Bouřka |
|
(19.3.2018 9:31:47) Monty, celé je to o hranici. Je třetina třídy moc nebo málo, aby se nadále procvičovalo? Zásadní problém je v tom, že se to neumí vícerychlostně (o tom, že to v převládajících podmínkách moc nejde, se nepřu), takže se jede "všichni to samé". Plus požadavek, že výstup musí být u všech stejný. No nemusel by, ale s tím se asi většinově duševně neumíme srovnat.
|
Monty |
|
(19.3.2018 9:40:38) Bouřko, vůbec nevím, o čem píšeš. Takhle to nefungovalo ani v době, kdy jsem chodila do školy já a nic takového se nedělo ani u syna ve škole. O neustálém procvičování a nutnosti stejného výstupu čtu pořád jen tady.
|
Bouřka |
|
(19.3.2018 9:49:35) Monty, je to jen zvýrazněné zobecnění určitého problému, který v reálu obvykle nenabývá extrémních podob. Nicméně to, že populace nezvládá některé poměrně základní věci, nebo je alespoň nedokáže aplikovat, to zaznívá z řady míst. Takže by asi bylo na místě věnovat jim větší pozornost, což zároveň vyžaduje snížení nutného povinného pemza. Které je samo o sobě podle některých přemrštěné a zastaralé. S čímž já souhlasím.
|
|
Lída+2 |
|
(19.3.2018 9:52:55) Monty, já mám teda zkušenosti ze Zš jen 1-5. třída, ale moc dobře si pamatuju, že procvičovali do zblbnutí, dokud to ten poslední nepochopil....,ale mohli si to dovolit 13 a 22 lidí ve třídě.
A vím, že starší syn chodil otrávený, že on měl práci navíc, ale že pořád děti nepochopili toto, tak to s nima paní učitelka procvičuje a znova vysvětluje....a naprosté triviálnosti- noc a den, pak zase zlomky....jo,ale nikdo nemohl říci, že se mu dost nevěnovala. Rychlíci, měli zajímavou práci navíc....a ty co se jim ještě pořád nerozsvítilo se to učili, dokud to nepochopí.
Jenže toto chtějí velké školy na rodičích...dovysvětlovat látku.
A bylo to i za nás....moje sestra nechápe procenta dodneška a že jí to taťka vysvětloval tolikrát, několik odpolední tomu věnovali, cvičil to s ní......a pak převody jednotek....to samé...jsem myslela, když to bylo asi 3 den, že sestra nepřežije......no jo, tak to dopadá, když se amatér věnuje něčemu co neumí a to je UČIT.
Sama jsem dovysvětlovala mnohočleny....dceři kamarádky, staršímu a nakonec i mladšímu synovi.....naštěstí to pochopili všichni brzy.
|
TaJ |
|
(19.3.2018 10:10:39) Lído, jo, tohle jsem zažila na vlastní kůži, na základce jsem byla na matiku úplně levá, táta se mnou strávil spoustu večerů, vysvětloval, procvičoval to se mnou...nevím, jestli to bylo učitelkou, že to nedokázala všem vysvětlit, nebo čím...je fakt, že k matice jsem nikdy neměla blízko, takže jsem byla trojkařka, až na učňáku jsme potom dostali asi lepší matikářku, protože tam jsem to najednou vytáhla na dvojky i na jedničky...na střední jsme pak už měli matiku jen dva roky, pak už byla jen statistika a účetnictví...mně ta matika nikdy nebavila, neviděla jsem, k čemu to v reálu jednou využiju a je fakt, že většinu toho jsem zapomněla, protože to v běžném životě nijak nepotřebuju...rovnice se asi budu učit znova se synem, protože jsem je prostě od školy nikde nepotřebovala...a spoustu dalších věcí stejně tak...synovi zatím jde matematika dobře a i ho baví, ale taky je takový, že se vždycky zajímá, k čemu mu to jednou bude - což zatím u násobilky a počítání do tisíce vidí, že se to prostě hodí...tak jsem zvědavá, jak to bude později...
|
Lída+2 |
|
(19.3.2018 10:23:19) Tina, já myslím, že moje sestra má spíš dyskalkulii....možná né moc, ale něco tam bude..... Navíc se dost vztekala.....tó tomu moc nepřidalo a mozek se vypnul pro příjem informací. A má štěstí, protože její syn se jeví tak, že zatím si vše pamatuje ze školy a moje mamka, která s ním dělává občas úkoly říká, že po ní na matiku rozhodně není....a ta to srovnání má. Se mnou se nikdy neučili....asi to nebylo potřeba.
Já jsem jim nastínila....co ze školy užiju.....,ale že oni toho užijí víc....pokud půjdou na Vš.
|
TaJ |
|
(19.3.2018 10:35:33) Lído, no, já jsem na naše dítě zvědavá, protože pro něj před časem bylo celkem nepříjemné zjištění, že po základce bude chodit do školy ještě dál...už jednu dobu odpočítával, kolik let mu ještě zbývá...a někdy loni tady rozumoval, že číst už umí, psát taky a počítat taky, tak že to už mu úplně stačí...vypadá to, že studijní typ zrovna nebude, pokud se něco nečekaného nestane
|
|
|
|
Monty |
|
(19.3.2018 10:34:46) Lído, já dřív dávala synovi číst debaty o tom, jak se ve škole furt procvičuje a tempo se přizpůsobuje nejslabším a klepal si na hlavu, co to jako má být za blbost.
|
Lída+2 |
|
(19.3.2018 10:52:17) Monty, no vidíš....a já to z naší vesnické Zš znám zase jen takto....ty co už to umí mají práci navíc a ty co to neumí, vysvětluje....a pokud to neumí ani po 14dnech a je jedno , nebo dva....stáhne si ho z družiny a má individuál. A to opravdu bylo s těma dvěma věcma takto dlouho...., než se vůbec mohli hnout z místa a navázat další látkou.
Ano mohla je v tom nechat plavat....nasázet 5....a bylo by....
Víš co papírů navíc jen za Zš, vyplnil hlavně starší A to měl zlatou úču....co dbala o to, aby nezakrněli.....
A jinak já tento postup znám i sama ze zš 1-4. třída.....dokud jsme to všichni neuměli, nepopojelo se. Jen bez té práce navíc...takže těžká nuda.....
|
Monty |
|
(19.3.2018 10:55:46) Lído, tak já to neznám ani od sebe. Sázely se pětky a dvě nebo tři děti ze třídy prostě odešly na prvním stupni do pomocný, když to nezvládaly ani na čtyřku. U syna ve škole byly trojky, čtyřky, pětky normální známky od druhý třídy. Kdo něco nezvládal, ten měl smůlu, nikdo s ním ve škole nic do zblbnutí neopakoval.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 11:02:41) Monty, což je úplně nejhorší možný přístup. Říká to o škole, že je špatně vedená.
|
|
Alena |
|
(19.3.2018 11:08:56) " Kdo něco nezvládal, ten měl smůlu, nikdo s ním ve škole nic do zblbnutí neopakoval. " Smulu? K cemu je takovy postup dobry? TOmu diteti je to prece v tu chvili lhostejne,je akorat zaskatulkovane jako neschopne a spolecnost si ho pestuje jako zatez.
|
Monty |
|
(19.3.2018 11:11:32) Aleno, bavíme se o prvním stupni, proboha.
|
Alena |
|
(19.3.2018 11:16:16) Ano, o prvním stupni. K cemu je dobre nasazet slabym žákům kule a jet dál aniž by pobrali bazální veci.
|
|
Monty |
|
(19.3.2018 11:16:41) Mmch., já tu pořád čtu, jak škola nic nenaučí, jak všichni platí soukromý hodiny a doučování, protože ve škole se jede podle těch nejslabších, furt se jen vybarvuje apod., a když tedy nejede podle nejslabších, tak je to taky špatně? A jak si to tedy v praxi představujete?
|
Alena |
|
(19.3.2018 11:19:22) Melo by se jet vice-tempove, přizpůsobit se ruznym žákům. Učitelky malotridek to zvládají, alternativy to zvladaji.
|
|
Alena |
|
(19.3.2018 11:19:23) Melo by se jet vice-tempove, přizpůsobit se ruznym žákům. Učitelky malotridek to zvládají, alternativy to zvladaji.
|
|
. . |
|
(19.3.2018 11:59:23) Monty, v praxi si to nejen představuji, ale zažila jsem s dětmi tak, jak píše Alena - vícerychlostně. Projektová výuka, skupinky, tedy alternativa, která zvládala přiměřeně učit, rozvíjet, motivovat... děti v počtu nad 20. Jedna učitelka.
Při klasické frontální výuce, tedy jedním tempem, kdy se jede podle nějaké úrovně - ať je to střed nebo ti pomalejší - vždycky většina dětí je mimo. Buď nestíhají nebo (v některých hodinách) čekají, až sezení ve škole skončí, a budou se moci věnovat samostudiu doma (či jinde). To vlastně ti nestíhající koneckonců také.
Škole s frontální výukou potažmo 30 žáky ve třídě jsme se tedy s dětmi pečlivě vyhnuli, přeci jen tam děti stráví příliš mnoho času na to, aby ho pročekaly. Nehledě na to, že syn by tedy nečekal poklidně.
Systémově to chce opravdu změny k menšímu počtu žáků - ale pod cca 25 by to dle mého stačilo, ale hlavně metod, přístupu. Různorodost škol, aby si lidi mohli vybrat, se kterým stylem si sednou.
|
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 11:17:50) Monty, právě. Chápu, že s tvým pohledem úzce zaměřeným na sebe a syna to můžeš nevidět. Ale ten přístup u Vás ve škole naprosto ztácí ze zřetele co je úkolem učitele zrovna na tom prvním stupni. To je naučit děti ve škole pracovat. Položit základy a hlavně je motivoat. To vše ignoruje a jde o nesmyslnou soutěž mezi dětmi o co nejlepší známky a co je ještě horšího, že to ty slabé nejen demotivuje, ale i odstřihává od probírané látky.
|
Monty |
|
(19.3.2018 11:25:38) Z+2, klid, já znám daleko víc dětí než jen to jedno, který mám doma.
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(19.3.2018 11:21:16) Monty, já tenhle přístup v malotřídce zažila taky . Stojí na tom, mít přehled a čas na ty děti.Takže na tom stále dokola omílaném počtu. Ať už reforma školství půjde jakýmkoliv směrem, počet dětí ve třídě, kvalitní učitelé a dobré podmínky pro jejich práci, vidím jako zásadní oblasti, se kterýma by se měla vypořádat.
|
Monty |
|
(19.3.2018 11:24:02) Bouřko, jasně, jenže ne každý dítě chodí do malotřídky. Nás bylo v první třídě 36, u syna 30 dětí. Při tomhle počtu je nějaký individuální přizpůsobení nereálný.
|
Bouřka |
|
(19.3.2018 11:32:49) Monty, ale to se tu přeci točí pořád dokola. Při 30 dětech a jednotném systému to opravdu nejde, ať už se jede podle slabších, nejsilnějších nebo průměru, pořád zůstává část (a může být nemalá), která je na tom bita, a zbytečně se ztrácí její potenciál. Vybruslit z toho jde razantním snížením počtu nebo nejednotným systém a ideálně obojím zároveň.
|
X__X |
|
(19.3.2018 11:40:23) no dobře, ale potom není řešením zkrouhnout na základce učivo, aby vznikly ještě větší rozdíly mezi ZŠ a 8G, ale spíš postavit nové školy a nalákat do nich nové učitele, aby ve stávajících školách mohly být třídy o méně dětech
|
Bouřka |
|
(19.3.2018 11:45:53) Učivo na základce potřebuje zkrouhnout tak jako tak, respektive ono potřebuje hlavně být pozměněno ve prospěch nových věcí a potřebných schopností, což se bez zkrouhnutí neobejde.
|
Monty |
|
(19.3.2018 11:51:01) Bouřko, jinými slovy, zkrouhneme to, aby ještě víc věcí spadalo do samostudia nebo placených soukromých hodin? A co přesně bys na ZŠ "zkrouhávala"?
|
Lída+2 |
|
(19.3.2018 11:56:52) Monty, nezkrouhávat to rozhodně né....s míň lidma se víc naučí....
A jinak kluci měli doučování na AJ, první roky na gymplu, než se trochu srovnají. Ale záplatovali se mezery....neberu to jako ničí vinu, spíš svojí, že toho nezdědili víc po manželovi, protože jsou po mě..... a tohle mi nejde....nějak to umí, ale excelovat z toho nebudou....
|
|
Alena |
|
(19.3.2018 11:59:48) " zkrouhneme to, aby ještě víc věcí spadalo do samostudia nebo placených soukromých hodin? " a proc by melo neco padat do samostudia? Myslis prisudek jmeny se sponou nebo bitva u wogastisburgu (oboji prvni stupen)? Pokud po diteti prijimacky nebudou sponu chtit, proc by se to melo ucit, kde mu to bude chybet? (Pokud jde o nadane, tak prece tvrdis, ze ti si to maji stejne nastudovat po skole)
|
|
Bouřka |
|
(19.3.2018 12:05:15) Monty, já osnovy základní školy neznám. Ale v obecné rovině bych zkrouhávala věci spíše akademického charakteru (jako větný rozbor (což nutně nemusí znamenat jeho úplné vypuštění) či typy částic) a zbytečné detaily, na které dál nenavazují záležitosti podstatné pro většinu populace (jako složení úboru hvězdnicovitých, vlastně vůbec je otázka, jak detailně probírat záležitosti jako jsou druhy květenství apod.m či jak přesně vypadá sonet). Něco z toho lze vypustit úplně, něco je vhodné předsunout spíš na SŠ.
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:14:59) Bouřko, žádné osnovy nejsou, je jen RVP. Takže je do značné míry na školách, co budou brát a do jaké "hloubky". S větným rozborem souhlasím, jenže zrovna tohle je obsahem přijímaček, takže nejprve by se musela změnit podoba PZ a pak teprve můžeš něco "krouhat".
|
Bouřka |
|
(19.3.2018 12:20:28) Monty, musí to být samozřejmě komplexní. Až po maturitní požadavky. Jinak to fungovat nebude. Je třeba vědět výstupy, mít představu o potřebných minimech na jednotlivých stupních a úrovních.
|
|
Žžena |
|
(19.3.2018 12:21:55) Větný rozbor mi zrovna přijde jako dobrej do PZ, testuje, jak dítě umí myslet, analyzovat větu, přemýšlet o ní. Souvisí to i s porozuměním textu. To základní pojmosloví rozboru k naučení se na ZŠ není tak velký, a pak je to celý už jen o tom, jestli dotyčnej umí namáhat hlavinku a aplikovat pravidlo. Jasný, klidně bez špeků a zapeklitejch výjimek, v tonto věku.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:23:36) Ženo, viď větný rozbor jsem miloval. Jediná zábavná část češtiny.
|
|
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:18:01) Já osobně bych plány upravil a to tak, aby bylo učivo v předmětech rozděleno na nutné minimum a rozvojovou část. To nutné minimum by měli zvládnout všichni. A pokud by nezvládali, tak by měli mít k dispozici opakovací cvičení a podporu. Zatímco nadanější děti by se mohli rozvíjet v těch věcech co jsou navíc.
|
Lída+2 |
|
(19.3.2018 12:24:10) Z+2, to mi příjde fajn....jenže ve školách chybí potom i ty třídy.......
|
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:25:04) Z+2, njn, ale kdo bude to nutné minimum stanovovat a podle čeho? Už jsem tu x krát psala, že se mi zřídka dostane do rukou text bez chyb, a autory jsou SŠ a VŠ vzdělaní lidé. Přesto často chybují v naprostých základech. Kdo stanoví, jestli je nutné vůbec umět správně česky a co je ten "základ"? Čím se chceš při tom stanovování řídit?
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:29:33) Monty, to je na delší diskusi a mělo by to logicky stanovit ministerstvo, které má k tomu k dispozici spoustu lidí. Samozřejmě po diskusi s odbornou veřejností. Navíc by ten ýzáklad měl být proměný a schopný se přizpůsobovat budoucím požadavkům na lidi.
|
|
|
|
|
|
X__X |
|
(19.3.2018 11:57:22) no já nevím, nejsem pedagog, ale zatím mi přijde, že oproti době, kdy jsem na školu chodila já, je na základkách učivo už zkrouhnuté a dohání se pak na středních školách. potom se ale není co divit, že maturita dneska už nic neznamená a obory, kde dřív ta maturita stačila, se dneska přesouvají na vysokou
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:00:00) X_X, no tak to já mám dojem přesně opačný. Když občas nahlédnu do synových sešitů, tak spoustu věcí z toho jsme buď nebrali vůbec nebo letem světem.
|
X__X |
|
(19.3.2018 12:23:28) hmm, nevím. jako částečně to bude i přístupem jednotlivých škol. mně přijde hrozně zkrouhnutá literatura, berou ji jenom letem světem, povinná literatura taky oproti naší silně osekaná. jako já ji nikdy neměla ráda, životopisy spisovatelů pro mne vždycky byly obtížně naučitelné (ostatně, jako dějepis obecně), ale na to, že je to pak maturitní předmět a je potřeba během čtyř let dohnat to, co my se postupně učili celou základku mne třeba překvapilo, že u nás na základce ještě v devítce mají jednu hodinu věnovanou individuálnímu čtení. prostě sedí ve třídě a každý si čte svoji knihu z povinné literatury. těch mají tuším jenom pět na rok. co s holkou procházím vzorové testy k přijímačkám z matiky, tak i tady mi přijde, že jsme se toho ve škole učili víc. ale samozřejmě, už jsem ze základky dlouho, je možné, že to mám zkreslené.
|
Žžena |
|
(19.3.2018 12:26:56) Ono je osekaný už všechno i na SŠ. Požadavky na literaturu k maturitě jsou dnes směšný, i na tu matiku šly rapidně dolů. U nás se maturovalo i z limit, derivací, integrálů, to byla normálně na gymplu povinná látka pro všechny. Dnes se s tím na SŠ potkaj někteří... a jen v seminářích.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:34:00) Žženo, nemyslím si. Literatůra proti době našich studií se změnila. Součástí je obrovská množina současné literatury, kterou nejde ignorovat. A je logické, že je třeba se věnovat i Hary Potrům a tak prostor pro Němcové je logicky menší. Navíc daleko víc se řeší celosvětová literatura než za našich let. Obecně je třeba se zbavovat balastu zbytečných údajů jako kdy kniha vyšla a jak se úřesně jmenovala a víc se věnovat tomu co autor vyjadřoval a proč je zajímavé to vědět.
|
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:27:01) X-X já myslím, že je to jak kde. Čtení s pochopením je jednou z oblastí, kde naše školství nejvíc selhává při mezinárodním porovnání. Takže je pochopitelné, že se mu školy věnují. Jinak dcera ve 4 třídě má jednu knihu na měsíc, jako povinnost do čtenářského deníku. Z mého pohledu je to až zbytečně moc. Pro dceru to problém není nejmenší. Obě moje děti si čtou rády, ale obecně si myslím, že to je víc než je potřeba.
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:34:02) Z+2, u syna ve škole naštěstí není ani povinná četba, ani čtenářský deníky. Nutit děti číst něco, co je vůbec nezajímá nepokládám za žádoucí. Sama jsem byla velký čtenář, ale díky škole a jejímu nastavení "povinnosti" jsem spoustu zajímavých autorů objevila až v dospělosti.
|
Sam01 |
|
(19.3.2018 12:36:17) Monty, a jak bude potom umět na střední pracovat s literaturou ve smyslu povinné četby,čtenářských deníků atd. U maturity je ta literatura sakra potřeba.
|
|
Žžena |
|
(19.3.2018 12:36:20) V době internetu reálně nemusíš číst ani s povinným čtenářským deníkem
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:36:29) Monty, u nás maj dvě knížky na pololetí co si mají vybrat z doporučeného seznamu a tři co si samy vyberou a učitel schválí. Z mého pohledu to je docela funkční přístup. Ale chápu, že jsou rodiče , kterým se zdá počet přehnaný. Nevím kolik dospělých těch deset knih za rok přečte.
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:40:10) Z+2, ale to vůbec nemusí být o "přehnanosti". Moje dítě čte fakt hodně, ale nečte beletrii, protože ho nezajímá. Nevidím důvod, proč by tím měl ztrácet čas a co by mu to mělo reálně přinést.
|
|
|
TaJ |
|
(19.3.2018 12:38:45) Monty, u nás třeba mají do čtenářského deníku 2 knížky za pololetí, vybrat si můžou co chtějí, jen to má být spíš souvislý příběh, než nějaké povídky apod...
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(19.3.2018 13:00:54) U nás ve 4. třídě mají 9 knih za rok ( přibližně) s tím, že učitel teda zohlední bichle oproti sešitkům. Dcera už měla před Vánoci asi 15 knížek, takže už zapisovat nemusí. Ale číst může Co si ovšem myslím, že JE PROSPĚŠNÉ, když se naučí z toho obsahu udělat zápisek. Ono totiž vybrat z takové knihy to nejdůležitější a aby to mělo příběh a nastínilo pointu, může být pro děti docela oříšek. A myslím, že jim to pak pomůže se tuhle schopnost naučit kvůli dalšímu studiu.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 13:03:23) margotko souhlasím. Osobně by mně potěšilo, kdyby kromě čtenářského deníku měly i svůj filmový. A pokud možno vlastním pohledem.
|
Monty |
|
(19.3.2018 13:04:42) Z+2, takže dvojnásobná ztráta času pro děti, který nebaví ani koukat na filmy.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(19.3.2018 13:18:34) Moje děti měly hrozně rádi mluvené slovo. Těch Hurvínků, Bullerbyn, příběhů Čtyřlístku, Eragon, Bylo nás pět - to u nás běželo každý večer před spaním, to bylo moc pěkné Ještě teď si to někdy rádi poslechneme.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 13:21:43) margotko, moje taky. Moje si čtou pak poslouchají. Příběhů mají naposlouchanou strašnou spoustu.
|
|
Sam01 |
|
(19.3.2018 15:20:42) Margotko,
pohádky na CD to u nás taky frčelo roky. Před usnutím i v autě. Teď už posloucháme v autě. Tedy ne pohádky,ale rozhlasové hry. A právě je dost i těch příběhů,které pak děti berou ve škole. Ta Válka s Mloky je moc hezky udělaná a to RUR je ještě lepší. Kdysi měl i Český rozhlas na stránkách čtenářské deníky,ale nevím jestli ten projekt ještě běží.
|
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 13:19:51) Monty, nemyslím si, že jde o ztrátu času.
|
Monty |
|
(19.3.2018 13:26:29) Z+2, to je věc názoru. Nevidím důvod, proč nutit dítě do volnočasových aktivit, které ho nezajímají. Nežijeme v 19. století, kdy byly omezené možnosti a daleko lépe se stanovoval jakýsi "všeobecný základ", bez kterého byl člověk pokládaný za "nevzdělaného". Jak by sis to u filmu představoval? Také bys stanovoval nějaké "povinné" a "nevhodné"? A podle čeho? Podle hodnocení na ČSFD?
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 13:35:37) Monty, nejde o film, ale o schopnost si z filmu něco odnést a sepsat to. takže bych vůbec neřešil o jaký film jde.
|
|
TaJ |
|
(19.3.2018 13:35:50) Monty, tak všechny by to asi nebavilo, ale není to zase tak špatný nápad...výběr filmů bych nechala na každém, stejně, jako to mají u nás s knížkami...já třeba vidím u toho čtenářského deníku v našem případě přínos, že se syn musí zamyslet nad tím, co četl, jak to napsat a naučit se vytáhnout z toho to podstatné, tak aby to z toho pochopil i někdo další, uvědomit si, co se mu na tom líbilo nejvíc a proč...a dělat totéž s filmy by mohlo být taky zajímavý...
|
Monty |
|
(19.3.2018 13:48:13) Tino, není to špatný nápad, pokud by to bylo dobrovolné. Stejně jako se čtenářským deníkem. Nejde o to, že bych nechápala princip a smysl, ale o to, že jsou i děti, které tuto formu vzdělávání nepotřebují a nepokládám za správné je za to nějak "trestat" (ve smyslu "nemá čtenářský deník/nepřečetl knihu XY - dostane pětku"). A jsem ráda, že u syna na škole tohle neprobíhá a není nucen nic číst ani vést nějaké deníky.
|
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(20.3.2018 7:18:35) Jitys, jj taky to měli u mladšího.....buď knihu, nebo kulturní akci, ale 2 knihy tam být museli za 10měsíců....my teda máme předplacené u nás ve vidlákově divadlo(neb jak říkali v básníkách: přijeli umělci z Prahy), takže každý měsíc...1x do divadle jdeme, někdy i víckrát.....je z čeho čerpat..... Kino je horší, jezdíme 1x za rok mezi vánocema a Silvestrem.
Od letoška poslední 4 roky gymplu jedou jen knihy.
fakt asi záleží co člověk chytí za učitele/profesora češtiny.
|
X__X |
|
(20.3.2018 12:32:55) Jitys, tohle po nás chtěla češtinářka už před revolucí a zdůvodňovala to tím, že kulturní rozhled do češtiny patří, že součástí literatury není jenom četba knih, ale třeba právě i divadelních her a samosřejmě sledování hry dostává jiný rozměr, než její pouhé čtení a konečně souvisí to s autory, o kterých se učíme. filmy tedy v deníku brala taky, ale divadlo upřednostňovala. naučit se kultivovaně vyjadřovat a formulovat vlastní je taky úkolem češtiny. takže asi tak. ale po mých dětech na škole to učitelé nechtějí. na druhou stranu oni mají pro změnu asi pětkrát do roka oborový den a jako výstup z něj musí vypracovat oborovou práci - ta ne že by se přímo promítla do hodnocení češtiny, pokud je dobře nebo špatně napsaná, ale promítne se do ní, pokud vůbec není vypracovaná, sníženým stupněm z češtiny
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(19.3.2018 12:28:51) X__X, no povinná četba mi osekaná nepříjde....znalosti literatury ano....i přes to všechno co do nás nahustili, když jsem ve čtvrtek dostala brožurku k Faustovi, tak jsem se do ní začetla.....3/4 těch věcí jsem o autorovi vůbec netušila....schválně jsem to dala synovi.....a zjistili jsme, že to je skoro opačně...co do nás nahustili on netušil...a co netušila já on znal ze školy....tak v 80%.
|
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:31:21) X_X, no a do jaké míry má být "literatura" součást základního vzdělání? To je přesně to, o čem píšu. Kdo to bude stanovovat a podle čeho? Osobně si myslím, že výstup základního vzdělání fakt nemusí být znalost děl klasiků, protože je to víceméně předžvýkaný výběr z dob Rakousko - Uherska, ke kterému se přidá Čapek a Harry Potter. 99 % dětí to stejně nikdy nebude číst a to 1 % si pravděpodobně zvolí vysokoškolský obor typu bohemistika.
|
Žžena |
|
(19.3.2018 12:34:59) Monty, a kdo byla Němcová se maj dozvědět až na té Bohemistice? A kdy se bude učit to, co se na VŠ učí teď, když do terciárního vzdělávání přesunem látku ze ZŠ a SŠ?
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:37:21) Žženo, ale já přece nepíšu, že se to nemají na ZŠ dozvědět vůbec. Otázka je kolik se toho mají dozvědět, v jaké formě a co má být ten požadovaný "minimální výstup".
|
|
|
X__X |
|
(19.3.2018 12:41:06) Monty, já se taky nezlobím, sama jsem sice ráda četla, ale ta teorie okolo mi lezla na nervy jenom to byl příklad toho, že učivo se i zkrouhává, oproti minulosti. nicméně fakt je ten, že k maturitě se to holka tak jako tak v současné době naučit musí, akorát mi přijde, že teď do nich na střední tlačí víc, než tehdy do nás. jako jasně, pokud děti nemají základy, tak jim asi nic jiného nezbývá. jenže zase na odborných školách pak ustupují odborné předměty, kvůli kterým tam děti šly, a navyšují se předměty všeobecné, aby se děti připravily na maturitu aspoň tedy v mém oboru a když se to tak vezme, obdobné informace nám říkali i ředitelé a učitelé ze škol, na kterých jsem se byla s dětmi v rámci výběru dívat. a na druhou stranu člověk čte nářky, že maturita je dneska příliš jednoduchá, že na matiku stačí učivo základní školy a i angličtinu dá každý ňouma...
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:44:13) X_X, mě ta teorie bavila, ale dostala jsem se k ní sama; školní znalosti byly nudné, nezáživné, o skutečném životě autorů jsme se dozvěděli prdlajs. Narodil se, umřel, byl z chudých poměrů/dobrých poměrů, vystudoval to a to... kádrový dotazníky asi nejsou moc zajímavý pro nikoho.
|
|
|
Alena |
|
(19.3.2018 12:45:52) JO souhlasim, duraz na Nemcovou me take bavi. (z testu pro patou tridu: vyber autora poezie pro deti:Hrubin,Nemcova,Sladek,Zacek,Capek,Vančura) Podle me znacna cast soucasneho ucitelskeho sboru nema zakladni povedomi o soucasne literature pro deti.Nakladatelstvi Baobab ci Raketa jsou nezname pojmy. Na seznamech doporucene literatury muzes cist o Letadelku kaneti a Loupezniku Rumcajsovi. Syn byl ve ctvrte tride na obvodni literarni soutezi a divil se i on, ze tam nebylo vubec nic ze soucasnosti,jak jsem debatou zjistila, jedina otazka nemirila na zijiciho autora ci jeho knihu.
|
Bouřka |
|
(19.3.2018 12:50:54) Jo, servíruje dětem literaturu z prostředí, která jim nic neříká, a divíme se, že je to nebaví. Já šla do kolen při schůzce rodičů, kde si paní učitelky stěžovaly, že děti neznají klasické pohádky, protože rodiče se jim nevěnují. No jsme potrefené husy, synátor je zná omezeně, nebaví ho a nezajímají, věnujeme se jiným oblastem. Ale ta zkratka mě dostala. Tady se pořád předpokládá nějaký jednotný základ, se kterým děti přijdou, přičemž svět nabízí tolik možností...
|
Alena |
|
(19.3.2018 12:53:59) Ano naprosto te chapu. Ja jsem take klukum Erbena necetla, pohadky znaji zfilmovane. Zakladni pohadky jim vypraveli ve skolce, doma je bavily jine knizky.
|
|
Sam01 |
|
(19.3.2018 12:55:26) Spousta věcí se dnes dá sehnat jako mluvené slovo. Dítě se tím dá nalákat na knihu. Třeba Čapek je super na CD. RUR, Válka s mloky. Já mám od mala naučené děti v autě poslouchat mluvené slovo. Když už si tu knihu nepřečtou,tak alespoň ten příběh znají zpracovaný jako rozhlasovou hru.
|
Alena |
|
(19.3.2018 13:02:53) Uf a proc hned Capek? proc ne neco soucasneho pro deti?
|
X__X |
|
(19.3.2018 13:15:40) no, když už tu bylo zmíněná namluvená kniha Válka s mloky, tak mají ji k poslechu v pražské ZOO ve velemlokáriu, i když mám pocit, že psali, že pouze úryvky. když jsem v něm byla, tak v křeslech seděli kluci, plus mínus třináct let, poslouchali a ani nedutali. oproti tomu mému zhruba stejně starému děcku se nelíbilo, že na něj už nezbylo místo a že si to chce poslechnout taky a chce a chce a chce a proč jsme sem nepřišli dřív a proč musíme už spěchat pryč
|
|
|
|
Monty |
|
(19.3.2018 12:56:14) Bouřko, souhlas. Z klasických pohádek a klasické literatury se na spoustě škol dodnes dělá "zlaté tele", kterému je potřeba se klanět. Přitom třeba význam Babičky děti na ZŠ mají nárok nepochopit, pro ně je to nudné vyprávění o životě "staré báby" a nějakých trapných lidových zvycích z doby krále Klacka. Dokud nebudou mít srovnání s tím, jak tehdy vypadala česká literatura, jak psali současníci Němcové, jaký používali jazyk atd., je to celé k ničemu. Přitom Němcová je zajímavá figura, její životopis se dá pojmout poutavě, zajímavě, propojit ho s jednotlivými díly... Jak už jsem tu napsala mockrát. Na českých školách ještě neskončilo Rakousko - Uhersko.
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:57:29) Bouřko, samozřejmě. Bohužel už na pedagogické fakulty většinově odcházejí holky s omezeným rozhledem. Těžko čekat, že pak to v dalším životě napraví.
|
K_at |
|
(19.3.2018 13:07:20) Z, a ted teda otazka: proc na pedaky - podle tebe - chodi lidi s omezenym rozhledem? Ac osobne to az tak tragicky nevidim. V cem je ten spolecensky problem, ze do materin jde par lidi z VS? Ostatni jdou rovnou jinam? Proc skolstvi nepritahuje ty davy kreativnich zapalenych lidi?
|
Alena |
|
(19.3.2018 13:12:00) Kat to myslis vazne? Nikdy jsi neslysela o malych platech, v dusledku toho male prestizi, zatezovani ucitelu, kteri chteji predevsim ucit horou administrativy, male kvalite pedagogickych fakult?
|
|
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(19.3.2018 19:50:50) Monty, zkus si na nějakým gymplu najít seznam doporučené literatury k maturitě( během 8 let si z toho postupně čtou a píšou deníky, později pracovní listy 10 ročně) je tam od všeho troška, z dnešní doby docela dost....že 150 knih, se podle klíče, vybere 20 děl....z toho 4 úplně podle svého, který se předá koncem března profesoroni češtiny kvůli maturitě. Opravdu toho není moc, ani pretezovani. A to co pises je velmi letem světem...tak podrobně jako za nás ani omylem.....
|
|
|
|
|
Alena |
|
(19.3.2018 12:01:35) Ani si nemyslim, ze je tak zkrouhle, jen ze to co driv fungovalo (nebudes to "umet" dostanes petku nebo na tebe budu rvat") uz vubec nefunguje, ze skoly se stava neefektivni casova propast, ale nova metodika, zejmena na druhem stupni neni.
|
Sam01 |
|
(19.3.2018 12:15:40) ... nová metodika zejména na druhém stupni není psala Alena.
A přesto by Šuplík rušil místa na 8G.
Vážně jsem ráda,že nemám malé dítě,které mi půjde do školy.Pokusy s inkluzí, velké počty dětí a vůbec celá koncepce současného školství je naprostá hrůza. Na základce nás bylo ve třídě tuším 34. Pak někdy v 90 letech se přišlo s tím,že se bude počet dětí ve třídách snižovat. MOc dlouho to nevydrželo. U dětí ve třídě byl počet tak někde kolem 26-28 dětí. Myslím,že teď má dcera dokonce i víc dětí ve třídě po sloučení dvou tříd. Místo,aby se laťka zvyšovala,tak se vytrvale snižuje. Já se opravdu nedivím,že rodiče tolik stojí o to, dostat dítě zavčasu z běžné ZŠ.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:20:06) Sam, jsem přesvědčený, že inkluze naprosto ničemu nevadí a může být prospěšná pro všechny za určitých okolností. Jen je třeba ty okolnosti pojmenovat a prosadit. Nakonec s každým inkludovaným žákem by měl jít posudek z PPP a plán toho jak mu pomáhat v začlenění.
|
Sam01 |
|
(19.3.2018 12:25:41) Z+2, pár dětí,které mají na něco papír jsem zažila u dětí ve třídách. (upřímně řečeno, některé jsou jako zvířátka) křičí, ubližují dětem atd. To by každé takové dítě muselo mít svého asisestenta,aby to nenarušovalo výuku. O tom, v jakém prostředí musejí být spolužáci ani nemluvím. Ty "normální" děti nemají na výběr a musejí sdílet školní léta s těmito dětmi. Jedna podobná diskuse o Klárce tu tuším zrovna probíhá.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:30:48) Sam, zrovna Klárka z te Margatiny diskuse je obžalobou školy, třídního učitele z naprostého selhání z práce se třídním kolektivem.
|
Sam01 |
|
(19.3.2018 12:35:07) Z+2, z jaké práce s kolektivem? Já bych tedy byla razantně proti tomu,aby někdo mému dítěti nařizoval,že se má s takovou holkou kamarádit povinně. Sama bych dítěti doporučila jí ignorovat,protože v opačném případě hrozí akorát průšvih. Nikdo neví,co se takové holce vylíhne v hlavě. Jestli si vynucuje pozornost ubližováním jiným,tak nemá v normálním kolektivu co dělat. Chyba je na straně té Kláry. Nikdo nikomu nemůže přikazovat,že se s ní musí povinně kamarádit a bavit.
|
Žžena |
|
(19.3.2018 12:37:25) Sam, práce s kolektivem NENÍ nařizování, kdo s kým musí kamarádit, PROBOHA!
|
Sam01 |
|
(19.3.2018 12:40:13) Žženo, v podstatě je,protože buď učitel popravdě řekne,že se ta holka chová nevhodně a tudíž se nediví,že děti s ní odmítají kontakt. Nebo bude chování té holky bagatelizovat a bude nutit děti nějakou formou jí to tolerovat.
|
Žžena |
|
(19.3.2018 12:42:30) Sam, není to tak, představuješ si to úplně blbě.
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:46:09) SAM, tvoje představy jsou chybné. A to úplně.
|
|
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:39:13) Sam, s třídním kolektivem, ale i s jakýmkoliv jiným je třeba pracovat. Zabraňovat patologickým jevům a ovlivňovat co se v něm děje. To jak situace dospěla v tom kolektivu daleko je špatně. A vůbec to není o přikazování dětem s kým se kamarádit. Ale o tom jak se k sobě vzájemně chovat a co je špatně.
|
Sam01 |
|
(19.3.2018 12:47:23) Z+2, třídní kolektiv je uměle sestavený spolek. Děti tam jsou nastrkané, bez ohledu na jejich zájmy,povahu atd. Všichni se shodneme na tom,že je potřeba respektovat nějaká pravidla slušného chování. Nicméně je také potřeba říct,že jsou i tací,kteří z nějakého důvodu ty pravidla nedodržují. A teď co bylo dřív? Holka,která si vynucuje pozornost, bije děti,křičí jim do ucha a nebo děti,které s ní nechtějí mít kontakt,protože je prostě divná? Koho potrestat? Toho,kdo se chová nevhodně nebo ty,kteří se nějakou formou brání? Já samozřejmě chápu,že ignorace holčičku patrně vybudí ještě k většímu pruzení,ale řešením není to,že povinně udělám přednášku všem a donutím zbytek kolektivu jí tolerovat a kamarádit se s ní.
|
Alena |
|
(19.3.2018 12:49:08) "Koho potrestat? " tohle je opravdu hodne staroceske uvazovani.
|
|
K_at |
|
(19.3.2018 12:49:31) Sam, mezi tolerovat (oboustranbe!!!!) a kamaradit se je rozdil primo propastny!!!!
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:52:23) Sam , jsem přesvědčený, že trestání je ta nejméně vhodná výchovná metoda ze všech. Nikdo nemá dělat přednášku. Práce s kolektivem je o něčem úplně jinám. Je třeba praciovat s každým z dětí na tom jak se chovat k ostatním a pomoci jim najít svoji představu o tom co je správné a co ne. V dané situaci je to na práci s Klárkou na tom jak si hledat kamarády a jak si je udržet a práci s ostatními na tom, aby víc chápali proč to Klarka dělá a pomohli ji to nedělat. Ale také aby věděli, že posmívat se a provokovat je špatné.
|
Žžena |
|
(19.3.2018 13:02:16) Taky bude součástí práce s kolektivem nějakej nácvik řešení krizových situací atd.
|
|
|
Žžena |
|
(19.3.2018 13:00:43) Sam, Ty seš fakt jak z jinýho světa. Radši téma práce s kolektivem opusť.
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(19.3.2018 12:37:26) NO ja si ale nedelam iluze o kvalitach nekterych gymnazii. Casto je to o tom, ze co je nefunkcni na zakladce, jde uplatnit na gymplu (frontalka s velkym mnozstvim detailu), aniz by se ucitel nejak hloubeji namahal, je to pohodlne. Nelze rict, ze druhey stupen zakladek je strasny a 8g jsou uzasne. Je to spis ustav od ustavu.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:44:33) Aleno, obecně ten statistický rozdíl v úplatnění dětí z víceletých gymnázií a ZŠ je obrovský. on je i překvapivě velký mezo víceletými gymply a gymply 4 letými. Ale samozřejmě to paušalizujeme. rozdíli mezi jednotlivými školami jsou značné a určitě jsou i ZŠ co jsou kvalitnější než víceletá gymnázia.
|
Alena |
|
(19.3.2018 12:48:31) Ale uplatneni z hlediska ceho? zkousek na vejsku? Jasne, treba z hlediska jazyku je tam rozdil jasny. Mne pripada, ze se potencialem deti na 8g fakt mrha. Kdyz vidim jake deti se treba v okoli na gympl dopracuji a kdo je tam pak uci a co po nich chce, pripada mi to smutne.
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 12:55:16) Aleno, to nerozporuji. Proto jsou i mezi víceletými gymnázii velké rozdíly. A samozřejmě i v nich se naráží na limity našeho školství v přístupu a vzdělání pedagogů. Přesto naprostá většina dětí co se dostane na víceleté gymnázium dostuduje VŠ.
|
Alena |
|
(19.3.2018 13:01:41) "Přesto naprostá většina dětí co se dostane na víceleté gymnázium dostuduje VŠ. " . Mne teda vadi soucasna kampan proti 8g (maji teda spoustu vad, ale motivace rodicu k jejich volbe jsou pri soucasne situaci naprosto pochopitelne), misto aby se poukazovalo na tristni stav druhych stupnu a bojovalo za jejich radikalni zlepseni - ale zrovna to, ze deti z 8g dostuduji VS bude spis zasluha typu rodin, z kterych se studenti rekrutuji, nez samotnych 8g.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(19.3.2018 11:46:54) Malotridka muže mít klidne 20-22 deti a učitelka to zvládne (samozřejmě ne kazda). Tech 30 deti ve tride je takove magicke číslo, kterym se tu každý ohání, ale do jistě miry na to má vliv zrizovatel i škola. V našem obvode jsou školy, o ktere je veliký zájem a těch 30 deti ve tride proste mít nebudou nikdy a jine školy, kde tu třicítku klidne do třídy nacpou ber nebo nech byt, je jím to jedno.
|
|
|
TaJ |
|
(19.3.2018 11:29:51) Bouřko, myslím si to samé, dokud bude 30 dětí ve třídě, tak se toho asi moc nezmění...
|
|
Lída+2 |
|
(19.3.2018 11:48:35) Bouřka, to jsem tu psala už na začátku, před pár dny...ideálně 20ks....na třídu....a půjde leccos.
Sama jsem zažila 5-7. třída 36, 7.-8. 30 a na Sš 36 a to je prostě o krocení zvěře a né učení.....
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(19.3.2018 11:01:15) Monty, tak je pochopitelné, že ti nejslabší, to tak neberou.
|
Monty |
|
(19.3.2018 11:02:42) Z+2, průhledný pokus o provokaci. Já už další kolo o studijních typech a samých jedničkách nejedu.
|
|
|
|
|