Re: Úplně souhlasím
V matematice nejde o znalost vzorců. To je právě ten strašný omyl, který do nás základní školy natloukly. Proč? Protože znalost vzorce se velmi dobře kontroluje. Takže se velice často sníží škola k tomu, že se prostě jen zkouší vzorce. Vždy když slyším, že se někde učí děcka vzorce bez toho, aby jej odvozovaly, se mi pomyslně otvírá kudla v kapse. Taková matematika je pak vážně k ničemu.
Matematika je jediný předmět (snad ještě s výjimkou dobře vedené fyziky), který je přímo určen k tomu, aby rozvíjel logické myšlení a poznávání souvislostí. Proč zrovna matematika? Protože v matematice jsou úvahy a odvození jasně vyjádřitelné, výjimky snadno zdůvodnitelné a důkaz je jednou provždy.
Jinými slovy. Když dítě nezná vzorec, je všechno v pořádku. Když jej neumí odvodit, byť neuměle třeba s pomocí obrázku, je to problém.
Nemůžete počítat na počítači nebo dokonce programovat, pokud nedokážete sestavit vzájemné souvislosti mezi čísly. A věřte, že to na středních školách často problém je. Děti nemají problém s tím, naťukat vzorec do správné kolonky. Děti mají obrovský problém už se zadáním příkladu: Je dána cena 654 Kč bez DPH. DPH činí 5%. Vložte do buňky C6 vztah, který určí cenu včetně DPH.
Pak přijdete na to, že nejsou schopné si rozebrat ani tak krátké pravidlo jako je "Procento je setina základu".
Kdysi kdesi se naučily tři vzorce o vztahu základu, počtu procent a procentové části, které zapomněly a už je nejsu schopné odvodit ani s nimi pracovat. Tak na takovouhle "matematiku" můžeta opravdu nadávat kolik chcete a dostane se vám jen mého souhlasu.
Ale prosím, neříkejte, že MATEMATIKA je k ničemu. Na matematice, jejích "nepochopitelných" teoriích a "hrách a hříčkách" je založena celá naše současná technologie a potažmo i společnost.
Odpovědět