Jája s čápátkem |
|
(10.5.2015 20:51:03) Kdo určí, co je to základní? Pro každého může být "základní znalost" v daném oboru něco jiného.
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 20:55:34) No právě o tom je tohle téma: Jak a kde nalajnovat tu hranic? Pro všechny školy stejnou?
|
Jahala. |
|
(10.5.2015 21:02:19) stejná může být pro základky a pro gymply ty mají u ČJ stejnou nebo téměř stejnou hodinovou dotaci, ale zdrácky, průmyslovky ajiné střední školy už výrazně jinou, takže já bych to vrátila na školy. Napsat slohovku a dané téma by měl asi umět každý tak tu proč ne.
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:06:09) Jahal, asi bych se ale snažila ta témata slohovek korigovat směrem k literatuře, resp. dějinám. Zažila jsem ještě maturity postaru: Pro některé studenty byl úplně svobodný a kreativní projev hotové utrpení (pro mě následně taky ). Ohraničit témata literkou se mi zdá přívětivé pro všechny.
|
Monty |
|
(10.5.2015 21:08:04) Kmotro, když si vzpomínám na svoji maturitu, tak největší utrpení to bylo pro moji profesorku češtiny, která mne upřímně nenáviděla. Naštěstí mi mohla dát dvojku, protože jsem odmítla napsat osnovu.
|
|
Lída+4 |
|
(10.5.2015 21:08:41) Kmotro, pro mě by to bejvalo bylo ještě daleko větší mučení. Teoretický výklady o literatuře jsou něco, co hodně špatně snáším.
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:15:05) Lído, teoretický výklady právě neee! Hele, vysvětlím, jak to myslím: Téma: Klasicismus a osvícenství. Ty jako technokrat si LOGICKY odvodíš, že ten zásadní společenský zlom přináší nástup novýho výrobního způsobu (kapitalismus - manufaktury), s tím spojený pohyb obyvatelstva, nové technologie (pára) a už jedeš - literatura se přece musela nutně přizpůsobit jiným potřebám (racionalismus - Encyklopedie, Robinson Crusoe), reagovat na církevní dogmatismus - Jeptiška, Candide. A pěkně se o tom rozepíšeš, aby ti bylo rozumět. A přidáš i vlastní názor, třeba jestli bys v té době chtěla žít. A když ti hodná češtinářka ještě přidá pracovní listy s ukázkami textů, můžeš citovat a polemizovat a analyzovat a dedukovat, co se do tebe vejde.
|
Monty |
|
(10.5.2015 21:21:36) Kmotro, no vidíš, ani Candide tam není, přitom je to sranda a studentům by se to mohlo líbit. Ta světová literatura do konce 18. století je vůbec taková chudičká...
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:26:13) Candida jsme dělali v hodinách, je to neskutečná sranda (opice kousající nahá děvčata do pozadí ), bavilo je to. A hezky by se o něm i mluvilo. Ale nejsem objektivní, líbí se mi skoro všechno, proto jsem vděčná za vaše názory.
|
Monty |
|
(10.5.2015 21:29:47) Kmotro, vidíš, mně se zase nelíbí skoro nic. Jak říkal kdysi majitel nakladatelství, kde jsem pracovala: Jakmile se ti něco nelíbí, bude z toho tutově bestseller. I když... ve výjimečných případech jsem se dokázala s míněním veřejnosti shodnout.
|
Martina | •
|
(10.5.2015 21:38:07) Haha, tak to já bych maturitu komplet zrušila. Podle mě by celé studium na střední škole mělo být "maturitou" a dostudovat by měli jen ti, co na to mají. Trochu utopie, ale proč si na konci studia něco dokazovat maturitou? Pokud dostuduji se čtyřkami, je to známka, že mi to na té střední moc nešlo. Pokud mi to ve druháku nejde a propadám, pryč se mnou. Co má za smysl studovat 4/8/6 let s jedničkami, dvojkami ... a pak vyhořet na jednom nepovdeném dni?
|
Monty |
|
(10.5.2015 21:41:20) "Pokud dostuduji se čtyřkami, je to známka, že mi to na té střední moc nešlo."
Martino, tak maturuje se z méně předmětů, než kolik se jich vyučuje, že. To, že bude mít maturant čtyřku z matiky/češtiny/angličtiny neznamená, že je úplně blbej, ale třeba jen to, že zrovna tenhle předmět není úplně jeho šálek čaje. Z ostatních nematuritních předmětů může mít klidně samé jedničky.
|
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:42:13) Taky dobrej nápad! Proč nedělat zkoušky po každém ročníku? Nebo jednou za dva roky? Projdeš vším - pohoda, nepovede se ti to - máš možnost zopáknout si třeba rok. Podobně to mají ve Španělsku.
|
|
Jahala. |
|
(10.5.2015 21:45:57) Já bych řekla, že těch co studují na jedničky a dvojky a pak vyhoří opravdu moc není. Vyhoří většinou ti kteří to ty 4 roky tak nějak pytlíkují.
|
|
Alena | •
|
(11.5.2015 8:47:41) To ja bych byla pro obraceny system,sirsi "maturitni" zkousku, kterou by ale uznavaly vysoke skoly (treba v nejakem procentu splneni, pr.FEL by chtel studenty s matematikou a fyzikou nad 90%, u cestiny teba70%) nebo mohli formovat pozadavky zamestnavatele, takovou zkousku by neporadaly jednotlive skoly, bylo by mozne se k ni treba 2 x v roce prihlasit - a co si kdo predtim studuje je na kazdem, pokud to nekomu bude trvat pet let, da si pauzu po skole nebo to nekdo dokaze ze druhaku gymplu nebo na ni nekdo pujde po ucnaku a douci se sam, nekdo pojede elearning pri praci - kazdeho vec. Travit cas ve skole je casto neefektivni.
|
Tante Bante |
|
(11.5.2015 9:22:20) To by bylo hezké, ale mnoha lidem by to zrušilo úvazky a tedy výdělky, proto to nikdy nebude. Jinak by to bylo celkem chytrácké, maturitu by mohl mít každý, že ji udělal na např. na slabou pětinu, to by se nikomu chlubit nemusel, a hned by tu byl pokrok jak bič.
|
Alena | •
|
(11.5.2015 9:30:45) U kazde zkousky se nejake minimum definuje aby byla "splnena".
|
Tante Bante |
|
(11.5.2015 9:45:30) No, ale já mluvím o kurikulárních minimech. Ta když nejsou, tak je celkem jedno, co si nadefinuješ na zkoušku, kromě toho, pokud vím, CERMAT žádná maturitní minima nevydal.
|
|
|
Slonisko |
|
(11.5.2015 9:31:54) Zase na druhou stranu, dost lidí by se mohlo živit různými přípravnými kurzy. A stanovit nějakou minimální hranici by asi taky šlo.
|
Tante Bante |
|
(11.5.2015 9:48:41) SAmozřejmě, že by ta minima stanovit šla. Je to práce, ale žádná neproveditelná. Lidé by se mohli živit přípravnými kursy, jenže to mohou dělat jen lidé, kteří sami něco umí a mohou to naučit ostatní, což nejsou titíž, kteří na státních maturitách a dalších masturbacích parazitují momentálně. Oni pracují pro sebe a ani je nenapadne, že zadání je jiné.
|
|
|
Monty |
|
(11.5.2015 9:35:05) Tante, a tohle jsi četla?
http://www.novinky.cz/komentare/369143-komentar-u-maturit-by-se-nemelo-zkouset-nic-vaclav-klaus-ml.html
|
JaninaH |
|
(11.5.2015 9:46:28) Monty, s tím se nedá než souhlasit.
|
|
Tante Bante |
|
(11.5.2015 9:46:31) Nečetla, popravdě se mi do vývodů Klause - juniora moc nechce, ale třeba na to kouknu, až budou děti usínat, myslím, že si umím představit, co tam je.
|
|
Tante Bante |
|
(11.5.2015 22:10:39) Tož jsem si přečetla páně Klausův sloupek, s ním je to těžké, je kousavý (jako já) a má téměř pravdu. Ale prostě jen téměř, no. Nejde vytvořit kratochvilnou školu na principu lunaparku, kde učitel jen promazává kolotoče, aby zároveň plnila svou funkci. Škola z principu je místem, kde se odehrává námaha. Na druhou stranu není prvorepublikové klasické gymnázium jediný model funkční školy. Což on ví, ale dělá, že jako ne, protože kdyby takové školy existovaly, nebylo by pak už vzdělání jen artiklem pro bohaté (minimálně v sociálním smyslu slova).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(10.5.2015 21:30:49) Šuplíku, njn, ale pak je otázka, jestli to takto koncipované je taky k něčemu dobré.
|
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:35:27) Ono by to zas tak horký nebylo. Třeba Malého prince bych mohla používat furt dokola. Máj a Kytici nakonec taky (o Kytici především se hezky povídá). Je pravda, že to úča musí znát. Nechali byste i neumělecký text?
|
Monty |
|
(10.5.2015 21:38:30) Kmotro, a jaká je definice "neuměleckého textu"?
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:46:34) Výmysl Cermatu - umět definovat zadaný text nejčastěji publicistický (koukni sama: http://www.novamaturita.cz/cjl-pracovni-listy-1404036719.html)
|
Monty |
|
(10.5.2015 21:48:04) Kmotro, jo aha, oni myslí "odborný text". Díky.
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:50:18) On vždycky odborný není. Publicistický není odborný, zhusta použivaná hodnoceni na csfd. taky nejsou kritiky. Studenti to musí znát.
|
Monty |
|
(10.5.2015 21:54:02) Kmotro, mnohá hodnocení na ČSFD mi přijdou jako umělecký text.
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:57:40) Ach ano. Kupř. Verbal je poetik z Devětsilu!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kmotra |
|
(10.5.2015 21:20:48) Lído, já naprosto chápu, že pro spoustu lidí je Skácel shluk písmen a slov. Jde mi o něco jiného, a to se asi týká i tebe/vás: Vy přece potřebujete, aby vaši studenti dokázali efektivně naložit s textem, porovnat ho, vřadit k jiným textům, argumentovat. No, a to bych právě chtěla, aby bylo obsahem maturitní zkoušky.
|
|
|
Jahala. |
|
(10.5.2015 21:14:31) Kmotro, esej o romantismu mě děsí, ale zase když by se na to člověk připravoval tak by to asi i dal, Já psala téma si už přesně nepamatuji, ale zamontovala jsem tam od Čapkovo Dášenky, přes Krakatit, Matku po Frýdovu Krabici živých. Za to ústní s J. A. Komenským to bylo utrpení, to nebylo okno to byla výloha...
|
|
Kamisi |
|
(11.5.2015 10:34:35) "Pro některé studenty byl úplně svobodný a kreativní projev hotové utrpení" - ale to je právě důsledek pochroumaného přístupu ve školách, kdy se za chyby trestá a ztrapňuje a svobodnému projevu se nedává prostor. Já zrovna svobodný a kreativní projev považuju za jednu z důležitých věcí, ovšem vyžadovat jí u maturity, když po celou dobu školní docházky byla zadupávaná, je samozřejmě blbost.
Jinak Co by měli znát a co umět? - To záleží na oboru, jednotné maturity jsou nesmysl. V rámci oboru by měli znát to, na co je obor zaměřený. Měli by mít základy češtiny, především co se týče gramatiky, základy literatury jen zběžně a společensky prospěšné základy - finanční gramotnost, základy podnikání. Co se týče písemného projevu, mohli by napsat práci na téma, které se týká studovaného oboru, ideálně na volné téma, třeba předem konzultované s učitelem.
|
JaninaH |
|
(11.5.2015 10:38:40) Kamisi, vypadly ti z toho cizí jazyky.
|
Kamisi |
|
(11.5.2015 11:13:18) Janino, cizí jazyky jsem záměrně neuvedla. Třeba taková angličtina by měla být naprostou samozřejmostí, ale ne stylem, jakým se učí a zkouší ve školách. Tady byl dotaz na maturitní zkoušku - jenže ta se odvíjí od celkového pojetí vzdělávání, takže je otázka, jestli teď hodnotit maturitní zkoušku za stávajícího stavu, nebo za ideálního stavu. Za stávajícího stavu bych povinnou zkoušku z cizího jazyka ani matematiky nedávala - kvůli vzdělávacím postupům. Nejde totiž měnit systém tím, že se začnou hodnotit výsledky, jak se o to pokouší pan ministr.
|
Monty |
|
(11.5.2015 11:46:41) Kamisi, s matematikou souhlasím, ta by neměla být povinná, ale cizí jazyk bych naopak jako povinný ponechala. Cizí jazyk je věc, která je v praxi užitečná mnohem víc, než středoškolská matematika. A je celkem jedno, na jakou VŠ pak ten student půjde nebo jestli vůbec na nějakou půjde.
|
Kamisi |
|
(11.5.2015 13:19:29) Jak píšu - pokud cizí jazyk povinný, tak ale ne takovým způsobem výuky, jakým se učí na školách.
Na svých dětech pozoruju, že se angličtinu učí doma samy mnohem účinněji, než ve škole a jen díky tomu, že mají nějaké své zájmy a ještě nejsou odrazené, naprosto přirozeně si vyhledávají informace k jejich koníčkům v angličtině. Umí poměrně dobře anglicky, ale bohužel ne díky škole, ale spíš navzdory škole, protože způsob školní výuky je šílenost. Teda abych byla objektivní, na současné škole staršího syna to ještě jde, mají jiný přístup, než měli na základce a na školách, kterými prošel mladší syn, ale je to spíš výjimka. Mám poměrně pestrou zkušenost s různými školami, je jich dost, kterými naše děti prošly, taky doučuju různé děti z jiných škol a mám i nich informace, nesoudím podle jedné zkušenosti.
Já sama jsem se teď vrhla do učení AJ, kdy po školních letech jsem měla spíš averzi a spoustu bloků k cizím jazykům. Konečně mám tu správnou motivaci a našla jsem způsob učení takový, který je nenásilný a nestaví na memorování a chybách, ale na přirozeném fungování mozku.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(11.5.2015 10:40:27) "... kdy se za chyby trestá a ztrapňuje a svobodnému projevu se nedává prostor."
Kamisi, to není tak docela pravda. Tohle není problém školy, ale konkrétních učitelů. Už jsem tu mnohokrát psala, že moje dítě na úplně běžné základce nemá se "svobodným projevem" nejmenší problém. Jediný problém je, že kromě diskuse o jeho svobodném projevu se od něj (oprávněně) taky chce, aby uměl příklad vypočítat, ne jen v něm svobodně vidět logické chyby nebo nad ním spřádat nějaké konstrukce.
|
Kamisi |
|
(11.5.2015 11:06:43) Monty, jistě, je to o přístupu jednotlivých učitelů, ale taky o konceptech celých škol. Netvrdím, že je to všeobecný jev.
|
|
|
|
|