Afima |
|
(11.11.2009 11:36:47) Zajímalo by mě, z jakého důvodu mají katolíci potřebu uchovávat ostatky svatých všude jinde, jen ne v hrobě. Tady kousek zubu, kosti, u sv. Václava dokonce celou lebku a občas je i někam přenášejí. Měla jsem zato, že pro křesťany je tělo jen pomíjivá schránka sloužící k přežití tady na Zemi. Gró je přece život věčný, prach jsi a vprach se obrátíš, nebo ne? Přijde mi to trochu jako tmářství. Jaký význam má tedy záměrné nepohřbení (či následná exhumace) ostatků, aby mohly být neustále vystavovány a přemistovány, místo jejich důstojného uložení k věčnému odpočinku? Děkuji.
|
zuni |
|
(11.11.2009 12:08:53) Jsem věřící, ale ne katolička. "Tmářství" je podle mého zcela správný výraz. Bohužel dochází k takovémuto matení lidí
|
Stáňa a dva kluci |
|
(11.11.2009 12:23:50) Tuhle jsem viděla jak se při mši klaněli lebce tuším Svatého Václava(omlouvám se, jestli je to nepřesné, nejsem v tomhle moc v obraze) a přišlo mi to hodně morbidní...Není to náhodou modlářství? Duše je přece věčná a s Bohem se můžu potkávat ve svém nitru nebo skrze své bližní...
|
zuni |
|
(11.11.2009 12:31:45) No, ty "nejhlubší" podoby katolismu mi připadají spíš už jako okultismus
|
|
|
|
Zufi. |
|
(11.11.2009 12:23:22) Odpověď je velice jednoduchá.Kopíruji:
Ostatky svatých - relikvie. Jsou to pozůstatky těl svatých nebo v širším smyslu také předmětů, kterých používali. Sem náleží také ostatky Svatého Kříže, trnové koruny Pána Ježíše Krista atd. Uctívání ostatků je projevem učení o společenství svatých. Těla svatých byla v pravdě Božím chrámem a sám Bůh je mnohdy oslavil. Již v prvních křesťanských staletích byla těla mučedníků předmětem obzvláštní úcty. Později se mnohé kostely dožadovaly ostatků svatých.
|
Vítr z hor |
|
(11.11.2009 12:39:05) Hm, svatý ostatek jako základní kapitál
|
Tabitha+2 |
|
(11.11.2009 14:19:46) Nemame povinnost uctivat ani soukroma zjeveni /byt jsou mnoha uz overena a schvalena/, ani te nikdo nenuti projevit uctu k mrtvemu cloveku, jako Bozimu stvoreni / i kdyz je jeho telo neporusene rozkladem/ Je to tvoje soukrome rozhodnuti. Bud rada, zes mohla poznat Krista a vaz si toho.Neodsuzuj ale to, cemu zatim sama nerozumis, nebo jeho vyznam stale hledas..
|
Vítr z hor |
|
(11.11.2009 17:42:47) Odsuzuju a budu odsuzovat, pokud kdokoli mě nebo někomu jinému bude vnucovat něco, co bude označovat jako jakékoli aspekty víry, jejich pomocí bude chtít manipulovat lidmi, vydělávat na nich nebo jim jakkoli vyhrožovat.
Posvátnou úctu k iracionálnu mívám jen zcela výjimečně, ke zneužívání víry kohokoliv nikdy.
|
|
Vítr z hor |
|
(11.11.2009 18:16:21) Jo a takovéhle povýšené, rádoby shovívavé výzvy k tolerancii mám nejradši
|
|
|
|
Žžena |
|
(11.11.2009 12:46:53) No kdybych si někde vykopala na hřbitově kostru a vystavovala si její kusy na poličce, bude se tomu říkat znesvěcování ostatků. Ale když je to svatej, tak to znesvěcování není?
Nebo proč ty mrtvý nehážeme hromadně do jam s vápnem, když teda na tom, co se děje s ostatky, nezáleží?
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(11.11.2009 13:23:04) jsem také zvědavá na odpověď...
|
|
Natanela |
|
(11.11.2009 13:38:46) Já se také přidávám ke zvědavcům, proč to katolíci dělají a hlavně, kde berou oporu v Bibli, že to tak žádá Bůh, což je pro křesťana rozhodující.
Ještě bych upřesnila že křesťanství se nerovná katolictví. Katolíci jsou pouze jedním druhem věřících lidí, myslím, že jejich víra s původním křesťanstvím už ani nesouvisí, za ta staletí se pro ně stalo důležitější dodržovat pohanské zvyky a tradice, které převlíkají do rádoby křesťanského hábitu a Boží slovo tím popírají.
A ještě bych přidala otázku na Očistec - vážně věříte, že existuje? Jaký má smysl, když spasení je dar a dar je dáván s láskou a díky Boží milosti?
|
Pišpeta |
|
(11.11.2009 14:14:34) Já si myslím, že očistec je tady ta pozemská pouť. Fyzická forma existence a zakletí ve smrtelném, stárnoucím , křehkém a bolavém těle. Pro někoho tvrdší, pro někoho mírnější, a až se duše očistí, bude nutnosti přebývat ve hmotném těle konečně zbavena. Vždycky jsem přemýšlela, kde se koncept očistce vzal a jak takový očistec vypadá, a myslím, že je to převzaté a přetransformované z východních "náboženství".
|
Afima |
|
(11.11.2009 14:16:55) Jo, mně to taky tak přijde, já jsem momentálně v očistci jaksi permanentně.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(11.11.2009 18:13:02) přesto, že s řadou věcí v katolickém učení nesouhlasím a katolík nejsem ani náhodou, nemohla bych říci, že katolíci nejsou křesťané. Spíš bych řekla, že ne každý katolík (ale klidně i evangelík atd.) má skutečný, živý vztah s Bohem. Osobně znám řadu katolíků, kteří žijí mnohem posvěcenější život (sorry za ten křesťanský žargon), než vidím u řady "biblicky pravověrných" ;-)
|
Natanela |
|
(11.11.2009 18:27:23) Jo to máš pravdu, ale i jehovisti, mormoni, hinduisi, budhisti, atd. mohou žít tzv, zasvěcený život, ale co z toho? Poznali a poznají pravdu? Jde o spasení, ne o zasvěcený život. Člověk by měl žít dobrý život, prortože miluje Boha a ne, aby Bůh miloval jeho, aby si jeho lásku zasloužil. Tahle cesta vede bohužel do pekel. Ať se to někomu líbí a nebo ne.
|
Vítr z hor |
|
(11.11.2009 19:05:00) Ohledně té lásky - její nejvyšší formou je láska bezpodmínečná. Zásluhy jsou fajn, ale s láskou to nesouvisí.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(11.11.2009 19:12:05) Natanaelo, psala jsem o posvěceném životě. Koukni se do Bible
|
|
|
|
sovice |
|
(11.11.2009 22:12:38) Natanaelo,
ač jsem protestantka, tenhle způsob zpochybńování a naznačování, že katolíci snad už ani nejsou praví křesťané, se mi
a) jeví jako duchovní pýcha b) protiví, protože ho považuji za očividnou nepravdu, přes všechny výhrady, co k mnohému "katolickému balastu" mám.
|
Tabitha+2 |
|
(12.11.2009 0:48:04) Tady se uz dostavame na teologickou rovinu, sama teologem nejsem, takze nevim, jestli jsem zpusobila vysvetlit vse tak, abych nerozpoutala nechtenou vlnu odporu, ale ten myslim vyvstane vzdy..Nemam z neho "obavu", pouze mi materske povinnosti, kterym rada obetuji svuj cas, nedovoluji venovat jim v mem dnu tolik prostoru, pro dalsi argumentaci..
Nejdriv pro pobourene - neni mi znamo, ze by se rozrezavali a kouskovali tela svatorecenych.. Grainne - ano je to pripominka a oslava Bozi Milosti z Jeho Milosrdenstvi/Lasky/, ktera je nejvyssi vlastnosti Boha. Pokud pri exhumaci/vetsinou verejne probihajici/,svatorecene osoby, je objeveno telo neporusene rozkladem, "pokracuje" jeho dalsi zkoumani nezavislou komisi/ tu tvori jak nezavisli lekari, laboranti, policiste, cirkevnici, pohrebnici a podobne../ Z vedeckeho hlediska je za ohledani ostatku odpovedny kazdy zkoumajici lekar samostatne, svuj zaver stvrzuje cestnym prohlasenim a slibem PRAVDOMLUVY / zamerne nepisu "prisahou"/ Ve zkoumani se vyuzivaji vsechny, v dane dobe dostupne zobrazovaci metody i metody chirurgicko-mikroskopicke, laboratorni a podobne.. Po uzavreni vsech protokolu, se odebiraji z tela pouze VZORKY tkane - treba jater a podobne, determinovane ucelem uctivani relikvie.Ty mohou po dalsim schvaleni "putovat" pod prisnym dozorem na ruzna mista..Takto "putuji" i cele prosklene krypty - treba nedavno 150. vyroci umrti sv.Bernadety Soubirous.. Telo je po dohode umisteno v prosklene krypte.
Pokud jsou zachovany pouze kosterni ostatky svatorecene osoby, nektere vybrane zachovale casti, mohou byt take urceny pro uctivani ve forme relikvie.Dalsi telesne ostatky jsou ulozeny do uzavrene krypty, pripadne hrobu.
Navic, nektera tela po smrti "slouzi" pravdepodobne podle Bozi vule, jako dasli nastroje pomoci pro verici, vylucovanim vonnych oleju, vody, nebo jine tekutiny, ktera treba pomaha uzdraveni.. Vid. poznamka o sv. otci Charbelu z Libanonu, ktereho maji v ucte nejen krestane, ale i muslimove..
http://www.milujte.se/storage/dalsi/milujte-se-2008-5.pdf
......... Jako proslov, bych mozna zminila cast Creda .."verim v JEDNU,SVATOU,VSEOBECNOU,APOSTOLSKOU Cirkev...", ktera pouze v tomto "stavu" zachovava plnost JEDNOTY sv.Ducha.. Kazdym oddelenim od puvodni vseobecne/katolicke/ Cirkve - Zlatonosne "SKALY" , ktera mela od pocatku svoji bazy v Rime, se ztraci ve vzniklem spolecenstvi PLNOST JEDNOTY DUCHA Sv. Vznikle spolecenstvi tedy logicky postrada vsechny 4 puvodni vlastnosti, spominane v Credu..Tomu odpovida i jeho dalsi jednani - vylucovani nekterych textu z puvodniho Pisma, ukraceni puvodnich 7 svatosti, ktere nenabizeji v teto podobe "svemu" sverenemu lidu, tak jak si to Kristus pro vsechny pral.., jakasi "tolerance" k rozvodu, "pozehnani" neprirozenemu vzniku "zivota" - IVF , snatkum homosexualnich paru pred BOHEM a podobne...
Myslim, ze myslenka rozdeleni, neboli oddeleni od "SKALY", sama o sobe nemohla byt z popudu Ducha sv, ktery chtel, chce a jiste svuj "zamer" nezmeni ani v budoucnu - Jednotu. Tak jako je jeden Kristus, je i Jeho Cirkev Jedna. Na jejim zacatku musela nutne stat bohuzel pycha - my jsme lepsi, nez ti druzi, proto se oddelujeme... To, ze si nasledne sv.Pismo dalsi oddelena spolecenstvi vykladaji a rozebiraji jinak, po svem, je dalsi vec.. Je nutno ale rict, ze i vsechny "ulomky zlatonosne skaly, pres oddeleni , zustavaji nadale zlatymi"..byt ztratili plnost jednoty.Proto verim, ze skutecne tam, kde se 2 sejdou ve jmenu Krista, On opravdu stoji mezi nimi.. Rozdil mezi spominanou Pravoslavnou Cirkvi a Vseobecnou- Katolickou, neni az tak markatni, podle mych vedomosti zachovavaji plny svatostny zivot v puvodni podobe podle Tradice..Proto jsou vzajemne treba svatostni Krty obou Cirkvi uznane za plnohodnotne a pravoplatne, dokonce se pristupuje k Eucharistii - Communio / z lat. JEDNOTA/ U Reformovanych spolecenstvi, je to bohuzel jinak a tak zustava rozdil po tomto zapadnim rozkolu tusim v 16. st., dosud propastny, pres veskere ekumenicke snahy..Nejsou ochotni znova se "zaclenit" z vaznych vyhrad kvuli svym vykladum Pisma a cele Tradice.. Chceme-nechceme, historii nezmenime, Katolicka Rimska Cirkev tady byla puvodni, tedy davno pred - jak vychodnim rozkolem v 11. st / kde se oddelili Pravoslavni/, tak pred zapadnim rozkolem v 16. st./nebo 17. - nevim jiste../ - Reformovani.. Tak jak jsem poznala Krista ja / a mluvim pouze o svem osobnim vztahu/ , nemyslim, ze by byl svym sv.Duchem, tim spoustecim a evokacnim popudem u jakehokoliv rozkolu..
Svatosti deli Cirkev podle sve verouky na 3 velke skupiny A - Svatosti uvedeni do Krestanskeho zivota /Krest,Birmovani a nejvyssi svatost Eucharistie,ktera stoji ve stredu uceni/ B - Svatosti uzdraveni / sv.Pokani a smireni - lidove zpoved, sv.Pomazani nemocnych C - Svatosti sluzby spolecenstvu / sv. posvatneho stavu - knezstvi, sv.Manzelstvi/
V kazde svatosti prijimame /nekde jediny krat v zivote/, jindy opakovane - tedy znova obnovujeme v sobe Ducha svateho a v promenene Eucharistii - samotneho Krista. / vid. tzv.zive Eucharistie, nebo zname jako Eucharisticke zazraky - znova pro nasi malou viru../
http://web.katolik.cz/feeling/2_4.htm http://www.youtube.com/watch?v=bMtKobWQB-0&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Fx6SU3IrdOc&feature=related
...Nevim, jestli je tady prostor vsechny svatosti rozepisovat, mozna stoji za zminku - u Reformovanych - vyloucena svatost pomazani nemocnych.. Na uzdravovani pouzival sam Kristus za sveho zivota ruzne znaky - slinu, vkladani rukou, blato, omyti..nemocni se ho snazili dotykat, " ... protoze z Nej vychazela sila, ktera uzdravovala vsechny.. / Lk 6,19/" Kristus mel litost s nemocnymi a zranenymi, takto verime, ze se nas stejne a nadale v teto udelovane svatosti dotyka /prestoze ho nevidime svym fyzickym zrakem/ Svym utrpenim a smrti na krizi, dal On sam utrpeni novy smysl - muze nas udelat podobnymi Jemu a spojit nas takto s Jeho vykupitelskym utrpenim. Vyzyva sve ucedniky, aby ho nasledovali, VE VSEM, napodobuji tedy i tento novy pohled na nemoc a nemocneho.. ..."Oni sli a hlasali, ze je treba delat pokani.Vyhnali v Jeho jmenu mnoho zlych duchu, pomazali olejem mnoho nemocnych a uzdravovali.. / Mk 6, 12-13/ " " ...V mem Jmenu..budou na nemocne vkladat ruce a ti se uzdravi.. / Mk 16,17 - 18/ Toto stvrzuje Znamenimi, ktere sv.Cirkev / jako Kristovo Telo/ pres sve zasvecene sluzebniky kona, vzyvajic Jeho Jmeno.. Nakonec Duch svaty dava podle Bozi vule, nekterym lidem mimoradne charisma uzdravovani, aby tak ukazal silu Milosti Krista. /treba zmineny sv. Padre Pio - dokonce pri sv.Pokani/zpovedi/, zacala na jeho primluvu videt Gemma di Georgova, slepa, bez zornicek a vidi dodnes - lekarsky nevysvetleno../ " ..nemocne uzdravujte" / Mt.10,8/, takto vyzyva Kristus sve ucedniky a ti pak sve dalsi ucedniky a sverence...Toto poslani od Pana, tedy prebira i formujici se Cirkev.Veri v ozivujici pritomnost Krista, jako nejlepsiho lekare duse i tela.A jeho pritomnost pusobi prostrednictvim svatosti osobitym zpusobem - napr. i sv.Eucharistie - "chleba", ktery dava vecny zivot a ktereho spojitost s telesnym zdravim naznacuje sv.Pavel. a dale svedectvi sv. Jakuba " ...je nekdo z vas nemocny?At si zavola starsich Cirkvi, at se nad nim modli a mazou ho olejem ve Jmenu Pana.Modlitba s virou uzdravi nemocneho a Pan mu ulevi, jestli se dopustil hrichu, odpusti se mu " /Jak 5, 14-15 Toto svatostne pomazani nemocnych v Novem zakone, Marek naznacil, ale Jakub/ Panuv bratr/ , ji vericim odporucil a udelal ji "verejne znamou".. A protoze verim, ze apostolove pobyvali skutecne s Kristem, ucili se od Neho a napodobovali vse v Jeho jmenu, podle jeho vule, verim i v tuto ustanovenou svatost. To, ze je Cirkevne svatost potvrzena je pro me dalsim potvrzenim spravne cesty.
Ale nechtela bych pouze zustat u striktniho vykladani Pisma, podobne jako Farisejove, protoze vim, co jim Kristus sam nato rekl.. A tak nejak bychom meli klast spise duraz na nas zivot a prozivani sveho vztahu s Kristem, nez nato, kde co v Pismu stoji, ci nestoji..Myslim, ze On sam, pokud mu to dovolime,a skutecne mu kormidlo sveho zivota s duverou sverime, nas povede spravne..To co si casto my sami myslime, nebo to co pokladame za dobre ci spatne, nemusi korelovat se skutecnosti pred Bohem..Proto mame hledat, ptat se a nechat se Panem vest.Myslim, ze nikdo jiny nez On sam, ti nepoda tu Pravdivou a skutecne spravnou odpoved , tise, do tveho srdce, i kdyz to muze byt v rozporu s tim, co v nem prave ted muzes mit..
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.11.2009 11:12:49) Jen pár poznámek... ad "Pokud jsou zachovany pouze kosterni ostatky svatorecene osoby, nektere vybrane zachovale casti, mohou byt take urceny pro uctivani ve forme relikvie." - To je právě problémem pro křesťany - nekatolíky. Uctívat máme Boha, nikoliv něčí ostatky.
ad Všeobecná Církev - problém je, že zaměňuješ Církev, tzn. Tělo Kristovo, za organizaci. Těžko mohu mít plnost jednoty Ducha s někým, kdo se sice prohlašuje za křesťana, ale například nevěří v Kristovo vzkříšení, nežije podle Božího Slova,...atd. - a je jedno, zda je to katolík či protestant. Naopak mám jednotu v Duchu svatém s každým skutečným křesťanem, který má živý vztah s Kristem. Ad Církev jako "Zlatonosná skála" - podle Bible je Skálou Ježíš Kristus, nikoliv Církev. Ad "Církev mela od pocatku svoji bazy v Rime" - řekla bych, že spíš v Jeruzalémě... ale to je detail ;-) Ad "Vznikle spolecenstvi tedy logicky postrada vsechny 4 puvodni vlastnosti, spominane v Credu" - to právě nikoliv. Církev je skutečně jen jedna, akorát to prostě není pozemská organizace, ale živé Tělo všech skutečných věřících. Ad - "Tomu odpovida i jeho dalsi jednani - vylucovani nekterych textu z puvodniho Pisma" - co tím myslíš??? to, že katolická církev přidala k Bibli apokryní spisy? to by chtělo si doplnit něco z církevních dějin ;-) Ad svátosti - psala jsi, že byly ustanoveny Kristem. Ovšem skutečně Kristem byl ustanoven pouze křest a Večeře Páně. Jinak v mé církvi je běžné, že povoláme starší, je-li někdo nemocen, aby byl pomazán olejem - ale k uzdravení, nikoliv jako "poslední pomazání". Manželství je uzavíráno také před Bohem.
Ad "Na jejim zacatku musela nutne stat bohuzel pycha - my jsme lepsi, nez ti druzi, proto se oddelujeme..." - a co třeba pýcha "My to víme nejlíp, nenecháme se usměrnit (reformovat) - tak ať si ti kacíři jdou! " - opět, přečti si něco z církevních dějin, většina halvních reformátorů katolickou církev nechtěla vůbec opouštět.
ad "Nejsou ochotni znova se "zaclenit" z vaznych vyhrad kvuli svym vykladum Pisma a cele Tradice.." - eh, tak to je docela silné kafe... jak jako "začlenit"? To jsi přesně vystihla můj problém s katolickou představou o "ekumeně" - aneb "čiňte pokání, odpadlíci, a vraťe se pod naše křídla". Tomu říkám duchovní pýcha, která vede k rozdělení.
Přesto, že je tenhle můj příspěvek kritický, neznamená to, že si nevážím katolické církv; mezi katolíky znám řadu lidí, se kterými mám jednotu Ducha.
|
sovice |
|
(12.11.2009 12:44:58) Tabitho,
hodně věcí napsala Ráchel, já k tomu přidám, že v mé církvi se také starší scházejí k nemocnému, podle pokynů Jakuba, aby se modlili a pomazali... není to sice úplně běžná praxe, sle dělá se to.
Ale kde se třeba bere v bibli biřmování? Nic proti němu, u nás se dělá tzv. konfirmace, u starších čtrnácti let, kdy dospívající přebírají křestní sliby, které za ně ve věku nemluvňat učinili rodiče - případně v tomto věku mohou být přímo pokřtěni - ale konfirmace prostě není svátost.
Jinak musím říct, že se mě poněkud dotkl tento odstavec:
Kazdym oddelenim od puvodni vseobecne/katolicke/ Cirkve - Zlatonosne "SKALY" , ktera mela od pocatku svoji bazy v Rime, se ztraci ve vzniklem spolecenstvi PLNOST JEDNOTY DUCHA Sv. Vznikle spolecenstvi tedy logicky postrada vsechny 4 puvodni vlastnosti, spominane v Credu..Tomu odpovida i jeho dalsi jednani - vylucovani nekterych textu z puvodniho Pisma, ukraceni puvodnich 7 svatosti, ktere nenabizeji v teto podobe "svemu" sverenemu lidu, tak jak si to Kristus pro vsechny pral.., jakasi "tolerance" k rozvodu, "pozehnani" neprirozenemu vzniku "zivota" - IVF , snatkum homosexualnich paru pred BOHEM a podobne...
K té jedné církvi už to hezky vyjádřila Ráchel; dál mě poněkud popudilo tvé uvozovkování. A to především u slova "života". Nezlob se, mysli si o IVF co chceš z hlediska přirozenosti a vhodnosti a třeba snahy jít proti Boží vůli, ale ten vzniklý život není žádný "život", je skutečný, stejně jako každý jiný. Veškerý život dává a udržuje Bůh, i když si ho někdy vynucujeme ne zcela v souladu s jeho plány (už Abraham ), opravdu nelze počít bez Božího souhlasu.
|
Tabitha+2 |
|
(12.11.2009 13:33:58) IVF - velmi tezke tema.. Souhlasim, ze zivot bez Krista neni mozny..I kdyz si ho lide vynucuji..Nektery ho pres tu opovazlivost dostanou, ale za jakou cenu???Co dalsi zivoty v mrazaku?Co problematika darovani embryi - mych biologickych deti cizim lidem??Co ZNICENI mikroskopicky "nehodnych" embryi, pokud presahne v jadrech po meioze fragmentace 10%???? Pritom neni pochyb, ze i z techto embryi ve vetsine pripadu bude clovek???? Jsem lekar, takze genetice velmi dobre rozumim..
|
Tabitha+2 |
|
(12.11.2009 14:29:28) Nevim, jestli mohu mluvit za Katolickou Cirkev, napisu jak to chapu - telo nerovna se dusi a naopak.Neni mezi nimi tedy rovnitko a nejsou vzajemnym ekvivalentem. Jedno bez druheho , ale nejsou cely clovek pred Bohem.Nebyli jsme stvoreni jako cistě duchovni bytosti/ Andele/, ale jako clovek-s telem i dusi.Takto budeme zit ve vecnosti /podobne jako podle Pisma uz ted Eli, nebo Matka Bozi/. Potom, co bude nase telo promeneno - na podobne, jako meli prvni lide /Adam - muz, Eva- muzica podle prekladu z hebrejstiny/ ,nez se dopustili hrichu,a oslaveno pro Boha, ztratime i lidske fysiologicke potreby, jak je zname v tomto tele smrtelnem./ nebudeme jist proto, ze mame hlad..., nebudeme chodit odeni protoze nam je zima, nebo se stydime../ Nevim, jak vypada oslavene telo, jak rikam , Krista jsem na vlastni oci zatim nevidela, ani Jeho Matku..Je jiste, ze je z masa a kosti.. Proto mame "povinnost" vuci Bohu, se o darovane telo starat v ramci svych moznosti - tedy hlasky typu - telo ma jit do hrobu zhuntovany , urazeji stvoreni i Jeho Stvoritele.. A neni opodstatneni / Jehoviste/, odmitat treba lekarskou peci, transfuze a podobne..Takto se o sve zdravi nestarame, jak je od nas ocekavano. Neoddelitelnost tela a duse jako celeho cloveka pred Bohem na vecnosti, bych prirovnala neodelitelnosti muze a zeny v manzelstvi tady na Zemi..Muz bez zeny v manzelstvi neni pred Bohem celym clovekem / tak jako byli treba pouze spolu Adam a Eva/..A protoze manzelstvi je svatost - jako ostatni je cestou spasy pro cloveka, kterou Kristus nabizi..Pokud tedy prijmu povolani v manzelskem zivote, mam byt spasena take skrze sveho muze a naopak, nemam muze jen proto, abych ho vedle sebe mela..Je prenesene pro me cestou spasy, skrze Krista..
|
Tabitha+2 |
|
(12.11.2009 14:36:04) Nezamenuji sv.Pokani za odpustky, jedno ale na druhe navazuje..
Holky jdeme s ditetem ven, tak se loucim, preji poklidne odpoledne..Snad vecer..
|
|
|
sovice |
|
(12.11.2009 16:56:20) Tahibo,
ještě k tomu IVF: opravdu nenapadám tvůj postoj k němu a ty problémy, které zmiňuješ, kdy se nevhodná či přebytečná embrya ničí, mi připadají jako skutečný morální problém IVF (naproti tomu darování embryí ne a argument "nepřirozeným způsobem početí", který jsi neuvedla, ale já ho už v této souvislosti vícekrát slyšela, mi jako těžká překážka opravdu nepřipadají). Mně se nelíbilo, že takto vzniklý život označuješ výrazem "život", jako by to nebyl plnohodnotný život, jen takový nějaký pseudoživot... pro mě tam ty uvozovky prostě nepatří.
|
|
Cow :-) |
|
(12.11.2009 17:14:13) Ahoj Tabito, jsem aktivní protestant /s celou sou rodinou/ Do debaty se zapojovat nebudu, ale dovol jakožto taky zdravotníkovi, který problematiku IVF zvažoval ze všech stran, že to existuje IVF metoda zvaná NATIV a je velice škoda, někdy mi přijde, že snad z neznalosti či schválně, se o ní ŘKC raději nezmiňuje.
Vem si, pokud má žena chybějící nebo neprůchodné tuby, jinak je zdravá, vyprodukuje vlastní folikul, manžel má slušný spermiogram, tak by bylo škoda této metody nevyužít...pracuje se s vlastníma gametama, není třeba tolika zasahovat do ženského cyklu hormonama a řekla bych, že se zvýhodňuje kvalita před kvantitou. Jsem si vědomá, že né každému toto pomůže, ale jsou páry, kde nativ stačí. Je špatná toto zamlčovat a vzbuzovat ve VŠECH pocit, že IVF je fůj a blé a tak podávat neúplné informace. A jak jistě víš, poloviční pravda neexistuje. je buď pravda nebo lež.
|
|
|
|
Tabitha+2 |
|
(12.11.2009 13:09:56) ostatky - jak uz psala Samarlu, neni to projev ucty lebce, ci jatrum, nybrz projev ucty cloveku, ktery treba polozil zivot za Krista, v ktereho veril a nedal se odradit, ani kdyz mu ukladali o zivot.Je to projev ucty temto vlastnostem, kterymi se pripodobnujeme Kristu - co je vic, nez polozit zivot za toho, nebo onoho, nebo za Krista??? Je to zadost o jeho primluvu pred Kristem, protoze jestlize po prozkoumani vsech okolnosti z jeho zivota, dospela Cirkev k jeho svatoreceni, vnimam ho jako osobu, ktera je bliz Kristu, nez jsem zatim ja, nebo kdokoliv z meho okoli, co znam..V mem srdci ho zaroven vsak nezbozstuji nad Kristem.Ale do meho srdce prece Kristus vidi, tak jako nikdo jiny, takze o tom vi, co znamena tento muj projev ucty/poklonou, nebo polibkem, ci podekovanim za prihovor, nebo podobne../ Takze me z tohoto pohledu vubec neznejistuje namitani prihlizejicich, nebo ostatnich.. Stejne jako kdyz polibim v chramu sv.Pismo, vzdavam uctu predevsim Kristovi a take vsem, kteri zili podle evangelia, nevahali polozit za Pana zivot, protoze verim, ze mohou uz hledet primo do Kristovych oci a tvori s nim svate spolecenstvi,ktereho Kristus je stredem.. Jestli chces take pohledet do svetla Jeho tvare, take se musis stat svatou, bez toho to nejde..On uz zaridil zpusob, jak ti vyprat roucho v Jeho krvi do bila, abys to svetlo vubec snesla.. Znova opakuji - NEMAME povinnost projevovat uctu, je to pouze moje osobni rozhodnuti.
ad odpustky - to, ze jsem se pred Panem ve svatosti Pokani a smireni "vysvlekla do naha" a nechala svuj odev znova vyprat, dostala rozhreseni podle Jeho prani, verim, ze je mi uz odpusteno vse, co jsem priznala..Neni to proto, ze bychom meli Kristu pripominat kazdou spatnost, kterou jsme udelali, protoze si ji snad nepamatuje, je to proto, ze me NEMUZE omluvit beze mne, prave pred Spolecenstvim Svatych a Spravedlivych od pocatku sveta, kteri zili podle Jeho vule.. Jak bych mohla s Nim i vsemi svatymi zasednout za jeden stul?Co by jim vsem, pokud verim, ze je Spravedlivost sama, rekl na moji obhajobu, ze jsem se nepriznala ke vsemu, kde jsem ho zranila, urazila svym jednanim a pritom vsichni vedi co vsechno to bylo?? a podobne? Navic sv.Pokani dale predpoklada po dobrovolnem priznani pred Kristem, jak z nazvu vyplyva i pokani - tedy nutnost napravy..Jsou veci, ktere uz ale z lidskeho hlediska napravit sami nemuzeme../nekomu jsme treba ublizili a uz ho nikdy neuvidime..- je to jen priklad, co me prave napada/, a prece Kristus ceka a sam zaridi, aby byl skutek odcinen, treba nekym jinym, abych ja mohla mit jednou roucho take znova bile a nebyl na nem zadny dluh Jeho Spravedlivosti. Hrich se mi sice odpousti, ale trest zato dostanu.Nevim jak dlouho po sve smrti, budu muset splacet prave tyto dluhy, dokud vsechny me skutky, ktere jsem davno priznala, ale uz sama nedostala prilezitost napravit, a prece je nutne k me spase, aby napraveny byli...Nevim, jak v dlouho v tomto stavu cekani na Krista, dokud nevypere me roucho do bila, budu muset setrvat.Vim ale, ze budu ucit sve deti, aby se za me u Boha primlouvali i po me smrti, a jiste to udelaji i vsichni co me miluji vramci lasky k bliznemu a budou zadat o prihovor i sv.Cirkev, protoze si uz tehdy sama pomoct nebudu moct.
ad Všeobecná Církev - My nevime, kdo vsechno je prave z zivych lidi skutecne v Kristu a v jednote s nim, ani to sami neurcujeme, muzem to pouze predpokladat.Takze dalsi komentar nevnimam u sebe, jako zminovany problem.. Stejne tak, jako, ze necham sve dite pokrtit u kneze, protoze je k tomu /diky seslanemu sv.Duchu puvodne na Apostoly - prvni kneze - v dnesni hiererchii bychom mohli rict biskupove,ktery dal predavaji pravomoci dalsim reholnikum,ktere sveti skrze Krista na novokneze/,skrze prijatou svatost Knezstvi povolan a nezamyslim se nad tim, kolik ma skvrn pred Panem na svem rouchu, protoze zato nenesu odpovednost.Podobne se necham rozhresit pri zpovedi knezem, bez toho abych se zamyslela, jestli zije bohumilym zivotem, nebo ne, jeho dobrovolne prijata svatost knezska ho k tomu zavazuje a neodpousti on, nybrz Kristus pres neho, ja Krista nevidim, "videla" jsem ho pouze v jednom mem snu/ i to jsem mu nevidela do tvare, ale to je jiny story../, proto urcil sve nastroje - kneze, ktere mohu videt a dal jim sam k tomu svoleni..
/tady bych vzpomela take zjeveni sv.Faustyny Kowalski, ktere se Kristus podle sve vule mnohokrat za zivot ukazoval,po ktere nam nechal tzv.Korunku k Bozimu Milosrdenstvi a zadal oslavu sveho Milosrdenstvi ve svatku prvni nedeli po Velikonocich, kde ji rikal, pokud mela pochybnosti o tom, jestli muze svemu zpovednikovi odkryvat ve zpovedi tato zjeveni i cely stav sve duse.. " ..chci, abys vuci memu zastupci byla tak uprimna a prosta jako dite a takova , jako jsi ke mne, jinak te opustim a nebudu se s tebou stykat...rekni, ze jsem mu dal ve zpovedi poznat tvou slabost, cim jsi sama o sobe..chces vyjit z kaple , ale ze me nevyjdes, nebot jsem vsude, sama o sobe nedokazes udelat nic, ale se mnou muzes vse...dcero ma, ber si milosti, kterymi lide pohrdaji, ber kolik dodazes unest...prisel jsem plnit vuli sveho Otce, poslouchal jsem rodice, poslouchal jsem katy, posloucham kneze..a ja udilim zvlastni milosti tem dusim, za ktere se u me primlouvas..tys mou velikou radosti, tva laska a pokora pusobi, ze truny nebe opoustim a spojuji se s tebou.Propast, jaka je mezi mou velikosti a tvou nicotou vyrovnava laska.. rekni tomu knezi, priteli meho srdce, ze k uskutecneni svych del pouzivam tak slabe tvory..Proc se bojis plnit mou vuli?Coz ti nepomohu jako dosud?Opakuj kazdy muj pozadavek tem, kdo me na zemi zastupuji a delej jen to, co ti narizuji, chci abys zustala poslusna, tuto tvoji vlastnost si vazim obzvlast..ma dcero, preji si, abys byl azpovednikovi podrizena i v tech nejdrobnejsich vecech.Tve nejvetsi obeti se mi nelibi, prinasis li je bez dovoleni zpovednika a naopak nejdrobnejsi obet znamena v mych ocich mnoho, kdyz ti ji zpovednik dovolil.I ta nejvetsi dila jsou v mych ocich bezvyznamna, jsou-li svevolna a casto neodpovidaji me vuli a zaslouzi spise potrestani a ne odmenu.Tvuj nejnepatrnejsi skutek povoleny zpovednikem je mily mym ocim a je mi nesmirne drahy, upevni se v tom jednou provzdy, neustale bdinebot cele peklo se proti tobe namaha kvuli tomuto dilu , protoze mnoho dusi se odvrati od jejich bran a budou velebit me Milosrdenstvi...Povez zpovednikovi, ze to dilo je me a tebe pouzivam jako ubohy nastroj...Vnitrni pokoj ktery mas je ma milost..a tve utrpeni ti bude znamenim, ze ja jsem s tebou..Ty budes pred mym trunem zivym svedkem meho milosrdenstvi..potrebuji aby ses namahala...pro tuto namahu ti dam mnoho zasluh, abys mohla jeste vic prosit za druhe..."
atd..je to velmi zajimave cteni, cirkevne schvalene.. Ted nemam uz cas na dalsi odpovedi, dite je vzhuru, ale myslim, ze na margo oddeleni a znovuzacleneni spolecenstvi v duchu obnoveni puvodni jednoty, je z toho zrejme, ze pred Kristem je poslusnost nesmirne dulezita..Sam byl poslusny az k smrti na krizi...
dalsi reflexe snad vecer.. Preji hezky den..
Ad Církev jako "Zlatonosná skála" - podle Bible je Skálou Ježíš Kristus, nikoliv Církev. Ad "Církev mela od pocatku svoji bazy v Rime" - řekla bych, že spíš v Jeruzalémě... ale to je detail ;-) Ad "Vznikle spolecenstvi tedy logicky postrada vsechny 4 puvodni vlastnosti, spominane v Credu" - to právě nikoliv. Církev je skutečně jen jedna, akorát to prostě není pozemská organizace, ale živé Tělo všech skutečných věřících. Ad - "Tomu odpovida i jeho dalsi jednani - vylucovani nekterych textu z puvodniho Pisma" - co tím myslíš??? to, že katolická církev přidala k Bibli apokryní spisy? to by chtělo si doplnit něco z církevních dějin ;-) Ad svátosti - psala jsi, že byly ustanoveny Kristem. Ovšem skutečně Kristem byl ustanoven pouze křest a Večeře Páně. Jinak v mé církvi je běžné, že povoláme starší, je-li někdo nemocen, aby byl pomazán olejem - ale k uzdravení, nikoliv jako "poslední pomazání". Manželství je uzavíráno také před Bohem.
Ad "Na jejim zacatku musela nutne stat bohuzel pycha - my jsme lepsi, nez ti druzi, proto se oddelujeme..." - a co třeba pýcha "My to víme nejlíp, nenecháme se usměrnit (reformovat) - tak ať si ti kacíři jdou! " - opět, přečti si něco z církevních dějin, většina halvních reformátorů katolickou církev nechtěla vůbec opouštět.
ad "Nejsou ochotni znova se "zaclenit" z vaznych vyhrad kvuli svym vykladum Pisma a cele Tradice.." - eh, tak to je docela silné kafe... jak jako "začlenit"? To jsi přesně vystihla můj problém s katolickou představou o "ekumeně" - aneb "čiňte pokání, odpadlíci, a vraťe se pod naše křídla". Tomu říkám duchovní pýcha, která vede k rozdělení.
Přesto, že je tenhle můj příspěvek kritický, neznamená to, že si nevážím katolické církv; mezi katolíky znám řadu lidí, se kterými mám jednotu Ducha.
|
|
|
|
|
|
Tabitha+2 |
|
(11.11.2009 13:53:02) Nevim a to se te nechci nijak dotknout, z jakeho duvodu se zajimas prave o tuto cast krestanstvi, protoze jsi zrejme ve skupine 80% lidi CR, kteri podle poslednich statistickych pruzkumu, doma nemaji souborne svate Pismo /tedy Bibli/, anebo v ni nikdy ani nelistovali.Domnivaji se, ze jeho obsah "znaji" sprostredkovane z medii, filmu a vic je nezajima.. Kdybys tu pisemnou tradici skutecne cetla, pak bys mozna pochopila, ze to cos napsala je pouze cast Pravdy a tedy jako cast vytrzena z kontextu postrada jako vetsina vynimanych veci, vyznam.A snad bys dostala odpoved na otazku ty sama..
Pokud te to uprimne zajima, mozna bych se pokusila alespon castecne vysvetlit.. A pouziji i myslenky jednoho moudreho cloveka..Telo je cosi, co ma svoji hodnotu i po nasi smrti.Ve krestanstvi se nechape duse cloveka, jako neco co muze existovat samostatne, protoze podle Bozi vule byl a nadale je ,cely clovek stvoren jako duse a telo.Pokud by jedno chybelo/jakozto ve vecnosti nemuze/, nebyl by to pred Bohem cely clovek.Ve smrti / ktera do puvodniho lidskeho zivota vstoupila jako nasledek tzv.dedicneho hrichu/, je vsak na cas / nam lidem neni urceno vedet jak dlouhy/, od sebe odloucena ,az do doby naseho vzkriseni, ve ktere verime, na zaklade Pisma i z dale utvorene modlitby Cirkve - tedy CREDA - vyznani viry.Po nem bude nasledovat jeho promena, velky soud pred Kristem a nasledne jeho oslaveni pro Bozi slavu. Proto i kazdemu telu / obzvlaste u omilostenych lidi po jejich beatifikaci a naslednem blahoslaveni/svatoreceni/, prokazujeme patricnou uctu./ predevsim pohrbem do zeme a peci a zachazenim s ostatky/ Nase telo bude podle Pisma vzkriseno, a promenemo tedy oslaveno k Bozi slave.Jestli budeme vypadat mlade, nebo stare, to posoudit nevime, ale zalezi natom, pokud budeme mit zivot vecny??
Pokud te zajimaji nektere pripady, nemene "fascinujici" v teto znudene moderni dobe, mohla bys projit tyto linky. Beatifikace a svatoreceni je dlouhodoby proces /trva nekdy i 60 let a vice nez se k nemu pristoupi/ , na jeho zkoumani se podileji a studuji , verifikuji veskere podklady lide z ruznych oboru - jak ze sveta cirkevniho tak svetskeho / policie, lekari,biochemicka laboratoria, pohrebnici, civiliste a podobne../ Tady se bohuzel vseobecna sv.Cirkev rozchazi v ponimani s tzv.reformovanym spolecenstvim, ktere povoluje spopelnovani tela - podle katoliku zcela zbytecne "znehodnoceni" tela, i kdyz i to bude obnoveno a zkriseno Stvoritelem v den Soudu.
Je nevyvratitelnym dukazem Bozi vsemohoucnosti, kterou mi lide tak casto zpochybnujeme z ruznych duvodu a kvuli sve male vire, treba zachovani tela / i se vsemi parenchymatoznimi organy/, bez poruseni rozkladem po smrti / bez predesleho osetreni - balzamovani, nebo jina konzervace ci ochrana pred vnejsimi vlivy pred jeho pohrbenim/. Pokud si nekdo z duchovniho sveta ve sve zaveti nepreje, aby jeho telo Cirkev ci jakakoliv instituce exhumovala a nasledne vystavila v krypte k ucte, je toto respektovano / napr.byvaly papez J.P. II./
tady spominanych par linku -
http://web.katolik.cz/feeling/1_7.htm
http://www.youtube.com/watch?v=oaQKQORjhbg&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=sp8NKbiuQzM
Prej hodne stesti v hledani Pravdy a skutecneho Pokoje.
|
Grainne |
|
(11.11.2009 14:26:54) Tabitho, ale tvoje pojednání pořád nevysvětluje potřebu manipulace s ostatky svatých. Chápu, že Bohu je to celkem jedno, protože to dokáže v pravý čas zase poskládat a vzkřísit, ale proč katolíci mají potřebu té samotné manipulace? Dejme tomu, že to není nic proti ničemu, budiž, ale PROČ?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(11.11.2009 18:14:08) a ani to nevysvětluje, proč bychom měli ostatky uctívat
|
Vítr z hor |
|
(11.11.2009 18:22:58) Já bych řekla, že nikdo nemá nárok nám tvrdit, že bychom měli.
I když je docela pochopitelné, že člověk chce mít aspoň kousíček něčeho cenného doma - že si lidi odloubou kus zlaté výzdoby nebo rozštípou strom, pod kterým snídal/kázal Hus je sice odsouzeníhodné, ale furt to chápu. Že se do něčeho takového (dělení a stěhování ostatků nikoliv na výslovnou žádost zesnulého) pustí jakákoli instituce nebo zástupce instituce jejím jménem (navíc leckdy z nízkých pohutek a v rozporu s principy, které hlásá nebo které jsou s ní tradičně spojovány), zavání ztrátou její důvěryhodnosti.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(11.11.2009 19:54:52) Za hrou s ostatky nevidím nic jiného než normální lidskou pověrčivost a chuť mít doma nebo poblíž něco cenného. A katolická církev toho pořádně využila, neboť aby byla tak "všeobecná", potřebuje moc a za pomoci různých podobných her ji získala (tuhle mi nějaký kněz dojímavě vykládal, proč některá náboženství plní své svatostánky zlatem, i když hlásají vodu a střídmost - prý tak nabízejí bohu to nejlepší, respektive mají ten pocit, takže hodnota zlata je čistě symbolická).
|
|
|
.vlad. |
|
(11.11.2009 14:35:15) Tabitho, myslím, že běžný vzorek katolíka není zrovna "znalcem" Bible. A neřekla bych, že katolická církev jako celek na Bibli klade obzvláštní důraz. Je tam staletími nanesená spousta "církevního balastu", který se zrovna hodil (očistec, zpověď, placené zádušní mše, odpustky, uctívání ostatků, neomylnost papeže..). Pravda, od některých už se ustoupilo, ale některé manipulativní techniky stále fungují.
|
Tabitha+2 |
|
(11.11.2009 14:54:18) predpokladam tve reformovane citeni, proti kteremu nic nemam, dokud nezacne spochybnovat 7 zakladnich Kristem stanovenych a lidem zadarmo nabizenych svatosti, mezi kterymi je i treba sv.Zpoved... vid. seslani Ducha svateho, ktereho do te doby Zide neznali - tzv Letnice - ..komu hrichy odpustite budou mu odpusteny, komu je zadrzite, budou zadrzeny.."
Nechat se ocistit Kristem /prostrednictvim jeho nastroje - kneze tady na Zemi/ , ve svate zpovedi a znova v sobe nechat obnovit zraneneho nebo "usmrceneho" sv.Ducha, zas predpoklada pouze svobodne soukrome rozhodnuti kazdeho cloveka.Takze te k tomu nikdo nenuti.To, ze natom stavi Cirkev dalsi pomoc ve sve mocne primluve k Bohu za kazdeho, kdo ji podstoupi , jako predpoklad pro pomoc dalsim / napr.ziskani odpustku pro zesnule v ocistci, kteri si uz sami nijak nemohou pomoci splatit sve skutky Bozi spravedlnosti../ , je jen dalsi pokracovani lasky k bliznemu..
Apostolska /vseobecna - tedy Catolica/ Cirkev je jiste malym dilem lidskym, ale nezapominejme predevsim velkym dilem Bozim, kdyby stala pouze na cloveku, uz by diky jeho neustalemu klopitani snad i zanikla..Ale jak bylo napsano v Pismu/ a take se nepovazuji za biblistu, jako treba zesnuly prof.Jan Heller, ktery studoval cely zivot puvodni hebrejsko aramejskou bibli/ , "...na tobe postavim svoji svatou Cirkev .. a nepremohou ji ani mocnosti pekelne..a budu s Vami az do konce veku.."
I pres vsechny velke ci male omyly, zustava Kristus porad se svoji vseobecnou Cirkvi, v pobode - tzv. ZIVYCH EUCHARISTII , nebo stigmatizovanych lidi, nebo zachovani jejich tel bez poruseni rozkladem..Jako dukaz sve pritomnosti pro nasi malou viru.. Necetla jsem zatim o zadnem stigmatizovanem reformatorovi, ani o zive Eucharistii, ktera po promeneni skutecne zustava telem Kristovym - tedy casti srdecne tkane, jak je tomu v Cirkvi Apostolske.Treba se mylim a podobne dukazy Boziho provazeni jsou i ve spolecenstvich reformantu..Rada se poucim..
|
Grainne |
|
(11.11.2009 15:23:46) Tabitho, vážně mě zajímá odpověď na otázku, proč katolíci manipulují s ostatky svatých?
|
|
sovice |
|
(11.11.2009 21:44:29) Tabitho,
můžu se zeptat (bez zlé vůle, opravdu to nevím a zajímalo by mě to), na sedm svátostí (i když ty bych asi dohromady dala, přiznávám) a jejich ustanovení přímo Kristem? Biblické texty, o které se tato ustanovení opírají?
(Ano, přiznávám, že patřím k protestantům, znám ustanovení Večeře Páně a ustanovení křtu, ale kde třeba najdeš Kristovo ustanovení zpovědi nebo pomazání nemocných? Třeba u manželství se mi příliš nezamlouvá, že ho má cirkev nepovažuje za svátost, a tak ho vlastně já za jakousi svátost považuji, ale biblické ustanovení - tím si nejsem jistá, ač textů o ktřesťanském manželství by se pár našlo - co z toho považujete za ustanovení?)
|
|
|
|
|
Balbína |
|
(11.11.2009 14:14:43) ty máš starosti
|
Ananta |
|
(11.11.2009 17:49:42) Blbý viď, místo aby řešila jestli je lepší dát do moučníku hladkou nebo polohrubou mouku
|
|
|
Inka+Viki | •
|
(11.11.2009 14:23:50) Katolíci očekávají a věří ve vzkříšení mrtvých, odtud úcta i k mrtvému tělu. Ale Tabitha to popsala fundovaněji, klobouk dolů.
|
Jana, 2/07+10/08+5/11 |
|
(11.11.2009 14:41:15) Všichni křesťané očekávají a věří ve vzkříšení mrtvých a nepotřebují k tomu něčí staré kosti. Přiznávám, že ten dlouhý text od Tabithy jsem nečetla, jen začátek.
|
Samarlu |
|
(11.11.2009 15:30:41) Ono taky dneska už to není moc živá forma zbožnosti, jako symbol to k lidem jaksi nehovoří. Dříve (už ve starém Římě) to bylo myslím tak, že si živí křesťané ty ostatky uchovávali, ukládali a vystavovali k připomínce Boží milosti, která se ukázala na životě toho svatého (u některých je to sporné, na některých to je tak jasně patrné - asi horlivost pro Boha Františkovi z Assisi nikdo upírat nebude, takový Karel Veliký nebo Vladimír vzbuzují pochybnosti) a k připomínce toho, že částí církve jsou i ti, kteří se již radují před Boží tváří, a společenství křesťanů, těch živých i těch na onom světě, stále tajemným způsobem existuje, prostě jako máš živé bratry a sestry, ve sboru/kostele, tak máš bratry a sestry, co jsou aktuálně pod kytkama tělem a bezprostředně u Nejvyššího duší. A pak máš taky bratry a sestry, co odešli z tohoto světa a táhli s sebou ranec problémů - hříchů, křivd...a ty jim možná v tom plném společenství s Bohem brání, ale všechny tyto osoby smrtí nepřestaly být Božími dětmi a bratry a sestrami ve víře.
Jinak učení o očistci, Natanelo, vychází z nějaké starozákonní pasáže o vykonané smírné oběti za již padlé členy tuším Davidova vojska, souřadnice nevím, ale to si najdeš sama, já musím do školky. A pokud tě to zajímá, tak si to vygooglíš i v Katechismu kat. církve on-line, je dost přehlednej a lidem se základní znalostí náboženského názvosloví přístupnej.
A souhlasím, že mnoho je katolíků "prázdnou formou", zato proti pohanství a okultismu se velmi ohrazuji. Dost z toho působí neznalost dějin, pohled na vznik dané tradice nebo symbolu to často odbourá (a někdy taky ne, prostě jsme stará a hříšná církev s tisíciletým působením vnějších vlivů, a já vidím jako Boží dílo, že jsme se dosud nerozpadli na tisíc samostatných sborů, ač sami na tom nemáme zásluhu). Jinak mě by zas zajímalo, jak evangelikální věřící ospravedlňují neustálé dělení a vznik nových denominací. Právě kvůli tomu, že ten příšerný katolický konglomerát toto postihuje jen v minimální míře a ty oddělené společenství nikdy nezískají převahu, v té strašné katolické církvi setrvávám.
|
Grainne |
|
(11.11.2009 15:35:26) Samarlu, díky. Prostě si tak katolíci připomínají Boží milost, které se dostalo právě těmto svatým. Rozumím tomu dobře?
|
|
sovice |
|
(11.11.2009 22:07:07) Samarlu,
k těm novým denominacím: v kostce to má značná část protestantů tak, že Církev je pro ně "společenství svatých" (tedy nikoliv světců!) a kdo k ní patří, ví jen Bůh, nedá se spoutat v jedné z organizací. I protestanti vyznávají v Apoštolském vyznání "Věřím ve... svatou církev obecnou", jen pod ní nechápou ŘKC. ŘKC se domnívá, že je jaksi pravější, že má úplnější poznání a ona sama je Církev, kdežto ostatní jsou jen církve či čírkevní společenství, ale protestanti s tímto nesouhlasí. Prostestantské církve nemají tendenci považovat samy sebe za Církev, cítí se jen jako součást Církve. Z tohoto hlediska jim tedy příliš nesejde na tom, aby jednotně patřili k k jedné organizaci. K tomu neuznávají např. autoritu papeže, jiné odvrhují nauky o Panně Marii a různě, podle svého poznání a svědomí.
Fakt je, že i protestantské církve/sbory štěpení v praxi trápí, ale není to pro ně zdaleka taková potíž, jako pro katolíky, proto k tomu dochází (víc, než by se mi líbilo, ale na druhou stranu trvání na jednotném vedení a jednotném názoru za cenu svobody svědomí by se mi také nelíbilo). (Mimochodem, ŘKC se taky štěpí, jenže tak, že se z ní vydělují jiné církve, takže ŘKC se sice formálně nedělí, ale denominace se od ní také odtrhují. O rozchodu s pravoslavím nemluvě).
|
|
|
|
Žžena |
|
(11.11.2009 15:15:21) No právě rozpor je v tom, že úctu k tělu mají tak nějak všichni lidé, ale jen někteří si tuto úctu představují jako rozřezání těla a jeho vystavování na veřejných místech. Já si úctyhodné zacházení s tělem představuji tak, že je důstojně pohřbeno a má klid. Svatý Václav, no v podstatě žádný ze světců žijících v minulých stoletích, nedostal za života možnost vybrat si, jak s jejich ostatky lidi naloží.
|
Samarlu |
|
(11.11.2009 16:44:14) Tak vono to tělo už bylo rozpadlý, co si budem povídat.
Ale teď, s nově svatořečenejma, se to asi nedělá, aspoň nevím, že by rozebírali třeba Giannu Berettu Mollu nebo Dona Boska.
A uchovává se to stále z tradice, prostě ti naši středověcí bratři to měli jako výraz zbožnosti nebo co, já to taky úplně nechápu, tak to necháváme tak.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(11.11.2009 18:15:34) úcta k mrtvému tělu a uctívání ostatku jsou teda podle mě dvě různý věci
|
|
|
|