Myšutka* |
|
(12.2.2015 10:30:14) Na začátek chci moc poděkovat holkám, které mi poradily s pravopisným cvičením pro dyslektiky, hodně nám to pomohlo. Ráda bych se zeptala, jak řešíte čtenářské deníky. Syn je dysgrafik, dyslektik, dysortografik. Stíháme plnit povinou četbu, naštěstí má syn knížky rád a tak jsme našli způsob, jak přečíst žádané. Jenže čtenářský deník je noční můra. Text si chystá na počítači, pak ho pracně přepisuje a v podstatě každý měsíc trávíme jeden víkend touhle "zábavou". Paní učitelka trvá na celkem podrobném vyprávění obsahu + názory na knihu. Prosté "kniha se mi líbila" nestačí, musí být rozvedené proč (takže hádky, protože syn prostě nedokáže říct, proč se mu kniha líbila a moje návrhy odmítá s tím, že to není pravda a on není schopen lhát). Posledně jsme text nechali pouze s konstatováním, že se líbila a hned byla dvojka, že nesplnil zadání. Jako kompromis jsem ve škole navrhovala, že by deník psal na počítači a vlepoval by text, jenže paní učitelka tvrdí, že na prvním stupni se to nesmí. Jak se to řeší jinde? Je ještě varianta, že syn bude psát rovnou do deníku, pak bude text poškrtaný a přepisovaný. Pokud mu to nadiktuju, tak zase neprocvičí tu fázi smysluplné interpretace.
|
Monty |
|
(12.2.2015 10:32:08) A ten napsaný a vytištěný text na počítači nezvládne jedna ku jedný přepsat do ČD? Třeba tiskace?
|
Myšutka* |
|
(12.2.2015 10:35:38) Musí psacím. On to zvládne, ale je to pro něho hodně náročné. Když chce, aby to vypadalo hezky, píše pomaličku, písmenka maluje. Pokud píše rychle, je to nečitelné. Posledně mu zápis do ČD trval cca 4 hodiny, samozřejmě s přestávkama. Mě právě připadá nesmyslné trvat na tom, že to musí být rukou psané. Že text sestavoval syn snad učitelka pozná z vyjadřování...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.2.2015 10:37:23) syn má svatou trpělivost a ty taky, toto je rovna šikana ze strany školy, má potvrzení na dys a učitelka evidentně nemá chuť se tím omezovat ve své omezenosti
|
|
Myšutka* |
|
(12.2.2015 10:37:44) Ty hodiny myslím čas skutečně u práce. V praxi třeba 20 minut píše, pak si dá pauzu, pak zase píše a víkend je v ...
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.2.2015 10:35:51) víš kolik je to pro dysgrafika práce? co normální děcko píše minutu, tak on klidně 10 minut, takže taková jedna knížka zabere několik hodin, což se nedá vydržet, navíc upadá čitelnost, a děcko to fakt odradí, to se ale dá řešit přes ppp
|
|
Brita | •
|
(12.2.2015 11:24:18) A proč by to sakra měl přepisovat? Poruch učení má chudák dost na to, aby ho paní učitelka zohlednila. A že se na 1. stupni nesmí psát text na PC? To řekl kdo? Ministr? Paní učitelka je búúúú. A to se o učitelích takhle nevyjadřuju.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.2.2015 10:34:37) jak nesmí? je dys-všechno možný, tak má mít jistý úlevy, předpokládám, že má papír z ppp a v tom je nějaký doporučení, tak jestli tam není konkrétně to, co potřebujete, tak zajdi do ppp a nechej tam připsat, že čtenařák může psát na počítači - když je učitelka tak neschopná, že jí nedojde, že tím kluka odradí i od čtení
u nás to funguje tak, že syn mi diktuje, co mám psát, na počítači, pokud je toho víc
a nikdy nebyl problém
čtenařák chce psát ručně, protože ho to asi baví, ale je spousta jiných věcí ,tkrý mu přepisuju nebo je on napíše a já zkoriguju
|
Lída+2 |
|
(12.2.2015 10:36:01) Yuki, jeden čas jsem taky sloužila jako zapisovatelka, asi do 7. třídy a pak už stíhal konečně i myšlenky zapisovat...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.2.2015 10:38:33) já jsem ze začátku psala i do toho čtenařáku, učitelka věděla, jak na tom je, věděla, že čte pořád, míval zakázaný číst ve škole o přestávkách, od ní :))), takže věděla, že je to jen pomoc s něčím, co sám nezvládá
|
|
|
Myšutka* |
|
(12.2.2015 10:41:11) Z poradny papíry má, ale o čtenářáku tam, bohužel není ani slovo. Jenom úlevy v diktátech, slepý mapy a tak. Zkusím tam zavolat, ale říkám si, že přece musí být jasné, že pro tohle dítě je to hrozně těžká práce.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.2.2015 10:44:32) normálním lidem to jasný je, učitelka není normální, tak to řeš s ppp, jde to
|
|
TaJ |
|
(12.2.2015 10:57:29) Určitě bych to řešila v PPP, jestli má úlevy (IVP), tak se to dá v průběhu roku upravovat, takže by to tam asi měli doplnit...
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(12.2.2015 10:34:55) čtenářský deník máme od konce 4(manžel to vyjednával ve škole, protože syn to nebyl schopný přepsat bez chyby) a celou pátou třídu v PC, každou knihu v eurodeskách a velký šanon je doma(tam se ryky postupně odkládají roky) a takový hubený se nosí do školy..... tam jsou jen knihy na ten aktuální rok.
|
|
vlad. |
|
(12.2.2015 10:35:46) "na prvním stupni se to nesmí"
OMG, místo aby byla ráda, že to děcko čte a je schopno vyplodit myšlenku...to je fakt pozitivní motivace
|
Líza |
|
(12.2.2015 10:39:44) Na prvním stupni se to nesmí. Protože to paní učitelka zakázala ;) Syn má na dys papíry? Co v nich má napsáno?
|
Myšutka* |
|
(12.2.2015 10:44:45) Má papír, kde je diagnóza (teda ty tři), úlevy v diktátech, pravopisných cvičeních, že nemá být hodnocenej za slepé mapy, úpravu, že by měl mít víc času na věci se slovním zadáním atp.
Ona ho paní učitelka nechce brát jako "dys", protože patří mezi nejlepší žáky, matematiku a dějepis má jako koníček. Takže když je tak dobrej, musí přece zvládnout všechna...
|
Líza |
|
(12.2.2015 10:59:53) Ona ho paní učitelka nechce brát jako dys... no comment. Domluv se v poradně.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.2.2015 11:16:25) učitelka je nevzdělaná, abych to řekla slušně a jemně můj syn je taky premiant třídy, to ale neznamená, že po něm může někdo chtít nesmysly a přepínat jeho síly
syn nemá úlevy v diktátech, ale chci, aby měl víc času třeba na písemky, to je jediná úleva -víc času a větší papír :)) ale zrovna včera přišel s tím, že dostal dvojku za to, že toho ví moc - jedna z otázek v písemce byla "napiš co víš o..." a on toho věděl moc, tak to psal všechno, jenže píše pomalu, takže poslední otázku už nestihl, k té otázce , kde se tak rozepsal, mu nestačilo volný místo, protože když má napsat co ví, tak je toho hodně a on píše velkýma písmenama, takže psal i ze zadní strany, s hvězdičkou, všechno co stihl má správně, ale nestihl všechno z tohoto důvodu
takže až v pondělí půjdu na schůzku do školy, kde se má řešit ivp na další pololetí, budu chtít,aby znovu všem učitelům připomněli, že z důvodu SPU potřebuje jedinou úlevu, a to je víc času a větší papír
a jestli s tím někdo bude mít problém, tak si to pořeším přes ppp, ale on už to v papírech z ppp má, jen to škola zdárně ignoruje, teda někteří učitelé (blbý je, že zrovna třídní)
|
|
vlad. |
|
(12.2.2015 11:27:43) myšutko, někteří lidé jsou nevzdělatelní. Ať mu v PPP do doporučení napíší, že je možno akceptovat psaní delšího textu v textovém editoru, třeba to pí.uč. vnitřně osvobodí, že se to už i na prvním stupni může
|
|
|
|
|
sylvaina |
|
(12.2.2015 10:50:53) Požádej v PP poradně o papír, kde bude výslovně uvedeno, že doporučují tento typ textů odevzdávat na počítači a budete mít pokoj. Já musela do poradny pro papír, že dcera může psát tiskace, sousedů kluk má papír, že může psát na počítači i v hodinách ve škole. Obojí je první stupeň. A budeš mít klid.
|
|
Hana | •
|
(12.2.2015 10:56:59) Dobře, doběhni mu pro papír. Ale k čemu to bude dobré? Dítě si zvykne na úlevy, nebude se snažit, vždyť je chudinka s papírem. V životě se nikdo nebude ptát, jestli se mu chce, nebo nechce psát. Prostě dostane nařízené udělat práci a když ji neudělá, nebude mít výplatu... Vždyť si tím psaním procvičuje grafomotoriku, ale tu měl mít už dávno procvičenou, na dlouhé psaní si stěžují zpravidla prvňáčci.
|
Líza |
|
(12.2.2015 11:01:25) Hano, v životě bude psát na tom počítači, kde dnes píše bez problémů, a nikdo mu nebude zakazovat psát rukou případně tiskace.
Ta úleva, když moje dysgrafická dcera přišla na gympl a tam nikdo neřešil JAK píše. Všechny sešity začala psát tiskacím a vturánu byly k přečtení a vypadaly slušně... Nebetyčnej rozdíl proti prvnímu stupni, kde ji učitelka nutila psát psace. Tak to měla psace, prase aby se v tom vyznalo, a bajle za úpravu...
|
Martina, 3 synové |
|
(12.2.2015 11:15:05) Když je někdo dysgrafik, tak to znamená, že je právě s grafomotorikou pozadu: i ve čtvrté nebo páté třídě může být na úrovni prvňáčka - a není to ničí vina, ani jeho, ani maminky, ani učitelky, není to lenost nebo neochota, je to porucha učení.
|
vlad. |
|
(12.2.2015 12:21:37) Qweeerty, vidím, že se to táhne napříč zeměmi
Já se fakt děsím toho, co bude, až nastoupí do školy syn...
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(12.2.2015 11:02:13) Hanko, ale v dospělosti si bude psát, jak to bude vyhovovat jemu a případně si bude hledat i takovou práci, která pro něj bude vyhovující...
|
|
Petra | •
|
(12.2.2015 11:17:26) Kdo dnes kde píše v ruce? Zrovna jsem si uvědomila, že v ruce píšu akorát tak seznam. Co mám nakoupit. A to bych mohla i tiskace. Kdo to nezažil, nepochopí, jak je pro děti s dysgrafií a dysortografií obtížné a únavné psát rukou.
|
sylvaina |
|
(12.2.2015 11:31:42) Já už ani ten. PS. Starší je v tercii a i ty slohové práce odevzdávají na počítači mailem. Já se jen modlím, aby se na ten gympl dostala i ta mladší. Páč to, na čem základy tak bazírují, je na gymplu najednou úplně nepodstatné.
|
|
Suza007 |
|
(12.2.2015 13:24:54) já teda píšu v ruce hodně pořád a vyhovuje mi to líp než na počítači (ale když to má někdo obráceně, tak proč mu to zakazovat, že)
|
|
|
sarmi |
|
(12.2.2015 11:20:07) "Dobře, doběhni mu pro papír. Ale k čemu to bude dobré? Dítě si zvykne na úlevy, nebude se snažit, vždyť je chudinka s papírem. V životě se nikdo nebude ptát, jestli se mu chce, nebo nechce psát. Prostě dostane nařízené udělat práci a když ji neudělá, nebude mít výplatu... Vždyť si tím psaním procvičuje grafomotoriku, ale tu měl mít už dávno procvičenou, na dlouhé psaní si stěžují zpravidla prvňáčci."
1. Bude to dobré k tomu, že bude mít z práce radost a ne prudu - buď půl dne přepisovat (ve výsledku stejně nečitelně) nebo za půlhodky na pc... Učitelka by to rozhodně měla akceptovat.
2. Dítě se bude pasovat do role chudinky s papírem jen v momentě, kdy to do něj budeš vrchem spodem hustit. To není tento případ. Kluk je inteligentní, v jiných předmětech bez úlev.
3. Dysgrafik si psaním zápisu do deníku fakt ruku neuvolňuje . Je to pro něj šílená práce. To ale člověk bez poruchy nepochopí.
Tyhle děti učím, vím, o čem mluvím.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.2.2015 11:21:20) Hano, máš děcko s SPU? jestli ne, tak nevíš, o čem mluvíš
ty úlevy jsou dočasná věc, syn začínal s tím, že psal třeba diktát každou druhou větu, pak psal všechno s tím, že když neměl dospaný nebo nestíhal, tak nepsal kteroukoliv jednu větu, přeskočil ji, pak nepsal poslední větu, aby si zkontroloval celou práci a měl na to víc času, během jednoho školního roku zvládl diktáty psát bez chyb a bez úlev - pokud teda nepočítám to, že občas nenapíše poslední slovo nebo poslední slabiku :)) al to už teď bereme jako srandu a většinou za to učitel ani nesrthává známku,
teď má víc času a větší papír - to není úleva, která by ho jakkoliv omlouvala ze znalostí
a grafomotorika je u některých dětí slabá, ony za to nemůžou, rozhodně se to nenapraví během první třídy
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(12.2.2015 13:19:18) Kdy bude potřebovat psát rukou? Leda by byl učitelka na prvním stupni. Rukou píšu leda seznam co nakoupit.
|
|
Lída+2 |
|
(12.2.2015 13:23:28) Hano, doufám, že někdy zjistíš jak špatně se žije s DYS poruchou.....co všechno ty děti či dospělý musí a jakou jim to dá práci...... ...mě se rozjela DYS asi proto, že nějaký chytrák mě jako malinkou přeučoval psát.....pravou rukou.....
Možná by stačilo, kdyby jsi zjistila co to obnáší, že to není o tom, že by se to dítě málo snažilo......,ale proto že dělá co může a nejde to......nevím proč by mělo mít nálepku lempl, když dělá 2-4x víc než zdravé dítě.
A víš jak se žije člověku s DYS v dospělosti, líp.....zvykne si to nějak ožulit....,ale co bych za to dala, kdyby se naši aspoň trochu starali, co mi je..... 2x pomaleji čtu než manžel nebo jeden syn....(nevymlouvám se čtu min. 1 knihu týdně, kdybych ji neměla přečetla bych třeba 2).....
|
Eva | •
|
(12.2.2015 15:13:16) OMG, tolik kvalitní literatury ani neexistuje
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.2.2015 15:59:32) přesně tak, ale dokud to člověk nevidí na vlastní oči, dokud si nezkusí tomu děcku pomoct překonat samo sebe, tak má pocit, že je to rozmazlování a lenost
blbý je, že by učitelé měli toto znát, ale oni to taky neznají, mají pocit,že kdyby se rodiče děcku víc věnovali...
to je pak zoufalost, protože kdo už jiný by měl pomoct nebo aspoň neškodit?
|
|
|