boží žena |
|
(23.6.2017 12:51:30) no ja mela povinnou základku na 8 a taky se nic nestalo, nevim proč vrátili 9 let
|
Monty |
|
(23.6.2017 12:52:13) To by mně taky zajímalo, podle mne to je dost blbost. Zvlášť dneska s trendem odkladů. Končit základku v šestnácti nebo skoro sedmnácti, to je fakt úlet.
|
boží žena |
|
(23.6.2017 12:55:11) pravda, ja maturovala v 17 a dcera bude ve 20
|
|
Eudo |
|
(23.6.2017 16:04:01) Proc je to jako ulet?
Tady se konci v devitce normalne, prevazne vetsine je 16, nekterym jde na 17., protoze zacinaji v 7. Posleze normalne prejdou na gymnazium a konci v 19/20 (=nekteri zacinaji v pripravnem rocniku na gymnaziu, protoze nemaji vsechny predmety ze zakladky oznamkovane).
Jinak, jak tu nekdo psal, ze lidi zakladaji pozde rodinu, to nema nic spolecneho s tim, jak dlouho kdo chodi do skoly, ale celkem zapadne svetovy normal. Lidi delaji plno jinych veci, nez zacnou budovat rodinu - a to i ti, kteri se odstehuji hned po mature nekam jinam, maji zamestnani, karieru, bydleni atd atd.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.6.2017 16:06:12) Eudo, délka vzdělávání s celým tím západním stylem života podle mě naopak souvisí úzce.
|
Dooly. |
|
(23.6.2017 17:04:19) Tak my jsme sice v Německu,ale v 16 tu nikdo není dítě..V 16 dokončí realschule a jsou si udělat Ausbildung, kt trvá 2-3.5 r a podle ročníku dostávají slusne učňovské peníze. U nás ve firmě máme vícero holek kt úderem 16 odešly z domova.vydelavaji,tak se se stěhují s přítelem.No a ti co jsou na gymplu,z něj vylezou v 18 a pak jsou studovat, čili doma nezůstávají a živí se sami většinou..No a ti co zůstali na zakladce ji mají jen na 9 let a pak hned Ausbildung, čili vydělávají ještě dřív.Nic delšího tam oproti CR nevidím,především když ve srovnání s CR tu téměř nejsou odklady
|
|
|
Monty |
|
(23.6.2017 16:11:33) Eudo, víš, proč je to úlet? Protože se k těm šestnáctiletým chovají jako k dětem, resp. učitelé konkrétně třeba ne, ale systém je tak nastavený. A ty šestnáctileté to samozřejmě štve. I to, že chodí do stejné školy jako prvňáčci. Oni se cítí už velcí a přece jen na střední je ta svoboda o něco větší a přístup "dospělejší".
|
Monty |
|
(23.6.2017 16:16:58) Jen takový příklad z praxe. Syn byl včera na výletě a zapomněl si nechat podepsat lísteček, že může jet z nádraží domů sám, takže se musel vláčet až ke škole (od nádraží to má domů metrem kousek a bez přestupu), z čehož byl samozřejmě naštvaný. Ten puboš, co má metr osmdesát a fakt už se necítí jako prvňák je na tohle citlivej. A na základce to tak prostě chodí. Naštěstí neměl žádný odklad a bude končit v patnácti a kousek. Kdyby šel do první v osmi, tak si to radši ani nechci představovat.
|
. . |
|
(23.6.2017 17:17:35) "zapomněl si nechat podepsat lísteček, že může jet z nádraží domů sám, takže se musel vláčet až ke škole (od nádraží to má domů metrem kousek a bez přestupu), z čehož byl samozřejmě naštvaný"
Monty, a byl naštvaný na sebe?
|
Monty |
|
(23.6.2017 17:21:01) Slupko, jasně že na sebe, na koho jinýho. Ale že to vnímá jako poněkud dehonestující požadavek je prostě fakt.
|
|
|
|
Eudo |
|
(23.6.2017 16:31:03) Monty, Annette - no tak to je ulet jak kdy a kde. Proste behem let, co jsem stravila s pubertaky na nejvyssim stadiu, nejen ucitele, ale i jejich rodiny je nebrali jako deti. Nechce se mi zaplest do dalsi diskuze, protoze to je tezky vysvetlit, obzvlast, kdyz se vidi ruzne "konsekvence", ktere s touhle "volnou vychovou" jaksi zas nemaji co spolecneho. Zakazy a tresty tady zas tak moc nefigurujou. Proste deti se tu vychovavaji tak, ze od utlyho veku s nimi rodice diskutuji a berou v uvahu jejich nazory (=jak jsem si vsimla nejen v diskuzich tady, ale i v ruznych diskuzich s prateli, tak je tohle "u nas" prijimano celkem s posmechem, a to je pak tezky od "deti" chtit, aby se chovali jako dospeli, dokud zijou doma). Deti maji fakticky vliv na ruzna rozhodnuti.
Ono se to tezko vysvetli, kdyz v tom clovek nezije. Moje 4 deti se jako deti v 15 - 16 nechovaly (obzvlast proto, ze byly vychovavany zrejme jinak, odmala s respektem jako k dospelemu atd atd, a to jak doma, tak i ve skole) a potom se k nim nechovalo okoli jako k detem. Podobne na tom jsou i dalsi generace. Ze by to melo vliv na pozdni zakladani taky tezko. Cela zapadni spolecnost je jaksi "posunuta" a zpusob zivota se behem takovych poslednich 10 let hodne zmenil - duraz na vzdelani, budovani zazemi a kariery, moznost cestovani a p., nez se lidi vazou a zacinaji rodinu. Ja treba neznam vubec nikoho v sirokem okoli, kdo by jen tak odesel z domova v 18/po mature, aniz by mel zamestnani a kde bydlet, natoz aby se stehoval k nejakemu priteli/poridil si dite. Proste na to koukaj jinak. Moje deti odchazely ve 20 na studie do dost vzdaleneho mesta, s cehoz vyplynula nutnost si tam najit bydleni a zivobyti (=od nas nic neocekavaly). Takhle to delaji i tisice dalsich.
|
Monty |
|
(23.6.2017 16:33:24) Eudo, tak zrovna já praktikuju hodně demokratickou výchovu a nikdo nebere puberťáka jako "malýho". Ale tím je to horší. On technicky vzato chápe, že ho učitelka bez lístečku pustit nemůže, ale emocionálně se ho dotýká, protože není idiot, aby nedokázal dojet metrem domů z nádraží, když denně jezdí do školy a ze školy "bez lístečku".
|
Eudo |
|
(23.6.2017 16:39:07) Tak u nas takovy listecky neexistujou. Zaci dle veku jsou dopraveni rovnou az ke skole nebo je na tech starsich, jak se rozhodnou.
|
Monty |
|
(23.6.2017 16:53:23) Eudo, tak vidíš. U vás je to jinak, proto nechápeš, co je na tom "úlet". U nás je to takhle a ty puberťáky to prostě štve, takže ten rok navíc je o rok delší "opruz" s lístečky a podobnými hovadinami.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 17:03:20) To jsem ale napsala hned puvodne. Proste jina zakladni vychova a "pristup" - vzajemny respekt, a to je i svym zpusobem zapsano ve skolnich osnovach. Tak nejak ani ten pubertacky vzdor ani nefunguje, protoze nemaji prakticky proti cemu protestovat, vsechno maji dovoleny a konsekvence je postihnou (teda v urcity mire, protoze rodice je taky nenechaj jen tak se zmitat bez dozoru).
Tyhle diskuze jsem taky vedla se svymi zaky z jinych zemi, kteri tohle nemohli pochopit. Jak to, ze mistni vsecko smej, a oni ne, povazovali to za rodicovsky nezajem a nelasku, a jedna z konsekvenci byla, ze tihle doma lhali a delali totez, zatim co mistni lhat nemuseli, protoze smeli a taky mohli "nechtit" a nemuseli byt trestani, protoze nebylo za co, kdezto ti "cizi" byli trestani za lhani, za vyvadeni, co nesmeli, a tak dale.
Ta moje otazka byla spis retoricka, ja jsem celkem obeznamena, jak to "u nas" funguje a jak kdyz mluvim s rodici, tak nemuzou ten "vzajemny" respekt chapat, duk sou to deti, ty maj poslouchat a kdyz ne, tak trest. Ale to uz jsem tady taky luftovala.
|
|
Senedra |
|
(23.6.2017 17:19:45) Monty,před pár dny jsem řešila podobnou věc jako matka dítěte v primě na gymplu a ve 2. třídě na ZŠ. Pro mladší - sáhodlouhý papír, podepsat asi tři věci, dítě před akcí ke škole, po akci taktéž, museli jsme vyzvednout osobně.Starší - sraz na nádraží, od učitele jen stručný vzkaz, ani nechtěl nějaké zpětné potvrzení, že jsme ( rodiče) četli instrukce. Prostě problém je částečně i v tom, že celá ZŠ jede v modu "malé dítě" a bohužel, i kvůli legislativě a zákonům, do něj musí zahrnout i třeba deváťáky, tak střední školy už mají volnější pravidla - tak nějak je používají i pro děti na osmiletých gymnáziích.
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 17:22:37) Tak jasně, mně by i s prvňákem za podbné situace zavolali. Jiná škola, jiný přístup.
|
|
Monty |
|
(23.6.2017 17:29:09) Senedro, však právě. A ten skoro patnáctiletej není rád, když na jednu stranu od učitelů poslouchá, jak je zralej, a na druhý se po něm chtějí lístečky. Bez ohledu na legitimitu takového požadavku. Proto si myslím, že devět let základky v kombinaci s nárůstem odkladů prostě není dobře.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 17:30:10) "Proto si myslím, že devět let základky v kombinaci s nárůstem odkladů prostě není dobře." YES!
|
|
Senedra |
|
(23.6.2017 17:32:30) Já si to myslím taky - uměle ze skoro dospělých děláme děti.
A když to tak sleduju ve škole - ti kluci z osmičky, z devítky - některé poslat rubat stromy do lesa, to by jim vyhovovalo nejvíc.
Dřív děti odcházely už třeba ve 12 nebo do 16 let do služby, do učení, byly brány jako skro dospělé -a prospívalo jim to.
|
Monty |
|
(23.6.2017 17:41:45) Senedro, zas byli ale dospělí v dnešním smyslu až později. Tehdy se to bralo jinak, před dosažením zletilosti byl tzv. "věk panický", což bylo u chlapců 16 - 24 let a u dívek 14 - 20. Pak se to (v 19. století) trochu posunulo, ale v tomhle věku už nebyl mladý člověk braný jako "dítě". Byl něco mezi, ale lístečky tedy nikam nosit nemusel. Do služby nebo učení se chodilo mezi 12 - 14 rokem a často hodně daleko od domova.
|
Senedra |
|
(23.6.2017 17:45:50) jasně, z hlediska zákona je vnímání dospělosti jedna věc, druhá věc je i to, že když ve 12 odjedeš x kilometrů daleko od rodiny, nemáš žádné zázemí ... tak prostě rychle dospěješ.
Já byla dost dětská ( ale vedená k samostatnosti), nicméně jsem se ve 14 urvala a začala jsem studovat v jiném městě, takže jsem bydlela na intru a rozhodně to mému dalšímu přístupu k životu hodně znamenalo. Sice to někdy bylo dost těžké, ale neměnila bych.
|
|
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 17:13:26) Je idiot, pokud nemá dost schopností si přinést ten lísteček. To by měl vnímat i on.
|
Monty |
|
(23.6.2017 17:15:35) Z+2, to nic nemění na tom, že se i jako idiot normálně pohybuje po rodném městě sám.
|
Kudla2 |
|
(23.6.2017 17:20:17) No, jenže to s těma lístečkama nemá nic společnýho s tím, jestli si kdokoli myslí, že je student idiot.
Má to za účel chránit učitele, kdyby se stal nějakej průšvih.
Je naprosto zbytečný to brát osobně.
|
Monty |
|
(23.6.2017 17:22:34) Kudlo, to je ale jasný, jen píšu, jak to vnímá "velký" dítě.
|
|
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 17:21:16) Ale o tom to vůbec není. Je to o dodžení pravidel. Nikdo netvrdí, že se neumí pohybovat po městě sám. Jen má rozchod u školy, protože mu rodiče nedovolili něco jiného.
|
|
|
Dooly. |
|
(23.6.2017 17:18:47) Kvůli tomu snad nemusí být hned idiot? Tys nikdy nic nezapomněl?
|
|
|
|
|
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 17:12:47) "Jinak, jak tu nekdo psal, ze lidi zakladaji pozde rodinu, to nema nic spolecneho s tim, jak dlouho kdo chodi do skoly, ale celkem zapadne svetovy normal. Lidi delaji plno jinych veci, nez zacnou budovat rodinu - a to i ti, kteri se odstehuji hned po mature nekam jinam, maji zamestnani, karieru, bydleni atd atd." Eudo, to jsem psala já. Je to sice celosvětový trend, ale na druhé straně ta školní docházka tomu taky přidává. Nebo mi chceš říct, že vysokoškolák, co teď skončí nejdřív v 25 než kdysi ve 23 ten rozdíl nepocítí? Já myslím, že docela dost a to nemluvím o tom, když ještě na VŠ protahuje studium a jede někam na stáž. Pak i tohle se může významnou měrou podílet na tom, že si dítě pořídíš mnohem později. Kdysi byly mnohé mag. obory čtyřleté, takže jsi mohla celou VŠ z krku už ve 22 oproti dnešku. A do třicítky spoustu času na nějakou práci. Dneska se musíš dost otáčet, abys všechno stihla, pokud z VŠ vylezeš v 25-26 letech.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 17:42:14) jas, jenze tohle neni JEN proto, ze se studuje do vyssiho veku. Tady vzdycky deti zacinaly v 7 letech. Takovych 20 let uz 99% pokracuje po zakladni na gymnaziu (=je to jiny system, gymnazium je vsecko, vsechny obory spadaji pod, i ucnovske, a konci maturitou). Cili konci skolu v 19 (a to i driv, kdy na gymnazium sly jen deti majitelnych, asi 5% do pulky 80 let).Posleze studium na vysoke, kde konci/li kolem 15 let. Ti, co na skolu nesli, jsou zas obvykle nezamestnani/pracuji na urcite uvazky atd atd - nedostanou stale misto =neni jim priznana pujcka na byt/pronajem atd, takze zijou u rodicu, a to je hodne vysoke procento mladeze. Ale porad JSOU TO DOSPELI (=tytez podminky jsou i pro lidi 40 - 60 let).
U nas tady proste lidi zijou timhle zpusobem. Dokud nemaji vybudovane zazemi a neco si neuzili, rodinu nezakladaji a taky hlavne nejsou nuceni - holky si na zakladce u skolni sestry a skolniho lekare muzou obstarat prevenci bez vedomi rodicu. Stale misto = moznost vlastniho bydleni + zarucene mit se po materske kam vratit, a hlavne rodina a pribuzny neuhani svy deti prijemnym vyslechek "tak kdy uz..." a necha je zit. V jinych zemich jsou k tomu trosku jiny duvody, ale podobny.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 17:47:52) Eudo, tak není to jen jeden faktor. Ale řekni mi, proč je dobrá devítka? Spoustu věcí se stejně naučíš až v praxi, na mnohé obory tě škola skoro nepřipraví, tak proč stát mrhá prostředky na devátý ročník ZŠ? Nebylo by lepší, kdyby i odkladová děcka končila max v 19 letech a mohla jít dřív do práce nebo na VŠ. V čem je pro stát výhodné, že kvůli devítce všichni začnou vydělávat o rok později?
|
Eudo |
|
(23.6.2017 17:58:42) jas, nejsem uplne obeznamena se skolskym systemem v CR. Co si tady ctu, vetsina vasich deti chodi na gymnazium. Tu devitku prijimam proste jako neco samozrejmeho a normalniho. U nas VSEICHNI chodi do zakladni skoly do 16 let (= do devitky) a posleze, jak jsem psala takovych 99% na gymnazium. Pokud vyjdou z devitky/gymnazium nedokonci, obvykle maji desny problem byt nekym zamestnani. Do 20 let veku je ma na starosti skola (=cili vraci se do skoly si to gymnazium dodelat), od 20 let se muzou hlasit na pracaku a byt zarazeni do ruznych projektu a praxe.
Cili ze ta devitka jim vubec nijak "neuskodi", na zacinani dospeleho zivota se vubec nijak neprojevi - mladez ma problem si najit z ruznych duvodu stale zamestnani, kdyz nestudujou VS (a pak i tak nekdy).
Jak to funguje v CR, jestli ten devatak dostane praci a jestli by ji dostal po osmicce, o tom taky dost pochybuju. Kdo by zamestnal patnactilety dite, ktery nic neumi a ani nema zadny papir. Jak fungujou ucnaky nemam tuseni (=jak jednoduche je se na ne dostat), tady u nas neexistujou, jsou casti gymnazia a uplne jinak resene : studenti maji nekde praxi pul roku asi 2x za 3 roky studii na gymnaziu. Zadna dilna atd si je nevezme bez papiru z gymnazia a veku 20 let, protoze na nich prakticky financne prodela a nemaji povoleni jim dat nejaky diplom nebo neco, ze jsou vyuceni.
Takze devitka rozhodne jo. Chodi do ni vsichni.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:01:37) Ale kdyz to tady ctu, tak prakticky to bydleni ma vliv na moznosti. Bud bydlet doma nebo se k nekomu nastehovat, to ale porad neznamena, ze se clovek stane dospelym - na to jsou jina kriteria. A moznost se odstehovat DO SVEHO a byt uplne nezavisly taky hned tak nikdo nema.
|
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:02:41) 15 letý děti toho často umí hodně a jsou schopný se toho spoustu naučit. Nezaměstnatelný jsou z důvodů omezení ze zákona, která jsou z mého pohledu škodlivá.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:06:58) Zetko, 15 lety jsou schopni se toho hodne naucit.
Ovsem prace na urovni, kterou v 15 maji (aniz by byly jeste dale nauceni) a aby se sami uzivili, prakticky vymizela).
Ver mi to. Proslo mi jich tridami peknych par stovek za tu dobu, co jsem mela tu cest zit v jejich "prostredi".
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:12:35) Ale samozřejmě, že nevymizela. Pingla, prodavače, přidavače na stavbě.... a spoustu dalších pozic , naprosto klidně zastat můžou a velmi často lépe než dospělí....
|
|
|
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:04:51) Eudo, jenže proč má být v devítce masa lidí kvůli pár vyjímkám, co skončí vzdělání základkou? Ať je pro ně třeba jednoleté studium čehosi, aby je někdo zaměstnal v 16. Ale proč do toho nutit všechny ostatní, zejména když máme tradici odkladů?
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:06:54) Mmch., když už jsme u toho školství, třeba mi tu někdo odpoví. Když dítě jednou propadne, může jít místo devítky na učňák? Počítá se mu ten opakovaný rok do devítileté docházky?
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:11:59) Monty, myslím, že jo. Kdysi to tak bylo, že někdo propadl 4x a ve 4 třídě končil základku.
|
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 18:16:04) Monty, UTFG... http://www.startnatrhprace.cz/moznosti-vzdelavani-po-ukonceni-zakladni-nebo-zvlastni-skoly
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:19:19) Lído, aha. Já jen že syn říkal, že nějaká spolužačka s nimi už příští rok chodit nebude, že jde na učňák, tak mne to zaujalo a jediné vysvětlení, které mne napadlo je, že propadla. To syn neví, chodí s nimi jen asi dva roky.
|
|
|
Senedra |
|
(23.6.2017 18:55:41) Monty, ano, dítě může odejít z osmé ( resp. sedmé) třídy na učební obor, pokud má ukončenou povinnou devítiletou školní docházku. Pokud opakuje ročník, ten se mu do ní započítává. Nemůže nastoupit na střední školu.
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 18:57:12) A nemůže ani nastoupit na učební obor s maturitou.
|
|
|
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:10:14) jas, ja z techhle diskuzi mam pocit, ze vetsina deti odchazi na nejaky gymnazium v daleko nizsim, takze jaka devitka pro vsechny?
System v CR neznam. Neni problem pro 14 lety najit nejaky ucnovsky pomer kvuli ruznym zakonum, ktere omezuji moznost ty 14 lete prijmout? 15 leti spadaji pod urcitou cast jinych zakonu nez 14 lety. Nevim.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:12:45) Eudo, ale i ti, co jdou na gympl v nižším věku mají devítku na gymplu. Nekončí dřív.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:22:16) Monty a jas, ja nemela na mysli, ze by koncili driv. Taky ale neverim, ze by ta "devitka" v ramci gymnazia byla k nicemu.
Co ja vidim kolem sebe (=a ze to sleduju ze zajmu, jak se co meni), dnesni svet proste funguje natolik rozdilne, ze znalosti jsou NUTNE. Kdyz je clovek neziska v dobe, kdy ho zivi rodice (=na zakladce a gymnaziu), je to o dost slozitejsi si je doplnit. Samozrejme ruzne podniky musi sve zamestnance vzdelavat, ale obvykle vychazeji pri prijimani zamestnancu z toho, ze uz nejaky zaklad maji (=ne jenom podle predlozeneho papiru s nejakymi znamkami, ale i podle predpokladaneho casu ve skole stravenem =dobe zrani a ukladani zakladu.
Pro mne osobne neni ani jeden rok jakekoli skoly navic k nicemu. Jak s nim student nalozi je samozrejme jina vec. Dospelejsi driv nebude, nez mentalne dozraje na vysi dospelosti (u kazdeho jindy, ze jo). Coz je samozrejme obtizne zjistovat, kdyz personalni prijima nove zadatele. Prozatim jine reseni neni, nez nejaky vek.
Jak uz jsem psala, u nas to funguje tak, ze vubec nekde zadat o praci muzes, ale moznost ji ziskat tak kolem 20 s papirem z gymnazia (=na znamkach zas tak ani nezalzei), driv ti zamestnavatel slusne podekuje za zajem a naznaci, ze bys si tu skolu fakt mela dodelat.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:27:44) Eudo, tak kdysi sis neškrtla ani u nás z papírem z gymplu, ale to pořád nemění nic na tom, že pro chytré studenty je devítka naprosto nahov... a vlastně pro spoustu dalších, kteří nechtějí skončit vzdělání po ZŠ. Kdyby se raději peníze za devítku nalily do učňovských oborů. Ale třeba na to za dvacet let přijdeme, když teď konečně někdo pochopil, že je blbost zdravotní sestry posílat na dlouhé VŠ studium.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:32:52) Jas, nesouhlasim s tebou ani co se tyce devitek, ani tech zdravotnich sester.
Vim, ze jdu na nervy tim vecnym co "u nas". Tady proste zdravotni sestra ma 3 - 4 roky a nekdy i+ navic na VS. A to cela leta, co tu jsem, coz jsou drahna leta.
Gymnazialni 3 roky staci pomocne sestre - prevlikat postele, rozdavat obedy, omejvat pacienty a p. Eventuelne v domove duchodcu pomocne prace. Nic zodpovedneho. A s tim naprosto souhlasim.
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:36:51) Eudo, jsi totálně mimo chápání. U nás sestra musela mít po 4 letech zdravotní školy, další 3 roky vysoké... v kombinaci s jejím platem, totální nesmysl.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:39:58) Zetko, tobe by fakt naky vzdelani vubec neuskodilo, ze jo.
Zdejsi sestry maji rovnez gymnazium a rovnez 3 - 4 roky Vysoke a blbej plat. Ovsem, to jsem nepovazovala za nutne psat a kdyz to nevis, tak nevim, jak je na tom kdo s chapanim.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:42:51) Eudo, ale my máme zdravotní školy přímo pro zdravotní sestry. Tudíž studující už na střední chodí do nemocnice. Není to gymnazista, který pacienta nikdy neviděl.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:46:43) Jas, ja jsem psala, ze pod zdejsi gymnazia spadaji vsechny obory - vcetne ucnovskych s maturitou. Holky, ktere chodi na gymnazialni zdravotnicky "obor" rovnez maji praxi v nemocnici. Ale porad z nich budou jen pomocne sily ve zdravotnictvi. Potom ovsem maji vetsi plus, kdyz studujou dal na VS (kam se ale muzou dostat i z jineho oboru, napr. prirodnich ved ap).
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:49:38) Eudo, ty zase nechápeš slovo gymnázium. To je pak těžké.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:52:28) Bozku Zetku, kdybys chapal text, co pisu, bylo by ti par veci jasnejsich. Takze si nenamahej hlavinku takhle v podveceru.
Takze tys do ty devitky nechodil, vid.
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:43:56) Eudo já ani netuším o jaké zemi píšeš, takže těžko můžu vědět. Je fakt, že devitku jsem neměl, třeba bych se tam věštění z obrazovky naučil. Z věty: "Tady proste zdravotni sestra ma 3 - 4 roky a nekdy i+ navic na VS." se prostě nedá poznat, co myslíš.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:51:29) Nevim, co ti je nejasne na tehle vete: "Z věty: "Tady proste zdravotni sestra ma 3 - 4 roky a nekdy i+ navic na VS." se prostě nedá poznat, co myslíš"
Tak polopaticky: Proste zdravotni sestra studuje 3 - 4 roky na VS (=podle toho, jaky zdravotnicky obor =zodpovednost, ty 3 roky jsou nejkratsi doba studii na diplomovanou sestru. Nekdy i + dalsi roky, kdyz treba ma zajem byt porodni asistentka - na to ji ale vezmou po urcitych letech praxe ve zdravotnictvi. Nebo anestesiologie, totez. Vedouci oddeleni, atd atd.
Cesky holky, co sem prisly se zdravkou, si bud tohle zvdelani musely udelat, nebo pracovaly jako pomocne sestry. Diplomovana sestra ani nahodou neprevlika postele a nemeje pacienty.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:53:38) Eudo, celý je to na hlavu. Není škoda, aby člověk 4 roky na zdrávce měl kvalifikaci jen na převlékání postelí a mytí pacientů? Tohle se nepotřebuješ učit 4 roky, na to ti stačí kurz.
|
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:54:48) Netuším, že když někdo napíše někdy i navíc VŠ, tak myslí vždy 3-4 roky VŠ. To je mi na tom nejasné. Ve chvíli kdy za gymnázium považuješ učňák pro truhláře je chápání toho co myslíš docela složité...
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:56:50) Zetko, ja jsem ti doporucila cist ten text, nez sem neco plivnes, a ty furt nic.
Ja jsem nikde nepsala, ze gymnazium je ucnak. Prosim, kdyz teda te to tak zajima, tak si to precti jeste jednou. Jinak se nepoustej do diskuze, kdyz ja pisu o koze a ty mi vnucujes nejakej svuj vuz.
Jinak ta vet, co se na ni zas ptas, je uplne jasna. Ale to je porad o tom cteni.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 19:00:24) Eudo, ještě k tomu vzdělávání, jakože každý rok je plus. V USA řada lidí studuje na VŠ Bc. a magistra má jen hrstka. Studium je tam drahé, berou si na ně velké půjčky, a tak prostě magistr není takovou masovou záležitostí jako u nás. Je to hodně o nastavení. Nemyslím si, že díky většímu rozšíření Bc. jsou Amíci míň chytří.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:36:34) Jinak mi neni jasne, jak ta devitka u gymnazialnich skol je na nic? Neni obsah podle osnov takovy, aby se uroven znalosti kazdy rok zvysovala? To jde proste o jeden rok delsiho studia, a co v tom je za problem? Jak tady par let sleduju diskuze ajine veci, taky kazdy absolvent vysoke nedostane po skole zamestnani - takze chodit dyl na gymnazium aspon znamena, ze dela neco uzitecneho, ne?
|
Alena |
|
(23.6.2017 19:39:38) "jak ta devitka u gymnazialnich skol je na nic? Neni obsah podle osnov takovy, aby se uroven znalosti kazdy rok zvysovala? " Zakladni dochazka je devitileta. Zakladni skola proto trva devet let (aby se oproti minulemu systemu nemusela vymahat na ucnacich). Pokud chce jit pak dite na gymnazium, trva jeho dochazka do maturity celkem 13 let (existuji jeste viceleta gymnazia, kdy dite odchazi ze skoly drive, ale celkova maturitni cesta je vzdy 13 let). Drive to byvalo 8(ZS) + 4. Roztazeni puvodni osmilete zakladky na devitiletou ale neprobehlo tak, ze by se pridala navic devitka, ale rozsiril se prvni stupen, tj. k prvnimu puvodnimu ctyrletemu prvnimu stupni pribyl paty rok. To znamena, ze na omilani prirodoved a vlastived je o rok dele, dite se nedozvi nic navic, protoze se to na druhem stupni stejne dela znova. Vysledkem je, ze deti lezou z ustavu jako 15/16cti leti, jsou na tento rezim stari, aniz by to ale bylo vykoupeno nejakym vzdelavacim efektem - z klasickych predmetu neumeji prakticky nic navic.
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 19:49:14) A zase - on to vlastně byl jen návrat k tomu předchozímu. Za nás byl ještě první stupeň pětiletej. Nic novýho pod sluncem.
|
|
Alena |
|
(23.6.2017 19:55:32) jiste, ze to neni nic noveho pod sluncem. Ale driv bylo odkladu minimum a spolecnost drzela strachem jakz takz kazen, ted maji devataci ten smesny ustav s prvnakama na haku a ctvrtaci na gymplu jsou regulerne dospelí, ale jedou ve stredoskolskym rytmu. Je to prasteny
|
|
|
Monty |
|
(23.6.2017 19:51:55) Aleno, i když to náhodou umí, tak to pak stejně jedou na gymplu znova. Ale o rok dýl, takže toho "o rok víc" zapomenou.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:35:09) Eudo, co člověk, to názor. Mně jde dítě do devítky po prázdninách a fakt nějak nevidím důvod, proč tam vlastně jde. Já ještě končila v osmičce a přišlo mi to tak akorát, a to jsem byla nejmladší ze třídy a začala chodit na střední ve čtrnácti letech a čtrnácti dnech.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:38:24) Co se tyce tveho syna - nemel plan studovat na gymnaziu? Co ma v planu po te devitce? Kdyby nebyla uzakonena, mel by moznost se tam dostat uz ted? Nebo to je "devitka gymnazialni"?
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:40:49) Eudo, aby mělo tvé zapojení do diskusí o studiu nějaký smysl, měla by jsi si zjistit studijní schéma v zemi o které diskutuješ.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:41:52) Zetko, nezapojuj se do diskuze, kterou vedu s nekym jinym o necem fundamentalne odlisnym, a budes to mit v pacu.
|
|
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:41:27) Eudo, jenže ten, kdo jde z devítky na gympl, tak má gympl čtyřletý, takže na učivo do hloubky má jen 4 roky jako tomu bylo dřív. Tudíž pro něj devítka postrádá benefit. Kdysi to bylo aspoň tak, že kdo se nedostal na SŠ nebo nechtěl, mohl do devítky a gymnazisty a další to nebrzdilo.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:43:46) Tak ja predpokladam, ze ten benefit je v tom, ze na tom to 4 lete gymnazium posleze stavi. Ze by obsah te devitky chybel.
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:46:14) Eudo, jak obsah devítky? Prostě je to, co se dřív bralo osm let rozloženo do devíti. A protože nejsou jednotné osnovy, tak se na každé škole učí trochu jinak a v jiném rozsahu. Jenže na gymplu se to pak jede zase znova.
|
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:47:25) Eudo, ale povinná devítka je záležitost posledních dvaceti let. Klidně by ty osnovy šly nahustit zase zpátky.
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 18:54:07) Jas, ovšem předtím, než se zavedla osmiletá základka, byla řadu let devítka povinná taky.
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:55:20) Lído, ale gympl byl tříletý, ne? Mám pocit, že to takhle měla máma - devět let základka, tři roky gympl.
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 18:56:38) Monty, to ale ještě dlouho a dlouho před náma. Za nás se pomalu přecházelo z "9 let základka a 4 roky gympl" na "8 let základka a 4 roky gympl".
|
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:58:39) Urcite to tak mela, 9 + 3 a celkem 12 let skolni dochazka. To ja taky mam z CSSR.
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 19:02:24) Eudo, ano, ale tak do 60. let. Moje máma to takhle měla, naproti tomu táta o dva roky dřív to měl 8+3 (jedenáctiletka).
|
Eudo |
|
(23.6.2017 19:09:15) V te osmicce se probirala soucasne latka z osmicky a devitky, byly to 2 rocniky, 1942 a 1943. Po valce bylo malo ucitelu a malo skol. U nas ve skole se chodilo na smeny - 40 deti dopoledne a 40 odpoledne na nejnizsim stadiu.
Ale to je zas jina diskuze.
|
|
. . |
|
(23.6.2017 19:33:59) Moje mamka má taky maturitu za 11 let školy - 8+3
|
|
|
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 18:46:31) To ale trošku motáš. Nejdřív se umožnilo jít z osmičky na gymply (na všechno ostatní z devítky, ale i na ty gymply, takže byl případně druhej pokus). Pak se už dalo jít z osmičky i na některý odborný školy, a nakonec se devítka zrušila a chodilo se z osmičky všeobecně (ale s tím, že bylo potřeba splnit DESETILETOU povinnou školní docházku).
|
Eudo |
|
(23.6.2017 18:55:04) Tak takhle ja jsem to chapala, nez se to tady zacalo vysvetlovat, ze ta devitka je k nicemu.
Ze proste do skoly se chodi urcity pocet let, at do te nebo jine. A ze osnovy jsou podle toho urceny, a to pro cele CR stejne, asi jako u nas a jinde. Neni mi jasny, ze pro nejake devitky sjou osnovy takovy a pro jiny jinde zas jiny.
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:57:42) Tady si osnovy dělá každá škola svoje. Je dáno penzum učiva co je povinné zvládnout za devět let, ale jestli se něco budeš učit v 5. třídě nebo 9. je na každé škole.
|
Senedra |
|
(23.6.2017 19:00:09) Zetko, taky ne-e. První a druhý stupeň jsou ještě rozdělené na dvě období, takže více méně po 3., 5., 7. a 9. třídě by žáci libovolné školy měli umět +/- stejně.
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 19:23:00) To nic nemění na tom, že to co dítě má umět v 9. třídě se v jedné škole může učit v 5. třídě a jinde v 9.
|
Senedra |
|
(23.6.2017 19:32:46) Zetko, nemůže. Minimálně proto, že 5. ročník patří na 1. stupeň a 9. na druhý. A mezi těmi propustnost není.
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 19:35:56) Sandero, samozřejmě, že může. Naučit děti něco dřív fakt není nic proti ničemu.
|
Senedra |
|
(23.6.2017 19:37:45) Dřív klidně... Ale nelze dát to, co spadá pod látku 2. stupně do ŠVP pro 1. stupeň.
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:58:19) Eudo, osnovy nejsou žádný, je rámcový vzdělávací plán. Jestli škola dělá jen to, co se po ní chce nebo něco navíc je na jejím rozhodnutí. A to, co učit má, může do jisté míry učit i kdy chce. Někde je první cizí jazyk od první, někde od druhý, někde od třetí. Druhý někde od šestý, někde od sedmý a někde od osmý. Např.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 19:05:24) My mame povinny pocet hodin z kazdeho predmetu, rozlozeny na 3 nejnizsi + 3 stredni + 3 nejvyssi stadium = 9 let zakladni skoly. Kazde to stadium je povinne zakovi poskytnout ty hodiny behem 3 let (=cili 1. az 3. tr. ma treba 100 hodin anglictiny =nevim presny pocet, skola muze rozhodnout, jestli nejaky hodiny v kazdem rocniku nebo az od 2. nebo 3. Pevny pocet hodin na rocnik, ktere dite travi vyucovanim, cili v tom pripade musi jine predmety prerovnat na jiny rocnik. Ale OBSAH, co se musi behem tech 100 hodin probrat, plati pro cely stat. Kdy se to probira zalezi na skole (potom problem, kdyz se dite prestehuje a na nejvyssim treba meli chemii v devitce a prijde v osmicce do skoly, kde ji meli v sedmicce a hotovo). Chemii musi absolvovat, cili ucitel je povinnen ho doucit ke zkousce, aby mel znamku.)
|
Monty |
|
(23.6.2017 19:11:20) Eudo, jestli to chápu správně - třeba mne nějaká místní učitelka opraví - tak RVP dává nějaké základní "normy", ale jestli se ta škola sama rozhodne dělat něco víc, je to jen a jen na ní. RVP je totiž stejné pro základky i pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Proto jsou mezi školami tak velké rozdíly. Někde dělají jen to, co musí, a někde jsou holt o něco náročnější.
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 19:01:44) Eudo, ale ty to chápeš naprosto blbě. Prostě jsou různý vzdělávací programy, základka si může vybrat, podle kterýho pojede.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 19:13:35) Ta jak to chapu je mimo.
Pro mne ja zakladka vseobecne vzdelani, pro vsechny stejne. Jestli se skola profiluje necim navic, je to NAVIC. Treba nase skola ma profil sportovni + matematicky + esteticky = vsichni zaci se uci podle osnov to, co se uci na jakekoli skole kdekoli PLUS 2 hodiny navic, kdyz se ucastni profilu, plus prazdninove projekty s profilovou naplni.
Do profilu se hlasi zaci dle zajmu a muzou toho po roce nechat.
|
Monty |
|
(23.6.2017 19:16:25) Eudo, ale já nemyslím předměty/hodiny navíc. Myslím to tak, že v tom konkrétním předmětu dělají něco víc, mají vyšší nároky. Vždyť tu pořád čteš o tom, že co je na jedné škole na jedničku, na druhé je s bídou na dvojku apod.
|
Monty |
|
(23.6.2017 19:26:58) Mimochodem, on je rozdíl už jen v učebnicích. Za nás byly jedny jediný pro všechny, dneska si školy vybírají z mnoha možností. A ty učebnice jsou navzájem dost odlišné. Navíc se ani všude neučí podle učebnice.
|
Eudo |
|
(23.6.2017 20:18:31) U nas si taky kazda skola vybira sve ucebnice. Ovsem musi se porad ridit osnovami.
Ja jsem ucebnice nepouzivala vubec. Material jsem si pripravovala sama, ale porad - osnovami s ohledem na znamkovaci podklad jsem se ridit musela (=musela jsem podle zebricku oznamkovat, co v kterem rocniku je probrano a jake urovne zak dosahl).
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(23.6.2017 19:20:13) Pořád to chápeš blbě. Ty děti by se měly naučit víceméně totéž, jen se trochu liší, jak to mají seřazený. Nebo třeba se něčemu věnuje víc času a pak se následně něco dalšího vezme rychleji. Výsledkem je pořád v zásadě stejný základní vzdělání. Někde je třeba první stupeň postavenej hravější formou, a tak podobně.
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:43:04) Eudo, teď moc nevím, na co se ptáš. Na gymnázium se dá jít po páté, sedmé nebo deváté třídě. Teoreticky se dá přestoupit i jindy, pokud se na nějaké škole uvolní místo a udělají nějaké rozdílové zkoušky, ale jak moc často se to v praxi stane, to netuším. Kdyby byla osmiletá školní docházka, šel by syn teď na střední. Není, je devítiletá, tak musí ještě odchodit rok v devítce.
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:46:20) Monty, žádné rozdílové zkoušky se nedělají. Je to v pravomocích ředitele dítě přijmout. Docela často se to na gymnáziich využivá jako protekční místo.
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:50:20) Z+2, možná jak kde, mně říkali Na Pražačce, že se nějaký zkoušky dělají. Ale samozřejmě nevím, jak je to jinde, ani jsem to nesledovala, syn se zamiloval do jedný jediný školy a ostatní ho nezajímají.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:51:18) Monty, do jaké? Jestli to není tajné. Pamatuji si, že jednu dobu jste s tím docela válčili.
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:53:38) jas, do přírodovědného gymplu. Když chtěl zkusit šestiletý, tak taky hledal přírodovědný, ale ten není.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 18:55:27) Takže už zabojoval s předměty, které jsou na gympl potřeba? Je fajn, že se té své biologie stále drží. Ale s gymplem ho asi čeká VŠ a tudíž hodně prosezených hodin ve škole s hodně učením Jednu dobu chtěl jít na výtvarnou školu.
|
Monty |
|
(23.6.2017 19:01:53) jas, to byl ten šestiletý gympl, s výtvarným zaměřením, ale tam chtěl spíš než kvůli malování kvůli jazyku. A taky mu tam na DOD řekli, že je tam skvělý učitel biologie. To byla jediná věc, na kterou se tam totiž ptal. On si poněkud naivně myslel, že se tam spíš dostane, kvůli té výtvarce. Pak byl dost překvapenej, že je to furt gympl a víc než body za talentovky je holt důležitý vysvědčení a matika.
|
...j.a.s... |
|
(23.6.2017 19:03:52) Tak hlavně, ať mu to vyjde za rok.
|
Monty |
|
(23.6.2017 19:07:02) jas, myslím že jo, pokud nějak zásadně nepodělá gramatiku, která ho fakt nebaví. Ale jak jsem se dívala na letošní CERMAT, tak těch rizikových míst je tam relativně málo.
|
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 18:51:51) Já vím o několika dětech co se přesně tímhle způsobem dostali na víceletá gymnázia.
|
|
|
Senedra |
|
(23.6.2017 18:58:49) Zetko, teď to pleteš ty - ano, je v pravomoci gymnázia přijmout i dítě z jiné školy ( a třeba i ZŠ), ale stejně je v jeho pravomoci to dítě vyzkoušet a požadovat doplnění látky, kterou se ještě neučilo. Takže rozdílovky se dělají.
|
Z+2 |
|
(23.6.2017 19:00:12) Ale asi někde ano. Pokud jde o dítě z venku bez podpory ředitele. Co mám zkušenost, tak je to způsob jak dostat na gymnázium děti co neprojdou přes přijmačky.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(23.6.2017 18:13:24) Eudo, i nižší ročníky víceletého gymnázia se počítají do devítileté základní školní docházky. Až v patřičném ročníku víceletého gymnázia studuje dítě střední školu.
|
|
|
|
|
|
|
|