7.6.2022 22:55:14 Delete
Re: Učebnice na přípravu na přijímačky na osmileté gymnázium
Mně ty vzorce fungovaly dobře, dobře se mi to pamatovalo. Trojčlenku jsem se naučila až teď v dospělosti, do té doby jsem na přímou a nepřímou úměrnost používala zápis pomocí zlomků a jejich úpravu.
Když jsem začala učit, zjistila jsem, že právě přes ty zlomky to ty děti nezvládají. Stejně tak vzorce jsou pro ně mimo, s nimi se naučí pracovat až koncem osmé třídy, to je dost pozdě.
Doučuju dvojčata, která se učila řešení úměrností přes vnější a vnitřní členy úměry, to je pro mě úplně nejhorší, nejsložitější zápis, zátěž na paměť (pro doučované děti si odvozuju v hlavě přes úpravu zlomků).
No a učím trojčlenku, bez šipek (ty mají význam při zápisu zlomků), ale se spojnicemi (křížem, rovně). Dětem, kterým se nechce přemýšlet, nebo si nejsou jisté, to tak jde nejlépe. Ale vyvozuju přes úvahu, vlastně jim vždy zadám úlohu a nechám je, ať si to nějak vymyslí. Pak teprve nabízím různé postupy a znázorňování a tu trojčlenku. Někdo zůstane u té své úvahy, někdo jde do té trojčlenky, úměru a další způsoby řešení většinou odmítají.
Odpovědět