6.8.2009 14:08:11 Mišyčka a Minimišyčka
Re: Festus Nsoha
No nevím, jestli tohle je normální
1) Bůh se zavázal, že ten, kdo v něj věří, bude stále zdravý a úspěšný. Stačí tedy dost věřit a nic není problém. Ani při závažných nemocech není potřeba vyhledat pomoc lékařů. Navšívit lékaře se bere jako projev malé víry — ať se pak tedy takový člověk nediví, že mu Bůh nepomůže, že se mu bude dařit špatně.
Tato nauka je ve zjevném rozporu s pravověrným křesťanstvím. Sám Ježíš dává za příklad správného jednání s bližním Samaritána, který zcela klasickým způsobem ošetřil rány přepadeného člověka aby jej potom svěřil péči jiné osoby — hostinského. Modlitba jistě má smysl, ale má být provázena běžnou medicinskou péčí — apoštol Jakub píše, že nad nemocným se mají starší modlit a potírat ho olejem — olej byl běžný léčebný prostředek.
Absurdnost této nauky poznala rodina, která pod dojmem Festova učední dlouho váhala navštívit lékaře se svými dvěma dětmi s vysokou horečkou. Po této zkušenosti odešla ze sekty do klasické křesťanské církve, což je ostatně častý jev. Jiný z Festových následovníků na jeho výzvu odhodil brýle, protože je prý uzdraven z krátkozrakosti, následně utrpěl autonehodu.
Je však třeba být obezřetný. Tato praxe chvíli skutečně funguje; vysoké sebevědomí je skutečně důležitým předpokladem úspěchu, stejně tak optimistický stav psychiky napomáhá uzdravení, to je bežný psychosomatický jev. Ovšem pokud se úspěch a uzdravení nedostaví, člověk naopak propadá hlubokým pocitům viny a depresivním stavům. Výstižně to charakterisoval právě bývalý Festův nejbližší: Stále se říká Láska, Láska, ale ve skutečnosti je to jenom strach. (Není bez zajímavosti, že slovo „strach“ je ve Festových kázáních velmi časté).
2) Praxe vymítání démonů vlastně patří pod předchozí bod, protože jsou to údajně právě démoni, kteří stojí za všemi (i zcela běžnými) lidskými problémy. Tak může být podle nauky sekty démon kouření, démon nezaměstnanosti; dokonce démon dětské neposlušnosti. Démoni samozřejmě stojí za všemi nemocemi. Praxe vymítání démonů je i pro nezasvěceného pozorovatele dostatečně varovným jevem — děje se za velkého řevu a zvuků, o kterých by si ten, kdo věc vidí prvně, myslel, že je snad ani člověk nemůže vyloudit. Jindy uzdravovací praxe a nebo událost tzv. křtu Duchem svatým vrcholí pádem bezvědomé osoby na zad, do rukou jakoby spontánních Festových pomocníků.
3) Třetí bod nauky je: „Dej Bohu a Bůh dá tobě“. Festovi následovníci dobrovolně odevzdávají značné finanční částky. Nejsou nijak nuceni; jsou motivováni přesvědčením, že Bůh jim obratem dá nmnohem více. Někteří mu zasílali značné částky dokonce i po tom, co byli z církve vyloučeni nebo ji sami opustili. Něco takového jako Výroční zpráva o hospodaření, pro běžné církve samozřejmost, zde samozřejmě neexistuje. Pro mnoho místních lidí je Festus Nsoha znám pod docela trefnou přezdívkou náboženský podnikatel.
Odpovědět