withep |
|
(18.5.2016 6:10:39) Jak jsou hodnoceny děti s IVP na běžné základní škole, kde se normálně známkuje?
Mám představu, že by dítě mohlo být klasifikováno stejně jako ostatní děti s tím, že to, co má oproti nim v IVP navíc, by bylo hodnoceno slovně. Nějak mi nedává smysl, známkovat individuálně jedno dítě, jednak to nevypovídá nic o jeho práci a pokroku a jednak tam chybí i ten srovnávací a kontrolní aspekt - jak si vede ve srovnání s ostatními. Může to tak být, je to obvyklý způsob?
A nebo - když už má IVP, kde je popsáno, že na něho budou kladeny větší nároky a jaké - bude přímo známkováno za to, nakolik tyto nároky splnilo? Na jednu stranu - děti, které mají v IVP úlevy (např. kvůli SPU, AD(H)D apod.), tam asi někdy mají napsáno, že mají být klasifikovány mírněji. Takže analogicky bývá nadané dítě klasifikováno přísněji? Na stranu druhou, je celkem velké riziko, že se ten plán přestřelí, že se nároky nastaví příliš vysoko a dítě je nesplní, a kdyby mělo v důsledku toho horší známky než děti, které odvedly ve srovnání s ním méně práce, bylo by to poněkud demotivující. Mně na známkách nezáleží (to přijde až vynuceně před přijímačkami na gympl), ale synovi ano.
|
Nessie a příšerky |
|
(18.5.2016 8:27:45) Momentálně žádné mimořádně nadané dítě s ivp nemáme, takže nemůžu napsat konkrétně, ale přísnější známkování (nebo za větší rozsah učiva) je nesmysl. Slovní doplnění by bylo ideální - zkus domluvit na škole a zanést do ivp. Záleží, co je v ivp, chodí na předměty se staršími nebo mu učitel přidává práci individuálně?
Děti s svp nemají mírnější známkování, jen mají přizpůsobené podmínky, pomůcky atd. Když je nastavena např. hranice v diktátě za 3 chyby známka 2, má ji každý, ale žák s "dys" může mít místo diktátu doplňovačku, větší písmo, kratší text, více času.. ale na za stejný počet chyb lepší známku.
|
withep |
|
(18.5.2016 8:57:16) Zůstane ve své třídě, bude dostávat práci navíc/jinou. IVP teprve začíná vznikat, právě by se do něj mělo napsat, jak bude dítě hodnoceno, učitelka to dělá poprvé, já také
Připadá mi logické, že se tam napíše např. naučí se pracovat se svými chybami - učit se z nich (nebo naučí se hledat hlubší souvislosti), a na konci období se slovně vyhodnotí, nakolik se mu to podařilo. Protože co na tom jako známkovat, když jiné děti to umí samy od sebe (nebo to nemají "v popisu práce").
|
|
x x |
|
(18.5.2016 14:03:54) Nějak nechápu rozdíl mezi tím, když dostane za 2 chyby v kratším testu dvojku a za 2 chyby v o polovinu delším testu dvojku. Je to zkrátka nespravedlivé a je to úleva. Stejně jako mi přijde na hlavu, že mojí dceři to vychází prakticky na skoro čistou jedničku z češtiny, ale učitelka chce být na ty šikovné přísnější, tak jí napsala, že to má mezi jedna a dvě a že bude dávat na konci roku spíš ty horší známky. Pak tam má kluka, který má známky spíš na dvojku a taky mu to dala jedna až dvě, pak tam má taky děti, které by měly mít už spíš trojku a mají to u ní na dvojku. Jak k tomu přijde moje dcera, která má průměr známek 1,16. Takže pak tady máme situaci, kdy bude mít dvojku dítě s průměrem 1,16 a zároveň i dítě s průměrem 2,7. Je to normální?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.5.2016 14:24:26) žubko, průměrnýá známka je blbost, přesně jak to píše Delete,
jinak samozřejmě ten systém vaší učitelky, když už jde o průměr, je úplně pitomý
|
|
Nessie a příšerky |
|
(18.5.2016 15:57:36) Žubko, systém vaší učitlky je velice podivný, nemůže některé známkovat přísněji proto, že jsou lepší. S kratším testem nemáš pravdu, není to stejné jako by byla snížená stupnice známkování. Často je to tak, že dítě s spu má diktát ok, ale rychleji se v tomto směru vyčerpá, takže v posledních 2 větách už sází jednu chybu za druhou.
|
|
|
|
libik |
|
(18.5.2016 9:03:01) Whitep,ty se ptáš jako učitelka nebo jako maminka?
|
withep |
|
(18.5.2016 9:15:05) V poslední větě zmiňuju syna
|
|
|
Raduza |
|
(18.5.2016 10:31:57) U nás mají nadané děti matematikou s jinou učitelkou. Jsou sesbíraní ze všech tří tříd jednoho ročníku. Ale nevím, jestli mají i těžší příklady na písemky nebo víc. Za nás měla učitelka dvě úrovně písemek do matematiky. Ti lepší dostávali těžší písemky a ti horší dostávali lehčí. Když jsme pokazili i tu těžší, tak jsme dostali pohlavek . Z matematiky samozřejmě jedničku nemohl mít skoro nikdo (možná nikdo). To stejné na gymnáziu. Dva výborní žáci dostávali nesrovnatelně těžší příklady. Ti tedy jedničku měli . Když porovnáváš ty s IVP kvůli poruchám, kteří mají mít odlišné podmínky a nikoli známkování, tak bych to taky nastavila tak, že bude mít buď více věcí na písemku, jiné ústní zkoušení nebo těžší. Ono totiž někde by odlišné známkování za počet chyb ani nastavit nešlo.
|
withep |
|
(18.5.2016 10:54:30) Jenže když se dá náročnější písemka a vznikají horší známky (než by to dítě mělo bez IVP), hrozí, že se kvůli nim nedostane na gympl. Což je paradox - méně nadané dítě se dostane, protože je známováno srovnatelně s ostaními, a více nadané ne, protože je známkováno za těžší úlohy. Jasně, že i obecně jsou různě známkované děti i v rámci třídy, natožpak z různých tříd, natožpak z různých škol, známky nikdy nemohou být zcela objektivní, a proto hrají jen doplňkovou roli při přijímacích zkouškách (no ale hrají). A IVP z přísnější klasicikací by tento problém ještě prohloubilo, což není žádoucí.
|
withep |
|
(18.5.2016 11:06:49) On by více příkladů než ostatní zvládl, nebo i těžších. Ale moc nedává takové ty fígle, tuhle měl zajímavější slovní úlohy navíc - jeden ručník uschne za 45 minut, za jak dlouho uschne 6 ručníků? - no tak to vynásobil. A zatím nevím, jestli je to tím, že v učebnicích matematiky jsou slovní úlohy dělané primitivně, aby si na nich děti procvičily početní operace, a ne aby se naučily přemýšlet, tak to tak vyřešil ze zvyku. A nebo prostě má to nadání nastavené tak, že nasává informace jak houba, má výbornou paměť, ale schopnost s informacemi pracovat má průměrnou nebo i podprůměrnou a je třeba ji více rozvíjet (no, to je vlastně třeba v obou případech).
|
|
Vaitea |
|
(18.5.2016 12:10:47) whitep,
Není to spíš proto, že ta úloha s početní operací nemá mnoho společného. Je to jen logická úvaha, k tomu nepotřebuješ ani umět sčítat . Nemyslím, že by synovi chybělo logický myšlení, ale pokud má jiné poruchy, třeba hůře "rozklíčuje" to zadání. Nevím jestli to píšu srozumitelně. Můj syn byl opak, takovéhle a mnohem složitější úlohy ( Jirka vyjel první, měl žlutý triko; Karel jel pomaleji než Jindra a neměl modré triko....... Kdo přijel první, druhej apod.) dával zpaměti. Jak tam byla početní operace, musel se hodně soustředit. Vypočítal,ale " neviděl" tam ty souvislosti hned. Neměl nadhled, nebo jak to popsat.
|
withep |
|
(18.5.2016 16:06:49) Je. Někdy se mu nedaří se zamyslet a zachytit nenápadnou, ale podstatnou informaci nebo vypustit informaci, která je tam navíc. A samozřejmě počítá, i když nemá. Když byly X 4 roky, narodila se mu sestra, nyní je mu 9 let, o kolik let je X starší než jeho sestra? I zpětně odmítal pochopit, že výsledek není 5, že přece proč by tam psali, že je mu nyní 9, kdyby to nebylo důležité
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.5.2016 16:10:49) withep, kolik je synovi roků? ona se i logika vyvíjí a je potřeba na ní pracovat, pořád a hodně, tyto děcka někdy mají snahu chápat moc doslovně a nebo zase zbrkle počítají s číslama, ktrý uvidí, ještě než si stačí uvědomit, o čem ty čísla jsou, oni se na ně vehají bezhlavě
a co je potíž ožná u tvýho syna může být špatný pochopení textu, nejen psanýho, i slyšenýho, je potřeba nahlas říct, co znamená to, co tam má napsaný, třeba si to i namalovat
navíc nadání neznamená vžycky to, že děcko umí všechno, jen má schonost se to rychle naučit, ale potřebuje pomoc, a potřebuje jí někdy víc než ten, kdo má inteligenci průměrnou, právě proto, ž jejich vnímání je trochu ... pozněměný nebo jak to nazvat
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.5.2016 16:11:22) jo a obrovskou chybou je to, co si myslí bohužel ještě pořád i spousta učuitelů - že nadaný děti nedělají chyby
|
withep |
|
(18.5.2016 18:16:09) Yuki, souhlasím, vím, že potřebuje víc podpory než "standardní" dítě, a myslím, že pomalu už tomu začíná rozumět i jeho učitelka. Je mu osm. Je to až legrační, jak dokáže rychle vyluštit hlavolam, nad kterým já marně hloubám půl hodiny, ale pak se ho zeptáš, jaký je rozdíl mezi stromem a keřem, a začne vymýšlet takové konstrukce... . Chápu, že toto asi je to kreativní a originální myšlení, ale stejně je to pro mě záhada, jak to tam jako v té hlavě má udělané
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.5.2016 18:28:07) ptala jsme se dnes syna, nejmladšího, normálního, jaký je rozdíl mezi hadem a žížalou. Věděl, že had je plaz a tak to zkusil touto cestou. Žížala určitě není ryba, dokonce ani obojživelník. To je jasný. Had je plaz, takže žížala je jinál plaz to být nemůže. Pták to taky není. žížala musí být savec :)))
prostě někdy se vytvoří taková zkratka, kterou nejde obejít :))
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nessie a příšerky |
|
(18.5.2016 16:18:26) Tuten, ale aby se nenudil, nemůže ty písemky dostat 2? Když už to teda musí být písemka, aby se dodrželo známkování. První udělá s ostatními a ve zbývajícím čase bude dělat příklady navíc,za tu část pak známku dostat může, ale nemusí.
|
withep |
|
(18.5.2016 18:27:57) Nessie, to by dostal jen dvojnásobnou dávku té nudy . Tyhle děti potřebují práci na hranici svých shopností, aby se rozvíjely, aby ten svůj kognitivní hlad nasytily. Rychle se naučí to, co ostatní, a zatímco ostatní to potřebují opakovat, ony potřebují jinou práci navíc - jít víc do hloubky, hledat souvislosti, vymýšlet praktické využití atp.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.5.2016 18:32:12) písemku stejnou a pak navíc zajímavý příklad, třeba nějakou zebru nebo kvíz, ale už ne na známku
stejně tak je blbost přeskočení ročníku, prootže děcko, kdhyž rychleji chápe třeba tu matiku, tak chápe rychleji vždycky, takže když bude prvňák u druháků, bude se nudit tam, vysvwětlení pochopí hned, procvičovat prakticky nepotřebuje takže přeskakování ročníku nemá smysl
strašně těžko se stará o tyto děcka, v našem systému, oni potřebují jet po svým a to naše školství moc neumožňuje a navíc když ěkola udělá cokoliv navíc,k vybočí z toho stereotypu, tak ji zdrbe inspekce, jak má zajištěnou bezpečnost, návaznost, nepřetěžování, dostatečný procvičení..... a hlavně papíry, bez papírů ani ránu nedivím se, že se do toho školám nechce :(
|
|
|
|
|