Černá kronika |
|
(30.3.2015 12:14:27) Myslela jsem, že je to zatím jenom návrh a ono už je to celkem reálný, asi jsem zaspala, ale říkám za sebe jednoznačně ANO. Jednotné přijímací zkoušky měly předcházet jednotným maturitám a né naopak. Ten rozstřel má být před nástupem na střední školu a né po čtyřletém "studování". Na druhou stranu školy si budou chtít žáky udržet, takže neúspěch u zkoušek nebude muset znamenat střední škole stop. A kolik bude zase chyb a změn (tak jako u maturit) než se to tak trochu vychytá...? Takže příští školní rok už naostro? Pomůže to trochu vrátit prestiž středním školám? Nebo už tady nepomůže nic....?
|
Eva | •
|
(30.3.2015 12:35:35) Další kšeft pro Cermat. Nevěřím tomu, že centrálně vytvořené testy budou dobré
|
|
Lady V. |
|
(30.3.2015 12:51:38) Prijimaci zkousky povazuji za zbytecne. Tady v Rakousku je primarni podminkou pro prijeti na stredni skolu vysvedceni, jen pokud znamky neodpovidaji prijimacim kriteriim, musi dite delat prijimaci zkousky.
|
Černá kronika |
|
(30.3.2015 12:59:59) No jo, jenže co když je úroveň základních škol podstatně rozdílná a ten, kdo má jedničky na jedné ZŠ, tak na jiné by měl s těmi znalostmi trojky?
|
Alena | •
|
(30.3.2015 13:01:49) Ano, tak to je. Nemely by se ale spise zkvalitnit zakladky, nez rict, ze ty co maji smulu na blbou zakladku a malou podporu v rodine dal studovat nesmi?
|
Líza |
|
(30.3.2015 13:02:32) Nezapomínej, že jsi v ČR, a tady se ve školství vždycky všechno řeší od konce.
|
Černá kronika |
|
(30.3.2015 13:11:25) Asi tak.....
|
|
|
holka anonymka |
|
(30.3.2015 13:11:10) zkvalitnit základky, ale jak? Zavést jiný systém hodnocení, např. bodování? A např. čtvrtletní "státní" testy?
|
Líza |
|
(30.3.2015 13:12:34) Státní jednotný testy zkvalitní kulový, protože pak se ze základních škol stanou přípravky na ty jednotný testy, ne místa, kde někdo někoho vzdělává.
|
holka anonymka |
|
(30.3.2015 13:19:19) teď přece mají (nebo měli) také osnovy, podle kterých vzdělávali. Takže to je normální, ne? Že budou děti připravovat tak, aby prošly těmi testy. To, že bude mít hodně dětí špatné známky snad není špatně. Nemůžou mít všichni jedničky. Navíc jsem nezažila, že by někoho v práci zajímaly známky např. i na maturitním vysvědčení.
|
Eržika. |
|
(30.3.2015 13:22:34) Osnovy mají všichni.
Ovšem, jak se k té náplni dojde může zcela odlišné - moje dítko chodilo na první stupeň alter. Bez známkování, učebnic, zato s nadšením, prožitkem. Na druhém stupni jedou styl výklad-zápis-zkoušení, nuda a opruz.
|
Eržika. |
|
(31.3.2015 16:09:52) Šuplík, a když jsou teda osnovy zrušené, tak proč mi učitelé tvrdí, že nestíhají všechno odučit? (tj. že nemohou dělt nic jiného než výklad-zápis-ověřování znalostí)?
|
úča | •
|
(31.3.2015 17:12:23) Protože zřejmě nestíhají ŠVP, které by pro ně závazné mělo být. Neobhajuji, jen konstatuji.
|
|
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(30.3.2015 13:19:43) To už mi přijde nyní. Mě po rodičáku vždy obcházejí depky z prostředí a výuky.
Známky, známky, hodnocení hlásení, zapomínání, kreativita a vnitřní motivace nula.
|
|
|
Alena | •
|
(30.3.2015 13:36:01) Jak neco muzou zkvalitnit testy? Akorat oklstuji alternativu a mekke dovednosti. Zkvalitneni skolstvi bych videla prikladne primerenou financni odmenou pro ucitele.
|
Černá kronika |
|
(30.3.2015 13:39:15) To jako myslíš, že když učitel dostane např. 3000 Kč přidáno, že se mávnutím proutku změní jeho přístup k práci? To si nemyslím.
|
Alena | •
|
(30.3.2015 13:49:34) Ne, pokud vsem pridas 3000,- tak se urcite jejich schopnosti nezlepsi. Pokud budou vynikajici ucitele brat alespon dobre platy, konkurence poroste a budou ucit opravdu schopni.Dalsi veci je preplnenost trid a nedostatek asistentu.
|
holka anonymka |
|
(30.3.2015 13:54:36) jenže sebelepší učitel nezvládne přeplněnou třídu s žáky různého zájmu a hlavně možností se učit.
|
Alena | •
|
(30.3.2015 14:01:01) Ale to je snad porad o penezich ne? Pokud je ve tride nekdo s problemem, mel by mit asistenta.Pokud je deti mnoho, mel by byt asistent. Kvalitni ucitel zvladne jakoukoli tridu rozhodne lepe nez ten spatny.
|
|
|
Černá kronika |
|
(30.3.2015 14:01:22) Otázka je, co je to dobrý plat.
|
|
úča | •
|
(31.3.2015 0:02:27) Problém je v tom, KDO je vynikající učitel a kdo tu vynikajícnost bude měřit a rozhodovat o platě. To, co dělá dobrého učitele nejde nijak zadministrovat, z každého takového pokusu vyjde pouze karikatura. Učitele zaplatíš buďto všechny nebo žádného, jak je to teď. Jde dát kus platu do rukou šéfovi, jak to původně mělo být a já to ještě zažila, to může fungovat za předpokladu, že se alespoň občas někde prosadí a udrží osvícený šéf. Kdyby jich bylo pár dobrých, tak se časem situace vykrystalizuje, že si ředitelé najdou "svoje" lidi, podle toho budou školy různě vypadat, prosperovat, mít klientelu. Snad. Jenže u nás už asi není možné ani tohle. Kdyby učitelé dostali najednou řekněme plat někde kousek nad republikovým mediánem, tak by pravděpodobně stoupl o práci ve škole zájem, možná by mezi zájemci byli i lidé k učení vhodní, možná by vzniklo konkurenční prostředí. Nesměly by ale existovat mechanismy, díky nimž jsou staré struktury a důchodci ze škol neodstranitelní a už stihli uvést do stavu rutiny další generaci. V zásadě ale nic, ani kdovíjaké peníze, neudrží ve škole dlouhodobě lidi talentované,kreativní, vzdělané, schopné např. předávat ty oblíbené měkké dovednosti, pokud budou neustále buzerovaní a kdejaký nýmand si o ně bude otírat boty. Vykašlou se na to, takový člověk si vždycky poradí a nemusí dělat trotla ve škole.
|
Karel | •
|
(31.3.2015 1:23:23) Účo, v řadě oborů nejsou tvrdé metriky práce a přesto se tam hodnotí. Pohledem z naší korporace by se asi hodnotilo:
- zkoušky z jazyka (ty nejsou marné v žádném předmětu) - nějaká ta absolvovaná akreditovaná školení a zkoušky (tam je třeba prostě dobře vybírat) - nějaké (re)atestační zkoušky a práce učitelů - nastavené závazky pro daný školní rok (projednané s ředitelem školy) a jejich plnění - nějaké KPI (key performance indicators) jako třeba -- hodnocení práce při hospitacích -- hodnocení výsledků dětí ve srovnávacích testech (školních i státních) -- míra absence učitele -- klasifikace -- účast a výsledky žáků v předmětových olympiádách ...
Prostě vedle učení by tak asi 20-30% času zabraly různé iniciativy, sebevzdělávání atd. Ve firmách se významná část tohoto dělá ve volném čase...
|
úča | •
|
(31.3.2015 10:23:24) TAk to samozřejmě můžeš udělat, resp. je pravděpodobné, že nějaká varianta tohoto se časem bude vyskytovat i ve školství. Pokud věříš tomu, že tohle garantuje dobrého učitele, tak na tom ale nejsi o moc jinak než Chládkovi (a Babišovi) lidé. Je to vlastně všechno to, co se současnému školství vytýká, ale na druhou.
|
úča | •
|
(31.3.2015 10:29:14) Když přeměníš školu na firmu, nebudeš už potřebovat učitele. Což, bez ironie, je řešení, které se nabízí. Vzhledem k tomu, v jakém stavu momentálně školství a celá společnost je, by to nebylo ani dražší ani méně účinné, než současný systém.
|
|
|
Eržika. |
|
(31.3.2015 10:41:37) Karle, vidím to podobně jako úča.
Akreditované kurzy ani účast žactva na olympiádách nesvědčí o kvalitě učitele.
(Aneb naše úči nemají třeba ten nejdražší a nejsprávnější kurz montessori. A učitel fyziky na druhém stupni mi tvrdil, že když jeho děti vítězí na olympiádách tak nebude měnit styl výuky - nerespektující a hodně autoritativní)
|
úča | •
|
(31.3.2015 11:03:49) Ony by se na toto téma daly psát litanie, ale je to zbytečné, protože jednak už jsou dávno napsané autory zvučnějších jmen než můj nick a hlavně by to stejně byl křik do sto let vyschlé studny. Každopádně stojí za připomenutí, že u úspěšných školských systémů, jako třeba ten finský, se úspěšnost hodnotí ne podle výsledků těch nejlepších, ale naopak těch nejslabších. Je to logické, protože pevnost řetězu (nebo jestli to, co zkoumáme, vůbec je řetěz a ne jen hromada šrotu) určuje nejslabší článek. Dobrý učitel je např. ten, který naučí číst dítě, které by v rukou průměrného zůstalo negramotné, a je jedno, kolik dětí mu vyhraje olympiádu, protože připravit šikovné dítě na olympiádu, to fakt dokáže každý, komu se do toho bude chtít, na to není třeba učitel.
|
Alena | •
|
(31.3.2015 14:38:32) presne tak,protoze:
" hodnocení výsledků dětí ve srovnávacích testech (školních i státních)" je spis hodnoceni toho, jake si skola vybrala deti.
|
|
|
jentak | •
|
(31.3.2015 11:26:43) Nesnáším autoritativní učitele. Když se s ním nedokáže domluvit rodič, jak se s ním má domluvit učitel? Syn teď měl jít na okresní kolo matemat. olympiády - byl z toho úplně hotovej, že nechce, ale že nechce paní učitelku zklamat, nemohla bys to mami nějak říct? No tak jo - učitelce jsem to vysvětlila a ona mi říká - já se mu musím omluvit, on se mi snažil něco říct, ale já ho nenechala domluvit, protože jsme toho měli ještě hodně a myslela jsem, že se bude ptát na organizační věci. Syn přišel odpoledne ze školy a nadšeně mi říkal, že se učitelka nezlobí, že se mu omluvila za to, že si na něj neudělala čas, aby se k tomu mohl vyjádřit. To by mě zajímalo, jak by autoritativní učitel pobral mé dva kluky, kteří na nějaký olympiády pečou z vysoka.
|
Eržika. |
|
(31.3.2015 13:51:17) jentak, moje sociálně zdatné dítko drží hubu a krok - olympiády mají jako výběrovka povinně. S tímto učitelem měla konflikt hned po nástupu - napsala mu mail, v kterém mu bod po bodu zdůvodnila, proč si myslí, že měla dostat lepší známku z referátu . Toho málem odvezli s infarktem, mimo jiné se dozvěděla, že si pamatuje, že je z té "divné" (respektující) školy. Tak od té doby mlčí. Chemikář mi nyní na rodičáku vysvětli, že se nějaké děti se v chemii "chytnou" a některé ne. Ovšem co mají dělat ty, co se "nechytnou" : prý dobře v hodině poslouchat. Písemky nebude zadávat rozdílné - no kdo by to milá paní opravoval? Takže milý rodiči, douč si chemii jak chceš.
|
úča | •
|
(31.3.2015 14:28:56) Učitel není ochotný dát konzultaci/kondici? Měl by, ale z vlastní zkušenosti ti můžu říct, že já jsem nabízela, i byla stabilně vyhlášená jedna hodina odpoledne, kdy mohly děti přijít bez domluvy předem, ale nikdo nechodil. S chemií jsou problémy často, moje dcera je aktuálně má taky a to jí to má doma kdo doučovat a ne jen jeden.
|
Eržika. |
|
(31.3.2015 14:36:16) účo, moje dítko problémy s chemií nemá, tak jsem dál situaci nezkoumala. Ale názory pana učitele mě teda udivily...
Ale rodičák mě opět potvrdil moje rozhodnutí dát mladší integrované dítko na druhý stupeň do soukromé alter malotřídky s respektujícícm přístupem...
|
|
Eržika. |
|
(31.3.2015 14:36:28) účo, moje dítko problémy s chemií nemá, tak jsem dál situaci nezkoumala. Ale názory pana učitele mě teda udivily...
Ale rodičák mě opět potvrdil moje rozhodnutí dát mladší integrované dítko na druhý stupeň do soukromé alter malotřídky s respektujícícm přístupem...
|
|
|
|
jentak | •
|
(31.3.2015 16:09:56) Domácí ano, ale dál jít nechce. Ty domácí bere jako výuku.
|
|
|
|
jentak | •
|
(31.3.2015 20:49:19) Tak učitelka jazyků, dobrá duše školy, říká, že kdyby měla jen ty slabé skupiny, tak jí hrábne, takže ona plus posila, co si vychovala, to mají tak nějak různě. Byla jsem trochu rozladěná, že od nového školního roku pustila synovu skupinu a vzala si tu slabou, ale že prý nemám mít strach, nový jazykář je prověřený a jede ve stejným stylu jako ona a že mu musela dát skupinu, kde už vidí pokroky a smysluplnost a kde pracují děti dobře, neboť jsou naučené tak pracovat. Nevím, podle jakých osnov nebo čeho jede, ale deváťáci na této škole musejí zvládnout na výbornou nebo na dvojku maturitu z angličtiny - kdo na jedničku, bude mít jedničku, kdo na dvojku, bude mít dvojku. Druhá skupina nemá šanci, je o dost horší, ale jak říkala učitelka, budou umět mluvit, i kdybych to do nich měla nabušit, protože jestli mají někde mýt nádobí, tak je lepší ho mýt za eura než za český koruny. Mne by taky nebavilo se jen a pouze dřít s těmi horšími - člověk přece jen musí vidět i něco víc.
|
|
úča | •
|
(31.3.2015 21:11:42) chytrý děti umí učit každý blbec to zaprvé.
A za druhé pokud se slabými dětmi uděláš za dva týdny to, co výkvět dělá týden, tak jsi hodně kroutopřísně dobrá.
|
úča | •
|
(31.3.2015 21:20:54) Báro, já vím. Taky jsem pracovala ve škole. A vím i dobře, jak to člověku někdo přijde líto... jenže ono to patří asi k věci. I když nevím, proč je to nutné.
|
|
úča | •
|
(31.3.2015 21:20:55) Báro, já vím. Taky jsem pracovala ve škole. A vím i dobře, jak to člověku někdo přijde líto... jenže ono to patří asi k věci. I když nevím, proč je to nutné.
|
|
|
|
|
jentak | •
|
(31.3.2015 21:16:23) To bych oponovala - na bývalé škole učí jazykářka /dle mýho sama by potřebovala se učit/ a neříkejte mi, že tam nemá chytrý děti. Má, jenže ona sama neumí a tudíž je nemůže učit. Jejich úroveň je šílená - i u těch chytrých dětí. Takže nesouhlasím s tím, že i blbec umí učit chytrý děti - bohužel blbec to neumí.
|
jentak | •
|
(31.3.2015 21:20:54) Šuplíku - já jsem ale přesvědčená, že od učení tam jsou učitelé a pokud je učitel neschopný a děti, pokud se chtějí něco naučit, mají se to učit samy doma, tak pak nemusí do té školy chodit. Tedy lepší model - nekompetentní učitel nemá do té školy co chodit.
|
jentak | •
|
(31.3.2015 21:29:40) Tak jsem to nemyslela a nenapsala - ale říkám, že blbci mezi učiteli jsou a i když jich není mnoho, tak podle mýho jeden blbec na škole zlikviduje snahu ostatních učitelů velmi rychle.
|
|
|
|
|
úča | •
|
(31.3.2015 21:24:07) Blbec, bráno bez nadsázky, to fakt neumí. Je smutné, že se takový učitel najde, ale bohužel jsou. Jenže ještě horší než to, že jsou, je, že je systém protežuje a staví na nich.
|
jentak | •
|
(31.3.2015 21:25:23) Bohužel - protože velmi často je tento blbec velmi angažovaný. A nakecá toho fundovaně tolik, že vypadá jako novodobý Komenský. A pak skutek utek.
|
|
|
|
|
|
úča | •
|
(31.3.2015 20:38:43) Tak aspoň bys dodala potvrzení o absolvování "vzdělání" a málo chyběla a sice bys bonusy nedostala, ale udržela se...:-D To, co píše Karel, je řekla bych, ukázkový postoj velké části rodičů ke školství, ukazuje to, jak ho vnímají, k čemu se domnívají, že má sloužit. V zásadě jsou ale s MŠMT ve shodě, je dobré si to uvědomit, akorát MŠMT, kdyby skutečně došlo na lámání chleba, tak se před vidinou korporátního školství pokaká, pochopitelně, oni by ani neměli šanci tohle prosadit a udržet, takže udělají nějaký korporátně-stalinistický hybrid, jako vždy doposavad.
|
úča | •
|
(31.3.2015 21:00:46) Kdyby šlo o názory jednoho korporátního Karla, tak je to historka na učkovskou merendu. Když jde o inovace MŠMT, je to už podstatně horší, ale pořád by nadělalo míň škod přeorganizovat školství důsledně technokraticky, než ho reformovat hybridně technokrato-stalinisticky.
|
|
|
|
|