Otylka |
|
(23.1.2019 19:17:40) Nemám to tak. U nás v příbuzenstvu jeptišky utýraly babiččinu sestru a je jedno, že to bylo za první republiky. Důvěra v řádové sestry je nulová.
|
Bouřka |
|
(23.1.2019 19:23:29) Tak hlavně, že jste se v rodině nesetkali i se zanedbáním péče ze strany zdravotní sestry, to byste se pak už neměli na koho obrátit.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2019 19:24:06) Bouřko
|
|
Otylka |
|
(23.1.2019 19:27:09) V normálním zdravotnictví nikoho netýrali a nikdo kvůli nim neumřel. Špatné zkušenosti jsme měli i v druhé části rodiny, s farářem, druhá babička raději vystoupila z církve.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(23.1.2019 19:34:08) tak já kolem sebe týrání zdravotními sestrami a neetické jednání zdravotníků obecně potkávám dost často. tím nijak neobhajuju, co se stalo vaší rodině, je mi to moc líto.
|
|
Bouřka |
|
(23.1.2019 19:37:58) Odvážné tvrzení. Já vím hned o několika úmrtích, co jdou na vrub zdravotnictví. Děda taky vystoupil z církve, ale měl k tomu prozaičtější důvody. Tuším za tím byli nějaké ty techtle mechtle s následky, ale jak došlo k tomu rozkolu teda nevím. Jeden by předpokládal, že církev bude mít zájem na splnění povinnosti, ale to by ti dva zase spolu neutekli.
|
|
libik |
|
(23.1.2019 20:26:02) Primárně ta diskuse není o tom, co je lepší. Ani to nejde porovnávat, církevní instituce jsou zde mladinké.
Já se možná mýlím, možná opravdu společnost nesnáší jak církevní školy, tak církevní sociální služby včetně těch nejpotřebnějších a nejtěžších, potom tedy není o čem diskutovat
|
Konzerva |
|
(24.1.2019 9:22:26) "Já se možná mýlím, možná opravdu společnost nesnáší jak církevní školy, tak církevní sociální služby včetně těch nejpotřebnějších a nejtěžších, potom tedy není o čem diskutovat"
Libiku,
problém je myslím v tom, že těch sociálních služeb pro seniory nebo nemohoucí je málo. Proto jsou nevěřící "nuceni" - myšleno situací na "trhu" - uvažovat o využívání i těch institucí, se kterými jinak ideologicky nesouzní.
U škol už je to jiné, protože škol je dostatek, hlavně ve městech, takže tam rodič není nucen z důvodu nedostatku necírkevních uvažovat o jejich využití. Resp. když uvažují, tak si zjistí informace a podle toho se rozhodnout. A když se jim zdá, že by ideologie školy pro ně byla nezkousnutelná, tak si prostě vyberou jinou školu. A to právě u seniorů tak nejde.
Navíc - líp se shánějí informace o klimatu ve škole než v sociálním zařízení. Z dětí toho dřív nebo později dostaneš víc než od seniora, který už je trochu mimo. Dítě ti třeba věci neřekne hned, ale časem, jak dospívá, tak je schopno ty informace dát dodatečně. Senior, který "odchází", ti to neřekne.
|
libik |
|
(24.1.2019 9:32:06) Konzervo, to je možný úhel pohledu (nedostatek služeb)
Ale já jsme měla na mysli takového normálního zdravého člověka kolem 40 let, který neřeší ani nástup do školy, ani nutnost někam umístit dědečka. A takový ten, co je nejvíc v pohodě a myslí si, že je nesmrtelný, navíc občas myšlenkou zabrousí na to umírání.
A tam mi, bez jakékoliv předpojatosti, ty organizace s duchovní podporou přijdou široce akceptovatelné.
Nebo je tu snad někdo, kdo se těší, jak bude umírat na interně B4, 7. patro, pavilon F? To chceme lidskost, empatii, naději.
U dětí chceme takzvanou svobodu(naši) a výkon.
|
Konzerva |
|
(24.1.2019 9:37:58) "A tam mi, bez jakékoliv předpojatosti, ty organizace s duchovní podporou přijdou široce akceptovatelné."
ale já si myslím, že široce akceptovatelné jsou jak školy tak sociálky. Nikdo přece neříká, že se školy mají zavírat.
"Nebo je tu snad někdo, kdo se těší, jak bude umírat na interně B4, 7. patro, pavilon F? To chceme lidskost, empatii, naději."
Ne, nikdo nechce umřít ani v péči jeptišek ani v nemocnici. Jaždý chce umřít doma v posteli ve spánku.
"U dětí chceme takzvanou svobodu(naši) a výkon."
To je snad logické, že děti mají jiné potřeby než nemocný, nemohoucí senior.
|
libik |
|
(24.1.2019 10:53:14) No já chci pro dítě taky lidskost a empatii. chtěla bych, aby se nehonila jak blbec, aby jí přišlo normální, že v první řadě jsou lidi, až pak papíry, aby si na sebe udělala vždycky čas, aby nikdy nedošla k naprosté beznaději.
|
Žžena |
|
(24.1.2019 11:18:12) Lidskost a empatie je záležitost konkrétního kolektivu učitelů a atmosféry školy, ne zřizovazele.
|
libik |
|
(24.1.2019 12:03:06) Žženo, to jo, ale výhodou sportovní školy je, že tam chodí převážně sportovci ze sportovních rodin
ÁAA, dostáváme se k oblíbenému, jestli je křesťan lepší
Není, jen má, řekněme, jiné koníčky.
Už jsem psala, že mé dítě, které absolvovalo tu celkem uznávanou církevní školu a dobře se nekřesťansky etabluje v různých koutech Evropy, kladně hodnotí především to, že tam narazilo na křesťany (ona říká na šížeje):).
|
breburda71 |
|
(24.1.2019 12:13:25) Církevní instituce je tak dobrá, jak dobří jsou lidé v ní..Může být velmi kvalitní nevěřící učitel a velmi nekvalitní věřící učitel..Takže pokud bych na 100% věděla, že církevní škola je co se výuky, komunikace a všeho ostatního týče výrazně lepší než necírkevní škola v okolí, a že dítě opravdu touží na té škole být, nezdráhala bych se.. Ale pokud by byly stejně kvalitní instituce církevní a necírkevní, byla by volba jasná,protože jsme ateisti a syn je v tomto ohledu celkem dost vyhraněný..V církevní škole budou děti víru a záležitosti s ní spojené určitě potkávat,protože z pozice zřizovatele by to bylo zvláštní,kdyby ne..
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 16:00:15) "V církevní škole budou děti víru a záležitosti s ní spojené určitě potkávat,protože z pozice zřizovatele by to bylo zvláštní,kdyby ne.."
Breburdo, a ty nepovažuješ takové setkávání za obohacující? Myslíš, že setkání s jinou životní filosofií je škodlivé? Nemyslíš, že třeba vést debaty o etických otázkách z odlišných úhlů pohledu je zajímavější způsob výuky, než když učitel sám něco suše teoreticky odpřednáší?
|
breburda71 |
|
(24.1.2019 16:13:27) Ropucho, psala jsem to proto,že nepokládám za nijak překvapující, že se na církevních školách s vírou děti setkávají a nebyla bych překvapená,pokud by tam moje dítě bylo, že se s vírou setká, to je něco,co bych očekávala..Stejně tak jsem psala, že na církevní gymnázium bych dítě dala jen v případě, kdy by ty ostatní atributy, které očekávám od školy,byly výrazně lepší, než na necírkevním gymnáziu ( výuka,komunikace apod.)..Moje dítě je ateista, pokud by se chtělo setkávat s věřícími lidmi,tak to jde i mimo školní docházku..
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 16:19:59) Breburdo, ok. Já tady po celou diskuzi pořád pátrám po tom, čeho se lidé bojí, proč chtějí chránit děti před kontaktem s věřícími a církví, proč se bojí různosti světonázorů. Jestli jsou to jen předsudky nebo podložené postoje. Zamýšlím se nad tím v souvislosti s celosvětovým děním.
|
Monty |
|
(24.1.2019 16:21:49) "Já tady po celou diskuzi pořád pátrám po tom, čeho se lidé bojí, proč chtějí chránit děti před kontaktem s věřícími a církví, proč se bojí různosti světonázorů."
Ropucho,
|
|
libik |
|
(24.1.2019 16:26:07) Ty se umíš hezky zeptat, Ropucho, snad se k tomu někdo vyjádří.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 16:27:34) Libiku, spíš ne, ptám se už dva dny a výsledky slabé
|
|
|
Okolík |
|
(24.1.2019 16:30:47) Proč, ropucho? Napriklad: 1. Vlastní špatné zkušenosti s představiteli církví a bohužel i některými věřícími. 2. Historií rodiny daný odpor k některé z církví. 3. Přesvědčení, že by se děti měly setkávat s nejrůznějšími světonázory a ne jen s tím katolickým. Taky tu asi není treba vysvětlovat, proč nefavat dítě do židovské školy.
Vlastně si ani nemyslím, že jde o STRACH, spíš lidi chtějí pro své děti něco jiného.....
|
Len |
|
(24.1.2019 16:36:28) Okoliku, do zidovske skoly ho nevezmou, kdyz rodice nejsou Zide (nebo alespon matka). My tu mame obri zidovskou skolu (predelanou z bezne stredni, ktera ted chybi) a dite tam nemam sanci dostat, ani me extremne nadane dite. Spis bych to pripodobnila k tomu, proc nedavat dite do skoly muslimske (nic proti muslimum, uplne stejne jako krestanum). Me deti toho o nabozenstvich vedi opravdu hodne, ale o vsech sesti hlavnich, prosel jim rukama nejen Novy zakon a o to mi slo. Ja sama mam za sebou semestr vyuky o nabozenstvich na univerzite, protoze mi prijde dulezite o tom vedet a za svymi zdejsimi spoluzaky, kteri v tom byli vzdelavani od mala, jsem zrovna v tomhle zaostavala. Nicmene do evangelizujici skoly bych sve dite nedala.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 16:39:25) Okolíku, děkuji. To s tou židovskou školou je zajímavé. Nechám si projít hlavou, jestli bych dala děti do židovské školy, kdybych měla na výběr
|
leli |
|
(24.1.2019 16:43:53) Ropucho, a co do školy s výukou islámu 2 hodiny týdně? K tomu pár povinných bohoslužeb.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 16:49:08) Leli, já jsem absolvovala školu komunistickou. S povinnou ideologií ne 2 hodiny týdně, ale cca 2 hodiny denně. Zcela na tvrdo. Doma mi k tomu nikdo nic neříkal. Komunista se ze mě nestal ani vzdáleně.
|
sovice |
|
(24.1.2019 16:52:38) Ropucho, ale je nutno přiznat, že názor "náboženství je opium lidstva" se jim obecně zadařilo integrovat do myšlení dost.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 17:00:09) Sovice, to každopádně, to už jsem tu ostatně zmiňovala.
Já jsem shodou okolností byla v dějepisu zkoušená z křesťanství, když jsme ho probírali. Myslím, že to bylo okrajově v rámci římské říše, ale to si možná pamatuji špatně. Dobře si ale pamatuji, jak jsem u tabule odrecitovala, že to byla taková pohádka pro zoufalé chudé lidi, kteří neviděli žádné východisko z nuzného života, proto se upnuli k životu posmrtnému. A že dneska už nic takového nepotřebujeme. No acdostala jsem jedničku
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 16:54:12) A abych se nevyhnula otázce na islám - pokud by to byla škola otevřená, tolerantní, která by akceptovala jinověrce a bezvěrce a vzdělávala v duchu humanistických hodnot, tak by mi nevadila.
|
|
leli |
|
(24.1.2019 17:00:24) Ropucho, popravdě nevím co tou komunistickou školou myslíš, ale já jsem vyrůstala na Moravě a narodila se v 70. tých letech. Tak znova otázka, nemusíme hrotit muslimy. Dala bys dítě na školu, kde by jej 2 hodiny týdně seznamovali s myšlenkami a základy komunismu? Ty s tím možná nesouzníš, ale proč dítěti upírat možnost seznámit se s jiným světonázorem, že...
|
sovice |
|
(24.1.2019 17:04:12) leli, pokud ti křesťanství připadá stejně škodlivé jako komunismus, tak to chápu, ač je mi z toho smutno. Jinak moc nerozumim, co tím chceš říci.
|
leli |
|
(24.1.2019 17:32:35) Sovice, smutná být nemusíš, motáme se v tom argumentačně s Ropuchou. Komunismus fakt nevyznávám.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 17:10:54) Leli, nevíš, co myslím komunistickou školou? Nechodila jsi v těch sedmdesátých letech do školy?
A ne, nedala bych dítě do komunistické školy. Protože vím velmi detailně, o co jde. Není to předsudek, ale zažitá zkušenost.
|
leli |
|
(24.1.2019 17:41:08) Opravdu Ropucho nevím, ale já se narodila v 74. Měli jsme na ZŠ nepovinné náboženství, já jsem chodila do scholy, protože se mi líbilo co se tam dělalo a zpívalo. Pak mě chvilku bavilo číst v kostele s kamarádkou při mši, no a pak mě to přešlo, jako spousta jiných věcí. Nebyl to problém. Boha nám na ZŠ nikdo nevymlouval. Ale já jsem z Moravy, tady chodili do kostela i komunisti, ženili se tam a křtili v něm děti, viz můj strejda. To co myslíš ty, tady pravděpodobně probíhalo dříve.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 17:50:05) Leli, neučili jste se o Sovětském svazu, o VŘSR, o vítězné válce, našich osvoboditelích, kosmonautech, vedoucí dělnické třídě, třídním boji, Leninovi, Stalinovi, Gottwaldovi, pionýrech, svazácích, výdobytcích socialistického státu, zlém imperialismu, neměli jste tohle všechno v čítance, ve slovních úlohách, v hudební výchově, ve výtvarné výchově, neučili jste se povinně rusky, nechodili jste do prvomájového průvodu a do lampionového průvodu v listopadu ?
|
Kudla2 |
|
(24.1.2019 17:58:52) Ropucho,
jenže tohle všecko bylo a) povinný a b) v řadě rodin šli rodiče PROTI tomu (a vysvětlovali, že není dobrý věřit všemu, co se vykládá ve škole.
Kdežto církevní školy povinný nejsou (a když už tam někdo jde, tak by měl být srozuměnej s tím, že jsou CÍRKEVNÍ, a neošklebovat se nad tím, protože když se mu to nelíbí, tak tam nemusel chodit a mohl si vybrat školu jinou), a rodiče asi naopak budou většinově souznít i s tou ideologií (protože kdyby byli zuřiví ateisti, tak by tam dítě asi nedali).
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:00:02) Kudlo, že já ti zase napíši něco ošklivého
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:03:32) Pardon, předčasně odklepnuto, chtěla jsem pokračovat:
Samozřejmě, že to bylo povinné, ale o to tady nejde, tady jde o to, že to byla propaganda a masírka, o jaké se žádné dnešní církevní škole asi ani nezdá, a přesto z ní nevyšli samí zlomení jedinci.
|
Kudla2 |
|
(24.1.2019 18:14:18) Ropucho,
ale je rozdíl, když jsi vystavena masírce, ale je Ti lidmi, kterými věříš, ŘEČENO, že je to masírka, než když jsi vystavena masírce doma i ve škole.
(Tím nechci v žádným případě říct, že v dnešních církevních školách panuje masírka, jen zpochybnit to Tvoje přirovnání komunistickýho školství. Protože kdyby někoho ve škole učili, jakej byl Gottwald hrdina a doma mu to říkali taky, tak by asi těch poškozenejch bylo podstatně víc)
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:25:13) Kudlo, to máš pravdu, ale mně např. nikdy nikdo nic neřekl. Já jsem nevěděla, že je to masírka, já jsem v tom prostě žila a až postupem let jsem se orientovala a dělala si vlastní názor.
Ale to je vedlejší, mně šlo jen o to, upozornit, že my všichni jsme prošli tendenční školou těžkého kalibru, proti čemuž jsou dvě hodiny kulturní a duchovní historie uplné nic.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(24.1.2019 18:09:15) To by mě teda, Ropucho, docela zajímalo, CO bys mi na tohle chtěla napsat ošklivého?
(Na konstatování, že v CÍRKEVNÍ škole mohu oprávněně očekávat, že bude o něco více nábožensky zaměřena, a pokud s tím mám problém, tak tam nemám lézt?)
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:17:37) Ne, Kudlo, na to ne, to měla být rádoby humorná poznámka k tomu, že jsi nesprávně pochopila můj příspěvek.
|
|
Okolík |
|
(24.1.2019 19:05:07) Jo, to mi přijde taky ulítlý, Valkýro. Jedna znama se ucházela o práci na křesťanském gymnáziu. Reditel se zeptal, zda je věřící, řekla že ne, tak ji rovnou odmítl.
|
Alena |
|
(24.1.2019 19:13:50) NO jo, Okoliku, magor, to se ale deje normalne, ne? Jinde zase odmitnou uchazece protoze je zenska/starej/tlustej/rom. Na mnohych krestanskych gymnaziich bezverci nevadi.
|
|
|
|
libik |
|
(24.1.2019 19:03:42) Kdo má kliku a od nového akademického roku i prachy, má v Plzni dítě na CG, o tom žádná, ateisti, budhisti, doktoři, právníci, je to prostě dobrá škola.
|
|
|
|
|
|
leli |
|
(24.1.2019 18:06:44) Ropucho, na prvním stupni si tohle moc nepamatuji, byla jsem jiskra, to jo. Jen jsem to ještě nijak úkorně nevnímala. Dějepis nás na druhém stupni učila učitelka, která do toho kostela chodila taky. Stalin a Gottwald už se učili poměrně kriticky, ostatní historické události jsem jsem neměla potřebu hodnotit. Do pionýra jsem moc nechodila, nebavilo mě to. V prváku na gymplu jsem zažila revoluci. Nechci to zlehčovat a už vůbec ne hodnotit, v tomhle jsem měla zřejmě dost štěstí, já jsem v tomto směru už tlak nepocítila a neumím si to moc představit. Přesto věřím, že víš o čem mluvíš.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:11:38) Leli, ono nešlo o vyslovený tlak, já jsem také neměla pocit tlaku, to bylo prostě všudypřítomné. Věřím, že různí lidé to vnímali různě intenzivně, já tedy značně.
|
leli |
|
(24.1.2019 18:16:57) Ropucho, ale potom zrovna ty bys mohla pochopit, že některým rodičům nemusí být církevní škola příjemná. A nechtějí např. ani tohle:
"Církevní škola by měla být prodlouženou rukou rodičů ve výchově každého studenta. Měla by doplňovat, stabilizovat a rozvíjet to, o co se snaží každý zodpovědný rodič ve vychovávání a vedení svých dětí. Také role vrstevníků je v tomto období vývoje mladého člověka velmi důležitá a to, co nebude přijato od autorit, mohou předat spolužáci a kamarádi.
Každý rok jsme svědky přijetí svátostí křtu u studentů, kteří se s existencí Boha a s navázáním vztahu k Němu setkali právě na naší škole prostřednictvím svých spolužáků, kamarádů či učitelů nebo vychovatelů."
Já chápu, že křesťan s tím může naprosto souznít, ale taky chápu, že právě tohle je na jiného příliš.
|
Alena |
|
(24.1.2019 18:18:44) "Já chápu, že křesťan s tím může naprosto souznít, ale taky chápu, že právě tohle je na jiného příliš." to ja chapu. Ale to prece neznamena, ze vsechny cirkevni skoly to maji stejne nebo je nabozenska slozka stejne pritomna.
|
leli |
|
(24.1.2019 18:25:52) Aleno, ale já jsem nikdy nic takového nerozporovala, spíš mám pocit, že tendence paušalizovat byla na druhé straně. Tahle diskuze už je fakt dlouhá a už se ztrácíme v tom co si kdo myslí a kdy se jen snaží argumentovat na předchozí argument, případně kdy je to třeskutě vtipná ironie. Tak nějak si myslím, že naživo by nebylo co řešit.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:29:51) Leli, však já to také chápu a respektuji, že si někdo nepřeje studium na církevní škole. Ale lépe se mi akceptují konkrétní argumenty než pouhé emocionální výkřiky, za nimiž je směs neinformovanosti a předsudků (což nepřisuzuji tobě, to píší obecně).
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:47:43) Valkýro, jo, tomu rozumím. To je nešťastný postoj (z jejich strany) a pochopitelně člověka odradí.
|
|
libik |
|
(24.1.2019 18:59:27) Valkýro, obávám se, že je to tvůj pocit.
Já mám sice dar víry, ale zároveň dar rodit naprosto neuchopitelné jedince, co se kostelu přestali smát, až když se začali umět chovat a také dar spojovat své životy s chlapy, co mi láskyplně mé "blbnutí" tak nějak tolerujou, s tím, že si v duchu říkají "no co, zase umí vařit"
Nikdo z nás nemá žádné pocity ohrožení, nedůvěry nebo viny a nidko z nás nikoho na nic neobrací.
|
libik |
|
(24.1.2019 19:13:43) Valkýro, to není tak, že bych nikdy neviděla křesťana. Mám velmi blízko k lidem, co vedou ten stacionář v Přešticích a ti jsou velmi aktivní v rámci svého sboru (on je navíc děkan jedný fakulty na ZČU), znám jednoho laického kazatele z Maranathy a znám i velmi oblíbeného kazatele od Františkánů, jistě ho znáš taky.
Já prostě neprožívám, jestli si o mně někdo něco myslí a něčemu se podivuje
|
|
|
K_at |
|
(24.1.2019 19:23:50) Libiku, kdo je "nikdo z nas"?
|
libik |
|
(24.1.2019 19:53:46) Kat, soustřeď se, hovořila jsem k Valkýřinu pocitu, že věřící kontra nevěřící k sobě mají vzájemně nějaké nároky či údivy. Dělala jsem to tím, že jsem uvedla, že já jsem ve své rodině samojediná, zatímco mí muži a mé děti z nějakého "panďuláka" mají leda tak legraci.
Nikdo z nás nikdy nemá trauma, když někdy poděkuji za vlastnoručně uvařenou svíčkovou a já se nedivím, že je víra zatím nezasáhla.
|
K_at |
|
(24.1.2019 19:55:53) Libiku, jsem celkem soustredena. Ale uz to snad ani nekomentuji.
|
|
|
. . |
|
(24.1.2019 19:58:48) Kat, mám pocit, že libik má na mysli sebe a své děti.
|
K_at |
|
(24.1.2019 20:01:58) Slupko, asi jo. Ale nevim co to ma do cineni s tim, co pise Valkyra. Nic. Jdu s pesinou ven. Jo, Slupko, co vnoucatko? Byla jsi to ty, ze? Babi v ocekavani.
|
. . |
|
(24.1.2019 20:05:31) Kat, libik již to vysvětlila - souvislost je ta, že věřící a nevěřící se vzájemně nemusej nijak prudit, což demonstruje na příkladu vlastní rodiny.
Vnouče čekám na konci února :)
|
K_at |
|
(24.1.2019 20:08:57) Slupko, kraaasa! Nunik za rohem! Tak hlavne at jsou vsichni zdravi a mrnousek moc neplace.
|
. . |
|
(24.1.2019 20:12:07) Díky Kat :)
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(24.1.2019 19:00:37) "já bych si třeba studium na církevní škole nepřála právě na základě těch zkušeností v té práci " No, tohle je pro me takove vystihujici problematiku, to zobecneni. Mas zkusenost s jednim zamestnanim a vyhla by ses cirkevni skole, prestoze to ma spolecne jen to jedno - zrizovatele (a i samozrejme cirkve jsou ruzne). U statnich skol to napadne malokoho (jedna skola je blba, to budou blbe i ostatni). Ja mam zkusenosti s cirkvemi jako institucemi blbe, ale i vyborne.
|
|
|
|
|
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(24.1.2019 19:00:13) ....neučili jste se o Sovětském svazu...
To jsme se učili, ve škole odkejvali a po škole jsme si z toho dělali srandu, moje generace uměla číst mezi řádky, samozřejmě jsme tehdy všichni "věděli", že na západě je ráj. Nikdo nesháněl nahrávky ruských interpretů, ale Boney M.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(24.1.2019 17:42:39) "Dala bys dítě na školu, kde by jej 2 hodiny týdně seznamovali s myšlenkami a základy komunismu? Ty s tím možná nesouzníš, ale proč dítěti upírat možnost seznámit se s jiným světonázorem, že..." Vzdyt placas blbosti, v zadne cirkveni skole (ma-li to byt srovnani) nikdo povinne dve hodiny nabozenstvi nema. Je to nepovinne. Takze pokud by byla senzacni tolerantni skola, s vybornou vyukou jazyku, malo detma ve tride, vlidnym zachazenim se studenty i rodici a uciteli osobnostmi, ktera ma krouzek s vyukou komunismu tak tam dite klidne dam. Ale co jsem tak chodila do skol s timto zrizovatelem, nevsimla jsem si, ze by se darilo udrzet vliv zrizovatele stranou vyucovanych predmetu a stranou mezilidskych vztahu. U cirkevnich skol, ktere znam to problem neni, opravdu do uciva nezasahuji.
|
leli |
|
(24.1.2019 17:47:52) Aleno, teď asi plácáš ty. Na AG v Kroměříži náboženská výchova povinná je. Navíc jsi vytrhla mou větu z kontextu. Fakt nevěřím, že člověk který má možnost volby dá dítě na školu, s jejímž světonázorem má problém. Proto vidím jako pokrytecké někoho odsuzovat, že si konkrétní školu má chuť nevybrat. Já bych fakt dítě na školu s dvěma hodinami týdně komunismu nebo islámu nedala.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:06:13) Leli, ale pozor, tady nikdo není odsuzován, že "má chuť si školu xy nevybrat". Tady jde o konkrétní motivace.
|
|
Alena |
|
(24.1.2019 18:08:53) Nevsimla jsem si, ze by nekdo nekoho odsuzoval, ze si nechce vybrat konkretni skolu.
|
leli |
|
(24.1.2019 18:13:54) Aleno, já jsem zde uváděla konkrétní informaci o konkrétní škole, byť jsem ji nejmenovala a napsala jsi mi, že plácám.
|
Alena |
|
(24.1.2019 18:14:55) napsala jsem, ze placas v souvislosti s prirovnanim ke "komunisticke skole", to proste nesedi.
|
leli |
|
(24.1.2019 18:18:09) Aleno, napsala jsi tohle: "Vzdyt placas blbosti, v zadne cirkveni skole (ma-li to byt srovnani) nikdo povinne dve hodiny nabozenstvi nema."
|
Alena |
|
(24.1.2019 18:29:22) Uznavam, ze jsem zila v bludu, ze je mozne dat nabozenstvi jako povinne (z tech cirkevnich skol a gymnazii co znam nema vyuku povinnou nikdo). Na druhou stranu pokud by platilo to co je na webu (zminene gymnazium neznam, nevim o nem nic, klidne muze byt plne fanatiku) k popisu predmetu, neni to klasicke nabozenstvi, ale nauka o nabozenstvich, cirkvich,katolicke cirkvi, bibli apod. s duraznenim, ze se hodnoti jedine znalosti nikoli vztah k vire (takovy obsah predmetu jsem absolvovala i na statni skole ). Celkove bylo ale to placani vedeno k tomu prirovnani, protoze prirovnavat cirkevni skoly ke skolam komunistickym mi fakt prislo mimo.
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(24.1.2019 18:54:21) Ono na školách vyššího stupně se tomu říká religionistika a rodičové si myslí, jak je to zajímavý předmět.
Jinak tedy, pokud někdo nepamatuje nástěnky na základce a báseň Lenin maják, Lenin vzor, tak to chodil dost za školu. Vraha Gottwalda, 1. dělnického prezidenta, jsme nosili na obrázku spolu s Marxem a již zmíněným soudruhem Leninem nad hlavami ještě v 80. letech v prvomájových průvodech a 25. únor byl státním svátkem
Do kostela pro změnu nechodil nikdo, věděli jsme, že tam jsou tmáři, co si neumí pobrat, že se zeměkoule otáčí.
jj. je to v nás
|
Okolík |
|
(24.1.2019 19:00:26) A teď Libiku dost kecáš. Jednak 25.2. nebyl statni svatek, báseň co uvádíš znám jen z filmu Báječná léta.... Do kostela chodila s rodiči tak půlka spolužáků, většina otráveně, po 1989 to pak vydávali div ne za disidentskou činnost. Nevím co je v tobě, ale ve mě asi něco jinýho....
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 19:06:10) Okolíku, ty jsi z Moravy? Nebo z Prahy? Já jsem neznala nikoho, kdo by chodil do kostela (západní pohraničí).
|
Okolík |
|
(24.1.2019 20:09:13) Ropucho, střední Čechy. Ale ten zážitek, co jsem včera popisovala, ten byl v Praze.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 20:12:58) Okolíku, děkuji, je zajímavé se dočíst, jak to bylo na různých místech různé.
|
libik |
|
(24.1.2019 21:25:31) A to je dobře nebo špatně?
|
libik |
|
(24.1.2019 21:37:49) Pevalo, to je hezké. Své sígry jsem neformovala včas (zohledňovala jsem spiritualitu jejich tatínků) a dneska už to neumí.
Věřím, že časem tam nebo jinam taky dorazí.
Jedinou skutečnou potřebu někoho obrátit jsem měla, když zemřel manžel a jeho přísně ateističtí rodiče byli tak beznadějní. nedokázala jsem to
|
|
|
. . |
|
(24.1.2019 21:29:03) Proč dobře nebo špatně?
|
libik |
|
(24.1.2019 21:33:28) tak je zvykem hodnotit počasí, sport i politiku, proč ne zájem o křesťanství.
|
. . |
|
(24.1.2019 21:40:09) Protože to vytváří problém někde, kde není.
Většina lidí považuje počasí za špatné, když mu na dovolené, kde se chtěl opalovat, leje. Většina lidí považuje výsledek svého týmu, který prohraje, za špatný.
Ale co je pro většinu lidí špatné nebo dobré na (ne)chození do kostela?!? (o zájmu o křesťanství pevalo nepsala)
|
. . |
|
(24.1.2019 22:03:46) Básník tím chtěl říci, že hodnotit (ne)chození do kostela vytvoří problém.
|
|
libik |
|
(24.1.2019 22:06:41) Slupko, většině lidí je to jedno, někteří lidé mají radost z toho, že nladí lidé pěstují víru a někteří lidé nemají radost, že malým dětm někdo blbne v kostele hlavu.
Chodit do kostela není v rovině chodit do drogerie.
|
. . |
|
(24.1.2019 22:18:50) No, právě. Někteří to budou hodnotit kladně a jiní záporně (pokud je to pro ně vůbec téma, a ne chození do drogerie).
Obecně se nedá říct, že je to dobré nebo špatné. Narozdíl od propršené opalovací dovolené na tom nelze najít většinovou shodu.
Chození do kostela je lepší nehodnotit. Někdo chodí, někdo nechodí.
Dotazováním na to, zda je dobré, že 10 z 15 spolužáků chodí do kostela, lze vyvolat úplně zbytečný spor
|
libik |
|
(24.1.2019 22:21:11) Slupko, jenže to má úsměvného smajlíka, navíc jsem myslela, že je to oblíbení hláška našeho mládí, takhle "blbě" jsme odpovídali jako náctiletí i na oznámení, že je 22.22 minut
|
. . |
|
(24.1.2019 22:26:12) libiku, tak teď nevím, nejdřív jsi otázku obhajovala - že když je možné hodnotit počasí a sport a politiku tak proč ne zájem o křesťanství, a teď (pokud to dobře chápu) píšeš, že jsi se neptala, jen hlásila hlášku, aby řeč nestála? Ok. Tož se neptejme. Dá se o tom jedině pohádat
|
libik |
|
(24.1.2019 22:28:49) Slupko "navíc" neznamená "jen". Snažím se rozptýlit toji přísnost a urputnost. Pokud by se naštvala Pevalo, kárání mi patří, ale ta mi nekonfliktně odpověděla.
Já nevím, o co ti jde
|
. . |
|
(24.1.2019 22:39:29) libiku, připadá mi to jako provokace (ta otázka, že jako chceš, aby bylo dáno kostelu plus nebo mínus), a přitom tobě ne - zřejmě si neuvědomuješ, že to tak působí, tak ti to píšu a doufám, že napíšeš něco ve smyslu "aha, nojo, ona ta víra není obecně dobrá nebo špatná, ona prostě akorát buď je nebo není".
Rozhodně tě nekárám (z jakého titulu? jsme si rovny...), jen mám obavu, že pokud se tu staví někdo stejně nadšeně nevěřící, jako ty jsi věřící, tak se úplně zbytečně zhádáte.
A jak jsi ještě psala pak, že tu v kotlince děláme z toho zbytečný problém, tak bych řekla, že právě tímhle - tedy vířením debaty, zda je dobré chodit do kostela.
A mmch teď jsi mě docela nadchla tou myšlenkou, že se lze současně ptát i neptat (navíc není jen), to je super
|
libik |
|
(25.1.2019 15:01:05) Slupko nebyla to provokace, ani diskuse jako taková nebyla provokace, zamyslím se, proč působím jako ztělesněná provokace
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(24.1.2019 21:39:47) Slupko, to to letí, už za měsíc
|
. . |
|
(24.1.2019 21:46:54) Nojo, libiku, letí. U dětí zvlášť.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(24.1.2019 19:11:24) No, je klidně možné, že někde na vsi na Moravě se za totáče běžně chodilo do kostela, já vyrostla ve městě, který díky "husitskému odkazu" a přítomnosti velitelství západního vojenského okruhu komunisti ovládali těžce až do samého konce, takže mám vzpomínky spíš jako Libik. A doma nám fakt nikdo neříkal, že jsou to kecy, protože rodiče tomu buď sami věřili nebo se báli. Bylo čeho - škola dávala (případně nedávala) doporučení ke studiu ještě v roce 1989.
|
|
|
sovice |
|
(24.1.2019 19:13:57) Okolíku,
nevím, kdes vyrostla, jihomoravská vesnice třeba je něco jiného než čerstvě pro horníky postavený Havířov.
Nás učili básničku "Lenin byl dobrý člověk, Lenin měl děti rád" ve školce, pamatuji si ji dosud; a prvomájovým průvodům jsem unikla až na střední, protože na státní svátky mohli být ti z internátu doma a škola neměla možnost je tam hnát. Na základní škole někdy kolem třetí třídy se soudružka učitelka zeptala, kdo věří v Boha, přihlásila se jedna dívka z 35 žáků, a na to konto jí bylo vysvětleno, že tomu dnes už věří jen lidé zpozdilí.
Koukám, že 25. únor byl "významný den" a ne státní svátek, ale nadělalo se s ním, co pamatuju, jako se státním svátkem, stejně jako se 7. listopadem. (jenom těch nástěnek, co jsme nadělali, a těch Auror, co jsme namalovali!ů
|
|
libik |
|
(24.1.2019 19:20:06) Okolíku, opravuji, ta báseň se jmenovala jinak a byly tam verše "Pro koho Lenin žil, všem lidem pro štěstí a teď tvrdým spánkem spí na Rudém náměstí"
Jinak tedy mohu mít zkreslené vzpomínky o tom, co bylo , ale ne o tom, co nebylo. Ve střediskové obci Měčín u Klatov žádné dítě nechodilo do kostela (v letech 71-80) a pochybuji, že by se k tomu uchýlil nějaký jeho příčetný rodič. Mí prarodiče byli věřící, takže táta vzal dědu ze sousední vsi do auta, odvezl ho ke kostelu, v bezpečné vzdálenosti vysadil a pak zase nechal nastoupit.
Já nevím, jak ten kostel vypadá zevnitř, nejezdím tam od 14 let. Vím, jak to vypadá v kravíně, na MNV, v hospodě i v sokolovně, v kostele nikoliv.
|
Evelyn1968,2děti |
|
(24.1.2019 19:25:40) To bylo asi různý, mě na vsi děda bral normálně do kostela, když jsme u nich ještě bydleli, protože se mi líbilo to zpívání, máma v tý vsi učila na základce ruštinu. Chodily tam kolem našeho domu pohřební průvody z kostela na hřbitov přes celou vesnici, byla jsem fascinovaná
|
|
. . |
|
(24.1.2019 19:39:29) Mě babička párkrát do kostela vzala (k husitům), bylo to v letech 1970 - 1974, nebyla jsem tam jediné dítě. Vesnice dnes již pohlcená Prahou.
Tím nic neargumentuji, jen poznamenávám reálnou zkušenost, vymyšlená vzpomínka to není, mám to zapsané v deníčku hned v dané dny.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 19:00:34) "věděli jsme, že tam jsou tmáři"
Já jsem celé dětství hleděla z okna na rozpadající se sudetský kostelík a věděla jsem, že tam není nikdo. Něco jako jeskyně, v níž už není pračlověk.
|
libik |
|
(24.1.2019 19:07:21) Já jsem věděla, že jsou tam senioři, co se dobelhají, korespondovalo mi to s těmi tmáři, jak říkala souška na 1. stupni i soudruh na 2. stupni. Dodatečně se těm lidem omlouvám.
Naše matka si jednou asi lokla o Vánocích vaječňáku či co a vzala nebohé děti mrknout na jesle, měla z toho problémy v práci |(pedagogický pracovník)
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 19:15:25) Libiku, jo, výpravu na jesličky jsme také podnikali, funkční kostel u nás také existoval, byla jsem tam pokřtěná, ale pak už to rodiče nějak vypustili, jen ty jesličky o Vánocích zbyly. Jestli v tom byly nějaké tlaky "shora", to netuším, bylo kolem toho ticho.
|
|
libik |
|
(24.1.2019 19:42:39) Valkýro, ono samozřejmě nešlo ráz naráz. Máma je křetěná a biřmovaná (50. léta), my v 70. také, právě na nátlak dedy. Ten to domluvil na poutním místě v Nicově (krásný barokní kostel, jednou mi tam žehnal kardinál Tomášek), ukecal své 3 děti, ty se podvolily a my všechna vnoučata jsme byla pokřtěna jedním vrzem, já si na to možná nitkovitě pamatuju, byla jsem nejstarší.
Naši s námi o víře nemluvili, babi občas velmi nesrozumitelně, mamka jí potom za dveřma šeptala "mami, nedělej to"
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 19:52:17) Mě vlastně babička jednou vzala na Svatou Horu a koupila mi tam křížek na krk, to mi mohlo být pět nebo šest let.
|
libik |
|
(24.1.2019 20:00:50) Tak já, když o tom tak přemýšlím, jsem byla asi 2x na mši . Jenže bylo to v daleké dálavě u tety (jiný okres) při pouti. Děda mi tenkrát vysvětloval, že pouť, to nejsou kolotoče a střelnice. A já jsem si říkala, no co to teda je, snad ne tohle kvílení "beránku boží, který snímáš hříchy světa" Byla jsem pěkně voráchlé dítě vzpupné, škoda, že mě nezkrotili v té círlevní škole včas
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 20:09:07) "škoda, že mě nezkrotili v té círlevní škole včas"
Já myslím, že věci se dějí tak, jak mají. Nejsem ani příliš pro krocení zpupných dětí. Přijde mi lepší, když k beránkovi samy dozrají a vědí proč. Když je vede zvědavost a touha, ne povinnost.
|
libik |
|
(24.1.2019 21:31:51) Ropucho, ale laskavější prostředí k růstu(jakémukoliv) bychom si bývali zasloužili všichni,
Ale nedělám si iluze a ani nepřeceňuji statistiku "nejateističtější země" Venku to není důvod k hádce ani k polemice, nějak se to vyvrbilo do zvyku dle lokality. Češi jsou zajímaví tím, jak si umí dělat problémy tam, kde nejsou.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 17:59:04) "co jsem tak chodila do skol s timto zrizovatelem"
|
|
|
|
|
|
sovice |
|
(24.1.2019 16:45:36) Mně by se to moc líbilo, obzvlášť na střední, kdy se me děti už v křesťanství "vyznaly", připadalo by mi zajímavé znát to, čemu říkáme Starý zákon, z pohledu židovství... Ale nesmělo by tam docházet k nuceni jednat přes své svědomí. Ovšem obávám se, že židovské školy jsou primárně určeny pro židy.
|
breburda71 |
|
(24.1.2019 16:52:11) Sovice, takže bys svoje děti v ranném věku chtěla ochránit před jiným typem vyznání? A jak se to liší od toho, že rodiče chtějí ochránit děti před indoktrinací v ranném věku? To fakt nechápu..Ten příklad s židovskou školou je skvělý, mimochodem..
|
sovice |
|
(24.1.2019 16:59:36) Ne, ale myslím, že na základní škole by jim to neposkytlo vhled takový,jako na střední. Ostatně, ateismus je všudypřítomný a děti se s ním setkávaly a mně to nenaplňovalo obavami a tendenci hledat církevní školu. Vlastně nevím, v mém okolí není židovská komunita dost velká, aby měla vlastní školu... Pokud by ta škola byla otevřená dětem jiných vyznání, asi bych problém neměla. Ale z toho, co vím, zide podobné otevřené školy nezakladaji, prostup/pomer výuky nabozenstvi s ostatní výukou je mnohem větší než zmíněné 2 hodiny týdně.
|
|
sovice |
|
(24.1.2019 17:01:58) Mimochodem, jak jsi z věty "mně by se to moc líbilo, obzvlášť na střední" vyčetla, že v nízkém věku by se mi to NElibilo?
|
breburda71 |
|
(24.1.2019 17:08:15)
"Mně by se to moc líbilo, obzvlášť na střední, kdy se me děti už v křesťanství "vyznaly", připadalo by mi zajímavé znát to, čemu říkáme Starý zákon, z pohledu židovství.."
Z tvého příspěvku jsem usoudila, že mladší děti by se ještě v křesťanství tolik nevyznaly a tudíž by pro ně vhled do jiného náboženství zřejmě tolik přínosný NEbyl.. Nebo probrali jste doma všechny náboženství a dostaly tvoje děti na výběr, když byly malé? Nebo jste spíš dětem automaticky vštípili to, čemu sami věříte?
|
sovice |
|
(24.1.2019 17:16:22) Tak tos usoudila špatně a nic takového jsem neřekla. A jsem si jistá, že v citované formulaci to není. Že je to slušný myšlenkový přemet a podsouváni. Že kdybych napsala "mám ráda jablka, obzvlášť zelená", nepokoušela by ses vyvodit, že červená ráda nemám.
|
breburda71 |
|
(24.1.2019 17:21:21) Sovice, aha...a cos tím tedy přesně myslela? Že máš ráda všechna náboženství,ale křesťanství máš nejradši? Když vezmu v úvahu tvůj příměr s jablky? Že by ti bylo jedno,v co tvoje dítě věří, pokud věří?
|
sovice |
|
(24.1.2019 17:30:44) Sorry, odcházím mimo. Jen částečně - své děti jsem cíleně a úmyslně vedla k víře. Ale jsou to svobodní lidé, kdyby se rozhodly nevěřit nebo věřit jinak, respektovala bych to. Jistě by mě to mrzelo, ale považ, jsem přesvědčená, že lze žít dobrý život i jako nekřesťan! Takže bych je nezavrhla, neoplakala ani neprikovala k sobě, aby musely se mnou.
Líbilo by se mi (ráda - to jsem použila o jablcich, ne o škole), kdyby se mě děti seznámily důkladněji i s jinou vírou, židovská je pro mě jako pro křesťana obzvlášť zajímavá.
|
breburda71 |
|
(24.1.2019 17:40:56) Sovice, v názoru, že lze být dobrým člověkem bez ohledu na světonázor se shodneme..Moje děti měly ve zvolení světonázoru volnou ruku a pokud by se rozhodly pro víru, rozhodně je nezavrhnu ani jim to nebudu vymlouvat..
|
|
|
|
|
sovice |
|
(24.1.2019 17:20:33) Jo, a tolik prinosny by nebyl... To přece není totéž, jako že by se mi nelíbil, ne?
Tohle je navíc pro mě vcelku plane teoretizování, protoze v praxi by šlo o konkrétní školu s konkrétními vlastnostmi.
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(24.1.2019 17:03:40) “Ovšem obávám se, že židovské školy jsou primárně určeny pro židy.”
To asi otevrene ne (zejmena ty u nas), ale obavala bych se marginalizace nezidovskych studentu, nebo aspon zvyhodnovani zidovskych. Muj pocit je duvodny - pribuzni exmanzela byli zide, a kdyz shaneli skoly pro deti, sli se na to do tech skol normalne zeptat.
|
Len |
|
(24.1.2019 17:13:31) Tak moje citlive dite uz pri vstupu do mistni zidovske skoly (poradaji ruzne turnaje a olympiady, maji nejvetsi budovu i hriste ze vsech skol) zavira oci, neb ve vestibulu jede neustale film z koncentraku s vypravnym komentarem a obrazem kolem dokola, takze jestli melo nejake dite ujmu z nemodleni pred jidlem, do zidovske skoly bych ho nevzala ani na tu olympiadu.
Jinak teda papirove prijimaji i jinoverce a bezverce. Ma to jeden hacek, tito musi dva roky pred podanim prihlasky chodit kazdou sobotu do synagogy (kam se samozrejme jen tak nedostanes). Takze leda nejaky blizky pritel. No a vira prostupuje celou vyukou, cast je v hebrejstine, dalsi hacek.
|
|
Alena |
|
(24.1.2019 17:36:48) "ale obavala bych se marginalizace nezidovskych studentu, nebo aspon zvyhodnovani zidovskych." nic takoveho neprobiha.
|
Vítr z hor |
|
(24.1.2019 17:39:42) Asi vim vic nez ty.
|
Alena |
|
(24.1.2019 17:45:07) ok, tak jinak, ani ja pri navstevach, ani nikdo z mych kamaradu, kteri tam maji deti si nevsiml, ze by neco takoveho probihalo.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(24.1.2019 17:25:44) Prazske zidovske gymnazium je velmi tolerantni skola a bere i bezverce. Rodinna atmosfera, slusne zachazeni, malo deti ve tride, dobra vyuka jazyku. Znam nekolik rodin, co tam maji deti a vsichni jsou spokojeni (nikdo z nich neni zidovskeho vyznani ).Vzhledem k tomu, ze skolu podporuje financne zidovska nadace a zidovska obec, povazuju za velmi laskave, ze i neclenove obce plati jen velmi symbolicke skolne.
|
sovice |
|
(24.1.2019 17:31:46) Jsem moravský ignorant, netušila jsem, že existuje!
|
Alena |
|
(24.1.2019 17:33:42) Proc bys byla ignorant, je to mala skola (i kdyz maji skolku, skolu oba stupne a osmilety gympl)
|
|
|
Vítr z hor |
|
(24.1.2019 17:38:14) Jj, jsou fajn i k nezidum. Souhlasim. Maji jich malo. Ale Zide jsou tam preferovani, maji jiste vyhody. Nebudu specifikovat.
|
Alena |
|
(24.1.2019 17:46:08) Nevim v cem ty vyhody spocivaji, urcite vyhody by me ale neurazily, vzdyt je donorem zidovska nadace.
|
|
|
|
|
|
|
leli |
|
(24.1.2019 16:33:26) Ve škole do které uvažovala jít dcera je povinná náboženská výchova 2 hodiny týdně. Za šest let je to minimálně 450 vyučovacích hodin, což je pro pouhého zájemce o principy a dějiny náboženství a ne jednoho konkrétního světonázoru celkem dost. Povinných mší by absolvovala tak 30, to zas tak náročné asi není. Tak je na normálním gymplu, o různých náboženstvích se dozví ve společenských vědách, zejména ve volitelném semináři a stačí jí to. Vyhovovala jí možnost udělat si DSD diplom, čili možnost hodin němčiny navíc. Tak to byly důvody u nás.
|
|
breburda71 |
|
(24.1.2019 16:35:32) Ropucho, já se víře rozhodně nebráním ani nemám předsudky, nebo dokonce strach, jsme s manželem pokřtění v husitské církvi a před dětmi rozhodně nezatajujeme existenci církví, jen momentálně opravdu jsme nevěřící..Obě naše děti si našly vlastní cestu, měly a mají i věřící kamarády (např.adventisty), nikdo je nikam nenutil, syn je v ateismu daleko víc zakořeněný než dcera, ta považuje náboženství za pohádku pro chudé, která jim ulehčuje nelehký úděl, a celkem to obhajuje,i když nevěří..Syn je ještě více vyhraněný..Já jsem měla období hledání, asi jako každý,ale postupně jsem se přiklonila k jiné filozofii. Velmi obdivuju osobnost J. Husa a je to pro mě morální vzor v mnoha věcech,například..Jen si nemyslím, že automaticky vše, co představuje církev,především někteří lidé v ní, je úplně správné a že člověk nemusí na všech školách církevního typu mít automaticky jenom dobré zkušenosti, stejně tak jako na necírkevních..A že neplatí automaticky církevní škola = skvělá škola, záleží na lidech v ní..
|
|
sovice |
|
(24.1.2019 16:37:00) Ropucho, bojí se, protože děti považují za snadno ovlivnitelné. Pravda je, že pro mě bylo v první třídě slovo paní učitelky někde na úrovni slova Božího :) Připadá mi to ale trochu rodicovsky nesebevedome, věřím tomu, že malé dítě primárně přejímá postoj rodičů, později s ním rodič může diskutovat.
|
Len |
|
(24.1.2019 16:39:45) Sovice, moje dite ucitelku za Boha skutecne v prvnich letech bralo a proto mela ve druhe tride australsky prizvuk, ve treti liverpoolsky Nastesti ted uz mluvi slusne
|
|
|
Marika Letní |
|
(24.1.2019 16:51:28) Ropu, já ti řeknu, čeho se bojí. Pokud je naprostá většina ve škole věřících, tak nevěřící bude outsider. Prostě mimo partu, když se nemodlí před jídlem a nechodí s rodinou na mše. Dost jistě neustojí tlak okolí, protože malé děti napodobují kolektiv. Začne se tedy modlit před jídlem a bude po rodičich chtít, aby to dělali také a chodili na nedělní bohoslužby. Zkušenost mé známé ze ZŠ.
Na gymplu, kde je polovina nevěřících, bude situace zcela jiná.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 17:04:04) Marko, nemám důvod nevěřit takové zkušenosti. Pak holt musí rodič dítěti vysvětlit, proč oni to nedělají a dělat nechtějí. A že obojí může být stejně správné. Ale chápu, že někdo se takové konfrontaci raději vyhne.
|
|
|
K_at |
|
(24.1.2019 17:03:59) Ropucho, myslim si, ze je to prave z obavy, ze dite v utlem veku narazi na "zapaleneho" siritele nabozenstvi. To bych asi videla jako hlavni obavu. Nekdo je i urcite naladen protinabozensky. Hlavni je asi rovnovaha mezi "jediny spravny svetonazor je ten nas VS je mnoho nazoru a nabozenstvi, a my uznavame toto"
|
|
Cimbur |
|
(24.1.2019 17:08:55) Ropucho, já bych se bála, že přijde nrkdo jako ThDr. Balík a bude dětem valit strašný klíny do hlavy.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 17:12:31) Cimbur, já si toho P. Balíka budu muset vyhledat.
|
Cimbur |
|
(24.1.2019 17:15:34) Pan Balík k sexuální výchově. http://www.rodina.cz/nazor19191789.htm
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 17:26:26) Cimbur, nojo, tak to je jedna teorie k jednomu tématu. To by se předpokládám odprezentovalo jako jedna přednáška a následně by se diskutovalo. Myslím, že to lze ve zdraví ustát.
|
|
Kudla2 |
|
(24.1.2019 17:28:55) Cimbur,
to je dost děsný.
Já bych dítě na jakoukoli školu zaměřenou na víru nedala (leda že by to byla nejlepší škola široko daleko a měla by pověst školy liberální).
Chca nechca je to ideologie, a nejsem zvědavá na to, aby to někdo dítěti valil do hlavy. Ale na druhou stranu by nebylo fér od CÍRKEVNÍ školy očekávat něco jiného, než že bude zaměřená na víru - celkovej rezultát je, že ať si to existuje, ale beze mě.
(Pokud se kterékoli z mých dětí rozhodne v budoucnosti konvertovat, tak je to jeho věc a doufám, že se nezachovám jako otec Ráchel (i když když o tom přemýšlím, tak by mi méně vadila konverze k některému z křesťanských náboženství než k židovské nebo muslimské víře).
|
Alena |
|
(24.1.2019 17:34:47) Prosim te, co je to "zamereni na viru"?
|
Kudla2 |
|
(24.1.2019 17:54:57) Myslela jsem "církevní", ale jednak mě hned nenapadlo to slovo, jednak nevím, jestli i muslimské/židovské školy jde technicky nazvat "církevními".
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(24.1.2019 17:17:30) A co by tam nekdo jako Balik delal? Myslim, ze teologove nemaji ambice ucit fyziku nebo cestinu.
|
Cimbur |
|
(24.1.2019 18:11:34) Balík přímo u nás na AG tyhle bludy prezentoval.
|
Alena |
|
(24.1.2019 18:17:17) A on tam uci? Nebo byl na nejake prednasce? Holt nektere skoly si takove osoby pozvou...nekdo si pozve i Klause, to bych taky nechtela.
|
Cimbur |
|
(24.1.2019 18:44:28) Ne, jen si ho pozvali. Je fakt, že kohokoliv třeba jinak kontroverzního si může pozvat i jakakoliv jiná škola.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2019 18:51:17) Cimbur, pokud ta kontroverze není jednostranná, může být podle mě přínosná. Tlačení jediné názorové linie bez možnosti diskuze, bez možnosti oponovat je samozřejmě špatně.
|
|
Alena |
|
(24.1.2019 18:51:53) Njn, ale vlastne podle pozvanejch na prednasku se dela obrazek docela dobre :)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|