"Vedle milionů fotbalových a hokejových trenérů vyrostlo v Česku množství stratégů prezidentských volebních kampaní. PR agentury se evidentně nemusí bát o nové zaměstnance. Sociální sítě i média jsou zaplněny mudrováním, kdo že může porazit Zemana v další volbě. Tento způsob diskusí mi přijde poněkud nešťastným. Úvaha, že volby vyhraje jakýsi „AntiZeman“ je mimo. Problém Zemanových odpůrců je, že myšlenkově i strategicky zamrzli v období mezi prvním a druhým kolem minulé prezidentské volby. Tehdy nepochopili zdánlivě banální věc: cílem volební kampaně je tuto kampaň vyhrát. Tečka. Žádné bonusové body za umělecký dojem se nerozdávají. Jde jen o výsledek. Tým Karla Schwarzenberga se soustředil více na umělecký dojem než vítězství, kampaň projel a od té doby jakoby toužili po opakování. Byť s jiným kandidátem. Jenže nic se opakovat nebude.
Neschopnost pochopit rozdíl mezi hodnocením, komentováním politiky a volební kampaní si nejlépe ukážeme právě na aktuálním hledáním "AntiZemana", ke kterému zavelel tento týden Respekt. Prezidentovi odpůrci si nepřipouští jednoduchou skutečnost: on souzní s většinou obyvatel v názoru, který je pro ni momentálně nejdůležitější: žádní muslimští migranti do země. Všechny pokusy na něj útočit kvůli jiným tématům, jsou neúčinné. Jednoduše většinu lidí nezajímají nebo je nepovažují za tak podstatné. Jeden manažer mi nedávno řekl: „Nesouhlasím většinou se Zemanem, volil jsem knížete, ale teď jsem nakonec rád, že tam je. Kvůli uprchlíkům.“
"Další problémem mediálně-akademické opozice vůči Zemanovi je, že pohrdají vlastními spoluobčany, o jejichž hlasy se ale současně chtějí ucházet. Schwarzenberg, vtipkující cosi o tom, že kandidát musí mít plebs-apeal je jen třešničkou na dortu nepochopení role kandidáta. Jak jsem napsal, cílem volební kampaně je vyhrát volby. K tomu potřebujete voliče. Jen naprostý trouba jim tedy dává najevo, že on je něco lepšího než oni. Jako takový Tomáš Halík, který se plete, když si myslí že „typický Zemanův příznivec je důchodce s nostalgií po husákovské normalizaci.”
Ostatně kdo kromě Tomáše Halíka dnes řeší husákovskou normalizaci? Prezident má tedy téma a voliče. Další průšvih pátračů po AntiZemanovi je, že se jím nechali dovést do ohrádky jménem "Pražská kavárna". Prezident zkušeně našel skupinu lidí, která by ho stejně nevolila, a která kromě sebe navzájem neoslovuje moc nikoho dalšího. Ukázal na ni a řekl: to jsou moji a vaši odpůrci. A lidé jako Tomáš Halík nebo týdeník Respekt se poslušně ozvou, kdykoli prezident něco pronese. Tím jen pomáhají šířit jeho slova dál, aniž by mu mohli ublížit. Ve skutečnosti jsou mu připraveni pomoci, kdykoli to potřebuje. Prezident má tedy nosné aktuální téma, svoje voliče a neschopné soupeře. Jeho protivníci nemají téma, které by zajímalo většinovou společnost a navíc poslušně hrají na mediální scéně v barvách, jaké jim určil Zeman. Tito lidé možná najdou do voleb AntiZemana, ale rozhodně ne budoucího prezidenta.
Zeman samozřejmě může volby prohrát. Toho, kdo se mu postaví, musí ale zajímat více názory spoluobčanů než Angely Merkelové, nesmí se bát skutečného konfliktu s tvrdým hráčem a hlavně musí chtít ty volby vyhrát, ne si jen zahrát nebo zanechat umělecký dojem ve stylu "Jsem hrdina, postavil jsem se tomu strašlivému Zemanovi".
Doba je v pohybu a za dva roky může být poptávka po úplně jiných lidech, než je Miloš Zeman. Ten si ale zatím ze svých protivníků udělal loutkové divadlo, které vytáhne, kdykoli se zatouží pobavit. A člověka napadá, jako by tu "Pražskou kavárnu" řídil z dálky Ovčáček tak, aby u veřejnosti sbírala jeden minusový bod za druhým. "
http://mediahub.cz/komentare-35811/hledani-antizemana-je-marketingova-tragedie-jako-by-to-tajne-ridil-ovcacek-1056840
Dost trefně napsáno.