Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 |
|
(11.6.2007 12:38:34) Začala jsem se totiž zamýšlet, jestli naše mladší není v řeči nějaká opožděnější. Používá v 17 měsících jen úplně jednoduchá slova typu mama, tata, ham ... a jestli je jich deset, tak to možná přeháním. A tady píšou, že je to normální. Tak to mě uklidnilo. :) Starší dcera totiž v tohle věku skládala věty z víceslabičných slov a písmenko Ř začala sama a spontánně vyslovovat ve 3,5 letech. R někdy dlouho předtím, ani nevím kdy. Holt děti jsou rozdílné.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(11.6.2007 13:05:27) Asi to chce nesrovnavat. Nas mladsi je podle starsiho take tatar :-). Starsi v 18m mluvil ve vetach, normani byli tri i ctyr slabicna slova. kolem tretiho roku r a ř. A mladsi.. ma bohatou slovni zasobu, troufam si rict stejnou jako jeho bratr - mozna se lisi o 50 slov (nove vyrazy ze skolky, ale rychle se uci :-)). ale nektera slova dost komoli a prehazuje slabiky. Take ve vetach zacal mluvit az pred druhymi narozeninami. chce to vyckat :-D
|
Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 |
|
(11.6.2007 13:19:10) A ještě mě napadá, můžeme to svést na geny. Starší šikulka je holt po mě a mladší, ta se vyvedla po tatínkovi. :))))
|
|
piraela |
|
(11.6.2007 13:52:06) Mám tu samou zkušenost, starší syn mluvil daleko dřív, mladší byl ve stejném věku vždycky o hodně pozadu. Asi je to tím, že jsme se staršímu víc věnovali, víc mu četli a tak...Srandovní ale bylo, jak se mladší naučil od bráchy celé složité věty a papouškoval je, i když pořádně nevěděl, co znamenají :-)
|
SylvieN |
|
(12.6.2007 13:36:15) Naše nejstarší chodí na logopedii od 4,5 let. Neuměla l, ť, sykavky. Teď je jí 6,5 a stále nemluví r a ř. Z prostřední dcerou nás to taky čeká.:-(( Je to hrozně mravenčí práce. Teď se budeme stěhovat do Dobříše. Nemáte prosím někdo kontakt na kvalitní logopedku z této oblasti? A jak motivujete děti k pravidelnému procvičování? Mně se motivace příliš nedaří.
|
Marie | •
|
(19.6.2007 1:28:49) Mě se motivace taky moc nedaří a bohužel při povaze mého syna ani dařit nebude. Takže navzdory tomu, že se dítě nemá nutit, tak jediné, co u nás funguje, je systém "něco za něco". Tzn. když chce třeba večer pustit pohádku před spaním, tak řeknu "ano, pustím, ale nejdřív budeme mluvit před zrcadlem to a to..." nebo v jinou denní dobu když chce čokoládu, tak opět řeknu "ano, dám ti čokoládu, ale nejdřív ..." apod. Tohle jediné funguje (pro ješitné a umíněné děti je to podle mě jediný způsob). A pak funguje (byť jen krátkodobě), že má i zpětně radost z toho, že mu vyjmenuji všechno, co se všechno tímto způsobem naučil.
|
|
|
|
|
Winky | •
|
(11.6.2007 13:19:09) Souhlasím že děti jsou rozdílné a není nutné se předhánět zda sousedovic už umí o tolik slov víc apod. Ale jsem ráda za takový článek protože třeba ty různé vady řeči, patlání, sykavky, r a ř a podobně - to je opravdu docela časté a dost rodičů nad tím mávne rukou a automaticky předpokládá že se to dítě naučí samo až bude větší. To je škoda protože se to odstraňuje hůř (a dítě má komplexy), v dospělosti skoro vůbec a takový člověk má pak ztížené jednání s odstatními lidmi, protože je jim nepříjemný na "poslech". Dneska se hledí na jídelníček, postavu, fyzično..... ale ani tohle by se nemělo zanedbávat.
|
taky logopedka | •
|
(20.6.2007 23:16:56) Dobrý den, omlouvám se za pichlavost, ale logopedické svědomí ve mně křičí, či spíše řve. Jsem ráda, že se tu objevil článek o dětské výslovnosti, ale vidím jako zásadní a velmi důležitou chybu, že jste ve svém výčtu vývoje řeči opomněla fyziologickou iteraci. Když dítě v pěti letech neumí vyslovovat, většina rodičů, babiček, tet a sousedek volá po odborném zásahu logopeda. Všichni také očekávají, obvykle správně, že problém s výslovností bude brzy odstraněn.
|
|
taky logopedka | •
|
(20.6.2007 23:16:57) Dobrý den, omlouvám se za pichlavost, ale logopedické svědomí ve mně křičí, či spíše řve. Jsem ráda, že se tu objevil článek o dětské výslovnosti, ale vidím jako zásadní a velmi důležitou chybu, že jste ve svém výčtu vývoje řeči opomněla fyziologickou iteraci. Když dítě v pěti letech neumí vyslovovat, většina rodičů, babiček, tet a sousedek volá po odborném zásahu logopeda. Všichni také očekávají, obvykle správně, že problém s výslovností bude brzy odstraněn.
|
|
taky logopedka | •
|
(20.6.2007 23:26:48) Dobrý den, omlouvám se za pichlavost, ale logopedické svědomí ve mně křičí, či spíše řve. Jsem ráda, že se tu objevil článek o dětské výslovnosti, ale vidím jako zásadní a velmi důležitou chybu, že jste ve svém výčtu vývoje řeči opomněla zmínit fyziologickou iteraci. Neměla by stát ve všeobecné povědomosti hned vedle fyziologické dyslálie?! Určitě víte, jak dalekosáhlé důsledky mohou mít nevhodné reakce ze strany rodiny na další vývoj řeči. Sama si netroufám na vlastní popularizační článek na toto téma. Věřím však, že v příštím článku maminky seznámíte i s touto problematikou. Děkuji, Jana
|
|
|
Nasuada |
|
(11.6.2007 14:00:01) Hm, tak to můj kulíšek nepoužívá ve 21 měsících žádná slova:-) Vlastně jo: dudu (kojení), mama, tata, baba (což zřejmě není babička), ba (býval to chleba a dnes je to skoro všechno jídlo). Asi bych měla být nervózní, ale vzhledem k tomu, že hooodně dobře rozumí tak počkám do podzima a pak se uvidí:-)
|
Pavlína&potomci |
|
(11.6.2007 14:19:29) Zajímavý článek. Na jeho základě zvažuji zajít se synkem k logopedovi, neb stále říká T místo K, neumí ještě H, CH, L... Plánovala jsem to až po 4.roce, ale po přečtení článku mám zato, že není nač čekat a čím dřív, tím lépe. Pokud někdo můžete doporučit na základě dobrých zkušeností logopeda, budu moc ráda. Jsme z Prahy 4.
|
Babsi+2 |
|
(11.6.2007 16:28:48) My jsme byli odesláni doktorkou po tříleté prohlídce na logopedii. Zvládala tehdy jen velmi málo písmenek. Během tří týdnu (první volný termín na logop.) se výrazně zlepšila, začala používat ščž a tím se stala řeč mnohem srozumitelnější.
A stejně jsem dostala "vynadáno", že jsem tam s ní moc brzy. Děti se ze špatné výslovnosti léčí až od čtyř let. Do té doby se "léčí" jen ty, které nemluví vůbec nebo velmi málo. Navíc...většina dětí ve třech letech nemá trpělivost na cvičení úkolů.
|
|
Lenys, 2 děti (11/03 a 04/06) | •
|
(11.6.2007 17:10:18) Pavli, zatím nemám vlastní zkušenost (dcera patří mezi ty větší šikulky, ale u syna s tím jaksi předběžně počítám :-)). Kamarádka však chodila se svojí holčičkou na logo mezi 3 a 4 rokem - mluvila hodně, ale nebylo jí skoro vůbec rozumět, teď už tam nechodí, protože dohnala jakousi normu jejího věku, takže stále neříká r a ř a možná i jiné hlásky, ale už není prý potřeba speciální péče. Takže možná je lepší dříve než později, ale určitě se nestrachuj, jen některé děti potřebují trošku více času.
|
Pavlína&potomci |
|
(11.6.2007 17:24:39) Holky, díky moc za reakce. Mě celkem vyplašila ta zmínka o záměně T za K v článku a tak jsem si řekla, že raději někam zajdeme. Jinak brouček mluví rád, hodně a v podstatě pořád, slovní zásobu má neskutečnou. Občas mám dojem, že větší než já, ale to je (hluboce doufám) dáno mou těhudemencí :))... Jen bych nerada, aby ještě ve čtyřiceti říkal, že "žabičta tvátá" :))))).
|
|
Peggy, 1 syn | •
|
(11.6.2007 18:29:43) Moje zkušenost je taková, že syn byl odeslán dětskou lékařkou ve 4 letech kvůli sykavkám. Začali jsme trénovat c, ale bohužel syn brzy ztratil motivaci, protože mu to zkrátka nešlo. Moudrá paní logopedka ho nijak netlačila, aby si cvičení nezprotivil, a vše obracela v hru. Příčina je v tom, že dítě ve 4 letech není schopno vědomě ovládat jazyk, má ho "tvrdší" a ne dostatečně ohebný (což se samozřejmě dá trénovat, ale až od určitého věku), a proto příliš časné trénování určité hlásky asi napáchá víc škody než užitku. Něco jiného je samozřejmě, když dítěti není rozumět vůbec, ale na jednotlivé hlásky (u nás sykavky a ř) je podle mého laického názoru a zkušenosti čas až od 5 let. Jinak paní logopedka je výborná, velmi zkušená a syn, ač je jinak k cizím lidem dost zdrženlivý, si ji velmi brzy oblíbil a vždy se tam těší. Je to Mgr. Lukášová, sídlí v MŠ Arabská na Praze 6 - můžu ji vřele doporučit.
|
štěpánka | •
|
(11.6.2007 18:53:49) Víte určitě, že jste žačali zrovna "c"? Většinou jdou dětem lépe sykavky s háčkem - čšž a pak teprve až to dítě zvládne, začíná nácvik czs. bohužel mám s logopedií bohaté a bohužel i dlouholeté zkušenosti, vystřídali jsme celkem 4 logopedky (z toho 3 fakt dobré, ale jejich stěhování a mateřská nám znemožnili k nim dál docházet). U všech byl postup tento. U nás je to tak, že "c" je vůbec nejobtížnější sykavka a jeden kluk ji neumí pořádně doteď, jenom, když se soustředí, r a ř už umí 4 roky, ale "C" zatím samo nejde.(je mu 10 let)
|
Peggy, 1 syn | •
|
(11.6.2007 20:30:31) Vím to naprosto jistě, že jsme začínali s c. Přes t jsme začali tvořit c pomocí takové pomůcky připomínající drátek s očkem (aby se jazyk dotýkal horních zubů špičkou). Č mi připadá složitější v tom, že - jak si to tak laicky zkouším - je "bezdotykové", tudíž hůř vytvořitelné. Ale nejsem odbodník, a tak metodiku nechávám plně na logopedce. Pokrok u ř mi dává jistotu, že ví, co dělá.
|
Peggy, 1 syn | •
|
(11.6.2007 20:32:54) Neumí c, takže je třeba trénovat právě c. To zní logicky, ne?
|
ŠTĚPÁNKA | •
|
(11.6.2007 20:56:56) No to je jasný, když už mu nejde jenom "C", a vše ostatní už umí, tak se trénuje c, to je jasný. Já to nepochopila, myslela jsem, že neumí všechny "sykavé" hlásky. Samozřejmě nechci opravovat logopedku, ani ji neznám. Ale z vlastní zkušenosti s dětmi vím, že jsou logopedky a "logopedky".
|
Peggy, 1 syn | •
|
(11.6.2007 21:04:48) Jasně, já nebyla jednoznačná v tom prvním příspěvku. Ani mi nedošlo, že sykavek je tolik. Ta logopedka nám "sedla" lidsky a zatím se pokroky aspoň v ř taky dostavují, tak není důvod ke změně. Doufám, že po prázdninách budou pokroky pokračovat. Každopádně dík za reakci.
|
|
|
|
|
|
|
|
Martina | •
|
(11.6.2007 17:19:09) Ahoj Pavlíno, od září minulého roku chodím se synkem na logopedii na Durychovu ulici v Praze 4 za Mgr. Havlíčkovou, je fakt výborná, s dětmi to krásně umí. Syn (za týden mu bude 5 let) také v září neuměl l, h, ch, k, r a ř, nyní umí všechno, včetně r a ř. Na logopedii jsem dostala doporučení od naší obvodní doktorky, chtěla jsem tam jít už ve 3 letech, ale prý by to bylo moc brzo. Chtějí, aby se děti opravdu nejméně půl hodinky soustředily, což může pro velmi malé dítě být obtížné. Takže držím palce!
|
|
učitelka mš | •
|
(11.6.2007 20:00:10) Děvčata, na každé MŠ je už logopedická asistentka. Já ji na naší škole taky dělám a to tak, že si rozhýbáváme jazýčky a mluvidla celkově. Já říkám že čím dřív se začnou vady odstraňovat tím líp v 5 letech je pozdě - špatná výslovnost je už hodně upevněná. Hláska K se učí tak že dítě si prstíkem tiskne jazyk dolů a jakoby kašle. Děti to brzo pochopí. A všechny sykavky tvrdé - csz - i měkké - žšč vychází z hlásky C.To je základ. A od ní se odvíjí všechny ostatní. Pokud byste měly zájem - poradím.A co se týká návštěv klinické logopedky : ta vám sice poradí jak na to, ale cvičit správnou výslovnost musíte opravdu samy - chce to fakt denně a dítě opravovat. Jinak to nemá cenu. Dítě si zafixovává svoji výslovnost a jednou za týden návtěva logopedky není k ničemu.
|
dana | •
|
(11.6.2007 23:27:29) Ahoj, naše dcera 3,5 roku mluví neustále. Vyslovuje vše kromě H, CH, R, Ř. Celkem ani nepřehazuje a nekomolí slova. S R a Ř jsem v klidu, ale znepokojuje mě, že neříká H a CH. Místo toho používá K nebo h a ch vynechá. (kleba, kokolouš,olub). Neznáte nějaké cvičení na H a CH? Díky moc
|
učitelka MŠ | •
|
(12.6.2007 20:28:20) Dano, CH se nacvičuje stejně jako K s prstíkem v pusině. Zkoušejte to a motivuj to jako že chrochtá prasátko ale spíš ze začátku šeptem. Ono se z toho časem vyvine CH. A H zase tak, že ji dej její ručičku na svůj krk, říkej H aby ona cítila vibraci hlasivek. Potom si ji dá na svůj krček a zkouší to sama aby také cítila tu vibraci. Dcerka je ale ještě opravdu malá, ale kratičkou hrou to zkoušet můžete několikrát denně. Ale fakt jen jednou dvakrát zopakovat a dost.Vlastní prstík v pusině je pro mě daleko přijatelnější než různé špachtličky a spirály co používají klinické logopedky. Byla jsem svědkem, že se z toho děti i nadavovaly. A to není cíl logopedie.
|
Tequilkaja |
|
(16.6.2007 10:08:05) Může mi někdo prosím poradit jak naučit syna písmenko L... Za 14 dní mu budou 4 roky a L neříká. Písmenka R a Ř také neumí,ale to mi zas tak nevadí to L je horší. Ostatní vyslovuje krásně a to i vě větách. Díky za rady..
|
|
|
|
dana | •
|
(11.6.2007 23:28:01) Ahoj, naše dcera 3,5 roku mluví neustále. Vyslovuje vše kromě H, CH, R, Ř. Celkem ani nepřehazuje a nekomolí slova. S R a Ř jsem v klidu, ale znepokojuje mě, že neříká H a CH. Místo toho používá K nebo h a ch vynechá. (kleba, kokolouš,olub). Neznáte nějaké cvičení na H a CH? Díky moc
|
koa |
|
(11.6.2007 23:32:59) madelaine, knížku Respektovat... jsem si objednala po internetu, dorazila v pátek. Koupila jsem ji na alman.cz.
|
|
|
|
|
Eliška&Kubík | •
|
(11.6.2007 16:25:43) Katko, neboj, on se malej rozkecá! :-) Z vlastní zkušenosti - syn do dvou let nemluvil skoro vůbec, max 20slov, ale rozuměl téměř všemu, udělal, co se po něm chtělo... Do tří let se trošku zlepšil, slov bylo víc, ale pořád žádná sláva (když se sešlo na hřišti víc mamin a děti začaly štěbetat, bylo mi to až líto), sem tam větička... a takhle až do tří let. :-( V březnu (ve 3 letech) začal chodit do školky, přvní měsíc nic moc, ale teď poslední 2 měsíce máme každý týden několik nových slov, za víkend řekl asi 5nových slov, za dnešek jsem jich napočítala už asi 7 :-))) Sice nemluví úplně čistě, semtam slovo komolí, ale MLUVÍ! :-) Takže neboj, vydrž... a až se ti malej rozpovídá, jak budeš ráda za dobu, kdy nemluvil! :-)))))))))))))))))))))))) Eliška
|
|
Jana (Lukáš 6/03,Martin 8/05) |
|
(11.6.2007 23:49:08) Katko, taky mame kluka 21mes. (mno, vlastne pristi tyden uz 22.). Rozumi temer vsemu, akorat s povidanim se "neobtezuje" - bezne rika: mama, tata, baba, deda, tady, tam, deme (jdeme)... pomalu proste rozvazuje, ale z tezsich slov povida pouze posledni slabiky... kazde dopo, kdyz jdeme ven mame treba scenu, ze ne "tap, tap", ale "-kem" (kocarKEM)... a starsi kluk v tomhle veku jiz pouzival jednoduche vety (ted skoro ve 4 letech umi vsechny hlasky, nejde mu akorat Ř)... takze chce to klid a nohy v teple :-DDD
|
|
Romča, syn 26m | •
|
(12.6.2007 15:59:41) Tak to jste na tom ještě dobře. Náš syn (26m),řekne mama, ham, Aja (to je sestra), napodobí zvířátka, a všechno ostatní je eh, eh. Rozumí velmi dobře, hodně čteme, v knížkách ukáže na všechno, co mu řeknu. Zná i barvy a abecedu. Mluvit ale nebude, zatim to neřešim. Snad se rozpovídá
|
Zuzana+Jony, 2 roky | •
|
(14.6.2007 20:38:02) Tak my jsme na tom velice podobně - 27 měsíců, slova typu TADY, JEDE, NEJDE, NE, TAM, AUTO, TETA. MŇAM, PÁLÍ a napodobování zvířátek.... Nechce opakovat, naprosto vůbec (a přitom kolem roku byl jako papoušek).... Je mi to líto, ale sestra nemluvila do 3 let vůbec, takže to asi někde v rodině bude. Přitom je velice bystrý a rozumí i složitým pokynům typu - běž do pokoje a v postýlce je polštářek, dones ho.... Tak holt nezbývá nic jiného než trpělivost :)
|
|
|
Hannulka |
|
(2.7.2011 23:44:28) Tak to jsme na tom u nás podobně ... Malý měl teď 22měs., rozumí moc dobře, ale mluví jen mama, tata, hají, čiči (volá na kocoura)... navíc jej nebaví čtení pohádek, ani básničky, říkadla, písničky ... když na něj mluvím s tím, aby po mě opakoval, tak se vzteká - prostě se mu mluvit nechce ... Máte někdo podobnou zkušenost? ... nápad jak ho motivovat? Předem díky ...
|
|
|
|