem kouknout do knizky misto na obrazovku nema. Rekla bych, ze ji PC hodne naucil. A ma i hry, ale vetsinou jsou aspon castecne vzdelavaci - Civilization, Zoo Tycoon, i ty popularni Sims maji neco do sebe (ucila se podle planu stavet virtualni dum)
Sissi
  • 
5.12.2006 23:31:28
Sami se to nenaučí? A jak jsme se to naučili my? Mýlíte se, dnešní děti se hodně s počítačem naučí samy, když jejich rodiče to neláká nebo se PC bojí. Já patřím ke generaci, které ve škole ukázali, jak se počítač zapíná, pár základních příkazů v MS DOSU (protože nic jiného nebylo) a tvorbu lehkých programů v Turbo Pascalu, které spočívaly v tom, že se člověk půl hodiny mořil s podmínkami, hodnotami a středníky, a získal program, který uměl sečíst dvě celá čísla :o) Dneska ovládám počítač na takové úrovni, že když se mi na něm něco pokazí a volám o pomoc svému příteli informatikovi, tak už se chytá za hlavu, protože když jsem si s tím neporadila sama, tak to nebude žádná prkotina, a můžu s klidným srdcem říct, že jsem v životě nepřečetla jedinou knížku o práci s PC ani neabsolvovala jediný kurz. V tom je totiž kouzlo počítačů, že se všechno dá naučit metodou pokusů, omylů a hlavně kouzelného objevování neznámých končin. Jen se nebát.
[<<Předchozích 100] Příspěvky 101110 z 155 [Dalších 45 >>]

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.