| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

RaBR – prosazování oprávněných požadavků

 Celkem 63 názorů.
 Mirek_ 


Téma: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 12:32:07)
Moje otázka je adresována těm, kdo četli knihu RaBR.

Kniha doporučuje partnerský model:
„Tato věc má tento a tento smysl, takové a takové důsledky. Očekávám, že uděláš to, co je správné.“ (Kapitola I., strana 21)
Prosazováním oprávněných požadavků se zabývá začátek II. kapitoly (jak to říkat) a kapitola VI. navrhuje, jak postupovat místo trestání.
Nenašel jsem ale radu jak postupovat, pokud dítě nedělá to, co je správné a co po vysvětlení správnosti očekáváme, že udělá.
Čili například náš oprávněný požadavek sdělený respektujícím způsobem dítě za oprávněný odmítá uznat.
Zdali a jak na něj vyvíjet tlak, aby požadavek splnilo.

Přehlídl jsem něco v knize, nebo kniha mnou popsanou situaci nepředpokládá, neřeší?
 Jana, 2/07+10/08+5/11 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 12:37:22)
Necetla jsem RaR, ale Jak mluvit, abz deti poslouchali a pripada mi, ze tyhle knihy nepocitaji s tim, ze deti obcas zlobi jen tak pro nic za nic. Osobne mam radeji knihy od Smaileyho, treba Cesta k srdci ditete. ~;((
 TS Garp 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 12:52:33)
Žít život podle knížky. ~t~~t~~t~
Mein Kampf - je taky dobrá ~t~~t~~t~

Ale jinak jo, pokud mi někdo vysvětlí jak co funguje - díky za to - ale jinak - můj život moje kapitoly.~6~~6~~6~
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 13:01:53)
No, nic ve zlém...ale "důsledky svého rozhodnutí" by mělo dítě poznat hlavně na vlastní kůži...stejně jako u dospělého řeči nic neznamenají....důležitá je osobní zkušenost. Nemyslím tím skákání pod auto samozřejmě.
Osobně si myslím, že JE důležité, aby si dítě zkusilo, jaký co má opravdickyý dopad na jeho život, aby si vyzkoušelo AKCI a REAKCi, a to nejen slovně ...člověk je učí nejvíc osobní zkušeností...a někdy je to rychlejší a účinnější než sáhodlouhé vysvětlování a debaty.
Přiblížit prstík k sálajícím kamnům je rychlejší než dlouhé rozpravy - asi tak ~:-D.

 helena + veverčátka 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 14:03:09)
Osobně narážím na problém co když jsou ty důsledky pro deti ne tak přehledné nebo nevýznamné? Např pokud skáčou do kaluzi a jsou mokri co za důsledek pro ne plyne? Mé dětí jsou schopné být venku do polozmrzla i s mokrým odevem. Ne vždy jim mohu říct že nebude pohádka, čtení, sladkosti.. protože prostě po příchodu domů nic takoveho neplanujeme no a zakazovat dítěti večerní pohádku už ráno je docela k ničemu. Takže v tomto směru tapu a vymýšlím možnosti jak to vysvětlit a pak už řvu a plácam. Protože informace že nebudou moci jít ven je v tu chvíli pro ne vzdálená a něco o nemoci jde jedním uchem sem a druhým pryč.
 Alena 
  • 

Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 16:46:57)
A to jdete kam? na prochazku? Pokud jen tak ven, tak se nezlob, chyba je ve vybave, maji byt oblecene tak, aby do te louze mohly. Je to vazne dobra zabava, ja chapu, ze se neda odolat. GUmovy odev, stastne dite.
 Monika 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 18:00:00)
No, tak to asi záleží na situaci - když jdeš na tramvaj a pak jedeš někam "do civilizace", tak prostě nechceš, aby do louží lezly, a to v téhle diskusi jde - jak dosáhnout toho, když fakt potřebuješ, aby poslechly, takových situací je milión a nejde se jim asi vždycky vyhnout ...
 helena + veverčátka 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 19:19:30)
My máme vybavení do louží luxusní. Bydlíme na vsi takže i nezbytné, takže v tomto směru výčitky nemám, ale některé aktivity jsou na neopren a to už se mi zas tak nelíbí. Notabene cesta do města může být také vyzivna. A to už není o tom jestli jsou obleceni, ale jak dlouho zůstanou v suchu..
 Monika 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 17:57:35)
Já řvu a případně fyzicky odtahuju z těch kaluží :-) A pokud jsem přesvědčená, že mé požadavky jsou oprávněné, tak je teda prosazuji - jako například, že před spaním bude dětský pokoj uklizený min. tak, že se nebude nic válet po zemi - dětem jsou přirozené důsledky ve formě toho, že se na tom v noci zabijou, až půjdou čůrat, příp. se to stane mě, až tam půjdu za někým křičícím ze spaní, naprosto šumafuk (plus mi ten nepořádek prostě vadí a když mám respektovat já je, tak oni mě snad taky? :-))
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 13:05:43)
Jo a jestli rád čteš, daleko pragmatičtější a myslím, že u "užitečnější" knížka je od Kevina Lamana - jak vychovat dítě a nepřijít o rozum, myslím, že p. Leman je psycholog mající cca 5 dětí a propaguje KÁZEŇ, KTERÉ UČÍ SÁM ŽIVOT...a v tom s ním tak v 98% souhlasím.

Protože semi zdá, že se to s respektem k dětem poslední dobou příliš přehání, repekt nahrazuje lásku samotnou, někdy i domov sám ...a děti často nemají své hranice a náruč, kde se cítí v bezpečí.
Nic by se nemělo přehánět. ~x~
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 13:34:42)
Pampelo - jenže mě přijde, že dost čtu o tom jak respektovat dítě, nikoliv, jak být jako rodič respektován.

Jinak mé děti prošli vzdělávacími zařízeními s RaR v trvání 8 a 6 let a jsem ráda. ~;)
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 13:50:14)
Mít rodiče s přirozenou autoritou mající respekt (i když přirozená autorita má vždy respekt) je pro děti největší dar.
Taková přirozená autorita má přirozený repskt, má ale i důvěru a lásku.
Přirozená autorita nechává děti dělat chyby, pokud možno tak, aby se na těch malých a bezvýznamených poušili.
Přirozená a láskyplná autorita rodiče přirozeně respektuje dítě...a nemusí na to mít příručky.
Jenže my se učíme od našich rodičů...a mnohdy jsme tohle od nich nedostali a tak tápeme a čteme různé moudré knihy a učíme ses dítětem "zacházet" - ale dítě není stroj, kdy zmáčkneme tohle a ono se stane tohle.

Respekt je fajn, ale rozhodně oboustranný...a měli bychom být i dítěti VZOREM...pokud chceme, aby nás respektovalo, muíme se taky s respektem chovat k jiným lidem...na to se často zapomíná.

Dítě se nejvíc učí nápodobou...a kopírováním rodičovského chování.
Spíš bysme si měli nastudovat, jak se máme chovat k druhým ( i k svým blízkým - rodičům, prarodičům) my sami. :-)
Nač je dítěti vysvětlování, co by mělo a jaké má co důsledky, když pak doma vidí něco jiného.
 Tante Ema 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 7:54:46)
pokud chceme, aby nás respektovalo, musíme se taky s respektem chovat k jiným lidem...na to se často zapomíná.

TESAT DO KAMENE! ~R^

Celkem často vidím kolem sebe rodiče, co doma provozují (nebo daleko spíš domnívají se, že provozují) RaR, ale venku se řídí hesly typu "Pro své dítě chci to nejlepší", "Přece to nenecháme státu" atd.
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 13:39:51)
Mirku, já žádný tlak nevyvíjím - já to řeknu dopředu jasně:
(jako, že dokud puberťák nebude mít učení v kompaktním tvaru a neprokáže znalost např. z dějepisu, z kterého donesl kuli, nepůjde v neděli večer s holkama ven)
a on ví, že to splním.~;)

Snažím se zvážit, co vše je z mé strany nutné vyžadovat, a podmínky dodávám s dostečně dlouhým předstihem. Jsem ochotna vyjednávat (například vyměnit vysávání za vytírání či zalití zahrady za přípravu večeře)
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 13:51:01)
přesně, chce to hlavně důslednost..to je zase moje slabá stránka ~:-D
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 13:41:31)
A přímo k dotazu - no přeci ať si nese ty "přirozené důsledky", ne?
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 14:29:17)
Eržiko, v tvém příkladu na puberťáka tlak vyvíjíš, i když předem. A zákaz randění mi nepřijde jako přirozený důsledek neznalosti dějepisu. Spíš vidím tvůj přístup jako mocenský. Čímž jej nekritizuji, jen se mi nezdá v souladu s knihou RaBR.

Ty vnímáš zákaz randění jako přirozený důsledek?
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 14:44:47)
~e~~8~~8~~8~
jako mocenský
No, už koukám, proč spoustu rodičů svoje děti nezsvládá, když zákaz něčeho bere jako mocenský zásah do jejihc soukríomí.
To není mocneské, to je přirozený důsledek jednání člověka, ensplníš A, nebude B.
Nesplním úkol, sníží se mi plat, neuklidím, budu ve špíně...neuvařím, budu mít hlad...
Nenaučím se látku (tj. nesplním svůj úkol), nepůjdu ven.

Proč v tom hledat složitosti?
Pak je vidět, že mnozí žáci nerespektují ani učitelkua její chování mají za mocenské ~:-D, což se jim zdá nefér.
Mocenské postavení ale ejdnou bud zaujmat i šéf...a zas to bude nefér, ne?~;)
Prostě tak to v život je.





 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 14:51:04)
Pam-pelo, moje otázka se týká knihy RaBR. Ta nějak definuje mocenské chování. Je podle její definice zákaz randění mocenský nebo ne?
 Inka 
  • 

Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 14:58:38)
Přirozený důsledek by byl, neučíš se, zůstaneš blbej, nedostaneš se na žádnou škoul a budeš kopat kanály za pár korun. Ale na to má nervy málokterej rodič.
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 15:02:10)
Hlavně, to už není úplně výchovný...je to příliš dlouhodobý a pravda je, že to tak někde v rodinách ale mají..že si člověk dodělá školu, až když opravdu zjistí, že ji mít chce a potřebuje - v dospělosti.
Jinak zodpovědný za dítě je rodič, i za jeho chování, jednání, plnění úkolů...podle věku dítěte.
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 15:04:43)
No a moje odpověd byla, že nelze žít podle knihy, ale spíš podle zdravého rozumu...protože během pár měsíců nebo let vyjde nová kniha na jiném principu a všechno bude jinak :o).
T\hle extrémy jsou vždycky na škodu...

 helena + veverčátka 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 14:55:21)
No ale staví to na podobném principu : neudělaš , pujdeš do pokoje. dostaneš na zadek, nebude pohádka..v podstatě pořád stejne a není to přirozený důsledek. Akorát že dostatek prirozenych a přitom účinných důsledku je pro deti málo. Dítě nijak neoslovil tím že bude nemocné, zmrzlé, špinavé.. co s tím?
 Suza007 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 15:09:51)
Heleno,
já bych řekla, že je to jiné. Ano, můžeš jít ven, až splníš svoje povinnosti. Já taky musím do práce a nemůžu místo toho zůstat doma a koukat na televizi.
Respektující přístup přece nevylučuje, že každý má svoje povinnosti, které je potřeba splnit. Ale taky s tím trochu bojuju, jak to nastavit :-)
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 21:13:58)
Suzo, jo. ~;)

Můj puberťák ví už od pátka, že toto bude podmínka. Může se podle toho zařídit, mě je ukradený, kdy se to bude učit. Navíc se ve většině případů spokojím s dotazem, že na to nezapoměl a namátkovým dotazem, co tam jako bylo. Jsou to jeho známky, ne moje. Škola bohužel s RaR nepracuje.

U menšího dítěte s přístupem RaR ve škole mě škola neobtěžuje známkami, ani přípisy - neumí, vyrušuje, neměl - a vyřeší si to sama beze mě. Přirozenými důsledky. ~;)
 Líza 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 14:48:09)
Mirku, a ty snad ne?
Prostě škola je na prvním místě, jiné aktivity jsou možné jen poté, co je škola zvládnutá. Není? Nejsou jiné aktivity... ;)
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 15:05:21)
Lízo, jiné aktivity jsou RODIČEM POVOLENÉ jen poté, co je škola zvládnutá. Možné jsou i předtím.

Ten přirozený důsledek nastane, pokud ty aktivity skutečně možné nejsou. Například pokud se puberťák nevyfikne a neodsmradí, značná část slečen s ním nebude chtít randit. To je podle mne přirozený důsledek.

Že dítěti dám zaracha není partnerský, nýbrž mocenský přístup. Já v zásadě nejsem odpůrce mocenského přístupu např. poté, co selže partnerský. Jen mi kniha RaBR přijde nerealistická v tom, že neřeší situace, kdy partnerský přístup selže.
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 15:14:24)
Povyšovat jakoukoilv moderní knihu na Zákon je vždycky problém...
Jediná funkční kniha, která nepodléhá času, je snad jen Bible...i když tam člověk musí umět číst mezi řádky.
Co si přečíst něco od Komenského, učitele národů, prověřeno staletími? ~;)
Ten byl moudrý, ne psychologická rychlokvaška.

Mně by zajímalo, kolik dětí tihle novodobí autoři vychovali, kolik dětí "odučili"?
Třeba ta paní s "pevným objetímů nemá snad ani jedno svoje, není pak blbost radit rodičům něco o výchově, když nemá zkušenost?
 Pam-pela 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 15:17:11)
Dítě v určitém věku ale NENÍ rodičovský partner...ta hierarchie je tam a zůstane vždy, na tom přece rodina funguje.
Není dobré si dělat z dítěte partnera, dítě není rozumově asi sitově na výši tím rodiči partnerem být a může ho to velmi velmi přetěžovat.
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 22:40:19)
Pam-pelo, tahle tvoje slova mi přijdou podnětná, budu o nich přemýšlet.

 JaninaH 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 11:59:54)
Nesouhlasím.
Rodič samozřejmě zůstává i podle RaR rodičem a dítě dítětem. Ale to partnerství RaR vidí v komunikaci. Mocenská komunikace probíhá způsovem příkazů a zákazů, kdežto partnerská komunikace je založena na vznášení oprávněných požadavků, jejich vysvětlování a na přirozených důsledcích (ne trestech).
To, že přirozený důsledek je něco, co vyplyne samo sebou (neučíš se --> zůstaneš blbej, jak tu někdo píše), je nesmysl a naprosté nepochopení RaR. Přirozený důsledek je opatření, které udělá rodič, ale které na rozdíl od trestu musí mít souvislost s (pře)činem a musí mít i jiný smysl než trestat (zamknutí CD je např. v případě kap. 6.3 přirozený důsledek, nikoli trest).
Nejsem fanatický zastánce RaR, ale kurs mi ve výchově dětí nesmírně pomohl (šla jsem tam, protože jsem měla pocit, že na děti, tehdy pubertální, furt jen řvu a ony jsou furt jen v opozici a tresty nepomáhají), proto na něj nedám dopustit.
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 13:06:08)
Máš pravdu v tom, že na konci kapitoly V.4 se píše "budeme používat pojem přirozené důsledky v širším významu také pro určité druhy reakcí a zásahů, které můžeme použít vůči někomu, kdo se zachoval nesprávně." V teorii "Efektivního rodičovství" se tomu rozšíření říká "logické důsledky" a "přirozené důsledky" jsou opravdu dané přírodou a ne rodiči.

Čili z toho co píšeš chápu správně, že komunikace je partnerská a jednání - je-li potřeba - mocenské ve směru k dosažení oprávněného požadavku?
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 16:35:26)
~R^ Mirku, přesně tohle mi na knihách typu RaR vadí. Základní princip RaR se mi líbí, ale jsou děti (a situace), na které vysvětlování a přirozené důsledky moc nefungují.
A k dotazu. Pokud jsem dobře pochopila RaR zákaz něčeho už je spíš trest než přirozený důsledek.
 .Katka 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 23:58:13)
Pokud si dobře pamatuju, tak když partnerský přístup selže, je podle Kopřivů na místě "jednostranné opatření", tj. nechtěné činnosti zabráním z pozice autority, např. lezeš do kaluží ve svátečních šatech, tak budeš muset jít za ruku, necháváš soustavně kolo neuklizené a jen náhodou ho nikdo neukrad, tak ti ho na týden zabavím (to bylo na kurzu, nepamatuju se, jestli je to tak popsáno i v knize)
 .Katka 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 0:07:07)
A ještě doplním, třeba ten příklad s kolem by se dal nejdřív řešit tak, že bychom se s dítětem zamysleli, co vlastně mu brání kolo uklízet. Třeba co já vím, spěchá k večeři nebo se mu špatně otvírají vrata nebo něco, a pokusit se to nějak zjednodušit. Aspoň teoreticky teda.
 adelaide k. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 8:30:49)
Já myslím, že by tu ještě měla zaznít památná věta o tom, že nasraná matka je taky přirozený důsledek (na dítě dopadající :-)).

Nicméně já to, že bude dítě nějak omezeno ve svém volném čase (viz učení a randění), nebo osobní svobodě (viz. nerespektuješ pravidla pohybu kolem cesty/přecházení - půjdeš za ruku), považuju za zcela přirozený důsledek. Je to důsledek né chování samotného ale porušování pravidel která jsme si buďto společně stanovili, nebo si je dítě musí pro svoji bezpečnost zažít.

Pokud máme jasnou domluvu, že škola má prioritu a tam kde začínají padat kule končí svoboda trávení volného času (čímžpádem nejdřív učení, až pak randění), tak je ne-randění, v případě ne-učení přirozený důsledek ~d~
 .Katka 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 10:12:45)
Asi bude problém v tom, co nazýváš "jasnou domluvou". Z pohledu rodiče to možná může vypadat jako dohoda, ale z pohledu dítěte to rodič určil a dítě se (ač nerado) musí podřídit. Takže mocenský přístup, nikoli přirozené důsledky.
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 10:55:00)
Umím si představit obě situace, tj. že dohoda je buďto opravdu projednána a odsouhlasena vzájemně (i když třeba navržena rodičem) a nebo kdy je ustanovena mocensky rodičem.
 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 11:13:08)
Mirku, já taky.

V případě, že je dohoda možná, tak je samozřejmě lepší dohoda. Optimální je, když to dítěti vysvětlíš a ono to vezme za své.

Ale když to za své nevezme a já to potřebuju, tak holt musím zakročit mocensky (ano, můžu se zamyslet nad tím, jestli to OPRAVDU tak potřebuju a není to jen třeba moje malichernost, na to je RaR dobré, ale když dospěju k závěru, že potřebuju, tak holt Komenského na chvíli vystřídá Frištenský).

Jak jsi nahodil to téma, tak to mě zaujalo, protože pravověrné RaR se tváří, jako by to neexistovalo a jako by problém byl prostě jen v tom, že přesvědčuješ málo, protože kdyby se jednalo fakt o správnou věc, tak se přece nechá přesvědčit KAŽDÝ, aby to udělal zcela dobrovolně a sám od sebe ~t~~t~~t~
 Tante Ema 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:06:58)
Podle mě nasraná matka skutečně JE přirozený důsledek a legitimní požadavek je nebýt pro plezír druhého nasírán.
 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:18:21)
Určitě ano, ale je to malinko dvojsečné v tom, že nasr.ný blízký = potenciální riziko, že spadnu do nějaké závislosti na tyranovi (budu se snažit zavděčit, aby se blízký nenaštval).

Jasně že jinak to ve výchově nejde, ale vnímám to trochu jako tanec na tenkém ledě.
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 11:19:12)
Kapitola VI.3 Opatření zabírá jeden list a jsou v ní tři příklady, přičemž všechny jsou abych tak řekl "omezovací" - dočasně si zamknu si CD-čka a odseparuju zlobivé dítě.
Náročnější mi přijde, pokud chci přimět dítě, aby cosi "správného" vykonalo - v této diskusi je příklad s učením se dějepisu.
Jiné knihy se věnují i takovýmto situacím a např. "zaracha" uvádějí jako jednu z možností (knihy Hranice a Do pátku bude vaše dítě jiné).

Mně se RaBR moc líbí, ale s postupem času zjišťuju, že v úvodu diskuse zmíněné situace řeší "z rychlíku" - na jednom listu - a že holt budu muset slevit s ideálu vždy partnerského vztahu, protože není realistický.
 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 11:24:16)
Mirku,

k témuž závěru jsem dospěla taky.

RaR je super v tom, že vůbec počítá s možností toho partnerského vztahu (myslím, že v minulosti to bylo spíš výjimkou a vztah rodič-dítě byl spíš direktivní než co jiného), ale nedomyšlený v tom, že sice tvrdí, že RaR za všech okolností, ale nedává realistické řešení některých situací.
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:06:04)
Zaracha by bylo kdyby poté, co donesl kuli, nemohl ven.

Podle mě je situace - nauč se to kdy a jak chceš, ale předtím než si půjdeš za zábavou, jiná.
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:33:41)
Jiná ta situace je, v tvém případě to není trest nesouvisející s proviněním, ale buďto dodržení dohody nebo rodičem prosazený logický důsledek nezvládnutí "pracovních povinností". Já to nazývám "zarachem", protože zvenku to vypadá stejně - dítě nejde po nějaký čas ven.
 destenka + 01/09 + 01/11 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 17:07:29)
Mému dítěti jsou přirozené důsledky taky u p... Jsou příliš slabé, aby motivovaly. Snažím se aspoň ten trest nějak rozumně vysvětlit, aby to mělo nějakou logiku. Třeba že když je na mě hnusný, jsem naštvaná a nemám tedy nejmenší chuť jít něco udělat pro něj, tedy nepustím pohádku.
 malamorska 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 17:57:45)
Mám k RaR podobné otázky jako Ty.

Ptala jsem se na to loni pana Kopřivy na semináři... a řekl, že pokud se dítě nezachová správně ani po vysvětlení smysluplnosti/oprávněnosti... že si má rodič položit otázku, zda je jeho požadavek OPRAVDU smysluplný a oprávněný (a není tedy na čase například přehodnotit postoj rodiče či změnit pravidla).....
 Mikeš+ 3 holky 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(2.6.2013 21:48:25)
Neodpovím na otázku, ale mám pocit, že tyhle knížky s "návody na děti" nejsou to pravé ořechové. Třeba zastánci RaR mi přijdou poměrně fanatičtí, ale když se zeptám, co dělají, když jim děti na přirozené důsledky kašlou nebo přirozené důsledky komplikují chod rodiny, nedovím se nic moc. Podobně fanatická mi přijde jedna důležitá paní, která prosazuje principy RaR vsunuté do vzdělávacího programu Začít spolu, ale každá druhá věta si vlastně odporuje a řešení problémových situací prostě není.
Já bych řekla, že každé dítě a jeho rodiče tvoří jedinečnou kombinaci a vychovávat podle příručky prostě nemůže fungovat, protože ta zas vychází z jiné kombinace lidí a zkušeností, sociokulturní situace.
 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 10:23:17)
Mirku, děkuji za téma!

Přesně tohle jsem si po čtení RaR taky říkala.

Ve spoustě věcí je to fajn, ale zrovna na tohle (co se stane, když dítě nepochopí moje vysvětlení smysluplnosti něčeho, co po něm chci, a "odmítne to vzít za vlastní")

Přišlo mi tam, že ten přístup jakoby automaticky předpokládá, že když mu to náležitě vysvětlím, tak to určitě pochopí a za své vezme.

Což mi ve svých důsledcích přijde VELICE manipulativní (takové to "sám pochopíš, co je pro tebe dobré") a zároveň NEŘEŠÍCÍ situace, kdy prostě potřebuju, aby to dítě udělalo, a není možné o tom dlouze dumat, popřípadě řešit případné následky (např. jedeme-li na svatbu a děti jsou vyoblíkané, tak se mi FAKT nehodí, aby svobodně hupsly do nejbližší louže a musela bych je převlíkat a kvůli tomu nám ujel vlak.)

Rady "je to tvoje vina, mělas je oblíknout tak, aby se to nestalo" nebo "když vám ujede vlak, tak budou dost potrestané následky, že nebudou moct na svatbu" moc neberu. Často by ty "přirozené důsledky" dopadly mnohem víc na rodiče než na dítě.

Žádný zastánce RaR mi tohle nebyl schopen uspokojivě vysvětlit.
 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 10:25:43)
Já si totiž myslím, že bez trochy mocenského přístupu to prostě nejde.

RaR je moc dobré na to, aby si člověk některé věci uvědomil a toho mocenského přístupu nezneužíval/nenadužíval, sama si dobře pamatuji, jak se mi v dětství lépe poslouchalo, když jsem věděla PROČ a byly jasné následky, ale nelze to brát fanaticky a zapomínat na tu část BÝT RESPEKTOVÁN.
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 11:28:20)
Ano, taky mne napadlo, že kniha se málo zabývá částí jak BÝT RESPEKTOVÁN.
Příklad rodičů nemusí stačit.
 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 11:38:02)
přesně to mě napadlo také ~R^
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 11:44:26)
Mirku, já už knihu a kurz četla dávno, ale obě děti mám v zařízeních, kde se RaR provádí v praxi.

Děti se učí respektovat se navzájem, respektovat učitelky, neskákat si do řeči, diskutovat, spoluvytvářet pravidla, řešit na komunitních kruzích... ve třídách a""t školkových nebo školních je klid.

Byl problém, že mimo to tak úplně nefungovalo - tedy věta: mě se to nelíbí a pod. v jiných kolektivech nefungovala...



 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 11:50:57)
Ano, a tohle je další věc (což samozřejmě není chyba RaR):

JAK se má zachovat někdo, kdo je zvyklý, že je respektován a na jeho "to se mi nelíbí" to ten druhý přestane dělat, když přijde do prostředí, kde se na respektování moc nehraje?

Zajímalo by mě to, protože moji rodiče de facto praktikovali RaR dávno před tím, než to bylo "v kursu", a já jsem si v prvním kontaktu s jiným prostředím (školka) strašlivě nabila hubu, protože jsem prostě NEUMĚLA reagovat na situaci, kdy Tě ten druhý prostě nerespektuje.
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:12:29)
Kudlo, moje děti se to nějak naučily za pochodu. ~d~
Starší je sociálně zdatné, menší to nějak dává.

Ale viděla jsem to i jako vedoucí na táboře, jak je mocenský přístup nepohodlný - děti se navzájem mlátí, žalují, a chtějí po mě abych potrestala viníky a pod. Ve škole se chovají dle pravidel, které spoluvytvářejí, jsou jasně daná. (a nejsou to poznámky a pod.)
 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:19:19)
Eržiko, mně šlo o situaci, kdy někdo zvyklý na RaR přijde někam, kde je zvykem se mlátit atd.

Já jsem dodneška nepřišla na to, co s tím.
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:21:42)
Kudlo, no píšu, že se to naučily tak nějak za pochodu. ~d~


 Kudla2 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 13:06:53)
Eržiko, JAK naučily - že už nerespektují toho, kdo odmítá respektovat je?

Já to měla v sobě tak zafixované, že jsem třeba nebyla schopná někoho uhodit, nebo na něj být hnusná, protože se to prostě nedělá. Možná by to ale bylo bývalo řešení.
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 13:20:51)
Kudlo, oni nikoho nemlátí. Oni myslím prostě většinou odejdou ze situace. ~d~
Já u toho většinou nejsem. ~d~
 Hana36 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 17:33:14)
Mohu se zeptat na konkrétní pravidla, která ve vaší škole opravdu fungují a děti je dodržují?
 Mirek_ 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:26:12)
Eržiko, jsou školy, které provádění RaBR deklarují nebo vědomě z knihy vycházejí?
Je jejich seznam někde na webu?
 Eržika. 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 12:30:15)
Nevím, jestli je seznam.

Ale některé mají jako podmínku pro učitele absolvování RaR - a pořádají a doporučují pro rodiče dětí kurz RarR - ten čtyřdenní. Už u školkáčů a u školních.
 .Katka 


Re: RaBR – prosazování oprávněných požadavků 

(3.6.2013 14:20:30)
Kde mají Montessori, tam mívají RaR(nebo možná to mají všechny Monetssori, nezkoumala jsem to tak podrobně)

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.