10.2.2015 22:06:03 Ema
Re: Učíte své děti vyrůstající v cizině českou gramatiku?
Pravopis a gramatika neni nutna k tomu, aby se plynne cesky/nejakym jazykem mluvilo. Psany projev cesky se hodne lisi od mluvene cestiny, nejen pravopisne, ale i pouzivanim vyrazu a tvorenim vet. Staci se zamyslet, kdyz cteme detske knizky, jak se lisi cestina v knizkach a jak s detmi mluvime.
Neni nijak zapotrebi biflovat vybrana sova a ruzna pravidla, jak psat i/y v rode zenskem/muzskem v minulem case a dalsi lahudky. Ne vsechny deti jsou ochotne mluvit dalsim jazykem, ktery nepotrebuji pouzivat k dennimu zivotu, a to z ruznych duvodu. Bylo by skoda vlastni deti nenaucit nejaky jazyk, ktery prakticky maji zadarmo, ale cim tezsi /otravnejsi, tim zarucenejsi, ze ztrati zajem(=gramatika a pravopis neni zadna legrace ani pro deti, ktere chodi do skoly v Cechach a maji cestinu kolem sebe vsemi moznymi zpusoby).
Kdyz budou mit zaklad v mluvene cestine a budou mit zajem, najdou si cestu k tomu se cist a psat naucit, az budou starsi. Nebo kdyz to budou potrebovat.
Mam 4 dospele deti, narozene v jine zemi, vyrostle a vystudovane na Vysoke v reci te zeme a v anglictine. Otec mluvil dalsi jazyk, doma jsme mluvili anglicky, s detmi kazdy svou materstinu. Jazyk zeme se ucily - ve skole, mimo skolu, cesky jsem na ne mluvila jen ja a eventuelne babicka, kdyz prijela na navstevu, a par tydnu rocne na navsteve u babicky. Hodne jsem jim cetla a povidala si s nimi. Vsechny mluvi plynne cesky, ale nemaji "dospelou" slovni zasobu. V CR se domluvi bez problemu v kazdodennich situacich, cesky nectou a nepisou. Ale vsechny mluvi krome toho i materstinu sveho otce (asi jako cesky), jazyk zeme jako rodily akademik, anglicky a nemecky 3 z deti na akademicke urovni, ctvrte bez problemu.
Zacatky byly fuska, ale v puberte se to rozjelo, protoze vsechny si uvedomily, jak jim ty zaklady usnadnuji se naucit dalsi jazyk daleko rychleji. Vsechny ctyri chodily na kurz cestiny na univerzite, ktery je ale moc nebavil, protoze byl jako cizi jazyk pro zacatecniky (a taky zadna gramatika a pravopis), ale spisovna cestina, ktera se prakticky v mluvene cestine nepouziva. Kurz dokoncily.
Ja jsem ucila cestinu deti ceskych pristehovalcu (u nas je to uzakonene). Taky zadny pravopis a gramatiku, ale hlavne mluvit a psat a cist texty, ktere jsem si pro ne musela pripravovat sama, protoze slovni zasoba v ceskych ucebnicich absolutne nevyhovovala - musela jsem vysvetlovat plno kulturnich obsahu, ktere deti vubec nezajimaly (napr. v tehdejsi dobe ucebnice obsahovaly hodne textu o JZD, pionyrech a pod.) Takze jsem posleze presedlala na vyuku zdejsiho jazyka jako druhou matersinu pro cizince.
Odpovědět